SPOMENICA IzvrSnega odbora Jugoslovenskega učiteljfkega udruženja izročena gofpodu miniftru prosvete. Gospodu ministru prosvete, Beograd. Izvršnemu odboru Jugoslovenskega učiteljskega udruženja je čast opozoriti Vas, g. minister, v tej spomenici na pereča vprašanja osnovne šole in njenih delavcev, v nadi, da jim posvetite polno pažnjo in storite vse, da bodo čimprej rešena v duhu želja jugoslovenskega učiteljstva. Vzdrževanje osnovnih šol. Vzdrževanje osnovnih šol je v mnogih krajih nezadostno, ali pa tako pomanjkljivo, da ovira pravilno delo v šoli in pozroča učiteljem mnogo- težkoč. Vzrok temu je največkrat nezadostna briga občinskih uprav. Radi tega je potrebna skrb s strani upravnih obksti, da bodo občinske uprave oddale šolam sorazmeren del zbranih dohodkov, kakor je to predpisano v zakonu o narodnih šolah in v zakonu o občinah. V popolnoma siromašnih krajih bi morale vzdrževati šole banovine ali pa država. Nadzorstvo osnovnih šol. Vprašanje šolskega nadzorstva še do danes ni rešeno tako, kot zahtevajo interesi države in šole. Pravilno rešitev tega vprašanja so stalno ovirali izvenšolski vplivi. Najboljša rešitev tega vprašanja bi bila, ako bi bili šolski nadzorniki imenovani na podlagi razpisa iz vrst starejših učiteljev osnovnih šol, ki bi jim pa morala biti zajamčena stalnost in odrejena posebna nagrada poleg plače osnovno-šolskega učitelja. Prenatrpanost šolskih razredov. Radi stalncga naraščanja osnovno-šolslkih otrok je potrebno vedno večje število razredov in večje število učiteljstva. Ta lepi pojav, da ljudstvo vedno raje pošilja svoje otroke v osnovo iolo, kjcr dobijo vsaj osnovno izobrazbo, zasluži največje priznanje vseh državnih činiteljev. Zakon o narodnih šolah predpisuje v § 51 minimalno in maksimalno število učencev v vsakem razredu. Ukinitev te zakonite odredbe s projektiranim finančnim zakonom ni v skladu s pedagoškimi in higienskimi pogoji pravilnega šolskega napredka. Današnji nezdravi pojavi, ko ima eden učitelj po 100, 150 in celo do 200 učencev, je treba takoj odpraviti, ker so škodljivi zdravju učiteljstva in učencev. Zvišavanje števila učencev po razredih nasprotuje pedagoškim principom, šolski praksi, higieni in željam roditeljev. Pravilna rešitev tega vprašanja se nahaja v sedanjem predpisu zakona o narodnih šolah in vsi razlogi govore za to da: § 51 zakona o narodnih šolah ostane v veljavi; tudi v bodoče naj se otvarjajo novi razredi in nastavljajo novi učitelji. Upraviteljstva osnovnih šol. V smislu objavljenega predloga finančnega zakona za leto 1933/34 je predvidena ukinitev zadnjega odstavka § 113. zakona o narodnih šolah, po katerem so oproščeni razrednega pouka upravitelji onih osnovnih šol, ki imajo nad 12 razredov. Projektirana ukimtev omenjenega predpisa bi bila kvarna za pravilno dclo v šolah z mnogo razredi. Obremenitev upravitelja z razredom s 50 učenci, velikim administrativnim delom, z brigo in materialno odgovornostjo za šolsko premično in nepremično premoženje, ki znaša večkrat tudi po nekaj milijonov dinarjev, z nadzorovanjem dela v vseh ostalih razredih in nadomeščanjem bolnih in na dopustu se nahajajočih učiteljev, kakor tudi z vsemi drugimi dolžnostmi v šoli in izven nje — pomeni nazadovanje. Dobri učitelji se bodo branili te dolžnosti, ker bo pač nemogoče, da bi jo mogli pravilno vršiti pod novimi, težkimi pogoji. To vprašanje bo najpravilneje rešeno ako ostane sedanji predpis zakona o narodnih šolah še nadalje v veljavi, ali ako se spremeni največ v toliko, da se poveča število razredov za osvoboditev razrednega pouka za dva do tri razrede; ako bi vsalko šolsko poslopje imelo svojega upravitelja za deške in dekliške razrede in ako se upravitelju, ki nima naturalncga stanovanja in drv in ni oproščen razrednega pouka odrcdi posebna nagrada. ki naj jo izplačujejo občine po številu razredov in draginjskemu razredu. Premeščanje učiteljstva. Prcmcščanje učiteljstva med šolskim letom, posebno v zimskem času, povzroča najvecje nerazpoloženje med učiteljstvom in roditelji. S tem se škoduje v prvi vrsti šoli ter se materialno in zdravstveno upropasča učiteljske družinc. Vsako premestitev, ki ni posledica disciplinskega postopka in obsodbe, ki jo ni narekovala državna potreba in ki ne izvira iz posebne potrebe prosilca, je treba povsem onemogočiti. Interes države, šole, učiteljstva in njegovega kultumega dela izven šole zahteva, da se učiteljska premeščanja vrše samo z razpisom in samo med velikimi počitnicami. Na učiteljske premestitve ne smejo vplivati neodgovorne osebnosti, posamezna udruženja in neosnovane ali anonimne ovadbe. Pravilnik k zakonu o narodnih šolah. Mnogi predpisi sedanjega zakona o narodnih šolah se ne tolmačijo in nc izvajajo po vseh šolskih oblasteh enaiko. Radi tega je nujna potreba, da čim prej izide pravilnik o tolmačenju tega zakona. Učne knjige. Z izenačenjem učnih knjig v vsej državi bi se zelo pospešilo delo za duhovno edinstvo našega naroda. Ker čaka tudi to vprašanje rešenja in ker je rešitev tega vprašanja olajšana z dovršitvijo učnega načrta in programa za osnovno šolo v Glavnem prosvetnem svetu, je treba čim prej rešiti vprašanje enotnih učnih knjig bodisi da izda te knjige država ali kombinirano založba države in privatnih založb. Snov v vsaki učni knjigi, v priporočenih mladinskih iknjigah in dasopisih mora biti tiskana izmenoma z obema črkopisoma in urejena tako, da bosta oba črkopisa zastopana približno enako, da bi se s tem doseglo edinstvo v pisanju. Ako ostanejo učne knjige še nadalje v privatnih založbah, naj nastavlja njihovo ceno ministrstvo prosvete, da bi se preprečil prevelik zaslužek na račun staršev šolskih otrok. Namestitev učiteljskih abiturientov. Veliko število abiturientov učiteljišč čaka na nastavitev. Z ozirom na veliko potrebo otvoritve novih razredov in spopolnjevanja izpraznjenih učiteljskih mest je treba najti proračunsko možnost za namestitev vseh novih učiteljskih kandidatov. Ako je zaradi proračunskih težkoč nemogoče nastaviti vse nove kandidate, tedaj je treba nastaviti najprej one, ki so prej dovršili učiteljišče, ki so dosegli boljši uspeh in so siromašni. Novi kandidati bi mogli priti tudi na mesta onih učiteljev, ki so dovršili z zakonom predpisano število službenih let in ki bi se jih moralo avtomatično upokojiti. Šolska poslopja. Sedanje število šolskih poslopij ni zadostno, da bi sprejelo vse doraščajoče otroke-Zat» Je treba pospešiti zidanje novih šolskih poslopij posebno v siromašnih krajih z večjo pomočjo banovine in države. Dohodki učnih knjig bi znatno olajšali uspešnejšo rešitev tega vprašanja. Administrativni postopek pri zidanju nove sole je treba čim bolj poenostaviti, da ne bo zapreka narodni želji in odločitvi, postaviti čim prej šolsko poslopje. Stanarina poročenih učiteljic. Pravica na stanarino poročenih učiteljic ne bo pravilno rešena s spremembo § 84 za¦kona o narodnih šolah, kot to predvideva nacrt finančnega zakona za leto 1933/34 Pravilno je, da ima poročena učiteljica pravico na stananno, ako njen soprog nima naturalnega stanovanja in kuriva. Za stalnost učiteljstva ! Učiteljeva stalnost na službenem mestu v zvezi z razspisom, je velike važnosti in koristna za šolo in učiteljevo kulturno delo izven šole. Ministrstvo prosvete bi bilo z uvedbo stalnosti razbremenjeno sedanjega ogromnega dela radi učiteljskih premestitev m obravnavano pred nezaželenimi vplivi na te premestitve. jim številnim dolžnostim samo tedaj ako ve ji mštevilnitn dolžnostim samo tedaj, ako ve, da mu je z zakonom zagotovljena stalnost v kraju. Večji rezultati njegovega prosvetnega dela se morejo pričakovati samo tedaj, ako delj časa službuje v enem kraju. Poštninska prostost za šole. V zmislu zakona o narodnih šolah so osnovne šole oproščene poštnine. Po najnovejši uredbi ministrstva prometa je predvidena oprostitev šol samo od pisemske Doštnine. a ne tudi za denarne pošiljke in pakete. Potrebno je, da se uredba v tem zmislu spopolni. Nemoralne ovadbe proti učiteljstvu. Čestokrat se dogaja, da so učitelji obtoženi za izmišljene ali brezpomembne pregreške ali pa prihajajo anonimne ovadbe proti n.^m...— *n vsc to se ostro presoja in .so učitelji kaznovani z veCjimi kaznimi, nego ostali državni uradniki. Želja učiteljstva je, da se anonimne obtožbe kot nedostojne ne jemljejo v obzir; zahteva na.j se kavcija. ki naj jo vplača tožilec istočasno, ko vloži tožbo in ki naj mu propade. ako preiskava ugotovi, da je obtožba neosnovana. Potni računi ob premeščenju. Učitelji premeščeni po službeni potrebi, dobivajo povrnitev potnih stroškov šele po otvoritvi kredita v novem kraju. Ker se zadeva z otvoritvijo kredita večkrat zelo zavleče in ker žive učitelji v slabih materialnih razmerah je potrebno, da se učiteljem izplača pred selitvijo akontacija na potne stroške in naj se jih ne razrešava od dolžnosti v službenem kraju, dokler jim ni bila izplačana akontacija. Napredovanje v V. grupo. Napredovanje učiteljstva v V. grupo je preveč otežkočeno zaradi nepravilnega predpisa § 258. uradniškega zakona. Da bi moglo učiteljstvo napredovati v V. grupo pod pravilnimi pogoji, je potrebno spremeniti ta predpis v uradniškem zakonu tako, da morejo napredovati učitelji v V. grupo po dovršenih 20 službenir. letih ako imajo K odličnih ocen in niso bili nikoli slabo ocenjeni. Služba učiteljev v vojski. Učitelji, ki so morali radi odsluženja vo-> jaščine dati ostaVko na učiteljsko službo in so radi vojne ovirani, da bi se ponovno vrnili v službo ter učitelji, ki zaradi vojne niso mogli biti nastavljeni a so bili vojni obvezanci med vojno leta 1914. do 1918., so zaostali v napredovanju po grupah v razmerju s svojimi šolskimi tovariši, ki niso bili vojni obvezanci. Na ta način, namesto da bi bili nag.-ajeni za svoje sodelovanje v vojni, so občutno kaznovani. Da bi se ta nepravilnost vsaj sedaj popravila, ko smo že v 14 letu po končani vojni, je potrebno da se vnese v finančni zakon odredba, ki bo popravila to pogreško, učiteljem bojevnikom, katerih število ni veliko. Stanarine in nagrade za analfabete. Učiteljstvu drinske in vrbaske banovine je bila nepravilno odtcgnjena občinska stanarina od draginjskih doklad v nasprotju s finančnim zakonom za lcto 1931/32 tudi po 1. aprilu 1932. in jim dosedaj še ni vrnjena odtegnjena vsota. Ravno tako niso vrnjene nepravilno odtegnjene stanarine učiteljcm pripravnikom pred 1. aprilom leta 1932. Mnogemu učiteljstvu, ki mu je državna blagajna odtegnila občinsko stanarino pred 1. aprilom 1932., občine niso niti do sedaj izplačalc stanarine ter so jim bili tako dohodki nepravilno zmanjšani. Potrebno je, da se izda naredba, da se nepravilno, odtegnjena stanarina vrne onemu učiteljstvu, ki jc ni dobilo od občin. Nagrada učiteljem, ki poučujejo v analfabetskih tečajih, se ne izplačuje redno. Potrebno je, da se krediti za izplačilo teh honorarjev pravočasno otvorijo in se nagrada izplača takoj po dovršenem tečaju. Učitelji obrtnih in trgovskih nadaljevalnih šol. Ministrstvo trgovine in industrije ne nastavlja prvenstveno učiteljstva osnovnih šol za honorarne učitelje v obrtno trgovs'kih nadaljevalnih šolah, za katero delo so učitelji kvalificirani. ker je ta šola le poseben tip višje narodne šole. Nadaljc nc bi bilo potrebno, da so nameščeni v teh šolah kot honorarni učitelji penzionisti, ako so v kraju aktivni učitelji, ki niso zaposleni v teh šolah. Želja učiteljstva je, da ministrstvo dostavi ministrstvu trgovine in industrije to prošnjo učiteljev osnovnih šol in izposluje, da sc za upravitelje obrtno trgovskih nadaljevalnih šol nastavljajo upravitelji onih šol, v katerih se vrši pouk, ker so oni materialno odgovorni za šolslko imovino. Namestitve v mestih s srednjo šolo. Radi ukinitvc razpisa službenih mest so mnogi učitelji brez rodbinske potrebe in brez zakonskih predpisov dobili, službena mesta v večjih mestih. S tcm je ustvarjeno nepravilno stanje, ki zahtcva takojšnjo revizijo, da bodc nameščeno v mcstih s srednjimi in višjimi šolami prvenstveno učiteljstvo z rodbinskimi potrebami, potem z vcč službenimi leti in boljšo oceno, in šele potem oni, ki nimajo rodbinskih potreb za taka mesta. Poštninska prostost za JUU. Do zadnjc uredbe ministrstva za promet o plačanju poštnine, Jugoslovensiko učiteljsko udruženje ni plačevalo poštnine. Ker nima to udruženjc samo stanovski, marveč širši prosvetno nacionalni značaj. je povsem pravično, da bi bilo udruženje oproščeno plačevanja poštnine, o čemer je zaprošeno ministrstvo prosvete s posebnim dopisom. Učiteljski domovi v Zagrebu. Vprašanje lastninc učiteljskih domov v Zagrebu še vedno ni rcšeno. Celokupno učiteljstvo savske banovine prosi, da služijo ti domovi za šolanjc učiteljskih otrok pod upravo posebnega gospodarskega odbora, ki bi ga izvolila banovinska učiteljska skupščina za 3 leta. Nepravično bi bilo, a^ko bi se ti domovi, ki so pridobitcv mnogih učiteljskih generacij vseh treh plemen, oddali v lastništvo Jugoslovenski akademiji znanosti in umetnosti v Zagrebu, kakor je to odločilo nekaj učiteljev Iikvidacijske skupščine bivše<*a Saveza hrvatskih učiteljskih društev v Zagrebu, ki so v trenutku sklepa predstavljali le neznaten procent učiteljstva savske banovine. Izvršni odbor JUU: Predsednik: Podpredsednik: Tajnik: D. T. Rašič. Ž. Savid. B. Radojevič. Člani: V. Petkovič, S. Avramovič, P. Simičeva, B. Lukičeva, R. Stefanovič, S. Popovič, M. Majstorovič, T. Jeftič.