TE pogine naj, pes! KULTURA V SLUŽBI POLITIKE ALI »POLITIKA« V SLUŽBI KULTURE Ce imaš enoletne načrte, sej zrno; če so desetletni, vsadi drevo, če so za sto let, izobražuj ljudstvo! KUAN-TSU Za uvod: »...moje pero ne bi moglo napisati niti ene besede s črnilom tovariša Ziherla; čeprav bi jaz to hotel ali želel in. uporno poizkušal, vrste bi ostale prazne... Če ne pišem iz svojega srca, kot mislim in čutim, marveč me stalno preganja misel, da bo to temu ali onemu tovarišu v aparatu ali temu ali onemu kritiku všeč, ne bi bilo od mojega pisanja ničesar.« (Tretji plenum CK ZKJ, 10. jan. 1954., Vladimir Dedijer) »Vršil sem, vršim in bom verjetnejše vršil dejanje zavedne avtocenzure.« (Dialogi, 1970, št. 3, Taras Kermauner) »Razen Pučnika, ki mu je življenje v našem po-litično-kultumem svetu prav zato nemogoče, nisem srečal še nikogar, ki tega (avtocenzure o. p. J. Z.) ne bi delal.« (Prav tam.) »... Vitomilu Zupanu, ki je zaradi svojih — marsikdaj prav posrečenih — zabavljic na račun politične oblasti in nekaterih olimpijskih kulturnikov dobil okroglo 18 let ječe in jih skoraj 7 (sedem) — precej časa na smrt bolan — tudi odsedel...« (prav tam) »Preganjanja, nasilje, preiskave, preiskovalni postopki, celo kratkotrajni zapori, vsega je bilo ravno toliko, da smo bili zmožni prenesti...« (prav tam) »Zoran Gluševič je zaprt, kulturni delavci pa molče.« (prav tam) Tako Dedijer in Kermauner. Kako jaz? Odgovor je na dlani: prav tako ali pa še ostreje. Zavedam se starega rekla, ki pravi: preden udariš psa, se prepričaj, čigav je...! Da, ko primeš v roko pero z namenom, da boš pisal o relaciji Kultura — Politika, najprej ugotovi, kaj je eno in kaj drugo, da ne daš pod kladivo namesto oreha — zarjavelega naboja... Mlad človek, poln idealov, ki so nam jih leta in leta vcepljali v glavo, sem končno doživel razočaranje, prvi šok; ob brskanju po revijah in časopisih ter literarni zapuščini Velikih Duhov naše preteklosti, me je spreletelo: saj to ni ustvarjanje, to je boj na življenje in smrt! Kaj sem spoznal? Spoznanje je silno in težko obenem: da, verujem v to, da bi bil Cankar, če bi še živel, prav tako preganjan, pa naj bi pisal s še plemenitejšimi nagibi kot svojčas. Porekli boste: to je preteklost. Resnično, Stalin je mrtev, prav tako Trocki, tudi Berije ni več; a glej, Solženicin se je šele rodil! Da, Rankovič je odstavljen, a Kozak, Pučnik, Zajc, Kermauner, Gluševič, Zupan in Rožanc še žive! Kako naj bi sicer nastala dela, kot so: Prvi krog, Kongres, Topla greda, pesem Vse ptice, na desetine člankov ipd.? Vsi ti so ustvarjali zavoljo tega ker so »nosili v srcu pekel« in ne »neba«. In če so sodobni Mahniči še med nami, se stvari ne spremene, le imena sor druga, problematika pa je ostala ista ali pa še hujša... »Idejno je Vodušek tipičen poet slovenskega malomeščanstva, ali točneje, slovenske malomeščanske inteligence z vsemi njenimi blodnjami za oporišči... z duhom razkroja in demoralizacije, ki ga od časa do časa vnaša v sodobno napredno gibanje.« (Razgledi v književnosti, B. Ziherl: Ob Voduškov! zbirki Odčarani svet.) Ziherlova »objektivna in konstruktivna« kritika nas pusti brez besed... Vzburkano valovanje v slovenskem kulturnem prostoru (pa tudi jugoslovanskem) prav gotovo ni samo sebi namen; kot valovanje jezerske gladine je. Vendar, ali je mogoče, da bi voda vzvalovila, ne da bi padel kamen vanjo? Gotovo je, da dogajanj svoje dobe ne moremo oceniti objektivno, dokončno; le drugi ali tretji rod zanamcev bo lahko o tem najbolje razsodil. Sicer pa: zgodovina je in je bila nepodkupljivi sodnik! Kot posledica uveljavitve despotizma politike v odnosu do kulture je bila prav gotovo tudi selekcija pesmi in ustvarjalcev v šolskih knjigah — predvsem prva leta po vojni. Koliko časa je bilo potrebno, da se je povzdignil Gradnik? (Mimogrede: najbolj prevajani slovenski pesnik — v angleški jezik.) Je Rožanc že rehabilitiran? Nič na boljšem od kulture ni bila zgodovina. Kako so bile napisane zgodovinske knjige? Vsakogar, ki se je kasneje politično distanciral, smo izločili iz zgodovine! Ne, Hitlerja, Mussolinija ali Stalina nikar — preveč očitno bi bilo — a niti trenili nismo, ko je bilo potrebno iz lastne zgodovine črtati Hebranga Zujeviča, Dilasa, Dap-čeviča et comp. Bojim se, da prihodnje generacije prav tako ne bodo slišale za policista Rankovlča, pač pa bodo morale pomniti rojstno letnico politika Mike Spi-Ijka ipd. Zdaleč ne pričakujem, da bom postavil stvari na glavo, kot temu pravimo; vendar sem o nečem prepričan: žrtvovati se v bitki z namenom, da dobiš vojno, še ni stvar preteklosti! Mar ne, Tovariši? Naj zaključim z beograjskim Ježem: Proletarci vseh dežel, zresnite se! J02E ZAGOZEN P. S. Članek avtocenzuriral 3. 2. 1971 J. Z. V Tnidntrodntm Wu boj« proti diikrMnteil: Dvovrstna pravica v Avstriji! ■ A (NI •TtANIt H V^iHAVAitoUlAltMt.MM ■Ir*!lil p*nln*iU 8krv».li «r*UW*. 'ri.ll il*>*nik« M^te* |* мдпПН MiMM tlrvfHi n* SImm* I* njOrav* utanm, ■■ К> Ц «1мИ* MmAm fmtnU m »М..Ц. џЛШт. ШШ (ImmM«j*fc.M )* тшЛт. ■i мкг>|тм>мм|*|1пмк»1т1*М* b* * dr*j«i(uk krajnnih tcptalh,p* и p*>Uvl јнЛтЛШ. ШШ K* I* MU 4lj*k>, ki I* ■■ fc.l« «*4*t•»•! pri .»«*•«! »k«)ji-, m I« tem« *«M* iMii, 4» —n p.*nTid H| MMl»U*ikMwiH,Ui*MiWMili- ■ »••*. M Mitri J tka **4IU« *pr*«№. k*t .1«- Ц ||*Ли м1.«и «ф* Mm, U *• иМ* ПгГ* Г*1?1" ‘H*1** bm>— Ш V»rtMM*1*.м.к*»«ј.|».кЦгу*Um**. ■i Штмт рпмч*. џ» m мрм! *H*fctIh. ■I K*~ ali ni ali pa je, morda povsem slučajno, prav’ družbeno potrebno delo. Ko pa se je tak avtarkist prvič iztrgal iz lupine samozadovoljnosti in s svojo cizo odpeljal blago na trg, ker je pač rabil še kaj drugega kot tisto, kar Je sam proizvajal, je lahko doživel živčni šok (ali gledano ekonomsko: bankrot): na trgu so sedeli za stojnicami njegovi kolegi — producenti, ki so prodajali iste vrste blago za polovico ali ie za manj tiste cene, ki jo je on zahteval v svoji vasi, kjer Je bil edini proizvajalec. Lahko se Je zaklinjal, jokal, prosil in zatrjeval, da je za meter platna porabil natanko trikrat več časa kot oni, torej da sme zahtevati trikret višjo ceno, ker je pač, revež, že malce onemogel, ima zastarele statve in ga težijo še druge težave. Rdečelični prodajalci so ga resno poslušali, ga celo potrepljali po rami, i.i mu na koncu svetovali, naj kar prodaja po svoji ceni, če bo kaj prodal, pa da ni več njihova stvar. Naš možak jih je poslušal, toda, začuda, noben od »trdosrčnih« kupcev ni imel razumevanja za njegove težave, vsi so kupovali pri njegovih kolegih in tisti dan ni prodal niti palca-blaga. Toda sčasoma je le uvidel, da tako ne more naprej in je prilagodil svojo ceno cenam na trgu. Se vedno pa se mu j ■e J. Kocmut Uničeni čas ča kri trohni v grobovih, kjer jo požirajo trume živalic: od stonog, črvov, glist do mravelj in pajkov. Njihova prihodnost je odvisna od krvne grupe C. To pa je neka posebnost in'se prikazuje le očem, prevezanim s tenčico modre konoplje. V skupku modre konoplje so tudi narezane oči krokodiljih mladičev v grmovju. Posebna struktura te namišljene goščave je sposobna ustvarjati neverjetno podobnost med prebivalci Gravanurajamana in Zoofilogeni našega planetnega sistema. Svojstven prikaz teh idealnih lastnosti povzroča srbenje med kocinami pod kolenom. Dolgi iztegnjeni kraki maternice se izlivajo v trpko opijanjene zareze v šarenici črne žene. Vijuge teh odlitkov, napravljenih pri obsevanju z pozitronskimi žarki, ustvarjajo posebne spremembe smeri leta čudnih temačnih prikazni, ki se včasih pojavljajo med vijoličastim oblakom drevesa. K oguljenemu obuvalu iz dna preklete žene se je privalilo oko. Belkasta kroglica, prepredena z rjavordečimi žilami, polnimi krvi v stopnji strjevanja, je neprijetno zaudarjala im nenavadni koncentraciji mošusovega krompirja. Zdrizasta prevleka se je na nekaterih mestih spuščala navzdol v čudnih plasteh, kakor da bi bila lava, le s to razliko, da je bila skoraj popolnoma prozorna. Prozornost je kvarilo le nekaj te preklete krvi, ki se je vtihotapila v prostor med obema plastema in se na nekaterih mestih pojavila tudi v zdrizu, ki je oblival celotno površino kroglice. Ta kombinacija je dajala prav ogaben, videz le zato, ker je bilo na treh mestih opaziti tudi drobne grudice prsti, pomešane s krvjo. Drobcene zareze na beli površini so bile dokaj čudnih oblik. Na gornjem koncu so bile šiljaste, v sredini so se nekoliko zožile in se spet razširile v obliki navznoter obrnjene elipse. Iz teh razpokic se je v kapljicah cedila sokrvca. Bila je zelo čudne barve. Tekočina je dajala vtis, kot da bi bila popolnoma prozorna, vendar je imela v sebi neko čudno barvo, tako da si pri pogledu nanjo dobil motnje v prebavnem sistemu. Ogabna stvar je curela in oblivala zrklo, ki se je pošastno svetilo v siju zvezd. Vsa podoba te tekočine je dajala vtis, kakor da bi bila pomešana s strjeno krvjo. "Nič kaj prijeten vonj se ni širil iz teh razpok. Poleg grozne barve je imela ta sokrvca še tako strašen vonj, da je oslepel vsak, ki se je temu plinu približal. Svojevrstna barva je bila nekje na sredi med vijoličastim in oranžnim, tako da se je le nekoliko skladala s temno vijoličasto površino oblakov, ki so kazali svojo stran proti gori. Edini običajni videz so dajale očesu žilice, ki- so prepredale celotno zrklo. Včasih pa so izginile pod večjimi gmotami sluzi, ki se je nabirala nad žilicami. V sredini očesa je bila odprtina. To je bila skoraj popolnoma okrogla stvar. Bila je sestavljena iz dveh delov. Zunanji je bil črno rumen in se je tako lepo odbijal od prostranosti, ki so ločile ta del očesa in goro, notranji pa je bil črn. Na zunanjem kolobarju so bili kanali, ki so potekali radialno na notranjo odprtino in se zoževali v bližini črne luknje, vendar le toliko, da so izginili z vidika, če si jih gledal s prostim očesom. Pod mikroskopom pa so bili prav dobro vidni. Ti kanali so bili tudi zanimivo povezani med seboj in so bili videti kakor posušena hruška pozimi. Iz notranje črne odprtine pa je zevala grozotna praznina. Ce bi bil pogledal vanjo, bi odskočil ter zbežal pred strahotno resnico, ki jo je pokazal ta pogled v odprtino. Luknjica ni bila velika, prostor za njo pa je dajal vtis vesolja. Bil je tako črn, kot da bi bila kroglica prazna,, pa čeprav vem, da je bila napolnjena a tekočino, ki je bila, za razliko od drugih, še najbolj okusna. Cma žena je ob pogledu na to oko strahotno kriknila, vstala ter pričela bežati stran. Njen tek je bil vedno bolj pojemajoč. Po nekaj metrih se je postava prijela za glavo, zatulila v medzvezdni prostor v očesu, zahropla in se zgrudila. Kri ji je brizgnila skozi usta in namočila bližnja peščena zrnca, ki so v istem trenutku zakrknila. NAD VRHOM GORE JE ZAČELA LESTI TEMNA SENCA. Bila je vedno krajša. Končno je izginila.- Nad daljnjo puščavo se, je prikazala rdeča krogla. Raztopila je vijoličaste oblake ln oko. Sirius je prihajal. JURIJ KOCMUT kratko in zanimivo (Žalosten sem in vesel) Pred dnevi sem obiskal nekaj tovarn in zavodov ter pridno snemal na magnetofonski trak pogovore s predsedniki mladine ln ostalimi... Obiskal sem mariborsko livarno, Primat, Zlatorog, center za ekonomiko, Društvo inženirjev in tehnikov. Pbdatke, ki sem jih dobil, bom zbral v prihodnji številki Katedre; tokrat pa je na vrsti ocena stikov z gospodarstvom. Vesel sem, ker so bili V podjetjih predloga o sodelovanju študentov veaell, in žalosten, ker so mladinski aktivi oziroma predsedniki aktivov povedali več neljubih resnic o svojem delu (sem sodi npr. izjava, da po končanem delu Člani aktiva pobegnejo domov in da jih velik del ne pride niti na zabave, kjer imajo plačano večerjo). Obisk je bil zanimiv, zato sem sklenil še podrobneje raziskati nekatere probleme in vprašanja. Zanima me, ali so mladinski aktivi v tovarnah dovolj trdno organizirani, ali so deležni (in v koliki meri) podpore vodilnih v podjetju, kakšne so možnosti za sodelovanje s študenti. I. S. KARATE KLUB Poznavalci karate športa trdijo, da je v Mariboru v kratkem času dosegel izjemne uspehe in zbudil zanimanje. V Mariboru sta sedaj kar dva karate kluba, poleg tega pa so ustanovili klub tudi v Limbušu. Zanimivo je, da je za ta šport prav med študenti veliko zanimanja. Trenirajo tako v klubu študentov kakor v klubu osnovne šole (vadnici). Karate — nekdaj v Evropi malo znana borbena veščina, je danes že tako razširjen, da spada poznavanje osnovnih pojmov tega športa k splošni izobrazbi. Osnovno načelo karateja je zeni-stična filozofija. K športu je treba pristopiti z minimumom fizične in maksimumom psihične energije ali z drugimi besedami — s čimvečjo' voljo do napredovanja in premišljenega razvijanja telesa. I.S. »HRANA V CENTRU JE ZA K ....« Tako je rekel neki moj znanec, ki se že tri leta hrani v mariborski restavraciji. Zanimivo bi bilo slišati odgovor komisije, ki mora posredovati mnenje študentov o hrani upravnici restavracije. Tudi sam se hranim v tej restavraciji in pogovarjal sem se z upravnico. Značilno za razgovor je bilo, da nisem zvedel ničesar bistvenega (razen tega, da se komisija ne sestaja redno). Torej: vprašanja so postavljena, odgovorov pa nimam, čeprav bi jih rad slišal. o NOB Rad bi povedal le to, da naj bo že enkrat vsem in za vselej jasno; da je narodnoosvobodilni boj za nas mlade ZGODOVINA in ga hočemo spoznati takšnega, kot je v resnici bil, brez vsakega olepševanja ali celo idealiziranja. Mi hočemo resnico. Ljudje v NOB niso bili nikakršni bogovi, bili so ljudje kot mi, torej z vsemi človeškimi dobrimi in slabimi lastnostmi. Ne dvomimo o tem, da ko, ko so se borili, storili nekaj zelo velikega in da so vredni vsega spoštovanja, toda naravnost neumno je, da nam hočejo nekateri po vsej sili dokazati, da so bili ti ljudje nekaj posebnega, tako rekoč brez napak in nekaj več kot samo ljudje. Kaj bi radi s tem dosegli vsi tisti, ki nam vsiljujejo to misel? Ali mislijo, da jim bomo verjeli prav vse, kar nam bodo povedali? Ce menijo, da smo res tako neumni, se motijo! Res je film Rdeče klasje prikazal našo NOB v precej drugačni luči kot ostali »partizanski« filmi, toda prav gotovo ne v taki, ki bi razvrednotila ali celo omadeževala naš boj za svobodo. Prej bi rekel, da film precej realistično prikazuje nekatere dogodke, kar pa na nas ne bo s'e*nie*olSa delovalo zastrupljajoče in nam tudi ne bo spremenilo predstave o NOB. Na koncu koncev pa film ne pove ničesar novega. Mi vemo, kljub temu da nam hočejo nekateri to prikriti, da so bili med vojno ljudje ki so se samo ŠLI PARTIZANE! Zakaj bi nam torej to zamolčali, ko pa že vemo, da so se ti »partizani borili« tako, da so kradli po hišah in pobijali nedolžne ljudi? Zakaj ne bi že enkrat teh »partizanov« — po domače se jim reče skrivači — razkrinkali in jih nehali enačiti s pravimi borci, ki so resnično nekaj dali za svobodo? TO-KO mladinskim aktivom in vodstvom šol Med oblikami družbenoekonomskega in političnega izobraževanja ter usposabljanja imajo specifično mesto mladinske ure. V osnovi so namreč zastavljene tako, da na različnih stopnjah obravnavajo največ tem in vključujejo največje število mladih ljudi. Obravnavajo najaktualnejšo družbenopolitično, gospodarsko ln kulturno problematiko, skratka v svoji vsebini posegajo na >08novna področja življenjskega okolja učencev "in družbenega življenja sploh. V tako široko zastavljenem osnovnem smislu in ob upoštevanju želja in Interesov učencev so za mladega človeka brez dvoma zanimive. Sedanje stanje pa je več kot zaskrbljujoče, zato je nujno, da rečemo odločen DA za mladinske ure in del svojih sil usmerimo v prizadevanje za njihov vsebinski, organizacijski in metodološki razvoj. Pozivam vodstva rriladlnsklh organizacij na šolah, vodstva marksističnih krožkov, aktive Zveze komunistov in ne nazadnje, vodstva šol, da razpravljajo o mladinskih urah, da določijo vsebino, metodologijo izvedbe ln razčistijo organizacijska vprašanja. V tem trenutku se zastavlja predviem naslednje: — raziskava in ocenitev uspešnosti mladinskih ur v prvem polletju, — mladinske ure na umiku r— da ali ne, — okvirni program mladinskih ur, — vprašanje izvedba in metodoloških prijemov. NEKAJ O PRIPRAVI PROGRAMOV MLADINSKIH UR Program in izbira tem za razpravo na mladinskih urah sta glavni ključ ln prvi pogoj njihove uspešnosti. Zal pa večina razmišljanj in programov tega izpita ne opravi. Zato skušajmo poiskati nekaj temeljev, na katerih bi zgradili vsebino. Ce hočemo, da bodo mladinske urtl zbudile zanimanje pri dijakih, morajo biti PRIVLAČNE, PESTRE IN KVALITETNE. Toda kako to doseči? Izhajati moramo iz Interesa dijakov, ki je seveda zelo širok, vendar ga moramo poiskati. To lahko storimo preko osebnih razgovorov in z anketo. Ta ima lahko dve naravi. Prva je ta, da postavimo samo vprašanje in učenci samostojno odgovarjajo, kaj bi želeli obravnavati pri mladinski uri, druga, ki je učinkovitejša, pa je ta, da naštejemo nekaj možnih tem, za katere se dijaki opredeljujejo. Seveda pa imajo tudi možnost, da pripišejo svoje predloge. Tako zbrane predloge je potrebno ovrednotiti, jih klasificirati; ti lahko služijo kot osnova za sestavo programa. Kljub temu da je edino taka induktivna pot primerna za določitev programov v posameznih sredinah, pa vendar ne bo napak, če navedem nekaj vsebin, ki bi jih naj prvenstveno vključili v mladinske ure. Ce izhajamo iz misli, povedane že v uvodu, da mladinske ure na različnih stopnjah obravnavajo najaktualnejšo družbenopolitično, gospodarsko, kulturno in drugo problematiko v sredinah, v katerih učenci živijo, bi lahko program opredelili v okviru naslednjih razsežnosti: — politični sistem ln gospodarstvo JUGOSLAVIJE, — samoupravljanje, novi družbeni odnosi (samoupravni odnosi na šoli, v delovni organizaciji, krajevni skupnosti), — politične organizacije (ZKS, ZMS, sindikat in druge), — ekonomski sistem (reforma, stabilizacija, gospodarski in družbeni položaj in razvoj Maribora, Slovenije, Jugoslavije, sveta), — spremembe v političnem sistemu Jugoslavije (ustavne spremembe), — mednarodni odnosi (aktualni gospodarski, kulturni, politični in drugi dogodki doma in po svetu), — odnosi med ljudmi, odnosi med spoloma, — znanost in tehnika, — kultura in umetnost, — mladinska in študentska gibanja pri nas in v svetu, — religija in cerkev, —-šport in rekreacija, — vzgoja in izobraževanje, — drugi aktualni dogodki. To je nekaj področij, na katera bi naj posegle mladinske ure. Kako bodo v resnici uspele, je odvisno od želje mladincev na posamezni šoli ali v razredu. Te želje so produkt niza faktorjev, ki segajo vse od usmeritve šole do socialne in druge sestave razreda in učiteljskega kolektiva itd. • Ko bomo pripravljali konkreten program, nas okvirna usmeritev ne sme motiti. Z vseh področij je potrebno izbrati trenutno aktualne ln pereče probleme, ki se pojavijo. Z mladinskimi urami imamo možnost tedensko spremljati dogajanja okrog nas — zato je nujno, da to možnost izrabimo. Pri programiranju mladinskih ur moramo tudi upoštevati, kdo jih bo pripravil in vodil, v kakšni obliki jih bomo Izvedli in kakšen je namen konkretne teme. Tudi to ima svoj vpliv na program. Na. osnovi okvirnega šolskega programa naj vsaka razredna skupnost pripravi svoj program, prilagojen interesom mladine v razredih. S. G. kaj zanima mladino Pisati za mladino! Razmišljanja ob takih in podobnih naslovih brez kakih anket ne morejo biti objektivna. Pa so kljub temu zanimiva in pomembna. Ko človek v raznih časopisih prebira pisma mladih bralcev, ki prosijo za nasvete, razume, da so okupirani z na videz prav preprostimi, a izredno pomembnimi življenjskimi problemi. Ti Izgubijo vso svojo preprostost prav zaradi izredne pomembnosti. Ako vlagamo denar v naprave in stroje, se nam te naprave same od sebe ne izboljšujejo. Ostajajo enako kvalitetne in služijo vso svoio dobo istemu osnovnemu namenu. Ko pripravljatho za življenjsko pot mlado moč — mladino, pa opravljamo mnogo bolj zahtevno delo. Mladi generaciji dajemo oblike, iz katerih se bo razvil močno kompliciran ustroj družbe. Kakšna bo ta družba? Ne da se predvideti do potankosti, dejstvo pa je, da se bo silno razvila v primerjavi z napravami. Prav gotovo se bodo razvile dobre in slabe strani. Torej je izrednega pomena tista osnovna oblika, ki jo bomo dali bodoči generaciji. Pojavlja se .vprašanje, kaj zanima mladino^, ali še bolje: kaj ji je potrebno dajati. Vendar je prvo vprašanje in odgovor nanj važnejše; brez uspešnega odgovora si ne moremo zamisliti, da bi lahko dali odgovor na drugo vprašanje. Kaj torej-zanima mladino? Kako različni so lahko odgovori, če postavljamo isto vprašanje mladim ali pa pedagogom. Zdi se, ko da bi bili eni pred drugimi skriti prav zaradi lastne sence. Senca enih skriva pogled k drugim- Smešno je, da se zdijo problemi enih smešni drugim in obratno. Mnogo je mladih, ki se požvižgajo na samoupravljanje, na take in podobne reči. Mar jim je! Važneje za njih je, kje dobiti denar za kino. Mnogo je starejših, ki nikakor ne morejo razumeti zanimanja mladih, njihovih preprostih Želja, pa naj bodo to želje, ki se tičejo mode ali pa česa drugega. Ničesar novega ne bi povedal, če bi ponavljal razmišljanja o nerazumevanju dveh generacij. To so počeli že mnogi drugi. Zanimivo in potrebno pa je razmišljati, o čem Imajo mladi pravico razpravljati in kam so usmerjeni njihovi interesi. Obsoditi- je treba vsako PODCENJEVANJE in NERAZUMEVANJE kogarkoli, kadar gre za prizadevanja mladih, za iskanje lastnih-origtnalnih poti, svežih miselnih tokov... Biti blizu mladim ljudem — le kako? Smo sposobni, da se jim približamo? S čim? Sola, dom, sredstva javnega obveščanja, organizacije itd.? Naivni smo, če mislimo, da pridejo do mladih vplivi samo preko teh poti. Vse naše gospodarstvo, vsa naša podoba vpliva na mladino. Spet se pojavlja vprašanje: kaj zanima mladiho? Ali smo mlade uspeli pritegniti? S čim smo jih pritegnili, a čim smo jih odbili? Nekaj odgovorov je r- lahko jih dobimo a sklepanjem, vendar v glavnem kakih objektivnejših resnic ne bomo dobili tako zlahka. Da bi dobili vsaj nekaj pomembnejših odgovorov, smo se odločili, da bomo na mladinski strani pod naslovom Kaj %anima mladino objavljali prispevke in pisma bralcev. Vabimo vas ‘k sodelovanju v upanju, da bomo dobili nekaj koristnih podatkov o intereiih srednješolcev. Iztok Sv^runič STRAN 7 katedra za vse »Katedraši« ne hodijo k maši. »Katedraši« razpravljajo tudi ob čaši! »Katedraši« niso čebelice na paši. »Katedraši«? To so vendar naši! Hitro Katedro opaši, k ljubici domov zajaši. Da pa se te ne ustraši, mi s črkami jo kdaj zabaši! Da pa se te ne ustraši, reci: To so vendar naši, to so pisani pajdaši, črkotambnraši! NEKAJ MNENJ O KATEDRI: Bodite napredni! Revolucionarni! Udarite! (Izjava pijanca v lokalu) Najboljša stran — kulturna stran! (Izjava kulturnega urednika kulturne rubrike) Vplivajte na kadrovske strukture, jas si ne upam, čeprav vas ves čas nagovarjam. (Izjava novinarja Večera) Katedra postaja vedno boljša in boljša. Zaenkrat z njo še nisem zadovoljen. (Izjava nekdanjega urednika Katedre) Nikar ne objavljajte preostrih člankov v Katedri. Lahko vas zaprejo in vam bom moral nositi v zapor Dravo In sendviče. (Izjava prestrašenega ekonomista) Katedra povsod. (Izjava odgovornega urednika Katedre) Vse najboljše na novi življenjski poti! Periskopi so dobri, le da ni podmornice. (Izjava mimoidočega na ulici) Za tako pičle honorarje pišete? Jaz bi še rajši sedel ob mostu, štel avtomobile, jih zapisoval... in tako več zaslužil. (Izjava urednika Katedre, ki je v njej sodeloval pred dolgo vrsto let.) Ne bom vam več gledala skozi prste, če boste pisali slovnično nepravilno ali vnašali v članke nesmisle! ' (Izjava lektorice Katedre) Več poudarka notranjim študentskim zadevam, ne zunanjim, splošnim! (Izjava predsednika IO 88) Akontacij ne bo! (Izjava tajnice Katedre) Zakaj mi redno ne pošiljate lista? Zakaj sem enkrat dobil kar dve številki, ko pa nedoraslega brata, U še ne zna brati? (Izjava naročnika Katedre) Kar sl vi dovoljujete, je pa še preveč! Napadite politične forume! Pa kaj, ko sl ne upate! (Izjava »gorečega« zamejskega Slovenca) Zadovoljni smo, bodite bolj ideološki! (Izjava kristjana) Bom Jim še pokazal, malomeščanom! Naj se spreobrnejo! Kaj vse se še danes dogaja po šolah in v mestu! (Izjava urednika srednješolske rubrike) Katedra me včasih kar spravlja v zagato. Imaš kaj novega same? (Izjava notranjepolitičnega urednika) Zamenjajmo uredništvi! (Izjava urednikov Tribune) Lahko telefoniram domov? Kdaj bomo doma kčsili? (Izjava simpatizerja Katedre, U se je oglasil v uredništvu) Katedro vedno preberem, še posebej zato, ker si mi tl tako všeč. (Izjava bralke. Op. ur.: »Ti« je urednik Katedre.) Spet sem napravil fin to in imam novo fin to. Pa to Je finta!!! (Izjava karikaturista Katedre) Skozi P skop Brez besed Ali bog zna latinščino? Ne vem. Vprašajte Franceta Forstneriča. Solidna degustacija solidnih klobas in solidnega vina v solidni mariborski Emoni je pred tednom dni navrgla soliden tiskani material o solidnih vinih solidnega mariborskega Vinaga. Nekaj najbolj zanimivih solidnosti objavljamo. Soliden smeh priporočljiv. Brez besed LASKI RIZLING — Subotiško-horgoška peščara To vino je tip suhega sortnega vina, srednjeki-selkastega značaja, srednje kvalitete, ki zadovoljuje ne preveč zahtevnega potrošnika. Zelo prijetno se pije s sodo kot brizganec. Prilega se k dopoldanskim malicam. LASKI RIZLING — Podravski rajon Je zelo pitno in ljubko polsladko vino iz mariborskega okoliša in ljutomersko-ormoških goric. S svojo svežino in vedrostjo osvaja vsakogar ter animira k veseljačenju. LASKI RIZLING — Kozjak in gornje Slovenske gorice (zaščita) Je strogo sortirano in zelo kvalitetno polsuho vino. Osvaja s svojo izredno pitnostjo, prilega se vsaki konzumantni dnevni kuhinji, primemo je zlasti za večerne moške sestanke (Sitzlederwein). Značilno zanj je, da »bolj ga piješ, več si ga še želiš«. GRAND FAVORIT — SAUVIGNON — obronki Pohorja (zaščita) Je vitko in elegantno polsuho vino sorte sau-vignon (muškatni silvanec); Pekrske gorice so mu ožja provlnienca. Vino je zelo kakovostno sortirano in zato zaščiteno. Prilega se posebno k predjedem, juham, jedem iz belega mesa (kure-tina, teletina) in nevtralnim kravjim sirom. PRISPODOBA Ce hočemo žensko osvojiti, jo moramo ljubiti. Ce hočemo ljubezen osvojiti, moramo ljubiti žensko. Ce hočemo osvojiti luno, moramo ljubiti žensko. Ce moramo osvojiti luno, hočemo ljubiti žensko. Ce hočemo osvojiti mesto, moramo osvojiti žensko. Ce hočemo mesto ljubiti, hočemo ljubiti žensko. Ce moramo, kar hočemo, hočemo tudi, kar moramo. Ce moramo posvojiti žensko, moramo ljubiti mesto. zakaj ni več butal? Bil je to še čas, ko so v Butalah pridelovali slovenske pomaranče in ko so še gojili slovenske banane. Odkrito: krompir in murke. Tedaj, v tistih zlatih časih, še ni bilo mest in tovarn in napredka. Svetili so s svečami in so temu rekli slovenska elektrika. Prišel pa je med narod narodni Prosvetitelj z narodnimi idejami, nerodno je stopical zdaj sem zdaj tja in jel je narodno zabavati svoj narod. Narod se je poslej veselil in veselil, literati pa so pisali o ubornem ljudstvu, o impotenci, o mačku v zgodnjih jutranjih urah in o bodoči nacionalizaciji. In že so nastopili tudi funkcionarji, ki so rekli: »Ljubljana, tako rekoč Slovenija, vaša mila mati, ki vam je dejala, da ste Slovenci, zahteva s svojim materinskim mlekom od vas, da se spametujete!« In res, cele procesije pametnih Slovencev so raj žale s prosvetitelj sko nalogo po Slovenskem in hvalile mater Slovenijo. To res ni bilo lahko! Najbolj pobožni, najbolj goreči, najbolj narodno-zavedni in sploh najboljši pa so bili Butalci, kakor vedno. Vsaj tako je mislil tedanji svet o njih, tedaj, v tistih zlatih časih, ko je Butalec za krajcar dobil že celo premoženje z nekaj, kravami vred! Butalci so svečano proglasili Butale za prestolnico sveta, kaj sveta, vsega večnega vse-mirja! Razpravljali so kozmopolitsko in subjektivno, čeprav so govorili o čistem butalskem narečju. Pili so šmarnico in dokazovali, da je tudi šmarnica lahko šampanjec, da se torej Francozi naj kar lepo skrijejo pred njimi. Dokazovali so, da je bil kralj Matjaž zagotovo butalski kralj. Povsod so pojasnjevali, da so genialni, da samo oni znajo voditi gospodarstvo, da so torej nezmotljivi. Ker tedaj še niso poznali besed, - kot so: inflacija, devalvacija, stabilizacija, valorizacija, korupcija in kar je še podobnih reči, so vse urejali kar po domače. Stepli so se v narodni gostilni in se drugi dan spet pobotali. In res. Butale so rasle. Prerasle so že vso Slovenijo, razlezle so se čez Evropo in čez ves svet. Znameniti butalski župani in velmožje, ki so tako radi tepli svoje in oslovske sence, so bili že tako pametni, da niti mislili niso več. Delo jim je šlo kar samo od rok. Sicer pa so imeli Butalci zvečina tako ali tako po dve levi roki. No, nekega dne pa je mati Slovenija zažugala s prstom. Butalci so si namreč dovolili preveliko nesramnost: ves svet, razen Butal, so proglasili za provinco in butalstvo! »Pa sploh veste, kdo ste, Butalci?« je srdito in nič kaj ljubeče zagrozila mati Slovenija. Butalci so se praskali po glavi in spoštljivo odgovarjali: Inspiracija »Butalci smo vendar, to je naš nacionalizem!« (Nacionalizem je bil že tedaj v modi.) Pa je rekla mati Slovenija: »Kaj ne veste, presneti Butalci, da se za mater zmerotn ve, za očeta nikoli!« In so se Butalci globoko zamislili in so šli v svojo subjektivno notranjost in so šli v svoje notranje izkustvo tako daleč, da sploh niso mogli več ven. »Prav vam je!« je še bilo slišati mater Slovenijo. In so se Butale podrle in so v Slovenijo stopili spet Slovenci. Ce so ohranili še kaj notranjih butalskih lastnosti, je to vendar njihova stvar, kajne? V naših krajih živijo ljudje! pesem o valorizaciji Valorizirana devalvacija stabilno variira. Od ekonomskih organov do manipulacij se oktroira. Nacionalna ekonomija s trendom reprezentance parlamentarno konstrunktivno navija mandatne dobe in finance. Dialektična kriza socialističnega humanizma je kot filozofska analiza revizionizma. Ideološka avtoriteta poezijo o valorizaciji diktira, devalvira, konstituira: to je reformska boniteta. Če od Slovencev kdo le jezik ta razume, pa vendar tujega jezika ne pozna, tedaj gotovo še lahko doume, da svetobolje kar velja. Ker z glagoli se pesem ta končuje, naj zdaj se res zares konča. Do kdaj? Dokler pač dinar v žepu še cinglja in pesnik z njim se navdihuje, dokler še saldo-konto kaj velja z žiro računa — on ga povzdiguje! POJDITE TJA, OD KODER STE PRIŠLI! |ИИИк ;w^| ■/*''» .... ZADNJE ČASE SMO MARIBORČANI MNO. GO SLIŠALI O NOVEM ZAHTEVKU NK MARIBOR. SKUPŠČINA OBČINE NAJ BI MU DODELILA 600.000 NOVIH DINARJEV. ŠTUDENTJE POZNAMO SOCIALNE RAZMERE, TEŽAVE. NAŠEGA GOSPODARSTVA, PRIZADEVANJA DELOVNIH LJUDI, KI ŠE VEDNO NISO NAGRAJENI PO DELU, IN DEJSTVO, DA ŠOLSTVO, ZDRAVSTVO IN SOCIALNO VARSTVO, PA TUDI MNOŽIČNA TELESNA KULTURA NIMAJO DOVOLJ SREDSTEV ZA OPTIMALNO OPRAVLJANJE SVOJIH DRUŽBENIH FUNKCIJ. VSE TO POZNAMO MNOGO BOLJE KOT TISTI, KI TEŽKE DENARJE DAJEJO ZOGOBRCEM-PROFESIONALCEM. ZBORI VOLILCEV SO NEDVOUMNO IZPRIČALI VOLJO LJUDI: NOBENIH DOTACIJ NK MARIBOR! NI BILO ZBORA VOLILCEV, KI BI SE ZAVZEL ZA NK MARIBOR. ZATO ZAHTEVAMO, DA SE VOLJA Ljudi spoštuje, ce se to ne bo zgodilo, POMENI, DA LJUDJE V OBČINSKI SKUPŠČINI NE ZASTOPAJO INTERESA DELOVNIH LJUDI. TO PA JE ZELO NEPRIJETNO. UREDNIŠTVO T