¦¦¦¦Hi 199 APLIKATIVNO DELO Z OTROKI, MLADOSTNIKI IN DRUŽINAMI -IZOBRAŽEVALNI PROGRAMI ZA PEDAGOŠKE IN SVETOVALNE DELAVCE TER DRUŽINE Zdenka Zalokar Divjak*, Žare Trušnovec** Avtorja sva pred sedmimi leti pričela organizirati "Ustvarjalne tabore za otroke in mladostnike", kjer s pomočjo zelo strukturiranega programa posredujemo otrokom in mladostnikom temeljne doživljajske vrednote - doživljanje narave, sočloveka, odnos do vsega, kar obstaja okrog nas. Pred dvema letoma pa sva začela s seminarji za pedagoške in svetovalne delavce ter tabore za družine. Na teh srečanjih sva poskušala udeležencem posredovati najine izkušnje in spoznanja iz večletnega dela z otroki, podkrepljenega s teoretičnimi izhodišči logoterapije - terapije z življenjskim smislom. V naših taborih z otroki dajemo poudarek pedagoško preventivnemu razvijanju in udejanjanju smiselnega človekovega delovanja. V človekovi duhovnosti razlikujemo tri načine udejanjanja vrednot. -Prvo so ustvarjalne vrednote, kjer je človek proizvajalec, ki prinaša nekaj novega v resničnost in s tem bogati tudi samega sebe. -Druge so doživljajske vrednote, kjer je ljubeči človek tisti, ki s svojo zavestjo doživlja medčloveški odnos, upanje v prihodnost, radost nad lepoto, tako da s tem odločilno bogati svoje bivanje, bivanje soljudi in celotne stvarnosti. -Tretje pa so vrednote stališč, ki pridejo na vrsto takrat, kadar se je potrebno soočiti z tragiko, izgubo, skratka z nekim stanjem, ki ga ni mogoče spremeniti. Pri delu z otroki in mladino gradimo na doživljajskih vrednotah. Pomembno se nam zdi, da otroku že zelo zgodaj pričaramo lepoto in skrivnost sveta in kot posledico tega smiselnost življenja. Če se otrok zaljubi v življenje, je to gotovo najboljša podlaga, da bo iz tega črpal tudi vse ostale smiselne lastnosti in negoval vrednote, kot so ljubezen, lepota, resnicoljubnost, dobrota itd. Ker so te vrednote večne in ne- * VVZ Krško ** OŠ Tolmin PSIHOLOŠKA OBZORJA - HORiZONS OF PSYCHOtDGY 93/3, 4 minljive, kakor so dokazale številne raziskave, je to najboljša preventiva proti tako razširjeni življenjski praznini današnje mladine, ki jo na kratko označujejo z izrazom "vse je brez veze." Iz te praznine pa seveda sledijo vse vrste omam, samomorov, agresivnega vedenja, brezsmiselnega životarjenja iz dneva dan. Do sedaj se je seminarjev udeležilo 77 ljudi zelo različnih profilov (psihologi, pedagogi, zdravniki, učitelji, socialni delavci, defektologi, višja medicinska sestra, vzgojiteljice iz vrtcev, vzgojitelji iz domov za učence). Skupine so štele od 11-18 udeležencev. Program dela na seminarju je bil podoben delu na naših taborih, s tem da smo ga popestrili s predavanji in razgovori. Ob zaključku smo prosili udeležence, da napišejo utrinke o seminarju, svoje predloge in želje. Vsi udeleženci so se zelo potrudili in tako je nastala obširna analiza, ki bo sedaj tudi prikazana. Utrinki so razdeljeni v štiri vsebinske sklope in sicer: 1. pričakovanja glede seminarja, 2. doživljanje seminarja, 3. spoznanja in načrti za naprej, 4. vpliv na osebno počutje. PRIČAKOVANJA GLEDE SEMINARJA Udeleženci takole pišejo: -"Zelo sem se veselila seminarja, da bi zvedela praktične stvari." -"Pričakovala sem, da bomo nekje v hribih, brez vode, elektrike, vendar temu ni tako. Čeprav je to kraj, je tu vse tako lepo, tiho, mimo, prijazno." -"Z nestrpnostjo, veseljem in zadrego sem se odpravila v Log. Moji občutki so bili ob odhodu nekoliko mešani, vendar prihod v lepo dolino pod delno zasneženimi hribi me je očaral. " -"Veliko sem pričakovala od tega seminarja in hkrati sem se bala, kako bo." (telesnih naporov) -"Pričakovala sem običajen seminar, s sedenjem in dolgoveznimi predavanji, po katerih si samo utrujen in željan odhoda. Ta pa je bil pravo nasprotje." -"Vašo ponudbo sem sprejela spontano. Letos sem dobila novo sodelavko, ki je bila lani na seminarju. Njeno delo daje slutiti pozitivne preusmeritve." -"Na srečanje sem prišla, da bi v živo doživela način dela z otroki. O tem delu sem že kar precej slišala." -"Na seminar sem prišla z željo, da konkretno spoznam in doživim utrip vašega življenja in dela." -"Zadovoljna sem, ker so se moja pričakovanja izpolnila. Prišla sem z namenom, da sebe obogatim, in to sem dosegla." -"Na seminar sem prišla z določenimi pričakovanji, ki so bila ustrezna, saj so se oblikovala na bogatih vtisih mojih hčera, ko sta se udeležili tabora v Logu." -"Ko sem odhajala na seminar, nisem imela prave predstave o doživetjih, ki me čakajo - da bom postavljena v vlogo otrok, ki prihajajo na tabore. Opis življenja v taboru me je navdušil - človek si reče: "To je tisto, ta pravo." Saj tudi je. Menim, da se prav vsak ugodno počuti v urejenem okolju, s časovno določenim programom, z aktivnostmi, ki utrudijo telo, z vsebinami, ki polnijo dušo." -"Ko smo dobili obvestilo o seminarju, sem bila zelo vesela. Sem pristaš metode "iti skozi" tudi sam. Motijo me ljudje, ki eno govorijo, drugo pa delajo. Navadno zahtevajo od drugih več kot od sebe." Aral