Martina Lupša1, Tomaž Marš2, Marija Petek Šter3 Poklicna pot diplomantov Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani University of Ljubljana Faculty of Medicine Graduate’s Career Choice IZvLEČEK KLJUČNE BESEDE: diplomanti medicinske fakultete, poklicna pot, sodelovanje z Medicinsko fakulteto Univerze v Ljubljani, zdravniški poklic IZHODIŠČA. Medicinske fakultete izobražujejo diplomante za poklic zdravnika oz. zobo- zdravnika. Pri izvajanju učenja kliničnih veščin je potrebno sodelovanje zdravnikov in zobo- zdravnikov iz prakse. Namen raziskave je bil pridobiti podatke o poklicni poti diplomantov Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani in izvedeti, kako ti že sodelujejo oz. bi si žele- li sodelovati s fakulteto. METODE. Izvedli smo spletno anketo med diplomanti splošne in dentalne medicine Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani, ki so študij zaključili med 1. 10. 2014 in 31. 12. 2019. Anketa je potekala med 2. 11. 2020 in 8. 12. 2020. Prejeli smo 323 (22-odstotni odziv) vrnjenih in veljavnih anket, ki smo jih analizirali. REZULTATI. Anketo je izpolnilo 212 (66 %) žensk in 111 (34 %) moških; 254 (79 %) anketirancev je zaključilo enovit magistrski študijski program splošne medicine, 69 (21%) pa enovit magi- strski študijski program dentalne medicine. Zdravniški poklic opravlja 95 %, od tega 7 % diplomantov zdravniški poklic opravlja v tujini. Večina diplomantov je izrazila željo nada- ljevati sodelovanje z Medicinsko fakulteto Univerze v Ljubljani, 69 % anketirancev bi želelo sodelovati v vlogi kliničnih mentorjev. RAZPRAVA. Temeljno poslanstvo Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani je izvajanje izobraževanja za poklic zdravnika; velik inte- res diplomantov za vključitev v pedagoški proces ima velik potencial za izboljšanje kli- ničnega pouka. aBSTRaCT KEY WORDS: Faculty of Medicine graduates, career choice, collaboration with the University of Ljubljana Faculty of Medicine, medical profesion BACKGROUNDS. Medical faculties educate for the professions of doctor or dentist. The imple- mentation of teaching clinical skills requires the cooperation of physicians and dentists from practice. The purpose of the research was to obtain data on the careers of graduates from the Faculty of Medicine at the University of Ljubljana and to find out how they alrea- dy participate or would like to cooperate with the faculty. METHODS. We conducted an 1 Martina Lupša, dr. med., Splošna bolnišnica Jesenice, Cesta maršala Tita 112, 4270 Jesenice; ml2406@student.uni-lj.si 2 Prof. dr. Tomaž Marš, dr. med., univ. dipl. biol., Katedra za patološko fiziologijo, Medicinska fakulteta , Univerza v Ljubljani, Zaloška cesta 7, 1000 Ljubljana 3 Prim. prof. dr. Marija Petek Šter, dr. med., Katedra za družinsko medicino, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Poljanski nasip 58, 1000 Ljubljana 181Med Razgl. 2022; 61 (2): 181–89 • Raziskovalni članek mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 181 Na izbiro poklicne poti diplomantov medicinskih fakultet vpliva več dejavnikov. Lahko jih delimo v 5 kategorij (4): • značilnosti učnega načrta na medicinski fakulteti, • individualne značilnosti posameznega diplomanta, • osebne vrednote, • poklicne potrebe, npr. status, ravnovesje med poklicem in družino, ter • posebne značilnosti poklica, npr. zago- tavljanje delovnega mesta. V slovenskem prostoru nimamo zanesljivih podatkov o poklicni poti diplomantov medi- cinskih fakultet. Podatke imamo samo o diplomantih, ki nadaljujejo izobraževanje za poklic zdravnika in so oz. so bili člani Zdravniške zbornice Slovenije (ZZS) (6). S prenovo predmetnika študijskih pro- gramov Medicine in Dentalne medicine na MF UL, ki je temeljila na skrbni analizi dosedanjega predmetnika in izvedbe klini- čnega pouka, smo ugotovili, da je v izvaja- nju kliničnega pouka še veliko možnosti za izboljšave. V prenovljenem in posodoblje- nem predmetniku je večji poudarek na izboljšanju kakovosti kliničnega pouka in večje vključenosti mentorjev iz kliničnega okolja v poučevanje študentov v okviru kli- 182 Martina Lupša, Tomaž Marš, Marija Petek Šter Poklicna pot diplomantov Medicinske fakultete … online survey among graduates of general and dental medicine from the University of Ljubljana Faculty of Medicine, who completed their studies between 1.10.2014 and 31.12.2019. The survey was conducted between 2.11.2020 and 8.12.2020. We received 323 (22% response) returned and valid surveys, which we analysed. RESULTS. The survey was completed by 212 (66%) women and 111 (34%) men; 254 (79%) respondents com- pleted the Unified Master’s Study Program in General Medicine, and 69 (21%) comple- ted the Unified Master’s Study Program in Dental Medicine. 95% of graduates are in the medical profession, with 7% of graduates practicing medicine abroad. Most graduates want to continue working with the University of Ljubljana Faculty of Medicine, 69% in the form of clinical mentoring. DISCUSSION. The Faculty of Medicine at the University of Ljubljana fulfills its mission in education for the medical profession; given the great interest of graduates to be involved in the pedagogical process, it has great potential for improving clinical teaching. IZHODIšČa Medicinska fakulteta Univerze v Ljubljani (MF UL) je fakulteta z več kot 100-letno tra- dicijo izobraževanja na področju medicine in dentalne medicine ter vseživljenjskega izobraževanja in usposabljanja za zdravni- ke in zobozdravnike. Med izobraževanjem na MF UL se študenti splošne in dentalne medicine, preko obveznih temeljnih medi- cinskih, kliničnih in izbirnih predmetov, spoznavajo z različnimi vejami in področ- ji medicine. Že med dodiplomskim izobra- ževanjem se diplomantom določene veje oz. področja medicine prikupijo bolj, druge manj, kar vpliva na izbiro poklicne poti. Pričakovano je, da večina diplomantov svojo poklicno pot nadaljuje v klinični praksi kot zdravniki. Za tiste, ki se odločijo za nezdravniški poklic, v Sloveniji ni razpo- ložljivih podatkov (1−3). Tako kot v drugih državah sveta tudi v Sloveniji primanjkuje specialistov na različnih področjih medicine. Primanjkljaj nastaja zaradi migracij (npr. nadaljevanje poklicne poti v tujini), upokojevanja in razočaranja nad zdravniškim poklicem. Zdravniki se zaposlujejo v tujini zaradi boljših priložnosti, kariernega napredova- nja, strokovnega usposabljanja in boljših delovnih pogojev (4, 5). mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 182 nične prakse (7). Namen ankete je bil pri- dobiti podatke o poklicni poti diplomantov MF UL in izvedeti, kako ti že sodelujejo oz. bi si želeli sodelovati s fakulteto. METODE Tip raziskave Raziskava je bila izvedena s pomočjo splet- ne ankete EnKa. Spletna anketa je bila odprta od 2. 11. do 8. 12. 2020. Povezava za dostop do spletne ankete je bila prvič posla- na 2. 11. 2020, kasneje sta bila poslana še dva opomnika, in sicer 16. 11. 2020 in 30. 11. 2020. Spletna anketa je bila posla- na na 1.470 elektronskih naslovov, prejeli smo 323 (22 %) veljavnih odgovorov, ki so bili analizirani. Sodelujoči Spletna anketa je bila posredovana diplo- mantom splošne in dentalne medicine MF UL, ki so študij zaključili med 1. 10. 2014 in 31. 12. 2019. Opis anketnega vprašalnika Na osnovi pregleda literature in izkušenj so avtorji v sodelovanju s strokovnjaki z Inštituta za biomedicinsko informatiko sestavili vprašalnik, ki je zajemal tri sklo- pe vprašanj: • sklop demografskih podatkov, • sklop podatkov o poklicni poti diploman- tov MF UL in • sklop o sodelovanju z MF UL. Vprašalnika smo pilotno testirali in, upo- števajoč komentarje udeležencev, oblikovali končno obliko vprašalnika. Vprašalnik v končni obliki so pregledali in odobrili člani Komisije za kakovost in Komisije za študijske zadeve MF UL. Raziskava je pote- kala pod okriljem obeh komisij. Sklop demografskih podatkov je zajemal podatke o spolu, smeri zaključenega študija (medicina ali dentalna medicina), oceni anketirancev oz. diplomantov celotnega študija in pridobljenem znanju oz. pri- dobljenih veščinah/kompetencah, ki so jih diplomanti pridobili med študijem na MF UL. Ob podanih trditvah so anketiranci izbirali med možnostmi 1–5 (1 – sploh nisem pridobil znanja/veščin/kompetenc, 5 – v celoti sem pridobil znanje/veščine/ kompetence). Sklop podatkov o poklicni poti diplo- mantov MF UL je zajemal podatke o pokli- cnem svetovanju med študijem. Anketiranci so lahko izbirali med šestimi različnimi podanimi možnostmi, možnostjo »drugo« in možnostjo »kariernega svetovanja nisem bil deležen«. Možno je bilo izbrati enega ali več odgovorov. Glede nadaljnje pokli- cne poti po zaključenem študiju so anke- tiranci izbirali med petimi podanimi možnostmi. Med dejavniki, ki so ključno prispevali k odločitvi za trenutno speciali- zacijo oz. zaposlitev, so anketiranci označili pet odgovorov. Podana je bila tudi možnost »drugo«. Vprašalnik je zajemal podatke o doktorskem študiju, kjer so anketiranci odgovorili z »da« ali »ne«. Od tistih, ki izobraževanje nadaljujejo na doktorskem študiju, smo zbirali podatke, na kateri uni- verzi to poteka. Sklop o podiplomskem sodelovanju s fakulteto je zajemal podatke glede želje po sodelovanju, podani sta bili možnosti »želim sodelovati« in »ne želim sodelova- ti«. Pri izbiri želenega področja sodelova- nja s fakulteto je bilo podanih pet možnosti, anketiranci so lahko izbrali več odgovorov. Statistična analiza podatkov Pridobljene podatke smo analizirali s po- močjo računalniškega programa IBM® SPSS® Statistics 27.0. Uporabljene so bile metode opisne analize podatkov. Prikazani so bili odstotki in povprečne vrednosti. Etični vidiki raziskovanja Soglasje o etičnosti raziskave št. 0120-10/ 2021/7 je bilo pridobljeno 19. 5. 2021 s stra- ni Komisije Republike Slovenije za medi- cinsko etiko. 183Med Razgl. 2022; 61 (2): mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 183 REZULTaTI Predstavitev vzorca Vprašalnik je izpolnilo 212 (66 %) žensk in 111 (34%) moških. 254 (79%) anketirancev je zaključilo Enovit magistrski študijski (EMŠ) program medicine, 69 (21 %) pa EMŠ program dentalne medicine. Povprečno oceno celotnega študija 8–9 je imelo 196 (61%) diplomantov. Povprečno oceno celotnega študija 9–10 je imelo 79 (24 %) diplomantov, 45 (14 %) diplomantov je imelo povprečno oceno celotnega študi- ja 7–8. Le 2 (1%) diplomanta sta imela pov- prečno oceno celotnega študija 6–7. Na sliki 1 so predstavljene povprečne ocene (1–5; 1 – sploh nisem, 5 – v celoti sem), v kolikšni meri so diplomanti med študijem na MF UL pridobili znanje, vešči- ne in kompetence, pomembne za njihovo nadaljnje delo. Študenti ob koncu študija so opremljeni z dobrim znanjem predkliničnih in kliničnih predmetov. Zaznano je bilo pomanjkanje kliničnih veščin, veščin spo- razumevanja in organizacijskih veščin. Kompetentnost za delo v zdravniškem oz. zobozdravniškem poklicu in sposobnost za raziskovalno delo sta bili med najslab- še ocenjenimi kategorijami. Poklicna pot diplomantov Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani Poklicno svetovanje med študijem Med študijem na MF UL je bilo 223 (73 %) diplomantov deležnih vsaj ene oblike pokli- cnega svetovanja. 82 (27%) vprašanih je bilo mnenja, da poklicnega svetovanja niso bili deležni. 184 Martina Lupša, Tomaž Marš, Marija Petek Šter Poklicna pot diplomantov Medicinske fakultete … Administrativna opravila / vodenje dokumentacije Raziskave v medicini Organizacijske veščine Priprava na raziskovalno delo Sposobnost odločanja v primeru akutnih stanj Klinične in praktične veščine Sporazumevanje z bolnikom in člani tima Sposobnost za timsko delo Etika v medicini Znanje kliničnih predmetov Prepoznava lastnih učnih potreb Znanje predkliničnih predmetov Z n a n je /v eš č in e/ ko m p et en ce p o m em b n e za n a d a ljn je d el o 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,50 54 4,5 Ocena (1–5) Sposobnost branja in interpretacije strokovnih člankov Sposobnost poistovetenja z zdravniškim poklicem Slika 1. Povprečna ocena (1–5) pridobljenega znanja/veščin/kompetenc, pomembnih za nadaljnje delo. 1 – znanja sploh nisem pridobil, 5 – znanje sem pridobil v celoti. mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 184 Na sliki 2 so predstavljeni deleži diplo- mantov, ki so bili med študijem na MF UL deležni posamezne oblike poklicnega sve- tovanja. Pod možnostjo »drugo« so diplo- manti navedli še samostojno raziskovanje, pogovor z ostalimi kolegi in priročnik Društva študentov medicine. Vprašanje je dovoljevalo več možnih odgovorov. Poklicna pot po zaključku študija V tabeli 1 je prikazano, kje so diplomanti MF UL, ki so odgovorili na anketo, zapo- sleni. Večina diplomantov je ostala v zdrav- niškem poklicu (95 %); od tega se je 7 % 185Med Razgl. 2022; 61 (2): diplomantov po diplomi odločilo za opra- vljanje zdravniškega poklica v tujini. Doktorski študij Izobraževanje na doktorskem študiju nada- ljuje 46 (17 %) diplomantov MF UL. 36 (78 %) diplomantov doktorski študij nada- ljuje na MF UL, sedem (15 %) diplomantov doktorski študij nadaljuje na univerzah v tujini (Univerza v Oslu, Univerza v Gradcu, Univerza v Zagrebu, Univerza v Münchnu, Univerza v Zürichu, Univerza v Kopenhagnu, fakulteta za vede o ajurvedi), trije (7 %) pa na drugi fakulteti Univerze v Ljubljani. Tabela 1. Zaposlitev diplomantov Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani (MF UL). Poklic število diplomantov Delež diplomantov (%) Pripravnik/sekundarij/specializant/zdravnik v Sloveniji 283 88 Pripravnik/sekundarij/specializant/zdravnik v tujini 24 7 Mladi raziskovalec 6 2 Brez zaposlitve 6 2 Zaposlen v gospodarstvu 4 1 0 20 40 60 80 100 120 140 160 Učiteljsko tutorstvo Študentsko tutorstvo V sklopu izbirnih vsebin na fakulteti Predstavitev specializacij v sklopu kariernega kongresa ali drugih oblik predstavitve kariernih možnosti Med prostovoljnim delom V sklopu obveznih vsebin na fakulteti Število študentov O b li ka p o kl ic n eg a s ve to va n ja 21 (9 %) 55 (25 %) 78 (35 %) 106 (48 %) 129 (58 %) 139 (62 %) Slika 2. Delež diplomantov, deležen določene oblike poklicnega svetovanja. mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 185 Sodelovanje z Medicinsko fakulteto Univerze v Ljubljani po zaključku študija Želja po sodelovanju diplomantov z MF UL je predstavljena v tabeli 2. Možnih je bilo več odgovorov. Več kot dve tretjini študen- tov si želi nadaljnjega sodelovanja s fakul- teto z vključevanjem v pedagoški proces; nekateri so v pedagoški proces tudi že vključeni. Za sodelovanje v klubu alumnov je izkazala interes skoraj polovica vprašanih. RaZPRava Večina diplomantov medicine in dentalne medicine nadaljuje usposabljanje za prido- bitev poklica zdravnika oz. zobozdravnika; delež tistih, ki odidejo v tujino, je manjši od 10%. Približno šestina študentov v prvih letih po zaključku magistrskega študija nadalju- je izobraževanje tudi na doktorskem študiju. Večina bivših študentov si želi nadalj- njega sodelovanja s fakulteto, najpogoste- je v vlogi kliničnih mentorjev. Prejšnje raziskave so pokazale, da tra- dicionalni učni načrti podajajo več temelj- nega znanja predkliničnih predmetov, med- tem ko so prenovljeni učni načrti usmerjeni k integraciji znanja, uporabi znanja v kli- nični medicini in praksi ter učenju kliničnih veščin in spretnosti. Diplomante bolje pri- pravijo za delo mladega zdravnika, dajejo večji poudarek na učinkovito reševanje kli- ničnih primerov in spodbujajo vseživljenj- sko učenje ter raziskovanje. V primerjavi z rezultati raziskav prenovljenih učnih načr- tov, kjer so diplomanti medicinskih fakul- tet v največji meri pridobili klinično zna- nje in veščine, njihovo znanje predkliničnih predmetov pa je bilo slabo, so diplomanti MF UL pridobili dobro znanje tako pred- kliničnih kot kliničnih predmetov. Znanje in usposobljenost kliničnih in praktičnih veščin je bilo ocenjeno slabše, zelo slabo pa diplomanti ocenjujejo znanje in veščine s področja raziskovanja v medicini (8, 9). Podobne rezultate je podala tudi univerzi- tetna anketa za oceno kakovosti študija, ki jo izpolnjujejo študenti in je podlaga za pri- pravo samoevalvacijskih poročil (10). Najpomembnejša dejavnika v sklopu poklicnega svetovanja, ki vplivata na izbi- ro specializacije, sta predstavitev speciali- zacije v sklopu obveznih vsebin na fakulteti in spoznavanje značilnosti specializacije med študijem in v okviru prostovoljnega dela ter izvenštudijskih dejavnosti. Obveznih vsebin na fakulteti se udele- ži vsak študent, zato dobre izkušnje med štu- dijem v sklopu obveznih in izbirnih vsebin na fakulteti lahko pomembno vplivajo na izbiro specializacije. Tako lahko manj zaže- lene specialnosti zaradi mentorskih pobud, dobre organizacije obvezne vsebine na fakulteti, zanimivih predavanj, klinične prakse in poklicnega svetovanja že v zače- tnih letih študija povečajo zanimanje za določeno specializacijo (10, 11). Veliko diplomantov med dodiplomskim študijem s samoiniciativnimi aktivnostmi in prostovoljnim delom spoznava značil- nosti specializacij. Na podlagi izkušenj lahko svojo poklicno pot načrtujejo bolj pre- mišljeno, njihove poklicne želje postanejo 186 Martina Lupša, Tomaž Marš, Marija Petek Šter Poklicna pot diplomantov Medicinske fakultete … Tabela 2. Želja po nadaljnjem sodelovanju z Medicinsko fakulteto Univerze v Ljubljani. Področje sodelovanja število diplomantov Delež diplomantov (%) Klinično mentorstvo 179 69 Habilitacija na fakulteti 111 45 Klub alumnov 101 42 Zaposlitev na fakulteti 92 37 Mentorstvo doktorskim študentom 77 31 mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 186 jasnejše, saj lahko s prostovoljnim delom pridobijo realističen vpogled v delo, ki ga bodo v prihodnosti opravljali, če se bodo zanj odločili (12). Pomemben vidik pri odločanju glede poklicne poti predstavlja pomanjkanje obje- ktivnih in specifičnih informacij v zvezi s poklicem. Zato je alternativni in uspešen način podajanja informacij o poklicnih možnostih preko obštudijskih dejavnosti, kot so kongresi in delavnice društva štu- dentov medicine. Karierni kongresi vse- bujejo strukturirane predstavitve velikega števila specializacij, zato postajajo med študenti vse bolj priljubljeni (13−15). Študenti lahko na medicinskih fakul- tetah dostopajo do učiteljskega in štu- dentskega tutorstva. Teh oblik poklicnega svetovanja je bila deležna manjšina diplo- mantov MF UL. To je pričakovano, saj se učiteljski mentorji velikokrat ne zavedajo poslanstva tutorstva (svetovanje o pristo- pu do študija, študijskih smereh ter o pokli- cnem odločanju). Prav tako učiteljski tutorji niso deležni izobraževanja, ki bi jih pri- pravilo za učinkovito mentorstvo in pokli- cno usmerjanje študentov. Študenti višjih letnikov imajo lahko vlogo študentskih tutorjev, ki študentom nižjih letnikov poda- jajo »skrite informacije« in izpostavijo dolo- čene vidike, ki niso zajeti v formalnem predmetniku. Podobno kot učiteljski tutor- ji bi morali biti tudi študentski tutorji dele- žni usposabljanja (10). Večina diplomantov MF UL v Sloveniji nadaljuje usposabljanje za poklic zdravni- ka ali pa je zdravniško licenco že pridobila. Malo je takih, ki se kot zdravniki zaposlijo v tujini, še manj jih izbere drugačen poklic, kot npr. mladi raziskovalec, ali se zaposli v gospodarstvu. Odstotek odhoda zdravnikov iz zdrav- niškega poklica v Sloveniji, ki smo ga pri- dobili v raziskavi, se sklada z razvidnimi podatki iz registra zdravnikov ZZS, ki bele- ži število diplomantov, vpisanih ter izpi- sanih zdravnikov (6). Migracija diplomantov iz države nji- hovega usposabljanja pomeni veliko izgubo državnih naložb v zdravstveno izobraževa- nje in negativno vpliva na cilje zdravstve- nega sistema. V primerjavi z migracijo zdravnikov v nekaterih drugih državah neposredne okolice in Evropske unije je ugo- tovljen delež (7 %) v naši raziskavi manjši. Ob pomanjkanju zdravnikov v Sloveniji bi bili med vzroki za odhod v tujino glede na podatke tuje literature predvsem nezado- voljstvo z delovnimi razmerami v domači državi v primerjavi s pričakovanimi korist- mi in možnostmi dela v tujini, nezadovolj- stvo z možnostjo usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja ter nezadovoljstvo z usposabljanjem (5, 16). Za doktorski študij se v prvih letih po zaključku študija odloči šestina diploman- tov MF UL. Podatkov o tem, koliko diplo- mantov MF UL je vključeno v raziskovalne naloge na dodiplomskem nivoju in koliko se jih odloči za doktorski študij, nimamo. Sodelovanje študentov v raziskavah je na različnih univerzah različno, vendar je bolj verjetno, da bodo diplomanti z raziskoval- nimi izkušnjami po zaključenem študiju nadaljevali izobraževanje tudi na doktor- skem študiju. Dobro raziskovalno delovno okolje za mlade raziskovalce in podpora razi- skovalcem diplomantom medicinske fakul- tete približata doktorski študij (10, 17, 18). Med diplomanti MF UL obstaja velika želja po nadaljnjem sodelovanju z medi- cinsko fakulteto. Večina diplomantov si želi sodelovanja v vlogi kliničnih mentorjev, kar kaže na njihovo zavedanje o pomemb- nosti deljenja in širjenja praktičnega zna- nja na mlajše generacije. S pomočjo klini- čnega tutorstva se vzbuja zanimanje za poklic tudi pri mlajših generacijah, prav tako pa za specifične specializacije. Relativno velik interes obstaja tudi za habilitacijo v učiteljski naziv in kasnejšo zaposlitev. Za primerjavo želje po sodelovanju z medi- cinsko fakulteto na drugih univerzah rele- vantnih podatkov ni. 187Med Razgl. 2022; 61 (2): mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 187 Izvedena raziskava je podala podatke o poklicni poti diplomantov in njihovi želji po sodelovanju z MF UL, ima pa nekatere omejitve. Odziv je bil kljub dvema opom- nikoma relativno majhen, vendar pričakovan glede na način anketiranja (spletna anketa). Predvidevamo, da so diplomanti, ki so odgo- vorili na anketo, bolj naklonjeni sodelovanju z medicinsko fakulteto, kot tisti, ki na anke- to niso odgovorili. To lahko pomeni, da je delež tistih, ki bi želeli sodelovati s fakul- teto, nekoliko nižji, kot smo ocenili z našo raziskavo. Uporabljena anketa je bila pri- pravljena za namen anketiranja in ni bila predhodno validirana (notranja skladnost, zunanja skladnost, časovna stabilnost ipd.), vprašanja so bila oblikovana na osnovi pregleda literature in lastnih izkušenj ter potrjena s soglasjem, kar mu daje zdravo- razumsko veljavnost (angl. face validity). MF UL je izpolnila svoje poslanstvo; izobraziti bodoče zdravnike in zobozdrav- nike, ki imajo željo ohraniti sodelovanje s fakulteto in se vključevati v pedagoški pro- ces. V prihodnje bo treba vsem, ki želijo vstopiti v pedagoški proces kot mentorji, omogočiti ustrezno izobraževanje s področ- ja poučevanja in urediti status kliničnega mentorja. ZaHvaLa Zahvaljujemo se članom Komisije za kako- vost in Komisiji za študijske zadeve za koristne pripombe pri oblikovanju ankete. Hvala tudi prof. dr. Maji Pohar Perme in Roku Vratnarju z Inštituta za biomedicin- sko informatiko MF UL za pomoč pri obli- kovanju ankete. Hvala gospe Katji Jeraj za pomoč pri pošiljanju ankete ter bivšim študentom, ki so na anketo odgovorili. 188 Martina Lupša, Tomaž Marš, Marija Petek Šter Poklicna pot diplomantov Medicinske fakultete … mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 188 LITERaTURa 1. Predstavitveni zbornik. Enovit magistrski študij druge stopnje medicina [internet]. Ljubljana: Univerza v  Ljubljani, Medicinska fakulteta. 2021 [citirano 2021 Okt 14]. Dosegljivo na: https://www.mf.uni-lj.si/ application/files/3716/2305/7667/PREDSTAVITVENI_ZBORNIK_MEDICINA_2021_2022_CISTOPIS_1.pdf 2. Predstavitveni zbornik. Enovit magistrski študij druge stopnje dentalna medicina [internet]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Medicinska fakulteta. 2021 [citirano 2021 Okt 14]. Dosegljivo na: https://www.mf.uni-lj.si/ application/files/4716/1181/3543/2021_2022_Predstavitveni_zbornik_EMS_Dentalna_medicina.pdf 3. Slavec Z. Ninety Years of the Ljubljana Faculty of Medicine (1919-2009). Zdrav. Vestn. 2009; (78): 658−72. 4. Cronin FM, Clarke N, Hendrick L, et al. Factors influencing specialty choice and the effect of recall bias on findings from Irish medical graduates: A cross-sectional, longitudinal study. BMC Med Educ. 2020; 20 (1): 485. 5. Clarke N, Crowe S, Humphries N, et al. Factors influencing trainee doctor emigration in a high income country: A mixed methods study. Hum Resour Health. 2017; 15 (1): 66. 6. Register ZZS. Podatki o izbrisanih članih. Ljubljana: Zdravniška zbornica Slovenije. 2021 [pridobljeno 2021 Okt 12]. 7. Jünger J, Pante SV, Wagener S, et al. Do it together! Conception and long-term results of the trans-institu- tional Master of Medical Education (MME) program in Germany. GMS J Med Educ. 2020; 37 (3): Doc33. 8. Soliman M, Al-Nassar S, Al-Shaikh G, et al. Evaluation of the reformed medical curriculum at King Saud University College of Medicine by its first graduates. J. Taibah Univ. Medical Sci. 2015; 10 (1): 93−6. 9. Watmough SD, O’Sullivan H, Taylor DCM. Graduates from a reformed undergraduate medical curriculum based on Tomorrow’s Doctors evaluate the effectiveness of their curriculum 6 years after graduation through interviews. BMC Med Educ. 2010; 10: 65. 10. Letno poročilo 2020. Poslovno poročilo s poročilom o kakovosti. Računovodsko poročilo [internet]. Ljubljana: Medicinska fakulteta univerze v Ljubljani. 2021 [citirano 2021 Nov 06]. Dosegljivo na: https://www.mf.uni-lj.si/ application/files/9116/1458/3541/Letno_porocilo_2020.pdf 11. Nimmons D, Giny S, Rosenthal J. Medical student mentoring programs: Current insights. Adv Med Educ Pract. 2019; 10: 113−23. 12. Berger AP, Giacalone JC, Barlow P, et al. Choosing surgery as a career: Early results of a longitudinal study of medical students. Surgery. 2017: 161 (6): 1683−9. 13. Querido S, De Rond M, Wigersma L, et al. The significance of experiencing clinical responsibilities for spe- cialty career choice. Med Sci Educ. 2019; 30 (1): 163−71. 14. Ock M, Han YJ, Choi EY, et al. Perceptions of medical students regarding career counseling in Korea: A qual- itative study. Int J Environ Res Public Health. 2020; 17 (10): 3486. 15. Gernert JA, Zibold J, Reik LJU, et al. Restructuring career counseling ventures of a mentoring program for medical students in the course of the COVID-19 pandemic. GMS J Med Educ. 2020; 37 (7): Doc73. 16. de Camargo CRS, Schoueri JHM, Neto FL, et al. Medical student oncology congress: Designed and implemented by Brazilian medical students. J Cancer Educ. 2018; 33 (5): 1151−8. 17. Cronin F, Clarke N, Hendrick L, et al. The impacts of training pathways and experiences during intern year on doctor emigration from Ireland. Hum Resour Health. 2019; 17 (1): 74. 18. Chang Y, Ramnanan CJ. A review of literature on medical students and scholarly research: Experiences, attitudes, and outcomes. Acad Med. 2015; 90 (8): 1162−73. Prispelo 1. 12. 2021 189Med Razgl. 2022; 61 (2): mr22_2_Mr10_2.qxd 22.6.2022 9:57 Page 189