Štev. 11. V Ljubljani, dne 6. novembra 1913. Leto V. Božji blagoslov. Odkar jc Bog v raju rekel prvima človekoma: »Naraščajta in množita so in napolnita zemljo«, je rastlo število (ljudi, katerih je danes do 1600 milijonov na zemlji. Obilna družina jc bila .vselej znamenje božjega blagoslova. Saj je bila moč naroda, njegovo gospodarstvo in vsa prihodnjost od tega od-jvisna. — Na kmetih je bilo vedno dosti 'božjega blagoslova. Bile so družine, ki *o imele do 20 zdravih in močnih otrok. Še cesarica Marija Terezija je imela >16 otrok. Poznal sem revnega bajtarja, ki je bil trikrat oženjen in je imel 26 otrok, ki so vsi pridni ostali in pošteno živeli. Tudi zdaj imamo šc družine, ki Štejejo do 16 glav božjega blagoslova, jned temi mnogo, ki imajo 7 do 9 sa-xnih čvrstih mladeniče-.. Zdaj so sc pa začeli iz mesta raz-fširjati novi nauki, pogubne novotarije, ki so v stanu vso moč narodov in zdravo jedro kmečkega ljudstva uničili. Ti krivi preroki kričijo: »Čemu toliko otrok, dva sta zadosti«, kakor bi Rog ne bil gospodar življenja in smrti. tNjemu smo sc dolžni tudi v tem popolno podvreči. V nekaterih deželah sc blagoslov otrok šc vedno kaže, v drugih izginja 5n pada. Splošno so slovanski kraji vc-iliko na boljšem, nego germanski ali romanski. K Bomanom prištevamo Francoze, Lahe, Špance in Rumune. Če na vero gledamo, so katoliki vedno pred protestanti. Na 1000 prebivalcev imajo Rusi 44.8 porodov, Rumuni 40.8, Bulgari 40.7, Srbi 39.7, Avstrijci 31.4 do 38.8, protestantovske dežele: Angleška, !Švedska, Nemška 21.3 do 29.3, Frarnco-ska le 20.6. V Avstriji so narodi glede števila otrok zelo različni. V Dalmaciji pride na 1000 prebivalcev 41.1 porodov, Istra 39.1, Galicija 39, Češka in Moravska sta pa zelo na slabem. Tam so že francoske razmere. Ta strah pred otroci gre kakor kuga naprej. Po mestih trdijo, da se z drugim otrokom že revščina prične. Neka gospa je imela tretjega otroka. Vsi znanci so jo milovali nad toliko nesrečo. To je res narobe svet. Na Nemškem so se začetkom tolažili, da je to le nasledek slabih letin. Toda zdaj pada število porodov ob dobrih in slabih letinah. Letos je bilo na Nemškem v prvih treh mesecih 9933 porodov manj kakor lansko leto ob istem času. V Berolinu je bilo leta 1876. na 100 žen še 250.5 otrok, leta 1910. le še 90.5. Število porodov mestih grozno pada. Ko bi nc bilo priseljencev iz kmetov, bi prebivalci v mestih kmalu izumrli. Pri |nas po mestih ni veliko boljše. V malem mestu na Kranjskem je imela okolica s 400 prebivalci 20 porodov, mesto pa 1000 ljudi in lc 4 krste. Povsod se tudi opaža, da ima prava gospoda nenavadno malo otrok, enega ali dva, več se že komaj primeri. Mnogi zakoni ostanejo brez otrok. Pametni ljudje na Nemškem so se začeli bati, da bo na ta način začelo število ljudi nazadovati, kakor na Francoskem. Ker se Busi tako hitro množijo, so v strahu, da jih bodo Busi s svojo silo enkrat kar preplavili. Pri nas se kažejo zdaj le pri nekaterih izobraženih ti žalostni pojavi narodovega pokvarjenja; kmečko ljudstvo jc v celoti še zdravo. Bodimo pa pazljivi na ta temeljni steber našega zdravja. Molje je prav težko iz obleke spraviti; boljše je pred paziti, kakor pa potem, ko noter pridejo. Kje so vzroki tem žalostnim prikaznim? Znani učenjak profesor Wolf v Berolinu sc je dolgo bavil s tem vprašanjem. Ta pravi, da sc razvajene in gosposke žene boje težav nosečnosti. Takrat, ko je blagoslovljena, ne more tako lahko na zabavo in plese, ni tako lepa in mična; hude so tudi telesne težave. Moderna dama hoče le vživanje, težko delo ji jc zoprno. Koliko ima do- bra mati skrbi in težav za otroke, koliko mora noči prečuti in bolezni prestati! Ko bi otroci za vse to trpljenje svojih mater vedeli, bi matere drugače spoštovali. V bogastvu razvajeni otroci niso za velike naloge mater. Toda v tem delu se pri krščanskih materah utrdi pravi značaj matere. Kjer pa ni Kristusa, tam ni božjega blagoslova! — Pri delavcih pa nc more žena v razmerah lahko v tovarno na delo. Potem pravijo, da pride z večimi otroci revščina v hišo. Delavec, v mestu, uradnik, uslužbenec ali kateri drugi strokovnjak ne more izhajati, če ima številno družino. In strah, kako bo z otroci, ima tudi višja gospoda, še milijonarji. Skrbi jih, da ne bi pri večjem številu otrok imeli vsega, kar jim poželi srce. Seveda, nekdaj so delavci in uradniki pošteno delali in živeli po razmerah stanu. Dandanes hočejo vsi imeti gosposko urejeno. Tudi v priprostem. stanovanju naj bo zelo lepo pohištvo, vsi naj nosijo obleko po novem, za druščino in pijačo mora biti zadosti denarja, mož si mora privoščiti, si ne sme ničesar odreči... Kako bo potem izhajal? Čudno, da imajo starši strah, kako se bodo otroci preživeli! Saj poznamo vsi veliko družin. Izhaja se že, če prav s težavo. Otroci se že preživijo, če tudi včasih pri pičlem. Delavcev je pa povsod premalo, le onih jc preveč, ki delati nc marajo. Nemogoče je vsem otrokom preskrbeti lahko delo in gosposko življenje. Saj je življenje pravih gospodov, ki res svoj poklic zvesto izpolnjujejo, težje, kakor vsakega kmeta. Škoda, čemu segati brez potrebe čez cilj? V mestih pravijo, da dobe delavci težko stanovanje, če je družina velika. Saj si zdaj v naših mestih delavci zunaj mesta hiše zidajo, ako so res varčni. Za kmeta je pa res veliko število otrok pravi božji blagoslov, ki za enkrat napravlja skrbi, potem pa da šc več blagoslova. Težko je revnemu oče- 9i tu ves drobiž oblačiti in jbuti; mati komaj zadosti kruha izpeče za vedno lačne želodce. Toda, komaj dobro hodi, že ziblje mlajše, prinese drva in gre v prodajalno. V šestem letu mu že živino pase, v sedmem letu pomaga živini na-stiljati. Kar naglo ima ubogi trpin svoje hlapce in dekle. Zdaj si šele more malo pomagati, ko ima svoje delavce. Če ima pa le enega ali dva, naj umrje eden, se izgubi, zboli..., pa ostane sam gospodar na starost, kakor suha veja brez opore. Za stanovanje na kmetih ni treba skrbeti. Za enega je vedno še prostor. Povsod mati male junake nastani: na peč, na klop, v posteljico in zibko, povsod je vse živo. V kmečki hiši ne bo zmanjkalo prostora za otroke. Kako nespametna je tudi prevelika skrb za ugodno življenje otrok! V idrijskih hribih sta bila dva gospodarja pred petdesetimi leti. Posestvi sta bili skoro od obeh enaki, noben gospodarjev ni imel ne denarja in ne dolga. Eden jc imel devet otrok, drugi enega. Prvi gospodar je dobro oskrbel vse otroke, dal jim primerno doto okoli 1000 K vsakemu in jih naučil lepo živeti. Sin tega je imel deset otrok. Vsem, ki so šli od hiše jc dal po 2000 K. Danes nima edini sin drugega prav nič več, kakor gospoda;- prvega posestva. Toda koliko več je storil za rast in razvoj naroda prvi, kitko jo pomnožil narodno premoženje v primeri z drugim. Jaz menim, da jc vžil tudi veliko več čistega veselja. Nekdaj so bilo ženo močne in zdrave. Tudi zdaj jo še veliko mater, ki so imele 10 do 12 otrok, pa so trdne, kakor hrast. Življenje po božjih zapovedih jim je tudi za zdravje in pravo srečo na svetu kazalo pravo pot. Toda po mestih je po izjavah zdravnikov najmanj tri četrtine žensk bolehnih. Pri mnogih izvira bolehavost in tudi huda bolezen od nevarnih poskusov pri otroškem življenju. Ta posvetni duh, ki išče zabave in prijetnega življenja tudi v zakonu, uničuje moč narodov. '/r sedaj je padlo po mestih število otrok za dve petini, kmalu bo polovica dosežena. Hvala Bogu, da imamo še zdravo ljudstvo po vaseh I Tudi v drugih deželah so na kmetih še dobre razmere. Iz kmetov dobivajo vsi drugi stanovi nove moči in dobro kri. Zato je Pii treba, da so kmetu pomaga. Na domači zemlji naj ima dostojno življenje in toliko dohodkov pri pridnem delu, da ho mogel živeti. Pokazalo sc je tudi, da je katoliška vera kakor v vseh drugih vprašanjih tudi v tem glavna opora sreče narodov. Še vedno imajo katoliški kraji največ otrok. Najhujša sovražnica vere je socialna demokracija. Kjer jc ta zavladala. jo povsod najbolj padlo število otrok. Dokazano jc tudi, da v vernih katoliških okrajih nimajo socialisti skoro nobene moči. rrotestantovske volilne okraje so si pa večinoma že osvojili. to ni čudno, saj protestanti greha ne poznajo. Uničiti mlado življenje je le slabost, ki sc izvrši, če to kaže. Kato-10' ličanu je to uničenje prvega namena, katerega je Bog dal zakramontu sv. zakona, smrtni greh. Katoliški starši so najprej Bogu pokorni. Še pri mešanih zakonih se to včasih pozna. . Medicinalni svetnik Borntreger pripoveduje o hudem socialnem demokratu, ki ima pobožno ženo. Dobra mati se ni udala grožnjam moža. ker je vedela, kaj zahteva božja postava. Pred kratkim je povila svojemu možu osmo dete. Taki izgledi odločnih žena pri demokratih so seveda redki. Navadno mož ženo tudi v slabem za seboj potegne. Našemu ljudstvu pa more le pravi razvoj gospodarstva in popolno izpolnjevanje božjih zapovedi, torej življenje po naukih sv. vere zagotoviti krepki razvoj v bodočem času. Potenje. Kdor je poleti delal na polju, pozna dobro, kaj je vročina. Znoj kar lije po telesu. To je dobro, čeprav nadležno. Kakor vsak ve, je naše telo nekak stroj, katerega kuri kri, ki vedno gori in se prenavlja v srcu in pljučih. Ko (a stroj opeša, človek umrje. Ker je ob vročih dneh tudi zunaj telesa vroče, bi nastala v človeku taka vročina, da bi znalo nevarno postati za zdravje, ko bi narava ne napravila v telesu na milijone ventilov za ventilacijo vročine. Ko se telo ogreje, odpre koža vročini male luknjice, skoz katere pride pot na dan. Ko pot na koži shlapi, sc telo navadno shladi. Če pa pot ne gre od človeka, so vročina poviša in pride do 42" C. Pri tej vročini opeša srce, čioveka zadene solnčarica, kateri so najbolj oni podvrženi, ki se najmtv.ij pote. Pri hudi vročinski bolezni tudi nastopi pri 42" C navadno srn r tj Naši ljudje so od nekdaj menili, da je potenje tudi ob boleznih zelo koristno, ker spravi stran vse kar je slabega in gnilega v krvi. Novi zdravniki so se smejali tem starim nazorom. Večina bolezni je nastala po njih mnenju vsled bakterij in bacilov. Ko so se ti v telesu razpasli in pomnožili, so povzročili bolezen. Ko so pa natančneje opazovali, so našli, da bacili in bakterije niso povzročili bolezen, ampak strupeni sokovi, katere so bacili v telesu ali krvi napravili. Največji učenjaki, med njimi dr. Kveirolo, so potrdili: »Natančno opazovanje je dokazalo, da se nahajajo strupene snovi v sokovih telesa, ki se morajo ven spraviti, če kdo na zdravje upa. Telo sc mora utrditi, da samo izloči strupene sokove.« To je pa ravno isto, kar so ljudje že stoletja poprej delali in zdravili bolezni. Zdaj so se tudi zdravniki spomnili na potenje. Skušali so s potom vse strupene kali iz krvi spraviti. Videli so prav natančno, da pridejo strupene s,novi po potu iz telesa. Dali so pot hu- do ali kužnobolnim živalim, ki so navadno poginile ali pa hudo zbolele. — Kadar se bolnik pri hudi vročini ali pljučnici začne potiti, jc že rešen. Glava «e olajša, dihanje postane mirno, spanec pride, zdravje prihaja. Tudi drugih strupenih snovi se more telo s potom iznebiti. Po prvi cigari se navaclno vsak poti. Strup jo vsrkal kadivec v svoje telo, katerega sedaj kri s silo vun požene. Znano jo tudi, kaj se jc Napoleonu primerilo. Ko je bil tako nesrečen na Ruskem in je izgubil celo armado, jc naročil dr. Kabanisu, da mu napravi čašo strupa. Od vseh zapuščen je izpil ta strup v noči od 13. aprila 1814. Hitro je padel v omotico in zaspal. Strup jc bil najbrž premalo močan. Po dolgi omotici sc pokaže hud pot, Napoleon se zbudi in pravi: »Bog ni hotel«. Še bolj jo znana zdravilna moč potu pri prehlajenju, ki povzroča toliko bolezni. Vsak otrok ve, da se je treba po hudem prehlajenju dobro spotiti. Saj so nam mati še v mladih letih kuhali lipovo cvetje in bozgov čaj, da bi se bolj otrok izpotil. Kmet pa to sam nrt sebi skuša. Po zimi je vse bolno. Ko pride ležko delo ob košnji in mlatvi, so ljudje pri vsem trpljenju vendar zdravi. Kmeta je poleti samo kost in koža. Pa je vendar ta suhi revež veliko bolj zdrav in srečen, kakor rojeni gospod v svoji masti. Vsi moramo pa vedeti, da je zmeren pot vedno koristen. Če ti stan ne da potrebnega potu in težkega dela, si ga moraš sam na-priviti. Župnik Kneipp je prav resno svetoval raznim gospodom, ki celi dan sedijo, naj gredo zvečer za kako uro drva cepit. Čemu se samo igrati. Ko sc lahko koristno delo naredi. Ko bodeš dobro mahal in ti vroče postane, bodo šle vse škodljive in strupene snovi iz tvojega telesa. Toda taki gospodje raje presodijo celo ure pri vrčkih piva in raznih igrah, kakor da hi si prav na lahek način utrdili svoje telo. Tudi za obrtnike bi bilo tako delo zelo koristno. Kako težavno je krojaču, čevljarju ali tkavcu, celi dan sedeti pri svojem delu. Ko bi šel eno uro ok59 Čevlji, kojili podplati poleti m pozimi inaZejo z „Ijora"-mazilo /n podplate in vrhnje usnje z o kratkem času. Ima prileten okus. pospešuje veselje do » ,n uP«va zelo ugodno na splošno zdravje. Original, zavoi k k 4-- se dobi v vseh lekarnah. Roche" 17720852