SAMOUPRAVNI SPORAZUM O TEMELJIH PLANA ZAPOSLOVANJA ZA OBČINO LJUBLJANA VIČ-RUDNIK V OBDOBJU OD 1976 DO 1980 i. S tem samoupravnim sporazumom se udeleženci dogovorijo o usmer-janju zaposlovanja in temeljnih nalogah, v okviru katerih bodo delavci te-meljnih in drugih organizacij združenega dela na območju občine Ljub-ljana Vič-Rudnik združevali delo in sredstva za uresničevanje svojih lastnih in skupnih potreb in interesov ter zagotavljali še posebno naslednje cilje: — smotrno zaposlovanje, ki bo v skladu s srednjeročnimi razvojnimi plani organizacij združenega dela, na podlagi katerih se predvideva, da se bo v tem obdobju obseg zaposlenosti povečal za 36.000 oseb, pri čemer se bodo temeljne in druge organizacije združenega dela, skupščina občine, občinski svet zveze sindikatov, skupnost za zaposlovanje in druge zaintere-sirane samoupravne interesne skupnosti sporazumevale in medsebojno usklajevale vsakoletno stopnjo rasti zaposlovanja na območju občine, upoštevaje družbeni dogovor oziroma samoupravni sporazum o minimal-nih standardih za življenjske in kultume razmere in o pogojih zaposlovan- ja; — zagotavljanje polne zaposlenosti prebivalstva in njegove socialne varnosti, še posebno glede doslednega izpolnjevanja s posebnim samou-pravnim sporazumom dogovorjenih minimalnih standardov življenjskih in kulturnih razmer za vse že zaposlene delavce in tudi delavce, ki se bodo na novo zaposlili; — načrtno kadrovsko programiranje in načrtno pripravo kadrov za po-trebe gospodarstva, družbenih in drugih dejavnosti, ki bo vključevalo tako poklicno usmerjanje v skladu s predvidenimi potrebarai kot tudi ustrezno izobraževanje in štipendiranje kadrov; — zagotavljanje takšnih pogojev, postopkov in instrumentov za pospe-ševanje in vplivanje na migracijske tokove delovnih ljudi, ki bodo v skladu z dogovorjeno stopnjo rasti zaposlenosti in potrebami planiranega gospo-darskega in družbenega razvoja; — raaonalno izrabo vseh kadrovskih potencialov in posebej vseh še ob-stoječih delovnih rezerv, zlasti ustreznejše nadaljnje zaposlovanje žen-skega prebivalstva ter usposabljanje in zaposlovanje invalidnih in drugih prizadetih oseb; — usmerjanje zaposlovanja delavcev v tujini in njihovega vračanja v domovino v skladu s potrebami in interesi združenega dela in v okviru tega še zlasti zagotavljanje takšnih pogojev in postopkov, ki bodo zagotovili hi-trejše vračanje in zaposlovanje v združenem delu in delu s sredstvi v osebni Iastnini. II. Za uresničevanje ciljev iz I. točke tega sporazuma bodo udeleženci opredelili svojo dejavnost z letnimi programi dela. V okviru tega bo skupščina občine vključevala v svoje družbene plane zaposlenost in zaposlovanje kot dejavnik razvojne politike ter z načrtovan-jem politike zaposlovanja določala osnove za ustvarjanje pogojev za ure-sničevanje pravice do dela, za načrtno kadrovsko programiranje in pri-pravo kadrov za potrebe gospodarstva in družbenih dejavnosti in za uskla-jevanje politike zaposlovanja z razvojem gospodarstva in družbenih de-javnosti. Delavci v temeljnih organizacijah združenega dela bodo v skladu s plani in programi za delo in razvoj svojih organizacij oblikovali in izvajali poli-tiko zaposlovanja ter določali kadrovske programe in ukrepe za njihovo uresničevanje. V okviru tega bodo zlasti skrbeli za smotrno organizacijo in delitev dela, za stalno dopolnilno izobraževanje ter s sistemizacijo delovnih mest uveljavljali takšno/aposlitev in razporejanje, da bodo vsi zaposleni polno izkoriščali in razvijali svoja strokovna znanja, delovne izkušnje in druge delovne sposobnosti. Skupnost za zaposlovanje bo na podlagi tako opredeljenih razvojnih programov in osnov politike zaposlovanja opravljala zlasti naslednje nalo-ge: a) Družbeno-analitične naloge: — ugotavljanje virov, primanjkljajev in presežkov prebivalstva za za-poslitev, preučevanje socialno-ekonomske sestave aktivnega prebivalstva ter z njo zvezane poklicne in prostorske gibljivosti ter spremljanje notran-jih in zunanjih migracijskih tokov; — ugotavljanje letnih in srednjeročnih potreb gospodarstva, družbenih in drugih dejavnosti po kadrih ter nudenje pomoči organizacijam združe-nega dela pri zadovoljevanju njihovih potreb po kadrih; — sodelovanje pri načrtovanju kadrovskih potreb, pri pripravi kadrov za nove proizvodne oziroma delovne zmogljivosti, pri izdelavi in izvedbi načrtov za zaposlitev delavcev, katerih delo postane v posameznih organi-zacijah združenega dela nepotrebno; — spremljanje in preučevanje poklicne sestave zaposlenih, analiziranje vrste in profilov strokovnih kadrov, potrebnih gospodarstvu, družbenim in drugim dejavnostim ter ugotavljanje poklicev, katerih priliv je večji od možnosti zaposlitev; — ugotavljanje ustreznosti investicijskih programov z vidika potreb po delavcih in možnosti njihove zaposlitve. b) Naloge na področju zaposlovanja in posredovanja: — obravnavanje potreb organizacij združenega dela po delavcih zaradi posredovanja dela iskalcem zaposlitve; — obravnavanje in posredovanje dela kadrom vsakoletnega priliva iz sredn jih, višjih in visokih šol ter posebej tež je zaposljivim iskalcem zaposli-tve; — zagotavljanje zaposlitev, prekvalifikacij, preusposobitve in pravoča-sne preusmeritve v drugo zaposlitev delavcem, katerih delo postane v or-ganizacijah združenega dela nepotrebno: — organiziranje zbiranja in posredovanja informacij o možnostih in pogojih za zaposlitev, prostih delovnih mestih ter o osebah, ki iščejo zapo-slitev; — izdelovanje letnih načrtov za zaposlovanje in vračanje delavcev iz tu-jine na podlagi dnižbenega dogovora o začasnem zaposlovanju jugoslo-vanskih državljanov v tujini in njihovi vrnitvi z dela iz tujine in v skladu s potrebami gospodarstva, družbenih in drugih dejavnosti; — sodelovanje z drugimi dejavniki pri izvajanju družbenega dogovora o temeljih skupne politike zaposlovanja v SFR Jugoslaviji in družbenega dogovora o minimalnih standardih za življenjske in kulturne razmere pri zaposlovanju delavcev z namenom uresničevanja ciljev družbenoekonom-skega razvoja in zagotavljanja potrebam prilagojene mobilnosti delavcev. c) Naloge na področju poklicnega usmerjanja: — poklicno usmerjanje mladine pri izbiri šolanja in zaposlitve v skladu z družbenimi potrebami po kadrih in njihovo prilagajanje reformi usmer-jenega izobraževanja, kar bo zahtevalo razvijanje specifičnih oblik poklic-nega usmerjanja za učence v drugi fazi usmerjenega izobraževanja; — razvijanje aktivnih metod, tehnik in načinov individualnega ali sku-pinskega poklicnega svetovanja, prosvetljevanja in informiranja za učence vseh vrst šol, učence z duševnimi ali telesnimi motnjami, starše in druge odrasle osebe; — svetovanje odraslim pri zaposlovanju, prekvalifikacijah in drugih oblikah strokovnega izobraževanja; — opravljanje nalog na podlagi družbenega dogovora o oblikovanju in izvajanju štipendijske politike v SR Sloveniji v sodelovanju s podpisnicami tega dogovora. č) Naloge na področju strokovnega usposabljanja in izobraževanja: — organiziranje delavcev brez strokovne izobrazbe za delovna mesta v organizacijah združenega dela glede na izkazane potrebe po delavcih; — organiziranje prekvalifikacij delavcev, kadar gre za suficitarne po-klice ali za preusmerjanje proizvodnje; — usposabljanje in prekvalifikacija invalidnih in težje zaposljivih oseb kot priprava za njihovo vključevanje v delo; — napotovanje na strokovno usposabljanje delavcev zlasti z manj ra-zvitih območij in mejnih področij ter namenjanje relativno večjih sredstev za njihovo usposabljanje; — angažiranje pri izobraževanju že zaposlenih zaradi izboljšanja kvali-fikacijske strukture zaposlenih ter ustrezne zasedbe delovnih mest. d) Naloge na podrodju zavarovanja za primer brezposelnosti: — zagotavljanje denarnih nadomestil, denarnih pomoči, materialnih in drugih pravic iz priprave za zaposlitev, zdravstvenega zavarovanja in dru-gih pravic osebam, ki so začasno brezposelne ali iščejo zaposlitev v skladu z zakonom in samoupravnimi akti skupnosti; — zagotavljanje pravic iz zavarovanja za brezposelnost delavcem, ki postanejo brezposelni v tujini z upoštevanjem sklenjenih meddržavnih sporazumov; — sprejemanje ukrepov za izboljšanje položaja začasno brezposelnih delavcev, zlasti s predlaganjem sprememb normativne ureditve in skle-panje družbenih dogovorov ali samoupravnih sporazumov; — predlaganje izračuna potrebnih sredstev za zagotavljanje ustreznega varstva njihovih pravic in ponovne zaposlitve začasno brezposelnih delav- III. Za opravljanje skupnih zadev s področja zaposlovanja, pomembnih za enotno in smotrno izvrševanje nalog, ki so skupnega interesa za vse de-lovne ljudi na območju republike, prenašajo skupnosti za zaposlovanje na Zvezo skupnosti za zaposlovanje SR Slovenije izvajanje naslednjih nalog: — razvijanje študijske, analitične in raziskovalne dejavnosti s področja zaposlovanja, kadrovske politike in poklicnega usmerjanja; — razvijanje enotno dogovorjenih strokovnih postopkov in metod dela, avtomatske obdelave podatkov, informacijskega sistema pri zaposlo-vanju kadrov in vračanju delavcev iz tujine ter publicistične dejavnosti v skupnostih za zaposlovanje; — izvajanje strokovnih nalog in koordiniranje dela skupnosti za zapo-slovanja za vključevanje zaposlovanja v družbene plane, posebno glede ra-cionalnega zaposlovanja, razvoja in usmerjanja kadrov ter usposabljanja delavcev; — sodelovanje s skupnostmi za zaposlovanje in drugimi dejavniki pri oblikovanju in izvajanju politike zaposlovanja na manj razvitih območjih in manj razvitih obmejnih območjih SR Slovenije z namenom pospeše-vanja hitrejše rasti zaposlenosti in nadaljnjega zniževanja števila brezpo-selnih na teh območjih; — spremljanje razvoja poklicev in izdelovanje nomenklature in profi-lov poklicev; — povezovanje in koordiniranje dela skupnosti za zaposlovanje pri izvajanju zakonskih določil zavarovanja za primer brezposelnosti ter skrb za izboljšanje pravic delavcev iz naslova zavarovanja za brezposelnost ter njihove usposobitve in ponovne zaposlitve; — usmerjanje in koordiniranje strokovnega usposabljanja ter prekvali-fikacije brezposelnih delavcev, posebno invalidov in teže zaposljivih oseb; — razvijanje enotno dogovorjenih metod postopkov in instrumentov za poklicno informiranje in svetovanje, usmerjeno izobraževanje in štipendi-ranje. IV. Vrednost srednjeročnega programa, opredeljenega v tem samouprav-nem sporazumu, znaša po cenah iz leta 1975 in normativilvdogovorjenih med skupnostmi za zaposlovanje, 179,951.700 dinarjev. Skupnost za za-poslovanje bo za prenesene naloge, ki jih opravlja Zveza skupnosti za za-poslovanje SR Slovenije, izločala del sredstev iz prejšnjega odstavka. O programu skupnih nalog in o višini sredstev, potrebnih za njihovo izvajan-je, se bodo skupnosti za zaposlovanje vsako leto dogovorile s posebnim samoupravnim sporazumom. Del sredstev skupnosti za zaposlovanje se na podlagi osnov in meril medsebojnega samoupravnega sporazuma teh skupnosti preliva po načelu solidarnosti (tako med skupnostmi kot znotraj posameznih skupnosti) ter z namenom, da se na območju vseh skupnosti za zaposlovanje v SR Sloveniji zagotovijo pravice brezposelnim delavcem do zavarovanja za primer brez-poselnosti in za pripravo delavcev za zaposlitev. Ta del sredstev se zbira pri Zvezi skupnosti za zaposlovanje SR Slovenije. Izvršni odbor skupščine skupnosti za zaposlovanje bo ob koncu vsakega leta obravnaval izvršitev programa skupnosti in o tem poročal vsem podpi-snikom tega sporazuma. Nadzor nad uresničevanjem tega samoupravnega sporazuma izvaja skupščina skupnosti za zaposlovanje, sestavljena iz deiegatov delovnih ljudi, ki združujejo sredstva za delo skupnosti. Skupščina skupnosti za za-poslovanje spremlja izvajanje sporazuma, nadzira namensko porabo sred-stev in predlaga ukrepe za uresničevanje sporazuma. V. Ta samoupravni sporazum je sklenjen, ko ga podpišejo skupnost za za-poslovanje, skupščina občine, občinski svet Zveze sindikatov in občinska konferenca SZDL ter pooblaščeni delegati dveh tretjin delovnih ljudi v temeljnih in drugih organizacijah združenega dela in delovnih skupnostih, ki v skupnosti uresničujejo svoje osebne in skupne potrebe in interese na področju zaposlovanja. Veljavnost tega samoupravnega sporazuma ugotavlja skupščina skup-nosti za zaposlovanje s sklepom. Postopek za spremembe in dopolnitve tega samoupravnega sporazuma je enak postopku, ki velja za njegov sprejern. Skupščina skupnosti je dolžna začeti postopek za spremembo in dopol-nitev sporazuma, č e to predlaga najmanj desetina podpisnikov sporazuma. Skupščina skupnosti za zaposlovanje se obvezuje za objavo tega spora-zuma, kakor tudi vseh eventualnih sprememb v uradnem glasilu občine Ljubljana Vič-Rudnik. Za podpis tega samoupravnega sporazuma velja posebna izjava delovnih ljudi, temeljnih in drugih organizacij združenega dela in delovnih skupnosti je sestavni del sporazuma.