Delo našega učiteljstva za Jugoslovanstvo. Radoslav Knaflič. Nemščina kot učni predmet na narodnih šolah. — Državno ujediiijenje StlS. — Nadaljnja izobrazba učiteljstva. — Učne knjige. — Petje. — Zunanja in notranja opremajiarodnih šol. — Sodelovanje učiteljstva pri šolski Ciril-Metodovi družbi. Na vprašanje poverjeništva Narodne vlade SHS z dne 20. novembra 1918, broj 8606, sta odgovorila učiteljski zbor in krajni šolski svet na Dobju okrajnemu šolskemu svetu kozjanskemu na podlagi tozadevnih soglasnih sejnih sklepov sledeče: Učenje nemškega jezika kot učnega predmeta se naj na narodni šoli na Dobju za stalno odpravi. (Začasno ga je odpravilo šolsko vodstvo). Ta predlog se utemeljuje s sledečimi razlogi: a) Že pod avstrijsko vlado bi se v smislu določb člena XIX. državnega osnovnega zakona z dne 21. decembra 1. 1867, državnega zakonika broj 142, ne .smel nihče siliti k učenju nemškega jezika. Vendar se je to godilo skoro po vseh narodnih šolah, ker se narod v velikem pomanjkanju narodne zavednosti temu ni protivil in ker je nemški birokratizem učiteljstvo v to silil. b) Z ustanovitvijo Jugoslavije je ta pritisk nehal, zbujena narodna zavednost pa se je tekom zadnjega leta povzdignila na toli visoko stopnjo, da narod ob novih razmerah z veseljem odklanja učenje nemškega jezika; odpadla sta torej oba vzroka »za« ter se je pojavilo mnogo tehjnih vzrokov »proti«. % c) N; naloga slovenske narodne šole, učiti nemški jezik, temveč njena naloga je temeljna izobrazba mladine potom narodnega jezika, torej samostalno na lastnih nogah brez »bergelj«. d) Slovenska narodna šola se mora tesno ujemati z narodnostjo in z narodno državo, zato se naj vanjo ne uvaja ničesar, oziroma naj se iz nje izloči vse, kar bi kvarilo njen čisti narodni značaj ter bi dajalo njej in državi Janusov pečat dvojezičnosti. - e) Z uvedbo jugoslovanskega državnega jezika v vse panoge državnega ustroja ni več povoda »praktiČnosti«, mučiti slovenske otroke v šoli z učenjem nemškega jezika. f) Učenje nemškega jezika škoduje učenju jugoslovanskega jezika, ker mu jemlje učne ure, škoduje pa tudi narodu nravno; zakaj zbuja v mladini, zlasti v dozorevajočih letih, željo po nečem tujem ter ustvarja podlago za protinarodno, torej narodu in državi jako škodljivo izseljevanje v nemško državo na delo, kjer se navzamejo izseljenci tujega duha in nemškega napuha ter se svoji narodnosti odtujujejo, v premnogih slučajih žalibog potujčijo. g) Nemci so se v zvito provzročeni svetovni vojni izkazali z vsemi svojstvi divjih Hunov in Vandalov. Provzročali so namreč ter razširjali med človeštvo neizmerno mnogo gorja, trpljenja, uničevanja in smrti, zaslužijo torej zaničevanje vsega civiliziranega sveta, zaradi česar zaslužijo tudi naše zaničevanje. V oči- gled temu bi se moralo smatrati za sramoto Slovanstva, segati še nadalje po učenju jezika novodobnih politiških Vandalov in Hunov. Iztrebljenje nemškega jezika v obliki napisov v javnem življenju ter v obliki učenja v narodnih šolah Jugoslavije, je postalo prava potreba našega narodnega čiščenja.