Bogoljub Poštnina plačana v gotovini April 1933 VSEBINA: Razprave: Prerojeni iz vode in Duha. (Dr. Fr. Jaklič.) — Edino pravi napredek. (Dr, A. ZdešaT. C. M.) — 0 sv. daritvi. (V. Vodušek.) — Po zvitih potih ... (J. Vole.) — Pogumni otroci. — Kaj je lepega po svetu. — Pesem: Marija govori z Jezusom. — Na cilju: Učiteljica ponižanih. — Na Marijinih potih: Pri družbi v službi. (J. Langerholz.) — Iz življenja Cerkve: Po svetu, po domovini, Marijine družine. — Katoliška akcija. — Duhovne vaje. — Razno, — Nalše slike. — Odgovori. — Dobre knjige. — Odpustki. Cena »Bogoljubu« na umetniškem papirju 30 Din, na navadnem 20 Din; v Avstriji 3 Š, v Italiji 8 Lir, v Čehoslovaški 15 Kč, v Franciji 12 fr., v Ameriki —50 Dol. Spisi, prošnje, zahvale, vprašanja se pošiljajo uredništvu »Bogoljub Vse drugo gre na naslov upravništv a »Bogoljuba« v Ljubljani »Bogoljuba« do 8. vsakega meseca. Koledar Apostolstva molitve za april 1933. Glavni mesečni namen, blagoslovljen po sv. očetu: I Misijonski mesečni namen, blagoslovljen po sv. očetu Zgledno življenje katoličanov. | Spreobrnjenje indijskih narodov. Mesečni zavetnik: sv. Katarina Sijenska (30). Dnevi Godovi Posebni dnevni nameni Vedno £ešč Ljublj. Sk. enje sv. R. T. Lavant. šk. 1 Sobota Hugon škof Velikonočne spovedi Konjšica Gomilsko 2 3 4 5 6 7 8 Nedelja Poned. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota 5. post. (tiha) Rihard škof Izidor š. c. uč. Vincenc Fer. sp. Sikst I. p. m. Žalostna M. B. Januarij spozn. Letošnje sveto leto Delo katoliške akcije Verske organizacije Vojaki, orožniki, uradniki Kraljevanje Srca Jez. Junaštvo v trpljenju Zakrknjeni grešniki Sv. Trojica n. C. Preddvor Nem. Loka Dobrepolje Leskovica Zapiana Suhorija Reka Konjice »» Prihova Čadram 9 10 11 12 13 14 15 Nedelja Poned. Torek Sreda Četrtek Petek Sobota 6. post. (cvetna) Ezekijel prerok Leon 1. p. c. uč. Julij papež Vel. četrtek Vel. petek Vel. sobota Ponižanje sovražnikov sv. Cerkve Rusija, Španija, Mehika Radi vere preganjani Pogostno sv. obhajilo Jubilejna sv. ura Zahvala za odrešenje Duše — žrtve Srca Jezus. Brezje Podbrezje Blagovica Vrhnika Vrhpolje p. M. Sv. Lenart Kamnik » Loče i, S. Kunlgunda Špitalič Zreče 16 17 18 19 20 21 22 Nedelja Poned. Torek Sreda Četrlek Petek Sobota Velika noč Vel. ponedeljek Apolonij muč. Leon IX. papež Marcelin škof Anzelm š. c. uč. Soter i. Gaj pp. muč. Zmaga sv. Cerkve Sv. oče in škofje Vernost naše mladine Naši možje in fantje Naše žene in dekleta Duhovniki in bogoslovci Redovniki in redovnice Kranj Molnik Šturije Št. Jurje p. Šm. Ihan Dobrnič Gorje Žiče Skomarje Stranice Kebelj Sv. Jernej p. L. Vel. Nedelja F, 23 24 25 26 27 28 29 Nedelja Poned. Torek Sreda Četrtek Petek Sobola 1. povelik. (bela) Jurij mučenec Marko apostol M. B. dobr. svfeta Peter Kaniz. c. uč. Pavel od Križa sp. Peter mučenec Letošnji prvoobhajanci Katoliški tisk Blagoslov na polju Naše Marijine družbe Misijonsko delo Versko življenje pri izseljencih Mednarodni mir Šmihel sam. Stara Loka Cerklje Podgrad Nevlje Čatež cb S. Št. Jurij p. K. Ormož Ormož boln. Središče Sv. Miklavž Or. Svetinje Sv. Tomaž V. N. Sv. Bolfenk 30 Nedelja 2. povel. Katar. S. Bolniki. Ta mesec umrli. Stari trg p. L. Sv. Lenart Najceneje in najbolje kupite raznovrstne ženske In moške Čevlje domačega izdelka, kakor tudi copate, nogavice, rokavice, predpasnike, ramo perilo in pletenine v trgovini pri Pasla Videmšek, Ljubljana, Sv. Petra c. 19 Ure, zlatnina, optični predmeti L. VILHAR fj' LJUBLJANA Va Sv. Petra cesta 36 P * O * ITI * A * R * I * 1 * f * K * J * E * Z * V » S * V APRIL_XXXI. IETNIK_19 5 5 Prerojeni iz vode in Duha SBpStS vidnim sočutjem posluša šolska |rcjP|| mladina zgodbo o padcu Adama in Eve. Bog ju je bil namenil za ^^^ nepopisno srečo, katera bi naj prešla tudi na vse njuno potomstvo. Naša narava bi naj postala na izreden način podobna Bogu, deležni bi naj bili božjega življenja; Bog bi naj na posebno prijateljski način bival v nas, polne bi naj ga bile naše misli in želje, naše besede in naša dejanja. Še več: božji otroci bi naj bili. Veličasten zamislek božji o človeku! Pa mu je sledila tolika nesreča! Prva dva človeka kljub svojemu- globokemu spoznanju in svojemu nagnjenju k dobremu nista prestala preizkušnje, nista hotela v njej priznati božjega gospostva. Po prepovedanem sadu sta iztegnila roko in sta z njo zagrabila vso nesrečo zase in svoj rod. Vsa strta sta se ozirala nazaj na zaprta vrata raja. Odrešenik, katerega je Bog obljubil že pračlovekoma, je po dolgih tisočletjih popravil to nesrečo; treba je pa bilo vrta Getsemani in griča Kalvarije za to. Kristusova zevajoča stran nam govori o njegovi božji trpeči ljubezni. S prebodenimi rokami nam je zopet odprl vrata sreče, nadnaravnega življenja in zveličanja. In krst je tisto svetotajstvo, ki nam daje ključ do teh vrat. Otroku izbriše dediščino prvih dveh staršev in ga iz zgolj človeškega otroka prerodi v božjega otroka. Krst je zakrament sreče in veselja. Zato je pa naš veliki Baraga jokal od hvaležnosti, ko je od svojih Indijancev po dolgih letih zopet prišel v svoj rojstni kraj in Mečall ob krstnem kamniu, kjer je bil prerojen v božjega otroka; hvaležno in navdušeno je ondi obnavljal krstno obljubo. - V kakšnem spominu pa je nam naš krstni dan? Ali tudi mi radi obnavljamo krstno obljubo z besedo in dejanjem? I. Zakrament sv. krsta je bil Jezusu posebno pri srcu. Sam se je dal Janezu krstiti, da bi pripravil srca za svoj še vse bolj važni krst. Ko ga je starec Nikodem prišel obiskat v Jeruzalem, mu je Jezus govoril o krstu, o »prerojenju iz vode in Duha«. V istem poglavju nam evangelist govori, kako je Jezus v Judeji sam krščeval. In njegovo zadnje naročilo apostolom pred vnebohodom je bil zopet sv. krst. Tudi Apostolska dela večkrat omenjajo kršče-vanje in sv. Pavel zopet in zopet opozarja vernike, naj ne pozabijo na svoj krst, O prvem krščanskem cesarju Konstantinu beremo, da je velel v Rimu pri lateranski baziliki postaviti lepo krščevalnico (bap-tisterij) in dal vanjo srebrn Jezusov in Janezov kip v skoraj naravni velikosti, iz ust zlate ovčice je pa tekla voda za kršče-vanje. n. Kristus je za ta prvi zakrament izbral vodo, torej tisto snov, ki že sama po sebi pomeni umivanje in očiščenje. Lepo pred-podobo krstne vode omenja 4. knjiga kraljev: Naaman, vojskovodja sirskega kralja, je postal gobav. Njegova judovska služkinja ga je pa opozorila na preroka Eli-zeja, ki bi ga mogel ozdraviti. Naaman se je s spremstvom res odpravil k preroku. Elizej mu je velel: Pojdi k reki Jordanu in se sedemkrat skoplji v njegovi vodi! Bolniku se je ta ukaz zdel čuden, ker kako naj ima kalni Jordan tako zdravilno moč; vendar je slušal in voda ga je na prerokovo povelje res očistila gob. Lepa predpodoba krsta je bil tudi ribnik Bethez-da v Jeruzalemu pri Ovčjih vratih, v katerega je zdaj pa zdaj stopil nevidni angel; ko je voda začela takrat plivkati, je bil ozdravljen, kdor je prvi stopil vanjo. Na tri načine je Cerkev rabila krstno vodo: s potapljanjem, kar je bilo do 12. stoletja obče v rabi, potem s škropljenjem in pa z oblivanjem, ki je še dandanes običajno. Vsa ta trojna raba vode nam lepo pojasni učinek krsta: izbrise nam izvirni greh, osebne grehe in vse časne kazni. Do drugega stoletja kršče vanje ni bilo navezano na kak poseben čas ali dan. Pozneje je pa Cerkev od onih, ki so se za krst priglasili, zahtevala daljšo preizkušnjo, da so se z zglednim življenjem pokazali vredne (katehumeni), Te so potem krščevali v noči pred velikonočno in bin-koštno nedeljo, v spomin na novo življenje od smrti vstalega Kristusa in na prvo kr-ščevanje apostolov, ki se je vršilo o prvih krščanskih binkoštih. Ta dva dneva sta poslej za vse otroke ostala glavna krstna dneva. Ko so 1. 796. slovenske dežele prišle pod oblast Frankov, sta oglejski patriarh sv. Pavlin in solnograjski nadškof Arno skupno določila, naj se otroci v naših krajih kirščujejo velikonočno in binkoštno soboto, sicer med letom pa samo v smrtni nevarnosti. Odrastlim se je krst delil v vsaikterem letnem času, a vedno samo na soboto večer. Sedaj pa Cerkev želi in veleva, naj otroka čimprej prineso krstit. in. Prelepe krstne molitve in obrede bomo šele potem razumeli, če se seznanimo s krščevanjem v prvi Cerkvi, Kar se namreč sedaj v enem dejanju izvrši, so včasiih delali v štirih presledkih, ko so krščevali večinoma samo odrastle. 1, Kdor je hotel positati kristjan, se je moral v spremstvu dveh zanesljivih kristjanov (botrov) javiti škofu. Pripominjamo, da so bile škofije takrat dokaj manjše, kot so pa sedaj v naših krajih. Škof je pri-glašenca vpisal v posebno knjigo. Pri priglasitvi mu je stavil več vprašanj, da je spoznal, iz kakšnega namena se priglaša in česa pričakuje od vere. Napravil mu je križ, izvršil zarotovanje hudega duha, položil nanj roko ter ga tako sprejel v varstvo Cerkve. Odslej je že veljal kot kristjan. Potem je moral priglašenec (katehu-men) eno do tri leta čakati in se pripravljati na krst. Poučevali so ga v verskih resnicah, niso mu pa še zaupali verskih skrivnosti. Začetek naših krstnih obredov nas spominja na ta sprejem. Naročilo: »Ako hočeš iti v življenje, izpolnjuj zapovedi!« je ostanek poučevanja, katero je katehu-men prejemal od škofa ali mašnika. 2. Bližnja priprava za krst se je vršila v postnem času. Poučevali so jih, molili z njimi in jih s postom navajali k samo-odpovedi. Katehumeni so večkrat prišli k posebnim obredom v cerkev. Tako so se v sredo po tretji nedelljii v postu prvič zbrali v določeni cerkvi. Postavili so se v dve vrsti, moški na desno, ženske na levo, Mašnik je šel od enega do drugega, dahnil vanj in ga pokrižal na čelu, potem je molil z razprostrtimi rokami nad njim molitev, katera se še sedaj moli ob začetku krščevanja. Nato je blagoslovil sol kot znamenje modrosti in dal vsakemu nekaj zrnc v usta. Sedaj so se katehumeni morali umakniti iz cerkve, kajti začela se je maša. Po njenih uvodnih molitvah so pa zopet prišli noter, molili z diakonom, botri oziroma botre so jih pokrižali na čelu, nakar se je izvršilo novo zarotovanje hudega duha. Po čitanju lista so šli zopet ven, v cerkvi se je pa nadaljevala sv. maša; pred povzdigovanjem so prebrali imena botrov in katehumenov, ki bodo krščeni. V sredo po četrti nedelji v positu so se zopet sešli. Iz zakristije so prišli štirje dia-koni z evangeljskimi knjigami v roki, pred njimi so nesli sveče in kadilnico. Diakoni so po vrsti brali začetke štirih evangelijev in dodali kratko razlago. Potem je nekdo molil katehumenom vero v grškem in latinskem jeziku, mašnik jim jo je pa razložil. Prav tako očenaš. Katehumeni so šli iz cerkve, maša se je začela in botri in starši krstnih kandidatov so prejeli sveto obhajilo. 3. Veliko soboto zjutraj so zopet prišli v cerkev. Mašnik jih je vnovič prekrižal na čelu, položil nanje roke in za-rotil hudega duha. Potem je oslinil svoj palec, se z njim doteknil ušes in nosnic vsakega katehumena, rekoč: »Efeta! Odpri se!« Posnemal je v tem Jezusovo ozdravljenje gluhonemega, češ: saj je tudi nekrščeni človek podoben gluhonememu, ker je gluh za božji nauk in mutast za božje besede. Na vprašanja »Ali se od-poveš hudemu duhu... in vsem njegovim delom... in vsemu njegovemu napuhu...?« je sledila krstna obljuba. Nato so jih mazilih na hrbtu in prsih. Nazadnje so katehumeni moliH še vero in očenaš. 4. V noči od velike sobote na nedeljo se je pa katehumenom izpolnilo dolgoletno hrepenenje, prejeli so sv. krst. V Rimu je sam papež blagoslovil krstno vodo in iz zlate posode vlil posvečenega olja vanjo. Katehumeni so še enkrat izpovedali vero, odgovarjaje na ista vprašanja kakor danes: »Ali veruješ v Boga Očeta, vsemogočnega stvarnika nebes in zemlje ...?« Nato so zapovrstjo stopali v krstni tolmun in mašnik jih je oblil, izgovarjajoč sveto krstno besedilo: »Krstim te v imenu Očeta...« Krščencu je krstitelj dal belo obleko, znamenje krstne nedolžnosti. Nosil jo je do bele nedelje, potem jio je pa daii shraniti cerkvi v pričevanje, da je krst res prejel. Potem je škof kar tam podelil vsakemu krščancu »maziljenje Svetega Duha«, to je sv, birmo. V spomin na ta zakrament še sedaj mašnik mazili otroka s krizmo na temenu glave in moli nad njim. Zdajci se je razvil veličasten sprevod: belo oblečeni krščenci so z gorečimi svečami šli v cerkev. Kot božji otroci so šli v Očetovo hišo, oprani s krvjo Jagnjeta. Prvič bodo smeli biti pri maši in biti deležni »lomljenja kruha«, sv. obhajila. Zato so navdušeno peli velikonočni spev: Gredoč na Jagnjeta gosti smo belo vsi oblečeni; prišli čez Rdeče morje smo, zapojmo Kristu hvalnico, aleluja! Dr. Fr. Jaklič. Edino pravi napredek Ljubezen do Boga pomeni za dušo, v kateri je, lepoto, zdravje, moč, razvoj do najfinejše popolnosti. Duša, ki jo pre-šinja ljubezen do Boga, je nad tako dušo, v kateri je samo svetna učenost in modrost, tako visoko, kakor je visoko nebo nad zemljo. In še to bi bilo treba premisliti, kako je ljubezen do Boga velikanskega socijal-nega (družabnega) pomena. Iz nje izvirata namreč — kakor iz svojega najglobljega in najbogatejšega studenca — dve kreposti, brez katerih bi se ljudje med seboj kot volkovi davili: ljubezen do bližnjega in pa pravičnost. Ako bosta ti dve kreposti rastli iz kakih zgolj naravnih misli, bosta kaj lahko popustili ob prvih malo večjih težavah; samo tista ljubezen do bližnjega in tista pravičnost ne odpovesta nikoli, ki sta zasidrani v neskončnih globinah božje ljubezni. Ali odkod in kako si bomo dobili to ljubezen v srce? Najprej: v začetku nam jo mora dati sam Bog v naše srce. In res nam jo je vanje položil pri sv. krstu, s krstno milostjo vred. To je nauk naše sv, vere. Ta ljubezen ostane v nas, dokler s smrtnim grehom ne preženemo posvečujoče milosti iz svoje duše. — A ne samo pri sv. krstu — vedno več te ljubezni nam polaga v srce vsakikrat, ko prejmemo kak zakrament, zlasti pa pri sv. obhajilu, in pa vselej, kadar storimo kako dobro delo. Glej, tako polaga Bog sam to čudovito dragocenost v tvoijo dušo. Ali zdaj pazi! Tudi o ljubezni veljajo besede Sv. Duha po sv. Pavlu (2 Kor 6, 1): »Opominjamo, da božje milosti nepridoma ne prejemajte.« Nič nam ne bi koristilo, ako bi Bog polagal to božjo ljubezen v nas, če ne bi z njo tudi sodelovali. Kakor v vsaki drugi nadnaravni stvari, je tudi glede ljubezni: samo z našim sodelovanjem se bo vrastla globoko v našo dušo. In kdaj in kako se bomo te ljubezni tako navadili in si jo s ponovnimi dejanji ljubezni vcepili tako globoko v dušo, da nam bo vodnica vsega našega krščanskega življenja? Sv. Frančišek Šaleški odgovarja na vprašanje, kako si pridobiti ljubezen, ta-ko-le: »Ljubi — in navadil se boš ljubiti!« To se pravi: Čim pogosteje boš storil katerokoli dejanje ljubezni, tem hitreje ti bo prišla ta ljubezen v navado in šele tedaj se more prav reči, da si si pridobil krepost ljubezni. Kako je treba tu začeti? Prvič in predvsem: misli večkrat na Boga. Pa se ji tako radi ognemo, če nas sreča kaka misel na Boga! Taki smo kakor včasih otroci v kaki pozabljeni hribovski vasi: cel kup jih je sredi vasi, se igrajo in vpijejo, da je kaj. Kar se prikaže izza ovinka črna suknja g. župnika ali kaplana — brrr, naenkrat vse utihne, se razleti na vse strani in se skrije za ogli, kakor če bi kamen padel v kup ščebetajočih vrabcev. Tak si včasih napram Bogu, kakor boječ ptič, ki ti noče iz rok zobati, nič krotak, nič domač, še zmeraj nekako divji. Sveto pismo pa rabi še krepkejšo podobo (Ps. 31, 9): »Ne bodite kakor konj in mezeg, ki nimata razuma; z uzdo in vajeti stisneš njune čeljusti, sicer k tebi ne gresta.« — Pa jo je zagodel nekoč neki očanec v pogovoru z drugimi vrstniki tako-le: »Saj s spovednikom se človek še nekam pobota in človek se potrudi, čim bolje se spove-dati. Ali z Bogom, z Bogom bova kdaj še presneto orala, ko pridem k božji sodbi.« Par besedi, pa gleda iz njih tako usodna zmota! Glej, zavedaš se, da si se hotel odkrito vsega spovedati in da si se s poštenim srcem skesal svojih grehov. Dobro. Vidiš, potlej pa greš in meriš božje srce z mero svojega ozkega srca. Kako pa ti odpuščaš? Ali morebiti ne tako-le: »No, odpustim t i, ampak veš« — in pri tem mu pokažeš prst in s svetlimi očmi in poudarjenim glasom mu zagroziš: — »Pozabil ti pa tega ne bom nikoili.« Glej, tako-de »velikodušno dn od srca« odpuščaš t i. Res, slabo bi bilo za nas, če bi tudi Bog nam tako odpuščal. Ali pomni dobro: čim te je oprala v zakramentu sv. pokore vsemogočna Jezusova kri, ti je Bog odpustil vse, pa čisto vse in popolnoma. Bog ne odpušča napol, on odpušča »od vsega srca« in niti sence kake jeze proti tebi ni več v njem. Po odpuščenju grehov ga je sama ljubezen do tebe. — »Že, že — ampak pri sodbi božji!« — Čuj: čim si se dobro spo-vedal, ti je Bog tako temeljito vse odpustil, da še pri sodbi božji ne boš slišal od Njega žal besede zavoljo odpuščenih grehov. Kvečjemu boš videl tedaj, koliko časmh kazni še dolguješ božji Pravici zavoljo odpuščenih grehov. — »Pa za grehe, za katere morebiti še vem ne?« — Kaj ne veš več iz katekizma, da so v pošteni in skesani spovedi tudi taki grehi vsi odpuščeni? Ne, tudi o teh ne žal besede več pri sodbi božji! Tako vidiš, da je strah, ki te odganja od zaupne in ljubeče misli na Boga, kakor vsak drugi strah: »na sredi votel, ob kraju ga pa nič ni,« ali pa, »da ima strah iz repe zobe.« Pa še ena opomba, ki ni brez nič: tale strah je čisto lahko prava skušnjava hudobnega duha, ki je že zadovoljen, če ti tudi drugače nič ne more, da obtičiš v trnju strahu, mesto da bi ob ljubezni veselo in svobodno napredoval v vseh krepostih. Posvetuj se s spovednikom in ubogaj ga! Pa na kaj naj mislim, če bom mislil na Boga? Na njegove čudovite, neskončne lastnosti. Vsaka, čim jo dobro premisliš, bo podnetila v tebi ogenj božje ljubezni. Začni Ikar s tistimi, ki bodo najprej osvojile srce: misli na njegovo lju- bezen do ljudi, na njegovo usmiljenje, na njegovo prizanesljivost. Potem pa kar po vrsti na vse druge, na njegovo večno mlado lepoto, na njegovo vsevidnost, vsemogočnost, večnost itd. Ob misli na vse to s« ti bo srce samo po sebi bolj in bolj oklenilo Boga. S svojim s r c e m se večkrat veseli tega tako popolnega Boga. Bodi do njega kakor otrok! Želi mu vse dobro! Poslušaj, kako je govorila nekoč ljubeča duša velikega in bistroumnega sv. Avguština: »0 moj Bog, če bi bil jaz Bog in ti Avguštin, bi hotel jaz postati Avguštin, zato da bi bil T i Bog.« Ker pa Bogu ničesar ne manjka, ker je njegovo ime »Jaz — Sem«, zato mu želimo, da bi od vseh stvari prejemal dolžno čast in slavo. Glej, če moliš v oče-našu »od ta prav'ga srca«: posvečeno bodi tvoje ime — pridi k nam tvoje kraljestvo — zgodi se tvoja volja kakor v nebesih tako n a zemlji — je vsaka taka prošnja in želja, če ti pride od srca, dejanje čiste ljubezni božje. — Ob mrzli, temni in krivični, zavistni in izdajalski zemlji z a -hrepeniš po Bogu kot edinem, ki te ne bo nikoli zapustil — to hrepenenje spada k ljubezni božji. — Ko vidiš, kako zloba preganja Cerkev Kristusovo na zemlji, se nad tem razžalostiš — izraz prave ljubezni do Boga! — Zlasti pa ti bo ta ljubezen pognala globoke korenine v srce, če te ta ljubezen k a j s t a n e , če je iz ljubezni treba kake v živo rezajoče žrtve. Sovražniku je treba odpustiti — srce ti kar polka, ko trgaš iz njega sovražno misel, sovražna spomin; redko boš tako zelo čutil, kako močno je On tvoj in ti Njegov, kakor ob taki žrtvi. Da se da ljubezen in vedno večja ljubezen tudi izprositi od Boga, o tem ni dvoma. Že s tem, da sploh moliš, si se že približal Večni Ljubezni, in ni mogoče, da bi se ob tem ognju ne ogrel. Les križa je najboljše gorivo za na ogenj božje ljubezni. Kakor ne pozabiš na svoje vsakdanje obede, prav tako ne smeš pozabiti na dejanja ljubezni. Čim večkrat — tem hitreje boš napredoval! In prav ljubezen — to je največja naloga našega življenja, to je tisti najlepši cvet, do katerega se more sploh razcvesti in razviti človeška duša. Dr. Attt. Zdelšar, C. M. HIIHIIIMIMIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIHIIIMI ..................................................................................................................................... Marija govori z Jezusom Po srednjeveški pesmi — Vital Vodušek. Ko je Jezus od matere vzel slovo in je kmalu potem trpljenje prišlo, je žalost padla Mariji v srce in Jezusa je vpfašala ihte: Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveto nedeljo s teboj? »K nedeljo bom ljudstvu Kralj in Gospod, in palme mi bodo stlali na pot.« Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveti ponedeljek s teboj? »V ponedeljek truden popotnik bom, ki išče tolažbo, ljubezen in dom.« Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveti torek s teboj? »V torek bom veliki Prerok sveta: oznanjal minljivost zemlje in neba.« Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveto sredo s teboj? »V sredo bom majhen, ubog in sam, za trideset srebrnikov izdan.« Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveti četrtek s teboj? »V četrtek bo zadnja večerja v slovo, in dal bom apostolom Kri in Telo.« Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveti petek s teboj? »O mati, da petek ostal bi ti skrit! Saj v petek bom ves s krvjo oblit, in na križ me bodo pribili trdč. Tri ostri, ostri žeblji gredo skozi roke in noge vse ranjene ... O mati, o mati, zdaj veš za vse!« Moj Sin, o preljubi Jezus moj, kaj bo na sveto soboto s teboj? »V soboto bom zrno, ki ne rodi, dokler ne umrje. Potem skali. In v nedeljo z zarjo bom ves svetal, o mati moja, od smrti vstal! In v jutru vstajenja prva boš ti, ki pridem pozdravit jo v radosti.« O sveti f^isto jasno nam je pred očmi nekdanje ^darovanje: procesija veselih, na vsako žrtev pripravljenih ljudi, ki prihajajo okrog oltarja in prinašajo vsak svoj dar. Izmed teh darov je duhovnik odbral kruha in vina, kolikor je bilo potrebno za posveče-nje. S tem je bilo v starih časih darovanje sploh zaključeno. Šele v poznejših stoletjih so nastale sedaj običajne molitve. Po pesmi pri darovanju duhovnik odkrije kelih in dvigne hostijo na pozlačeni pateni proti nebu in prosi Boga, da bi sprejel dar. Lepa je ta molitev posebno zato, ker prosi za vse: ne samo za duhovnika, ne samo za okrog stoječe, temveč sploh za vse verne, za žive in za umrle. Mimogrede se še pomudimo pri današnji obliki kruha. Gotovo je že marsikdo o tem premišljeval. Verjetno je, da je Kristus pri zadnji večerji posvetil nekva-šen kruh, kakor je bil pri Judih za velikonočno večerjo v navadi. Vendar so v starih časih uporabljali kvašen in nekvašen kruh. Na zapadu je slednji obveljal šele od 8. stoletja dalje. Dolgo časa se po zunanji obliki ni prav nič razlikoval od kruha za vsakdanjo porabo: bili so ploščati, okrogli daritvi hlebčki. Šele v poznejših stoletjih se je na zapadu uveljavila današnja oblika kruhkov — hostij. Na vzhodu pa še vedno uporabljajo kvašen kruh. Po darovanju kruha vlije duhovnik vino in nekaj kapljic vode v kelih. Tudi to ima zgodovinski razlog: v judovskih časih so vedno vinu primešali nekaj vode in gotovo je tudi Kristus storil tako. Seveda so pa to dejanje kmalu različno razlagali. Vino naj pomeni Kristusa, voda pa ljudi. Zato prosi tudi spremljajoča molitev: da bi po skrivnosti vode in vina postali mi ljudje deležni božje narave, kakor je Kristus sprejel našo človeško naravo. Potem duhovnik daruje tudi vino. Pomembni sta naslednji prošnji: ko smo prinesli svoje darove, se darujemo še mi sami, ponižni in potrti. Tako lepo spet druži ta molitev vse zbrane vernike. Ob koncu kliče duhovnik nad darove še Svetega Duha, Posvečevavca: kakor se je po njem Kristus utelesil v Mariji, tako naj se tudi po njem skrije pod podobama kruha in vina. Umivanje rok je bilo včasih nujno potrebno. Pri sprejemanju in odbiranju darov si je gotovo duhovnik omadeževal roke. Danes je ipač zgodovinski 'ostanekj seveda pa naj bi zunanje umivanje spominjalo tudi na očiščenje duše, ki se mora v nedolžnosti bližati svojemu Bogu. Sredi oltarja prosi duhovnik še sveto Trojico za sprejem daritve: da bi bila neflbeščanom v čast, zemljanom pa v zveličanje. Še enkrat opozarja in prosi duhovnik vse vernike: »Molite, bratje, da bo maja in vaša daritev prijetna Bogu, vsemogočnemu Očetu.« In vse ljudstvo se združi z duhovnikom v iskreni prošnji in ljubezni. Vse darovanje sklepa prošnja nad darovi. Navadno so jo nazivali tiho. A latinski izraz bolj pomeni, da so jo molili nad odbranimi darovi, Njena vsebina je na splošno podobna stalnim molitvam pri darovanju, različna je od njih le v toliko, da poudarja pri darovanju navadno tudi misel praznika, nedelje oziroma delavnika, (PrimerjaJj n. pr. prošnjo nad darovi na praznik Gospodovega razglašenja, na veliko nedeljo i. t. d.) Tako smo se približali najsvetejšemu: spremenjenju darov, prihodu Jezusa. Vita! Vodušek. Po skrivnih potih ... Človek nd nikdar v večji nevarnosti kakor takrat, ko se čuti najbolj varnega. Ptiča, ki rad v vežo prileti, prej ali slej mačka ulovi. Varnost je hujši ko vrag, pravi pregovor. To pa ne velja le za posameznega človeka, ampak tudi za organizirano družbo, recimo: za božje kraljestvo na zemlji. Ko so ljudje spali, je prišel sovražni človek... Protivnilki Cerkve udarijo takrat, ko se čutijo katoličani najbolj varne ali pa dremljejo v prepričanju, da smo vsii složni, enega duha in srca, bratje in dobri .prijatelji. Udarijo pa složno odkriti in prikriti sovražniki, eni z nasiljem, drugi s hinavskim molčanjem o krivicah, dočim se dobri verniki šele prebujajo in se z začudenjem vprašujejo: kako je to mogoče? Poglejmo malo okrog sebe, znabiti nam padejo še pravočasno lusikine z oči; poglejmo nazaj, da bomo videli naprej! Ko je nastalo versko preganjanje v Mehiki je veliko svetovno časopisje molčalo o storjenih krvavih krivicah, kot da ni vse skupaj vredno kaplje črnila. To je za današnji svet značilno. Eni z mečem, drugi z molkom! Saj je šlo vendar za plemenito framazonstvo, ki se baje bori zoper katoliško Cerkev, da ne bi ljudstva poneumnjevala. — Časnikarski ljudje okrog velikih, svetovnih listov, ki zajavkajo, če kdo pred njimi črva pohodi, niso imeli besede za obsodbo mehikan-skih grozovitosti nad katoličani. Celo Američani, ki slovijo kot viteški ljudje in so najbližji sosedje Mehike, niso hoteli tam nič hudega videti. Šele, ko se je oglasil sv. Oče in pred svetom odkril ta škodoželjni molk, se je začelo nekaj svetovnega časopisja za mehd-kanske moritve katoličanov zanimati. Kak vrišč in trušč bi bil po vsem svetu nastal, ko bi bila Mehika z judi ali luterand talko kruto ravnala! — Leta 1929 je sklenila sv. Stolica z mehiikanskimi oblastmi nekak sporazum, in katoličani so že upali, da jim pridejo boljši časi. Toda prevarali so se: vlada ni dovolila povratika vsem škofom in ni vrnila katoličanom vseh cerkva, kakor je bila obljubila. — Časnikarstvu je pa dovolila, da se je ljuto naprej zaganjalo v Cerkev in njene ustanove ter napadalo posamezne odlične in odločne katoličane po načinu stare pravljice o jagnjetu, ki volku kali vodo, dasi je volk zgoraj in jagnje spodaj. »Pustite nas v miru z Mehiko!« so se opravičevali celo versko mlačni časniki: »Katoličani v Mehiki so sami krivi, ako je tako!« Nič niso bili v zadregi, ko se je iznova oglasil sv. Oče in je v encikliki »Aceriba animi« pred vsem svetom obsodil zahrbtno ravnanje meihikanske vlade. Zdaj se je framazonstvo v Mehiki (in drugod) posebno vrglo na mladino. Kakor v Rusiji jo hoče s kratkim potom odtujiti Bogu. V Mehiki je vsak verski pouk v šolah prepovedan. Duhovnik ne sme v šolo. Pa tudi po cerkvah naj bi katoličani ne slišali božje besede. Zato treba število duhovnikov — dušnih pastirjev — kar najbolj skrčiti. V provinci MichoaJkan je dovoljen za 30.000 vernikov en duhovnik, v Chihuahua za 45.000 vernikov en duhovnik, v Chiagoa za 60.000 vernikov en duhovnik, v Vera Cruz za 100.000 vernikov tudi en sam duhovnik. Kaj pravite na to? Ali ni to čisto pristna iramazonska hi-navščina, 'ki ne upa naenkrat z vsem načrtom na dan, ampak hoče katoličanstvo uničiti postopoma, polagoma... In kakšen je bil odgovor mehikanske vlade, ko je sv. Oče protestiral zoper take postave? Državni predsednik Rodriguez je grozil s še hujšimi odredbami in pregnal iz države papeževega zastopnika nadškofa Ruiiz y Floresa. Zastopniki province Vera Cruz pa so izdali postavo, da se odvzamejo katoliškim duhovnikom vse državljanske pravice in da se zapleni cerkveno premoženje. Tako delajo framazoni! Najprej svobodo, potem — denar! Poglejmo še v Španijo, ki je veljala kot vseskozi katoliška dežela. Podjarmili so si jo pa framazorai in socialisti; nekateri trdijo, da ne čisto brez krivde katoličanov. Preveč so spali in zanemarjali svoje javne dolžnosti. — Samo v svojih kamricah in cerkvah so lepo molili, opravljali službo božjo, javne zadeve pa prepuščali verskim odpadnikom, češ, nič se nam ne more zgoditi, saj so tudi oni — katoličani. Kmalu so pa občutili bič. Zvezali so se pritajeni E rama zoni s komunisti in pričeli očit boj proti Cerkvi Kristusovi In ta boj še danes traja. Pregnali so iz države jezuite (pri teh se zmeraj začne, ker so brezvercem najhujši trn!) in zaplenili njih premoženje, prepovedali vsa zborovanja katoličanov in njih časnike postavili pod strogo nadzorstvo, kaj smejo pisati in kaj ne , .. Meseca avgusta lani so zatrli nič manj ko 67 katoliških dnevnih časnikov in čez 100 tednikov, Čisto praktično: najprej treba žrtvi usta zamašiti, da vpiti ne more. Taiko naredi vsak vlomilec. Še hujše kakor osrednja vlada, pa divjajo zoper katoličane krajevna oblastva, guvernerji in župani, saj je znano, da najmanjša ščeneta najhuje lajajo. Dobe se župani, ki prepovedu- jejo zvonjenje po cerkvah, mečejo razpela iz šol in bolnišnic, silijo svoje nameščence k civilni poroki, zahtevajo, da se jim predloži v odobritev vsaka pridiga, vsako predavanje; — tako daleč gredo, da prepovedujejo ženskam nositi sveitinjice ali križce in kaznujejo družine, o katerih zvedo, da opravljajo kako de-vetdnevnico. Ali ni, da bi človek pljunil pred takim odpadnikom? — »Pa kaj ljudje pravijo na to?« vprašate. Kaj pravijo? Tu pa tam se že kaj zganejo. Tako so nekje prisilili občinskega policaja, ki je hotel zahraniAi procesijo, da jie moral sam iti v procesijo. (Pravijo, da je zaradi tega dotionega župana skoraj kap zadela.) Po večini pa vzdihujejo in čakajo, kdaj bo padel ogenj z nebes,,. Kaij hočejo, ko pa niso nič organizirani, ne cerkveno ne prosvetno. Preveč »mutastih psov« — kakor pravimo — je bilo med njimi tedaj, ko so volkovi vohunili okrog črede, pa so se pastirji zanesli, da so to tudi nedolžne ovčice in — niso lajali. Verjeli so, da nima vera s politiko nič opraviti; zdaj pa skušajo pod bičem, da ima temveč opraviti politika — z vero. Jos. Vole. Pogumni otroci Neki francoski župnik je prejel kot posebno dragoceno velikonočno darilo sledeče pismo: »Ljubi gospod župnik! Veselite se!... Vaša srčna želja je izpolnjena: Vaš faran je opravil svojo velikonočno dolžnost. Sporočam Vam to, ker sem prepričan, da Vam bo v veliko veselje in ker resno želim, da bi odslej tudi mene šteli med one katoličane, ki se nanje vsekakor lahko zanesete. In kako je ljubi Bog našel to izgubljeno ovco? Kar naravnost Vam povem, da ne lahko. Zli duh v meni se je upiral do skrajnosti. Že pred več leti je poizkusila moja dobra žena, da bi me spreobrnila, pa sem prehitro spoznal njen načrt. Ker ni prav začela, se ji ni posrečilo. Nisem se mogel pripraviti do tega, da bi šel k spovedi in sv. obhajilu le svoji ženi na ljubo. Ne, tega nisem mogel!... Malo bolj me je prijel moj župnik v Parizu. Pa tudi ta brez uspe/ha. Ni me namreč poznal in mi je govoril, kot govori za vse; zato mi njegova beseda ni šla nič kaj do srca. Vi, ljubi gospod župnik, ste mi prišli že bliže. Gotovo Vam je še v spominu tisto jutro, ko sem Vas obiskal in ogledoval nove panje v čebelnjaku. Besede, ki ste jih pri tej priliki govorili z menoj, so mi šle do srca. Pri od- hodu ste me vprašali: »Če bi bil bolan, ali bi se dal prevideti?« »Ne samo dal, celo zahteval bi!« sem Vam odgovoril. »Torej,« ste mi rekli nato, »zakaj pa zdaj ne živite tako, kakor si boste enkrat želeli, da bi bili živeli?« To vprašanje je zadelo moje srce huje, kot zadene puščica živo meso. — Na poti domov mi Vaše vprašanje kar ni šlo iz glave in večkrat sem si dejal: »Gospod župnik ima prav!« Tudi moji prijatelji so poskušali zajeti motjo dušo, pa prav tako brez uspeha. Čudno! Vsi ti, ki so mi dobro hoteli, niso imeli dovolj poguma, da bi rabili tako rekoč duhovno silo in mi kar naravnost povedali, ko je šlo za verske zadeve in za zveličanje moje duše. Res, dandanes ne sovražimo greha več tako, kot so ga sovražile nekdaj svete duše. Ali je to pomanjkanje žive vere? Ali je to strah pred ljudmi? Ali pretirana obzirnost do bližnjega?... Le s prav nežno roko in rokavicami in z mnogimi opravičevanji si upamo prijeti bližnjega. A trdi, ošabni hrasti se tako ne podirajo. Po najinem razgovoru se mi je začela vest vedno pogosteje oglašati. Zahrepenel sem po nečem trdnem, kar bi me držalo pokoncu tudi v sedanjem razdvojenem času. Zahrepenel sem postati res mož v vsakem oziru. Želel sem sa veljavnosti, ki je res veljavnost. Iskal sem načela, ki daje moč, pisati tudi »prosvetLjene-mu« prijatelju: »Pridem v petek na kosilo, prosim Te pa, da pripraviš postne jedi, ker me poznaš, da sem zvest katoličan.« Tako mi je pisal pretekli teden general N. — In s kakšno pisavo!... Črke so bile kot žveplenke, kot bi se v bojni vrsti pripravljale na napad. , Hudobec me je držal le še z eno roko, a držal me je le še! 0, ta ne izpusti zlepa. Velikonočno nedeljo zjutraj me je še držal. Sklenil sem bil, da bom spremljal svojo ženo, ko bo šla k slovesni službi božji, kjer bo ta dan posebno lepo petje in godba. Zjutraj ob osmih grem skozi svojo sobo — in kaj vidiim? Na pisalni mizi so bili štirje katekizmi, vsi odprti na strani, kjer je zapisana cerkvena zapoved: »Spovej se svojih grehov vsaj enkrat v letu in vsaj v velikonočnem času prejmi sveto Rešnje Telo.« In da bi tega gotovo ne prezrl, je bila zapoved v vsaki knjigi rdeče podčrtana. Obstal sem in strmel. Moji trije fantiči in moja hčerka!... 0, ti navihanci! Ne da bi povedali o tem kaj meni, so sklenili, da poizkusijo sami. Njihov poizkus je pa kot vihar spreobrnil mojo dušo. »Torej sem že tako daleč!« sem si mislil, »da me morajo spreobračati moji otroci.« V naglici sem se oblekel, niti obriti se nisem imel časa; šel sem v cenkev k spoved-nici gospoda vikarja, ki so jo ženske kar oblegale. Tu bi moral čakati najmanj eno uro... Veste pa, kako sem pri čakanju ne-potrpežljiv! Na srečo je prišel mimo župnik, me pogledal in rekel: »Bi se radi spovedali?« »Da.ll,lilllUII,l>IIMIM,n,ll,llllll.MIII,llMllMIUII,ltni.MIII.......I.",.. »«»<■■ IIIIIIIMHIImo-lek« posodim ali podarim. F. G.: Kakšen križec se prav za prav zahteva pri »molek«-u, da je veljaven tudi za odpustke in kateri odpustki so za križec podeljeni? Križec, ki je pripet na »moiek«-u, navadno posebej ni 'blagoslovljen. More se pa blagosloviti; s papeževimi odpustki pa le tedaj, če križek ni iz krhke tvarine. Križci, kakršne imamo pri »molek«-ih, ,pa morejo biti blagoslovljeni tudi kot postajni križci. Tvarina križa me sme biti krhka (torej ne iz svinca, čina, ali iz stekla). Ne zadostuje pa goli križ, marveč na njem mora biti pritrjena podoba Zveličarjeva. Sme biti tudi reliefna, t. j. taka, ka se od križa ne da ločiti. Odpustki za mesec april 1933. 1. Sobota, prva v mesecu. P. o. vsem, ki prejmejo sv. zakramente, opravijo kake pobožne vaje na čast Brezmadežni, da nekoliko zadoste za njej storjena razžaljenja, in molijo po namenu sv. očeta. J Nedelja, prva v mesecu, tiha. Udom rožno-venske br, trije p. o.: il. če v bratovski cerkvi molijo po namenu sv. očeta; 2. če so pri mesečni procesiji; 3. če v bratovski cerkvi nekaj časa pobožno molijo pred izpostavljenim sv. R, Telesom. P. o.: a) onim, ki nosijo višnjevi škapulir; b) udom br. presv. Srca Jez.; c) udom 'br. Žalostne M. b. s črnim škapulirjem, 4. Torek. Sv. Benedikt filadelfskL P. o.: a) istim kakor 23. dan; ib) istim kakor 26. dan. 5. Sreda, prva v mesecu. Sv. Julijana. P. o.: a) vsem, ki opravijo kake pobožne vaje na čast sv. Jožefu, 'prejmejo sv, obhajilo in molijo po namenu sv. očeta; b) udom br. siv. R. Telesa kakor 6. dan. 6. četrtek, prvi v mesecu. P. o. udom br. sv. R. Telesa v bratovski cerkvi; če te brez velike težave tae morejo obiskati, pa v župni cerkvi. 7. Petek, prvi v mesecu. Marija sedem žalosti, P. o.: a) vsem, ki prejmejo spravno sv. obhajilo, nekoliko premišljujejo dobrotljivost presv. Srca in molijo po namenu sv. očeta; b) udom br, presv. Srca Jez.; c) udom br. sv. R. Telesa kakor 6. dan; d) tistim, ki nosijo višnjevi škapulir; e) udom br, za duše v vicah; f) udom br, sv. Družine; g) udom rožnoveniške br. v bratovski cerkvi; h) istim kakor 23. dan. 9. Cvetna nedelja. Tretjerednikom v. o. danes in vsak dan velikega tedna. 13, Veliki četrtek. P. o.: a) vsem, ki morejo dobiti odpustke rimskih postajnih cerkva; glej »Opombo« k 16. aprilu; b) tistim, ki danes eno uro molijo ailli premišljujejo v spomin, da je ta dan Jezus postavil najsv. zakrament; c) tistim, ki danes ali jutri obiščejo »božji grob« in molijo po namenu sv. očeta; d) onim, ki nosijo višnjevi škapulir; e) udom br. sv. Družine, Kakor za vse odpustke, velja tudi za odpustke velikega tedna, da jse morejo sveti zakramenti prejeti v vsej osmini. 14 Veliki petek. Kdor danes popoldne od 3 naprej ali jutri do 11 dopoldne žalostni M. b. vsaj pol ure dela druščino z molitvijo ali premišljevanjem, dobi p, o. tisti dan, ko opravi velikonočno spoved An gre k obhajilu. P. o. tistim, ki nosijo višnjevi škapulir. 16, Nedelja. Velika noč. P. o.: a) vsem, ki morejo dobiti odpustke rimskih postajnih cerkvS; glej spodaj »Opombo«; b) udom rožnovenske br. v katerikoli cerkvi; c) udom iškapulinske br. karmel-sike Matere b. v bratovski ali župni cerkvi; d) udom br. naše ljube Gospe presv. Srca v bratovski cerkvi; e) onim, ki nosijo višnjevi škapulir; g) udom družbe krščanskih dražita; h) udom br. sv. Družine; i) tistim, ki vsaj trikrat na teden skupno molijo sv. rožni venec. — Tretjerednikom v. o.; istim še en p. o., če danes ipociove svoje obljube. Opomba, Odpustke rimskih postajnih cerkva morejo dobiti: a) tretjeredniki v redovni cerkvi; b) udje br. presv. Rešmjega Telesa v bratovski cerkvi; če te ne morejo obiskati brez velike težave, pa v župni cerkvi; c) udje br. presv. Srca Jezusovega v bratovski cerkvi; mesto obiska bra-tovske cerkve jim more spovednik naložiti kako drugo dobro delo; d) udje br. preč. Srca Marijinega v bratovski cerkvi; e) udje br. preč. Srca Marij,inega v bratovski cerkvi; f) udje rožnovenske br, v vsaki cerkvi, če molijo pri petih oltarjih; če jih ni pet, naj tiste, kolikor jih je, obiščejo tolikrat, kakor da jih je pet; g) udje Marijine družbe v jezuitski cerkvi; kjer te dni, v katerikoli cerkvi, če molijo 7 očenašev in 7 zdravamarij po namenu sv. očeta; h) orni, ki nosijo višnjevi škapulir, v taki cerkvi, v kateri je Marijin oltar; i) oni, ki nosijo beli škapulir, v bratovski ali župni cerkvi; j) udje br. za duše v vicah, v bratovski ali župni cerkvi. Da se odpustki dobe, se poleg navedenih pogojev zahteva le še prejem sv. zakramentov in molitev po namenu sv. očeta. Kdor vse to izpolni, ima iste odpustke, kakor če bi obiskal prave postajne cerkve v Rimu. 23. Nedelja. BI, Egidij Asiški. P. o. vsem vernikom v cerkvah treh redov sv. Frančiška; tretjerednikom tudi v župni cerkvi, kjer ni redovne. 24. Ponedeljek. Sv. FideL P. o. istim kakor včeraj. 26. Sreda. M. b. dobrega sveta, P. o. udom družbe sv. Petra Klaverja, če molijo za razširjenje sv. vere in po namenu sv. očeta. 28. Petek. BL Lukezij, P. o. istim kakor 23, dan. 29. Sobota. Ustanovni dan družbe sv, Petra Klaverja, P. o, istim kakor 26. dan. 30. Nedelja, zadnja v mesecu. BI. Benedikt Urb. P. o.: a) tistim, ki vsaj trikrat na teden skupno molijo sv. rožni venec; b) istim kakor 23. dan. Urednika: Dr. C. Potočnik, Ant, Čadež. Izdajatelj: Ivan Rakovec. Za Jugoslovansko tiskarno: K. Čeč, i »I««*1 Jti m Sanalorium Emona Ljubljana Komenskcga ul. 4 5 Oskrbnina : 1. rair 100 Din, 11. rnr.80 Um Zdravnik: Dr. F t. Derganc. ief-primarij t p. Ljudska posojilnica v Ljubljani registrovana zadruga z neomejeno zavezo Miklošičeva cesta 6 (v lastni palači) obrestuje hranilne vloge po najugodnejši obrestni meri ter brez vsakega odbitka. Tudi rentni davek plačuje posojilnica sama. Hranilne vloge znašajo nad 160 milijonov dinarjev. SALDA-KONTE ŠTRACE - JOURNALE ŠOLSKE ZVEZKE - MAPE ODJEMALNE KNJIŽICE RISALNE BLOKE ITD. ili NUDI PO IZREDNO UGODNIH CENAH KNJIGOVEZNICA JUGOSLOVANSKE TISKARNE V LJUBLJANI KOPITARJEVA ULICA 6/II. VZAJEMNA ZAVAROVALNICA Ljubljana, V lastni palači na vogalu Miklošičeve in Masarykove ceste ZAVARUJE: požar, zvonove, steklo, vlom nezgode, jamstvo, avtomobile, življenje v vseh kombinacijah, posmrtninsko zavarovanje »KARITAS« Zastopniki so v vseh farah v Sloveniji in v vseh večjih krajih v Jugoslaviji Zavarujte i«b« In svoj« imetje edino pri domaii slovenski zavarovalnici Hranilnica in posojilnica v Šmartnem pri Litiji r. z. z n. z. sprejema hranilne vloge in izplačuje na novo vložene takoj v vsakem znesku. Denar je pri njej naložen popolnoma varno, ker jamči zanj poleg rezerv dve hiši in nad 500 čla-nov-posestnikov z vsem svojim premoženjem. ica umni v Ljubljani, Prešernova u ica št. 3 s podružnico na Miklošičevi cesti št. 13, je največja regulativna hranilnica v Jugoslaviji. Ima vlog nad 430,000.000'— Din, rezervnih zakladov pa nad 10 milijonov dinarjev. Za pupilne naložbe ima sodni depozitni oddelek, za varčevanje mladine izdaja domače hranilnike, za pošiljanje po pošti pa svoje položnice Za vse vloge jamči mestna občina z vsem svojim premoženjem in davčno močjo. Hranilnica kupuje in prodaja tudi devize in valute najkulantneje. Ta posel opravlja v svoji podružnici na Miklošičevi cesti. Telefon centrale št.2016 in 2616, podružnice št. 2367, poštni čekovni račun centrale št. 10533, podružnice št. 16138. Uradne ure za stranke so od 8 do 12 ure dopoldne. Podaljšaj si življenje! Življenje moremo podaljšati, bolezni preprečiti, bolezni ozdraviti,slabosti ojafiti.nestalne moremo učvrstiti, in nesrečne napraviti srečne! Kaj je vzrok vsake bolezni? Oslabljenje živcev, potrtost, izguba dobrih prijateljev ali svojih bližnjih, razočaranje strah pred boleznijo, slabe način življenja in mnogo drugih razlogov. Zadovoljstvo je najboljši zdravniki So poti, ki Te morejo dovesti do dobrega razpoloženja, oživiti Tvoj značaj, napolniti Te z novim upanjrm; ta pot je pa opisana v razpravi, ki jo že more vsakdo, ki jo zahteva, dobiti takoj in povsem brezplačno 1 V tej mali priročni knjižici je raztolmačeno. kako morete v kratkem času in brez ovire med; delom ojačiti živce in mišice, odpraviti slabo razpoloženje, trudnost. raztresenost, oslabljenje spomina, nerazpoloženje za delo in nebroj dragih bolestnih pojavov. Zahtevajte to razpravo, ki Vaoi bo nudila mnogo prijetnih ur. Poštno zbirališče: ERNST PASTERNACK, Berlin SO, Michaelkirchplati 13, Abt. 89. Koliko ste bolj sveži in sposobni za delo, če ste zdravi. A Vaše zdravje si ohranite najbolj s snago. Za vzdrževanje te čistote je potrebno dobro in nežno milo, katero varuje Vašo kožo in pere perilo temeljito in čisto. Uporabljajte že 80 let poznano SCHICHTOVO seva t/M ZNAMKE JELEN