OBRAZLOŽITEV K PREDLOGU ODLOKA O DOPOLNI TVAH ODLOKA O DAVKIH OBČANOV Resolucije o politiki izvajanja družbenega plana SR Slovenije za obdobje 1976 do 1980 v letu 1978 opredeljuje za prihodnje leto oblikovanje splošne porabe v republiki Sloveniji. Sredstva za splošno porabo ne morejo naraščati hitreje od rasti dohodka v po-samezni občini. Financiranje splošne porabe v letu 1978 se bo, podobno kot v letošnjem letu, urejalo z upoštevanjem naslednjih osnovnih načel: — Vse vrste (osebno, skupno in splošno) porabe v občini je po-trebno obravnavati v temeljnih družbenopolitičnih skupnostih tako, da bo zagotovljen neposreden vpliv delavcevvtemeljnih or-ganizacijah združenega dela in občanov v krajevnih skupnostih na njen skladen obseg in strukturo ter gibanje v letu 1978 ob upoš-tevanju določil resolucije. V tem sredstva za splošno porabo na-raščajo skladno z rastjo družbenega proizvoda v občini. — Iz načela o samofinanciranju temeljnih družbenopolitičnih skupnosti izhaja tudi načelo o odvisnosti splošne porabe v obči-nah od materialne osnove vsake posamezne občine, vendar pa je potrebno izvrševanje temeljnih nalog družbenopolitičnih skupno-sti, opredeljenih z ustavo in zakoni, zagotoviti vsem občinam v ok-viru možnosti, ki jo dopušča rast ustvarjenega družbenega proi-zvoda. — Nadaljevanje procesa preoblikovanja splošne porabe za-hteva izločanje iz splošne porabe vseh tistih dejavnosti, ki ne so-dijo vanjo, s sočasnim ustvarjanjem pogojev za njihovo drugačno organiziranost in nemoteno funkcioniranje, če je to v interesu de-lavcev v združenem delu in občanov. — Razvijati je potrebno medobčinsko sodelovanje, če takšno sodelovanje zagotavlja kvalitetnejše opravljanje nalog pa tudi vzajemno in solidarno prelivanje sredstev med občinami, kadar in če se za to dogovorijo. — Politika splošne porabe v Ljubljani je v srednjeročnem ob-dobju opredeljena z družbenim planom ter vsakoletnimi družbe-nimi normativnimi akti. Postavlja se zahteva, da se pri oblikovanju sredstev za splošno porabo upošteva rast družbenega proizvoda in da se splošna poraba giblje v odnosu do novoustvarjene vred-nosti. — Medtem ko smo v letu 1976 zaradi močnejšega priliva sredstev celo prelivali sredstva za vzajemnost in solidarnost, je v letu 1977 vsled prenosa nekaterih nepokritih obveznosti, pre-strukturiranja virov in padca v kvaliteti virov prišlo do položaja, ko splošna poraba ne more slediti resolucijsko dovoljenemu poveča-nju v skladu z rastjo družbenega proizvoda. Splošna poraba bi se v letu 1977 lahko povečala za okoli 20 %, česar pa zaradi izpada prihodkov ni bilo mogoče storiti. Prišlo je namreč do padca pri rea-lizaciji posebnega občinskega davka od prometa proizvodov, pri davku iz skupnega dohodka občanov in pri nekaterih drugih dav-kih, tega izpada pa z angažirano davčno politiko ni bilo mogoče nadomestiti. Zato se je splošna poraba v letu 1977 povečala le za 8,3% in je za razliko od družbenih dejavnosti, ki ugotavljajo pre-sežke, zabeležila glede na zastavljene naloge velik izpad. Na ta način se nerešeni problemi kopičijo, nerešena vprašanja se zao-strujejo in se upoštevaje širša ekonomska gibanja (cene, pove-čani OD), splošna poraba spravlja v podrejen materialni položaj. V Ijubljanskih občinah bi se splošna poraba v letu 1978 lahko povečala za okoli 15%. Veljavni vpeljani davki pa porabe v takš-nem obsegu ne zagotavljajo, saj se predvideva le za okoli 11 % povečanje prihodkov iz teh virov. Skupščine Ijubljanskih občin in mesta so z družbenimi dogovori in samoupravnimi sporazumi prevzele neposredne obveznosti oziroma so porok, da bodo po-samezne družbene akcije izpeljane. Ti sprejeti akti nalagajo skupščinam materialne obveznosti, kar predstavlja v pogledu problemov pri financiranju splošne porabe še dodatno skrb druž-beno političnih skupnosti. Omeniti velja, da realizacija nekaterih dogovorov glede na postavljene roke kasni, zato bi bila nepo-sredna intervencija s strani družbeno-političnih skupnosti potreb-na. Ljubljanske občine in mesto Ljubljana morajo v letu 1978 na po-dročju splošne porabe naloge, ki izvirajo z ustavno in zakonsko opredeljenih obveznosti, pokriti s sredstvi davkov, taks in drugih virov dohodkov, ki so jih občine pristojne vpeljati. Z doslej vpelja-nimi davki pa ne bo mogoče sfinancirati vseh potrebnih nalog splošne porabe, če občine ne vpeljejo davka iz osebnih dohodkov delavcev in občanov; doslej je bilo zapostavljenih vrsta splošnih nalog — predvsem pa naslednje: — za zagotovitev normalnega financiranja rednih proračun-skih nalog je glede na izpad prihodkov in dovoljenega povečanja splošne porabe v odnosu na družbeni proizvod potrebno zagoto-viti sredstva v višini 16.000.000 dinarjev. Izračun je napravljen ob predpostavki, da se komunala financira z dotacijami iz proračuna. — za sofinanciranje izgradnje poti spominov in tovarištva v vi-šini — 10.000.000 din 18 ' — za dokončanje programa I. samoprispevka (samo izgradnja objektov) je potrebno poleg sredstev, zagotovljenih v proračunih občin in mesta še preskrbeti razliko — 8.500.000 din — za komunalno ureditev objektov, zgrajenih po programu I. in II. samoprispevka moramo zagotoviti še dodatna sredstva v vi-šini—34.219.000 din — za nadaljevanje del pri razvijanju prostorskih načrtov gene-ralnega urbanističnega plana ter drugih nalog v zvezi z razvojnimi načrti sredstva v višini — 8.000.000 din — za uveljavljanje sodobnejšega in učinkovitejšega poslova-nja, za modernizacijo vse občinske in mestne uprave in delovnih sredstev ter za zagotovitev varnostnega sistema v višini — 8.500.000 din — za sofinanciranje ureditve širšega in ožjega okolja Ljubljan-skega gradu, za preureditev poročne dvorane in prostorov, ki so-dijo zraven, v višini — 11.000.000 din — za razvoj in razširitev samouprave v krajevnih skupnostih (prostori KS, ustanovitev novih KS) — 14.300.000 din — za ustavno preobrazbo temeljnih pravosodnih organov, ki jo je treba opraviti v letu 1978, so potrebna sredstva v višini — 6.700.000 din — za reševanje prostorskih problemov občinskih in mestnih upravnih organov — 11.000.000 din — za vlaganja v objekte postaj milice na območju Ijubljanskih občin po programu RSNZ — 20.580.000 din — za združevanje sredstev pri akcijah krajevnih skupnosti, za gradnjo vodovodov in elektrifikacijo — 1.780.000 din — za nakup aktivnega terminala za potrebe mesta Ljubljane, delovnih organizacij, političnih ter samoupravnih interesnih skup-nosti — 4.000.000 din — za sofinanciranje dejavnosti delovne skupnosti Ivana Can-karja v izgradnji — 1.250.000 din — za ureditev površin za pešce v središču mesta — 13.000.000 din Vrednost prej navedenih nalog splošne porabe, ki bi jih bilo treba sfinancirati, znaša 178.829.000 dinarjev. Ob tem je potrebno pripomniti, da niso finančno ovrednotene nekatere naloge, ki so življenjskega pomena za mesto, kot na prv mer gradnja avtobusne postaje, razvoj prometnega urejanja mesta ipd. Omenimo naj, da še ni določen vir in način financiranja skupne komunalne porabe, kar pomeni, da bi morala splošna poraba v letu 1978 začasno ali za vse leto zagotavljati sredstva komunal-nim skupnostim v obliki dotacij. Glede na nizko raven izvajanja komunalnih storitev bi bilo potrebno sredstva, namenjena komu-nalnim skupnostim okrepiti, kar pomeni, da je potrebno v okviru danih možnosti odvisno od sistema financiranja komunalnih skupnosti zagotoviti okoli 10.000.000 dinarjev. Za financiranje teh nalog bo v Ljubljani v letu 1978 potrebno za-gotoviti skupaj 178.829.000 dinarjev. Za navedene potrebe ni mogoče zagotoviti sredstev iz obstoječih virov prihodkov, zato je potrebno v skladu z možnostmi, ki jih daje zakon o financiranju splošnih družbenih potreb, zagotoviti nove vire prihodkov. Ome-njeni zakon omogoča občinam uvedbo davka iz dohodka TOZD in davka iz osebnih dohodkov delavcev in občanov. Ocenjujemo, da uvedba davka iz dohodka TOZD zaradi števil-nih samoupravnih sporazumov in zakonskih obveznosti, vezanih na dohodek TOZD, ne bi bila primerna. Zaradi vsebine nalog, ki naj se financirajo iz dodatnih virov prihodkov, smatramo, da je za njihovo financiranje primernejši davek iz osebnih dohodkov de-lavcev. Sredstva, zbrana iz davka iz osebnih dohodkov delavcev in ob-čanov po stopnji 0,5%, bi v letu 1978 po oceni znašala na ob-močju Ijubljanskih občin okrog 75.500.000 dinarjev (računano po ocenjeni masi osebnih dohodkov 15 milijard dinarjev) za občino Ljubljana Vič-Rudnik znaša delež 21,1 % ali okoli 15.930.000 di-narjev. Ljubljana, 8. 1. 1978 IZVRŠNI SVET