250 Ozir po slovanskem svetu. Srbija. Zemlja in narod srbski. Popisal dr. Ivan Podlišcekov v Topcideru. Drage mi nNovicec;! Ker je marsikomu vaših mnogo-brojnih čitateljev junaški narod srbski in lepa kneževina srbska neznana — vsaj meni je bila , dokler nisem sam leseni prišel — bodem morebiti mnogim ustregel, ako ne-ktere reči, ki sem jih po Belemgradu in po Topcideru nabral , kratko opišem in jih vam pošljem. Morebiti je ravno sedaj pravi čas za tak popis, ker se pozornost celega sveta obrača na to deželo. Kdor se je koliko s povestnico pečal, ve, da sedanja kneževina Srbija, ktero so srbski slavni junaki: Glavaš, Črni Jur, Dobrinač, nepremagljivi junak junakov hajduk Velko, stari slavni knez Miloš in mnogi drugi turškega robstva v početku našega stoletja oteli, je mali del nekdanjega velikega srbskega carstva, ktero so Srbi s svojim slavnim čarom Lazar-om na Vidov dan leta 1389 zavoljo nesrečne domače babje nesloge na Kosovem polji zgubili, v turško robstvo padli, ljuti jarm sužnosti več sto let no- sili, da še dandanašnji ga po nekoliko nosijo in da morali bojo še enkrat rokave precej zavihati in hrabro za orožje zgrabiti, ako se hočejo tega jarma popolnoma rešiti. Za vero, dom in narod so Srbi pri vsaki priložnosti junaško kri prelivali, kakor jo njih bratje po Hercegovini, Bosni itd. še naše dni prelivajo in jo bojo prelivali, dokler presilnega jarma popolnoma s svojih pleč ne otresejo, kar se bo gotovo zgodilo , znabiti prej kakor mislimo. To so želje celega naroda in tudi moje. Sedanja srbska zemlja ima, kakor je znano, samo 1000 Q milj površine; okoli in okoli ji je turški sultan, na severju avstrijanski car in pa knez moldavo-vlaški bližnji sosed in mejaš. Povsod ločijo Srbijo velike reke od sosednih držav; samo na jugu jo mejijo visoke planine. Tako jo loči na severju naša bistra Sava in široka Donava od avstrijskega carstva in od kneževine moldavo vlaške. Na izhodu jo loči s kamenitimi tlami od Stvarnika previdena in z okusnimi ribami napolnjena brza reka Timok od lepe, čedalje bolj se izdramljajoče Bulgarije. Na zahodu jo loči globoka, rib polna in mnogo popevana „Drina, voda ladna" (hladna), od nesrečne, v svojem krilu veliko bogastvo shranujoče, lepe Bosnije. Na jugu ji pa stoji 5.882 čevljev visoka planina Kopaonik na meji, ki je prvak vseh srbskih gora. Deli se Srbija v 17 okrožij, vsako okrožje pa se sopet deli v več ali manj srezov; vseh sreaov je 60. Srbska zemlja je grbasta in hribasta, ali — kakor Srb pravi — brdovita in dobravna, in ima nekoliko precej veličin hribov, kakor so: Ploča, Želin, Stolovi, Golja, Zlatibor, Mučan, Ovčar, černi Vrh, Medvednik, Cer itd., kteri so pa vsi manji od gori imenovanega Kopaonika. Srbija ima pa tudi kaj lepe in mastne ravnine, posebno: Ob Timoku, ktera bogata ravnina se Krainsko imenuje. Tukaj na rodovitnem srbskem Krainskem raste najbolja vinska kaplja, posebno okoli Negotin-a. Negotinsko vino je gosto, da bi ga skoraj lahko v žaklju nesel; je sladko ko med, pa močno in črno ko vrag, in zamore se med najbolje vina šteti. — Druga lepa ravnina je ob lepi Mora vi, in tretja je pri Sabcu med Drino in Savo, ktera se Mačva imenuje. Kakor je srbska dežela polna gora, hribov, homcov in brd, tako pa je tudi polna lepih dolin, zdravih voda, rek, rečic, potokov in studencov. In srbske vode so vse bistre, prijetne, okusne in zdrave, kakor so naše gorenske. Podnebje je v Srbii sploh toplo, čisto, blago, milo in zdravo. Goste megle, ktere bolj ravni Banat in lepi Srem pokrivajo, se na desno stran Donave in Save v lepe srbske doline in na prijetne hribce in homce le malokdaj privle-čejo. Zima ni huda, spomlad je kaj zgodnja in prijetna, da prijetniša biti ne more. Letos je mesca svečana drevje sploh odcvetelo, mesca sušca je bilo že vse zeleno, — da! še hrast je mesca marca ozelenel in h koncu mesca aprila smo že češnje zobali. Solnce poleti greje, da komaj dišemo. Tukaj nismo mesca aprila ne mraza ne snega imeli, kakor ste veliki teden po celi Slovenii, preljubi Slovenci, ga imeli, ki vam je velik kos kruhka pa dosti kaplic sladkega vinca vzel, kar so mi preljube „Noviceu na veliko žalost mojo povedale. Lani smo tukaj grozno sušo imeli, da je skoraj vse zgorelo, pa letos je skoraj ravno taka; v štirih mescih je okoli Topčidera samo enkrat dež nam zemljo nekoliko napojil. Hvala Bogu! dobili smo ta mesec prijetnega dežja dosti. Sadja je dosti in trta je polna ko brinje, tudi zimsko žito (strn) je kaj lepo obrodila,; al bati se je bilo, da bi nam spomladanska setev ne bila zgorela , ako bi nam mili Bog ne bil dežja poslal še ob pravem času. Toče nismo še imeli celi čas , kar sem jez v Srbii; mislim , da tukaj ni tako navadna, kakor je po nekterih krajih predrage Slovenije naše. Se nekaj morem povedati, kar bo našim gospodarjem zanimivo. V Srbii namreč še krompir ni nobenkrat gnjil, kar se je drugod po celi severni in zahodni Evropi dogodilo. Kaj pa ga je zdravega ohranilo, ne vem. Tudi vinska trta tukaj nobene bolezni nima, temveč leto za letom obilo dobrega vina rodi. Jesen je bila lani zmerno topla, ne od več deževna; kakošna bo letos, Bog ve. Zemlja je povsod po hribih in dolinah dobro rodovitna, samo da jo gospodar le nekoliko prebrca; gnojiti je skoraj ni treba nič; rodi večidel brez vsega gnoja, da je veselje. Pa žali Bog! da je je tako grozno malo obdelaue. Lahko bi se zavoljo njene velike rodovitnosti, toplega in blagega podnebja vse v prav raj spreobrnilo, ki bi bil poln mleka in medli, poln rumenega žita, žlahnega grojzdja in žlahnega sadja, debelih pogač, mastnih klobas, okusnih plečet in sladkega vina, poln po hribih in dolinah zdravih okusnih voda, kar sicer krasni Italii močno manjka, posebno gornji. Da! lahko bi bila in morebiti še bo brdovita Srbija zavoljo omenjenih lastnosti veliko prijetniši vrt kakor je krasna pa na lepih homcih, prijetnih dolinah, okusnih vodah revna Italija. — Pa kaj hočemo? Srb ni najmarljiviji človek v poljodelstvu. On je boljši vojnik, barantavec in pastir kakor pa kmet. Tega mu pa ne smemo in ne moremo zameriti, ako pomislimo, v kakih nemilih, da! krvavih okoljščinah je on skozi več sto let skoraj zmirom pod orožjem večkrat po hostah in šumah v vednem boju živeti mogel. Mnogokrat je mogel kruha-nosni plug popustiti in za smrtonosno orožje poprijeti v bran svoje vere, svojega naroda, svojih žen in otrok, v bran samega sebe, svojega ognjišča in svoje kuče slamnate; v bran svoje lepe zemlje, ktero je večkrat s svojo lastno krvijo gnojil! Da, veliko čudo je, da je Srb v tako nemilih in krvavih okolišinah svojo vero in svojo narodnost ohranil in da ni čisto zdivjal. Kodar se kri priliva, plug in umetnost počivata. Je li čudo, da je Srbin, ki je skozi 400 let pod turškim jarmom kri prelivaje z orožjem v roki ležal, v izobraženosti za drugimi Evropejci nekoliko zaostal? Jaz bi mislil, da to ni čudo! Skozi 400 let Srbin ni skoraj nobenega druzega učenika imel kakor svojo pri-prosto nevedno inajko. Priprosta mati ga je učila sveti križ delati in Boga moliti, — to je bil ves njegov nauk. In kar ga je stara majka učila, je zvesto ohranil in junaško s hanžarom v roci branil. Bolj po šumah (gojzdih) na skrivem je on svojega Boga častil in molil in tako navdušen napadal svojega sovražnika. Srb je ves goreč Bogo-, domo- in narodoljub in se ponosno Srbin imenuje. On se pogostoma pokriža, Boga hvali, vraga in Turčina preklinja in svoj narod brani pri vsaki priložnosti. Za uk je prebrisane glave. Živi trezno, pijančevanja ne pozna. Ob kruhu, vodi, duhanu (tobaku), česnu, čebuli, papriki in rakii on lahko živi tedne, mesce in leta, — brez teh reči pa nikakor ne, in če jih ima, mu za kuhano jed še mar ni; njegovo kruho-, duhano-, papriko-, rakije-, česno- in čebuloljubje je enako njegovemu hanžaro- in puškoljubju. Ravno tako veliko je njegovo dudlo- in gajdoljubje. Kodar hodi, on na dudlo dudla, na gajde ali gosle brenka, popeva, pleše in kolo mendra, ali pa zamišljen duhan puha. Dela kaj lepo leseno in lončeno posodo, grozovite hanžare, puške, sablje, gosle, dudle, gajde itd., kar vse se je brez mojstra naučil. Obdela in poseje pa le toliko zemlje , kolikor misli, da mu bo dosti pridelka čez zimo za se in družino svojo , za več se ne briga ne. Namesti, da bi zemljo obdeloval, težavno in vroči pot potil, rajši po nji neštevilne čedice žival: konj, goved, ovac , gosi, puranov, posebno pa svinj pase , kar vse mu malo truda , pa lep denar da, kterega on za svojo puško najbolj ljubi. Poljodelstvo je za Srba, posebno pa za srbsko živino, kaj težavno; uboga žival se muči in trpi, da je groza; nosi težak , neukreten jarm iz dveh brunov zbit na svojem vratu. Srbski plug je komaj plugu podoben, štirje voli ga komaj vlečejo, in voz srbskega seljaka (kmeta) je — kaj bi rekel — tak , kakor so bili vozovi, na kterih so za babilonski turn opeko in kamnje vozili; grozno visok je, kratek, pa nerodno skup zbit in težak, da se Bogu smili; kolesa so grozno visoke in težke in večidel se kolo ob kolesu brusi. Se ve, voz srbskega kmeta je ves lesen, samo lunki so drenovi, in Srb si kakor vse potrebno hišno in poljodelsko orodje, tako tudi voz sam neukretno skup stolče, ne porajta pa ne, ali so kolesa voglate, težke, eno veče od drugega , da se le vrte; voz se ziblje , klopoče, škriplje in cvili, da je groza; ne namaže ga nikoli, da le naprej gre, če prav težavno , da le gre'. Srbski kmet se za vse to še ne zmeni ne, marveč misli, da voz more take godbi in plesu podobne glasne lastnosti imeti; zato vesel na njem čepi in vesel gode in popeva s svojim vozom vred. Se ve, da njegova godba na dudlo in gajdo, kar si vse sam pa bolj umetno kakor svoj voz naredi, je dosti bolj prijetna kakor njegovega voza. Najlepša srbska narodna godba je na gosle; marsikteri kmet jih tako milo ubera, kakor da bi se bil celo svojo mladost v kaki muzikalni šoli godbe učil. (Dal. prih.) 251 258 Ozir po slovanskem svetu. Srbija. Zemlja in narod srbski. Popisal dr. Ivan Podlišcekov v Topčideru. (Dalje.) Lepa zemlja srbska rodi dovolj pšenice, ječmena, ovsa, koruze, dobrega vina in žlahnega sadja vsake vrste; al koliko bi ga še več rodila , da je zemlja dobro obdelana ; lahko bi bila žitna kašča Evrope. Pa žali Bože! da Srb z žitom ravna, kakor pri nas ravnajo s steljo; skoraj polovico, ako ne več, ga pri košnji, sušenji, grabljenji, vršenji in pri vejatvi na njivi ostane. Tudi sadja Srb ne suši in ga za zimo ne hrani, temveč vse popali in v slivovec spremeni, brez kterega, kakor sem rekel, živeti ne more. Vsako leto je sila dosti dobrega sadja, posebno sliv in dobrih češinj, ki tukaj divje kakor pri nas oparuice rastejo; so lepe in okusne ko cepljenke; pa večidel pod drevjem zgnijo. Lani in ravno tako tudi letos je sadno drevje polno, da je ubogo drevje pod veliko težo stokalo; vendar po celi plodni Srbii pozimi skor ne ene suhe hruške ne dobiš. Pozimi nam dohajajo frišne hruške in jabelka iz Banata ia Srcma v Beligrad, suhe češpije pa za bolnišnice iz Bosne, akoravno se jih po Srbii nič manj, morebiti še več, kakor po Bosni ne pridela; vsak Srb namreč ima svoj lep in lepo vredjen slivar, to je, lep velik vrt, po kterem so samo češpije lepo v redu nasajene, in kteremu Srb tako veliko marljivost in trud daruje kakor svojemu vinogradu, svoji smrtonosni puški ali hanžaru. Srbija rodi dosti žira , jezic in želoda, kar se vse v mastno svinsko meso in v rumene cekine spremeni. Divjačine je tudi obilo po Srbii, tako tudi tičev vsake baze, in po gorah, šumah (borštih) in planinah živijo razun hajdukov tudi jeleni, srne, medvedi, divji prasci, risi in volkovi. Temnih host neizmerne veličine je po Srbii grozno dosti, ki so polne gori imenovanih živali. Srbske gore so polne železne, bakrene, svinčene in srebrne rude in lepega kamnja vsake baze. Samo soli manjka Srbii. V Srbii živi čez 1,000.000 Srbov; 100.000 Vlahov; 18.000 ciganov; 10.000 Turkov; 2000 judov in kakih 3000 ptujcov. Lani in letos kakor tudi prošle leta se je pa mnogo rodovin iz Bulgarije, Albanije (stare Srbije), Bosne, Črne gore itd. v Srbijo preselilo. Vseh prebivavcov v Srbii je kakih 1 milijon in 140 000 duš. Lahko bi jih pa na zlo plodni zemlji do 6 milijonov brez težave živelo in jih še tudi gotovo bo, kadar se bo narod bolje izobrazil v poljodelstvu itd.; zakaj zdaj ga zemlja sama od sebe, kaj bi rekel, iz dobrote živi; ne obdeluje je skoraj nič. Srbija šteje 40 mest. Se ve da srbske mesta so izvan Belegagrada sploh le male mesta , večidel krajnski Kostanjevici in Višnji gori podobne. Turki v Srbii živijo po trdnjavah, namreč: V Belem-gradu, Adakali, Kladovi, Užici, Smederevi, Šabcu, v malem Zvorniku in v Sokoli. Adakale, na nekem otoku Donave, pravijo, da je najbolja trdnjava turška v Srbii. Razun trdnjav živijo Turki tudi po 9 srbskih vaseh in do 15. junija tega leta so živeli tudi in kakih 1000 kuč (hiš) po Be_ lemgradu imeli, kterega dne, to je, ponoči od 15 do 16. junija so bili vsi v beligradsko trdnjavo iztirani. Judje in ptujci živijo večidel v Belemgradu. Cigani se pa po vsi kneževini ciganijo kakor povsod, kujejo, kupujejo, prodajajo, delajo lepo leseno posodo, gosle, dudle, gajde, godejo, dudlajo, na gosle brenkajo, pojejo, plešejo, pijo in kradejo; ne prosijo pa ne, zakaj na Srbskem berača ni; zato tudi cigan beračiti neče; rajši krade, in v tem se loči od našega cigana, silnega beračuna, kteremu se ubraniti ni mogoče, posebno ciganki ne. Srbi, kakor sem rekel, so slabi kmetje, dobri vojaki, rokodelci, trgovci itd. Srbkinje pletejo, tkajo za potrebno obleko sukno in platno. Za izobraženje naroda srbskega je v Belemgradu: li-ceja in gimnazija s 7 razredi. Po deželi so tri male gimnazije, namreč: v Negotinu, Sabcu in v Kragujevcu. Bo-goslovci imajo v Belemgradu svoje seminišče, vojniki svojo akademijo in trgovci svojo trgovsko šolo. Malih, ljudskih šol je po srbskih mestih kakih 400, in šolske mladeži je kakih 14.000 duš. Srbi so vsi pravoslavne vere in imajo svojega metro-polita v Belemgradu in tri škofe, namreč: v Užici, v Sa-bacu in Negotinu. Cerkva je v Srbii samo 320 po celi kneževini, ker pod turškim jarmom in tiranstvom se cerkve niso zidale, temveč podirale in požigale. Duhovnov „zve-štenikov" ali popov je kakih 660, kloštrov ali monastirov je 43, menihov ali kalužerov (kalužer = menih) je 130; uradnikov ali činovnikov je vseh kakih 900. Srbska vojna ali vojaška sila je: 1. Redovna vojska; 2. staroupisci; 3. narodna vojska. a) Redovne vojske je kakih 7000 mož. Vsaki Srbin mora vojak biti, in kadar tri leta dosluži, se spusti domii in pripiše se k staroupiscom, po naše, k brambovcom. Narodne vojske je bilo do zdaj 80.000 mož, z mnogimi topovi in konji. Letos se je pa ves narod na novo v narodno vojsko vpisal in jo je ogromno pomnožil, zakaj vse, mlado in staro, želi vojnik biti in nad Turka iti. Prostega Srba ne smete misliti takemu kmetu enacega, ki se samo na kozarec vina, pipo, kramp in matiko za-stopi, ob nedeljah in praznikih nališpan hodi, svojim otrokom neumno in nečimerno obleko, v današnjih dnevih svilo in široke krinoline že tudi kupuje in tako vsako leto grozno veliko denarja brez potrebe potrosi. Prosti Srb ima vso drugo pamet; on hodi v priličnih opankah , se opravlja in odeva s platnom in suknom, ki mu ga je njegova žena stkala , in namesto , da bi svoji hčerki svilo in nevkretno krinolino kupoval, ji pametniše tako prihranjeni denar v lase obeša; zato so glave in vratovi srbskih žen polni debelih rubeljnov in rumenih cekinov, in mošnja Srbina pri vsem tem ni nikoli prazna, kakor je takega kmeta, ki si sam nepotrebne davke po nečimernem lišpu naklada. Vsak Srbin je kaj dobro po vojaško izurjen; kdor ne verjame, naj pride in bo vidil, kako se prosti kmetje kakor stari vojaki sučejo, s topovi in konji, za svojimi barjaki korakajo po taktih narodne godbe, da jih je veselje viditi. Junaško se obnašajo in ponosito svoje brze konjiče sučejo, da kaj tacega pri kmetih še nikoli vidil nisem. Vsak Srb mora v boj iti in se v boju ob svojem kruhu bojevati; od vlade dobi samo svinec in strelni prah; potrebno orožje si mora vsak sam preskrbeti, in tega ima vsak Srbin od več in ga zna junaško nositi in smrtonosno upotrebljevati. Zdaj imajo vsi Srbi lepo in dobro orožje kakor redovne vojske evropejskih armad, in še za narodno vojsko se je kaj dobro orožje poskrbelo. Vsaki Srbin je dober konjik, naj je kmet ali gospod , sedi in se obnaša na svojem majhnem brzcra konjiču, kterega suče kakor da bi bil ž njim zaraščen. — Samo narodne vojske, pravijo, je 100.000 mož. (Dalje prihodnjič.) 259 Ozir po slovanskem svetu. Srbija. Zemlja in narod srbski. Popisal dr. Ivan Podliščekov v Topčidern. (Dalje.) Srbi so sploh velike rasti, ravni ko sveča , ponosne in brze hoje, junaškega, nekoliko začrnelega lica, bistrih oči in dolzih brk , ktere Srbin za puško in hanžarom najbolj čisla in glajšta, zmirom jih s prsti nateguje in ponosno suče. Srbov male postave skoraj ni; pokvek in pritlikovcov med njimi ne vidiš. Vladanje srbske kneževine se še zmirom ravnava po zastarelem ustavu od leta 1838. Po tem ustavu so na Srbskem tri oblasti: ena oblast zakone daje, druga zakone izvršuje, tretja je sodbena oblast. Zakone daje knez s svojim sovetom. — Zakone izvršuje tudi knez s posredstvom peterih popcčiteljstev, ktere so se letos mesca aprila v ministerstva prekrstile. Pravijo , da bojo še več ministrov naredili. Dozdaj jih je bilo samo pet: minister notranjega dela, pravosodja, dnar- stva, zunanjega dela in minister nauka. — Sodbeno oblast izvršujejo dotične sodnije. Največe oblasti (nadležateljstva) so v Srbii: sovet in pet ministerstev. Po okrožijah so okrožne oblasti (uačalničestva okružna). Po srezih so srezke oblasti, ki so okrožnim oblastim podložne. Mesto Beligrad ima svoje nezavisno upraviteljstvo, ktero ni okrožni oblasti okrožja beligradskega podložno. Sodbeno oblast ima v rokah viša sodnija (veliki sud), ki v dva odseka spada in v Belemgradu svoj sedež ima. Mesto Beligrad ima tudi svojo trgovsko sodbo, ktera urav-nuje zaprede in pravde med ptujci in dornačiui. Vsaka vas (selo) ima svojega župana, ki se „kmettf imenuje. Dvoje do troje sel spada pod eno občino, ki imajo svojega ,,o bšti ns kega kmeta" (občinskega župana) in svojo občinsko sodbo (obštinski sud) in svojo občinsko šolo. Vsaki kanton ali „srez" ima svojega kapitana in svojo srezko sodbo — „srezki sud". Beligrad je glavno mesto; široko in dolgo je in kaj lepo stoji na širokem polotoku, to je, na pobrežji naše bistre tukaj velikanske Save in široke Donave; dan na dan veče prihaja, se širi in daljša naprej in naprej po deželi proti jugu in izhodu , posebno proti Topčideru , kterernu je že skoraj bliže kakor Ljubljana Šiški; v preteku let se bota ta dva lepa kraja gotovo zedinila; dostihmal pa bo vendar še precej vode memo Belegagrada v črno morje zbobnelo. V Belemgradu je kakih 22.000 stanovnikov, namreč: kristjanov kakih 17.000, judov 1800, turkov 3000 in ciganov 200. Izvan tega je še srbske vojske (armade) v Belemgradu kakih 2000 mož, turške pa kakih 2000 mož. Zdaj je srbske vojske v Belemgradu kakih 12.000 mož, samih lepih staroupiscov in lepe redovne vojske. Res! prebivavcov je za sila razprostrano in veliko mesto kaj tnalo; hiše so še precej redke in skoraj pri vsaki hiši so lepi vrti in vinogradi, ki se bojo počasi gotovo z hišami napolnili. Beligrad je sedež srbskega kneza, srbskega metropo-lita, velike srbske sodnije „ve!ikog suda" in sedež vseh konzulov velikih evropejskih vlad. V Belemgradu čepi in čibuk puha tudi sultanov namestnik, turški paša, kterernu so Turki cele Srbije podložni, izvan Turkov v Kladovi in v Adakali, kteri imajo svoje poglavarje. Turki imajo v Belemgradu tudi svoj turški sovet, svoje ože in derviše in 11 lepih cerkva »mošej ali žamij." Judje in ciganje spadajo pod oblast srbsko, ptujci spadamo vsak pod svojega konzula. Judje imajo v Belemgradu svojo šolo in bolnišnico , svoje tri sinagoge in svojega „hahama". Kakošna žival je to? ne vem. Ciganje beligradski so deloma vere pravoslavne, deloma muhamedanske, večidel pa so vere ciganske in namesti cerkva imajo svoje kovačnice in mehove. Beligrad je imel do zdaj samo dve cerkvi pravoslavnih kristjanov (starovercov); lepa glavna cerkev je cerkev sv. Mihaela, ki je še le kakih 30 let stara. Laui so začeli na topčiderski cesti še eno (tretjo) cerkev zidati, ki je kaj lepa. Pred kakimi 30 leti niso kristjani v Belemgradu nobene cerkve imeli, častili so svojega Boga skrivaj. Katoliški kristjani imamo svojo malo kapelico v srbskem mestu, v hiši avstrijanskega konsula. Kapelica je posvečena svetemu Jožefu in je dobila svojo dragoceno opravo od kne-ginje srbske Julijane, žene sedanjega kneza Mihaela Obre-noviča HI. Mlada kneginja je plemenitega in slavnega rodu grofov Hunijadov, je katoliške vere in je podarila katoliški kapelici krasne darila. Katoliški kristjani imamo samo to kapelico v Belemgradu, in dva duhovna tudi v Belemgradu, namreč fajmoštra iz Vojvodine srbske in kaplana iz Hrvatske; to je vse, kar katoličani v Srbii imajo. Luterani tudi imajo v Belemgradu lepo malo cerkvico, šolo in svojo cerkveno občino. V Belemgradu je srbska liceja, gimnazija, serninišče, vojniška akademija, trgovska šola, grška šola, štiri grške 267 šole b 13 razredi, dosti ženskih #A in dosti privatnih sol za možko in žensko mladino , srbsko čitalište (čitavniea), mnogo knjigotiskarnic, mnogo bolnišnic itd. V Belemgradu izhaja več časopisov, med njimi je najimenitniši „V7idov dan". Beligrad se deli v tri kampe; eden stoji za drugim: Prvi: Grad, to je, turška trdnjava, prav na koncu polotoka; za gradom stoji proti jugu velika trata, ki se po turško „kalimedana imenuje in je sprehajališče beli— gradske gospode; trata je dober puškomet široka in se razprostira po širokem polotoku od Save do Donave. Drugi: Za imenovano trato se razprostira tudi od Donave do Save lepo in veliko turško mesto. Tretji: Za turškim mestom so razvaline nekdanjih turških šanc, ktere so Srbi ponoči 15. junija vzeli, iz njih Turke spodili in na mesto nastavljene topove zajeli. Za temi šancami stoji in se razprostira kakor turško mesto od Donave do Save po širokem polotoku lepo in kaj veliko srbsko mesto. Povedati moram naprej, da savski breg je strm in precej visok; donavski breg je bolj zložen in bolj razpro-stran, in da na savskem bregu tudi turškega mesta so sami kristijani; na donavskem bregu pa je grozna zblod ljudi: Turkov, Srbov, Cehov, Svabov, Arnavtov, Judov, Ciganov, Grkov, Jermenov itd. (Dal. prih.) 268 284 Ozir po slovanskem svetu, Srbija. Zemlja in narod srbski. Popisal dr. Ivan Podlišcekov v Topčideru. (Dalje.) Ogledovaje Beligrad začnimo od kraja in stopimo na konec polotoka in poglejmo v trdnjavo, z debelim zi-dovjem in z globokimi grabni obdano, ali tako imenovani „turški grad", kteri se v gornji in spodnji grad deli in se posebno iz Zemuna kaj velikansk in silovit vidi. Stopimo najpred v spodnji grad, ki stoji nizko na Donavi in Savi prav na koncu polotoka, in vidili bomo ob Donavi in Savi visoko, silovito zidovje in z zidovja brez števila črnih topov proti avstrijanskim mejam, posebno proti Zemunu čez široke vode režečih. — Poglejmo v spodnjem gradu krog sebe in vidili bomo turško zamijo ali mošeo (cerkev), ktera je nekdaj katoliška cerkev bila, mnogo velikih in lepih hiš, palač, gradov, kasarn in drugega velikanskega vojniškega poslopja. Ker vsega na drobno popisati ne morem, povem tedaj le na kratko, da je spodnji grad skoraj samo za-se eno lepo mesto; pravijo, da vse te velikanske gradove in palače v spodnjem gradu je naš vsakemu kmetu dobro znani general Lav d on sozidal, ko je Turka iz Belega grada zapodil. Je li to res ali ne, ne vem. Obrnimo se v spodnjem gradu proti jugu. Poglejmo kviško in vidili bomo nad seboj grad nad gradom, zid nad zidom, top nad topom, top pri topu, stražo nad stražo, stražo pri straži, to je gornji grad. Stopimo po ozkem, mnogokrat zapredenem strmem potu iz spodnjega gor v gornji grad, kjer turški paša čepi in čibuk puha, in vidili bomo zopet eno turško cerkev (mošeo ali zamijo), mnogo kasarn, gradov, topov, cele hribe topovskih kugel itd. Z gornjega grada je hrib umetno doli do Save prevotljen, tako, da se po podzemeljskih stopnicah voda lahko iz Save gori v trdnjavo nosi, kadar je grad od sovražnika obležen kakor zdaj. Al podzemeljske in nadzemeljske kasarne in luknje, debelo zidovje, globoki grabni, grozovito topovje in kupi topovskih kugel nas ne veselijo, toraj pustimo grad, v kterem je čez 2000 mož turške redovne vojske in v kterem so zdaj Turčini celega Belega grada, vseh blizo 5000 —6000, svoje rešenje iskali — s kterega okoli 200 topov različne baze iz debelega zidovja na vse strani z naglo smrtjo žuga (pravijo, da je v gradu okoli 900 topov??) in pojmo po kolovozni sem ter tje zaviti poti skozi mnoge debele vrata, inemo mnogih turških straž po mostovih nad globokimi in zvitimi grabni iz grada ven na lepo trato, ktera se po turško kalimegdan imenuje in se od strmega savskega brega do Donave med gradom in turškim mestom za pu-škomet razprostira , po kteri so se do sedaj turški vojnici potrebnih vojniških urnosti vadili, ktera je edino sprehajališče tbelgradske gospode in belgradskih postopačev, po kteri so si nedolžni otroci dozdaj z nedolžnimi igračami veselo svoj čas kratili in po kteri se bo sedaj, kakor se je že večkrat, brž ko ue zopet turška in kristjanska kri prelivala in se je že prošle dni nekoliko. Tudi jez, dokler sem v Belem gradu bil in blizo prijetne trate svoje stanovauje imel, sem se večkrat po nji sprehajal, sem se iz nje po savskih bregovih obračal, sem neizmerno dolgo, široko, med gojzdi in rodovitnim poljem sem ter tje zavito in srebrno lesketečo cesto naš^.bistre Save večkrat s svojimi očmi meril. Želel sem si večkrat do slovenskih pokrajin dogledati — pa vse badava! tnge poln in v goreče misli zakopan, gledal sem po Savi* ki mi je edina domača med ptujim svetom. Ona pobera reke in rečice, potoke in potočice, vse vode in vodice iz raznih krajev lepe Slovenije, v kteri moji žlahniki, prijatli m znanci živijo, in jih tiho in mirno pri Belem gradu v široko Donavo izliva. Na trati „Kalimegdanu med gradom in turškim mestom, iz ktere sem jez tolikokrat proti Slovenii svoje oči obračal, se nahajajo grobom enaki homci, dva sta z velikimi štirivoglatimi škrlmi krita. Napisi na njih so pa tako izlizani, da se komaj nekoliko še pozna, da so nekdaj napisi bili. Jez bi mislil, ti homci so grobi nekdanjih nesrečnih junakov ali pa grobi nesrečnih srbskih mučencov. Dalje naprej na trati proti Donavi je turško pokopališče, od deleč našemu Krasu podobno. Kakor na Krasu je tukaj kamen pri kamnu, skala pri skali. Večidel so sirove skale in sirovo kamnje brez vsega obdelka in napisa nd^grobe navaljene. — S trate je neizrečeno lep pogled po bajaških in sremskih ravninah. Kar oči peljajo, se vidijo same*neiz-merne, bo