Družbena prehrana Na eni od zadnjih sej izvršnega sveta občinske skupščine je bila obravnavana zanimiva infor-macija o stanju in perspektivah razvoja družbe-ne prehrane na območju Ljubljane, ki je bila pri-pravljena na podlagi obširne študije. Ker infor-macija vsebuje tudi pregled urejenosti družbene prehrane v naši občini smo na podlagi informaci-je pripravili zapis o družbeni prehrani pri nas po enotah družbene prehrane. Predšolsko obdobje je za otroka čas intenzivne rasti, kar vpliva na njegove posebne prehrambene za-hteve. Poleg tega povečuje pravil-na prehrana odpornost otrok zo-per bolezni. To je še posebej po-membno za otroke v kolektivnem varstvu, saj so ti bolj izpostavljeni različnim okužbam. V vzgojnovarstvenih zavodih dobijo predšolski otroci (2-7 let) po tri obroke dnevno, malčki in dojenčki pa štiri obroke. V občini Ljubljana Center imamo v obsto-ječih vzgojno varstvenih zavodih 5 centralnih, 1 lastno in 10 razde-ljevalnih kuhinj. Poleg tega pa še 5 mlečnih kuhinj za dojenčke. Vna-vedenih kuhinjah se dnevno raz-deli okrog 6.000 obrokov (zajtrki oz. malice, kosila) za 1522 predšol-skih otrok (2-7 let) in437 obrokov za malčke in dojenčke. Poudariti velja, da večino kosil za predšol-ske otroke pripravijo v centralnih kuhinjah. Šolska prehrana postaja zaradi uveljavljanja podaljšanega in ce-lodnevnega bivanja učencev v šoli vedno bolj pomembna za skladen telesni in duševni razvoj šolarjev. V naši občini je v sedmih osnov-nih šolah 4710 učencev ali 15,1 odstotka od skupnega števila šo-loobveznih otrok v Ljubljani. Zna-čilno je, da je v naših osnovnih šolah tudi veliko učencev iz osta-lih ljubljanskih občin in da so to šole s sorazmerno velikim števi-lom vpisanih učencev (le ena šola manj kot 500). Največ učencev v šolah prejema malice, - kar 83%, kosila 1920 ali 40,7%, medtem ko zajtrkuje v šolah le dober odstotek učencev. Nekatere šole v ostalih občinah imajo lastne ali centralne kuhinje, šole v naši občini pa le razdeljevalne kuhinje. Na območ-ju naše občine je tudi Vzgojni za-vod Janeza Levca v sklopu katere-ga je tudi posebnaosnovna šola. Zavod sam ima centralno kuhinjo, v šoli pa je razdeljevalna. V zavo-du je 120 varovancev, ki v celoti prejemajo 4 obroke dnevno. V po-sebni osnovni šoli pa od 533 učen-cev prejemajo malico kar 504 učenci, kosila pa le 28% otrok. V občini Center je skupaj kar 22 srednjih šol od katerih jih je 11 v sklopu 4 šolskih centrov. Le v 14 šolah je organizirana prehrana za učence, medtem ko v 8 šolah le-te ni. Od skupno 8873 srednješolcev prejema šolsko malico manj kot polovica (45,4%), le dober odsto-tek oz. 100 učencev pa je abonira-nih na kosila. Zaskrbljujoča je zla-sti izredno slaba preskrbljenost s kosili (organizirana kosila ima le ena šola) še zlasti, ker se moramo zavedati, da je kar 3594 učencev vozačev, ki prav gotovo nimajo urejene prehrane. V celotni domski oskrbi (biva-nje + hrana) je v sedmih domovih za mladino srednjih šol poskrblje-no za tri obroke dnevno. V občini Center je pet kuhinj v domovih za srednješolce, od tega ena central-na in štiri lastne. Še slabše kot v srednjih šolah pa je na visokošolskih zavodih, saj ima organizirano prehrano le fa-kulteta za strojništvo, kjer pa je tudi zelo nizek odstotek študen-tov, ki prejemajo redno kosila oz. malice. Ostale fakultete in višje šole imajo nekatere organizirana improvizirana prodajna mesta za sendviče in pijačo (avtomati), kar pa se ne da upoštevati kot organi-zirano obliko družbene prehrane. A. B.