Štev. 29. POŠTNINA PLAČANA V GOTOVINI. V Ljubljani, 20 . julija 1922 . Leto LXU. OHMI Glasilo Udruienja Jugosiov. Učiteljstva — Poverjeništvo Ljubljana. v,, spise, v oceno poslane knjige itd. je pošiljati samo na naslov: ^edništvo Učiteljskega Tovariša r Ljubljani, Frančiškanska ul. 6. Učiteljski Tovariš izhaja vsak četrtek pop. Ako |e ta dan praznik, izide list dan pozneje. Za neorganizirane 30’- Din, za naročnike v inozemstvu 40'— Din letno. Posamezna številka po !•— Din. Rokopisov ne vračamo. Vse pošiljatve je pošiljati franko. Za reklamne notice, pojasnila, poslana, razpise služb je plačati po 75 para za vsako petit-vrsto. Priloge stanejo poleg poštnine še 25 Din. Iz XXVI. seje višjega šol¬ skega sveta. Za oznanila je plačati od enostolpne petit-vrste, če se tiska enkrat 75 para za nadaljnja uvrščenja primeren popust. Oznanila sprejema upravništvo lista. Naročnino, reklamacije, t. j. vse administrativne stvari, je pošiljati samo na naslov: Telefon uredništva štev. 312. Upravništvo Učiteljskega Tovariša v Ljubljani, Frančiškanska ulica 6./I. Članstvo ljubljanskega Poverjeništva UJU ima s članarino tudi že plačano naročnino, torej ni treba članstvu na¬ ročnine posebe plačevati. Poštni čekovni urad št 11.197. Reklamacije so proste poštnine sta za matematiko na moškem učitelji¬ šču v Mariboru. V četrtek dne 13. julija se je vršila seja višjega šolskega sveta. Predsednik dr. Stan. Beuk je otvoril sejo ob 8. uri, 'pozdravil člane in ugotovil sklepčnost. Zapisnik zadnje seje se je odobril. Za overovatelja zapisnika je imenoval rav¬ natelja Jelenca in podpredsednika rav¬ natelja Dimnika. Poročilo predsednika dr. Beuka. Predsednik dr. Beuk je poročal o j važnejših dogodkih od zadnje seje. Go¬ voril je o došlih vlogah, o zrelostnih iz¬ pitih na srednjih šolah, natančno poro¬ čilo o tem pride na dnevni red prihod¬ nje seje. Dalje ie omenil disciplinarne zadeve učiteljev Vande in Bitenca ter župnika kateheta Magajne. O strastnem in ne več lepem boju za nadučiteljsko mesto v Gornjem gradu je poročal nadzornik Gabršek, ki se je o razmerah sam pre¬ bičal na licu mesta. Nadalje je poročal g. predsednik o izvršenih nadzorovanjih vseh štirih višjih šolskih nadzornikov. Omenil je ureditev šolskih počitnic. O raznih prošnjah, predlogih in protestih proti ureditvi počitnic je obširnejše po¬ ročal nadzornik Gabršek. Nato je poro- : čal g. predsednik o korakih, ki jih je predsedstvo že storilo v smislu sklepa na zadnji seji glede nadzorovanja dija¬ kov, ki se vozijo z vlaki vsak dan v šo¬ lo Dokončno se o tem še ni sklepalo. Preden se ie prešlo na dnevni red. je stavil član viš. šol. sveta Ljudevit Plav- šak interpelacijo, zakaj se je na zadnji seji dopoldanski sklep, s katerim je bil neki učitelj imenovan za nadučitelja, razveljavil na popoldanski seji, ko so že odšli od sej nekateri člani, ki so dopol¬ dne glasovali za predlog. Vnela se je o tem vprašanju načelna debata in višji I šolski svet je prišel do sklepa, da ima pravico reasumirati svoje sklepe. Predlogi za imenovanje srednješolskih učiteljev. Višji šolski nadzornik dr. Poljanec poroča o tropredlogu za oddajo ravna¬ teljske službe na realni gimnaziji v Mur¬ ski Soboti in za oddajo učiteljskega me- Učiteljska imenovanja. a) Na meščanskih šolah: Za stalnega učitelja petja na deški in dekliški meščanski šoli v Celju je imenovan Slavko Osterc, na deški me¬ ščanski šoli v Mariboru sta imenovana stalnim učiteljem za II. skupino Janko Pirc in Josip Korošec. b) Na osnovnih šolah: 1. Za nadučitelje, ozir. nadučiteljice so imenovani: Maks Tschinkel v Ko¬ čevski Reki, Josipina Sedejeva na dekli¬ ški osnovni šoli v Ribnici, Fran Štefan¬ čič na deški osnovni šoli v Ribnici, Albin Schmidt za Dobrno, Fran Košutnik v Dramljah, Štefan Kos je imenovan za nadučitelja pri Sv. Bolfanku v Slov. gor., Karel Hribernik v Ljubečnem, Ivan Kr- žič v Ločah pri Poljčanah. 2. Učiteljske službe so dobili: Leo- j poMina Pleveljeva v Jevnici, Amalija Zajčeva v Velikem Gabru, Frančiška Bezeljakova in Peter Horn v Litiji, Ana Lenarčič - Vadnalova v Prežganju, Vla- dimira Olga Pleveljeva v Ribčah, Matil¬ da Vrbič - Jagrova v Stični, Marija Grobovškova v Dupljah, Josip Črne in Edgar Vončina v Tržiču, eno mesto za učitelja se vnovič razpiše; Andrej Likar v Sori, Helena Piskernikova na Jezer¬ skem, Hinko Klavora v Železnikih, Mil¬ ka Bračičeva na I. dekliški osnovni šoli in Silva Bobič-Binterjeva na II. dekliški osnovni šoli v Mariboru, Simon Vodie- nik, Ivan Lukman in Lavoslav Arko vsi trije na III. deški osnovni šoli v Mari¬ boru, Marta Gobčeva na II. in Berta Brencetova na III. dekliški šoli v Mari¬ boru; za učitelja oz. učiteljico za srbo- hrvatski jezik na mariborskih osnovnih šolah sta imenovana Joahim Jurčič in Ana Tomažičeva; Rozina Lebnova je imenovana za stalno učiteljico na Do¬ brni — za učno mesto za učitelja ni bilo prosilca, zato se služba vnovič razpiše; Juliiana Praznik. Zorkova pri Sv. Lo¬ vrencu nad Prežinom — mesto za uči¬ telja se vnovič razpiše, ker ni bilo pro¬ silca; Marica Preskerjeva v Teharjih; Rihard Burja in Anica Žiherjeva v Čir- kovcih, Dušan Šestan in Pavla Herb- stova v Hajdini, Ivo Jančič v Ptuju — okolica. Oskar Jesih na deški in Eleono- ra Voduškova na dekliški osnovni šoli v Trbovljah, Olga Sušnikova, Stanislava Zupančičeva in Vladimira Vrstovškova na dekliški osnovni šoli v Trbovljah-Vo- de — 2 mesti na deški osnovni šoli se vnovič razpišeta, ker ni bilo prosilcev, Andrej (Gostiša na Zidanem mostu, Mil¬ ko Jerše v Laškem, Angela Križeva v Braslovčah — 1 mesto za moške prosil¬ ce se vnbvič razpiše, ker ni bilo prosil¬ cev, Terezija Ušenova v Št. Petru v Sav. dolini, Jelisava Kržič - Jugova v Ločah pri Poljčanah; za okrajnega po¬ možnega učitelja v Celju je imenovan Peter Mavrič. Za učiteljico žen. roč. del na osnovnih šolah pri Sv. Trojici v Slov. gor. in pri Sv. Lenartu v Slov. gor. je imenovana Jania Lipovškova. Učiteljica Terezija Sajovec se kazenskim potom premesti v Buče. Ponovni razpis služb. Ponovno se razpišejo učiteljske službe; v Nemški Loki, Preddvorom sa¬ mo za moške prosilce, v Selcih samo zt m,oške prosilce, v Henini, v Šmiklavžu, v Svetinah pri Sv. Bolfanku v Slov. gor., pri Sv. Marku niže Ptuja, v Vurbergu, v Svetinjah in pri Sv. Lenartu pri Vel. Ne¬ delji. Disciplinarna zadeva. Nato poroča okrajni glavar dr. J. Karlin o disciplinarni zadevi Marije Bez¬ lajeve, učiteljice v Žičah. Zadeva se po¬ loži k spisom. Poročilo vladnega tajnika dr. Stanka Majcna. a) Poročila o meščanskem šolstvu. Najprej poroča o sistemiziranju in razpisu služb na meščanskih šolah. Vsi predlogi se spreimeio. Nanovo se ustano¬ vijo meščanske šole v Vojniku, pri Sv. Lenartu v Slov. gor. in Ormožu. Dovoli se ustanovitev četrtega razreda na de¬ kliški meščanski šoli v Celju in Ljuto¬ meru. b) Ureditev šolskih okolišev v Apa- ški kotlini. V Apaški kotlini so se morali šolski okoliši preurediti in nanovo sestaviti. c) Prešolanja. Nekatere hiše vasi Podlog so se prešolale iz Zagorja v Št. Vid pri Pla¬ nini. č) Reaktiviranje. Učiteljica Olga Cvahtova prosi ^ za reaktiviranje. Sklene se, da se prošnja predloži s priporočilom ministrstvu pro¬ svete. d) Upokojitve. Za stalno upokojitev se predlagajo: Berta Pretnar-Pišlarjeva, učiteljica v Ljubljani. Elizabeta Klemenčičeva, učite¬ ljica v Šmartnem v Rožni dolini, Tere¬ zija Kolarševa, učiteljica v Pertoči, So¬ nja Kalanova, učiteljica v Kostanjevici, Josip Mešiček. nadučitelj v Sevnici — sklene se, da se mu izreče priznanje in zahvala; Adela Mahničeva, učiteljica na okoliški šoli v Ptuju in Karla Kocjanči¬ čeva, učiteljica pri Sv. Janžu pri Dravo¬ gradu se pozoveta, da prosita za upoko¬ jitev, sicer bodeta upokojeni uradnim potom. V stalno upokojitev se predlaga Kristina Ahčinova, otroška vrtnarica v Pučincih. Nadučiteljski službi se odpove v Šmarju pod Ljubljano Martin Šterk, učitelj v Radečah pri Zidanem mostu za¬ radi slabega, vlažnega stanovanja, skraj¬ no zanemarjenih šolskih prostorov in šolskega poslopja sploh. Odpoved se vzame na znanje in odobri. Obenem se sklene, naj se naroči krajnemu šolskemu svetu, da do začetka prihodnjega leta nadučiteljevo stanovanje in vse šolske prostore temeljito popravi, sicer se on- dotna šestrazrednica zapre in otroci po- razdele na sosedne šole. Ugovor proti otvoritvi realne gimnazije. Šolski svet v Murski Soboti je vlo¬ žil ugovor proti otvoritvi realne gimna¬ zije v Murski Soboti. Višji šolski svet zavrne ugovor, pač pa se bo dala učen¬ cem, ki se bodo hoteli učiti grščine, pri¬ lika, da se uče te učne discipline, ako se iih bo zglasilo za nouk zadostno število. Preosnova šolstva v kmetijskem smislu. Višjemu šolskemu svetu došel je na- I svet glede preosnove šolstva v kmetij¬ skem smislu: kmetijsko - nadaljevalne in gospodarsko - nadaljevalne šole. Skle- 1 ne se, da se obširni načrt razmnoži, raz- LISTEK. Vzgojni vzori. (Dositej Obradovič kot pedagog.)* Rodil se ie 1. 1739 v Cakovu v Ba- latu. Vstopil je v samostan v Opovo in »ostal menili. Hrepenenje po znanosti ga e odvedlo v širni svet. Prepotoval je nuogo krajev in dežel v Jugoslaviji, pri- iel ie tudi na Turško. Grško, Malo Azijo, humani jo. Italijo. Nemško, Poljsko. Fran¬ cosko in Angleško. Nekaj časa ie bh tudi Litel.i v Dalmaciji. Nazadnje ie prišel v Srbijo ter postal odgojiteli Karadjordje- vemu sinu član narodnega sveta in na¬ učili minister. Za svoiega bivanja v Srbiji je otvoril I. 1808 »veliko šolo« v. Beogradu. Naj- v ečjo dobroto ie na svojemu narodu uči- nil z mnogobroinrmi spisi. Z njimi ie po¬ stal nravi učitelj narodu in prvi jugoslo¬ vanski pedagog. Povzdignil se ie nad Predsodke svojih součeniakov ter počel D >sati v živem jeziku svojega naroda. * Posneto iz knjige »Povjest peda- I Jogije«, sestavil St. Basariček v Zagrebu. Vsled tega ie Da tudi narod segel do nje¬ govih knjigah s posebnim veseljem. — Tako ie Obradovič ne samo ugladil pot Vuku. ampak ie priljubil narodu knjigo in šolo O sami vzgoji posebei — ni veliko pisal- a v vseh njegovih spisih je polno krasnih misli, katere kažejo izkušenega in učenega moža. V nastopnem so te misli primerno' razvrščene. O potrebi vzgoje smo dolžni nepre¬ nehoma premišljati. Nesrečen dar bi dali roditelji otrokom, če bi jim dali samo hrano in bi se ne brigali za njih vzgojo. Celi narodi trpe zaradi slabe vzgoje. Vzgoia mladine ie najpotrebnejša in naj¬ koristnejša stvar, ker ie od vzgoje zavis- na vsa dobrota in škoda, tedaj tudi sreča človeka. Z vzgoio ie treba pričeti v mladosti. Čas mladosti ie blažena doba v življenju, v kateri se seie in sadi. Mi, starejši, sami sebe ne mčrerno tako lahko poboljšati kakor otroke. Mladino lahko ižpreobrne- mo. Njena duša ie čista ter pripravna za liubezen ali mržnjo. nasproti kreposti in resnici. Zato je treba, da se vadijo otroci v dobrem. Pri niih sc to lahko zgodi brez vsakega čudotvorstva. po pravem prirod- nem načinu. Vzgajati je treba vse člane naroda. Blaga in dobra vzgoja se mora dati cele¬ mu narodu t. i. vsakemu po njegovi pri¬ liki; a nikakor ni prav. če le oni doseže visoke nauke, ki ima mnogo denarja. Cel j narod, iednega rodu in jezika, ie potreben 1 iednemu telesu. Ako ta nima nauka, je telo brez vida: rodi se, živi in umrje v slepoti uma. Ali kdo če dati narodu dobro vzgojo? Nihče, kakor narodni upravitelji in poglavarji. Ali kako hočeio oni to dati? Še le kadar so sami učeni in razumni, — so domovini pravi prijatelji pa ne samo z besedo, ampak tudi z delom morajo biti dobri činitelji. Namen vzgoie je hrepenenje po do¬ vršenosti. Dovršenost je nekai, kar je vredno, da za to največ skrbimo. S tem se najbolj razlikujemo od drugih živih stvari ter jih tudi zaradi tega nadkrilju- iemo. Da se dovršnost doseže, treba ie brigati se za zdravje telesa, ker na zdravi mladosti sloni zdrava starost, toda še bolj ie treba se brigati za duševni razvitek. posebno za razvitek uma in volje. Kar človeka privede k dovršenosti, to ie zna- nie in krepost. Vedeti, kal le dobro in pravično, pa to tudi izvrševati, je naj¬ večja dovršenost. Resnična in prava sre¬ ča se rodi in izhaja iz razvetlienega uma in kreposti. Glavno skrb ie treba imeti za nrav¬ stveno vzgoio mladine. Iskati nauke samo zato da se razbistii um in pomnoži zna¬ nje, ali ne popravi volja in ne poboljša srce in duša to ie — pozlatiti sod poln smradu. Naj večja modrost brez poštenja in kreposti ni nič druzega, kakor največja in skrajna slepota in neumnost. Pogo- stoma more tisti, ki malo zna — pa ima dobro srce, biti boljši — kakor oni, ki mnogo zna pa ie brez dobrega srca. Kakšna korist ie biti učen in imeniten, pa imeti srce pokvarjeno zvito in zlobno? Hudobnega in slabega srca človek — bi toliko več slabega učinil, kolikor ie ime- nitnejši in učeneiši, ako bi mu državljan¬ ski zakoni ne vezali rok. Ako je človek učen toda slab. nenraven, hudoben, lokav in zloben: potem se prekrižaj pred njim in kliči: »Gospod pomiluj!« Ako ie s krepostnim življenjem spo¬ jen nauk. potem se more imenovati člcr vek — kolikor ie mogoče — dovršenim. Brez naukov bi človek ne mogel spoznati svoiega namena za kar ga ie modrost poslala na svet. Z nauki so se oslobodili vsi razsvetljeni narodi skrajnega barbar- Stran 2. Štev. 29. deli med člane viš. šol sveta, da ga pro- uče in na prihodnji' seji o njem razprav¬ ljajo. Nemške učne moči na mariborskih šolah. Na mariborskih šolah poučuje ^ še vedno več nemških učnih moči. Višji šol¬ ski svet sklene, da se jih začasno obdrži v Mariboru, toda obenem namigne, da prosiio za službe izven Maribora. Protest mariborskih učiteljic. Učiteljice vseh šol v Mariboru pro¬ testirajo proti temu, da bi se nameščale učiteljice, ki se poroče z uradniki. Višji šolski svet izjavlja, da ni kompetenten ukrepati o tem vprašanju. Izključitev iz šole. K sklepu se ie pritrdilo predlogoma dveh učiteljskih zborov, da se dva dija¬ ka krajevno izključita iz šol. S tem je bil dnevni red izčrpan in predsednik je zaključil sejo. Ovire po voljnih učnih in vzgojnih uspehov v šoli. (Poročal na okr. učiteljski konferenci v Ljubljani dne 24. junija 1922. Fran Škulj.) Kakor povsod, tako se je tudi na šolskem polju pokazalo, da prevelika svoboda škoduje. Mladina je postala raz¬ vajena; za vse se briga, le za šolo ne. Mla¬ dini ie danes mnogo dovoljenega, kar bi ne smelo biti. Kino', gledališče, šport, društva in druge zabave, so do malega neomejene. To čudno svobodo bo treba omejiti. In vendar bi vse te institucije lahko služile kaj dobro vzgoji, omiki, ter pouku, če bi kompetentne oblasti s svo¬ jim vplivom v tej smeri vzgojiteljem pod roko segle. Kaj vleče mladino bolj kakor gledališče, kini in šport! Obrnimo to privlačno silo v službo vzgoje in pouka in kolosalni uspehi ne bodo izostali. Se¬ veda bo nekaj žrtev, ne od oblasti, tem¬ več od onih, ki imajo te institucije v ro¬ kah. Kino je zlatonosno podjetje. Vsak teden bi moralo dati vsako podjetje mla¬ dini en dan brezplačne predstave. Neiz¬ merno bi pridobila šola na didaktičnem polju, zlasti v zemljepisju, zgodovini in prircdoznanstvu. Vzgojo srca, hotenja, volje in hrepenenja po plemjenitem ter čut umetnosti glasbe naj vzbuja gledali¬ šče. Zdravje naj utrjuje primeren šport. Umetnost — upodabljajočo — naj vzbu¬ jajo slikarske in kiparske razstave. Da¬ nes nudijo mladini do malih izjem vse te institucije preje pohujšanje, kakor kaj po¬ zitivnega.. Šport in podivjanost sta si brat in sestra v spremstvu neotesanosti in surovosti, in vendar je namen športa zdravje života, plemenitost kreteni, le¬ pota gest. umerjenost obnašanja in har¬ monija družabnosti. Mnogo se je refor¬ miralo ljudsko šolstvo, pa potrebnejša je reiorma vsega tega, kar nudi danes mla¬ dini zabavo. — V vsem rečenem vidim stalne ovire vzgoji in pouku in če se te ovire korenito ne odstranijo, oziroma v koristno smer ne obrnejo, se nam ne bo posrečilo nikoli vzgojiti mladine do one višine, ki io ima na vidiku vzgojni cilj.— Svoj čas je bil dal dež. šol. svet odred¬ bo, da ne sme mladina raznašati časopis¬ ja. Pametna je bila ta naredba. Tudi da¬ nes je to aktualno vprašanje. Res je, da otrok nekaj zasluži, toda ta zaslužek da- leko ne odtehta zla, ki se zagreši nad mlado dušo. — Mladina čita časopise. Kaj čita? Vsevprek, kar. ji pride pod ro¬ ko, takozvano dobro in slabo časopisje. Surovi ton današnjega časopisja ubija avtoriteto v mladih dušah do vseh pred¬ postavljenih. Mladina proučava iz časo¬ pisov vso nagoto svoje okolice, svojih staršev, vzgojiteljev tja do najvišjih dr¬ žavnih funkcionarjev. Pa nai ima mladi¬ na spoštovanje; koga naj uboga, komu naj veruje, kje naj se naužije idealov, lepote, plemenitosti, poštenja, volje, ko je okoli nje vse tako grdo, gnilo, nepo¬ šteno, sebično, varljivo?! Kakšno zaupa¬ nje in ljubezen naj ima mladina do šole, učiteljstva, vzgojiteljev, ko pa čita, da je šola slaba naprava, trapilo mladine, uči¬ teljstvo malovredno, leno, ki državi Ie denar jemlje itd. Mladina to čita, žal le predobro čita in se odtuieio šoli. vzgoji¬ teljem ter krene svoje korake proti pro¬ padom za onimi, ki jim ni pomoči. Jav¬ nosti in vsem ki so za to oohuišanie od¬ govorni kličem: Quousque tandem?! Ali res ne uvidite in spoznate, kam to vede? - - In poleg tega še^ oni stalni refren v našem časopisju; »Šola je kriva, učitelj¬ stvo kje si? kaj delaš? Ti nosiš odgo¬ vorni st«. Ironija je to, satanska ironija današnje človeške družbe. — Kateri ča¬ sopis je za mladino dober ali slab? — Vsi politični časopisi so strankina glasila, so tedaj pristranski, če pišejo o šoli in vzgojiteljih za svoje strankarske name¬ ne so vse take notice in članki za mla¬ dino strup. Vsi brez izjeme so za mladi¬ no duševna kuga. Zanimivo je, kakšne krivde se šoli in vzgojiteljem po teh ča¬ sopisih natvezajo. Samo par primer: De¬ ček je kradel — kriva je šola. Paglavec se pretepa ubije šipo — slaba šola. Zopet drugi, star že do 50 let ropa, ubija, golju¬ fa — zopet šola je kriva. Tretji ropa v cerkvi — brezverska šola. Fantje se v pijanosti stepejo za dekleta — šola je kri¬ va. Dekle moralno pade — seveda šola jo je zapeljala. Lopov je iz maščevalno¬ sti zažgal, šola ga ima na vesti. Ker se sedaj mnogo mladine vozi v šolo in iz šole po železnicah bo, če skoči vlak s tira, naibrže tudi šola kriva. — In vendar vzgaja poleg šole tudi cerkev, dom in družba. So gotovi ljudje, ki hočejo in de¬ lajo dosledno, da pade ves odij le na šolo. Ali pomislijo vsi tisti, da dajejo s takim pisanjem pohujšanje mladini, po¬ hujšanje narodu in sv. pismio pravi, da bi bilo bolje, da se jim naveže mlinski ka¬ men na vrat, ter se utope v globočini morja. Hujska se proti šoli vsepovsod ponajveč iz osebnega sovraštva, ali pa demagoštva. Zamolčati tudi ne morem, da se zadnje čase, ko je vzgojno in pouč¬ no delovanje v šoli vsled danih razmer tako zelo otežkočeno, prav pridno po¬ rablja oo časopisju demagoške fraze o brezverstvu naše vzgoje, o metanju kri¬ ža iz šole in Bog zna kaj še. Že 30 let, kar službujem, se perij odično operira s tem političnim sredstvom. Nečastno in silno krivično je tako postopanje. Bojim se, da bodo tisti, ki s temi demagoškimi frazami podirajo in uničujejo delo uči¬ teljstva, iztrgali iz src nežne mladine Boga in vse njegove dobrine, ki jih je vsadil v dušo človeka, predno bo nasto¬ pila doba, da bi vrgli križ iz šole. Odkri¬ to rečem, če bi že križa v šoli ne bilo, bi ga morali, pa naj so to tudi brezverci, obesiti zopet v šolo, ker je to vidno znak Onega, ki je dal človeštvu »oni največji in najvzvišenejši nauk o ljubezni do Bo¬ ga,^ sebe in bližnjega, nauk, ki je najtrd¬ nejša podlaga pedagogike«. — Z obre¬ kovanjem šole in vzgojiteljev je otežko- čen, če morebiti celo onemogočen vsak blagodejen upliv šole na narod. Boj šole za svoj obstoj ter za napredek njen, za kulturno in vzgojno povzdigo naroda je dne 20. julija 1922 od dne do dne hujši in če bo šlo tako da¬ lje, postane v doglednem času poguba narodu in državi. Sovražniki šolstva iz- podkopujeio narodovo in državno eksis¬ tenco— ti so s svojim delovanjem največ¬ ja ovira napredku, vzgoje in pouka. Ke- daj pride rešenik, ki bo pognal z bičem v roki pohujševalce in razbojnike iz sve¬ tišča prosvete? Kadar se to zgodi, tedaj bo tudi našemu narodu nastopila ona | srečna doba kulture in omike, ki jo uži¬ vajo prosvitljeni narodi, kjer javnost kul¬ turnih institucij ne napada, temveč ščiti in v vsakem oziru podpira. (Dalje prihodnjič.) Iz Jugoslavije. — Za učitelje v kadru. »Nar. Pro¬ sveta« poroča: Na predlog g. ministra prosvete, ministarski savet je odlučio: da se učitelji, koji za vreme školskog odmora odslužuju svoj vojni rok, ne raz- rešavaju od dužnosti, prema čemu če za to vreme primati platu i sve ostale pri- nadležnosti. — II. Kongres Narodnega ženskega saveza se ie vršil od dne 4.—7. julija v Ljubljani. Kongresa so se udeležile za¬ stopnice ženskih društev, med katerimi ie' bilo zlasti veliko število aktivnih in biv¬ ših učiteljic, iz vseh krajev širne naše uje- dinjene domovine. Vodila ga ie z veliko spretnostjo in finim taktom g. Danica Hri- stičeva. Razpravljalo se je temeljito, iz¬ črpno in zanimivo o vseh aktualnih vpra¬ šanjih. ki se tičejo socialnega. gospodar¬ skega in kulturnega stališča jugosloven- ske žene ter zaščite nebogljene dece. Občudovali smo visoko naobraženost, duhovitost, požrtvovalnost in govorniško spretnost vseh teh žen, ki so predavale ali posegale v debato, ki ie bila živahna, deloma celo burna. A jasno je bilo videti, da vsaka izmed njih goji le eno željo, ko¬ ristiti kar največ mogoče svojemu naro¬ du in tako zaljedno domovini, veliki, uje- dinjeni Jugoslaviji, In dokler imamo take žene, lahko ponosno dvigamo glave, kajti one nam morejo vzgojiti le devojke ko¬ sovske in junake, sokoliče — Jugoviče. Udeleženkam kongresa na čast je pri¬ redila »Glasbena Matica« koncert, za ka¬ terega so se te s prisrčnimi ovacijami gi¬ njene zahvaljevale. Ljubljanska podružni¬ ca N. Ž. S. pa jim je v slovo priredila ča¬ janko katere se ie udeležil poleg pokra¬ jinskega namestnika dr. Vilko Baltiča. ge¬ nerala Dokiča. dvornega svetnika dr. Skaberneta, načelnika oddelka za social¬ no politiko Ribnikarja tudi generalni kon¬ zul čehoslovaške republike dr. Otokar Beneš. Ob prisrčnih nagovorih, pozdravih in zahvalah so se v medsebojnem spozna¬ vanju odpirala srca. vzljubile so se sestre vseh treh plemen in ob zvokih godbe Dravske divizije v presrčnem objemu za- I plesale »kolo«. S solzami v očeh so se ob ! slovesu poljubljale zadovoljne in srečne, da so se našle klicaje si »na veselo svi¬ denje ob III. kongresu«. — Proslava mature. Maturanti mari¬ borskega učiteljišča iz leta 1880. in 1881. proslavijo 5. in 6. avgusta t. 1. 42 oziroma 411etnico mature letos v Celju, kakor se ie večina izrekla. Sestanek le 5. avgusta v »Narodnem domu« zvečer ob 19. (7.) uri. Vse drugo se določi tam. Na polno¬ številno. zdravo in veselo snidenje v Ce¬ lju! Pozdravljeni! — Sklicatelja: Šmid in | Potekat. — Za Gradišnikov spomenik so do- | slej darovali: Celjsko učiteljsko društvo Din 911.50. Ptujsko učiteljsko društvo Din 100, tov. Lilia-Polšnik Din 10; skupaj Din 1021.50. Druga okrajna učiteljska stva in nečloveštva. Ne je'den narod ni bil in ne bo slaven in kreposten brez po¬ uka. Samo zversko srce in živinska na¬ rava more mrziti nauke in omiko razuma in karkoli nepremišljeno in bedasto go¬ drnjati proti naivečjemu božjemu daru — spominu in ieziku. Za nauke ie treba vzbuditi neposred¬ no zanimanje t. i. za nje ie treba hrepe¬ neti zaradi njih samih. Tisti, kateri išče naukov, da ž njim dospe do nekake ve¬ ljave. ne pa — da postane razumen, raz¬ svetljen, boljši in dovršenejši — misli na¬ pačno in slabo kakor o naukih, tako o svoji duši. Vsa veljava naukov se kaže v razsvetljenju uma in umskem vodstvu srca Razumen človek ne kaže nikdar brez potrebe svojega znanja. Prevzeten postati z nauki to kaže bedaka v hramu modrosti. Prava učenost ie vedno spoje¬ na s ponižnostjo. Razumnik se vedno uči, ali vedno ve. da še malo zna. in zato mu ne pade na um o svojem znanju visoko modrovati. . Pri navadni vzgoji deluie največ vzgled, človek od narave posnema tuje navade le malo mara za to, kar se mu ponuja. ali rad stopa po tistem potu. po katerem hodijo drugi. Kar dete sliši, to si zapomni: kar vidi. da se pred njim vsaki dan dela, na to se, navadi. Tudi na.islabejše dete se more popraviti s pri¬ mernim postopanjem, ali z neprimernim — pokvariti. Nekateri se radi tegote, pre¬ piralo itd. — a drugi so od narave nag¬ njeni h krotkosti. mirnosti, prijateljstvu- k ponižnosti in kreposti. Prve nagnjeno- sti ako se z razumno vzgojo obrnejo na dobro; — rode in proizvajajo viteške kre¬ posti: tiste pa, ki so same na sebi lepe, če se puste brez vzgoje. ne rode nič pri¬ da, ampak v vsem nemarnost, maloduš¬ nost. strast, pohlepnost, priprosto in pov¬ sem nerazumno lahkoverje itd. Otroka je treba navaditi poslušnosti. Iz poslušnosti in pokornosti se rodi truda- ljubnost in izpolnjevanje vsake dolžnosti in od tod pa izvira vse. kar ie pošteno, razumno in pravično. Samovolja je prva otročja strast. Ako se iim ne dovoli ono. kar bi radi — jočejo in kriče — ali kadar od.rasteio in se ojačijo — zahtevajo s silo to, kar jim ie všeč. Roditelji so prvi upravitelji, vodite¬ lji in učitelji otrok. Oni so iim najljubez- niveiši prijatelji, najboljši dobroželitelji in največji dobročinitelji. Iz radovednosti se rodi znanie. a kako ie ta prirojena člove¬ ku. se vidi že pri malem otroku, kateri hoče vse videti in vedeti. Razumni starši spodbujajo to hrepenenje, ter se z maj¬ hnim otrokom vedno razgovarjajo in jih vprašaio za vse, kar so videli, čuli. govo¬ rili. se naučili, naredili itd. — Male otroke ie treba varovati vsake laži in nai bo to tudi v šali. ravno tako od vsakega go¬ vora s slabim ali zvitim namenom. Za odrasle otroke so najboljša vzga- iališča. občna učilišča, kjer ie tekmovanje z drugimi zelo koristno. Pri nauku pa ve lia. da se za učence izbira ono, k čemur jih kliče in napeljuje narava. Predolge lekcije in čitanje brez mere — utrudi možgane. Gradivo in obliko pouka je treba spreminjati. Od starejših pisateljev pre¬ stopimo k novejšim, globoko tvarino je treba zamenjati s plitvo resno s šaljivo in veselo, namesto pogostoma knjige je vzeti tudi pero v roko itd. Kratko povest ali basen si hitro zapomnijo. Ona ukore¬ nini nauk. ki ie v njej, z večjo močjo v mlado srce. kakor še tako lepo napisani govor o tem. pri katerem ie treba mnogo i.n globoko misliti. To so njegovi glavni pedagoški na¬ uki! Umrl je 1. 1811 v Beogradu. —z— društva nai se v kratkem odzovejo na¬ šemu pozivu. Spominjajte se naših zve¬ stih delavcev. Častimo sami sebe! — Makso Wudler, Celje. — Viša pedagoška škola. »Nar. Pro¬ sveta« poroča: G. min. prosvete tražio je od g. min. finansija da učitelji, sluša- oci više pedagoške škole u Zagrebu pri- maju lični dodatak na skupoču II. skupa- rinskog razreda, pošto Zagreb spada u II. razred, a ne, kao do sada, dodatak mesta u kome se vode kao učitelji. Delovni projgjram Osred. Zveze jav¬ nih nameščencev v Ljubljani. »Naš Glas« piinaša v 27. štev. odlomek iz delovne- ga programa org., ki vsebuje sledeče točke. L \si savezi naj v smislu svojih pi avil zavzemo v političnem' oziru zopet strogo nadstrankarsko stališče. Elemen¬ te. ki bi hoteli v savezih ali izven njih prikrito ali očitno delovati v smislu, ki ne odgovarja interesom savezov, je brez¬ pogojno pravočasno odstraniti. Lokalnih teženj načelno ni gojiti in pospeševati, ker morajo biti savezi po našem mnenju fundirani na širši podlagi in zastopati sa¬ mo enotno formulirane zahfeve vseh dr¬ žavnih aktivnih in neaktivnih nameščen¬ cev širom države. 2. Glavni savez v Beogradu naj bi postal resnično matica vseh strokovnih in pokrajinskih zvez in naj bi na ta način opredelil svoje delo¬ vanje na znotraj in na zunaj. 3. Za uza¬ konjenje načrta novega zakona o civilnih državnih nameščencih še pred zaključ¬ kom letošnje parlamentarne kampanje z veljavnostjo od 1. avgusta t. 1. naj se upotrebijo vsa legalna sredstva. 4. Do¬ seči je treba ukinjenje maksimiranje rod¬ binskih doklad nižjim državnim usluž¬ bencem in sprečenje nameravanega mak¬ simiranja teh doklad za državne urad¬ nike. Nadalje bi bilo izposlovati zvišanje in izenačenje davčnih postavk 5 oziroma 300 Din (za sluge in uradnike) glede od¬ mere rodbinskih (porodičnih) doklad na primerno višjo letno bazo. V zvezi s tem perečim vprašanjem in spričo rasto¬ čih cen vseh življenskih potrebščin po¬ staja vsak dan aktualneje tudi vprašanje zadostnega zvišanja sedanjih draginjskih doklad vobče, vsled česar je takojšnja iz- prememba in dopolnitev zakona z dne 30. marca t. 1. (Služb. Nov., br. 83 od 15. aprila 1922) neobhodno potrebna. Kakor po vseh drugih modernih državah, naj bi se do prehoda v normalne življenske odnošaje uvedel tudi pri nas sistem rasto¬ čih ali padajočih draginjskih doklad. (Gli- ding scala). 5. Izenačenje službenih pre¬ jemkov pomožnih slug, pokojnin, vdov- nin, miloščin in sirotnin v dinarje potom zakona ni nič manj nujna socialna potre¬ ba, kakor je bilo izenačenje pripadnin aktivnih drž nameščencev in definitivnih slug. 6. Zagotovitev obligatornih polovič¬ nih voženj po vseh železnicah in paro- brodih v državi za aktivne in neaktivne državne nameščence naj bi se izposlo¬ vala čimpreje. Ugodnosti bolniške in zdraviliške oskrbe naj se za vse nave¬ dene nameščence uveljavijo s posebnim zakonom. — Šolskim vodstvom, ki se zglaša- jo za tiskano »Letno poročilo« I. m. de¬ ške osnovne šole v Ljubljani, naznanja¬ mo, da so vodstvu vsa »poročila« že pošla. — Okrajni šolski svet v Krškem še do danes ni konstituiran. Kaj je temu vzrok? Ali brezbrižnost predsedstva okrajn. šolskega sveta, ali počasnost po¬ krajinske uprave, ki še do danes ni re¬ šila rekurzov glede volitve zastopnikov občin? — V Leskovcu pri Krškem bo s pri¬ hodnjim šolskim letom oddati dve služ¬ bi — in sicer eno definitivno, drugo pro¬ vizorično. Za prvo, že v mesecu maju razpisano službo se ni oglasil nobeden prosilec, najbrž vsled tega, ker je bila v razpisu neutemeljena opomba »brez hrane«. Treba bode torej to službo vno¬ vič razpisati. Pripomni se, da bi imel prosilec za to mesto prosto stanovanje v šoli in je tudi za hrano preskrbljeno. Istotako bi bilo preskrbljeno za hrano in stanovanje tudi za proviz. učno moč. —- Kraj je lep in leži blizu železnice. V prvi vrsti bi se moralo pri oddaji služb ozi¬ rati na moške prosilce, predvsem take, ki so zmožni poučevati tudi telovadbo in petje. Sedaj so namreč nameščene na petrazredni šoli z dvema vzporednicama same ženske moči. — Desetletnica mature. Učitelji, ki so maturirali 1. 1912. v Gorici, se vabijo ob priliki desetletnice mature, na teljski sestanek dne 10. avgusta v_ Ljub¬ ljano. Zbirališče v restavraciji pri vem svetu« ob 6. popoldne. Pridejo tu tovariši iz Julijske Benečije. L. P. — Učiteljski telovadni tečaj v P™“- Ptujski Sokol je priredil v dneh L ■ julija t. 1. učiteljski telovadni tečaj. se je udeležilo 32 učiteljev(-ic) iz P tu skega in ormoškega okraja, gotovo leP° Štev. 29. Stran 3. UČITELJSKI TOVARIŠ, dne 20. julija 1922. Število, a bilo- bi naravnost impozantno, 1(0 bi se bilo moglo, izposlovati vsem pri¬ ženim dopust. Okolica ima Julija še po¬ uk. Predavalo se je snov: a) zgodovina telovadbe, b) lvršov sistem (teoretično in praktično), c) fiziologija telesnih vaj, d) organizacija in unrava. Vsa čast ptuj¬ skemu Sokolu pod starosto br. Sovre- tom. k' lla ta k način pospešuje razširje¬ ne sokolske misli no ptujskem in ormo¬ škem okraju ter usposablja učiteljstvo, da o-oii telovadbo uspešneje Vsa hvala pa bratom predavateliem in vaditeljem! I. K Na državnem zavodu za gluho¬ neme v Ljubljani je s prih. šol. letom na¬ mestiti učitelja, ki naj se izobrazi za pouk in vzgojo gluhoneme dece. -Glede podrobnosti razpisa opozarjamo na šte¬ vilko 72. Uradnega lista. — Tovarišem(-cam) litijskega okra¬ ja Kakor je »Tovariš« naznanil, obhaja Ž vrli kolega, nadučitelj Toman v Mo- ra včah, 30. julija štiridesetletnico svoje¬ ga plodonosnega delovanja in 301etnico j, 0 t pevovodja nevskega društva Toman L služboval tudj v našem okraju. Zla- jii v Hotiču se ga starejši ljudje z vese¬ ljem spominjajo. Še danes zapojo njego¬ vi bivši pevci radi pesmi, ki so jih pre¬ pevali pod vodstvom Tomanovim. To¬ variši, tovarišice! Prihitimo 30. julija v prijazne Moravče, da izkažemo našemu j veteranu svojo ljubav. — B. Andoljšek. — Na drž. moškem učiteljišču v Ljubljani sta izvršila zrelostni izpit tudi j Gorup Fran in Gregorič Edvard (z od¬ liko). nima za osnovno šolo praktičnega pome¬ na, (ta glas se je že mnogokrat začul med vrnU d T° K1 m 1 mi skupn ° in mogočno za- H , ° , zak tevo in utemeljili važnost knllnrn *. an]a . kot vz £°' na sila, kot izraz kulturne stopnje naroda itd. Naš narod o\ ekoveca in zliva svoje mišljenje in ču¬ stvovanje v lene pesmi ravno tako kakor v druge umetnine, med katerimi zavze¬ majo vezenine gotovo častno mesto Vezenje je starodavna umetnost. Njen dom j e Orijent. Od tam se je širilo po vsem svetu in bila vsakemu narodu sred¬ stvo, s katerim slika svoj značaj. Izraža nazore o> življenju, zato ie to ročno delo raznovrstno. Turško bogastvo, ter objed¬ li 6111 ltepoznanie naravne krasote izraža l mkinja v vezenju tako gosto z zlatom obloženim, da se tkanine, na kateri je iz¬ delano, ne vidi. Rusinja ljubi in izdeluje vezenine bele in nežne kakor snežinke, oziroma preproste, a objednem bogate, kakor njena rodna zemlja. Italjanka se noče meriti z mojstri slikarji svoje do¬ movine: v agopituri kaže svoio umetnost. Japonka in Kitajka izdelujeta bajno lepe vezenine, a povsod se opaža, da gledajo tam ljudje svet z druge perspektive nego Evropejci. V svetovni razstavi, kjer ie bila za¬ stopana večina svetovnih držav vseh pe¬ tih delov zemlje, sem gledala v pavilonu za ž. ročna dela razliko vezenin posamez¬ nih narodov. Zdel se mi je pavilon knjiga, ki živo govori o zgodovini in kulturi za¬ stopanih držav, o njih medsebojnih odno- šajih, stikih in razmerah. Vestnik meščanskih šol. —c Še nekoliko statistike meščan¬ skih šol. Društvo meščan, učiteljev v Vojvodini je izdalo »Almanah«, ki je v njem tudi statistika meščanskih šol za j kraljevino izvzemši Bosno, ki ni pravo¬ časno poslala statističnih podatkov. Po - teh podatkih ima Vojvodina 26 me¬ ščanskih šol, jned njimi 13 mešanih, 4 j deške in 9 dekliških. Razredov je 149, j učiteljev 214, učencev in učenk 5203. Hrvatska in Slavonija ima 38 me- J ščanskih šol s 167 učitelji in 4360 učen¬ ci. Dalmacija ima 16 meščanskih šol j z 81 učitelji in 1366 učenci. V Slove¬ niji je 31 meščanskih šol z 267 učitelji ' in 5074 učenci. Če prištejemo še Bos¬ no, imamo 127 šol, okroglo 880 učite¬ ljev in učiteljic, pa 18.000 učencev in j jjfenk. D. H. Vestnik učit. ženskih roč. del. in gospodinjstva. »ŽENSKA ROČNA DELA IN UČITE¬ LJICE«. (Piše: R. S.) (Dalje.) Večina tehnik ročnega dela je prišla v srednjo in severno Evropo od Arabcev j črez Špansko in Italijo. Študija, če se je v naši domovini ple- i tlo že prej nego na Španskem in Italijan¬ skem bi tvorila zanimivo poglavie. ki bi ob jednem dokazalo, da je pri nas pletenje trdno vkoreninjeno — in ni mogoče izbri- j sati ga iz učn. načrta osn. šole. Nepozna- : nie te tehnike pomeni neko pomanjkanje v ! dekliški vzgoji in gospodinjski vedi. Da je oletanje mrež neko delo, ki ni 1 velike važnosti ne za šolo. ne za dom. trdi že Hillardt Stenzinger. Morebiti bi . imelo pomen za kraje kjer se bavi lljud- f stvo z ribarstvom. Plesti mreže je ribi- j čevo delo. Pletanje mrež. macrame, frivolite, to j so vse tehnike zadelovanja niti kakor ple¬ tenje in kvačkanje. Učile smo Se jih na J osn. šoli. a le takrat, če smo bile gotove * z drugimi predpisanimi vajami dotičnega * šolskega leta. Pomembne so te tehnike le za osebe, 'ki se menijo v življenju pečati 1 veliko s takšnim delom. Take osebe se pa ’ posvetijo r. d. v posebnih šolah, tedaj se j osnovni šoli res ni treba baviti s terni teh¬ nikami. Učni načrt ž. r. d. je vtemeljen in zi¬ dan na podlagi potreb vsakdanjega živ¬ ljenja. Dokler bomo živeli kakor živimo sedal da namreč nosimo šivano perilo, ši¬ vane obleke, pletene nogavice in druga oblačila, kvačkane rute itd. ne moremo reformirati učnega načrta r. d. tako da bi katero tehniko zanemarjali, ki je potreb¬ na za izdelovanje teh predmetov. Ker se 'e r. d na osnovni šoli očitalo že toliko¬ krat. da ni dovoli praktično, sem- obrav¬ navala tudi jaz površno in zelo enostran¬ sko nekatere tehnike da sp vglobimo v notrebo r. d. s praktičnega stališča. Pa ie še nekaj panog, o katerih se mi z di. da zavzemalo posebno stališče. Ročno delo je merilo za kulturo na¬ roda kakor pesem, kakor slika. Ako bi danes kdo skušal zahtevati ftai se opusti na šoli risanje ali petje, ker Trgovsko-obrtno in kmetijsko šolstvo. —t Na tehniški srednji šoli v Ljub¬ ljani bodo v šolskem letu 1922/23 otvor- jeni ti-le oddelki: 1. višja stavbna šola; 2. višja strojna šola; 3. stavbna rokodel¬ ska šola; 4. strojna delovodska šola; 5. elektrotehnična delovodska šola; 6. mi¬ zarska in strugai-ska mojstrska šola; 7. kiparska šola; 8. ženska obrtna šola; 9. javna risarska šola. Vpisovanje v I. let¬ nik višje stavbne in višje strojne šole bo dne 11. septembra t. L, v višje letnike pa dne 14. septembra. Dne 12. septem¬ bra bo vpisovanje v I. letnik oddelkov, ki so zgoraj navedeni pod točkami 4., 5, 7. in 8.; dne 14. septembra pa v višje letnike teh oddelkov. V mizarsko in stru- garsko mojstrsko šolo bo vpisovanje dne 12. septembra, v javno risarsko šolo dne I. oktobra, v stavbno rokodelsko šolo pa od dne 1. do 15. oktobra (v ta odde¬ lek tudi pismeno). Ponavljalne preizku- nje bodo dne 11. septembra, sprejemne preizkušnje v višjo stavbno in višjo strojno šolo dne 12. septembra, sprejem¬ ne preizkušnje za žensko obrtno šolo pa dne 13. septembra. S po¬ ukom se bo pričelo v vseh celoletnih oddelkih dne 15. septembra. Pouk v jav¬ ni risarski šoli prične dne 1. oktobra, v stavbni rokodelski šoli pa dne 3. novem¬ bra t. 1. Vse druge podrobnosti glede sprejemnih pogojev itd. so razvidne iz razglasa v Uradnem listu št. 73, z dne II. julija 1922, in iz objave na razglasni deski v zavodu. Še potrebna pojasnila pa daje na zahtevo ravnateljstvo šole. Naše narodno prosvetno delo. Šolski odri in pevski zbori. —po V Leskovcu pri Krškem je opa¬ žati velik napredek v delu na prosvetnem polju. Že. v šolskem letu 1920./21. se je preuredila ena največjih šolskih sob. ki ni bila primerna za učilnico, v telovadnico, v nrvi vrsti za šolsko mladino, potem pa tudi za druga društva. Že takrat se je na¬ pravil v tej telovadnici mal, priprosr, a vendar čeden šolski oder. na katerem ie nriredila podružnica »Kola jugoslov. se¬ ster« dve igri. šolska mladina pa tudi dve. V preteklem šolskem letu pa je priredila zgorai omenjena podružnica zopet dve igri, sokolsko društvo pa eno. Dne 28. ju¬ nija t. 1. ie priredila šolska mladina lepo slavnost k sklepu šolskega leta in obenem v spomin na Vidov dan. Po maši se ie zbrala v okusno okrašeni, največji šolski sobi', kier se te vršila slavnost. Na pro¬ gramu so bile sledeče točke: Govor nad¬ učitelja, deklamacije raznih domoljubnih pesmi, petje himne »Botže pravde«, »Lepe naše domovine« »Naprej zastava slave« in drugih narodnih pesmi. Zvečer se je priredila igra »Palčki« s petjem, deklama¬ cija s petjem O. Zupančičeve pesmi »Mak«. Kostumi so bili lepi in vsa prire¬ ditev je bila jako lepa. Daši ie vse učitelj¬ stvo po možnosti radovoljno pomagalo, imata vendair naivečje zasluge pri teh pri¬ reditvah gdč. učiteljici Milena Žagar in Olga P1 e v e 1 j. Žal, da bosta skoraj go¬ tovo zapustili to mesto. — Tukaj je pa tu¬ di »Pevsko in tainburaško'društvo Jugo¬ slovan«. Vodi ga nadučitelj J. Cvirn. Ob¬ stojal je že pred vojno, med to je nekoli¬ ko ponehal delovati, sedaj pa je zopet pri¬ čel — in Sokolsko društvo. Ker je pa na tei Šoli s 5 razredi in 2 vzporednicama edina učna oseba nadučitelj, ki je že pri¬ leten in posebno pozimi bolehen, je nujno j potrebno, da se tu namesti učitelj, ki je i muzikaličen in dober telovadec in druga- j če zdrav im čil, seveda v prvi vrsti ve¬ sten, dober učitelj v šoli. — Tu delajo naši nepri.vatel.ii s polno paro, tedaj je tre¬ ba krepkih protiutež. Bila bi velikanska škoda, če simo že napredovali, da bi zopet nazadovali. To naj višji šolski svet uva- žuie v korist tukajšnj šole in naši lepi do¬ movini. —po Ribno pri Bledu. Tukajšnja šol¬ ska mladina je priredila 21. maja t. 1. pod j vodstvom tukajšnjega voditelja Milana Vrezeca šolarsko veselico, ki se je v vsa- i kem oziru izborno obnesla. Kaj takega pač nismo videli še v kibnem. Vzpored, i ki .ie obsegal 11 točk, je bil prekrasen. , Igro; »Cista vest«, so malčki izborno ; igrali. Pevske točke šolarjev so bile tako j precizno izvajane, da se je moralo nekaj pesmic ponoviti. Patriotične deklamacije j so bile izborne. Najlepša je bila živa slika , s petjem: »Bože pravde«. Občinstvo, ki ie napolnilo obširno dvorano do zadnjega kotička, kar ni hotelo prenehati s ploska¬ njem. Navzočih je bilo tudi več Srbov im Hrvatov, ki so bili od pesmi: »Rado ide Srbim u vojnike«. tako očarani, da se je na njih zahtevo morala ponoviti in so oo- darovali nekatere šolarje z darili. Na splo¬ šno željo se je prireditev ponovila 25. ma¬ ja. Po prireditvi so bili pridni malčki po¬ goščeni. — Cisti dobiček se je razdelil taikole: Jugoslovanski Matici se je odpo¬ slalo 50 Din. za »Dečji dom« 50 Din. za stradajočo rusko deco 50 Din. za šolske potrebščine revnim učencem 75 Din. za šolarsko knjižnico 125 Din in za gledali¬ ški oder 100 Din. — Čast g. voditelju, ki je v tako kratkem času izvežbal malčke. Kako požrtvovalno deluje g. voditelj, do¬ kazuje. da ie ustanovil v teku enoletnega tukajšnjega bivanja pevski zbor in drama¬ tično društvo. V teku enega leta se je pri¬ redilo okrog 20 gledaliških predstav ter več koncertnih in drugih prireditev. — Posnemajte ga! —po Šolski oder na Muti. V nedeljo, dne 25. junija in drugič v nedeljo, dne 9. julija je šolska mladina na Muti vprizorila otroško igro »Kralj Matjaž«. Obakrat ie prireditev zelo dobro uspela. Če pomisli¬ mo, da so sodelovali večinoma učenci, ki govore doma vsle'd prejšnjih razmer le nemški in so se slovenščine naučili šele v šoli. se moramo naravnost čuditi vztraj¬ nosti in pogumu učiteljstva, da si je upalo prirediti tukaj to težko igro. ki zahteva že mnogo od igralcev. Da je kljub temu uspela Drireditev tako lepo, nam priča o trudu, ki ga je imelo učiteljstvo. Učitelj K o g e 1 n i k je žrtvoval skoraj skozi pol leta ves prosti čas za napravo kulis. Delo je res mojstrski izvršil. Nadučitelj W o - mer je imel z režijo mnogo truda, drugo učiteljstvo pa s pripravo oblek in drugih Dotrebščin. Pevske točke je spremljal or¬ kester pod spretnim vodstvom 'državnega sekvestra železarne g. Josipa Mrav¬ ljak. Med igralci je svojo ulogo najbolje pogodil Gornikov Ivan (učenec Perko), ki ie pokazal izvanredno nadarjenost. A tudi drugi učenci so pogodili svoje uloge tako dobro, da smo bili prijetno iznenadeni. — Pozabiti pa ne smemo tuikaij dejstva, da pri nobeni prireditvi nismo videli onih mogotcev, ki hočejo imeti sicer, kadar iim to kaže. narodnost in šolstvo v zaku¬ pu. Pohvalno pa moramo omeniti tukaj našega župana in načelnika krajnega šol¬ skega sveta g. Iv. Paternuša, ki je mnogo pripomogel, da je prireditev imela tako lep ustpeh. —po Iz Prekmurja. Na dvorazred- nici v Kobilju je priredila šolska mladež dne 25. junija šol. predstavo s petjem, deklamacijami in igro »Kaznovani šalji¬ vec«.. .Malčki so krasno izvajali svoje uloge v veliko zadovoljstvo ljudstva. Učenci so tudi nabrali 500 znamk za Ju- goslovensko Matico. —po Meščanska in ljudska šola v Dolnji Lendavi sta proslavili Vidov dan z uprizoritvijo igre »Pogumni Tonček« s petjem, godbo in plesom. — Največ tru¬ da sta imela tov. Klanjšek in Runovče- va. Igralci so rešili svoje uloge nad vse pričakovanje. Mati, Tonček, berač Jer- nač, sploh vsi so jo pogodili. Starši so bili presenečeni. Tu se je pokazalo, kaj zmore mladina pod dobrim vodstvom. Naprej po tej poti in uspehi ne morejo izostati! — po Cerknica. Dne 25. in 29. junija se je uprizorila pri nas mladinska igra »Krojaček junaček«, petje in deklamaci¬ ja. Igra je lepa, ima tudi svoje težkoče. Zahtevala je dosti truda, ki se ga niso ustrašile gdč. učiteljice. Igrali so jo otro¬ ci nad vse pričakovanje prav dobro. Vsi gledalci so se zadovoljno vračali od na¬ še prve mladinske predstave. Gdč. uči¬ teljice pa so žele priznanje in zahvalo za svoj trud. Obenem bodi izražena iskrena zahvala tudi g. Malovrhu, ki je tako po¬ žrtvovalno podpiral gdč. pri tem delu! — Po drugi igri so bili otroci (igralci in pevke) pogoščeni s pecivom in kavo. Cisti dobiček je namenjen nabavi knjig za šolarsko knjižnico. Književnost in umetnost. JEDNA ANKETA O SRPSKO-HRVAT- SKIM ODNOSIMA. (»Srpski Književni Glasnik.«) (Nastavak.) Svečenik Vinko Brajevič (Kastel- Kambelovac kod Splita). »Ono što se na¬ ziva »hrvatskim pitanjem« bez dvojbe postoji, tek što zapravo n i i e »hrvatsko« več opče »jugoslovensko pitanje«, koje se tiče i Srba i Hrvata i Slovenaca.« »Pa zato nema drugog izlaza: te vode s jed- ne i s druge strane treba ukloniti, onemo- eučiti, i zamijeniti drugim zgodnijim lju- dima, koji ne če sanjati ni o velikoj Hrvat- skoi ni o velikoi Srbiji, več o Jugoslaviji onakovoi kakovo ona iest i treba da hu¬ de. Dok se to ne izvrši, uzaludno če biti | svako raspravljanje o sporazumu. To ; treba da hude naša politika prema gore; : a prema dole: da svi Dropoviiedamo lju¬ bav i snošliiivost bez obzira na bilo koje ; razlike kraia. Dlemena ili viere. da svi u ; svojem djelokrugu izgradujemo iznutri ! budueu Jugoslaviju. koja je tek iz vana j izgradena. I da dižemo moral privatni i | javni u ovo poratno doba. koje je bez du- i še i bez osječaia, ier moral je baza javno- me ooretku, i dok njega ne bude, uzalud černo vapiti za dobrom upravom i pošte¬ nim režimom.« Šukrija Kurtovič (Sarajevo). »Narod¬ na masa. koia im (vodamaHrvatskog Blo¬ ka) ie dala poverenje. trpi druge muke: iste muke kao masa u Srbiji i u drugim krajevima.koie dolaze od loše administra¬ cije. Samo s tom razlikom što to nezado¬ voljstvo. radi političke nezrelosti u Hr- vatskoi. ne ide kao u Srbiji putem traže- nia ponravka sa uvereniem da tom nije kriva država, več prilike političke i po- ratne, nego se za sve krivi — po nesaves- nom harangiranju voda — država. Po- nravak administracije bio bi prema torne takode iedan uslov za pooravak politič- kih prilika u Hrvatskoj: on bi oduzeo mo- gučnost nesavesnim političarima da radi Petra krive Svetog Petra, Ne dakle hr- vatsko nego mnogo više drugi razlozi i krilatice, koje su bačene u narod, dale su g. Radiču onolike glasove u Hrvatskoj. I stoga je za rešenie i hrvatskog pitanja i svili drugih, gore navedenih pitanja, naj¬ bolj! i najsigurniji put ako i dalje ostane¬ mo Dotnuno dosledni dosadanjem radu i ideji koia ie pobedila i koja nas je ujedi- nila, ideji narodnog i državnog jedinstva. Konsekventnost ie naisigurniji put ne sa¬ mo za pobedu iedne ideje nego i iedne po¬ litike. Duboku veru u pobedu treba da i dalie zadržimo mi svi. i oni koji smatra- iu ideju narodnog jedinstva kao fakt. i oni koii ie smatraju kao neophodno po- trebu. Sada nam ie to lakše neg opre. jer smo u boljem položaju. Da dodemo do ove tvorevine koiu danas imamo, do slo- bodne države naše, gazili smo u krv i smrt, i ako smo i onda znali ko če a ko ne če što smo mi hteli. Znali smo i proce- nat noiedinih krajeva sa kojim možemo računati kan sa svojim, ali nas nije ni ma¬ lo smetalo (ni nas Jugoslovensku Nacijo- nalnu Omladinu. ni Jugoslovenski Odbor, ni Narodnu Skupštinu, ni Vladu) da zahte¬ vamo oslobodenie i uiedinjenje i onih kra- ieva gde smo računali na naimanji proce- nat svojih istomišljenika. Princip nam da¬ kle niie bio volja pojedinog kraia, pokra¬ jine ili »plemena«, nego opšta zajednič- ka volia celoga naroda. Bili smo mišljenja da se ujedinienie mora prevesti pa makar i šilom, ne samo proti v neprijatelija. Au- strije. nego protiv rodenog brata koji ga ne če. I ta ideia ie pobedila. Sila se nije mo¬ rala — hvala Bogu — upotrebiti. ali je treba upotrebiti ako ko htedne šilom ili ma kakvim smicailcama da uništi ono što ie kroz generacije stvarao zdravi instinkt narodni, što su nropovedali i za šta su bili naiveči umovi naši u Drošlosti. i za što ie nalo more krvi naših heroja.« —k Henrik Ibsen: Gospa z morja. Igra v 5. dejanjih. Iz norveščine preložil Vojeslav Mole. S pričujočo knjigo ie za¬ čela Tiskovna zadruga izdaiati v sloven¬ skih prevodih Vo.ieslava Moleta vrsto najboljših dramatičnih spisov prvega dra¬ matika Henrika Ibsena. Ibsenova dela pomenjajo važen prelom v razvoju, mo¬ dernega gledališča ter so že zdavnaj pre¬ šla v svetovno literaturo. Zato moramo Stran 4. HČTTF.I IŠKI TOVARIŠ, dne 20. julija 1922. Štev. 29. le z veseljem pozdraviti, da se pojavijo i tudi v slovenskem jeziku. »Gospa z mor- i ja« ie eden izmed onih Ibsenovih umotvo¬ rov, v katerih se peča pisatelj s proble¬ mom zakona. Prevodu »Gospa z morja« bodo sledili prevodi ostalih najvažnejših Ibsenovih dram. Študija o Ibsenu pa izide pozneje v zvezku »Pota in cilji«, posve¬ čene skandinavskim pisateljem. Lepo opremljeno knjigo se naroča pri Tiskovni zadrugi v Ljubljani. Prešernova ulica 54. —k H. Sienkievicz. Z ognjem in me¬ čem Povest iz davnih let. Prevel dr. R. Mole. Ilustracije Olivove L snopič. Na¬ povedana nova izdaja znamenitih Sien- kieviczevih romanov je začela izhajati. Pred nami leži prvi snopič romana Z og¬ njem in mečem, ki obsega 4 pole velikega formata in prinaša dve dobro uspeli ilu¬ straciji. Posamezni snopiči bodo izhajali mesečno. —k Luther, Mali katekizem. Doktor¬ ja Martina Luthra, mali katekizem ali glavni nauk svete krščanske vere za mla¬ dino v evangelskih .šolah. Iz prekmuršči¬ ne preveden na pismeno slovenščino. Ta knjiga je natančen prevod dosedanjega v prekmurščini spisanega protestantske¬ ga katekizma. Vsem pismeno slovenskim izrazom, ki se razlikujejo od prekmurskih so prekmurski pridjani v oklepajih. N. pr. kristjan (krščenik) vprašanje (pitanje) itd. —k Mlinarjev Janez, slovenski ju¬ nak ali uiolemenitba Teharčanov. Spisal do narodni pripovedki iz srede XV. stole¬ tja F. K o č e v a r. Knjigarna Goričar & Leskovšek v Celju je s svojo lastno zalogo mnogo pripomogla h kulturnemu napred¬ ku našega naroda in ie sedaj izdala zo¬ pet novo knjigo, o kateri smo prepričani, da bo segame no njej vsestransko. Založ¬ ništvo samo niše v predgovoru: Koliko zanimanja vzbuja še sedaj lepa narodna prioovest »Mlinarjev Janez, slovenski junak ali uplemenitba Teharčanov«. ki se je vršila pred 448 leti. kaže to. da se je peti natis, ki se ie priredil 1. 1910. že pred letom dni popolnoma razprodal. Povpra¬ ševanje po tej knjižici pa je bilo tako splošno, da smo se odločili, natisniti io še šestič. — Posebno dobrodošla bo našim šolskim in ljudskim knjižnicam. —k Srpski Književni Glasnik od 16. VI. 1922. kni. VI. br. 4 ima sledeči sa- d r ž a i : Otac. pripov. (kraj) od B. B.-ič, Legenda o gluvonetnoj, pes. od Milete Jakšiča. Jedra mladosti, pes. od Kuzme Tomašiča. Tužna breza. pes. od Mihaila Mirona. Iz kineske lirike: Zimska noč, pes. od Pei-Lo-Tjen i Planine, pes. od Ven-Čeng. O tragičnom od Branka La¬ zareviča, Aleksaudar Blok od Aleks. Pa- godina. Priloži proučavatra violentnog tipa (kraj) od Dr. Mil. Nedeljkoviča, An¬ keta o srpsko-hrvatskim odnosima (VI.): Ljubomir Stojanovič. Milan Begovič, Dr. Mirko Korolija. Dr. Jovo Zubovič; Umet- nički pregled; Politički pregled: Ocene i prikazi; Beleške. —k V. F. Jelenc: 1914—1918. Spo¬ mini jugoslovanskega dobrovoljca. Ljub¬ ljana, 1922. Pravkar je izšlo pod gornjim naslovom zadnje, že posmrtno delo pre¬ rano umrlega časnikarja in feljtonista V. F. Jelenca, ki je doslej edino te vrste v naši literaturi. Pisatelj je odšel 1. 1913 v Srbijo, kjer je živel nekaj časa kot državm uradnik, ob izbruhu vojne je pa stopil kot dobrovoljec v njeno armado ter pre¬ živel z njo številne siavne pohode, kata¬ strofalno, a epično veličanstno pot pre¬ ko albanskih gorovij v izgnanstvo, nato na solunsko fronto in od tod zmagoslav¬ ni in triumfalni pohod, krni oslobodil le Srbije, ampak ustvaril tudi današnjo Ju¬ goslavijo. Vse te dogodke nam popisuje pisatelj v zgoraj omenjenem delu s pla¬ stično živahnostjo in pesniškim: zanosom, ki mora globoko ganiti vsakega ter mu vzbuditi občudovanje do tega heroične¬ ga naroda. Knjigo, ki je tudi važen zgo¬ dovinski dokument, bo vsak bral z veli¬ kim zanimanjem, zato jo lahko le toplo priporočamo. Založništvo je preskrbelo tudi za okusno opremo. Obširneje o knjigi še poročamo. Naša gospodarska organizacija. —g Učiteljski dom v Mariboru. Ustanovni obč. zbor tega prepotrebnega društva, ki vlada zanj veliko zanimanje ne samo med učiteljstvom, ampak tudi v širši javnosti, se je vršil v nedeljo 16. t. m. v Mariboru ob navzočnosti zastop¬ nikov vseh učit. društev mariborske oblasti. Imenom prijavljenega odbora je po¬ ročal tov. Hren. Zanimivo je bilo poro¬ čilo, da znaša dosedanja zbirka ža te¬ meljni kamen »Učit. domu« v spomin pokojnega našega prvoboritelja Nerata nad 3000 Din. Vendar se še mnogo šol ni odzvalo tej častni dolžnosti. Upamo, da store tudi zaostali voditelji v tem oziru svojo dolžnost. Od pokrajinske vlade potrjena pravila so bila soglasno potrjena. Priobči jih ob priliki »Učit. Tovariš«. V upravni odbor so bili izvo¬ ljeni sledeči tov.: Hren Anton, Rode Viktor, Kožuh Mirko, Skala Anton, Me- šičkova Ana, Rajšp Josip, Karbaš Fran, Majcen Alojz in Vomer Ivan. V nadzor¬ stvo pa: Vodenik Martin, Klemenčič Jože, Bračičeva Milka, Močnik Peter, Gorup Jože. Članarina za tekoče leto znaša 10 Din. V našem lastnem interesu je, da ne bode med nami ne tovariša(ice), ki bi ne bil član tega društva. Ako gre¬ mo vsi na delo postane ta lepa ideja meso in kri že v doglednem času in pre¬ je kakor si sami mislimo. Imena in zneske darovalcev »Ne- natove zbirke« začnemo priobčevati v prihodnji številki. Iz naše stanovske organizacije. Iz poverjeništva UJU v Ljubljani. +pov Naša pokrajinska skupščina na Bledu dne 3. septembra. Okrajna društva, ki še niso iavila delegatov za pokrajinsko skupščino, nai' store to takoj. Nekatera društva so izvolila število delegatov po starih pravilih. Opozarjamo jih. da je vo¬ liti delegate no pravilih UJU, čl. 19., 2.od¬ stavek torei vsako društvo co 1 delegata in 1 namestnika, poleg tega ie delegat na skupščini tudi vsak društveni predsednik, ki si sam določi svoiega namestnika. Dru¬ štva. ki so iavila več delegatov, nai to popravijo in v ta namen skličejo vsaj odborovo sejo. Enako ie postopati tudi za glavno skupščino, ki bo koncem septem¬ bra v Saraievu. Delegate ie javiti najka¬ sneje do 15. avgusta strokovnemu tajni¬ štvu. UJU poverj. Ljubljana. —pov. Priprave za pokrajinsko skup¬ ščino na Bledu. Dne 11. t. m. se je vršila na Bledu skupna seja odbora okrajnega učiteljskega društva za radovljiški okraj z odposlanci pokrajinske centrale, ki so jo zastopali tov. poverjenik Jelenc, strok, tajnik Dostal in blagajnik Fegic. Pri seji, ki se je vršila v lepi blejski šoli, so se do¬ ločile direktive in izvolili odseki, ki bodo prevzeli ne bas lahke naloge za pripravo naše pokrajinske skupščine na Bledu, ki bodi čim naiboli impozantna. Tovariši in tovarišice Baebler, Drolova. Gradnik, Je¬ rajeva. Korošec Vrezec in Žagar, ki po potrebi kooptiraio še druge člane v odse¬ ke nam jamčijo, da bodo podvzeti vse potrebno, da bo blejska skupščina vredna vrstnica oni v Rogaški Slatini.. Po kon¬ čani seli se-ie zglasila deputaciia pri blej¬ skem grajščaku g. Kendi, ki ie obljubil s svojo znano kavalirsko ljubezniivostjo iti v vsakem možnem oziru udeležencem skupščine na roko, brezplačno vožnjo po iezeru in proste kopeli. Enako je obljubil blejski župan e. Tomc. da bo tudi občina storila svoio dolžnost nap ram učiteljstvu. V prihodnjih številkah »Tovariša« bomo objavljali glede priprav za skupščino ve¬ sti, ki jih bomo dobivali s strani odsekov". UJU poverj. Ljubljana. Gibanje okrajnih društev v Sloveniji. + UČIT. DR. ZA SODNI OKI DOLNJA LENDAVA. Na moi poziv »Učit. Tov.« se je odzvala stmo ena šo ter mi ie poslala prijavo članov. Kaj t druge šole? Kdai bomo imeli imenik čl; nov? Za prvo polovico tek. leta plač vsak član članarino društvu v Murski Si boti in sicer 40 Din. Za drugo polovic leta na našemu društvu. Tov., predrami se in ne odlašajte s prijavo, Članarii — 60 Din pošljite blagajniku tov. Preinii gerju v Dobrovnik. — Josp Gorišek + VSEM ČLANOM(-ICAM) URJ KOČEVSKEM OKRAJU. - Kdor ni d bil posebnega dopisa odbora učiteljski ga društva, naj pazljivo prečita to-t Preglejte v 20. štev. Tovariša priobče poslovnik poverjeništva UJU — Ljubi j na in pošljite svoje morebitne izprerr njevalne predloge odboru društva v Ri nico, a to čimprej, da jih more odL odposlati do L avgusta poverjeništvu Ljubljano. Ravnotako javite se prost voljno kot delegati za skupščino na BI du oziroma za državno skupščino v S rajevu. Voliti imamo le po enega del gata in po enega namestnika za Vsal skupščino. (Vidi »Učit. Tovariš« št. Z Udeležba, posebno na Bledu 2. in 3. se tembra, bodi častna za okraj. — p re sedstvo. + POROČILO O ZBOROVANJ PTUJSKEGA UČITELJSKEGA DRI ŠTVA z dne 22. 6. 1922. Delitev šolske oblasti. Ko je tov. Le nik poročal o seji širšega sosveta U. J. pov. Ljubljana, se je začel razgovor delitvi šol. oblasti v Sloveniji v slučaju delitve v 2 pokrajinski oblasti. Sklenilo se je, da se pozove ljubljansko pov. U. J. U., da postavi to točko na dnevni red letošnje glavne skupščine in določi za to 2 govornika. Enega z a, drugega proti delitvi. O prirodopisnem pouku v osnovni šoli je predaval g. Ivanjšič, učitelj na kmetijski šoli v Št. Juriju. Povdarjal je življenjske skupine in medsebojno odvis¬ nost v njih. grajal opisovanje posameznih živali, posameznih rastlin. Že na nižji stopnji nai se razvijajo biološki stavki, kakor: živali z mnogimi sovražniki se hitro plode: živali s takim zobovjem je¬ do tako'hrano (ne narobe!); živali s tan¬ kimi. vitkimi nogami so dobri tekači i. dr. Sklepaj .iz narave na žival, ne narobe! Narava je temelj. Sklepaj i;z ustroja raz¬ nih organov na lastnosti živali! Opazuj, kaj žival in rastlina usposablja za obrambo za prospeh. Pri rastlinah je posebno opo¬ zarjal na hranitev (pouk le s poskusi!) in oplojevanje. Priporočal ie knjigo: Dr. Richard Seyfert »Naturbeobachtung i. d. Volksschule«. založnik Ernest Wunder- lich. Lipsko. Predavanje bo imelo uspehe. Predavatelja bi želeli slišati še večkrat. Tov. nadzornik je pripomnil, da treba živ¬ ljenjske skupine še posebno podčrtati in ne obravnavati živali, rastline in rudnine ločeno. Kot dober opazovalec narave se ie izkazal tov. Lovrec s svojo prigodbo o zaznamovanih krastačah, ki so se vedno vračale k njegovim čebelam. Poslovnik U. J. U. pregleda in prouči odbor z delegati za gl. skupščino in njih namestniki. — O zborovanju Zveze kul¬ turnih društev je poročala tov. Irma Še¬ ligova. Zborovalci so se pozvali, da se vsaka šol. maša zaključi s pesmijo »Bo¬ že pravde«. Telovadni tečaj od L—8. julija. Kdor se ga udeleži, naj vzame s sabo staro obleko, domače copate, Pivko-Schaupovo »Telovadbo« in druge teiov. knjige, ki jih morda ima. papir in svinčnik. Prigla- šencev je bilo preveč; kdor ni bil sprejet, nai si tega ne tolmači na kakšen drugi način! + CELJSKO UČIT. DRUŠTVO je zborovalo dne 22. junija ob mnogobrojui udeležbi. Tovariš predsednik se uvodoma SDominia poroke Ni. Vel. Navzoči mu za¬ kličejo trikratni »živio«. Nato pozdravi odlične goste — tovariša Stanojeviča, re¬ ferenta v Min. prosvete in urednika »Uči¬ telja«. toiv. nadz. Škulja in tov. Kurbusa. Vrlemu tovarišu Petričku iz Žalca, ki ]e bil nred kratkim odlikovan z redom Sv. Save vsled obilnih zaslug na izvenšoi- skem polju, se prav prisrčno čestita. Predavanje. Tovariš predsednik nam ie podal izčrpno poročilo o poteku zadnje seie šineva sosveta v Ljubljani, tovariš nadz. Skuli na ie predaval o važnosti kme¬ tijskega pouka v osnovni šoli ter o šolskih vrtovih. Po živahnih debatah se je sprejel tudi poslovnik. Tovariš Kurbus ie poročal o potova¬ nju slovenskih kmetov po Srbiji. Seznanil nas ie z življenjem in delom naših bratov ter se dotaknil gospodarskih in kulturnih razmer v Srbiji. S pozornostjo so zboro¬ valci sledili zanimivemu predavanju in mu ob koncu izrazili prisrčno zahvalo. Izvolili so se nadalje delegati za po¬ krajinsko skupščino na Bledu, sklenilo se ie. da pristopi društo z enim deležem kot član k društvu »Zdrav, dom v Slatini« ter se ie končno sprejela tudi sledeča re¬ solucija: Celjsko učiteljsko društvo, zbra¬ no na svojem zborovaniu dne 22. junija zahteva, da se ukinejo vse pripravnice in pripravljalni tečaji ter se zahteva za spre- iem v I. letnik učiteljišča dovršena me¬ ščanska šola ali pa 4 nižji razredi srednje šole. Naše poverjeništvo UJU v Ljubljani zastavi vse svoje moči na merodajnem mestu, da se soreime to načelo v zakonu za osnovne šole ter skuša doseči, da bodo ravnateljstva vseh učiteljišč že za šolsko leto 1922./23. upoštevala to načelo ter sprejela le take gojence, ki imajo zahte¬ vano oredizobrazbo. Nove knjige in druge publikacije. kpl Verbič. Blagoznanstvo za dvo- razredne trgovske šole I. del. Anorgansko blago. Ljubljana 1922. Kr. zaloga šolskih knjig in učil. Cena 11 Din. kpl Verbič: Blagoznanstvo za dvo- razredne trgovske šole. II. del. Organsko blago. Ljubljana 1922. Kr. zaloga šolskih knjig in učil. Cena 21 Din. —kpl A. Sič, Računske naloge za tr¬ govske šole. Ljubljana 1922. kr. zaloga šolskih knjig in učil. Cena mehko vezani knjigi 13 Din in poltrdo vezani knjigi 15 Din. —kpl Foerster: Stavbna mehanika 1. del Nauk o trdnosti. Ljubljana 1922. Kr. zaloga šolskih knjig in učil. Cena mehko vezani knjigi 18 Din. poltrdo vezani knji¬ gi 20 Din. —kpl Luther, Mali katekizem. Ljub¬ ljana 1922. kr. zaloga šolskih knjig in učil. Cena mehko vezani knjigi 2 Din, poltrdo vezani knjigi 3 Din. —kpl Podkrajšek. Knjigovodstvo za ■ lesne obrte Ljubljana kr. zaloga šolskih knjig in učil. Cena mehko vezani knjigi Din 26 in poltrdo vezani knjigi Din 28. kpl Zbirka važnejših novih naredb m odredb za osnovne in meščanske šole tei učiteljišča v Sloveniji. Sestavil Fr. Fink, okr. šol. nadzornik. II. zvezek 1 1921. Natisnila in založila Učiteljska tis¬ karna. —kpl Mlinarjev Janez, slovenski ju¬ nak ali uplemenitba Teharčanov. Spisal F. Kočevar. Šesti natis. Založila Goričar in Leskovšek, Celje. Cena 7 Din. —kpl V. F. Jelenc: 1914—1918. Spo¬ mini iugoslov. dobrovoljca. Ljubljana. 1922. Založila in natisnila Učiteljska tis¬ karna v Ljubljani. Strani 286; cena ve¬ zani knjigi Din 24. —kpl Zakon o zavarovanju delav¬ cev in izvršilna naredba. Izdala Tiskov¬ na zadruga v Ljubljani 1922. Str. 152. Cena Din 6, po pošti 40 para več. Na¬ roča se pri Tiskovni zadrugi v Ljubljani, Prešernova ulica 54. —kpl Tiskovna zadruga v Ljubljani. V naši založbi ie ravnokar izšla knjiga Branislav N ušič : Navaden č 1 o- v e k. Cena Din 6, po pošti 40 para več. Odgovorni urednik • Franc Štrukelj. Last in zal. UJU — poverjen. Ljubljana. Tiska »Učiteljska tiskarna« v Ljubljani. Št. 460. RAZPIS UČITELJSKIH SLUŽB. Okrajni šolski svet v Brežicah raz¬ pisuje na štirirazrednih osnovnih šolah v Kapelah in Sromljah po eno učno mesto v stalno namestitev. Pravilno opremljene prošnje nai se v lož e službenim potom najkasneje do 15. avgusta 1922 pri podpisanem okrajnem šolskem svetu. Okrajni šolski svet Brežice. dne 13. julija 1922. Štev. 84/2. RAZPIS SLUŽBE ZA Ž. R. DELA NA DEKL. MEŠČ. ŠOLI. Po pooblastilu višjega šolskega sve¬ ta štev. 5745 z dne L julija 1922 se raz- pisuie v stalno nameščenie na dekl. mešč. šoli v Ptuju služba učiteljice za ženska ročna dela. in sicer za gospodinjstvo in za ženska ročna dela. Pravilno opremljene prošnje je vpo- slati najkasneje do dne 9. avgusta 1922 mestnemu šolskemu svetu v Ptuju. Mestni šolski svet Ptuj, dne 11. julija 1922. Predsednik: Lozfnšek. 1. r. Št. 3S2. RAZPIS UČITELJSKIH SLUŽB. V šolskem okraiu kozjanskem se raz¬ pisujejo sledeča učna mesta v stalno na¬ mestitev: Buče, trirazrednica. 2 učiteljski mesti: Dobje, štirirazrednica. 1 učiteljsko mesto: P r e v o r j e . 4 razredn., 1 učiteljsko mesto: Št Vid ori Planini, trirazrednica, 1 učiteljsko mesto: V i r š t a n j, enorazrednica. mesto učitelja-voditelja, lepo stanovanje, 15 a vrta. ^ . Pravilno opremljene prošme naj se vlože po predpisani službeni poti najkas- nefje do 15. avgusta 1922 ori podpisanem okrajnem šolskem svetu. OkraJni šolski svet kozjanski. v Brežicah, dne 13. julija 1922. Štev. 416/L RAZPIS UČITELJSKE SLUŽBE V STALNO NAMEŠČENJE. Št. Kj pod Turjakom, štirirazredni¬ ca služba za učitelja. Pravilno opremljene prošnje je vla¬ gati po službeni poti do dne 20. avgusta 1922. pri krajnem šolskem svetu v Št. liju pod Turjakom. Okrajni šolski svet Slovenjgradec, dtie 15. julija 1922. Predsednik: Dr. Ipavic, 1. r.