XX. tečaj 12. zvezek. SflfH z vertov sv. Frančiška. časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška. S privoljenjem cerkvenih in redovnih oblasti vrejuje in izdaja P. Stanislav Škrabee, mašnik frančiškanskega reda na Kostanjevici. VSEBINA 12. ZVEZKA. Serce (Konec).....................................................353 Nekaj čertic se slovenskega misijona na Nemškem (Konec). . 357 Življenje sv.. Frančiška, popisano od treh njegovih tovarišev. X. poglavje Kako je prerokoval šesterim svojim tovarišem. 368 XI. > O sprejemu drugih štirih bratov. . . . 371 Sv. Tomaž, Anton in Ludovik, japonski marterniki. 2. Sv. Anton.................................................374 3. Sv. Ludovik Ibarki........................................376 Tretji red v Postojni.............................................377 Sv. Trojica v Slovenskih goricah..................................379 Drobtinice. Dolžnik bodi hvaležen!....................... . . 380 Prej učenec, potem učitelj! 381 Ne zaničuj berača! . ..............................381 »Miloščina briše grehe« ..............................381 Molimo za žive!............................................ 381 Priporočilo v molitev . . 382 Zahvala za vslišano molitev . . . . . . . . 383 Prošnja...........................................................323 Petdesetletnica brezmadežnega spočetja in »Cvetje« . . 384 V GORICI Hilarijanska tiskarna 1903 Izhaja v nedoločenih obrokih. Stane cel tečaj (12 zvezkov) 150 v. O učenju naše knjižne slovenščine v začetnih in višjih učiliščih. (Dalje.) Pač bi moralo več ko zadostovati, kar smo že povedali v obrambo naše domače slovenske izreke Proti plodu nevednosti, modnemu eljanju v šoli in cerkvi. Na Bsaloneu se nismo ozirali; saj so ti mogoči pač le, kjer ima premožen in samostojen narod zavedno, visoko izobraženo, svojega jezika dobro vešče ?enstvo in po svojih mestih bogato razvito družabno življenje. Da bo naša »slovenska* gospoda kedaj do kaj takega prikobacala, to je zelo malo verjetno, smešno torej pri nas govoriti o »salonih^ Mej raznimi drugimi slovenskimi narodi bi se vtegnilo kedaj kje najti, kar je k temu potrebuo, doždaj še najberž pač mej poljsko šljahto, torej prav tam, kjer ima debeli 1 od nekedaj svojo deržavljansko pravico in svoje ulausko orožje. Ponosna vojaška postava, ta 1 / Meni je imponirala, ko sem jo pervič videl „nel mezzo del camin di nostra vit,a“ — di ginnasio. In po ne vem že keterem »vlivalu poljskega jezika* sem si tedaj sam nekako določil glas, ki bi ga vtegnila imeti ta postavna čerka. Iz ust rojenega Poljaka slišati njen pravi glas, pa dolgo nisem imel prilike; še le nekako pred osem ali devet in trideset leti sem pervič govoril s takim. Bil je to neki rusko-poljiki frančiškanski brat, kuhar po svojem poslu, ki se je mudil tedaj kak tjeden dni pri nas tu na Kostanjevici. Kako mu je bilo redovno ime, se ne spomiujam več; priimek mu je bil, kaker ga je izrekel : K o v a č e k, pa ko sem mu dejal, naj to zapiše, je zapis il: K o 1 a c z e k. Meni se je nekoliko čudno zdelo ; vprašal sem ga torej, kaka čerka je to: 1, in odgovoril mi je, da je to : ew. Jaz sem si mislil: preprost človek, ki zna le svoje domače narečje ! olikan Poljak ne bi tako izgovarjal, lu res sem imel pozueje priliko slišati neketere take in ti so izgovarjali, koliker se spominjam, res nekak poseben terd ali debel l Vender ne vsi. Pred kakimi 20 ali še več leti je bil pri nas neki mlad, jako izobražen poljski duhovuik plemenitega stanu, in seveda sem tudi njega popraševal po izreki njegovega jezika, zlasti po glasu čerke 1, in ta mi je odgovoril, kaker oni preprosti redovnik, da je to: eiv ; zlasti dobro se spominjam, da mi je izrekel besedo 1 z a prav tako, kaker se pri nas izgovarja konec besede solza, ako se 1 (= w) vzame h drugemu zlogu. V tem primeru nisem mogel mislili, da gospod ne pozna prave, olikaue izreke svojega materinega jezika; stvar mi je postala in dolgo ditala uganka, neuga-njena. Naposled sem te dni, t. j. pred nekaj tjedui, po prijaznosti gospoda dr. Rozwadowskega, universitetskega profesorja v Kra-kovem, mej drugimi njegovimi jezikoslovnimi spisi prejel v posebnem odtisku iz zbirke „Materyaly i prače komisyi j§zykowej Akademii umiejgtnošci w Krakowie (tom 1. zeszyt 1. W Krakuwie 1901“) kratko razpravo o poljski izreki („Szkic wymowy (fone-tyki) polskiej*), in tu sem našel uganki rešitev. Ker je stvar za naše dokazovanje važna, postavim sem dotične besede naravnost v izvirniku. Prof. Rozwadowski piše na str. 109: CVETJE z vertov svetega Frančiška. XX. tečaj. — V Gorici 1903 |jjf— 12. zvezek. S e r e e. P. V. K. (Konec). Do zdaj smo napravili načert, kako moramo ljubiti sami sebe, kako druge. To je pa še bore malo! Kaj hočemo brez temelja ali fundamenta ? Fundament pa je ljubezen do Boga. Na tem fundamentu ima sloneti vsa naša ljubezen ; ljubezen do Boga ima prešinjati vsa naša dejanja. Kako pa moramo ljubiti Boga ? Kako serce bomo dali Njemu? Odprimo bukve Pregovorov! Kaj beremo? „Daj mi, moj sin, svoje serce." 23, 26. S temi besedami nas po sveti Cerkvi vabi Bog k svoji ljubezni. On hoče celo serce, želi sinovske, otroške ljubezni. Naš Oče je, in zato po pravici zahteva sinovske vdanosti. „In zdaj, Gospod, ti si naš oče, mi pa ilovica ; ti si naš stvarnik, mi vsi pa smo delo tvojih rok!" Iz. 64, 8. „Eden je vaš Oče, ki je v nebesih". Mat. 23, 9. Tako je rekel Kristus; On nas je učil moliti: „Oče naš, kir si v nebesih!" Mat. 6, 9. Ker je torej Bog naš oče, zato Ga ljubimo prav po otroško ! Kako pa ljubi sin, kako kaže otrok ljubezen do svojih starišev ? Neomejeno zaupanje in vdana pokorščina, to so sadovi ljubezni, ki gori v sercih otrok do starišev. Ako je zginilo zaupanje iz sere vaših sinov in hčera, tedaj, stariši, bodite prepričani, da so začeli ljubiti vaši otroci nekaj druzega, in da je ta ljubezen veča kaker ljubezen do vas. Ako vam otroci niso več pokorni, kaker so bili v pervih letih, o tedaj vedite, da njih ljubezen do vas vgaša, vedite, da so se zaljubili sami v se, da zato rajši slede svoji volji kaker vaši. Neomejeno zaupanje in vdana pokorščina, to so tudi sadovi naše ljubezni do Boga. Kako pa bomo pokazali Bogu svoje zaupanje ? Nevarnosti nas obdajajo od vsili strani. Kamer se človek oberne, povsod zapreke, povsod ovire. Kje boš iskal pomoči, vbogi človek? Pri prijatelih, znancih? — Sami so polni nadlog in križev. Ljudje nam morejo le malo in le redko pomagati. Saj nam dostikrat celo ne verjamejo, ko jim tožimo; saj nas večkrat še poslušati nočejo. Samo eden je, ki je vedno pripravljen, ki vedno hoče, ki vedne more pomagati. To je Bog! „Ali more žena pozabiti svoje dete, da bi se ne vsmilila sinu svojega telesa? In ke bi ga ona pozabila, vender jaz ne bom pozabil tebe“. Tako nam govori Bog po preroku Izaiju, 49, 15. Glej, človek! kam se imaš zatekati, komu zaupati. Kaj preklinjaš in govoriš: »pozabljen sem, nikomer ne morem več zaupati, sam sem na svetu, moje serce je polno bolečin, pa nikogar ni, ki bi je ozdravil,« kaj tako preklinjaš, kaj se rotiš ? «Jaz ne bom pozabil tebe!» ti kliče vsegamogočni Bog, in ti se bojiš ! ? Jaz ne bom pozabil tebe ! ti govori večna Resnica, in'ti dvojiš!? Jaz ne bom pozabil tebe ! ti šepeta na serce tvoj ženin, in ti tega ne slišiš in praviš : »sam sem! komu naj zaupam? Tvoja nezaupnost izvira iz premajhine ljubezni do Boga. Ako bi ljubil Boga iz celega serca, o tedaj bi vedel, komu imaš zaupati. Ako ti je Bog dal dragocen dar — dobrega prijatela —, se ta čuti razžaljenega, ako mu zakrivaš svoje serce, ako mu ne zaupaš ; kaj pa Bog, ki je tvoj najboljši prijatel, ali ti On ne bo zameril, ako v stiski ne prideš k Njemu in mu zakrivaš svoje gorje? Zdi se, da kliče Bog vsim takim nezaupnim po preroku Izaiju : «Prišel sem, nikogar ni bilo: klical sem, in nikogar ni bilo, ki bi "bil poslušal. Je mar moja roka okrajšana in pomanjšana, da ne morem rešiti? Glej, se svojim popretenjem naredim morje v puščavo in reke posušim.» 50, 2. Glej, kristjan, tako mogočnemu Gospodu nočeš zaupati ! ? Reke posuši, tvojih solz pa ne bo mogel posušiti ? Odkod ta nezaupljivost? — Iz pomanjkanja ljubezni do Boga. Bog sicer sam ve za vse naše križe in težave, ali ven-der pričakuje, da bomo prišli k Njemu. Saj tudi naši stariši, prijateli, večkrat dobro vedo, kako je z nami, ali vender pričakujejo, da se jim bomo sami potožili. Boli jih, kedar zapazijo našo neodkritoserčnost. In mi naj bi bili neodkri-toserčni Bogu ! ? Mi se bomo skrivali pred Njim, ki vse ve in dobro pozna naša serca. «Pekel in pogubljenje sta vpričo Gospoda, koliko bolj serca človeških otrok !» Preg. 15, 11. ' Morebiti boš rekel: tudi kedar potožim Gospodu svoje gorje, nisem vselej vslišan. Dobro ! Saj tudi stariši, ki ljubijo svoje dete, saj mu tudi oni odrečejo. Zakaj, to stariši že dobro vedo, ker imajo več modrosti kaker otrok. Tudi Bog ve, zakaj ti odreče, tudi On ve, kaj je dobro za te in kaj ne. Ali boš zato zgubil zaupanje vanj ? Ali te ne bo njegova modrost v zaupanju še bolj vterdila ? Hiti torej h Bogu, hiti k svojemu ženinu in odpri mu svoje serce ! Zaupaj! in še ti rečem : zaupaj, zaupaj v Njega, ki hoče in more pomagati; zaupaj in kliči s psaljmistom : «Ako bi šotorišče meni nasproti stalo, se moje serce ne bo balo.» Ps. 26, 3. Drugi sad ljubezni je pokorščina. Otroci, ki svoje stariše ljubijo, kako pazijo na vsak njih migljej, na vsako njih željo ! Taki pokorni otroci so v veselje starišem in bodo srečni na tem in na onem svetu. Tudi Bog, nas vsih oče, nam je dal zapovedi. In kaker je želel od Izraeljcev, tako želi tudi od nas: «0 da bi imeli tako serce, da bi se me bali in spolnjevali vse moje zapovedi vsaki čas, da bi dobro bilo njim in njih sinovom vekomaj !» V. Moj z. 5, 29. Seveda Bog ni zahteval od Izraeljcev in še manj zahteva od nas hlapčevskega strahu ; on želi le sinovskega strahu, ki izhaja iz ljubezni, ketera se boji razžaliti Boga. Pogosto se dobre duše maličijo z vprašanjem : »Ali ljubim Boga ?« To je kaj lehko vedeti ! r Preišči in premisli, ali spolnjuješ Božje zapovedi, in zvedela boš, duša kerščanska, zvedela boš, ali ljubiš Boga ali ne, in kako velika je tvoja ljubezen. Pojdi kar po versti. Vprašaj se, kako je s tvojo vero, ali je terdna, neo-mahljiva! Premisli, ali morebiti ne zanemarjaš Bogu storjenih obljub? Kaj nadalje tretja in četerta zapoved Božja in peta ? In koliko vprašanj dobiš v šesti in sedmi in osmi! Morda'si se pregrešil zoper zadnji dve? Naredi ta račun, in vedel boš, kakšna je tvoja ljubezen do Boga. To pa ne velja le pobožnim osebam, ampak vsim, ki hočejo spoznati svoj dušni stan. izprašajte se, kako poslušate glas svete cerkve, ki je nevesta Kristusova, in videli bote, ali ste njegovi prijateli ali sovražniki. Pomislite, kako ljubite bližnjega, in zvedeli bote, kako ljubite Boga. Tako ali podobno premišljevanje bo vsakemu veliko koristilo. Ako boš videl, dragi sobrat v Kristusu, da se deržiš, kolikor le moreš, natančno Gospodovo postave, o tedaj poj hvalo Bogu! Ako boš našel nasprotno, ne obupaj, temuč obžaluj, zakaj «blizu je Gospod njim, ki so potertega serca, in ponižnim v duhu pomaga . Ps. 33, 19. Poslušajte torej, vbogi grešniki, glas, ki ga slišite iz ust Gospodovih: «Človeški otroci! doklej hote še težkega serca? Zakaj ljubite neči-mernost in iščete laži ? P$. 4, 3. Poslušajte in odgovarjaj Gospodu vsak izmej vas s kraljevim pevcem: «Vsmili se me, Gospod! ker sem slab; ozdravi me, Gospod! zakaj, moje kosti se tresejo, in moja duša je silno omamljena*. Ps. 6, 3. 4. In zgodilo se bo, kar priča David o sebi: «Gospod je mojo prošnjo vslišal; Gospod je sprejel mojo molitev*. Pa, 6,10. In tedaj mora zagoreti v nas plamen ljubezni do Boga. Ta ljubezen pa bode rodila Vdano pokorščino in neomejeno zaupanje v Boga. In ta ljubezen vam bode podlaga ali fundament ljubezni do vas samih in ljubezni do bližnjega. Kako lepo bo naše serce, ko se bo lesketalo v ti trojni ljubezni! Kje bi le dobili primera ti lepoti? Gotovo, dragi bravci, ste se že kedaj zagledali v prelepa bele lilije. Kajne, kako so vam dopadale v svoji nedolžni, čisti beloti ? In vender! Koliko lepše je naše serce, ako v njem ljubezen kraljuje! Ko gledamo ptiče, ki se vzdigajo v zračne višave, tedaj tudi mi hrepenino navzgor — v nebeške višave, — želimo si orlovih peruti, da bi poleteli kvišku. Glejte, ljubezen nam more dati peruti, s katerimi se lehko vzdignemo pred prestol Božji. Poglejte zvezde na nočnem nebu ! Kako prijazno migljajo, kako razvitij ujej o temo! Podoba so ljubečih sere, ki razsvitljujejo temo, ki vlada po ti grešni zemlji. Poglejte veličastno sonce! Tako se lesketa v svojem zlatu, da nam jemlje pogled. To je serce, ki gori v ljubezni, diha ljubezen, ki živi od ljubezni in za ljubezen, to je nevesta Kristusova, ki počiva na sercu svojega ženina, od keterega nam radostno pripoveduje : «In je ljubezen v meni vredil». red njega, hoteč da raje njega kamenjuje, kaker pa njegovega brata, in to iz ljubezni, od ketere je bil on vnet; in tako sta bila oba pripravljena dati svoje življenje eden za druzega. Bili so namreč tako vterjeni v ponižnosti in ljubezni, da so eden druzega spoštovali kaker očeta in gospodarja; in tisti, keteri so se odlikovali po službi predstojništva ali po kaki drugi milosti, so se kazali ponižniši in ničvredniši od druzih. Vsi so bili popolnoma vdani pokorščini, zmirom pripravni izverševati voljo za] ovedujočega; niso gledali, je li zapoved previdna ali neprevidna, ker vse, kar se jim je vkazavalo, so imeli za božjo voljo, in zato jim je bilo lehko in sladko slušati. Od mesenih želja so se zderžavali, jako same sebe sodili in se varovali eden druzega ražaliti. Ako se je pa kalcšenkrat zgodilo, da je rekel gdo druzemu besedo, ketera bi ga bila mogla vznemiriti, ga je tako vest pekla, da ni imel miru, dokler ni prosil odpuščenja, vei’gel se ponižno na tla, ter hotel, da mu ražaljeni brat stojal z nogo na usta. Ako pa vznemirjeni brat ni hotel stopiti z nogo na usta ražaljivca, je ta vkazal, ako je bil predstojnik, da mu stopi na usta; ako pa ni bil (predstojnik), je podložni skerbel, da to vkaže predstojnik; in na tak način so ravnali, da ni bilo mej njimi obene serditosti in hudobije, temuč je mej njimi vladala popolna ljubezen, in so si prizadevali za vsako strast imeti nasprotno čednost, po Jezusa Kristusa milosti, ketera jih je h temu napeljevala in pri tem spremi j evala. Verhu tega niso nič lastnega imeli; namreč po vodilu, ketero so aposteljni učili in po keterem so oni živeli, so vsi skupaj rabili bukve in druge njim darovane reči. In ker so živeli v pravem vboštvu, so bili tudi radodarni s tem, kar se jim je dalo vbogajme, dajajoč radi zavolj Boga miloščino vsacemu, keteri bi jih za njo prosil, posebno pa vbogim. In keder so hodili okolu in naleteli na berače, keteri so jih prosili vbogajme, in jim niso imeli kaj druzega dati, so jim dali kak kos svoje obleke, akoravno siromašne. Kakšenkrat so si odtergali kapuce ad tunike, ter jim je dali; zopet drugikrat so odtergali od tunike kak drugi kos, zato, da bi spolnili evangeljske besede: „Vsacemu, gdor te prosi, daj.“ Nekega dne je prišel neki berač prosit vbogajme h cerkvi svete Marije Porcijnukuljske, pri keteri so bratje nekaj časa prebivali. In bil je tam plašč, keterega je nosil neki brat, ko je bil še mej svetom. In ta, ko mu je rekel blaženi Frančišek, da naj ga da tistemu vbožčeku, mu ga je dal rad in hitro, in zavoljo spoštljivosti in pobožnosti, s ketero je dotični brat dal plašč vbogajme tistemu siromaku, se je videlo, kako je šla tista miloščina v nebesa, on se je pa občutil prefinjenega z novo radostjo. Tudi ko so k njim prišli bogati tega sveta, so jih veselo in prijazno sprejeli, s prizadevanjem odverniti jih od hudega ter jih spodbujati h pokori. Prosili so tudi, da se jih ne bi poslalo v rojstne kraje, zato, da bi se ogibali prijateljstva in družbe svoje, žlahte ter spolnjevali besede preroka: „Postal sem ptujec, svojim bratom, in popotnik sinovom svoje matere". Jako so so veselili u vboštvu, ker niso za bogastvom hlepeli, temuč vse minljivo, kar morejo ljubivci tega sveta poželeti, zaničevali: posebno pa denar, keterega so ko prah z nogami teptali, in kaker so bili podučeni od svetnika, so ga cenili kaker oslovske odpadke. Veseli so bili zmirom, ker v njih ni bilo nič tacega, kar bi jih moglo žaliti. Koliker bolj so bili ločeni od sveta, toliko tesneje so bili združeni z Bogom. Hodeč po poti križa in stezah pravičnosti, so odstranjevali nadležnosti tesne poti pokore in evangeljskega spolnjevanja, zato da bi bila prihodnjim pot ravna in gotova. Sv. Tomaž, Anton in Ludovik, japonski marterniki, naj mlajši svetniki- tretjeredniki. P. A. F. 2. Sv. Anton. Antonov oče je bil Kitajec, mati pa Japonka. Pri jezuitih se je učil brati in pisati. Rad je hodil v cerkev molit in k sveti maši streč. Pogostoma je hodil v frančiškanski samostan in jako želel vstopiti v tretji red svetega Frančiška in kot tretjerednik v samostanu živeti. Pater Hijeronim pa, samostanski predstojnik, ga ni hotel sprejeti brez očetovega dovoljenja, ker ga je kaker vbog tesar, delavec, potreboval. Ali oče, ki je bil dober kristijan, mu ni brcnil, marveč ga še sam ostrigel po samostansko, ker si je mislil, da bo v samostanu bolj koristil in več dobrega storil kaker pa pri njemu doma. V samostanu so ga še dalje učili ker-ščanskega nauka in pa japonskega jezika, da bo mogel druge učiti. Bil je zelo nadarjen deček in lepega obnašanja v cerkvi, v samostanu in v družbi. Vsak, ki ga je poznal, je rekel, da je zrel za nebesa. Kmalu je imel priložnost, da je mogel pokazati svoje prave resnične čednosti in stanovitnost v sveti veri. V mestu Usaka — 375 (Osaka), kjer je živil ta čas Anton, so tudi prijeli frančiškane in jih peljali v mesto Meako v ječo, ž njimi tudi 13 letnega Antona in 12 letnega Ludovika. Ta dva sta šla perva vsa vesela, z na herbtu zvezanimi rokami in odrezanim desnim ušesom. Koliko je sta preterpela na tej dolgi poti, po zimi, ko so hodili od mesta do mesta cel mesec januar do 5. svečana! Vsi so se jima čudili. Na praznik svete Agate, 5. svečana, sta prišla z drugimi v mesto Nangasaki; vse so peljali zunaj mesta na bližnji hribček, kjer so navadno hudodelnike se smertjo kažnjevali. Tu jih je čakal počitek — na križu. V treh verstah so položili na zemljo 26 križev; v sredi šest za frančiškane, na desnici in levici frančiškanov pa po 10 za druge marternike. Na vsakem križu je viselo ime marternika, za keterega je bil narejen. Na ta hribček sta perva prišla Anton in njegov tovariš Ludovik, tako serčna in vesela, da so se čudili kristijani in celo neverniki. Zdaj stopita k svojemu sinku Antončku oče in mati. Od narave vsa prevzeta ga mati nagovarja, da naj zdaj še ne vmerje za sveto vero, temveč pozneje, ko bo odrastek Ali Antonček ji odločno odgovori, da zaupa na Boga in z božjo pomočjo bo preterpel vse bolečine. Odpovedati se nikaker neče sveti veri in priložnost dati nevernikom, da bi se norčevali z našo sveto vero, za ketero je pripravljen vmreti. Na to se je slekel in svoji materi rekel: Vzemite, moja mati, to obleko in se potolažite. V nebesih bom za vas prosil. Ne jokajte za menoj, temveč za nesrečne nevernike ; zakaj jaz grem h Bogu se veselit, ti pa bodo prišli v pekel.» Ko so ga privezali na 17. križ blizu patra Petra Kerst-nika, je čakal, kedaj mu bo rekel zapeti 112. psalem „Lau-date pueri Dominum, Hvalite, služabniki, Gospodail, ali kaker prestavlja sv. Avguštin in drugi «Hvalite, otroci, Gospoda», kaker jima je na poti rekel. Ko se mu zdi, da zastonj čaka, ga milo vpraša: častiti pater, ali se ne spomnite, kar ste nama rekli na poti, da naj začneva peti psalem: Hvalite, otroci, Gospoda, ko bova na križu? Zdaj je že čas, ali naj začneva? Predstojnik pater Peter Kerstnik je bil zamaknjen ta čas in ni nič odgovoril, vender sta začela peti imenovani psalem Anton in Ludovik, pa tako pobožno in lepo, kaker da bi pela angelja. Ko sta izpela psalem, zopet pogleda — 376 - Anton patra Petra Kerstnika in pa prosi, da bi zapela še kako drugo pesem. Pater Peter Kerstnik ga pogleda in s pogledom spodbuja k smerti. Ta trenotek pride rabelj k Antonu ter mu porine dve sulici navskriž skozi serce eno z desne strani, drugo pa z leve. Komaj 13 let star izdihne Anton svojo dušo, ki je zdaj kronana z dvema krasnima kronama, devištva in marterništva. 3. Sv. Ludovik Ibarki. Ludovik ali Alojzij Ibarki (Ibarchi) je bil sin nevernega očeta; imel je pa strica Leona in Pavla, ketere nahajamo mej jakonskimi marterniki. Stric Leon, dober katoličan, je vzel k sebi svojega nečaka, ki pa še ni bil kerščen. Ko ga je stric naučil toliko kerščanskega nauka, koliker je treba, da more prejeti sveti kerst, ga je dal kerstiti. Nato ga je višji frančiškanski predstojnik sprejel kot klerika tretjerednika. V začetku je opravljal v samostanu bolj lehka dela, ker je bil star še le deset let in pol. Bil je miren in ljubezniv; rad je stregel pri sv. maši in gobavim v bolnici, česar se dečki njegove starosti na Jakonskem bojijo. Pobožnosti in spokorna dela je opravljal kaker drugi odra-ščeni bratje lajiki in samostanski tretjeredniki. Samo poldrugo leto po prejetem sv. kerstu je tako živel v samostanu, ker so z drugimi frančiškani tudi njega prijeli, zvezali in v smert na križu obsodili. Preden ga je pa rabelj privezal na križ, ga je skušal sodnik premotiti s prilizovanjem; obetal mu je, da ga bo k sebi vzel za sinu in ga kralju priporočil, ako se odpove kerščanski veri. Ali sveti deček mu moško odgovori: „Zelo nespameten bi bil, ke bi pustil večne obljube za časne, ki bodo kmalu končane, one nebeške pa nigdar. Kar mi obetate, bom imel s patrom Petrom Kerstnikom“. Ko mu je sodnik rekel, da samo njemu ponuja to kraljevo milost, mu Ludovik odgovori: «Da bote vedeli, kako malo se zmenim za vaše obljube, vam povem, da se ne bom odpovedal sveti veri, tudi ne, ke bi mi zapovedal pater Peter Kerstnik, ker grem v nebesa». Nato je vprašal, kje je njegov križ, in ko so mu pokazali 18. križ, je tekel k njemu, ga objel in poljubil. Vsi, kristjani in neverniki so se čudili, da se 12 letni deček, ne da pregovoriti sodniku, in da se ne boji vmreti. Na križ je bil privezan zraven sv. Antona, s keterim je pel na križu, kaker je bilo že rečeno, dokler ni rabelj prebodel njegovega nedolžnega serca. Komaj so japonski marterniki izdihnili svoje duše, že jih je začel poveličevati Bog; zato je tudi dovolil papež Urban VIII., da se sme vsako leto obhajati njih praznik. Papež Pij IX. jih je pa mej svetnike prištel 8. junija leta 1862 in frančiškanskim cerkvam podelil popolni odpustek za ta dan za vse verne.)1 Tretji red v Postojni. „Veselite se z veselimi" (Rimlj. 12, 15.). Tako nas opominja sv. ap. Pavel. Ko dobri otroci sv. matere katoliške cerkve se moramo veseliti, če vidimo, da se na zemlji razširja kraljestvo Kristusovo; zato moramo biti tudi veseli, če se mej nami širi 3. red sv. Frančiška. Zakaj „3. red nam prinaša", kaker so rekli rajni papež Leon XIII., „duha Kristusovega in s tem zdravilo zoper vsakeršno zlo" ; in „tre-tjeredniki so bili vsigdar dobri kristijani, popolnoma vdani katoliški cerkvi". Tretji red res zelo pospešuje in vterjuje versko življenje v katoliški cerkvi. V naših slovenskih deželah se, hvala Bogu, 3. red vedno bolj širi. To nas napolnuje z veselim upanjem, da bo naše ljudstvo ostalo tudi v prihodnosti verno katoliško ljudstvo, na ketero se bo mogla sv. cerkev popobioma zanašati. Zares dovolj vzrokov imamo veseliti se, ako se množi število dobrih tretjerednikov. Zakaj, kjer je veliko dobrih tretjerednikov, tam versko življenje vidno napreduje. Na Kranjskem imamo tudi na deželi precej podružnic 3. reda, ki se lepo razvijajo in vspešno delujejo zlasti tam, kjer imajo dobro vodstvo. Že dolgo smo gojili tiho pa serčno željo, da bi se 3. red vstanovil tudi v Postojni. Postojna bi bila posebno primerna za to, bila bi nekako središče za celi okraj. ') Glej P. Pietr’ Antonio di Venezia Leggendario Francescano 1721. Poprej e, kaker smo pričakovali, se nam je ta želja spolnila. Dne 25. okt. t. 1. smo tam vstanovili podružnico 3. reda. Veleč, gospod dekan so svojim faranom že preje natančno razložili začetek, pomen in korist 3. reda ter jih zopet in zopet vabili, naj pristopijo h tolikanj koristni družbi. Njihove besede so padle na rodovitna tla. Ljudje so se začeli prav pridno oglašati za 3. red, tako da jih je kmalu bilo nekaj nad 100. Videlo se je takoj, da so spoznali, kako koristen je 3. red za njihovo časno in večno srečo. Posebno znamenit je bil torej za Postojno 25. dan meseca oktobra t. 1. Ta dan je bila tu vstanovljena podružnica 3. reda. Vsi tisti, ki so pri tej priložnosti imeli biti sprejeti v 3. red, so pobožno prejeli zakramenta sv. pokore in sv. R. Telesa, da bi tako po sprejemu v 3. red res oblekli novega človeka, ki je po Bogu vstvarjen v pravici in resnični svetosti. Cerkvena slovesnost se je veršila v nedeljo popoldan. Ljudi se je zbralo prav veliko, tako da je bila cerkev skoraj natlačena. Najpreje je bila pridiga, v kateri so se vernikom razložile poglavitne dolžnosti tretjerednikov in neketere duhovne dobrote, ki jih tretjeredniki vživajo. Nato je bilo slovesno sprejemanje, ki je trajalo precej dolgo, zakaj sprejetih je bilo 123 udov. Zelo nas je veselilo, da je tudi veča večina drugih ljudi ostala mej sprejemanjem v cerkvi ter z vidno pazljivostjo sledila obredu. Upajmo, da se je pri tem marisikomu vzbudila želja po posvečeni obleki 3. reda. Kaj ne, ljubi bravci, 123, to je lepo število novih vojščakov sv. Frančiška ! In ti so skoraj vsi iz domače fare, največ jih je iz terga Postojne. Vsem se je pa videla na obrazu zadovoljnost in neka nevstrašenost, s ketero so stopili pod zastavo sv. o. Frančiška. Zelo genljivo je bilo videti, kako spoštljivo so poljubljali pas in škapulir — svojo redovno obleko. Neketeri so bili pri tem do solz ginjeni. Brez dvojbe so bile to solze serčne zadovoljnosti in svetega veselja. Postojinska farna cerkev se nam pa zdi primerna za 3. red ne samo zato, ker se bodo tu zbirali tretjeredniki 379 — celega okraja, temuč tudi zato, ker ima v stranskem oltarju krasno podobo sv. Frančiška Asiškega. Drugod si morajo navadno tretjeredniki sami omisliti podobo sv. Frančiška, tu ga že imajo. Altar sv. Frančiška, ki je bil ta dan posebno lepo ozaljšan, je sedaj njih redovni oltar. Tu se bodo tretjeredniki zbirali, tu bodo premišljevali čednosti sv. Frančiška in se za-nje vnemali. Ako sedaj pomislimo, da mora vsak tretjerednik biti vdan in pokoren sv. cerkvi, biti zmeren v jedi in pijači, se varovati nesramnega govorjenja in preklinjevanja i. t. d. ter vsak dan moliti 12 očenašev 12 češčenamarij in 12 čast bodi, in vsak mesec — ali če to ni mogoče, z voditeljevim spregledom vsaj večkrat v letu — prejeti sv. zakramente, moramo reči, da je bil ta dan za Postojno res znamenitem Upati smemo, da je dobila Postojna s podružnico 3. reda novo vojsko, katera bo sv. cerkvi pomagala zatirati kraljestvo satanovo in razširjati ter vterjevati kraljestvo Kristusovo. In to ne le v domači župniji, temuč v celem okraju. Prepričani smo namreč, da bodo zgled pervih Postojinskih tretjerednikov posnemali mnogi verniki iz domače fare in tudi iz sosednih fara. Tako bo novovstanovljena podružnica 3. reda sčasoma vzrastla v mogočno drevo, ki bo prinašalo obilo sadu za časno in večno življenje. P. S. V. ^§>v. Trojica v ^§>fovens£jfi gorioafi. p. E. L. Pobožno slovensko ljudstvo jako čisla božja pota. Ako je kedo v posebni stiski, ako mora prevzeti kako težko nalogo, ako si ima izvoliti nov stan, se rad napravi na božjo pot. Na kraju milosti si ujja izprositi potrebno pomoč. Ko se vrača z romarskega kraja domov, mu sije rajsko veselje z obličja; zaveda se, da je storil svojo dolžnost, da bo torej tudi Bog obernil vse v njegovo srečo. Ker so pri nas tako v čislih božja pota, se nadejamo, da bodo radi brali bogo-ljubni bravci «Cvetja> kratko zgodovino romarskega svetišča - 380 — Sv. Trojice v Slov. goricah. To je kraj milosti, kjer stopajo se stiskami obiskani naravnost pred prestol trojedinega Boga, tukaj prosijo neposredno potrebnih milosti Gospoda nebes in zemlje ter dobivajo pomoč v dušnih in telesnih potrebah od samega naj višjega veličanstva božjega. Pisala sta o sv. Trojici v Slov. goricah že dva pisatelja v slovenskem jeziku, namreč J. Gomilšak v Koledarčku družbe sv. Mohorja 1. 1868 in Fr. Šrol v Drobtinicah 1. 1869. V sledečem se bomo trudili podati zgodovino svetišča v taki obliki, da nam bodo radi verjeli ne le priprosti in neuki, ampak tudi bolj učeni in dvojljivci. Umestno je tudi, da po tako dolgem času spet kaj povemo o milostivnem kraju, ki spada mej najbolj obiskovana božja pota na Štajerskem. In prav je, da prinese tak spis „Cvetje z vertov sv. Frančiška". Odkar namreč oskerbujejo sinovi sv. Frančiška to svetišče, zavzema mej seraf inskimi verti na Slovenskem odlično mesto. Posvečene pa naj bodo te verstice presveti Trojici v zahvalo za neštevilne dobrote, ki jih na svojem sv. mestu deli, z besedami sv. pisma: „ Kralju pa večnosti, n e u m er 1 j i v e m u , nevidnemu, samemu Bogu bodi čast in slava na vekomaj ! Amen". 1. Tim. 1, 17. (Začetek prih.) Drobtinice. Dolžnik, bodi hvaležen! Kako bi bil vender hvaležen do tistega, keteri bi te rešil velicega dolga, ke bi namreč plačal on namestu tebe ali pa porok bil za te ! Ti ne bi nigdar pozabil tacega dobrotnika ! Hvalil bi ga zmirom in povsod. No, glej, tvoja duša je, vsa obdolžena, padla v roke božje pravičnosti, ketera jo je zato obsodila v večno ter-pljenje. Ali neizmerna ljubezen, Sin Božji, je za te plačal neskončni dolg, in ie tako rešil večnega pogubljenja. In ti na to nič ne misliš ? O nehvaležnež ! 381 Prej učenec, potem učitelj ! Koliko jih je, posebno v naših časih, keteri hočejo druge učiti tega, kar se oni sami niso učili. Hoče se vladati in vkazavati, prej ko se je učilo druge slušati. Hoče se soditi in razsoditi o stvareh, o keterili se nima obenega znanja ; hoče se biti učitelj ali učiteljica, ne da bi se bilo skušnjo prestalo. Iz tega sledi tudi pogostoma tako žalosten nasledek. Zato govori Modri: «Uči se prej ko govoriš! » Eccli. 18, 19. Posebno svari nadalje mladino: „Moj sin, sprejmi nauk od mladosti, tako boš tj a v starost našel m o d r o s t.“ Eccli. 6. 18. O, ke bi se vsi po tem nauku ravnali! Ne zaničuj berača! Bere se v življenje bi. Cika (Frančiška) iz Pezara, III reda, da je hodil miloščino pobirat za se in za vboge, ka-ker je to navada frančiškanov in kapucinov. Neki dan se je vračal domov s spolnimi vrečami. Dva človeka sta ga začela zmerjati, da je pohajač, da zlorabi priprostost dobrih ljudi i. t. d. Ali glej, Bog je oba precej kaznoval. Enega je popadla strašna božjast, drugi je postal pa mutast. »Miloščina briše grehe." Grešnik se sicer z miloščino ne more od pekla odkupiti, ali, ako on iz miloserčnosti potrebnemu pomoli milodar, s tem vstavlja nad sabo kaznujočo pravičnost božjo. «S k r i j miloščino v sercu v b o z e g a ; ona bo za te prosila, da se ti kaj hudega ne pripeti. Eccli. 29. 15. Miloščina torej Boga naj prej gane k večemu vsmi-ljenju, mej tem ko terdoserčnost Boga vodi h pravičnosti. Gorje torej terdoserčnim grešnikom. Njih poguba je blizu. Za miloserčnega grešnika imamo pa vzrok k velikemu upanju, da se bo spreobernil in rešil. Molimo za žive! Moliti moramo za se, moliti za duše v vicah, ketere si ne morejo pomagati, moliti pa moramo tudi za žive naše bližnje, posebno za bolne, žalostne in n a d 1 o ž n e. Ta molitev je Gospodu Bogu jako dopadljiva. On sam nam govori po sv. Jakobu: „M o 1 i t e eden za druzega, da se zveličate. 5, 16.“ Kolik er bliže nam je kedo v žlahti, in koliker bolj smo komu dolžni biti hvaležni, toliko večo dolžnost imamo zanj moliti. Zato imajo naj večo pravico na našo molitev : s t ar i ši, žlahta in. dobrotniki. Sploh pa ne smemo iz svoje molitve izključiti obenega, tudi največega svojega sovražnika ne. P. H. R. V pobožno molitev se priporočajo : prečastiti monsinjor Matija K r a v a n j a, častni kanonik goriški, ravnatelj knezonadškofijske kancelarije, mnogoletni nadškofijski izpitni komisarij našega redovnega učilišča na Kostanjevici, tretjerednik sv. Frančiška, f 13. novembra t. 1.; častita sestra Mr. Danijela, rojena Ivana Šah, šolska sestra iz III. reda sv. Frančiška, f 27. novembra t. 1. v Mariboru; drugi rajni udje III. reda skupščine gor iške: Neža (Julijana) Kobal iz Št. Viške gore, Jožef (Frančišek) Batistič iz Vertojbe, Katarina (Brigita) Perfeta iz Gorenjega polja, Marija (Ana) Leban iz Gergarja, Uršula (Marija) Konič iz Šempasa ; bil j an ske : Jočef (Frančišek) Markočič iz Biljane, Ivan (Lovrenec) Cijan iz Biljane; gorjanske: Uršula (Frančiška) Zupan, Marija (Barbara) Dešman ; svetotro-jiške: Jera Hvalič od Sv. Petra pri Radgoni, Marija Fekonja iz Kapelske, Barbara Domiter od Sv. Antona, Tomaž Nudi iz župnije Sv. Benedikta, Neža Šmigoc iz župnije Sv. Ruperta, Elizabeta Žnojt iz trojiške župnije, Jakob Slaček iz župnije Sv. Lenarda, Janez Krampergar od Sv. Bolj-fenka, Julija Vurgo iz Tišina (Ogersko), Uršula Zelenko od Sv. Andraža, Ana Šalamun od Sv. Urbana, Janez Žvarc iz trojiške župnije, Janez Tomažič od sv. Jurija, Martin Pihlar od Sv. Urbana. Nadalje se priporočajo v pobožno molitev: neka oseba, da bi mogla pravi stan izvoliti in bi bila rešena nadlog, ki jo teže in v neki dober namen; neka tretjerednica iz Mengša da bi ji ljubi Bog podelil tistih milosti, keterih najbolj potrebuje za dušo in telo ; priporoča tudi svojega nečaka za stanovitnost v samostanu ; A. R. priporoča sebe, svoje sta-riše in brate za gorečo ljubezen in veselje do najsvetejšega zakramenta v svetem obhajilu; neka na duhu bolna, da bi v mofifev. ji Bog olajšal terpljenje; več družin za milost pravega spoznanja; neka žena, da bi ne bila tako sovražljiva; neka mati, tretjerednica, za poterpežljivost in vdanost v voljo božjo in za spreobernjenje svoje hčere, posebno pa terdovratnega sinu; neka žena, da bi mož pustil žganje in sin se od verni! od grešne zveze ; A. S. po svojem namenu; J. B. za stanovitno ozdravljenje rok; M. R. za vslišanje v važni zadevi. 2afivafo za vsfišano mofifev naznanjajo : J, B. za mnoge prejete milosti; T, R. iz Kozjega, A. M. da se ji v veliki nevarnosti na nekem popotovanju ni nič hudega zgodilo ; Fr. Š. za ljubo zdravje prejeto na božji poti v Sp. I.; Marija Rihar, da je našla zgubljeno reč in dobila pomoč v dušnih in telesnih potrebah; A. K. za večkratno vslišanje po priprošnji sv. Antona Pa-dovanskega ; neka oseba, da je ozdravela od hude bolezni, ko je klicala Boga in vse svetnike na pomoč, in je obljubila v »Cvetju« naznaniti, ako bo vslišana ; tudi se zahvaljuje Bogu in sv. Antonu in sv. Frančišku za najdeni denar in neko najdeno žival in za pomoč v neki drugi potrebi; tretjerednica F. H., da je zadobila zdravje po dolgi, zelo hudi bolezni, ko se je priporočila presvetemu Sercu Jezusovemu in Marijinemu, sv. Jožefu in sv. Antonu ; U. K. za zboljšanje svojega zdravja ; M. Z., da je neko priljubljeno stvar, ki se ji je bila zgubila, priporočivši se B. M. in sv. Antonu, spet našla. Prošnja, Mnogo čislani bravci „Cvetja;‘ in častivci Lurdske M. B. Komur je Bog dal več kaker sam potrebuje, naj daruje, koliker vterpi, za zidanje Lurdske kapele pri župnijski cerkvi sv. Marije Magdalene v Dramljah (Štirsko), kjer so bili to leto farani vsled mraza in toče močno poškodovani, ter naj pošlje svoj če tudi majton dar na tukajšnje v. č. župnijstvo, ali pa podpisanemu, ki bo darov “hvaležno sprejemal in poterjeval. Dramlje pri Celju, 7. nov. 1903. Alfonz Šket, cerkveni ključar. Petdesetletnica razglašenja brezmadežnega spočetja pre-blažene Device Marije za versko resnico in „Cvetje z vertov sv. Frančiška11. Dne 8. grudna 1904 bo doveršenih 50 let, kar so papež Pij IX. z veliko slovesnostjo razglasili neomndežano spočetje preblažene Device Marije za resnico svete katoliške vere, ki jo je dolžan verovati vsaki kristijan, ki hoče zvest ostati materi katoliški cerkvi. S tem je "bilo doseženo, za kar so se redovni bratje sv. Frančiška, na čelu jim slavni Janez Duns Škot, z velikansko gorečnostjo in učenostjo vojskovali skozi stoletja. Da se spomin na tolikanj znameniten dogodek cerkvene zgodovine poživi in ljubezen do naše brez madeža spočete nebeške matere z novo močjo vname v vernih sercih in razširi po katoliškem svetu, so se namenili pobožni častivci Marijini v Rimu in drugod že z letošojim praznikom brezmadežnega spočetja začeti posebne slovesnosti ter jih nadaljevati skozi celo leto in zveršiti s poglavitnim opravilom na tisti praznik prihodnjega leta. V ta namen so rajni papež Leon XIII. imenovali poseben odbor kardinaljev. ki bi te slovesnosti natančneje določil, in vodil vsa razna dela pobožne slavnosti. Sedanji papež so ta odbor poterdili in odbor je že tudi določil glavne pobožnosti, ki se bodo veršile, in naprave, ki se bodo vstanovile ali v Rimu ali pa se imajo priporočati tudi drugod po kerščanskem svetu. Prepričani smo, da se bo to spominsko leto tudi v naši slovenski domovini s primerno gorečnostjo obhajalo, in kar bo v naši moči, bi radi tudi mi h temu, koliker toliko, pripomogli. Ko je bilo preteklo 25 let, kar je bila verska resnica neomadežanega spočetja razglašena, smo v spomin tiste perve jubilejske obletnice vstanovili „Cvetje z vertov sv. Frančiška1 ; zdaj bi torej imelo nastopiti svoj 25. letnik. Nevgodne okoliščine so nas zaderžale za 4 leta; vender smo, Bogu in naši nebeški zavetniči bodi hvala, zveršili s tem zvezkom 20. tečaj;-s prihodnjim nastopimo, ako Bog da, tretje desotletje, 21. tečaj, ki ga želimo zopet pesebno posvetiti brez madeža spočeti naši nebeški materi. Prosimo torej ob tej posebni priliki vse naše dosedanje prijatele, naj nam ostanejo zvesti tudi nadalje ter nam skušajo zlasti za ta tečaj, koliker mogoče, novih naročnikov pridobiti. Kardinaljski odbor priporoča za to jubilejno leto mej drugim tudi kako posebno delo kerščanske dobrotljivosti. Jako dobro tako delo bi bilo gotovo, ako bi premožniši tretjoreduiki ne le zase naročili „Cvetje“, temuč tudi'za več ali menj drugih, ki bi ga radi brali, pa si ga sami nimajo s čem naročati. Tudi iz skupščinskih blagajin bi se morda za uajvbožniše, ki ti ne vedo drugači pomagati, lehko naročilo, tako, da bi nobeden ud slovenskega tretjega reda ne bil brez svojega „Cvetja‘\ In kaker se 3. red veselo širi, tako naj bi se veselo in mogočno širilo in povzdignilo tudi ,,Cvetje11. Posebej prosimo častite gospode slovenske duhovnike v Terstu in v Ameriki, naj se iz ljubezni do Boga !u prebliženo Device brez madeža spočete, koliker morejo^ potrudijo za naš list, ki je tam vse premalo znan. Ravno tako prav posebno priporočamo „Cvetje‘‘ Slovencem in Slovenkam v Egiptu (Aleksandriji, Kairil in v Vestfaliji iu Renski deželi na Nemškem, kjer jim more koliker toliko nadomeščati slovenske pridige in kerščanske nauke. Sploh smemo reči, kedor koli in kjer koli si naroči „Cvetje‘, prepričani smo, da se ne ho kesal za mali denar, ki ga je dal za dobro stvar, in Bog mu ho povernil. Vsem dragim prijatelom vesele božične praznike iu srečno novo leto! I 1 „§ 19. 1. Temu znakovvi nie odpowiada w pannj^cej wymo* wie zachodnio-galicyjskiej spčlgfoska z kitegoryi l-džwigk6w, t,ylko niezgioskotw6rcza pelnogioska. Zazwyezaj okn šlajg, j$ jako niezgloskotvvčrcze u, kt6re sig oznacza znakiem u, ale to okre-šlenie, przynajmniej o ile chodzi o wymowg klas wyksztalconych zachodniej GUIicyi, nie jest dokiadne, a uawet wpiost falszywe. Nasze zwykle l eharakteryzuje s!g nastgpuemi momentami artykulacyjnemi: 1. wargi sžj, siluie zaokr^gioue, ale 2. wysu-tvania ick przytem nietylko niema, lecz przecivvuie — anviaszcza na pocz^tku wyrazu — s %gaj% sig lekko ku wngtrzu; 3. po-zycya jgzyka nie jest zatvsze ta sama, czyli gloska ta nie jest jednolicie zlokalizoivana w jamie ustimj, a mianowicie: a) na koncu zgioski (lub wyrazu) i przed spolgtoak^. jgzyk zajmuje po -zyeyg, piitrzebu^ do ai tykulowania n albo uiiže wq.skiego 6; b) przed peluogloskami (saraogloskami) pozyrya jego inodyfikuje sig zaležnie od jakošci nastgpuj^cej peluogloski . . . Zreszt% trzeba zaznaczyč, že i w zachodnjej Galicyi spotyka sig jeszeze czgsto czysto spolgloskowe t, tak jak z drugiej strony spotyka sig takže czg, uepre-šteto, in poleg mnogoveist.nega, gibičnega naglasa je prav to, kar jo dela živahno, mehko in muzikalično. (Dalje prih.). Cvetja z vertov sv. Frančiška X X I. tečaj. Doieršbši z božjo pomočjo in podporo dobrih bratov in prijutulov pr -čujoči točaj vabimo drage na-očn ke. naj blagovoljno borž ko mogoče nonova svoje liiročilo na prihodnji XXI. teč ij. Cena ostane dosedanja, za domače dežele: 1 K 50 h (ne samo : 1 K 40 h, kaker nekateri še vedno pošiljajo), za Nemčijo (Vestfalijo, Rensk 0: 1 K 70 h, za E g i p I. in Ameriko: 2 it. Kedo” more, prosimo,'naj doda kai v podporo po svoji dobri volji. Denar naj se pošilja naravnost: .Odpravili štv u „C v e t j a“ v G o r i c i (G ii r ne pa .jHilarijanski Tiska ni", ker dela to le sitnosti in pomote. Tudi naj se na odrezek vedno zapiše, za kaj jo denar namenjen. Tisto gospodo, ki so dover-šeui teč ».i prejemali, pa do zdaj ne še plačali, prosimo, da bi to storili ob ti pril ki. Dobi se ta toč j tudi šo zdaj v nekoliko izvodili po navadni ceni. Starši tečaji so popolni dobe še: 9., 14., 16, 16., 18. po znižani ceni 80 h; posamezni zvezki nepopoln h tečajev, koliker ji šo je, po 5 h.