1. štev. V Ljubljani, dne 9. januvarja 1902. XII. leto. Cerkev in narodnost. Kdor se je količkaj seznanil z vodilnimi načeli klerikalizma, ki vladi danes kakor Že stoletja sem -cerkev, kdor je le površno ( dijozne njegove naklepe, benih dvomov glede stališč zema katoliška cerkev napram naruanost-nemu vprašanju. Katoliška cerkev vidi v narodnostnem gibanju največjo nevarnost za svoje stremljenje po univerzalnem gospodstvu. Sprijaznila se je tekom stoletij ali resno ali vsaj na videz z raznimi političnimi in socialnimi premembami, samo z narodnostnimi prizadevanji se ni sprijaznila in se ne bo, dokler se sploh ne odreče njenim posvetnim ciljem. To stališče, ki je popolnoma naravna in logična posledica klerikalizma, je zavzela cerkev že v začetku 13. stoletja, ko je začela pravo Vojno zoper »ljubezen do rodne zemlje« (amor soli natalis) ifl ostala mu je zvesta do današnjih dni. Nikjer se to tako jasno ne vidi, kakor v duhovniških učnih zavodih. Tam velja načelo, da je gojence kar mogoče temeljito odtujiti domovini in celo sorodnikom, tam se raznarodovanje tako sistematično neguje, da se celo raba materinega jezika omejuje. V tem oziru je značilno, kar je dejal francoski jezuvit Juvenev, da je namreč duša v nevarnosti, če človek svoj materni jezik neguje. Sicer pa je stališče katoliške cerkve najbolje označeno v tistem skupnem pastirskem listu, ki so ga svoj čas izdali avstrijski škofje, in v katerem so razliko v jezikih proglasili kot posledico babilonske zmešnjave ter ljubezen do domovine in do lastnega naroda proglasili kot smrtni greh. Ni menda treba posebe pripominjati, da se nobena narodna stranka s tem stališčem ne more sprijazniti in da je stranka, ki stoji v narodnostnem oziru na stališču katoliške cerkve, izdijalka in sovražnica svojega naroda. Sedaj se je sam poglavar katoliške cerkve oglasil v zadevi narodnostnega vprašanja v Avstriji in, četudi v previdnih besedah in z diplomatično obzirnostjo, ponovil to staro stališče katoliške cerkve. Vsled tožba olomuškega nadškofa glede težav, ki mu jih delajo naroinostni boji, je papež Leon XIII. poslal vsem češkim in moravskim škofom apostolsko pismo, ki ni samo teoretičnega^ nego tudi praktičnopolitičnega pomena. Papež pravi t tem svojem pismu, da negovanje materinščine, ako se giblje v gotovih mejah, l(a nezadostni podlagi in z nezadostnimi sodstvi. Ko bi nosili odgovornost za to spekulativno podjetje nekaterih denarja lakomnih klerikalcev voditelji te strank6) ko bi škodo morali nositi, bi nam go{°vo ne prišlo na misel, baviti se s tem svodom. Toda, če zavod propada, in to Ie neizogibno, imelo bo škodo ljudstvi trpel bo naš itak sestradani kmet, nastane izguba na narodovem prem°ženju, in to nam veleva, da ljudsko svarimo pred to zavarovalnico, z*kaj čim manj je zavarovancev, tem manjša bo občna škoda, ki jo provzroči propftd tega društva. Sicer pa bomo imeli v kratkem priliko, se obširneje baviti s to zavarovalnico. Kaplan V Dobrepoljah, še nezrel a jako predrzen fant, je bil dne 30. m. m. pri okrajnem sodišču v Velikih Laščah oosojen na primerno globo, ker je pri spraševanju žalil nekega poštenega mladeniča, sina posestnika Erčuk, na surov način. To je lepo spraševanj*, pri katerem se duhovnik tako obnaša, da ga mora sodišče kaznovati. agitacijskem potovanja se mu je peč podrla. Klerikalci pogrevajo kaj radi vsakovrstne, časih prav brezmiselne in časih tudi popolnoma izmišljene do-godbico *zza časa državnozborskih in deželnočborskih volitev, ter se delajo norca ia naprednih kandidatov. Popišimo torej tudfi ml dogodbico izza deželnozbor-skih votft®v in sicer dogodbico, ki ima topredn&Bt, daje popolnoma resnična. Dobrepolfski konzumar Jaklič je za čas* \ -N 1 s molitev tudi po Kočevskem ribaril glasove. V dobi te svoje agitacije je Jaklič prišel tudi v Kočevje in tamkaj prenočil v Hardetovi gostilni. Ne vemo sicer in tudi ne bomo poizvedovali, kakšne jedi in kakšno vino je Jaklič tiste dni užival po župniščih, vemo pa, da se je Jakliču tisto noč v Hardetovi gostilni primerila nesreča. Peč se muje podrla! Ko jo je zjutraj odkuril, je napravil tako, kakor imajo navado mački. V ležišču je pustil nekak »signum memoriae«, ter ga pokril z odejo. Ko je dekla prišla v sobo, «e je skoro onesvestila. Zdelo se jej je, -da je moral sam peklenski vladar žgati smolo in žveplo, tako strahovit smrad je vladal v tej sobi. Že se je mislilo, da je bila ta soba prizorišče kakega eksorcizma, •a »Gospod« so povedali, da tako krščanski, v veri trden mož, kakor je dobre-poljski konsumar, nikakor ne more biti v zvezi s hudobnimi duhovi. Končno je «dekla vendar odgrnila plašč krščanske ljubezni, s katerim je bil pokril Jaklič tisti »signum memoriae«, ki ga je bil v postelji zapustil. Občno strmenje. Niti hišna dekla niti nihče drugi v Kočevju ni hotel tega Jakličevega spomina izprati in je bila gospodinja-krčmarica končno primorana, dotično posteljno opravo postaviti pod — kap. Pravijo, da v rečeni gostilni še sedaj zaman pričakujejo od pobeglega Jakliča primerno odškodnino. 'Plačaj, poslanec Jaklič! Narodna zavednost. Slovenska oblina Spodnja Šiška pri Ljubljani je v zadevi neke Alojzije Majer pisala mestnemu uradu v Smichovu pri Pragi, tedaj čisto češki občini, pismo v nemškem jeziku! In zdaj se je zgodilo, česar bi nihče ne bil pričakoval. Občina Smichov je odgovorila ne v nemščini — ampak v Peščini in slovenščini. Zaslužena moralna zaušnica! Zdaj morda bo vedela "vsaka slovenska občina, da češki in drugi slovanski občini je pisati slovenski. Deželni odbor je dovolil cestnemu odboru metliškemu 1000 kron podpore. Za most pod Lebnikom, kojega so zadnji nalivi odnesli, dovolil je istotako podporo 200 K občini Starološki. Potrjen zakon. Cesar je potrdil od deželnega zbora kranjskega sprejeti zakon glede" preložitve okrajne ceste od Spodnjih **orij v Zgornje Gorje. Nesreče očeta Cofka. Morda se naši čitatelji še spominjajo vrlega očeta ■Cofka iz Šmartna pri Litiji. Zaslovel je po svojih »arabcih«, katere je pa menda že T8e »Sintar« dobil v roke in zaslovel tudi kot župan in kot uzor klerikalcev, a zadnji čas se ni nič posebnega o njem čulo. Da mož ne bo popolnoma pozabljen, se ga moramo vendar zopet jedenkrat spomniti, zlasti, ker sta se mu zadnji čas primerili dve nesreči, in sicer obe pri — sodišču. Ni ge pogebno dolgo tega, kar je bil oče Cof ©k obsojen — ne vemo če na 24 ali na 4g ur Sereda je kot moaer mož vložil priziv. Ker pa rešitve dolgo ni bilo in le ni bilo, se je oče Cofek naveličal čakanja in 8« dal zapreti. Prenesel je svojo kazen s tisto udanostjo v voljo božjo, ki odlikuje vse prave katoliške može. Ko je že večji del svoje kazni prestal, pa so se odprla vrata in jetničar je očeta Cofka postavil čez prag, ker je bila višja instanca očeta Colka oprostila krivde in kazni. Lahko si je misliti, kako pisano je oče •Cofek gledal, ko se mu je dopovedalo, da se je po nepotrebnem dal zapreti. Na zadnji dan starega leta je oče Cofek zopet stal pred kazenskim sodnikom, in ta dan ga je zopet zadela nesreča. Spoznan je bil krivim častikraje in obsojen na osem dni zapora, poostrenega z jednodnevnim trdim ležiščem. Ta dan je oče Cofek še bolj pisano gledal, sedaj pa ga mori skrb, če mu bodo »vrajtali« tiste ure, ki jih je prostovoljno in po nepotrebnem prebil v zaporu, ali če bo moral to kazen neprikrajšano prebiti. Slika iz kmetskega življenja v Slovenskih Goricah. Nikjer na Slovenskem ni ljudstvo tako demoralizovano kakor v Slovenskih Goricah. To je tudi bridka resnica in skrajni čas je, da se vsi, ki hočejo narodu dobro, z združenimi močmi lotijo resnega dela za povzdigo tega ljudstva. Kake so razmere, so pokazalo zadnje porotne obravnave v Mariboru, in to kažejo tudi novi slučaji. Naj navedemo jeden tak slučaj: Te dni je dalo sodišče zapreti tri znane tercijalke iz neke vasi v Slovenskih goricah, pobožno Jero P., ki je svoj čas nekega kaplana tožila pri dekanu, da prav ne mašuje, njeno pobožno sestro Lizo ter Lizino nezakonsko hči Mico. Že pred kakimi desetimi leti so bile te ženske v preiskavi zaradi detomora, a so po ceni izšle. Mica se je potem omožila z nekim Lovrecom, ali zakonska sreča je le malo časa trajala. Lovrec je nekega delavca sunil z nožem v trebuh; dotični delavec je umrl, Lovrec pa je moral za šest let v ječo. Ko se je vrnil, je bila njegova lepa in pobožna Mica že pri nekem vdovcu in neče več o možu nič slišati. To je moža razjezilo in izdal je v tej jezi rodbinsko tajnost, da je bila njegova žena kot samica trikrat v blagoslovljenem stanju, in da je vse tri otroke s pomočjo matere in tete umorila. Oče jednega teh otrok je bil takratni domači kaplan, oče druzega otroka pa sosedni župnik. Kakor se čuje, je Mica že priznala, da je ta dva otroka umorila, o tretjem pa neče nič vedeti. Obravnava bo vsekakor zanimiva. Iz Moravske doline se nam piše: »Prostovoljno gasilno društvo« v Moravčah stavilo je na tukajšnji občinski odbor prošnjo, naj bi isti prispeval k pokritju stroškov za napravo gasilnega orodja. Gosp. župan je v seji dne 29. dec. predlagal, naj se gasilnemu društvu dovoli prispevek 200 K. Občinski odbor pa je zavrnil prošnjo v celem obsegu, za kar se ima društvo zahvaliti nekaterim farov-škim kimovcem (dvoreznim mečem), o katerih bomo svoječasno kaj več poročali. Naj izve svet, v kakih razmerah živi gasilno društvo v Moravčah in kako skrbi za isto domovna občina. K sklepu kličemo odbornikom, ki niso hoteli in ki niso upali z besedo na dan, da bi pritrdili g. županovemu predlogu: Pomilujemo Vas! Kako se vzgajajo naši mladi fantje v »Alojzevišču?« »Soča« piše: »V Aloj-zevišču« (v Gorici) se sprejemajo, kakor znano, le otroci od 9.—14. leta. Mi smo o tem zavodu le jako malo pisali, akoravno bi se morali že mnogokrat oglasiti in pribiti škandale, katere pripovedujejo 10—12 letni fantiči, ki so tudi bili, oziroma so ie tako nesrečni, da morajo bivati v tem zavodu. Groza nas je obhajala, ko smo slišali iz ust nedozorele mladine take stvari, kakor jih je uganjal z različnimi gojenci v »Alojzevišču« JSolski brat Fridolin in tudi tu nam zastaja pero, tako da ne moremo zapisati drugega, kakor da je za njegova dejanja premalo rečeno, ako rečemo, daje uganjal z otroci svinjarije. Znano je tudi, da se otroci v tem zavodu do skrajnosti pohujšajo, in kdor je imel priliko ■ kakim gojencem iz Alojzevišča priti skupaj, se je o tem lahko prepričal kedarkoli. Pa ne samo to. V Alojzevišču se vceplja otrokom, posebno v zadnjem času, naravnost sovraštvo do stari še v in drugih s o rod ni k o v, ako so isti slučajno naprednjaki. — Pred kratkim smo namreč slišali, da prefekt-bogoslovec uči, da so taki stariši, oziroma sorodniki, prestopili k drugi veri in jih svari, naj ne bodo tudi oni taki. Torej zraven slabe hrane in oskrbe, katero imajo naši otroci v Alojzevišču, in zraven vsega pohujšanja se godi še to? Stariši, pomislite dobro, predno izročite svoje otroke v tako klavnico.« Okostja v vinogradu. V Zburah pri Mokronogu našli so delavci pred nekaj dnevi pri rigolanju dobro ohranjena okostja treh oseb. Starejši ljudje pripovedujejo, da je bil vinograd poprej last nečega kmeta, ki je imel tudi vinsko kupčijo in ki je bil na sumu, d* več premožnih ljudij, ki so pri njem vino kupovali, ni bilo več na dan, da jih je spravil v stran. Dokazati se mu to seveda ni dalo. Dotični kmet leži že več let v grobu, a iz tega, da so našli sedaj okostja v njegovem vinogradu, se sklepa, da omenjeni sum ni bil neopravičen. Živo srce izven telesa. »Vossische Zeitung« in razni nemški listi poročajo, da se je na fiziološkem kongresu v Tu-rinu posrečilo videti delovanje srca izven telesa, in sicer je kazal profesor Look zajčje srce, kako bfje. Tudi profesor Kub« ljako v Peterburgu je pokazal, da je možno še več ur vzdržati srce utripajoče. Srce sme ostati do 20 minut mrtvo, a potem, če se mu dovaja neka tekočina telesne gorkote, bfje zopet. Zdravniki trdijo torej, da živi srce še nekaj ur po smrti. Umor starca. Iz Dobrzana poročajo: Po noči 29. decembra m. 1. sta delavca Blažkovec in Boška popijala vso noč. Domov grede sta ujela psa in ga neusmiljeno trpinčila. Na cesti je delal že 861etni cestar Jurij, ki je pijana delavca grajal. Blažkovec je zgrabil lopato in Jurju raz-klal glavo. Nato sta oba z lopatama raz« sekala truplo. Morilca sta že v ječi. Dota po teži — neveste. Na Silvestrov dan je bila v Kraljevem Gradcu poroka hčerke posestnika Josipa Duchačka z gostilničarjevim sinom Vaclavom Budi-lom. Na svatovščini je dejal nevestin oče: »Svoji hčeri dam toliko kron za doto, kolikor jih v poročni obleki odtehta.« Na to so nevesto stehtali in našli, da tehta 62 kg. Oče je šel na to v svojo blagaj-nico in prinesel vrečo, v katero je nasul kron za 02l/j kg. Pol kg je dodal za vrečo. Ko so krone prešteli jih je bilo 13.500. Angleški častniki morilci Barov. Iz Pretorije se poroča nemškim listom sledeče o grozovitosti Angležev v Južni Afriki: Na Severu Transvaala, zahodno Pietersburgli, je gorat, a jako plo-dovit okraj, ki se zove »Spelonken«, ker so se ondi skrivali roparski kafri. Okraj je zasedlo 120 mož takozvanih »Busoh-veldt - Carbineers«. V sredi m. 1. so ujeli Angleži najprej 6, potem 3 in končno 8 Durov. Pri tem lovu sta bila tudi dva častnika. Ta dva sta poslala svoje patrulje strani in med tem s svojim revolverjem ali karabincem postrelila ujetnike« Potem sta pa dejala, da so hoteli Buri pobegniti. Moštvo in podčastniki so bili f baje radi take brezsrčnosti sila ogorčeni ter so vse početje svojih častnikov objavili. Vrše se sedaj preiskave, ki pa se morda potlačijo. A taki dogodki morajo Bure le še bolj razbesniti. Loterijske srećke. Gradeo, 4. januvarja. 1, 40, 78, 87, 64. Brno, 8. januvarja. 38, 61, 75, 79, 69. Dunaj, 4. januvarja. 63, 8, 72, 22, 66. Praga, 18. decembra. 32, 7, 59, 38, 71. Lino, 28 decembra. 60, 62, 17, 31, 38. Trst, 28. decembra. 17, 22, 6, 19, 2. Tržne cene v Ljubljani 28. decembra 1901. PSenioa, 100 kg Rež, „ . Ječmen, „ . Oves, d . Ajda, „ . Proso, B . Koruza, . Krompir, Leča, Grah, Fižol Maslo, Mast, „ Speh svež, „ lit. kgr. . K 19 15 is 16 14|40 16 00 Speh povojen, kgr. . Surovo maslo, „ . . Jajce, jedno. . . . Mleko, liter . . . . Goveje meso kgr. Telečje „ „ Svinjsko „ „ KoStrunovo ,, „ PiSčanec..... Golob...... Seno, 100 kilo . . Slama, „ ,, . . . Drva trda, klftr. . . „ mehka, . . K v Učenca starega 13 do 14 let, iz dobre hiše, takoj vsprejme Fran Wisjan, sedlar v Ljubljani, Rimska cesta št. 11. ,_\ Salame Iz tiunhiia 1 gld. 10 kr., doniaee salame 1 gld., dumi j mI* v salame 80 kr. kilo, kranjske klobase, samo preSičevo meso, velike, 18 kr. ena, sunka s kožo „brez kosti" (Roll-echinke) 90 kr. in 1 gld. 10 kr., suho meso in slanina 66 kr., suhe glavine,vskoro brez kosti, 40 kr. kilo in drugo nrešlcevlno po-Jilja po povzetju (2647— 2) Janko Ev. Sire v Kranj-u. Red Star Line, Antwerpen v Ameriko. Prve vrste parobrodi. — Naravnost brez prekladanja v New York In v Philadel-phijo. — Dobra hrana. — Izborna oprava na ladiji. — Nizke vozne cene. Pojasnila dajejo: Red Star Line, 20, Wiedener Gurtel, na Dunaji ali (1115-23) Ant. Rebek, konc. agent v Ljubljani, Kolodvorske ulice štev. 34. Zmešane lase kupuje po najvišjih cenah in plača bolje nego vsaka zunanja firma Ludovik Businaro v Ljubljani, Hilšarjeve ulice št. 10. ffcŽSr Nabiraloe las opozarjam s tem uljudno na mojo firmo. "Tjgaj •m Rezervni zaklad: 15 milijonov kron, okroglo 350,000 kron. Mestna hranilnica ljubljanska na Mestnem trgu zraven rotovža sprejema hranilne vloge vsak delavnik od 8. do 12. nre do-poludne in jih obrestuje po 4°/0 ter pripisuje nevzdignjene obresti vsacega pol leta h kapitalu. Rentni davek od vložnih obresti plačuje hranilnica iz svojega, ne da bi ga zaračunila vlagateljem. Za varnost vlog jamči poleg lastnega rezervnega zaklada mestna občina ljubljanska z vsem svojim premoženjem in vso svojo davčno močjo. Da je varnost vlog popolna, svedoči zlasti to, da vlagajo v to hranilnico tudi sodišča denar malo-letnih otrok in varovancev. DŽST Denarne vloge se sprejemajo tudi po pošti in potom c. kr. poštne hranilnice. Poštno-hranilnične sprejemnice se dobivajo brezplačno. TS2Q (i3-i) ^oW0o0o oQ o oooo ooc o o c o o o °ooo0 " o o o o o ooc> Oqoo o 0°0 o oo^oo^0 00 o onQo o.oo-on^o °o°§§£ oo, o o o W0o0 o g o o o o o o o oo o 0o °nUOn OnOpX °^ n°On0^ftg65x q o °r> n O n n O- O o n o J? < O o o o o° °o o°°o o °o0 o ooooo 0oo00°oO o o o o°oP 05?-V o 0 00c°0 o o0oo0 ^ O n O o ^ C y o o^ ) o 0Vop o o °0 o "o*o o Z 8 S o ° o o ° o ° o °°o o o o £ o ° A o on°0 o. o ° o o o t O°°o5§°o °o°° °o° o °o o o 910 ° 0°0°0 ifK+fAV o o o C»o ° fio^oP^o^o^0o>_o^0 o0°0o o o °p°oo oooo 3 o o o o oo 0o o o O o O ° O o ° o0°° o° °o£ oooo °afo0o° o°o oo o° °oo o ooo oooo o ooo oooo o " o OoOc"oo"q o o o O o o O Oq o o o O o oo0°o0 O O0 Ql po r>