Slovenski 5okol. Štev. 5. V Ljubljani, 25. maja 1905. Leto II. Zgodovina Sokolstva. Po bitki pri Solferinu so avstrijskim narodom vzšli jasnejši in svobodnejši dnevi. Tudi češki narod se je vzbudil h hrepkemu življenju, k uspešnemu narodnemu delu. Utlačena sila naroda se je zopet vzprožila in uveljavila v velekrasnih pojavih politične in državljanske samozavesti. S čudovito hitrostjo je nastala cela vrsta rodoljubnih podjetij, pevskih, gledaliških, znanstvenih in drugih društev. Ta doba je rodila tudi češko Sokolstvo, ta najkrasnejši pomnik velikih nad češkega narodnega probujenja. Takratnemu ognjevitemu duhu ni zadostovala nobena, po tujem načinu urejena uredba, narod je po zdravem, naravnem svojem nagonu iskal prilike, da bi iz polnega srca mogel dati izraza svojemu individualnemu narodnemu značaju. Usoda je srečno usodila, da je tej težnji pripomogla sokolska stvar. Svobodnejše gibanje je telovadbo zopet potisnilo v dostojnejše ospredje. Telovadci Schmidtovega zavoda so storili sklep, telovadbo oteti iz ozkih mej zdravstvenega zavoda in zanjo osnovati društveno ustrojstvo. Toda že prvi koraki, storjeni v ta namen, so pokazali, kako tesno je zvezana telovadba z narodno stvarjo, da je nemo- goče, da bi v zdravem in močnem telesu mogel biti mlačen duh, brezbrižen za najsvetejše koristi narodne. Že prvi korak je naznačil važni poklic čeških telovadnih društev v narodni organizaciji. Med telovadci Schmidtovega zavoda so bili Čehi in Nemci enako zastopani. Zategadelj je bila najprvo namera, ustanoviti utrakvistno društvo. To bi bilo pomenilo, da ima biti poslovni jezik in ime društvu samo nemško. Pa še to ni zadostovalo mnogim praškim Nemcem. Zato so ustanovili v januarju 1862. 1. čisto nemško društvo „Prager Mannerturn-verein“. Ta odločni korak Nemcev je seveda nemalo razdražil in razvnel češke kroge. In tu je vprvič očitneje stopila junaška postava Miroslava Tyrša v češko javnost, kjer se je velikim njegovim načrtom in idealnim mislim naglo otvorila prosta pot. Osnova češkega telovadnega društva, združitev češke mladine h gojitvi telesne čvrstosti, vsesplošna vadba naroda, kakor nekdaj na Grškem, vse to je vzkipelo v njegovi duši z mogočno silo v teh trenotkih. Takoj se je postavil na čelo četi somišljenikov; skupaj z dr. E. Gregrom 5 (Dalje.) Osnova in prvi dnevi »Praškega Sokola". je sestavil pravila, ki so bila dne 17. decembra 1861. 1. predložena namestništvu in 27. januarja 1862. 1. uradno potrjena. Dne 16. februarja 1862. 1. se je vršil prvi občni zbor praškega Sokola ob udeležbi 75 članov. Za starosto je bil izvoljen Jindrich Fiigner, v odbor pa dr. Mir. Tyrš, Tomaš Černy, Ferd. Fin-gerhut, dr. Edv. Gregr, dr. Jul. Gregr, Jan Kryšpin, Frant. Pisarovič, Rud. Skuhersky, Karel Steffek, knez dr. Rud. Thurn-Taxis in Emanuel Tonner. Praški Sokol se je krepko lotil važne svoje naloge. Dne 5. marca 1862. 1. je pričel v prostorih telovadnega zavoda Jana Malypetra, navdušenega telovadca, s telovadbo, ki se je kmalu razvila črez razmere, s kakršnimi so računali osnovatelji društva. Že 27. aprila 1862. 1. je tudi že izlet priredilo 73 članov v kroju k narodni slavnosti na Rip, dne 11. maja 1862.1. pa je celo društvo vprvič stopilo v javnost z izletom na Zavist’. Po srečnem naključju in po prizadevanju mož, ki so društvu načelovali, so razumevali nalogo in pomen narodne telovadbe v onih dovzetnih časih vsi sloji češkega naroda, narod je sprejel sokolsko stvar za svojo, do-delivši ji prevažno nalogo, vzgojitev češke mladine k sili in čilosti, da bi z možatostjo, pridobljeno na telovadišču, mogla kljubovati vsemu zlu, stavečemu bodočnost naroda v nevarnost. Zato ono veliko vzhičenje, ono neizmerno navdušenje, oni radostni vzkliki, ki so pozdravljali Sokolstvo pri prvem njegovem koraku kot možatega glasnika nove osvežene češke sile, kot zaželjeni predmet najsmelejših nad rodoljubnih src. Jugoslovanski junaški naziv „Sokol“ je članstvo sprejelo na predlog Emila Ton n er j a. Društveni kroj je bil sprejet na predlog Josipa M a n e s a in na priporočilo dr. Musila, dr. E. Gregra in Jindr. Fiignerja na občnem zboru dne 10. aprila. V začetku so imeli Sokoli okrogle klobuke s trakom in znakom, nadomestili pa so jih kmalu s čepico. Energično delovanje, lepi nastopi in možati rodoljubni duh društva so mu v kratkem času pridobili nepregledno število članov in prijateljev. V narodni organizaciji si je praški Sokol pridobil važno mesto. Že takoj iz početka se je v njem uveljavilo tudi načelo enakosti in bratstva. Na predlog dr. M. Tyrša je bilo sprejeto pomembno društveno geslo „Tužme se!“, na predlog Jos. Baraka pa jedrnati „Na zdar!“ kot društveni pozdrav. Na prijateljskem sestanku dne 27. marca 1862 je pojasnil dr E. Gregr namen in pomen društva; na predlog staroste Fiignerja pa se je soglasno in navdušeno sklenilo , da se v dokaz bratstva, ki vse člane brez razločka stanu in poklica druži v eno celoto, uvede v društvu tikanje. Vsled nepričakovanega razvoja društva se je kmalu občutno pokazal ne-dostatek društvenih prostorov, zavod Malypetrov je postal zato premajhen. Vsled požrtvovalnosti radodarnega Fiignerja je društvo moglo najeti krasne prostore „u Apolla", kjer se je s telovadbo pričelo že v maju. Dne 1. junija 1862.1. je tu društvo priredilo prvo javno telovadbo ob priliki bla-goslovljenja zastave, ki jo je mojstrsko izdelal Josef Manes in jo je Sokolu darovalo društvo čeških gospe. Ob tej priliki so prvič javno zazvenela češka povelja, češki telovadni nazivi, ki jih je sestavil 39 %9t8fe%OIOj6l6i9^jg%$6iOfe¥)tQ10<0S6!9i^8GI0teS6S6»i 86886* 44 ^m^86^e()km0}()108že6t6km"8^ se je obračati na župno predsedništvo. D o -cela nedopustno j e, udeležiti se katerihkoli slavnosti in prireditev, ki jih prirede društva ali korporacije bodisi naravnost nasprotne, bodisi narodnobrezbarvne ali pa brezpomembne, dalje katerihkoli brezpomembnih izletov, zabav itd., naposled narodno brezpomembnih prireditev kakršnekoli vrste, kjer gre za parado ali stafažo brez važnih narodnih koristi. Če se hoče kakšno društvo v kroju udeležiti kakšne izvensokolske prireditve in je glede nje pomena v dvomu, je vedno dolžno, naznaniti to takoj po svojem sklepu župnemu predsedništvu in točno navesti namen priredbe. Župno predsedništvo ima pravico prepovedi, če treba, po telegrafskem potu. Društvo se potem ne sme udeležiti take priredbe, sme pa se pritožiti na župni odbor in proti tega odločbi na občni zbor. — Glede telovadnic odreja zveza, naj se porabljajo le za namene lastnega društva. Davek za telovadnice na Angleškem. V avstrijskem narodnogospodarskem društvu na Dunaju je lani prof. dr. J. Redlich predaval o angleških komunalnih financah. Temu predavanju posnemamo, da imajo Angleži poleg prvotnega in temeljnega občinskega davka, imenovanega „poor rate“, nebroj doklad na ta davek, in ena teh doklad se pobira na podlagi zakona o ljudskih telovadnicah. Pomen telovadbe se mora razumevati in ceniti na Angleškem na vsak način vse drugače, nego vobče pri nas, če se je tudi zakonodajstvo zavzelo za stvar in se njega zanimanje celo pred žepom davkoplačevalcev ni ustavilo. Književnost. Sbornik Sokolsky. (Konec). Tudi češko Sokolstvo prireja vsako leto Husove oslave. — Dalje prinaša Sbornik životopis in sliko načelnika župe Barakove in staromest-nega Sokola v Pragi ter člana tehničnega odseka Č. O. S., B o h u m i 1 a H a v e 1 a. Znan je tudi slovenskim Sokolom izza lanskega vsesokolskega zleta. Naj sledi zategadelj tu nekaj posnetkov iz životopisa. Havel si je za češko Sokolstvo pridobil zaslug zlasti na tehničnem polju kot izboren praktik in teoretik, pa tudi v organizacijskem oziru mnogo in z uspehom deluje. Od leta 1897. je član tehničnega odseka Č. O. S., v katerem je ves čas delal izredno požrtvovalno, kar kaže že to, da je po leti skoro ni nedelje, da se ne bi udeležil izleta kakšne župe ali okraja. Dalje je Havel v komisiji za žensko telovadbo, v komisiji za ureditev nazivoslovja metov, v tekmovalni komisiji, v komisiji za naraščaj. Razen tega je član izobraževalnega odseka Č. O. S. Koliko to sej in dela doma zanje! Izboren učitelj je poučeval v vseh vaditeljskih tečajih, kar jih je C. O. S. priredila od 1. 1897. dalje. Za zadnja dva vse-sokolska zleta v Pragi, za vsesokolske zlete v Lvovu, v Ljubljani, v Budejevicah i. t. d. si je Havel pridobil velikih zaslug. Č. O. S. ga je kot poročevalca poslala 1. 1900. na shod Unije gimnastov in k olimpijskim tekmam v Pariz, 1. 1902. k shodu turnerstva v Norimberku in 1. 1904. k shodu Unije gimnastov v Arras. Tu dobljene izkušnje je v veliki meri uveljavil v tehničnem odseku Č. O. S. Kot poročevalec piše stvarno in temeljito — z umevanjem strokovnjaka prve vrste. V svojem društvu in župi je znal disciplino privesti na vzorno stopnjo. Havel je med Sokoli jako priljubljen. Znan je po svojem izvrstnem humorju. —• Nadalje opisuje F. K. Schnepp delovanje M. M. Bojoviča, ki je s svojimi članki, priobčenimi v ruskih listih o Sokolstvu in zlasti z navdušenimi poročili o IV. vsesokolskem zletu v Pragi začel pripravljati tla za Sokolstvo na Ruskem. Sbornik prinaša njegovo sliko. — V članku „Naše tri rovy sokolske r. 1904“ se spominja Sbornik lani umrlih zaslužnih Sokolov dr. J. Zelenke, R. Horaka in dr. E. Vlasaka, nadalje podaja Zbornik pregled sokolskega delovanja v 1. 1904., opis »Sokolskega dne“ v Pragi na razstavišču dne 19. junija 1904 (z dvema slikama), članek o telovadbi na Ruskem i. dr. ter razne sezname in obširno statistiko Sokolstva, pred vsem češkega, potem poljskega, hrvatskega, ruskega in tudi slovenskega. — Izvrstni ta Sokolski koledar priporočamo kar najtopleje. Vsaj vsak slovenski vaditelj sokolski bi ga moral imeti! Urednik: Dr. Viktor Murnik. Tisk »Narodne tiskarne' v Ljubljani.