sLovensKA držav rot *./tuiiOYinu "LAZ JE NESMRTNA DUŠA KOMUNIZMA" Poljski mislec L.Kolakowski, S. Branje Jan. 20/96str. 29. LETNIK XLVI JANUAR-FEBRUAR 1996 ST.1&2 N0.1&2 SLOVENIJA V PREHODNI DOBI Slovenija živi v izrednem času, čeprav je podoba, da morda večina Slovencev ne prepisuje sedanjosti nobene izrednosti. Sedanji čas je čas prehajanja iz nečesa starega v nekaj novega, ki bi moralo biti nekaj povsem drugačnega od vpeljanega starega. Ko govorimo o starem in novem ter o prehajanju Iz starega v novo, imamo v mislih tako posameznega Slovenca in Slovenko, kakor tudi vso slovensko družbo in rast mlade slovenske države, ki mora, če naj bo trajna in trdna, rasti iz zdravih korenin. Sedanji čas je zato za Slovenijo nevaren in usoden. Je čas zidanja temeljev za bodočnost in čas prelamljanja s preteklostjo. Posameznikom in družbi je neizmerno potrebna jasna podoba o preteklosti, kakšna je bila, kakšen je bil njen nauk, kaj je napravila iz ljudi, kako jih je preustrojila, kakšno dediščino zapušča in do kakšne mere preteklost še živi v slovenskem človeku in slovenski družbi. Ravno tako pa je posameznikom in družbi neizmerno potrebna jasna podoba o bodočnosti, na kakšnih temeljih naj bo zgrajena, kakšni zidarji jo morejo in morajo graditi, da bo bodočnost boljša, bolj človeško plemenita v primerjavi s preteklostjo, ki je bila v osnovah zgrešena, ki je bila nečloveška, nsilna in polna zla. Bodimo si na jasnem. V Sloveniji je gospodoval in Slovenija je prenašala komunizem okrog petdeset let. To pomeni: komunizem je prizadel, oblikoval in vplival, na en ali drugi način, na tri rodove Slovencev. Danes govoriti o komunizmu v Sloveniji ni noben anahronizem, kot trdijo nekateri. Komunizem umira počasi in še ni mrtev. To velja za Rusijo in vse vzhodnoevropske dežele, v katerih je v preteklosti vladal po vseh svojih idejnih pravilih in svojim terorjem. Zapadnemu svetu postaja dejstvo počasnega umiranja komunizma vedno bolj očitno. V letih 1989 do 1992 je bilo na zapadu še polno evforije o demokratičnih spremembah v deželah komunizma. Sedaj pa prihajajo v veliki svet spoznanja, da prave demokracije v teh deželah pravzaprav ni, da se je reformiranje skoraj ustavilo, da je politična nepreglednost teh dežel zelo velika, da ljudem, ki prihajajo iz vrst, ki so jih šolali komunisti, ne gre preveč zaupati, da se v teh deželah bohotijo korupcija ter mafijsko delovanje in poslovanje, kar vse kaže na negotovo bodočnost. Vsa ta negotovost pa ne more biti podlaga za dobre mednarodne odnose. Slovenija je okrog petdeset let pripadala komunističnemu delu sveta, čeprav formalno ni več spadala v sovjetski blok po sporu med Titom in Stalinom. Vsa ta leta pa Slovenija tudi ni spadala v Evropo. Slovenski komunisti so šele ob padcu berlinskega zidu spozr,?.li, da se bo treba prenoviti, da bo treba iti v Evropo. Tsic.at niso sneli svojih mask, le zamenjali so jih. Zanimivo je, da je ravno tiste dni takratni predsednik predsedstva SRS g. Janez Stanovnik ob proslavljanju Marija Kogoja v svojem govoru dejal, da je prišel čas snemanja mask. Po drugi svetovni vojni je komunizem zajel vso vzhodno in del srednje Evrope, ki so jo zapadni zavezniki prepustili Sovjetom. Tako je Poljska - zaradi katere se je sprožila druga svetovna vojna - katere zmagoviti konec naj bi ji prinesel svobodo in vrnil suverenost, ostala okupirana po Sovjetih, brez svobode in suverenosti, še skoraj petdeset let po koncu vojne. V bivši Jugoslaviji je komunizem prišel na oblast potom revolucije. Jugoslovanska partija je bila edina v Evropi, ki je v času okupacije začela izvajati brezobzirno revolucijo z edinim namenom, da ob koncu vojne prevzamejo oblast in vse druge politične dejavnike, domače ali tuje, postavijo pred gotovo dejstvo. Takole govori Milovan Djilas v svojih spominih naslovljenih angleško: Rise and Fall (1985), stran 249: "Bil sem ekstatičen zaradi križanja meča s Stalinom in potrditvijo jugoslovanske revolucije v enem in istem članku. Samo dejanje podminiranja Stalinovega kulta je obeležilo bistvo naše revolucije. Do tega trenutka se je v Jugoslaviji uporabljala netočnakominternska intitoistična fraza 'narodna osvobodilna vojna' za označitev revolucije. Nikdar nisem bil prepričan, da je ta izraz točno izražal naš revolucionarni proces-revolucija s pomočjo nacionalne vojne. Še danes verjamem, da bi izraz, ki bi nakazoval ne ^'narodni ampak tudi revolucionarni značaj naše vstaje, /> V\ li^tumrA Mate Roesmann bolje služil kot združevalno geslo in klic k orožju. Tema mojega članka, da je to vprašanje naše revolucije, je bila sprejeta brez ugovora in kmalu jo je potrdil tudi sam Tito." Djilas v pravkar naveden besedilu priznava zlaganost fraze o "narodnem osvobodilnem boju" oziroma "vojni" in potrjuje prvenstvo revolucije. Obenem pa postavlja tezo o avtohtonosti te revolucije. To tezo je uporabil tudi Stane Dolanc. O Dolancu, tezi in izpodbijanju te teze pa govori Janez Janša v "Okopih" na strani 64 takole: "Najbolj plastično jo je razložil Stane Dolanc v knjigi Igorja Saviča Milan Kučan (Ljubljana, Emonica 1993). Takole pravi: 'Mi imamo srečo - in Milan je to znal, vsaj upam, pravočasno izkoristiti - da je bila pri nas avtohtona revolucija, ki ni bila prinešena na sovjetskih bajonetih. Zato je pri nas popolnoma nekaj drugega kot na Poljskem, Češkoslovaškem, v Bolgariji, Romuniji ali Vzhodni Nemčiji.' - Z Dolancem se lahko strinjamo. Milan je to ob pomoči vseh tistih v ozadju res znal. Toda teza o avtentičnosti, izvirnosti socialistične revolucije v svojem bistvu pove predvsem to, da so revolucionarni teror izvajali in diktaturo partije vzpostavljali domači ljudje. V tem je bila bistvena razlika med našo in drugimi vzhodnoevropskimi državami, kjer so najbolj umazano delo opravljali sovjetski bajonet'. Ta izvirnost je bila skoraj popolnoma v izvajanju, manj pa v odločanju. Vodstvo Komunistične partije Jugoslavije, ki mu je bilo strogo hierarhično podrejeno vodstvo Komunistične partije Slovenije, je imelo vse od leta 1941 dalje dnevni radijski stik z Moskvo, Kominterno in Stalinom. Tja so pošiljali poročila in kadre na šolanje, od tam pa so prihajala navodila in direktive." Nikjer na svetu ni prišel komunizem na oblast s pomočjo demokratičnega procesa, povsod le s pomočjo revolucije ali pa s pomočjo sovjetskih in kitajskih bajonetov. Leta 1989. so se po desetletjih pokazale vidne , velike razpoke v zgradbi svetovnega komunizma. Zgradba je začela razpadati od znotraj, sama od sebe, zaradi svojih, v sebe vgrajenih zgrešenosti in pomanjkljivosti. Niso je začeli rušiti komunistični oblastniki zaradi tega, ker bi hoteli odpraviti komunizem, ni jim bilo zato, da bi izpustili oblast iz svojih rok prostovoljno. Izpuščali so jo le pod silo razmer. Iskali so rešitve v vseh mogočih reformah, pa so vse odpovedale. Zatekali in segali so tudi po alternativah. Pri ljudeh, ki niso iskreno spremenili svojega kova pa je "alternativa le alternacija istega" (Vinko Ošlak). Znani ameriški sociolog in gospodarski teoretik Peter F. Drucker je v svoji knjigi "Post-Capitalist Society" takole razložil razpad komunizma: "Komunizem seje sesedel kot gospodarski sistem. Namesto, da bi prinesel bogastvo, je prinesel revščino. Namesto, da bi prinesel gospodarsko enakost, je prinesel nomenklaturo oblastnikov, ki so bili deležni gospodarskih privilegijev kot nikoli prej. Toda kot vera je marksizem propadel, ker ni uspel ustvariti 'novega človeka'. Nasprotno, izzval in okrepil je najslabše v 'starem Adamu': pokvarjenost, pohlep In slo po oblasti; nevoščljlvost in medsebojno nezaupanje; drobnjakarsko tiranijo in tajinstvenost; laž, krajo, denunclanstvo in cinizem. Komunizem kot sistem je imel svoje junake. Marksizem kot vera pa ni imel niti enega svetnika." Poglejmo v slovensko preteklost, ki še do danes ni postala preteklost. Zahtevala je več deset tisočev slovenskih življenj, ogromno neizmernega trpljenja po ječah, zaporih in taboriščih. Nešteto ustrahovanih ljudi, ki se mnogi od njih strahu še danes niso otresli. Vsa javnost je bila prisiljena verovati v laži in jim pritrjevati. Namesto brezrazredne družbe se je formiral novi razred priviligirancev. Vladala je diktatura partije, ki se je zavarovala svoj prvenstveni in voditeljski položaj tudi z ustavo. Danes pa hočejo dokazovati, da je državni aparat funkcioniral neodvisno od partije. Partija pa je ustanovila in vodila "svet za varstvo ustavne ureditve", ki je varoval prvenstveno vlogo partije in njenih interesov poleg takoimenovanih pridobitev revolucije. Nepretečena doba je stremela za uničenjem Cerkve in krščanstva na Slovenskem. Povzročila je ogromno moralno škodo. Narod je pripeljala na pot izumiranja, ki se je že začelo. Ob vsem tem pa še danes poskušajo porivati Cerkev v kot brezpomembnosti. Uvedla je enoumje v slovensko šolstvo od najnižje pa do najvišje stopnje in bi ga še danes rada krojila na stari način. Pravni in sodni sistem sta bila vezana na partijsko teorijo in prakso. Bila sta popolnoma podrejena režimu, ki ni priznaval delitve oblasti. Še danes je slovensko pravosodje zanemarjena veja oblasti, ki še vedno trpi zaradi zasužnjenosti bivšemu režimu. Gospodarstvo so planirali na osnovi želja in ambicij, namsto na osnovi danih možnosti in dejanskih potreb. V začetku so zaplenili vse industrijsko in komercialno premoženje, pobili, izgnali in pozaprli so lastnike in podjetnike. Tako podržavljeno gospodarstvo so začeli voditi po birokratskih planih brez pomisleka na gospodarske zakone in pravila umnega gospodarjenja. Stremeli so za naglo industrializacijo in se posluževali zastonjskega dela vojnih in političnih jetnikov. Po sporu s Stalinom so bili prisiljeni poiskati tudi nekaj sistemskih razlik, da bi dokazali, da so celo boljši marksisti-leninisti, kot je Stalin sam. Kardelj je iznajdel socialistčno samoupravljanje, ki pa v bistvu ni spremenilo gospodarstva, ker so navkljub vsemu le prevladovale politične odločitve in ne gospodarske. Samoupravljanje pa je bilo le slepilo za vtis neke vrste avtonomnosti gospodarstva. Nakazali smo le nekaj skic pretečene preteklosti. Za popolno podobo bi bila potrebna debela knjiga. Vendar naj teh nekaj skic osvetli in podčrta nečloveškost, nenaravnost, totalitarnost, brezpravnost in katastrofalno zgrešenost slovenske nepretečene preteklosti in ene najgrših in najbolj krutih dob v slovenski zgodovini, ki ni ustvarila čisto nič velikega in čisto nič trajnega. Zakaj je vse to pripovedovanje potrebno? Zato, ker človek hitro pozablja. V tako ostrih oblikah teh pojavov danes res ni več. Vsaj formalno, praktično pa v manjši meri, je slovenska družba pluralistična družba. Slovenija je danes samostojna, mednarodno priznana država. Ima ustavo, ki je dobra, primerna in sprejemljiva za iskrenega demokrata, dasi ima nekaj pomanjkljivosti. Slovenija mora, hote ali nehote, uvesti tržno gospodarstvo osnovano na privatni iniciativi in privatni lastnini. Slovenija mora vpeljati demokratične metode v politično življenje in državno poslovanje. Slovenija mora imeti vojsko, ki bo nepolitična, zgolj strokovna in podrejena demokratični civilni oblasti. Slovenija se mora spraviti s preteklostjo, ki gre nazaj vse do prvih pojavov Slovencev v zgodovini, še posebno pa z nepretečeno preteklostjo, ki je slovenski narod razklala v dva tabora. Slovenska zgodovina se ni začela z revolucijo v letih 1941 - 1945, ki jo po krivici imenujejo narodno osvobodilni boj. Slovenija prehaja iz starega v novo. Staro še ni mrtvo, kajti sramota umira počasi. Novo še ni zaživelo v polno življenje. Procesa sta počasna in ne brez zaprek. Zapreke pa so v ljudeh. Kot je zapisal Peter Drucker, je komunizem izval in okrepil v "starem Adamu" vse najslabše. To velja seveda v prvi vrsti za partijce, njih karieriste in plačance. V nepartijcih pa je ubil smisel za svobodo, za izbiranje, za odločanje, za prevzemanje odgovornosti, skratka za človeško dostojanstvo, kot je to lepo opisal v enem svojih člankov v "Družini" dr. Anton Stres. Kot pravi Vaclav Havel, je bil človek v komunističnem totalitarizmu žrtev in sodelavec režima obenem. Čeprav sam zase ni verjel lažem, se je na zunaj vendar le vedel tako, kot, da jim verjame. Navadil se je živeti v laži. Tako je otopel. Z otopelostjo pa je v človeku začel slabeti smisel za kreposti in začel odmirati. To je seveda dobro služilo režimu, ker se mu zaradi tega ni bilo treba bati resnice. To pa je ena najstrašnejših dediščin starega komunističnega režima in starim režimovcem in njih sopotnikov še danes služi pri zaviranju in porajanju nove slovenske družbe. Vsem tem značajskim pomanjkljivostim pa se pridružujejo še v preteklosti izoblikovani pojmi o družbi, slovenska DRŽAVA FOR A FREE SLOVENIA Subscription rate*: $15 00 per year J1.50 «ingle inue Advertinng: 50 4 5 per agMt bne Member of Muttllngual Press Association of Ontario Member of Canadian Multllngual Press Federation Owned and publshed monthly by Slovenian National Fe Tomaž Holmar DR. KALIST LANGERHOLC, OFM 85 LETNIK Dne 23. januarja je pri Sv. Štefanu v Chicago obhajal svoj 85. rojstni dan č.g.dr. Kalist Langerholc, OFM. V letih, ko mnogi počivamo, g. pater, poln energije in optimizma, še vedno opravlja "kaplanske" posle, po dolgih letih poučevanja na ameriških univerzah. Navdušenemu Slovencu, vzornemu dušebrižniku, izražajo čestitke in dobre želje nešteti prijatelji in bralci S.D. Na mesečnem sestanku Slov.Kan. sveta je imel zanimivo predavanje o gospodarstvu v Sloveniji dr. Peter Urbano. Po možnosti ga bomo objavili v nsledni številki. 0 podobnosti San-scrita slovenščini je pa govoril expert g. Jože Skulj. sestanek, na katerem so člani sami nastopali z deklamacijami in govori. Vse te je pripravil župnik in predno je kdo nastopil, je moral k župniku in tam napraviti "nastop". Toda šola je bila zelo izredno koristna za mladino. Tudi igre je organiziral. Saj štirikrat na leto so bile v dvorani igre. Imel je to napako, da ni maral mešanih vlog. Otepal se jih je do zadnjega. Ko je prišel za kaplana č.g. Anton Ravsl (Slivnica pri Mariboru), smo začeli tudi z mešanimi vlogami. G. župnik se je nerad vdal. Ko je bil na odru kak malo bolj zaljubljeni prizor, je gospod sklonil glavo in gledal v tla. Pod Ravslom in pozneje pod kaplanom Ignacijem Bervarjem je šlo preko odra lepo število dramskih del. Zelo delaven je bil č.g. Oblak, prav tako pisatelj Anton Bostele. Mimogrede naj naštejem le nekaj iger: Mati, Deseti brat, Veriga, Podrti križ (iz češkega prevedel č.g. Oblak), Razvalina življenja, Miklova žala, Črni križ pri Hrastovcu, Naša kri itd. Vsa ta leta , ko sem aktivno sodeloval pri vseh prireditvah na ta ali oni način, ni bilo niti enega samega slučaja, da bi se kdo spotaknil nad igralci. Župnik Gomilšek se je mešanih iger bal neupravičeno. Ljudje so bili pa tudi siti samo moških in samo ženskih vlog. dalje prihodnjič KARMEL V PRIPRAVI v MIRNI PEČI Imena darovalcev: Arhar Cveta............ .$ 50.- Avsenik Anica ..... $ 50.- Baje Marica....... $ 20.- Jarkovič Rezi - Frank $ 50.- Jereb John....... $ 20.- Kocjančič Cvetka-Lojze $ 100.- Ozimek Janez...... $ 100. - Potočnik Angelca-Blaž $ 50.- Pust Frances.....U.S. $ 100.- Rdk Tilks••••• •• $ 50.- Resnik Anica..... $ 20.- Slana Marija....... $ 20.- Stajan Slavka.... $ 100.- Smolej Janez...... $ 20.- Sterle Krista-Martin $ 50.- Zore S. J.......U.S. $ 50.- & 850.- Vsem darovalcem se v imenu karmeličank lepo zahvaljujem. Prilagam zadnje poročilo sestre Agneze o njihgovem napredovanju gradnje samostana v Mirni peci. Mara Osredkar Spoštovani dobrotniki! 9. januarja letos so imeli v Mirni peči KS javno obravnavo za našo gradnjo... Nihče ni bil proti, pač pa so zapisali v zapisniku, da "so vsi navzoči mnenja, da bi te redovnice čimprej dobile svoj potrebni samosta." Tako upamo, da bo kmalu dokončno dovoljenje in če bo dovolj financ, poleti začnemo z gradnjo. Sedaj je na vrsti lokacijsko dovoljenje nato gradbeno, a to gre hitreje. V upanju, da ste zdravi, Vas hvaležno pozdravljam in še enkrat Bog povrni za vsak "kamen"! V molitvi povezane- s.M. Agneza Saje SLOMSEKOV SKLAD (za popravilo rojstne hiše) Do 12.12.1995 prejeli: n 4.200.-Dr. Anton Štukelj 200,- Skupno do danes 4.400.-Darove še prejemamo! V USA zbira prispevke dr. Ciril Mejac,12814 Teaberry Road,Silver Spring MD 20906 Vsem dobrotnikom lepa hvala! Zavedni Slovenci, podprimo hvalevredno akcijo! Marija Kuk, 16 Northfield Rd. Scarboro.Ont.Canada M1G-2H4. Duhovniški jubileji SLOVENSKI SMUČARJI -AMBASADORJU SUE CRASHER: Urska Hrovat powers her way to victory in a World Cup slalom race in Garmisch-Partenkircben, Germany, yesterday, the Slovenian skier's first win of the season and third of her career. John E. Krek's Slovenian Credit Union Slovenska Hranilnica in Posojilnica Janeza E. Kreka Canada's first Slovenian Credit Union Prva Slovenska Hranilnica in Posojilnica v Kanadi OFFICE HOURS / URADNE URE 747 Brown's Une Etoblcoke, Ontario M58 3V7 (416) 252-6527 Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday 10 am - 4 pm 10 am - 8 pm 10 am - 4 pm 10 am-8 pm 10 am - 8 pm 9 am -12:30 pm 646 Euclid Avenue Toronto. Ontario M6G 2T5 (416)532-4746 Tuesday 12 am - 8 pm Thursday 12 am-8 pm Friday 10 am-8 pm Saturday 10 am -1 pm JEK SLOVENIAN CREDIT UNION SERVICES Chequing Savings Term deposits RRSP RRIF Loans Mortgages Une-of-Credit MASTERCARD Banking machine card Travel Insurance Travellers Cheques USLUGE Čekovni račun Hranilne vloge RRSP / RRIF Hipotečna posojila Osebna posojia Kreditna karta MASTERCARD se še enkrat vrnemo k petdesetletnici druge svetovne vojne in spominu slovenske tragedije. V septembru smo spet romali v Midland, k slovenskemu križu in skupno z romarji iz Slovenije, ki so ta čas končali potovanje po Baragovi deželi, počastili spomin naših mučencev. Čedalje bolj izstopa iz vrst teh tisočev mučenec Lojze Grozde, ki je poleg škofov Barage, Slomška in Gnidovca resen svetniški kandidat. V stiskah in potrebah se obračajmo k njenu, da ga Bog pred svetom poveliča s čudeži in razsvetli temne čase njegove mučeniške smrti. Cerkveno bogoslužje v cerkvi kanadskih mučencev je vodil ribniški dekan Maks Ipavec. ...Preko morja je priplula slovenska pesem... od sv. Primoža pri Klopinskem jezeru v zboru Danica, ki že od leta 1912 poživlja in ustvarja slovensko kulturo na Koroškem. Koncert 5. septembra v režiji Vseslovenskega odbora sta obiskala tudi veleposlanik Majcen in avstrijski veleposlanik v Torontu. ... Iz gorenjskih Domžal, po turneji pri Slovencih v Združenih državah Amerike nas je obiskal in prepeval v Torontu in Hamiltonu Domžalski komorni zbor, ki po svoji kvaliteti prav nič ne zaostaja za zborom AVE, ki smo ga pred letom poslušali. Posebnost zbora je citrar Tomaž Plahutnik, ki iz klasičnega glasbila ustvarja v srce segajoče melodije. Oba zbora pa posebno z mogočnim petjem pri bogoslužju predstavljata nosilce prave slovenske kulture, ki temelji na krščanskih vrednotah. Prireditelji septemberskega obiska so bili Ameriški slovenski svet, Slovensko-kanadski svet, clevelandski Fantje na vasi in društvo Slovenija v svetu. ... Grozdje zori, trgatev je tu... Naša društva zbirajo 'Miss oktoberfest', župani in županje po stari navadi OB KONCU LETA 1995... slavnostno prihajajo na vinsko trgatev v naših letoviških dvoranah,... godci godejo,... in na Zahvalno nedeljo mora biti na mizi pečen puran z vsemi dodatki... V tem veselem času so bili med nami sodelavci Radia Ognjišče iz Ljubljane s pevcema Ireno Vrčkovnik in Ivanom Hudnikom. Z orkestrom Vesna iz Celja so nas zabavali na trgatvi. 21. oktobra pa so v režiji Vseslovenskega odbora v newtorontski dvorani izvedli koncert modernih slovenskih melodij in popevk z geslom Imejmo se radi. Na misijonsko nedeljo, 22. oktobra, so na misijonski tomboli pri Mariji Pomagaj člani obeh župnij zbrali za slovenske misijonarje po svetu čez deset tisoč dolarjev. Jesenski bazar 12. novembra v Domu Lipa je bila prilika družabnega srečanja s stanovalci, delavci in prijatelji te ustanove. Na vsakoletnem bazarju se pokaže trud in delo naših žensk, ki s prodajo ročnih del in peciva pomagajo starostnemu domu. Hvala tudi številnim prostovoljkam, ki skozi vse leto sestavljajo pomožno delavno skupino. Veselemu prekmurskemu Martinovanju je sledil resen čas skupnih duhovnih vaj v Queen of Apostles House, ki jih je za obe župniji vodil lazarist č.g. Jurij Devetak. V začetku decembra je pri obeh cerkvah sv. Miklavž obiskal najmlajše. Za velike in male je obisk dobrega svetnika lep domači praznik, da za kratek čas pozabimo svetni hrup in nemir. ... Potem je prišel Božič... Spet nas g. Jurij pripravljal na dobro spoved, na praznik miru in ljubezni. Pri zgodnji družinski polnočnici v obeh cerkvah so otroci uprizorili žive jaslice. Pri Mariji Pomagaj je prepeval dekliški zbor Plamen in članice nekdanjega zbora č.g. Zrneca. Pri pozni polnočnici in naslednji dan pa smo poslušali nastop cerkvenih zborov. Na praznik sv. Štefana so pri Mariji Pomagaj peli mladi slovenski fantje pod vodstvom Jožeta Oražma. Silvestrovo - zadnji dan leta... Mlajši polnijo dvorane. Pred mestno hišo stotine ljudi v žaru božičnih luči in moderni glasbi pričakujejo polnočnih doživetij in rojstva novega leta. Mnogi pa v domačem krogu prijateljev čakajo na ta dogodek... Oziramo se z zadnje stopnice minulega leta v pretekle dni, zahvalimo Stvarnika za življenje in vse dobrote preteklega leta,... prosimo Ga za mir med nami in v nas samih, za mir po svetu... V kroniko kulturnih prireditev zapišemo še nastop igralske skupine SIST, ki je z domačo komedijo Pričarani ženin gostoval-a v Chicagu in Clevelandu. Slovensko gledališče pa je za zimsko sezono naštudiralo komedijo Zadnji tak mož. Pri Mariji Pomagaj smo 7. januarja poslušali božični koncert avstrijskega torontskega zbora EDELWEISS, ki prakticira v naši dvorani. Nekatere njihove stare melodije so slične našim. Tako smo poleg Svete noči skupno vsak v svojem jeziku peli še eno Marijno pesem. Bilo je izredno doživetje; pri Bogu in v Njegovi cerkvi smo vsi doma, vsi bratje in sestre med seboj. V drugih zimskih dneh, ko zunaj piha mrzli severni veter, prebiramo knjige Mohorjeve družbe, Družino, Božjo Besedo, ljubljanskega Slovenca, polnimo fotoalbume s slikami in spomini poletnih izletov, počitnic in romanj ter delamo načrte za lepše dni, za srečanje s sv. očetom v domovini. Bog z nami vsemi! In vso srečo v letu 1996! Anica Resnik Vpliv slovenstva na ameriško ustavo 1776 Delo,24.febr.96. Slovensko bibiiofllsko društvo je izdalo prevod dela dr. Josipa Felicijana Z ilustracijami opremljeni prevod knjige dr. Josipa Felicijana (1916-1993) Slovenstvu in prva ustava ZDA (1.1776)i je izšel kot tretja knjiga v Knjitnici Slovenskega bibliofilskega društva, v angleškem izvirniku pa je delo izšlo leta 1967 pri celovški Mohorjevi družbi. Feli-cijan se v njem posveča vprašanju pogodbenega prenosa naravne ljudske suverenosti in ga obravnava z novega zornega kota. kot v predgovoru opozarja izvršni odbor SBD, ugotavlja in dokazuje, da je eno največjih dokumentiranih del svetovne demokracije, deklaracija o neodvisnosti ZDA iz leta 1776, t. i. Jeffer-sonova ustava, nastalo na idejnih temeljih pogodbene teorije, kakor jo je leta 1576 v delu Šest knjig o republiki utemeljil Jean Bodin. Kar je v tej zvezi pomembno za Slovence, je seveda to, da je Bodin najbolj demokratičen prenos narodove oblasti na vladarja, torej s plebiscitom, utemeljeval na podlagi verodostojnih poročil o obredu usto-ličevanja koroških vojvod in je celo zapisal: »Karantanski vojvod-ski obred nima para v svetu.« Zgledni primer najvišje stopnje demokracije, Jeffersonova usiava, ne bi bi) tako ljudovladert, če ne bi Jeffer-son iz Bodinovega dela izvedel za vrhunec takratne evropske demokracije - za načela, smisel, vsebino in obred uštoličevanja na knežjem kamnu in vojvodskem prestolu na karantanskem Gosposvetskem polju! Da bi bil prispevek k razjasnitvi zgodovinskega vpliva slovenstva na nastanek ustave ZDA še razvi-dnejši, je SBD knjigi dodalo razlage _dogodkov in osebnosti ter slikovno gradivo, v prevodu pa je prevajalsko podjetje Freedom ohranilo nekatere arhaizme. l.B. Prof. dr. Jože Felicijan je bil zaveden član A.K. Straža in navdušen pripadnik Slovenskega državnega gibanja. Še kot akademik v Ljubljani se je rad pošalil, da bo nekoč, v njegovem rojstnem kraju VOJNIKU (Škofja vas) pri Celju, stala spominska plošča njemu na čast. S knjigo "The Genesis of the Contractual Theory and the Installation of the Dukes of Carinthia" si je tak spomenik sam postavil, kot rimski pesnik Horace s svojim "Exegi Monumentum aere perennius..." (Opomba ured. Slovenske države.) MAJOR PAUL H. BARRE On the very special occasion of your 90th Birthday, the Slovenian community of Toronto is proud to present you with this token of our deepest appreciation for helping so many of our people after the Second World War, particularly the Vetrinje tragedy. God bless you and your friendship. SLOVENIAN-COUNCIL OF CANADA SLOVENSKO-KANADSKI SVET J3 Jl GOSTOVANJE V KANADI Petek, 15, marca 1996 Koncert pri Mariji Pomagaj po sv. maši 7:30 P.M. Sobota, 16, marca 1996 Koncert pri župniji Brezmadežne v New Toronto. Začetek ob 7:30 P.M. Nedelja, 17. marca 1996 Hamilton Ribniški oktet poje pri 10:00 sv. maši, po sv. maši koncert v cerkvi. Sponzorja gostovanja Ribniškega okteta sta Slovensko-kanadsk! svet in Fantje na vasi. Za gostovanje Ribniškega okteta skrbita in vodita ga. Ema PogaČar in g. Blaž Potočnik.