in tretji četrtek r Ako je ta dan praznik, izide dan poprej. Cen« mu je 80 kr. na leto. Inserati se sprejemajo in plačujejo po dogovoru. Slovenskemu ljudstvu v poduk in zabavo. : pošiljajo: Uredništvu „Domoljuba", Ljubljana, Semeniške ulice št. 2. Naročnina in inserati pa: Upravništvu .Domoljuba", Ljubljana, Kopitarjeve ulice št. 2. Št. 16. V Ljubljani, dnč 16. avgusta 1900. Leto xni. Zakaj na katoliški shod? Shodov imamo obilo. Liberalci imajo svoje shode vsakikrat, kadar se zhero v gostilni, povžijejo gotovo množico vina, piva ali žganja, in potem v svoji navdu&enosti zabavljajo čez cerkev in čez bratovščine. Imamo, hvala Bogu in krščanskim ljudtm, po celi de/.eli tudi lepe politične in gospodarske shode, ki jih prireja katoliška narodna stranka na vseh krajih naše domovine ob obilni udeležbi dobrega poštenega ljudstva. Fa posebnega pomena za nas je drugi slovenski katoliški shod v Ljubljani in sicer z verskega, narodnega in gospodarskega stališča. I. Za katoliško vero. Našo katoliško vero sedaj neka stranka tako grdo blati, da se kaj tako ostudnega še ni slišalo nikdar na slovenskih tleh, in še celo nesramni židje daleč zaostajajo v surovosti in obrekljivosti za onimi možmi, ki vodijo liberalce in socijalne demokrate. Danes pišejo, da ni Boga, drugič taje dušo, tretjič se norčujejo iz papeža, potem zopet pregrevajo stare judovske in luteranske laži o cerkvi, stikajo za duhovniki, kakor farizeji za Kristusom, da bi našli kaj na njih, kar bi se dalo porabiti za tožbo ali za sramoteč spis, in če ničesar ne najdejo, pa se zlažejo. Najhuje pa je to, da si taki ljudje domišljujejo, da so več, nego navadno ljudstvo. Po navadi so taki uradniki, nekateri učitelji, ali krčmarji in trgovci, ki bo si nabrali nekaj tisočakov in sedaj ne vedo od napuha, kaj bi naredili. Najprej se začne cerkve izogibati, sveto zakramente zanemarjati; potem ga začne vest peči, in da bi si jo zadušil, pa jame čez duhovnike zabavljati in ostudne liste brati. Zalibog mnogo je uradnikov po mestih in vaseh, ki nikdar cerkve od znotraj ne vidijo, razven ob cesarskih mašah. Bogatejši liberalci po navadi potem potegnejo za seboj mladino, tako, da se v kratkem času po enem lahko izpridi vsa okolica. Grozna je pro palost teh ljudi. Vsak količkaj pošten človek bi moral vrniti „Narod" ali pa vreči v stran, če bere odstudne laži čez škofa, čez Mari|ine družbe in čez verne posvetnjake, gnusiti bi se mu moralo, če vidi, kako se tepta poštenje in poveličuje pregreha — a mi vidimo, da oni, ki so se nasrkali te hrane, vedno bolj željno po nji segajo in da od dne do dne več ljudstva zapeljujejo in v brezdno svoje nesramnosti potegujejo. Vmnogih krajih imajo sramoto, če se kdo imenuje katoličana, grdo gledajo onega, ki v nedeljo še k sv. maši gre in se norčujejo, če kdo sprejme sv. zakramente. Zato je pa vedno več zapeljanih deklin, vedno več pijancev, vedno več nesrečnih zakonov, vedno več goljufije in sleparije. „Zaveza učiteljskih društev" je pristopila javno na stran sramotilcev vere in poštenosti, in njeni člani so najhujši zabavljaCi zoper vero. Kako divji in besni sovražniki katoliške vere so ti ljudje, lahko spoznate iz tega, da pišejo o sv. Alfonzu, da je učil krivo prisego, in da so katoliški duhovniki naučili ljudi, kralje moriti. Slovenski stariši, vi možje, ki še hodite v cerkev in niste na strani skrunilcev vere in poštenosti, ali ni potreben javen, odločen shod, na katerem se po- tegnemo za večne zakone božje, za vero, za katero mora vsakdo izmed nas biti pripravljen dati tudi svoje življenje? Zato pa se bo potegnil katoliški shod tako glasno, da bo njegov klic odmeval od Ljubljane do Dunaja. Mi ne pustimo od ničvrednih ljudi blatiti svojih svetinj. II. Za slovensko ljudstvo Kaj tako protinarodnega in protiljudskega, kar uganjajo sedaj pri nas ti odpadniki od vere svojih očetov, se pri nas doslej še ni godilo. Pred leti so ti ljudje, na čelu jim Tavčar in Hribar, upili, da so le oni narodnjaki, da le oni delajo za slovenstvo in se bore proti nemškutarjem. Grozno so zabavljali proti duhovščini in proti ljudstvu, da ni dovolj slovensko. In sedaj so ravno ti ljudje zavezniki najbolj zagrizenih Nemcev. Izdali so geslo, da se morajo vsi protikatoliški možje, slovenski in nemški, zjedi niti, da zatro katoliško vero. V našem deželnem zboru se je naredila taka zveza, ki je večna sramota za naš narod. Nemški grajščaki, ki nimajo čuta za svoje revne kmečke sosede, ampak jih izkoriščajo in stiskajo, koder morejo, nemško uradništvo, ki stoji visoko nad ljudstvom in ga pozna le kot davko plačevalca in kot zatoženca, oni liberalci s svojo socijalnodemokratično plačano rajo se sedaj skupaj bore proti slovenskemu ljudstvu. Zato se odriva slovenski živelj, zato nam krate pravice, zato nas zatirajo. Hinavci so oni liberalci, ki pri volitvah gredo med nas kot Slovenci, pa svoje otroke odga-jajo nemško, Be v deželnem zboru združujejo z Nemci proti nam, zatirajo naše denarne in gospodarske zavode, ker so to pod roko Nemcem oblju bili, in še celo javno, z nesramnostjo, kakoršne šc ni bilo videti med nami, podpirajo najhujše in naj-zagrizenejše nemške težnje, da bi le oškodovali verno slovensko ljudstvo. Za nemško gledišče mečejo denar iz ljudskih žepov in zatirajo „Našo stražo", ki naj pomaga revnim slovenskim posestnikom. »Družbi svetega Cirila in Metoda« so s svojo grdo nestrpnostjo tako škodili, da tretjina podružnic spi, iz »Glasbene Matice-! so izpodrinili najboljše skladatelje, in sedaj že preže na »družbo sv. Mohorja« in na »Slovensko Matico«, da še tam pokvarijo dobro seme, če jim ne stopimo na noge, kakor jim gre. Učiteljstvo huj-skajo na duhovnike in na stariše, župane hočejo razcepiti in potegniti neznačajneže med njimi v svoj tabor, da razdero vso moč slovenskemu ljudstvu. Delavce pa hočejo napojiti z nevero, s sovraštvom proti delu in s pohlepom po uživanju, z nezadovoljstvom in krvoločnostjo, da bi planili po koncu, pobili duhovnike in razdejali ves družabni red. Iz najgrših nemških listov zajemljejo laži čez katoliško vero in čez verno ljudstvo, s tem zastrupljajo svoje pristaše, da besn<5 proti svoji lastni veri, proti svojim lastnim sorojakom. Slovenski narod more obstati le, če je edin in pošten, liberalna strast, liberalna nevera, liberalna sleparija pa ga slabi in mu jemlje moč do obstanka. Zato pa je potreben katoliški shod kot vseslovenski slnd, ki naj naše ljudstvo združi in obvaruje grozečega propada! III. Za ureditev narodnega gospodarstva. Vera je mrtva, če se ne kaže v delih. Slabo bi mi umevali večna načela katoliško vere, če ne bi tudi pridno skušali, da jih uporabljamo v vsem narodnem gospodarstvu C-j učimo, da vladaj pravica, moramo ljudstvu tudi kazati pot, kako se pravica doseže. Naša vest nam ukazuje, da pomagamo revežem. Saj je revni človek ravno tako naš brat v Kristu-u kakor bogatin, da še bolj ga ljubimo, če je revež v milosti božji, bogatin pa slepar in liberalec. Sedaj je pa liberalizem razbil vsak red v narodnem gospodar stvu, izdal je reveža pogubi in daje neomejeno svobodo bogatenja gospodarsko močnejšemu sleparju Liberalstvo je krivo, da je naš kmečki stan zabredel v tako strašne dolgove, liberalstvo je krivo, da tuja konkurenca izpodriva domači pridelek, da tisočeri delavci zapuščajo kmeta in hite v tovarne. Liberafefvo je krivo, da boben pojo ob naših nekdaj tako lepih kmetijah, da ljudstvo beži trumoma iz te revne domovine, ki mu ne more več dati hrane Liberalstvo je krivo, da se brezvestno izsesava zemlja, da sc množe davki ubogemu trpinu, liberalstvo množi armado uradništva in vojaštva, liberalstvo meče kar bogatašem milijone v naročje in ste tisoče poltenih rodbin spravlja na beraško palico. Ali se je čuditi, da je ljudstvo obupano v marsikaterem kraju in si ne ve več pomoči? Da, tako daleč je prišlo, da čc bi ljudstvo vere ne imelo, zgrabilo bi za krampe in m^tike in šlo nad one, v katerih žepih se je nabralo njegovo nekdanje blagostanje. Temu ljudstvu je treba pomoči, treba sc domeniti za način, kako delujmo, treba se združiti za skupno delo. To je gospodarski namen katoliškega shoda. Liberalci najbolje shajajo tam, kjer je ljudstvo razdraženo in nahujskano. Zato so pa nahujskali trgovce zoper kmečke zadruge. A čujte! Oni trgovce še bolj varajo, nego kmete. Davno takrat, ko so sklenili, da naj se konsumnim društvom prepove trgovina, so pa na drugi strani sklenili prostost trgovine. Ali ni to sleparija? In ob istem času, ko so nahujskali kramarje po deželi na kmečke zadruge, P08lal« so pa prošnjo na Dunaj, naj se tem kramarjem vzame prostost trgovino in dd samo velikim trgovcem. Tako jih hujskajo na nas, med tem jim pa sami hočejo vrat zaviti? Temu se mora konec storiti. Kar je poštenih mož v naši deželi, mora se združiti in Bestaviti za nas in posebno Se za naše poslance in za vlado naše zahteve in naše pravice. IV. Kako se pripravlja katoliiki »hod. V Ljubljani je glavni odbor, v katerem deluje sedaj i>4 udov. Ti so sestavili natančen zapisnik vseh naših potreb in napisali sklepe, ki se bedo predložili katoliškemu shodu v potrjenje. Po vseslovenskih pokrajinah so odbori zaupnikov, katerim so se ti sklepi, natisnjeni v 2000 izvodih, izročili v premislek. Sedaj, ko je vse temeljito pripravljeno, vsaka beseda sklepov premišljena, stopamo pred slovensko ljudstvo in je kličemo: Pridite na katoliški Bhod, podučimo se, zmenimo ae, združimo se, pomagajmo si! Mi smo sedaj tri četrti leta vstrajno delali. Neštevilni so dogovori, pisani in ustmeni, ki so se vršili, in vsi, ki so blage volje in imajo kaj pameti v glavi, so na nfcši strani S( daj se pa vrše po celi deželi javni ljudski shodi, kjer sc ljudem še posebej razloži pomen katoliškega shoda, (le slišite o takem shodu, pridite govornike poslušat, ne bo vam žal! Mi se no bojimo truda in stroškov, ker stvar je sveta, za katero se borimo. Pri udeležbi glejte posebno nato, da bodo zastopane vse občine in vsa društva. Saj nam ne gre toliko zi množico ljudstva, ki jo zberemo okoli sebe, kakor za to, da najumnejši možje celega naroda pridejo vkup. Kna pametna glava več velja, kakor cel voz zelnatih. Na svidenje torej ! Bog daj srečo! Slomškova slavnost na Ponikvi. Dne 5. avgusta obhajala se jc na prijazni štajerski Ponikvi velikanska slavnost v spomin stoletnice rojstva škofa Antona Martina Slomška, čegar življenjepis smo začeli prinašati z današnjo številko. Mizo 8 tisoč slovenskega ljudstva iz vseh slovenskih pokrajin prihitelo je v neznatno štajersko vasico, a za vae čase slavno po svojem Slomšku. Primorci, Istrani, Korošci, Kranjci, Hrvati, Čehi, Rusini, seveda v najobilnejšem številu Štajerci - vsi so navdušeni slavili moža, ki je toliko storil za slovenski rod kot malokdo njegovih sinov. Ites, pokazal se je slovenski narod kot hvaležen narod, ki ve ceniti svoje velike može. Že v soboto je bilo vse živo na Ponikvi. Do-končavalo so so zadnje priprave, da se pokaže drugi dan Ponikva mnogobrojnim gostom v praznični slav nostni obleki. Stavili so se slavoloki, poslopja se dičila z zelenjem, ob potih se postavljale smrečice in prve slovenske trobojnice so zaplapolale raz ponk-viške streho. Ko se je mrak pritihotapil na zemljo, zasvetili so v obližju kresovi. Kranjci s ) došli s posebnimi vlaki in njim so se pridružili tudi bratje Hrvati, katerih je prišlo blizu 100. V Celju bo čakali na kolodvoru celjski Slovenci in Savinjčani. Ko so se Kranjci začeli bližati Celju, razvila so društva svoje zastave ter pozdravljala iz vozov na kolodvorskem peronu čakajoče Slovence. Bili so to lepi trenotki narodnega navdušenja. Na vseh spodnještajarskih postajah južne že-lczn co so ljudje kar trumoma prihajali na vlak, da se odpeljejo proti Ponikvi. Gostje so bili ob vsakem vlaku slovesno sprejeti. Pričakoval jih je pripravljalni odbor in ž njim vred neštevilna množica ljudstva. Predsednik pripravljalnega odbora, gospod Marzidovšek, je govoril pozdra-vilne besede, pri slavoloku pa je čakal goste občinski odbor ponkviški in župan je v imenu občine pozdravil goste. Največjo pozornost so vzbujala društva s svojimi lepimi zastavami. Pri tolikem številu seveda ni mogoče vseh gostov imenovati. Vsi različni stanovi na Spodnjem Stajarskem so bili obilno zastopani. Bili so navzoči: opat celjski Ogradi, prošt ptujski Flek, kanonik Ilajšek, državni poslanci vitez Berks, Robič, Žičkar, deželni poslanci dr. Dečko, dr. Jurtela, dr. Rosina, dr. Sernec, I. Vošnjak; načelniki učiteljskih društev itd. Iz Kranjskega: kanonika Kajdiž in Sajovic, predsednik Ciril-Metodove družbe Tomo Zupan, državni poslanci Povše, Pleifer, Pogačnik, deželni poslanec, župan Hribar in dr. Tavčar i. t. d. S Koroškega : urednik »Mira« Rozman, dež. poslancc Gralenauer, pisatelj Meško, posestnika Stih, Prosekar itd. Iz Primorskega: državni poslanec prof. Spinčič, dež. poslanec dekan Kompare. S Hrvatske: kanonik Rubetič in Zemljič, prof dr. Suk, T. Smičiklas, Skočir, urednik Pasarič, iz Slavonije: kanonik Cepelič kot zastopnik Strossmajerja. Nadalje so bili navzoči tudi zastopniki Čehov, Poljakov, Rusinov in Rusov. Zastopani so bili okrajni zastopi, občine, društva itd. Proti 10. uri so se zaslišale trobente »Sokolov« in godala godbe. Društvene zastave so ponosno vihrale v zraku. Začel se je vhod v cerkev. Zastavonoši so se postavili pred altar. Cerkveni govor je imel g. dr. Anton Medved. Vodilna misel njegovega govora je bila: Pred vsem moramo premisliti, da je bil Slomšek duhovnik in škof, ki je z apostolsko vnemo delal za dušni blagor svojih ovčic, katere je vse brez vsake razlike ljubil iz globočine svoje duše in za katere bi rad svoje življenje daroval, kakor se je že večkrat izrazil. Lepo je, da Slomška proslav- ljamo a pesmimi, govori, spisi, slavnostmi; pa najlepše Slomškovo slavijo je to, ako ga posnemamo v njegovih obilih Čednostih in v izpolnjevanju njegovih zlatih naukov, katere je kot apostolsko vnet škof celo življenje priporočal in učil. Ti nauki so: bodimo zvesti svoji veri. Zato je zapel vsem ljubim Slovencem: Slovencem luč naj sveta vera bo! Na podlagi krščanske vere delujmo in živimo, po poti čednosti hodimo, po tej poti dospemo ne samo do zemeljske sreče, ampak tudi do večne. Slomškove nauke posnemati, to pričakuje Šlomšek sam od nas, to zahteva hvaležnost do Slomška od nas, to zahteva tudi naš lastni časni in večni blagor. Slovesno sveto mašo je imel celjski opat Ogradi. Cerkveno petje so oskrbeli z dovršenostjo celjski pevci. Med slovesno sveto mašo je daroval pri stranskem altarju tiho mašojv staroslovenskem jeziku ru-sinski duhovnik Vasil Sosnovski, sotrudnik lista »Dilo«. Po dokončanem cerkvenem opravilu se je vršilo odkritje spominske plošče na ponkviški šoli. Slavnostni govor je imel gospod nadučitelj Strmšek. Govornika so obstopila društva s svojimi zastavami. Povdarjal je, kako lepo je skrbel Slomšek za svoj narod. Njegovo delovanje se ni omejevalo samo na cerkev, ampak tudi v posvetnih rečeh je skrbel za povzdigo ljubega mu naroda. Posebno pozornost je obračal na duševno ljudsko izomiko. Njegovo pisateljsko delovanje je bilo neumorno. Ustanovil |e Slovencem s pomočjo drugih rodoljubov Mohorjevo družbo, ki je postala tekom let največja dobrotnica in slava slovenskega naroda. Pred vsem pa jc skrbel za ljudsko šolo ter podpiral njen razvoj. Slomšek je bil Slovencem pravi apostol. Slava njemu, mi pa hodimo po njegovi poti naprej 1 Zavesa je na to padla, društvene zastave so se poklonile in iz tisoč in tisoč grl je zaorilo: Slava Slomšku, slava, slava! Ponkviška šola ima sedaj že drugo spominsko ploščo vzidano. Prva je Kocenu, druga sedaj Slomšku v spomin. Kakor Kocenova, je tudi Slomše-kova jako okusno izdelana. Pod kipom Slomškovim, ki moli iz plošče, stojijo besede: »Nepozabnemu Antonu Martinu Slomšeku, knezu in škofu lavantin-skemu in buditelju slovenskega naroda ob stoletnici njegovega rojstva postavili njegovi rojaki.« Slovesni obed se je vršil na Podgorškovem vrtu. Toda prostori so bili mnogo premajhni za to Iiko število udeležencev. Veliko jih je moralo oditi v druge gostilne; le kakih 500 je dobilo pri Podgoršku prostora. Predsedoval je vojaški kapelan in rojak ponkovški, g. Marzidovšek. Za godbo je Bkrbela celjska narodna godba. Prvi je napil g. Marzidovšek Slomškovemu spominu, papežu in cesarju, na to v češkem jeziku odposlancem češkega naroda, v hrvatskem jeziku navzočim hrvatskim gostom. Dr. Medved napije društvom, Slovencem iz raznih slovenskih pokrajin ter slovenskemu narodu na njega boljšo bodočnost. V imenu Hrvatov se zahvali kanonik djakovski, g. Čepel i c in napije zdravemu napredku slovenskega naroda, kakoršnega si je želel Slomšek sam; državni poslanec Povšc v imenu slovanske krščan sko narodne zveze, torej v imenu čeških, rusinskili. hrvatskih in slovanskih narodnih poslancev. Rekel je: »Šola utrjuje narod, ako je vrejena v njegovem duhu, a ga ugonablja, ako veje v njej narodnemu obstanku nasproten duh. Slomšek je začel prvi delati za slovenske, a tudi za krščanske šole. Po njegovem vzgledu moramo dalje delovati, da bode šola res narodu v korist ne pa v narodno pogubo . . . Klub. v čegar imenu govorim, bo vam vedno najkrep kejša podpora. Slava Slomškovemu spominu! — Ljubljanski župan Hribar se zahvali v imenu Ljub Ijane, dr. Ivan Tavčar v imenu »Sokolov«, Hrvat Kukuljevič-Sakeinski v imenu Hrvatov, g Rozman v imenu koroških Slovenccv itd. Naposled sklene predsednik slovesni obed, ker se je bilo treba podati na pot proti Slomškovi rojstni hiši, ki je kake pol ure oddaljena od Ponikve. Tu je govoril g. Kač o Slomšku, ki je iz preproste kmečke hiše se pospel do škola in kneza, g. Gomilšak je slavil krščansko slovensko hišo ter rekel: dokler bo živela trdna vera po domovih našega kmeta, doslej bodo bila v njih zvesta narodna srca, tako dolgo se nam ni treba bati za našo bodočnost, ker tako dolgo bodo izhajali iz naših kmetskih domov krepki branitelji vere in naroda. Dr. Medved je nazdravil sedanjemu posestniku na Slomu, Antonu Slomšku, g Štete iz Ljubljane je govoril v imenu 15 (XX) organiziranih krščan sko socijalnib delavcev za preosnovo družabnih raz mer v Slomškovem duhu. Nato so bile pete litanije v podružni cerkvici sv. Ožbalta na prijaznem hribčku, kjer je nekda] Slomšek krave pasel. Čudovita so pota božje previdnosti, ki je priprostega vaškega pastirja vodila tako, da je postal prvi pastir in vodnik vsega slovenskega naroda! In približal se je večer. Veliko gostov se je od peljalo z večernimi vlaki, veliko pa se jih je zopet zbralo na slavnostnem prostoru, kjer so se živahno zabavali z lepim petjem. Tako se je vršila znamenita Slomškova slavnost ob stoletnici njegovega rojstva. Videti je bilo, kakor bi Slomškov duh plaval nad vsemi udeleženci in jih bodril k skupnemu delovanju na podlagi tistih večnih katoliških načel, katera je on tako navdušeno zagovarjal in razširjal v celem svojem življenju. Ali smemo upati, da se bo to zares zgodilo? zgodilo tudi pri tistih, ki bo do zdaj z vso strastjo pobijali ista katoliška načela in so vendar prihiteli slavit moža, ki jih je učil ? Ako sta iz tega namena prišla na Štajarsko Ivan Hribar in urednik »Slovenskega Naroda« dr. Tavčar, da se navzameta Slomškovega duha in v prihodnje delujeta v tem duhu, potem utegne štajerska Ponikva dvakrat slavna postati. Ako pa bo kranjske liberalce privedli med dobro štajersko ljudstvo drugi nameni, pred vsem namen: nasuti štajerskim Slovencem v oči peska, da bi tem lože osamljene katoliške Kranjce poliberalili, potem se je po našem mnenju pošteni Slomškovi Ponikvi zgodila velika nečast. Mi pa upamo, da vrli slovenski in katoliški Štajerci niso kalini, ki bi se vsedli na take limanice! Politični razgled, Srbski kralj Aleksander seje poročil z gospo Drago Mašin. Priče pri poroki so bili ruski in francoski poslanik ter predsednik skupščine Nestorovič. i.0 d< bili te dni vpraševalne pole glede katoliškega shoda, prosimo, da pole kakor hitro mogoče izpolnijo in pošljejo tajniku pripravljalnega odbora g. dr. Kvgenu Lampetu v Ljubljan'. Prosimo, da točno odg ivorč na vsa vprašanja in natančno zapišejo imona. — Čim prej ima pripravljalni odbor odgovore v rokah, tem lepši bode red in tem ložje bo preskrbel vse potrebno za udobnost dragih gostov. — Pripravljalni odbor za II. slov. katoliški shod. Šolske sestre v Repnjah bodo sprejemale tudi v prihodnjem šolskem letu gojenke na hrano. Tu imajo priložnost naučiti se poleg materinega jezika tudi nemščine in različnih ročnih del. — Več se izvč pri sestri prednici v Repnjah. Naši shodi. Naši poslanci in drugi delavni katoliški možje pridno nadaljujejo b shodi po deželi, na katerih ljudstvu poročajo o političnem položaju in ga podučujejo o važnosti drugega slovenskega katoliškega shoda v Ljubljani. V nedeljo dne 5 avgusta so bili taki shodi v D obrepoljah, v Kostanjevici in v Škocijanu pri D bravi, v nedeljo 12. avgusta pa v Črnem vrhu nad Idrijo, v Radečah pri Zidanem mostu in na Blokah. Povsod bo se ti shodi jako dobro obnesli in bodo — kakor je upati — veliko dobrega sadu obrodili. Za prihodnje nedelje je na- po\edana še cela vrsta takih shodov. Tako je jirav! Podučujmo ljudstvo in vedno bo stalo na strani dobre, poštene katoliške stvari 1 Slovensko katoliško društvo za kamuiški okraj priredi v nedeljo dne 19. avgusta t l. ob '/j •• >iri popoludne v Kamniku pri Krištofu javen društveni shod z dnevnim redom : Gospodarske in politične razmere ter II. slov. katoliški shod. Po javnem shodu se vrši ravno tam društveni občni zbor s tem le sporedom: 1. Nagovor predsednikov. 2. Poročilo tajnikovo. 3. Poročilo blagajnikovo. 4 Volitev dveh pregledovalcev računov. 5. Posamezni nasveti K obilni vdehžbi vabi meščane in okoličane odbor. Drobtinice. Hresci in njegovi pomočniki Iz Bolonje poročajo, da je pravi pomočnik Brescijev neki čevljar Leandro Nikoli il Biele, ki je od tam izginil 27 julija Nikoli je brzojavil Breseiju v Bolonjo, naj takoj odpotuje, ker je vse pripravljeno. V Trstu so zaprli čevliarj i Josipa Smrtnika, ki je tudi dobival anarhiške spis«.' Brescija, ki se je doslej mirno vedel v zaporu, morali so obleči v nasilni jopič, ker je postal surov in b(l okolu sebe. zahtevajoč, naj ga peljejo k ravnatelju. Preiskava je doslej dognala, da je Bresei imel pomočnikov, ki so bili pripravljeni pomagati mu, da ubeži. V Monci jo prostor umora ograjen. Jeden kol j zaznamuje prostor, na katerem je Bresci stol, drugi prostor, na katerem je bil kralj, ko je Brese i strelja' nanj, tretji kol pa zaznamuje mesto, na katerem so morilca prijeli. Bresci bode obsojen na dosmrtno ječo Deset let bode zaprt v posebni 2 m dolgi in 1 m široki celici, katere vrata se ne odprn ves čas, ker jetnik dobiva potrebščine skozi ozko odprtino. Hrana njegova bode kruh in voda. Govoriti ne bode smel. Pri najmanjši besedici bode kaznovan z nasilnim jopičem in z železom prikovan na posteljo. Izvedenci trdijo, da malokdo učaka pri taki kazni deset let. Največ jih postane po prvem letu blaznih ali pa umr6. Sodili bodo Brescija porotniki. Neka odlična oseba v Milanu je dobila pismo s podpisom »99«, v katerem se trdi, da je imel Bresci štiri pomočnike in da bodo anarhisti za vsako žrtev določili deset anarhistov. Kar se jednemu ne posreči, storil bode drugi. V najbližjem času se zvedo grozne novice 120Ietui ženin. V turški vasi Bodra se je te dni poročil 1201etni Izmail, izredno zdrav mož, s 60 let mlajšo nevesto. Popreje je imel 34 žena. K poroki ga je spremljalo 140 moških potomcev, o številu ženskih članov njegove rodbine molči. Vrle Ihanke v Ameriki. »Amerikanskemu Slovencu« poročajo iz Ne\v,o ka: Veliko število tukajšnjih Slovenk, doma iz Ihana pri Domžalah, igra veliko ulogo pri slamnikarski industriji. Te vrle ihanške Slovenke so pač tako dobre šivilje za slamnike, da jih ne prekosi nobena Amerikanka ali pa Nemka. Narodno gospodarstvo. Sodarija, domač obrt Že od nekdaj izdelujejo kmetovalci sami orodje za domačo potrebo; posebno v hribovitih krajih, kjer ni rokodelcev, so posebtniki prisiljeni za dom pripravljati sami razno orodje. Po ti poti so nastali in fe danes nastajajo mojstri-samouki raznih izdelkov. V hribovitih gozdnih krajih, kjer raste lepi planinski les, je posebno pripravno za taka dela. Planinski les se loči od dolinskega, kakor svila od prej<\ V teh krajih sekajo slabeji les za drva, izbranega pa za škafe, sode in razno domače orodje; po zimi pa izdelujejo raznovrstne stvari v hiši, nekaj /.a dom, nekaj za prodajo. Ko se jc oživela kupčija z h som, začeli so tudi ti obrtniki razpečavati svoje zimske izdelke v tuje kraje. Tako vozi Ribničan svoje rete in rešeta, — Bohinjec svoje škafe, s Klar v Selški dolini svoje sode širom sveta. Poglejmo sedaj ta domači obrt, sodarijo! V selški dolini: v vaseh Češnjica, Rudno in Dražgošc, kjer dobivajo iz Jelovica in bližnjih hribov lep smrekov les za doge, peča se večina prebivalcev s sodarijo. Že njih predniki izdelovali so pred več kot 100 leti smrekove lajte za žito, ki sc jc vozilo po Savi s Hrvaškega in velike sode iba-rigle) za vino. Se danes se vidi veliko takih »bari-gel« pri vinskih trgovcih. Pozneje izdelovali so razne vrste manjših sodov za tekočine in med. Za med izdelujejo tudi veliko škafov Zadnjih petdeset let, kar se kislo zelje pošilja v velikih množinah po svetu, izdelujejo v omenjenih krajih vsako leto veliko sodov za zelje. Mali posestniki in gostači živijo se v jeseni in po zimi večinoma z izdelovanjem sodov. Sode za zelje pošiljajo v Ljubljano in okolico, kjer je največ kislega zelja. Nekateri sodarji imajo sami gozde in podelajo svoj les, in tako potegnejo zanj precej denarja; drugi kupijo smreke, jih posekajo, napravijo doge in si tako za čas, kar ga jim preostaja od obdelovanja kmetije, preskrbijo delo pri zakurjeni peči. Število teh sodarjev se zelo množi. Les se je zadnji čas podražil, ker za doge ni dobra vsaka smreka; cene tem sodom so pa navadne. V jeseni so dražji, ko jc ravno potreba zanje, na spomlad pa cene padejo. Ti sodi so delani na roke, in z mašino kaknr v nekaterih fabrikah. Doge naredijo površno v gozdu, da se osušijo. Zvozivši jih domov, jih obrežejo in izdelajo, potem na ognju ogrejejo in skrivijo. Krivenje je precej težavno delo. Pred tremi leti izumil je neki sodar domačo mašino za krivenje dog. Ta naprava je kaj pripravna. Brez trpljenja se celi dan lahko krivijo doge. Take sode pošiljajo tudi na Moravsko in Ogrsko To pa največ radi toga, ker je kranjsko zelje sloveče in ga imajo za kranjsko, če tudi pride iz dru gih krajev v teh sodih. Pred dvema letoma so ti sodarji napravili svojo zadrugo na Češnjici, da bi skupno lažje in bolje oddajali svoje izdelke. Dobili so po ti poti več naročil, in oddajanje je nekoliko pripravneje, ker imajo zato poslovodja. Jako potrebno bi bilo, da bi vlada z naročili in denarjem podpirala tak domač obrt. To bi pomnožilo blagostanje kmetskih posestnikov in veselje do dela. Poleg sodov za med in zelje izdela se mnogo sodov za vino, žganje in špirit, pa tudi za ribe. Več tisoč sodov odposlalo se je za ribe v Trst. Iz slabejega lesa izdelujejo sode za sadje, za mazilo in žeblje. Novinci izdelujejo sode za žeblje. Pri zadnjih ni potreba zaloge. Kupi si vsak revež lahko par krajcev, naredi sodčeke in jih odda v zadrugo za denar. Kranjska industrijska družba in žebljarji v Kropi pokupijo take sode. Torej se iz navedenega lahko razvidi, koliko različnih stvari se izdela iz smrekovega lesa, koliko ga pa gre še potesanega in izža-ganega iz kraja. Les je zares naš na|dragoceneji zaklad. Varovati ga bo treba. Ce pokončamo les, izginila nam bosta zaslužek in blagostanje. Edini pripomoček, ki kmetu da priložnost, da varuje les, je pa domača rajfajzenska posojilnica, kjer dobi v potrebi na oseben kredit potrebnega posojila. D. Za smeh in kratek čas. (Pred sodiščem.) Sodnik: „če hočete, da dobite manjšo kazen, vam svetujem, da hudodelstvo priznate!" _Zatoženec: „In če ne priznam ?"—Sodnik: „Potem ste oproščeni I" (Poštenjak.) Policaj: „Kaj pa delate?" — Tat: „Pred dvema tednoma sem tale ključ našel; sedaj pa poskušam, pri kateri hiši bi pri vratih prav prišel, da bi ga lastniku nazaj dal!" (Nagajivo.) Mladi zdravnik svojemu stricu : ..Pomisli, dragi moj striček, ta teden so trije mojih bolnikov ozdraveli!" — Stric: „Prav ti je, zakaj se pa tako malo brigaš zanje!" Besedni uganki. I. Verski prekucuh Bran nazaj ni debeluh. N a d j nevemik d e 1 O s rabi jezdec e h 1 n u malopridnež e i 1 o r r s roparski živali a c i i P v V prebivalci trga e e o !-> i k 1 n v protestant a e R j n r S nezadovoljnem a i 1 n O s V narod C k 1 0 Z domača žival i k o r S dežela k r t žival a e in zadnje črke besed, brane nI zgoraj proli levi in povedo t asu primeren poziv. Rebus. •SV SI. /V. a!i M k Rešitev ugank v zadnji številki: I. Ris — Anica — risanim. II. KONJ T F. L E V I D H V O I. LISIC OVEN P E DOMAČ IZ J A G N J E J F. C KOZA III. Ljutomer Jutro Umor Tur Orel Meler Eol Rum. I*rav so jih rešili: Andrej Porenta v Virinažih; Vincenc Strasser, dijak na počitnicah v Šempetru na Notranjskem ; Jožef Žagar, ministrant v Stari Loki; Plevelov Francek in Micika, Marija, Ivana in Krancika Bidovc v Zalogu pri (JoriCah; H. V. F. V. in Andrej Veternik, čevljarji v Zalogu pri GoriCali. Tržne cene v Ljubljani. od dnč 5. do dn6 11. avgusta Goveje meso I. v. kg. » »!!.»» » III. > » Telečje meso . » Prašičje ► sveže » » « prek. » KoStrunovo meso » Maslo . . . . » Surovo maslo . » Mast praiičja . » Slanina sveža . » > prekajena » Salo.....» Jajce, jedno . . . Mleko, liter . . . Smetana liter . . Med .... kg Krompir ...» Piščanec .... Golob..... Raca..... ........ KTff l| 2£ 1 12 - 96 1 20 1 40 l! 40 — I 80 2 i; 7oi 1140 1 36 1 44 12 6 16 80 6 20 40 60 Pienična m. 100 kg. Koruzna » » ► Ajdova » » » Fižol, liter . . . Grah, » . . . . Leča, » . . . . KaSa, » . . . . Ričet,..... PSenica . 100 kg Rž . . . » » Ječmen . » » Oves . . » » Ajda . . » » Proso, belo, » » » navadno» » Koruza . . » » Krompir . > > Drva, trda, seženj » mehka, > Seno, 100 kg . . Slama, » » . , Stelja, » » , . K_[b 28 -17 -36 -16 20 24 22 — 22 17 20 14 -13 - 13 -20' - 18 14 -14| 40 6 7 5 60 60' Prihodnja itevilka »DOMOLJUBA« izide dni 6 septembra 1900 zvečer. Loteriji*lce srečke. DnaaJ, 4. avgusta Trat, 11 avgu la Gradee, 4. avgusta Llae, 11 avgusta Zmešane in strižene lase kupuje po najviSjih cenah od dveh kilogramov naprej Filip Wel|, velika trgovina z lasmi v Spodnjem Karlovcu ni CeAkeru. 1". n čilatelje te anotn o opomnim, naj opo/.ort na mnjo adroso zbiralce zmeSanih las. 101 b 2 22 21 76 00 30 6H 81 19 10 i«; 37 lil 80 8!) 9<> 89 16 7 10 29 Josip Janko, urar v Kamniku. Velika ulic«. priporoča veliko zalogo žepnih In stenskih ur. budilnic, verižic, prstanov, broiev, uhanov in vseh v to stroko upadajočih stvarij po zelo ni/ki ceni. — Popravila, tudi najtežavnejša, zviS rn vestno pod poroštvom. 109 1 — 1 (17-9) Največji izbor. ^ r± \ \ ^ ' / \, l/ / x \ p v V Skrbno \/. 'X v /• s / "....." / \ suao aPziufcN v. £ jea • S? M -C sli Dva pridna krepka dečka se sprejmeta za kolarska vajenca. io<: 2-2 Ivan Intihar, kolar, Studenec (Ig) j>ri Ljubljani. 104 Učenec 2-2 se išče. Sin poštenih stariSev, kateri ima veselje do čevljanke obrti, se po dogovoru takoj sprejme pri Ivanu Zakrajieku v Velikih Laščah št. 67. Na prodaj je 99 3—2 posestvo: novo zidana hiša z gospodarskim poslopjem, 15 oralov rodovitnih njiv in travnikov, pa gozda. Drži se vse skupaj in je oddaljeno četrt ure od mesta Slovenske Bistrice. — Ve« se poizvč pri posestniku samem. Anton Lacian, občina Cigonca, poŠta Slovenska Bistrica, spodnje Štajersko. Iščem 103 3 2 dva ii če ii c a za mizarski obrt Anton Marguč, mizar v .Škofji Loki. I3 i- o d a h