KRATKA ETNOGRAFIJA RAB MOBILNEGA TELEFONA V SLOVENIJI vlado kotnik Povzetek Raba mobilnega telefona predstavlja tako rekoč neobhoden družbeni fenomen človekove vsakdanjosti na prehodu iz 20. v 21. stoletje. Ta članek si zato prizadeva raziskati, kako uporabniki mobilne telefonije razumejo svojo vpetost v globalni kontekst "mobilne realnosti", kako tovrstna tehnologija določa oziroma strukturira vsakdan ljudi, ter kako imetniki mobilnega telefona osmišljajo svoje osebne rabe telefonskega aparata. Da bi to lahko preučili, moramo družbene rabe razumeti skozi optiko specifičnih kulturnih praks, ki s pomočjo potrošniških ideologij in utopičnih sanj producirajo tehnologizirane mobilne identitete in nove oblike komuniciranja. In antropologija ponuja spoznavni aparat, s katerim se da na mikroravni osvetliti nekatere aspekte tega globalnega procesa, ki smo mu priča danes. Ta članek bo predstavil kratko etnografsko študijo primera rab mobilnega telefona v Sloveniji. Vlado Kotnik je znanstveni sodelavec in docent na Univerzi na Primorskem in vodja Inštituta za antropološke raziskave v Ljubljani; e-pošta: vlado.kotnik@guest.arnes.si. rv. cn ■ LO LO cn si rv. o o rN £ £ 3 a 0 £ * 1 * (R 0 C i LO LO LO Uvod Pričujoči prispevek je nastal na osnovi dveh raziskovalnih posegov v polje teme, in sicer na osnovi sociološko-antropološko orientirane observacij ske raziskave "Oblikovanje družbenih rab novih komunikacijskih tehnologij v Slovenji: zgledi osebnega računalnika in mobilne telefonije", v kateri je avtor sodeloval kot koordinator skupine za mobilni telefon v letih 2000-2002, ter etnografsko informirane raziskave "Družbene rabe mobilnega telefona: Preliminarna antropološka študija", ki jo izvaja v letih 2006-2007. Članek skuša tako z etnografsko metodo odstreti tančico v svet tega, kako uporabniki mobilne telefonije razumejo svojo vpetost v globalizirajoče kontekste "mobilne realnosti", pa tudi, kako uporabniki mobilne telefonije osmišljajo svoje osebne rabe mobilnega telefona; nadalje, kako tovrstna tehnologija določa samo organizacijo njihovega vsakdanjega življenja, tako zasebnega kakor profesionalnega; pa tudi, kako vpliva na njihove odločitve, obnašanja in navade bivanja. Da bi si na taka vprašanja ustrezno odgovorili, moramo ugotavljati, da nam zgolj klasične statistične metode ali avtomatizirana izvedba anketiranj ne omogoča detajlnega in globinskega pogleda v problem, kako ljudje v resnici razumejo to, kar jim je tako rekoč vsak trenutek pri/v roki, in kako se njihovo razumevanje vpenja v okvir intenzivnega medijskega oglaševanja tehnologije kot nekaj neizogibnega za sodoben ritem življenja na začetku 21. stoletja. Izhodišče, iz katerega pri tem izhajamo, pa je, da mobilni telefon ni le tehnološki kompleks, zre-duciran na tehnične komponente, komunikacijsko sredstvo ali komercialni izdelek, temveč nastopa kot objekt družbenosti, torej kot kulturna forma z ekonomsko, družbeno, kulturno in simbolno vrednostjo (prim. Agar 2005; Castells et al. 2006; Geser 2002; Goggin 2006; Katz & Aakhus 2002; Ling & Pedersen 2005; Ling 2004; Mc Guigan 2005; Rheingold 2003). Za družboslovno tradicij o raziskovanja medij ev in sodobnih tehnologij je značilno, da je veliko pozornosti posvečala sodobnim komunikaci skim in informacijskih tehnologij am, ni pa problematizirala načinov njihovih rab. Če so v sociologiji komunikacije tehnologije obravnavane kot posredniki družbenega vpliva in moči (s pomočjo katerih je mogoče oblikovati stališča in obnašanja ljudi), v medijskih študijih pa kot prenosniki družbenih pomenov, so v antropologiji dojete kot družbene dobrine, ki omogočajo medčloveška razmerja in ustvarjajo kulturne prakse. Dejstvo, da je mobilna tehnologija dandanes sestavni del vsega, kar se dogaja v sodobnem človekovem vsakdanjiku, raziskovalcem povzroča nemalo težav, saj Q pri obravnavi pogosto zapadejo v naturalizacijo in ne refleksijo družbenih rab teh tehnologj. Da je temu tako, kaže precejšnja odsotnost konceptualizacije samega pojma "raba", in to v študijah, ki govorijo o rabah mobilnega telefona. Študije, ki obravnavajo rabo mobilnega telefona običajno rabe same ne konceptualizirajo, torej utemeljijo kot analitični instrument za kvalitativen opis določenih družbenih procesov, temveč jih prikazujejo na deskriptivni ravni (cf. Chandler 1994; Palmer Q 2001; Swalowe et al. 2002) ali pa na ravni statistično ovrednotenih ekonomskih oziroma tržnih parametrov (Colombo 2001, 143-144). Glede na to da so "novi" mediji, zlasti osebni računalnik in mobilni telefon, daleč najpogosteje uporabljana tehnologij a v vsakdanjem življenju in se torej naravnost vsiljujejo kot torišče za problematizacijo načina rabe tehnologije, lahko rečemo, da družbene rabe sodobnih ^ tehnologj nastopajo kot kulturne prakse. LO LO U Študije, opremljene z etnografijami kot analitičnim instrumentom raziskovalne poglobitve v simbolno druge kulture z namenom, da se razišče njihovo družbeno realnost z "nativnega" vidika, tj. vidika "domorodcev" oziroma prebivalcev neke ^ kulture, preiskujejo vpliv mobilnega telefona od osebnih manifestaci osamljenosti, depresi e ali družbene izključenosti do globalnih zadev moderne ekonomi e in transnacionalne družine. Etnografsko osnovane študije mobilnega telefona se razvijajo v dve specializiaciji: na eni strani so tiste, ki obravnavajo družbeno vlogo ali simbolno vrednost mobilnega telefona pri transformaciji vsakdanjega življenja v okviru določene skupnosti (Horst & Miller 2006; Crabtree & Roberts 2003; Harkin 2003; Plant 2002), na drugi pa tiste, ki se ukvarjajo z dekonstrukcijo zelo specifičnih rab mobilnega telefona, kot je raba mobilnega telefona med vožnjo v avtomobilu ali z motorjem in v težavnih situacij ah (Esbjörnsson & Juhlin 2003; Esbjörnsson et al. 2007, 37-58). Tovrstne študij e, ki se praviloma izogibajo tehnicističnim in družbeno determinističnim pristopom, sicer pritrjujejo sociološkim in drugovrstnim družboslovnim raziskavam, da je mobilni telefon kot tehnologija družbenega mreženja zavzel osrednje mesto pri vzpostavljanju in vzdrževanju današnjih medčloveških razmerij od področij dela, religije do ljubezni. Metodološka opomba k slovenskima raziskavama Observacij ska raziskava "Oblikovanje družbenih rab novih komunikacijskih tehnologi v Slovenji: Zgledi mobilne telefonije", v kateri sem sodeloval kot koordinator projekta v letih 2000-2002 in v kateri je sodelovalo poleg vodje Jožeta Vogrinca še šest podiplomskih raziskovalcev ISH - Fakultete za podiplomski humanistični študij v Ljubljani, predstavlja preliminarno raziskavo družbenih rab mobilnih telefonov na celotnem območju Slovenje na osnovi tipiziranega opazovanja, beleženja in opisovanja rab. Opazovanje, ki je potekalo od januarja 2001 do julija 2001 v Ljubljani in v drugih krajih po Slovenji, je zajelo 564 uporabnikov mobilnih telefonov. Vzorec je upošteval 257 moških in 307 žensk (Kavran 2001, 14-16). Osrednji fokus preiskave so bile rabe mobilnega telefona na javnih mestih. Raziskavo je v osnovi definiralo naslednje raziskovalno vprašanje: kako konstantna prisotnost mobilnega telefona (nenehno nošenje in uporaba aparata) strukturira uporabnikov vsakdanjik ter determinira posameznikovo delovanje in obnašanje na javnih mestih. Da bi z izbiro preiskovanja rab na javnih mestih povečali primerljivost podatkov, je raziskava omejila opazovanje na določena javna mesta: ulice, avtobusi, bolnice, banke, tržnice, avle fakultet, banke, mestni avtobusi, postajališča, restavracije, razne institucije ipd. Opazovanje je potekalo v individualnem ali team-skem angažmaju. Čas načrtovanih opazovanj na določenem kraju je bil omejen na 30 minut. Glavnino empiričnih podatkov smo pridobili z načrtovanim opazovanjem, je pa na interpretacijo bržčas vplivalo tudi veliko naključnih opazovanj. Terenska preiskava je svoje opazovanje in beleženje osredotočila na različne rabe in komunikacijske strategije, od običajnih oziroma standardiziranih do neobičajnih situacij, vzorcev in ritualov, ki spremljajo rabo mobilnega telefona na javnih krajih. Za dosega tega cilja je raziskava kombinirala kvalitativno metodo terenskega opazovanja, ki jo je v kasnejši fazi dopolnila s kvantitativno analizo empiričnega gradiva. Seveda pa je bil v prvi vrsti cilj nabrati čim več najrazličnejših možnih rab in jih skušati ustrezno klasificirati ter analitsko ovrednotiti. Pri terenskem delu smo sodelavce projekta naprosili, da zlasti pozorno spremljajo to, kako raba mobilnega telefona z aktom telefoniranja ali odgovora na klic določi ali potencialno spremeni potek posameznikovega delovanja in odmik od načrtovanega ali nakazanega itineraria oziroma gibanja na javnem mestu. Ob koncu observacijske preiskave pa so nekateri sodelavci izvedli še anketni vprašalnik na temo rabe mobilne telefonije med srednješolci. Če je bila omenjena raziskava observacij ska, je raziskava "Družbene rabe mobilnega telefona: preliminarna antropološka študij a", ki je potekala v letih 2006-2007 na Inštitutu za antropološke raziskave v Ljubljani, izhajala iz etnografskega pristopa, ki pomeni ne le anonimno opazovanje z udeležbo, pač pa tudi kratke nestrukturirane intervjuje z naključnim številom naključnih uporabnikov mobilnega telefona in njihovim socialnim statusom ter poglobljene intervjuje z vnaprej dogovorjenimi informatorji za soočenje stališč, s čimer je raziskava pridobila pomembno kvalitativno informacijo o tem, kako uporabniki sami ozaveščajo svoja ravnanja z mobilnim telefonom. Etnografska študi'a je obsegala 72 kratkih nestruk-turiranih poizvedb in sedemnajst daljših poglobljenih intervjujev s posamezniki. Fiksno vs mobilno: mobilni metabolizem vsakdana Transformaci'a vsakdanjega življenja v družbo omniprezentnega brezžičnega oziroma mobilnega omrežja kot najhitreje razvi'ajoče komunikaci'sko informaci'ske tehnologi'e je porodilo številna vprašanja, na primer kdo ima dostop do mobilnih tehnologi, kaj pomeni konstantna dosegljivost prek mobilnega telefona za družinski kontekst in kaj za idejo službene pisarne, ko lahko ljudje delajo od kjerkoli ter sestankujejo in sprejemajo odločitve na daljavo, predvsem pa kakšne so kulturne implikaci'e in vpliv multimodalne komunikaci'e od kjerkoli kamorkoli kadarkoli na strukturiranje vsakdanjega življenja. Mobilna tehnologi'a v konvergenci s sodobnimi medi'skimi formami (digitalni fotoaparat, mobilni internet, mobilna televizi'a) napreduje v taki smeri, da ljudem omogoča ustvarjanje vedno novih in novih oblik interakci'e in komuniciranja, ne da bi se uporabniki tega prav dobro zavedali. Toda pot do samoumevne "mobilne realnosti" je bila nujno eksplicitno historična. y Razvoj novih rab mobilne tehnologi'e postane samoumeven, dominantne različice rabe pa se pokažejo kot učinek specifičnih razvojnih poti, ki bi lahko bile tudi drugačne. Konec 20. let minulega stoletja so v laboratori'ih enega izmed velikih ameriških telefonskih podjeti izdelali učinkovit in še danes delujoč prototip videotelefona, ki popolnoma ustreza abstraktni definicij televizi'e, vendar se naprava vse do danes ni uspela ustaliti v vsakdanji rabi. Tudi razvoj celularne mobilne telefonie ni pripomogel k uveljavitvi videotelefona, kar vendarle ponazarja ^ nesamoumevnost tehnološkega razvoja. Toda neuspelost videotelefona pred 80 leti je bila posledica specifičnih družbenozgodovinskih okoliščin v ZDA. Takrat so bile namreč telefonske družbe bistveno močnejše in vplivnejše od radi'skih mrež, zaradi česar so videotelefon "naravno" videle kot ekstenzip obstoječega komuni-kaci'skega "media", to je telefona, prav tako kot so radi'ske mreže v televizij videle ekstenzi'o radiodifuzi'e. Toda ekonomska depresi'a v 30. letih se je nagnila na stran radia, ker je stimuliral ustrezne družbene potrebe, zavrla pa je obseg telefonie (Fischer 1992). To potrjuje, da se je telefonia razvi'ala prav skozi telefoniranje kot ß družbenozgodovinsko pogojeno komunikaci'sko prakso. Primerno je, da zdaj rečemo nekaj o telefonskem komunikaci'skem razmerju, kot se je vzpostavilo v svoji prvi zgodovinski obliki, skozi katero je telefon sploh (R 0 dobil svoje ime (gr. tele daleč in fon glas), dominantni način rabe pa se je do danes ustalil do samoumevnosti kot zgodovinsko in tehnološko izhodišče razvoja C^ telefonije sploh, torej v obliki stacionarnega telefona. To je pomembno zato, ker prevladujoča raba stacionarnega telefona ni povsem zanemarljiva, kar je pokazala naša etnografska študij a, za njeno poznejšo mobilno različico. Pri stacionarnem telefonu je telefoniranje zaradi izpeljave mikrofona in slušalke (torej izbranega načina njune namestitve, ne zaradi njunih inherentnih tehničnih omejitev) časovno instantno govorno komuniciranje med dvema osebama, ki sta načeloma na fiksnih ločenih krajih. Telefon je bil že od samega začetka eksplicitno namenjen instantnemu prenosu govora na daljavo. To se pravi, da je bil standard kakovosti slušnega registra postavljen sorazmerno nizko, in sicer na raven kolikor toliko zanesljive prepoznave govora, da je poslušalec lahko približno rekonstruiral govorčevo izjavo. Danes smo že pozabili, kolikšen je bil v zgodnji telefoniji delež šumov in prasketanja med telefonsko zvezo, zaradi česar je bila prevladujoča skrb telefonskega pogovora ohranjanje stika oziroma preverjanje izrečenega. Šum tehnologije in zvoki okolja običajno niso spadali in po tihi konvenciji še vedno praviloma ne spadajo v intendi-rano telefonsko razmerje, marveč so prepoznani kot ovira na zvezi. Zaradi tega so se kot zaželene ustanovile in v dominantni rabi uveljavile takšne zvočne razmere telefoniranja, ki telefonirajočega zvočno izolirajo od okolja (npr. javne telefonske govorilnice). Ta standard, ki se je arhitekturno materializiral v telefonski govorilnici kot ločeni celici sredi javnega prostora, je bil pozneje upoštevan tudi v namestitvi telefonskega aparata v notranjih prostorih, tako v uradih kot stanovanjih (Vogrinc 2001, 2-3). Tako kot je za televizijo značilno, da je njeno ne le fizično, pač pa simbolno domovanje postala dnevna soba, je stacionarnemu telefonu praviloma pripadla predsoba ali hodnik stanovanja, skratka, tisti del bivanjskega prostora, ki vsem članom gospodinjstva omogoča enakovreden dostop do aparata. Ne pozabi-mo pa na specifična okolja, kjer je fiksni telefon še vedno naprava, okrog katere se konstituira skupnost, na primer študentski domovi ali domovi za ostarele, v katerih je telefonski aparat stacioniran v nekakšni sprejemni loži za vse prebivalce doma, a je praviloma le v funkciji sprejemanja klicev, ne pa tudi opravljanja klica. Skratka, pred dobo mobilnega telefona so imela ta "ceremonialna telefonska mesta" simbolno veliko močnejšo pozici o, kot jo imajo danes. Nekdanja prebivalka študentskega doma v Ljubljani se je takole spominjala časa, ko je stik med dislociranimi študenti in starši pomembno omogočal skupni fiksni telefon: Če zdaj gledam za nazaj, sploh ne morem verjet', kako smo živeli še pred petnajstimi leti. Ko sem bivala v študentskem domu v Rožni dolini in so bili mobilni telefoni še prava redkost, sem imela z mamo iz Prekmurja vsak večer dogovorjeno uro, da me pokliče, in potem je dežurni v loži bloka priletel v drugo nadstropje v sobo povedat', da imam telefon... In potem sem tekla dol v ložo, da mama ne bi predolgo čakala na liniji. Domišljam si, da je zdaj verjetno tovrstnega tekanja po štengah študentskih domov bolj malo, če že ni povsem izginilo. [...] Ampak... ne vem, kako naj rečem, zdaj zveni rahlo romantično, to pričakovanje telefonskega klica od doma. Danes je ta čar povsem izginil s to konstantno dosegljivostjo kjerkoli in kadarkoli. Mobilna telefonij a, s tem ko redefinira prostor in dosegljivost, tudi odpravi uveljavljene ceremonialne točke telefonske socialnosti in jih razprši v spacialno prostranost in nedoločenost, zato smo se v drugi terenski raziskavi vprašali, ali je ta sprememba pri ljudeh pustila kakšno posledico, in če, kakšno. K temu je našo pozornost usmerila terenska zaznava iz observacijske raziskave, ki je nakazovala na specifično obnašanje pri nekaterih predstavnikih starejše generacije ob rabi mobilnega telefona na javnih mestih. Mislimo namreč na vzorec obnašanja, ko se starejši uporabniki ob klicu ustavijo in pogovor opravijo v maniri stacionarnega telefona, kakor da bi pozabili, da mobilni telefon deluje ne glede na gibanje. Raziskovalci prve raziskave so opazili, da se starejši uporabniki mobilnega telefona ob pogovoru pogosteje umaknejo na stran pločnika, ceste, poti in ves čas pogovora stojijo na mestu (Kavran 2001, 39-40), kar je ostanek stacionarne rabe pri mobilnem telefonu. Ko sem nekaj informatorjev in informatork starejše generacije povprašal o tem, kako so se privadili na mobilni telefon, mi je ena od informatork s Štajerske takole odgovorila: Js sem še zmiri bolj navajena govorit' doma po navadnem telefoni. Js se rada usedem zraven telefona in v miru popričam s hčerko ali kako znanko. A veste, men' se je k'r težko navadit, da se po telefoni pogovarjam in zram hodim. [...] Hčerka mi je za rojstn' dan kup'la prenosno slušalko, pa jo ,mam še zmiri zapakirano. Js sem navajena k'r po navadnem telefoni govorit'. Mobitel pa mam' bolj za kak nujen slučaj, za primer nesreče al' pa nenadne bolezni, da lahko kuoga pokličem na pomoč, če kje obležim. Gornja izpoved pravzaprav kaže na neko zakoreninjeno navezanost na način klasičnega telefoniranja, kjer je bila možnost fizične mobilnosti zelo omejena, komunikacijsko razmerje pa se je dejansko vzdrževalo z materialnim podaljškom prek žice, ki je bržčas svojevrsten občutek pripetosti na prostor še bolj stabiliziral. Nasprotno od gornjega primera pa so tudi takšni, ki so s prihodom mobilnega telefona v svojih gospodinjstvih odpovedali priključek za stacionarni telefon, tako kot v gospodinjstvu tridesetletne Ljubljančanke: Pri nas doma imamo vsi člani familije svoj mobi, zato se nam je zdelo preprosto nesmiselno imeti podvojen strošek za telefon in smo naročnino za stacionarca preklicali. Itak smo vsi tako mobilni in skoz na terenu, da smo bolj malo doma. V skrajni fazi je postala vezanost na mobilni telefon popolnoma subsumirana v telo in vse druge oblike komuniciranja postajajo redundantne. Anthony Townsend temu fenomenu popolnega prehoda iz klasične na mobilno telefonijo pravi "cutting the cord". Za tiste, ki so okusili užitek fleksibilnosti koordiniranja vsakdanjega Q življenja na način stalne možnosti redefiniranja že dogovorjenega glede na trenuten lasten status, se zdi nepredstavljivo živeti brez teh mobilnih dobrobiti. Tradicionalno koordiniranje življenja na minute, ure, dneve, tedne in kraje je zdaj postalo le še en sam nenehen in nikoli sklenjen tok pogajanj in rekonfiguracij socialnih interakcij (Townsend 2000). Neka druga informatorka srednjih let s Primorske zato glede dileme fiksni telefon vs mobilni telefon izstreli kot iz topa: Jaz sem se takoj navad'la na mobilca in nimam kakega domotožja po domačem telefonu. Ga tud' bolj redko uporabljam, saj sem veliko zdoma. Sploh si ne ^ morem več predstavljat', da bi doma čepela pr' telefonu in čakala na kak napovedan klic. Kot smo lahko videli pri teh primerih, mobilni telefon nikakor ni tehnologija, ^ ki bi bila kulturno rabljena mimo tehnoloških naprav, ki so bile zgodovinsko pred LO A njo in so jo razvojno omogočile. Nasprotno, primeri nakazujejo, da je družbena raba neke tehnologije pogosto kontekstualna, torej kulturno pogojena in zatorej veliko širša od tehničnih funkcij, ki jih predvidijo inženirji, tehnični eksperti in izdelovalci tehnologi'. Javno vs zasebno: zasebni govor in javna izvršitev Distinkcij a med javnim in zasebnim je imela tradicionalno strukturno vlogo v posredovanju individualnih in kolektivnih identitet. Status odraslosti je bil opredeljen z vstopom v javne institucij e in vloge (npr. delo, poroka ali politično državljanstvo). Z razširitvi^ in fragmentacip območi prehoda ni več jasne ločnice premika iz zasebne v javno sfero. Te spremembe sovpadajo z novo generacijo visoko individualiziranih informaci skih in komunikaci skih tehnologi (prim. Habermas 1989). Mobilni telefon je zadnji v vrsti tehnologi, ki razbija tradicionalno razumevanje razmerja med javno in zasebno sfero, kakor tudi vezanost kompetenc nanju. Podatki iz naše observaci'ske raziskave pritrjujejo tezi, da mobilna telefonia pospešuje obstoječe in nove oblike družbenosti, ki omogočajo gibanje med zasebno in javno sfero v preurejenih družbenih zakonitostih. Niti spalnica, priključena na razno razna ožičena in brezžična tehnološka in komunikaci'ska omrežja, ne more biti več epitom zasebnega ali konstruirana zgolj kot cona za sproščanje. Mobilni telefon, s tem ko posamezniku omogoči, da postane središče omrežja komunikaci'skih praks v javnem prostoru, preoblikuje ustaljene ločnice med javnim in zasebnim. Posameznik je postal lahko dostopen, hkrati pa tudi zlahka dostopa do drugih. Če najstnikom mobilni telefon predstavlja sredstvo, s katerim "kupujejo" nove oblike in strategie tvorjenja zasebnosti in neodvisnosti v razmerju do starševskega nadzora, jim pomaga pri pristopanju do družbenih mrež ali pozicioniranju v okviru socialnih hierarhi med njimi samimi, potem mnogim ženskam iz močno patriarhalno organiziranih okoli ponuja spekter novih možnosti, da obidejo konfinaci'e domače sfere. Mnogi odrasli obeh spolov izkoriščajo še druge potenciale mobilne telefonie, na primer na področju osebne in seksualne svobode, ki jim omogoči, da oblike intimnosti prenesejo iz zaprte domače sfere v bolj javne intersubjektivne situaci'e. Tu je znan fenomen individualnega posedovanja več aparatov za različne interese na področju dela, ljubezni, in podobno (npr. "uradni telefon", namenjen za identificirano rabo, in "skriti telefon" za anonimno rabo). Lahko rečemo, da mobilni telefoni spreminjajo družbene prakse in načine, kako delujemo v različnih družbenih domenah. Prav tako vplivajo na razumevanje javnega in zasebnega, saj z njihovo uporabo prihaja do recipročnih apropriaci obeh družbenih sfer, do javne manifestaci'e zasebnega na eni in privatizaci'e javnega na drugi strani. Zdi se, da mobilne tehnologi e odločilno preobražajo razmejitev med delovnim mestom in zasebnim življenjem, saj sodobne socioekonomske situacije ustvarjajo zahteve, ki zasebnost potiskajo v območje službe. In mobilni telefon je postal, kot opozori eden od informatorjev, več kot učinkovito sredstvo za vdore v posameznikovo organizaci'o zasebnega življenja: Jaz sem zaposlen kot programer v enem zasebnem računalniškem podjetju in tako rekoč nimam pravega zasebn'ga življenja. Mama mi prav', da sem poročen s firmo. Se je že zgodil', ko me je šef klical po mobitelu, da pomagam rešit' nek problem tako rekoč sredi noči. Tud' ko grem, ne vem, na dopust, nimam prav'ga miru. Zadnjič sem na primer kar s plaže po telefonu moral reš'vat' en problem v firmi. Najbolj mi je pa grozn' to, da šef kar pričakuje, da bom vseskoz' dosegljiv na mobitel, četudi nis'm v službi. Včas' ga iz jeze ugasnem, vendar me potem hitr' zagrab' občutek krivde, kaj pa če bi me slučajn' kdo nujno rabu ... Skratka, začaran krog. Ta tehnologija nam hkrati tol'k' omogoča, istočasno pa zasužnjuje. Sadie Plant v svoji že omenjeni etnografski študi i piše, da je mobilni telefon postal značilnost fragmentirane identitete, kot neke vrste opora sebstvu v kompleksnem družbenem svetu ter ta stik med človekom in aparatom ponazori z živalsko analogijo, da bi opredelila tipične načine rabe, kakor na primer "naježen način" upravljanja z zasebnostjo na javnem kraju (Plant 2002, 62-67). Pri opisu rab, ki prečijo distinkcijo javno vs zasebno, se nasloni na socialni model sociologa Riesmana, po katerem uporabnike razdeli na "tradition-directed", "inner-directed" in "outer-directed". Tradicionalno usmerjeni so nagnjeni k temu, da škandalizirajo rabe mobilcev na javnih mestih z argumentom, da se rušio meje med javnim in zasebnim. Vase usmerjeni običajno uporabljajo mobilni telefon v javnosti, vendar so pozorni na to, da ne prekršio tradicionalnih konvenci ustrezne rabe na javnih krajih. Usmerjeni navzven imajo kršenje meja med javnim in zasebnim praviloma za povsem "naravni" del svobodnega in fleksibilnega načina življenja. Ti trije tipi so povezani s specifičnimi strahovi: tradicionalisti s strahom pred odvisnostjo, in-trovertiranci s strahom pred krivdo in ekstravertiranci s strahom pred osamitvijo (2002, 69-71). Richard Ling je v sociološko osnovani raziskavi socialne jukstapozicije in mobilne konverzacije na javnem mestu na Norveškem ugotavljal, da obstaja nekaj dejavnikov, ki definirajo rabo mobilnega telefona v javnosti kot motečo ali nemotečo: način upravljanja s socialnimi interkaci ami na javnih mestih, mreža frontalnih in lateralnih verižnih interakcij, upravljanje z interakcijo v formalno akreditirani skupini, upravljanje z interakcijo z osebami, ki niso formalno akreditirane v bližino uporabnika, kulturna vrednost nelagodja, prisluškovanja in vljudnosti v specifični socialni interakciji in neki družbi nasploh, način rokovanja z mobilnim telefonom v javnosti, upravljanje z mobilno konverzacijo, glasovna modulacija, integracija v y socialni kontekst po koncu rabe, simbolni pomen neudeleženih in podobno. Ling v svoji študiji obravnava dva dejavnika vsiljive privatizacije javnega prostora. Prvi je ekscentrična glasovna modulacija, ki obkrožajoče prisili v prisluškovanje in krši diskretnost zasebne socialne situacije. Drugi je kompleksnost upravljanja z dvema setoma družbenih kontekstov z dodatno impozicijo virtualne interakcije, posredovane z rabo mobilnega telefona. Klasična družbena konvencija narekuje, da je tok govora, povezan z verigo vokalizacij in gestikulacij, usmerjen na akreditirane prejemnike, ki so fizično prisotni v socialni interakciji. Mobilna komunikacija na javnem kraju pa praviloma upošteva fizično odsotnega akreditiranega naslovnika in prejemnika sporočila. To pomeni, da mora na simbolni ravni računati na simulirano izključitev komunikacijskega signala, ki ga prejema nekdo, ki sicer ni akreditiran naslovnik sporočila. Zaradi tega raba mobilnega telefona na posameznih javnih l^roii n na 'smlnro la tra airrlitumi Vn-ntAl/ct ■amnol/ Tcina-na ralnfa-n Vnnfal/ct mtaro 1/ni C > II r\j LO krajih ne vpliva le na avditivni kontekst, ampak zadene celoten kontekst interakcij, ki sodelujejo pri navigaciji nekih vsakdanjih situacij in aktivnosti, kot je na primer raba na javnih prevoznih sredstvih (Ling 2002). Poglejmo nekaj opazovanj raziskov- alcev iz observacijske raziskave, saj se zdi, da opisane situacije premikajo ustaljene meje med zasebnim in javnim, raziskovalce pa spravljajo v zadrego. • Sedim v vrtu neke slaščičarne v Portorožu in diskretno opazujem dogajanje pri sosednji mizi, kjer je skupina najstnikov. Eden izmed njih potegne iz fO žepa mobilni telefon, izvede klic ter začne pogovor. Ostala družba za mizo prisluškuje pogovoru tako, da stakne glave skupaj in jih prisloni k telefonski slušalki. Potem mladec prekine zvezo in skupina se glasno zahihita in komentira klicočega. • Sem v knjižnici v Celju, kjer velja pravilo tišine, nekomu pa vztrajno zvoni telefon. Šepetaje se oglasi mlad fant: "Ne mor'm govorit'. Sem v knjižnici!" In prekine zvezo. Ponovno zazvoni in spet tokrat glasneje: "Ne mor'm govorit'. Sem v knjižnici!" Nekateri obiskovalci postanejo ob tem vidno nemirni. Ponovno mu zazvoni. Takrat do njega stopi starejši iziritiran obiskovalec in ga glasno nahruli. • Gospe srednjih let na Tromostovju zazvoni telefon. Oglasi se in postane vznemirjena. Med razgovorom se zelo razburi: "Sem ti rekla, da se nimava več o čem pogovarjat'. Dost' 'mam tega!" Potem glasno začne navajati informacije iz zasebnega življenja, iz katerih so mimoidoči lahko kmalu ugotovili, da gre za družinski prepir. Nekateri meščani diskretno postojijo na mostu in radovedno opazujejo to razburjeno žensko, ki sestopa z noge na nogo, krili z rokami ter razrešuje družinski problem. Potem klicočemu na drugi strani telefonske zveze očita nezvestobo, zanemarjanje in poniževanje. Vsa zaripla v obraz prekine komunikacijo, telefon jezno porine v torbico in s podaljšanimi koraki odide proti tržnici. • V enem izmed ljubljanskih nakupovalnih središč je gneča, saj je čas pred velikonočnimi prazniki. Kupci hitijo med policami in polnijo vozičke. Mlajši visok moški pri polici s kisom in oljem vzame v roke mobilni telefon in kliče: "Draga, zdajle sem pri kisu. A lahk' greš pogledat v kuhinjo, če je še kaj tistega balzamičnega kisa iz Modene." Po nekaj trenutkih tišine dobi informacijo, kisa potem ne vzame in odide najprej vzdolž police, vrže še nekaj izdelkov v voziček in spet: "Draga, kaj še rabimo?" Potem potuje po trgovini s telefonom pri ustih, glasno sam pri sebi komentira in ponavlja sugestije, ki jih dobiva prek telefona. To traja kakšnih petnajst minut. Potem se odpravi proti blagajnam in reče v telefon: "Sej zdej pa mislim, da 'mamo vse. No, se vid'va kmalu. Čavči." Prekine zvezo in telefon potisne v žep. Vidimo, da je mobilni telefon apparatgeist, s pomočjo katerega ljudje skušajo bolje integrirati in koordinirati svoje zasebno življenje v javnem prostoru. Gornja opazovanja nedvomno izzivajo ustaljeno distinkcijo med javnim in zasebnim, saj imamo opravka od skupinske participacije v telefonskem pogovoru, prek kršenja restrikcij rabe aparata zaradi želje po konstantni dosegljivosti in ohranjanju stika, privatizacije javnega prostora do opravljanja nakupa ob pomoči napotkov prek mobilnega telefona. Neko dekle je v raziskavi pojasnilo, da se ji zdi nevljudno odgovarjati na klic mobilnega telefona, če je klicani tisti trenutek v vzpostavljeni interpersonalni interakciji z neko osebo, saj bi z rabo mobilnega telefona od sebe odrinil socialno situacijo, ki sta jo vzpostavila s fizično prisotnim sogovornikom. Ne zdi pa se ji nevljudno, če se klicani odzove na klic v primeru, ko je involviran v kolektivno interakcijo, saj v tem primeru nujno ne prekine celotne intersubjek-tivne situacije kot take, pač pa se sam začasno oddalji od nje za čas rabe mobilnega telefona (Kavran 2001, 35-36). Starejši informator je opozoril na nelagodje pri rabi mobilnega telefona na javnem mestu: Mobitel je sicer fina stvar, vendar ima tud' svoje cake. Ko grem na primer na trolo, ga vedno ugasnem, sej bi mi postal' nerodno že, če b'mi zazvonil, ker ponavad' vsi pogledajo, komu zvoni, kaj šele, da bi se oglasil in da bi potem cela Ljubljana poslušala, o čem se pogovarjam. Na domačem telefonu se vsaj lahko v miru pogovoriš, zunaj pa je en sam direndaj okol. Vidimo, da nekateri uporabniki zasebnost zagotovijo tudi z izključitvijo aparata na javnem mestu, medtem ko povezujejo fiksni telefon (ali s prenosno slušalko fiksnega omrežja) v gospodinjstvu z večjo zasebnostjo oziroma manjšo družbeno izpostavljenostjo. Lokalno vs ubikvitetno: prostorska in časovna ekonomija mobilnih identitet Mobilni telefoni so v zadnjih petnajstih letih globalno postali sprejeti kot tehnologij a, ki pomaga premagovati omejitve v geografiji mobilnosti in lokacije (prim. Fortunati 2001, 85-98), hkrati pa kot nekakšen merilec za upravljanje s časom. Kot dosežek naglega razvoja mobilne tehnologije in njene družbene domestikacije pa je dramatično intenziviranje metabolizma urbanih sistemov, ki je privedel do drastičnih transformacij v percepciji samega sebe in sveta, ki posameznika obdaja. Mobilni telefon je inherentno spacialna tehnologija, saj je njegova glavna funkcija ta, da omogoča sporazumevanje na daljavo, pri čemer je ključna implikacija aparata v tem, da uporabnika osvobaja prisotnosti na fizični lokaciji, kot je to zahteval klasični telefon. Norveška raziskovalca Rihard Ling in Brigitte Yttri sta opozorila na dva tipa koordinacije v prostoru kot posledico udomačitve mobilnega telefona - to sta mi-kro-koordinacija in hiper-koordinacija. Ugotavljata, da je eden od učinkov mobilne telefoni e možnost za niansirano instrumentalno koordinaci o v prostoru, kar je stržen mikro-koordinacije. Z rabo mobilnih tehnologij so bile spremenjene tradicionalne konvencije vsakdanje interakcije. Z nošnjo mobilnega telefona uporabniku tako ni treba več vnaprej skleniti nespremenljivega soglasja glede srečanja na točno določenem kraju in ob določenem času. Mobilni telefon omogoča možnost stalnega sprotnega prilagajanja dogovora glede na potrebe in okoliščine. Prav tako omogoča preusmeritev gibanja in poteka prevoza v prostoru, kar je postalo del vsakdanje «funkcionalne aktivnosti. Drugi tip je hiper-koordinacij a, ki poleg značilnosti in- U £ strumentalne koordinacije obsega še dve novi razsežnosti. Prva je ekspresivna raba mobilnega telefona, ki se od preproste instrumentalne koordinacije prostora in časa ^ razlikuje po tem, da zajema emocionalno in socialno komponento komuniciranja. Drugi aspekt hiper-koordinacije sta skupinska diskusija in soglasje o tem, da obstajajo sprejete oblike samoprezentacije vis-à-vis rabe mobilnega telefona. Pri tem Q skupina upošteva različne kriterije, od modela aparata, načinov nošnje do krajev rabe. V tem smislu hiper-koordinacija zaobjema tako instrumentalno kot refleksivno rabo, pa tudi pripombe glede samoprezentacije. Ugotavljata še, da mobilni telefon pravzaprav zagotavlja integracijo v prostor in koordinacijo mobilnosti skozi različne razsežnosti družbenega življenja. Po njunem je zlasti najstnikom pomembna stalna koordinaci a stika z vrstniki in slog samoprezentaci e, medtem ko je odraslim v (6 n Dostop 17. 3. 2001. Colombo, Fausto. 2001. Mobile Telephony Use in Italy in the 1990s: Interpretative Models. Modern Italy 6, 2, 141-151. London: Carfax Publishing Company. Crabtree, James & Max Nathan in Simon Roberts. 2003. Mobile UK: Mobile Phones and Everyday Life. London: Work Foundation/iSociety. Elderfield, Alison. 2003. Enchanted Mobility? The Impact of New Mobile Technologies on Social Interaction. Cognitive Science Research Paper, ISSU 567, 56-58. Sussex: University of Sussex. u S 5 O £ (R O C « fN rv LO Esbjörnsson, Mattias in Oskar Juhlin. 2003. Combining Mobile Phone Conversations and Driving -Studying A Mundane Activity in Its Naturalistic Setting. Sweden: The Mobility Studio, Interactive Institute. Dostop 12. 8. 2007. Esbjörnsson, Mattias, Oskar Juhlin in A. Weilenmann. 2007. Drivers Using Mobile Phones in Traffic: An Ethnographic Study of Interactional Adaptation. International Journal of Human-Computer Interaction 22, 1-2, 37-58. Fischer, Claude S. 1992. America Calling: A Social History of the Telephone to 1940. Berkeley: University of California Press. Fortunati, Leopoldina. 2001. The Mobile Phone: An Identity on the Move. Personal and Ubiquitous Computing 5, 2, 85-98. Geser, Hans. 2002. Towards a Sociological Theory of the Mobile Phone. Zürich: Univerza Zürich. Dostop 24. 5. 2003. Goggin, Gerard. 2006. Cell Phone Culture: Mobile Technology in Everyday Life. London & New York: Routledge. Habermas, Jürgen. 1989. The Structural Transformation of the Public Sphere: An Enquiry into a Category of Bourgeois Society. Cambridge: Polity Press. Harkin, James. 2003. Mobilisation: The Growing Public Interest in Mobile Technology. London: O2/ Demos. Hedbring, Susanna. 2002. Mobile Messaging Usability - Social and Pragmatic Aspects. Stockholm: CID - Centre for User Oriented IT Design & Universitet Stockholms. Horst, Heather, in Daniel Miller. 2006. The Cell Phone: An Anthropology of Communication. Oxford & New York: Berg Publishers. Katz, James E. in Mark Aakhus, ur. 2002. Perpetual Contact: Mobile Communication, Private Talk, Public Performance. Cambridge, UK & New York: Cambridge University Press. Kavran, Maja. 2001. Mobilna telefonija: Analiza začasnih rezultatov raziskave. Seminarska naloga. Ljubljana: ISH. Kotnik, Vlado. 2001. Poskus uvodne analize/interpretacije empiričnih podatkov, pridobljenih na podlagi terenskega opazovanja rab mobilne telefonije. Delovno gradivo. Ljubljana: ISH. Ling, Rich. 2004. The Mobile Connection: The Cell Phone's Impact on Society. San Francisco, CA: Morgan Kaufmann Publishers Inc. Ling, Rich. 2002. The Social Juxtaposition of Mobile Telephone Conversations and Public Spaces. Predstavljeno na konferenci The Social Consequences of Mobile Telephones, Chunchon, Koreja, julij 2002. Dostop: 23. 5. 2004. Ling, Rich in Leslie Haddon. 2001. Mobile Telephony, Mobility and the Coordination of Everyday Life. Predstavljeno na konferenci Machines that Become Us, 18.-19. april 2001, Rutgers University. Ling, Rich, in Brigitte Yttri. 1999. "Nobody Sits at Home and Waits for the Telephone to Ring": Micro and Hyper-Coordination through the Use of the Mobile Telephone. Dostop 17. 3. 2001. Ling, Rich in Per E. Pedersen, ur. 2005. Mobile Communications: Re-Negotiation of the Social Sphere. London: Springer. Mc Guigan, Jim. 2005. Towards a Sociology of the Mobile Phone. Human Technology: An Interdisciplinary Journal on Humans in ICT Environments 1, 1, 45-57. Myerson, George. 2001. Heidegger, Habermas and the Mobile Phone. Cambridge, UK: Icon Books. Palmer, Christian. 2001. Mobile Phone Users: A Small-Scale Observational Study. Dostop 28. 11. 2002. Plant, Sadie. 2002. On The Mobile: The Effect of Mobile Telephones on Social and Individual Life. Dostop 18. 11. 2003. Rheingold, Howard. 2003. Smart Mobs: The Next Social Revolution. Cambridge, MA: Perseus Books/ Basic Books. Swalowe, Jonathan, Poppy Helm, Christian Palmer, Alice Johns, Emma Cerrone in Hannah Coates. 2002. Mobile Phone Users: A Small-Scale Observational Study. Dostop 12. 10. 2004. Taylor, Alex S. in Richard Harper. 2003. The gift of the gab? A Design Oriented Sociology of Young CO People's Use of Mobiles. The Journal of Collaborative Computing: Computer Supported Cooperative Work 12, 3, 267-296. London & New York: Springer. LO Townsend, Anthony M.. 2000. Life in the Real-Time City: Mobile Telephones and Urban Metabolism. Journal of Urban Technology 7, 2, 85-104. Dostop 21. 7. 2007. Vogrinc, Jože. 2001. Telefonsko komunikacijsko razmerje: Teoretska izhodišča za raziskovanje razvoja rab mobilnega telefona. Delovno gradivo. Ljubljana: ISH. 2užek Kres, Martin, ur. 2007. Oris antropoloških projektov. Bilten AR 1 /Outline of Anthropological Projects. Bulletin AR 1. Ljubljana: Inštitut za antropološke raziskave.