Ana Kavèiè Pucihar Glasbena šola Škofja Loka CELOSTNO POUÈEVANJE OSNOV IGRANJA FLAVTE ZA 7-LETNE UÈENCE (povzetek magistrske naloge) V magistrski nalogi sem osnovala celosten pristop k zaèetnemu pouèevanju flavte, namenjen 7-letnim uèencem, ki pa se ga s pridom lahko uporabi tudi pri starejših uèencih zaèetnikih. Namenjen je uèencem flavte in njihovim uèiteljem. V teoretiènem delu sem najprej na kratko orisala pot razvoja preène flavte od prazgodovinske pišèali pa do današnjih, ergonomsko oblikovanih flavt za otroke. Glede na razvojnopsihološke znaèilnosti sedemletnih uèencev sem oblikovala metodo pouèevanja skozi igro v majhnih skupinah uèencev, v katerih uèitelj prevzame vlogo mentalno razvitejšega partnerja. Najbolj primeren uèni proces za to starost je uèenje skozi igro, zato uèenje poteka skozi glasbene didaktiène igre. Starši imajo pomembno vlogo v uènem procesu, zato je pomembno, da prisostvujejo èim veèjemu številu pedagoških ur. »Šola za flavto – Zaèetnica«, ki je nastala kot plod raziskovanja in veèletnih praktiènih izkušenj, je napisana v dveh delih. Prvi del obsega sistematiène, èasovno razdelane priprave na uène ure, ki so namenjene uèiteljem flavte. Skozi 72 priprav je natanèno opisan proces, kako uèenca voditi od prvega preponskega vdiha pa vse do samostojnega igranja v kvartetu flavt. Drugi del obsega uèbenik za uèence, v katerem uèenci postopoma usvajajo prvine flavtne igre predvsem skozi slovenske ljudske in umetne pesmi. Uèni cilji, ki jih uèenec dosee skozi »Šolo za flavto – Zaèetnico«, se v veliki meri pokrivajo s cilji uènega naèrta za 1. razred pri predmetih flavta in nauk o glasbi v glasbenih šolah. Uèenci skozi uèni proces usvojijo igranje v duu, triu, kvartetu, samostojno ob spremljavi klavirja in samostojno ob spremljavi kitare. »Šola za flavto – Zaèetnica« je nastala kot odgovor na spremembe, ki jih je prinesla uvedba devetletne osnovne šole, uvedba monosti osemletnega šolanja na flavti, kot odgovor na vedno bolj izpopolnjeno ponudbo flavt, namenjenih vse mlajšim otrokom, katerim pa moramo prilagoditi znaèilnosti uènega procesa. V empiriènem delu sem raziskala znaèilnosti pouèevanja flavte v 1. razredih slovenskih glasbenih šol v šolskem letu 2008/2009. Preuèevala sem znaèilnosti uèiteljev in njihovega pouèevanja ter znaèilnosti uèencev 1. razredov flavte in njihovih staršev. V raziskavi je sodelovalo 43 uèiteljev flavte iz 29 slovenskih glasbenih šol, 89 mater, 90 oèetov ter 159 uèencev 1. razreda flavte. Podroèje pouèevanja in uèenja flavte je izrazito feminizirano, saj je bilo v raziskavi 90,7 % uèiteljev flavte enskega spola, uèenk flavte pa 93 %. 74 % uèiteljev je imelo predpisano izobrazbo, 16,3 % uèiteljev pa je bilo študentov flavte. V raziskavi so 127 Ana Kavèiè Pucihar, CELOSTNO POUÈEVANJE OSNOV IGRANJA FLAVTE ZA 7-LETNE UÈENCE se študenti flavte izkazali za manj seznanjene z novostmi na podroèju flavtnega inštrumentarija in sodobnih uènih smernic v primerjavi z njihovimi diplomiranimi kolegi. 35 % uèiteljev je uporabljalo pri zaèetnikih delo v skupini. 46,5 % uèiteljev je ocenilo starost devetih let kot optimalno za zaèetek, 18,6 % uèiteljev pa je menilo, da je primeren zaèetek uèenja flavte e pri sedmih letih, vendar le s starosti prilagojenim didaktiènim pristopom. V starostni strukturi so s 37,8 % prevladovali devetletni uèenci, sedemletnikov pa je bilo 13,9 %. 61,8 % mater in 73,3 % oèetov uèencev flavte v 1. razredih slovenskih glasbenih šol je bilo brez vsakršne glasbene izobrazbe. Ta podatek potrjuje dejstvo, da je zelo pomembno, da starši prihajajo na ure flavte s svojim otrokom, da se nauèijo, kako otroku pomagati pri domaèem vadenju. Zagovor: 1. julija 2011 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani 128 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 16. zvezek