Relativna modalnost in kontingcnca DANILO ŠUSTER 1. UVOD Filozofi tradicionalno ločujejo med absolutno in relativno modalnostjo. Absolutni sta logična in danes ponovno oživljena metafizična nujnost. Relativna modalnost je običajno neka šibkejša, restriktivna modalnost - v članku bom obravnaval fizikalno nujnost in možnost. Šibkejšo moč relativne modalnosti najlaže izrazimo s pomočjo možnih svetov: trditev je logično nujna, če je resnična na vseh logično možnih svetovih. Trditev je fizikalno nujna, če je resnična na vseh svetovih določene vrste. Zanimivo vprašanje je, ali se in kako se ta razlika kaže na ravni čiste logike modalnih pojmov. Znano je, da obstaja množica aksiomatskih sistemov modalne logike v katerih "Nujno je, da..." obravnavamo kot stavčni operator. Razlikujejo se predvsem v obravnavi iteriranih modalnosti, saj so najbolj značilni modalni aksiomi sheme tipa "..□..O..A" implicira "..□..O..A", ("□"je oznaka za "nujno je, da...", "O" pa označuje "možno je, da..."). Sistemi dajejo različne odgovore na vprašanja tipa: če je nujno nujno, da A, ali je to isto kot nujno je, da A; če je nujno možno, da A, ali to pomeni isto kot možno je, da A; katere implikacije in v katerih smereh so veljavne. V aparatu standardne semantike možnih svetov dobi vsebina teh značilnih modalnih tez enostaven prikaz. Nujno je, da A, je resnično na dejanskem svetu, kadar je trditev A resnična na vseh svetovih, ki so relativno možni glede na dejanski svet. Takšni svetovi so v neki relaciji (R) relativne možnosti ali relativne dostopnosti z dejanskim svetom. S to relacijo, definirano med možnimi svetovi, je mogoče semantično označiti značilna modalna sklepanja. Po znanih rezultatih tezi (T) "DA—-A" ustreza reflcksivnost relacije R, tezi (4) "DA—[HA" tranzitivnost, tezi (B)"A—DOA" pa simetričnost. Absolutno modalnost običajno razumemo tako, da fraze tipa "nujno je, da nujno...., da A" ne povedo nič več, kot če bi samo enkrat zatrdili "nujno je, da A". Obstaja en sam smisel nujnosti, če je neka trditev nujna, tedaj je nujna vedno in povsod. Logiko tega razmisleka izraža Lewisov sistem S5, v katerem so veljavna sklepanja (T), (4) in (B), relacija, definirana nad možnimi svetovi, pa je ekvivalenčna. Vsi svetovi so med seboj povezani, vsak svet je relativno možen glede na vsak drug svet, kar se lepo sklada z idejo absolutne modalnosti, namreč, daje vsak možni svet logično možen glede na vsak drug svet. Ta sistem dopušča samo dve modalnosti - stavke tipa DA in OA, nastopi daljših sekvenc modalnih operatorjev so zaradi veljavnosti sklepanj (T), (B) in (4) vedno zvedljivi samo na "□" ali "-.0A (A2) naj bo načelo šibke kontingence, ki logično sledi iz vsakega posamičnega načela močne kontingcnca (KI), (K2) in (K3). Šibka kontingcnca je razmeroma neproblematična, v primeru fizikalne nujnosti trdi samo, daje dejansko fizikalno nujna trditev na nekem logično možnem svetu res fizikalno nujna, na drugem pa ne. Kot kažeta citata iz Humca pa s kontingcnco običajno mislimo nekaj več, reči hočemo, da nekaj sicer je resnično po fizikalni nujnosti, vendar bi lahko bilo napačno. Kakorkoli že, logika fizikalne nujnosti mora upravičiti Humeovo intuicijo "močne" kontingence: nek zakon sicer dejansko je fizikalno nujen, vendar pa ni nič protislovnega v tem, da bi zakon lahko bil kršen. 3. Uršič Marko (1987): Matrice Ix>gosa, Ljubljana: DZS, str. 87-89. Morda bo kdo ugovarjal, da postavljam tudi (K3) kot načelo, ki izraža kontingcnco fizikalne nujnosti. Načelo trdi, daje neka trditev sicer fizikalno nujna, vendar bi lahko bila napačna, torej striktno gledano sploh ne trdi kontingcncc nujnosti kol modalnega statusa. Kaj je namreč po tem načelu kontingento - da je trditev (fizikalno) nujna, ali le to, daje resnična? Strinjam se, daje takšna formulacija načela kontingcncc nenavadna in dvoumna, toda moja teza bo ravno v tem, da redukcionistu preostane samo nejasni (K3), da sploh lahko izrazi razliko med absolutno logično nujnostjo in fizikalno nujnostjo! 2. MEŠANA MODALNOST Za absolutista (zagovornika sistema S5) nastopi daljših sekvenc modalnih operatorjev, čeprav so morda logično zanimivi, nimajo pravega smisla. Za relativista takšni nastopi izražajo različne tipe kontingenc, ki se zrcalijo v dejstvu, da sodbe spreminjajo svoj modalni status čez različne možne svetove. Nujno je, da Luna kroži okoli Zemlje, toda zakon gravitacije bi lahko bil na nekem možnem svetu drugačen in potem ne bi bilo nujno nujno, da Luna kroži okoli Zemlje. Smiselnost tega razlikovanja temelji na možnosti pojmovnih razlik med "COA" in "DA", "OOA" in OA" ter "ODA" in "□A". Razlika med 'DA" in "COA" lahko počiva na tezi, da bi stavek, ki izraža (nujno) propozicijo A lahko, recimo pri pojmljivi drugačni rabi besed, izražal kontingentno propozicijo, torej bi veljalo "-■□□A".'4 Plantinga meni, da za propozicijo, ki jo stavek izraža, velja, da kadar je nujna, potem vedno ostane nujna. Modalnost jc zanj primarno določilo propozicij in ne stavkov. V tem primeru bi šlo za dva pojma modalnosti: nujnost propozicij (zanje velja □ A =□ □ A) in nujnost stavkov, ki te propozicijc izražajo (zanje pa zgornja enakost naj nc bi veljala). Argument proti smiselnosti razlik med "OA" in "COA", ki vidi edini izvor za ta razlikovanja v mešanju ravni stavkov in propozicij, se mi ne zdi prepričljiv. Bližje resnici jc teza, da počiva smiselnost konjunkcije "Nujno, samcc jc neporočen moški" in "Ni nujno, daje nujno samcc neporočen moški" na nekem preskakovanju med konceptualnimi okvirji. Če trdimo, da obstaja možni svet, kjer imajo besede drugačen pomen, ki upraviči drugi člen konjunkcije, kombiniramo čisto formalno logično možnost (konsis-tenco) in že bolj "vsebinsko" analitičnost, s katero pojasnjujemo nujnost prvega člena. Razlika jc v tem primeru težje zaznavna, ker je analitičnost po logični moči zelo blizu čisti logični nujnosti. Bolj očitna je ekvivokacija v primeru zveze med fizikalno in logično modalnostjo. Recimo, da razliko med "Možno jc, da A" in "Možno je, da je možno, da A" zagovarjamo tako, da najdemo primer, ko jc prva trditev napačna, druga pa resnična. Trditev A recimo ni možno resnična glede na dejansko stanje stvari, ker jc v nasprotju z dejanskimi zakoni narave. Pojmljiv in logično možen pa je svet z drugačnimi zakoni narave, s katerimi trditev ni v nasprotju. Tu gre za mešanje dveh pojmov modalnosti. Prvotna trditev je fizikalno ne-možna, toda lahko bi bila - logično jc možno - vendarle fizikalno možna. Če "O" označuje logično možnost, "O" pa fizikalno, potem v navedenem primeru trdimo konjunkcijo:"-i OA /\OOA". 4. Plantinga Alvin (1974): The Nature of Necessity, Oxford: Clarendon Press, str. 52-54. Sckvcnca modalnih operatorjev naj bo čista, če vsi modalni operatorji izražajo isti tip modalnosti. Sckvcnca naj bo mešana, če v njej nastopa vsaj cn operator, ki se po moči razlikuje od ostalih. Teza, ki jo zagovarja absolutist, bi zdaj bila, da jc S5 pravi sistem, ali najbližji pravemu sistemu čiste modalnosti. Smiselni nastopi izrazov tipa "možno je, da je možno A; pojmljivo je, da A, vendar je pojmljivo, da ni pojmljivo, da A; nujno je, da je možno, da A, vendar je možno, da ne bi bilo možno, da A" pa vedno izražajo neko kombinacijo mešanih modalnosti. Čisto matematično gledano bi se morda celo dalo razviti nek logični sistem mešane modalnosti. "OOA" bi pomenilo, da obstaja nek logično možni svet (možen glede na dejanski svet) tak, da glede na ta drugi svet obstaja nek fizikalno možni svet, kjer velja, da A. Rclacija relativne možnosti, s katero bi dajali semantiko za ta sistem, bi bila nek kompozitum relacij logične in fizikalne relativne možnosti med svetovi. Toda zelo verjetno je, da bodo za absolutista sekvencc mešanih modalnosti vsaj tako nesprejemljive kot so sekvcnce čistih modalnosti. Kaj recimo trdi teza "IZDA" (fizikalno nujno je, da je logično nujno, da A)? Od čiste teze "COA" se po predlogu, ki ga pretresamo, razlikuje v tem, da jc šibkejša, da jc konsistenta kombinacija "IZDA O-.IZDA". V vseh svetovih množice W, ki so fizikalno možni glede na dejanski svet, velja, da A po logični nujnosti, toda na nekem svetu w', ki je samo logično možen glede na dejanski svet in ni element v W kljub temu velja, da je konsistentno, da jc trditev "GOA" napačna. Glede na svet w' jc fizikalno možno, da obstaja logično možni svet w", na katerem je trditev A napačna. Ker se s tem spreminja status trditve kot logično nujne, to pomeni, da se logični prostor spreminja v odvisnosti od izbranega sveta. Med svetovi v W in množico svetov, ki vključuje w' skupaj s svetovi, ki so fizikalno dostopni glede na w', ni nobene zveze. Svetovi, ki so fizikalno možni glede na w', niso niti logično možni glede na svetove v W. Po tej koncepciji obstajajo alternativni logični prostori. Razlike med različnimi pojmi logične konsistcnce so nekako pogojene z "materialno" vsebino svetov, s tistim, karkoli to žeje, kar stori, da je en svet fizikalno možen glede na drug svet. Razlika med 'DA" in "IZDA" jc torej smiselna le, če obstajajo različne logike in različni pojmi logične konsistcnce. Ta predpostavka je vsekakor radikalna. Zagovarjati absolutno veljavnost sistema S5 logične nujnosti tako, da postuliramo dvomljive alternativne logične prostore, ni ravno najbolj posrečena kombinacija. Temu se izognemo, če enostavno razglasimo mešane kombinacije tipa "EDA" za nesmiselne in sprejmemo kot možno resnične ali napačne le takšne teze, v katerih je na prvem mestu operator logične nujnosti (možnosti), ki mu sledi operator fizikalne nujnosti (možnosti), torej: "CDA" in "OOA". Teza "CEA" trdi, da je logično nujno, da jc fizikalno nujno, da A. Toda po tem tolmačenju gre za tezo, ki krši načela kontingence, ki naj bi veljala za fizikalno nujnost. Kot nas opozarja Hume, jc razlika med logično nujnostjo in fizikalno nujnostjo prav v tem, da si lahko zamislimo da bi, logično gledano, fizikalni zakoni lahko bili drugačni, logični zakoni pa ne. Ostane nam še možnost, da "CDA" interpretiramo, kot da trdi isto kot "0A", torej da tudi v tem primeru velja načelo redukcije modalnih operatorjev. Težava s tem predlogom je, da ni videti, kako razviti uniformen logični pristop k logiki mešanih modalnosti. Sekvenca "CEA" je morda ekvivalentna enojnemu nastopu "E3A", toda v splošnem potem ne bo veljalo drugo načelo redukcije, kajti "OOA" ni ekvivalentno "OA" (logično je morda možno, da obstaja fizikalna možnost po kateri ima vsak elementarni delec hkrati pozitivni in negativni naboj, toda to ni fizikalno možno). Tako ostane le še tretja možnost za interpretacijo stavkov tipa "IZBA". "Logično je nujno, daje fizikalno nujno, da A." je morda samo neroden način, da izrazimo, da A kot fizikalno nujna trditev po logični nujnosti sledi iz določenih predpostavk - zakonov narave. S tem pa smo po logičnem razmisleku prišli do stališča, ki ga zagovarja reduktivist. 3. REDUKCIJA IN KONTINGENCA Za reduktivista so vsi tipi nujnosti zvcdljivi na pogojno logično nujnost. Najbolj znano je naslednje splošno načelo redukcije:5 (Rd) 0A = df □ (Q —»A) "□" jc kot vedno operator fizikalne nujnosti (v splošnem neke nujnosti, kije šibkejša od logične), "□" označuje logično nujnost, "Q" pa naj označuje stavek, ki ga dobimo s konjunkcijo stavkov, ki tvorijo reduktivno bazo, iz katere jc izpcljiv dcfinicndum, v našem primeru s konjunkcijo veljavnih zakonov narave. "Fizikalno nujno je, da baker prevaja elektriko" tako pomeni: "Po logični nujnosti iz vseh veljavnih zakonov sledi, da baker prevaja elektriko." Izvor reduktivistovih težav je dejstvo, da jc "□" logična nujnost, zato se mu v predlagano redukcijo fizikalne nujnosti vedno prikrade logika sistema S5, v kateri pa jc težko prikazati kontingcnco fizikalne nujnosti. Najprej bom pokazal, da ni mogoče hkrati sprejemati zgornjega načela redukcijc fizikalne nujnosti in obenem zanikati veljavnost značilnih tez sistema S5 za tako reducirano fizikalno nujnost. Zato jc reduktivist tudi modalni absolutist. Recimo, da ne sprejemamo "nomološke" variante teze (B) A—□ OA. Neka trditev bi lahko bila resnična na dejanskem svetu, vendar bi hkrati obstajal nek fizikalno možni svet, kjer bi ta trditev bila fizikalno nujno napačna. Obenem pa sprejemamo načelo rcdukcije (Rd) in torej želimo zagovarjati konsistentnost naslednje kombinacije tez: (1) HA = df □ (O —»A) (2)OA = df O (Q aA) (3)A —□ OA (4) (A —*0 OA) (1) in (2) sta načeli redukcijc za fizikalno modalnost, (3) jc teza (B), ki velja za logično modalnost, (4) pa zanikanje teze (B), ki ga skušamo uveljaviti za fizikalno modalnost. Potem velja: (4)-.(A —►—OA) /predpostavka 5. Uvedel ga je Filch, semantično pa razvil Richard Montague v članku: Logical Necessity, Ethics and Quantifiers, v R. Thomason ed.: Formal Philosophy, Yale 1974, str. 72-83. (5)A/-s—.IZIOA /iz 4 (6)A^O(G/sCMQ^A)) / po 1 in 2 iz 5 (7) A^OO/nOO - (O/sA) / po logiki S5 iz 6 (8) A /s00 (O — -.A) / po logiki S5 iz 7 (9) —, A^OO / po 1 iz 8 (10) -.(□ A —"A) /vO O / po KSR iz 9 Prvi člen konjunkcije (10) zanika veljavnost tradicionalnega sklepanja "ab necesse ad esse", (T) v naši notaciji, in trdi, da čc je nekaj fizikalno nujno, to še nc pomeni, da je resnično. Toda zdi se nam, da že iz pomena besed izhaja, da, čc jc neka trditev (fizikalno) nujno resnična, potem je tudi dejansko resnična. Torej nas kombinacija tez (l)-(4) pripelje do nasprotja s sprejetimi načeli sklepanja, zato bomo zavrnili predpostavko (4) in sprejeli njeno ncgacijo. Torej je v logiki fizikalne nujnosti po rcdukciji veljavno sklepanje (B), podobno pa bi se dalo izpeljati za vsa značilna logična načela sistema S5. Sprejetje zgornjega dokaza sem namerno postavil v odvisnost od sprejetja veljavnosti teze (T) v logiki fizikalne nujnosti. Izkaže se namreč, daje po predlaganem načelu redukcije (Rd) prav zanikanje sklepanja (T) edini način, kako sploh izraziti razliko med fizikalno in logično nujnostjo! Kot rečeno lahko kontingcnco fizikalne nujnosti izrazimo na tri načine: (KI) IZ1A /v —iEKA,(K2)E3A/S -.OZlAin(K3)0A/\ —.DA. Ker za logično nujnost in možnost veljajo vsi zakoni in sklepanja sistema S5, nam prva in druga možnost nista na voljo. Iz obeh dobimo protislovje. (KI) G3A /v —.IZBA (11) □ (O —"A) (O —□ (O —-A)) / iz (KI) po (Rd) (12) □ (Q — A) /v-D (O —-A) aOO / iz (11) po S5 (K2) 0A/\ -.QZIA (13) □ (O —"A) /v-,D (□ (Q —A)) / iz (K2) po Rd (14) □ (Q —A)(Q —A) /iz(13) poS5 Zadnji konjunkciji, (12) in (14) sta protislovni, zato ostane samo še tretje načelo (K3) kot možno načelo kontingcncc. Vendar iz njega ob določenih plavzibilnih domnevah presenetljivo sledi O(0A -.A), torej možnost, daje "ab ncccsse ad esse", oz. (T) 0 A —»A napačno sklepanje. Domneva, ki jo moramo vpeljati, jc, da so nekatere trditve, ki so fizikalno nujne, tudi zakoni narave, ki nastopajo v konjunkciji zakonov "O". V starejših diskusijah o naravni nujnosti se jc zdela samoumevna tudi močnejša zveza -trditev A naj bi bila fizikalno nujna samo, kadar jc A nomološki stavek - zakon logike, zakon narave ali posledica teh zakonov (Reichcnbach). Podobno so fizikalno nujnost razumeli Fitch, Popper, W. Knealc, danes pa recimo David Lewis. Zakon narave jc problematičen pojem, vendar menim, daje plavzibilno dopustiti, da so nekatere fizikalno nujno trditve tudi zakoni narave. V kontekstu redukcije fizikalne nujnosti na logično bom postavil naslednjo definicijo: (Df.) A je zakon narave = df (□ (O -—A) = (O —A)) Ker jc O po definiciji konjunkcija veljavnih zakonov narave, A pa je zakon narave, ima "Q" obliko (.....A .....). To pomeni, da je (Q —-A) tavtologija, zato je ta implikacija logično nujno resnična, v tem primeru pa velja tudi: (Nec, df.) □ (□ (Q —A) = (O —A)) Zato lahko iz preostalega načela konlingence (K3) izpeljemo: (K3) □ A /\0-,A (15) □ (O —-A) W0>-,A / iz (K3) po (Rd) (16) O ((Q — A)^A) /iz (15) po S5 (17) O (□ (O —"A) a-hA) / po (Nec, df.) iz (16) (18)0(12 A^A) / po (Rd) iz (17) Zadnja teza trdi, da jc možno, da je neka trditev fizikalno nujna in hkrati napačna. Težava jc v tem, da kadar je A fizikalni zakon, zveza (O —"A) kot tavtologija velja na vseh logično možnih svetovih (in ne samo fizikalno možnih), torej je logično nujno resnična. Toda trditev, kije fizikalni zakon in fizikalno nujno resnična, jc potemtakem tudi logično nujna! Kontingenco fizikalnih zakonov lahko potem izrazimo samo tako, da dopustimo, da iz fizikalne nujnosti neke trditve še ne sledi njena resničnost. Seveda je celoten razmislek vezan na tiste fizikalne nujnosti, ki so zakoni narave, za ne-nomološke fizikalne nujnosti, če takšne obstajajo, zgornje izpeljave v tej obliki ne moremo izvesti. Vsekakor pa obstajajo fizikalno nujno trditve, ki so zakoni narave, vendar je pojmljivo, da so napačne. To pa lahko izrazimo samo tako, da zanikamo univerzalno veljavnost sklepanja (T) v logiki fizikalne nujnosti. V podporo zgornjemu razmisleku lahko navedem dejstvo, da Montague v omenjenem članku v kratki pasaži dejansko pokaže na semantični protiprimer sklepanju (T). Tudi on privzame, da A izraža nek fizikalni zakon, ki je del reduktivne baze O. Potem iz načela redukcije sledi omenjeni tavtološki pogoj oblike: 0 A =□((.....^A/s.....) —A) Torej je antcccdens teze (T) resničen v vsakem modelu, kot pravi Montague, oz. na vsakem možnem svetu, če izberemo modernejšo terminologijo. Toda obstaja nek model, nek logično možni svet (wx), na katerem ni res, da so vsi zakoni, zbrani v O, resnični. Vzemimo, daje na tem svetu tudi trditev A neresnična. Tudi na tem svetu bo torej antcccdens "0A" resničen, toda konsekvens A bo napačen. Ker shema (T) ni univerzalno veljavna, veljavna na vsakem možnem svetu, ne more nastopati kol teza v aksiomatskem sistemu fizikalne nujnosti. Sklepanje "ab necesse ad esse" je res resnično na dejanskem svetu, kjer so resnični vsi zakoni Q, toda v logiki fizikalne nujnosti nas morajo zanimati samo teze, ki so resnične v vseh modelih (na vseh svetovih), ne pa enostavna faktična resnica. Redukcionistov problem jc, kako hkrati zagovarjati sklepanje (T), načelo redukcije (Rd) in obenem ohraniti razliko med fizikalno nujnostjo in logično nujnostjo. Nasprotnik ga lahko postavi pred naslednjo dilemo: nobenega sveta ne more biti, kjer bi veljalo, 6. Richard Montague (1974), str. 82-83. da je neka trditev fizikalno nujno resnična in obenem napačna. Že iz pomena besed izhaja, da, če je neka trditev (fizikalno) nujno resnična, potem je tudi dejansko resnična! Hkrati pa, kot rcdukcionist dokazuje, obstaja svet, kjer velja (□ (O —»A) A). Zato ne more veljati "0 A = □ (O -—A)", torej jc fizikalna nujnost ireducibilna. Redukcionist lahko poskusi s spremembami v dcfiniciji redukcije in s popravki v logično-semantičnem aparatu. Pri Montagucu je recimo problematična definicija fizikalne možnosti. Svet w' je fizikalno možen glede na svet w, kadar so na svetu w' veljavni vsi zakoni "O". Izhodiščni svet w, glede na katerega opredeljujemo, kaj jc fizikalno možno, jc lahko katerikoli možni svet (model), tudi recimo humeovski svet brezzakonja wx, kjer zakoni O sploh ne veljajo. Tudi ta svet uprimerja nek semantični model in v tem modelu velja (□ (O —-A) A). Ker logična veljavnost formule pomeni resnico te formule v vsakem modc!u,jestcm dokazano, da sklepanje (T) ni univerzalno veljavno. Možnost takšnega sveta wx pa se zdi v nasprotju z intcnco načela redukcije. Zato lahko poskusimo s spremembami v tem načelu. Pri Poppcrju denimo najdemo naslednjo formulacijo načela redukcijc: trditev A je fizikalno nujna, če in samo, če je dcducibilna iz stavčne funkcije, ki jc izpolnjena v vseh svetovih, ki se od dejanskega sveta razlikujejo samo v začetnih pogojih.7 V tem kontekstu lahko za omenjeno stavčno funkcijo privzamemo, da jc kvantifikacijski ekvivalent stavčni konjunkciji zakonov narave (O), ki so veljavni na dejanskem svetu w*. Začetni pogoji so opisani s singularnimi izjavami o posameznih dogodkih, raznih koeficientih in fizikalnih konstantah. Potem dobimo: (Rd')0 A = df □ (x)[(x je zač. pogoj) a((Qw' /\x) —A)] Bistvena razlika med (Rd) in (Rd') je v nastopu začetnih pogojev in indeksa "w*", dodanega konstanti, ki označuje konjunkcijo zakonov narave. Indeks označuje dejanski svet ter nakazuje, daje fizikalna nujnost relativizirana glede na dejanski svet in njegove zakone. Trditev jc fizikalno nujna, če logično nujno sledi iz zakonov dejanskega sveta in poljubnih začetnih pogojev. Kaj ta sprememba pomeni za rcdukcionistov problem, kako izraziti razliko med fizikalno in logično nujnostjo? Prvi dve načeli kontingence še vedno vodita do protislovja. Zaradi poenostavitve bom predstavil samo splošno shemo, ki jo dobimo in načela (KI). Prvi člen konjunkcije "0 A 0 A" bo imel obliko "□ ((...Q...) —»A)", drugi pa bo oblike -. □ (...O... — □ (...Q... —-A)). Po redukciji nastopov iteriranih modalnosti, ki veljajo za modalnosti "□" in "O" bomo dobili shemo oblike: (□ (,..Q...) —A) ^O (...O...) /\<>-.((...Q...)—»A) Rezultat je še vedno protisloven, saj sta prvi in tretji člen konjunkcijc protislovna. Zato si poglejmo drugo možnost, tezo (K2) 0A -.D0A. Ta se zdaj glasi: (K2) 0A -,C10A (19) DC(x)((x je z. p.) ^ ((Qw- /vx) —A))] ^ ^O [□ ((x)((x je z. p.) a((Qw' ax)—"A))) ] / iz K2 po (Rd') 7. Bcauchamp L. Tom ed. (1974): Philosophical Problems of Causation, Encino California: Dickenson Publishing Company, str. 67. (20) □C(x)((xjez.p.)^((0w- A))]/v ^03(x) [(x jc z. p.) ^-.((Qw* /-oc) —-A)] / iz 19 po S5 in prcdikatni logiki Prvi in drugi člen konjunkcije (20) sta med seboj v protislovju. Prvi člen trdi, da pri vseh logično možnih začetnih pogojih trditev A sledi iz zakonov sveta w*. Drugi člen pa trdi, da obstaja možni svet (O: možno je, da...) z nekimi logično možnimi začetnimi pogoji, kjer so siccr veljavni isti zakoni kot na w*, vendar je trditev A na tem svetu napačna. V starejših diskusijah o tej temi jc moč razbrati domnevo, daje (K2) edini način, kako ohraniti razliko med logično in fizikalno nujnostjo (vendar načela kontingcncc niso bila nikdar jasno formulirana). Izvor težav so videli v tem, da v definiciji: "trditev A je fizikalno nujna, če in samo, če je deducibilna iz stavčne funkcije, ki je izpolnjena v vseh svetovih, ki se od dejanskega sveta razlikujejo samo v začetnih pogojih" nastopajo vsi logično možni začetni pogoji.8 Kontingcnco, tj. možno napačnost fizikalne nujnosti A, ki jo izraža drugi člen konjunkcije (20), bi rešili, čc bi v definicijo vpisali, daje fizikalno nujna sodba resnična na vseh svetovih z istimi zakoni kot dejanski svet, ki pa se razlikujejo samo v fizikalno možnih začetnih pogojih. Potem bi lahko rekli, da je trditev A fizikalno siccr nujno resnična na dejanskem svetu, torej resnična na vseh svetovih z istimi zakoni in fizikalno možnimi začetnimi pogoji. Obstaja pa nek logično možni svet, kjer veljajo isti zakoni narave kot na dejanskem svetu, vendar z nekimi posebnimi, samo logično možnimi začetnimi pogoji, tako da trditev A na tem svetu nc sledi iz zakonov narave in teh čudnih začetnih pogojev, ki jih uvaja eksistencialni kvantifikator v (20). V tej interpretaciji je siccr mogoče braniti (K2), toda s tem postane vprašljiva rcdukcija fizikalne nujnosti. Kdaj pa so neki začetni pogoji fizikalno možni? Kadar so konsistentni z zakoni narave. Če so samo logično konsistentni, bo teza (K2) po nekoliko bolj zapleteni poti spet vodila do protislovja. Če pa so fizikalno konsistentni, se spet postavlja vprašanje, kdaj so neki začetni pogoji fizikalno konsistentni z zakoni narave. Vrtimo se v krogu, saj se nc moremo rešiti fizikalne modalnosti v definicnsu, ta ostane v tem pristopu nczvedljiva. Samo z logično modalnostjo se nc da opredeliti pojma fizikalne konsistcnce. Popper je siccr poskušal z zapletenimi logičnimi sredstvi dokazovati, da definicija siccr jc krožna, vendar pa v nekem tehničnem smislu le ni krožna. Na koncu je, kot je videti, obupal, saj pravi, da definicije niso pomembne, važno jc le, da ima ideja fizikalne (naravne) nujnosti nek smisel.y Konsekventncmu reduktivis-tu tako ostane samo še tretja, najbolj problematična možnost, da izrazi kontingcnco fizikalne nujnosti. (K3)0A/^ —iDA (21) □ [(x)((xjezač. pogoj)/\((0w> ^x) — A))] ^O-, A /izK3 po Rd' Po načelu (K2) kontingcnco fizikalne nujnosti omogoča možni svet, kjer veljajo isti zakoni narave kot na dejanskem svetu, vendar začetni pogoji nekako preprečijo, da bi bila dejansko fizikalno nujna trditevna tem svetu resnična. Tudi po načelu (K3) je trditev fizikalno nujna na dejanskem svetu, vendar obstaja logično možni svet, kjer jc trditev napačna. Kakšen je ta možni svet? 8. Nerlich G. C., Suchting W. A.: Popper on I .aw and Natural Necessity, v Bcauchamp L. Tom cd. (1974), str. 63-65. 9. Popper Karl: A Revised Definition of Natural Necessity, v Bcauchamp L. Tom ed. (1974), str. 72. Čc je to možni svet, na katerem veljajo zakoni narave dejanskega sveta, potem smo spet pri varianti (K2) in vseh zaključkih, ki iz nje sledijo. Torej gre za logično možni svet wx, kjer ne veljajo zakoni narave dejanskega sveta. Ta možnost ima znano neljubo logično konsckvenco, da velja (0AA), saj je implikacija ((Ow* /s x) —»A) tudi na svetu wx logično nujno resnična, ker sta antcccdens in konsekvens tako kot prej, oba napačna. S tem problemom sc lahko spopademo na dva načina, glede na to, kako bomo interpretirali dejstvo, da na svetu wx po standardni logiki velja, da je fizikalno nujno res, da A, čeprav je trditev A napačna na tem svetu. Prva možnost jc, da načelo (Rd') beremo striktno tako, kot jc zapisano, se pravi, da v njem bistveno nastopa dejanski svet in to prenesemo v definicijo logične veljavnosti. Opremo se lahko na Kripkcja, ki trdi, da jc formula (§) logično veljavna, čc in samo, če jc resnična na dejanskem svetu w* v vsakem modelu (pripisu resničnostnih vrednosti in interpretaciji variabcl in konstant) na strukturi < W, w*, R >, kjerje W množica možnih svetov, w* dejanski svet in R ustrezna relacija relativne možnosti med svetovi. Univerzalno veljavnost sheme (T) potem izraža definicija: 0 A —»A jc logično resnično, čc na vsakem možnem svetu w velja: 0 A —-A jc resnično na dejanskem svetu w*. (Rd') pa lahko beremo kot: "0A je resnično na nekem svetu w, če in samo, če jc A res na vseh svetovih, ki imajo iste zakone kot dejanski svet vv*, razlikujejo sc samo v začetnih pogojih od w*". Posledica teh definicij jc, da jc A res na problematičnem svetu wx, nc zaradi tavtološke oblike, ampak zato, ker smo "0" spremenili v nek operator, ki na vsakem možnem svetu "pogleda", ali je 0A res na dejanskem svetu w*. Predpostavili pa smo, daje A fizikalni zakon dejanskega sveta in dejansko fizikalno nujen. Dosegli smo tudi, daje (0 A —-A) logično veljavno, saj tudi na svetu wx velja, daje ta implikacija resnična na dejanskem svetu w*. Toda wxje še vedno možni svet, kjerje res tudi -.(0 A —»A), saj jc 0A resnično (ker "0" oziroma njegov prevod 0(Ow* —* A) pogleda na dejanski svet w*, čc je 0A tam res), A pa napačno. Kako to uskladiti z logično veljavnostjo (0A *A)? Mislim, da takšno indeksiranje operatorja fizikalne nujnosti na dejanski svet proizvede primer vedno resnične trditve, ki pa ni nujna,10 oz. kot pravi Zalla, logične resnicc, ki ni nujna. Lep strukturni analog operatorju "0 " v tej interpretaciji je obnašanje operatorja "Dejansko je res, da.." (D). Po logičnem razmisleku jc trditev "Dejansko jc res, da A" resnična na svetu w, če jc A res na dejanskem svetu w*. S tem dobimo natančen analog sklepanju (T): (T')£>A —►A Vsaka instanca tc sheme bo logično resnična, saj na poljubnem možnem svetu velja, da na dejanskem svetu (Zemlji) velja: če je recimo dejansko res, da so dinozavri izumrli, potem jc res, da so dinozavri izumrli. Toda na možnem svetu wx, kjer dinozavri niso izumrli, jc konsekvens faktično napačen, hkrati pa jc tudi na tem svetu resnično, da so 10. /alta N. lidward (1988): Logical and Analytic Truths that arc not Ncccssary, The Journal of Philosophy 85 (1988), str. 57-73. dinozavri na Zemlji (svetu w*) dejansko res izumrli, torej je implikacija na svetu wx napačna. Zato jc sklepanje (T') logično resnično, ni pa nujno. Nekaj podobnega velja za sklepanje (IZI A —-A): ta teza jc logično veljavna, ni pa nujno resnična. Mislim, daje to neustrezna interpretacija za fizikalno nujnost. Na možnem svetu, kjer denimo zaradi razlike v elementarnih dclcih atomov voda zavre pri 30 stopinjah Celzija enostavno ne bomo rekli, daje fizikalno nujno, da voda zavre pri 100 stopinjah, četudi je to res na dejanskem svetu. Rekli bomo, da je na tem svetu fizikalno nujno nekaj drugega, namreč to, da voda zavre pri 30 stopinjah Celzija. Trditev jc fizikalno nujna na svetu wx, če je izpeljiva iz zakonov tega sveta. Na svetu wx sploh ne more veljati ("z" označuje začetne pogoje na svetu wx): □A = n((Qw* /\z) —••A) Na tem svetu velja nekaj drugega, namreč: □A = □((OwxAZ)- A) Idejo rclativizacijc v načelu (Rd') moramo posplošiti, tako, da z indeksom naznačimo, da gre za fizikalno nujnost glede na dani svet: (Rd")0wA =dfD(x) [(xjc zač. pogoj) a((Qwax) —"A)] Ideja je v tem, da trditev 0A ni fizikalno nujno resnična nasploh, ampak le glede na izhodiščni svet w (vvje variabla, ki prebira čez možne svetove). E3A jc res na danem svetu w, čc jc trditev A resnična na vseh svetovih, ki izpolnijo ustrezni pogoj, v tem primeru, da so na njih resnični zakoni narave Ow izhodiščnega sveta w. Ko izbiramo množico svetov, v okviru katere intepretiramo operatorje, izhajamo iz. dejstev o izhodiščnem svetu, ki narekuje omejitve glede tega, kaj jc fizikalno možno. Po tem tolmačenju trditev A v Montagucvem primeru sploh nc more biti fizikalno nujna na humeovskem svetu wx in Qw* nc morejo biti zakoni tega sveta, ker so to le zakoni dejanskega sveta w*. Na svetu wx siccr velja "□ ((Qw* ^z) —»A) A", vendar prvi člen nc izraža intendiranega pomena operatorja "fizikalno nujno jc, da...". Toda kako razložiti dejstvo, da na tem svetu vendarle velja □ ((Qw*a z) —»A), kar po vseh spremembah definicij šc vedno pomeni, da je na svetu wx res, da jc A fizikalno nujno resnična trditev na dejanskem svetu, hkrati pa je A napačna trditev na svetu wx? Kako pokazati, da to nc ovrže sklepanja (T) za fizikalno nujnost? Rešitev je v uvedbi novih indeksov, v indeksiranju operatorjev v logičnih tezah in v indeksiranju teh tez samih. Intcndirani pomen univerzalne veljavnosti sklepanja (T) namreč izraža zdaj teza, v kateri nastopata dva (lahko enaka) možna svetova: "čc je nekaj fizikalno nujno na danem svetu x, potem jc to resnično na danem svetu x, je res glede na svet y." (22) (0xA —►A)y Problematični kontraprimer pa ima obliko: (23) (0W'A —»A)wx a-iAwx Ta konjunkcija pa logično ni več problematična - saj v zvezi "0W*A —i A wx nastopata dva različna možna svetova. Z vidika problematičnega sveta wx je trditev A fizikalno nujno resnična na dejanskem svetu w*, ni pa fizikalno nujno resnična na svetu wx z vidika sveta wx. Indeksi na operatorjih nas opozarjajo, da moramo najprej pogledati, kaj ta operator izraža v danem kontekstu (na danem svetu) in šele potem interpretirati, kaj trdi neka teza, spet z vidika danega sveta. Vprašanje jc samo, če vemo, kaj takšno indeksiranje sploh pomeni in kaj nam pove o logiki relativne modalnosti. Na nek način uvajamo novo dimenzijo v modalno logiko. V prejšnji interpretaciji smo fiksirali pomen operatorja na dejanski svet in potem ocenjevali, kaj ta fiksirani pomen izraža na različnih možnih svetovih. Zdaj najprej pogledamo, kaj neka propozicija in nek operator sploh izražata, kaj so zakoni O na danem svetu w, ki na tem svetu določajo, kaj pomeni "0". Šele potem preučujemo, kako se spreminja vrednost propozicijc tipa 0A, izražene na svetu w, na drugih možnih svetovih. S tem se ukvarja dvodimenzionalna modalna logika, ki, striktno gledano, sodi v pragmatiko. Svetovi so v eni dimenziji konteksti izjavljanja, ki povedo kaj, katero propozicijo nek stavek izraža, v drugi dimenziji pa oskrbijo dejstva, s katerimi ocenjujemo resničnostno vrednost izražene propozicijc. Različni konteksti izjavljanja "storijo", da stavek o zakonih narave (O) na različnih svetovih izraža različne stvari. To, da isti stavek v različnih okoliščinah izraža različne propozicijc, jc vedel že Strawson. Ločeval jc med kontekstom, ki določi, katera propozicija jc z danim stavkom izražena in dejstvi, ki določajo, ali je izražena propozicija resnična ali ne. To idejo jc uporabil Van Fraasscn v omenjenem članku, v katerem s pomočjo indcksikalnosti fizikalne nujnosti zagovarja tezo, daje fizikalno nujno tisto, kar logično sledi iz zakonov narave (O) danega sveta. Njegov izvirni prispevek pa je v tem, da ima "O" značaj indeksikala: na svetu w izraža ta kompleksni stavek nekaj drugega kot na svetu w', kjer nek drug razred dejstev igra vlogo zakonov. Odvisnost vsebine "O" od sveta, na katerem jc "O" formuliran, jc tisti kontekstualni faktor, ki določa, kaj pomeni "O" na danem svetu. Kontekst izjavljanja odločilno nastopa v definiciji fizikalne nujnosti: "na svetu w jc fizikalno nujno res, da A" izraža propozicijo, kije resnična na poljubnem svetu w', kadar je tisto, kar stavek A izraža na svetu w, res na vsakem svetu, kije fizikalno možen glede na svet w'.11 Van Fraasscn meni, daje v pragmatiki našel ustrezen logični aparat za modeliranje fizikalne nujnosti. Njegov problem jc siccr bil, kako braniti rcdukcijo fizikalne nujnosti brez logike S5, toda dokazoval sem, da jc ta problem povezan s problemom, kako izraziti kontingcnco fizikalne nujnosti. Po dosedanjih izpeljavah ostane rcdukcionistu samo ustrezno rcinterprctirano načelo (K3) za izraz ideje močne kontingence. Že na začetku sem omenil, da je to zelo nenavadno načelo, saj ohranja "trans-svetovni" status dejanske fizikalne nujnosti, status, ki ga siccr imajo logične nujnosti. Kontingentnost fizikalne nujnosti namreč pomeni: čc jc fizikalno nujno res, da telesa padajo, potem jc na vseh možnih svetovih res, da na dejanskem svetu telesa padajo, toda obstaja možni svet, kjer telesa ne padajo. S tem pravzaprav razlagamo kontingcnco resnice tc trditve, ne pa kontingcnco njene fizikalne nujnosti. Pričakovali bi, da se da v dvodimenzionalni logiki zgladiti ta razlagalni neuspeh. Kontingcnca nujnih trditev v splošnem v tej logiki ne predstavlja nobenega problema. Prav nasprotno, po tem pristopu obstaja cela vrsta univerzalno veljavnih, vendar kon- ti. Van Fraasscn B. C. (1977), str. 83. tingcntih trditev. Ne govorimo več samo o tem, da so stavki enostavno resnični ali napačni ampak gre za bolj splošno relacijo: stavek A, izrečen na svetu w izraža resnico na svetu w'. Že samo iz te formulacije lahko takoj izpeljemo tri vrste nujnosti. Recimo - to, kar stavek A izraža na svetu w, jc vedno res na svetu w za poljubni w. Primer je stavek: "Jaz sem tukaj." - na vsakem svetu w, kdorkoli in kjerkoli ga že izjavlja, izraža resnico. Toda nič nujnega ni v izraženi propoziciji - "govorec a jc na lokaciji b v času t na svetu w", saj bi se govorec a lahko nahajal recimo 27 cm levo od lokacije b, če sploh ne omenjam dejstva, daje eksistenca osebe a kontingenta. Drug tip nujnosti predstavimo s pomočjo ene posplošitve: to, kar stavek A izraža na svetu w, je res na vseh svetovih. Primere sem omenjal zgoraj, recimo - "Dejansko jc res, da so dinozavri izumrli."12 To je nujno res, kadar ta stavek izrečemo na Zemlji, ni pa res, če je naš kontekst nek drug možni syct. In končno še tretja, najbolj splošna nujnost: to, kar stavek A izraža na poljubnem svetu, je res na vseh svetovih. Tak status imajo morda logični zakoni in matematične resnice. Trije tipi nujnosti so enostavno izpeljivi že samo iz splošne ideje o tem, kaj pomeni reči, da nek stavek izraža resnico v nekem kontekstu. Če vpeljemo še druge nujnosti in začnemo dodajati nove operatorje (recimo D, □,..), dobimo močan aparat, ki omogoča ogromno svobode v izboru logike fizikalne nujnosti. Logična ocena aparata dvo-dimen-zionalne modalne logike presega okvir te razprave. Kljub temu zagovarjam konzervativnost - enostavnost in preglednost klasične modalne logike. Začetni problem ja bila smiselnost iteriranih modalnosti. Toda podoben ugovor lahko naslovimo redukcionistu, ki se opira na dvodimenzionalno logiko. Pragmatika uvaja novo množico arbitrarnih modalnih pojmov, za katere ni jasno, ali so samo proizvod aparata, ali pa imajo neko pojmovno pokritje. Torej jc rcdukcionist, analitično gledano, v enakih težavah kot klasicist. Razlika pa je v enostavnosti. Klasicist ima na voljo enostaven semantični aparat, v katerem lahko pokaže smiselnost iteriranih modalnosti in izrazi kontingenco fizikalne nujnosti. Cena za to jc sprejetje ireducibilne fizikalne modalnosti. 4. RELATIVNA MODALNOST Zagovornik ircducibilnosti modalnih dejstev ima enostavno in elegantno rešitev problema kontingcnce, ki jo lahko izrazi v standardni modalni logiki. Vzemimo realista glede znanstvenih teorij. Teorija opisuje prave notranje konstituente substanc in in-dividuov, ki razložc manifestne lastnosti in so osnova vzročnih relacij med dogodki. Znanstvena teorija daje empirične hipoteze o realnih csencah, modalnost je na nek način zasidrana v dejstvih in realnih strukturah. Na vsakem možnem svetu tako obstajajo določena "trda dejstva", ki jih izražajo stavki, ki govore o dispozicijah in cscncialnih atributih individuov, o relacijah, ki so osnova kavzalnih mehanizmov in nomoloških posplošitev. Svet wj je potem (fizikalno) relativno možen glede na svet W2, kadar so trda dejstva sveta wi v nekem posebnem odnosu do trdih dejstev sveta W2. Možni so trije takšni odnosi: (Rt) Svet W2 jc v relaciji fizikalne relativne možnosti glede na svet wi, če in samo če, nobeno trdo dejstvo sveta wi rii kršeno na svetu W2. 12. Drug primer so recimo znanstvena odkritja tipa "Voda je H20", vsaj, če verjamemo Kripkeju. (R.j) Svet W2 je v relaciji fizikalne relativne možnosti glede na svet wi, čc in samo čc, jc vsako trdo dejstvo sveta wi tudi trdo dejstvo sveta W2. (Rs) Svet W2 jc v relaciji fizikalne relativne možnosti glede na svet wi, čc in samo če, W2 realizira ista trda dejstva kot wi.13 Trditev "fizikalno nujno jc, da A" jc potem resnična na danem svetu w, čc in samo čc, jc trditev A resnična na vsakem svetu, ki jc fizikalno relativno možen glede na svet w. Čc sc odločimo za rclacijo Rt, jc konsistentna kombinacija (IZ) A aOO-.A). Fizikalno nujna trditev A je resnična na vseh svetovih, kjer niso kršena trda dejstva dejanskega sveta w*, toda obstaja takšen fizikalno možen svet w', kjerje fizikalno možno, da -, A. Na tem svetu niso kršena trda dejstva izhodiščnega sveta, toda ker so naravne nujnosti tega sveta različne od nujnosti sveta w*, lahko obstaja nek fizikalno možen svet wx (možen glede na w'), kjer niso kršena trda dejstva sveta w', ovržena pa so trda dejstva sveta w*. Mislim, da ta primer najbolje ustreza našim intuicijam o tem, kaj pomeni, da bi fizikalne nujnosti lahko bile kontingentne. Izbrani logični sistem (KT ali Fcysov M) dopušča, da v logiki fizikalne nujnosti izrazimo načelo (KI): nekaj jc lahko fizikalno nujno, vendar pa ni fizikalno nujno, daje to fizikalno nujno. Poenostavljeno rečeno to pomeni, da statusa nujnosti zakonov dejanskega sveta ni mogoče prenašati na druge fizikalno možne svetove. Navsezadnje je to blizu naši lastni epistemski situaciji: na dejanskem svetu w* poznamo v trenutku t samo del trdih dejstev, glede na katere ocenjujemo, kaj je fizikalno možno. Svet w* v nekem kasnejšem trenutku t', ko recimo odkrijemo dodatna dejstva o strukturi relanosti, mora bili vseeno fizikalno možen, čeprav dopušča, da nekatere stvari, ki smo jih imeli prej za fizikalno možne, zdaj to več niso. Izbor refleksivne in tranzitivne relacije (R4) pomeni, da je trditev, ki jc fizikalno nujna, tudi fizikalno nujno nujna. Kadar velja W1R4W2, so trda dejstva sveta wi tudi trda dejstva na svetu W2, razlika je le v tem, da na svetu W2 lahko nastopa več trdih dejstev. To pa ni mogoče po (R5), kjerje nek svet fizikalno možen glede na nek drug svet, kadar realizira vsa trda dejstva prvega sveta in sam« ta. S tem smo za operator "(ZT postulirali veljavnost logike S5, saj zdaj za ireducibilno fizikalno nujnost veljajo na začetku omenjene enakosti (E1)-(E4). Nezvcdljivost fizikalne nujnosti in absolutni sistem S5 je mogoče zagovarjati, ker ostane načelo (K2) kot načelo kontingence: nekaj jc fizikalno nujno, vendar je logično možno, da ni fizikalno nujno. Vendar jc vprašenje, če smo s tem tudi res izrazili kontingcnco v logiki fizikalne nujnosti. Glede na rezultate diskusije o mešanih modalnostih se moramo namreč odločiti, da so trditve tipa "□□(...)" vedno napačne, trditve tipa "O0(...)" pa vedno resnične. To pa je zelo blizu tezi, da sploh nc gre za kombinacijo modalnih operatorjev različnih moči, ampak za metalogični govor o konsistcnci formul. Zato mislim, da jc v najboljšem položaju tisti, ki zagovarja relacijo (Rt) in šibki logični sistem, ki dopušča nereduciranc nastope modalnih sckvenc kot pravi logični izraz naših intuicij o kontingcnci fizikalne nujnosti. Intuicija o kontingcnci jc Humeova intuicija, skušal pa sem pokazati, dajo najbolj enostavno upraviči nc-Humeovcc - zagovornik ircducibilnc naravne nujnosti. 13. Prim. Van Fraasscn, Bas C. (1989): I.aws and Symmetry, Oxford: Clarendon Press, str. 69-70.