Nova smer O mednarodnih voznih redih prvi~ v Ljubljani Potni{ki promet Z vlakom na smu~anje Tovorni promet Specifikacija k fakturi in prevozni pogoji po novem Intervju: Igor [prajcar – Izvr{ni direktor za nabavo in investicije S prenovo nabave do ob~utnih prihrankov Iz tujine ERTMS/ETCS `e deluje Revija Slovenskih `eleznic N vaproga januar 2004 Ko berete zadnjo {tevilko Nove proge, smo `e po{teno zakorakali v februar. Poslovno uspe{no leto 2003 smo pustili za sabo, prazni~ni december pa se nam skorajda `e zdi kot le {e oddaljeni spomin. Dobro obve{~eni so `e precej pred skokom v novo leto znali poveda- ti, da nam bo {tevilka 2004 prinesla izredno slabo razporeditev praz- ni~nih dni. Ti bodo menda kar po vrsti ob koncu tedna, tako da bo mo`nosti za podalj{ane dopuste kaj malo.Vsekakor pa nam leto, ki je pred nami, ne bo prineslo samo »slabega« koledarja, temve~ zlasti veliko sprememb v na{em podjetju. Pri~akujemo lahko predvsem na- daljevanje dejanskega oblikovanja Holdinga Slovenske `eleznice. Pred nami je sprejemanje zakona o poslovni sanaciji in nadaljnje posodab- ljanje organizacijske strukture z ustanovitvijo jedrnih dru`b. Te bodo veliko bolj kot dosedanje organizacijske enote prevzemale odgovor- nost za svoje delo, pa naj gre za doseganje zastavljenih ciljev ali pa za bolj striktno obvladovanje stro{kov. Preoblikovanje organizacijske strukture seveda nikoli ni dovolj, saj bi pomenilo le prekladanje te`av z enega kupa na drugega. Zato ustanavljanje novih poslovnih enot `e spremlja postopna prevetritev delovnih procesov s to~nim dolo~a- njem potrebnega {tevila izvajalcev. V praksi bo to pomenilo prerazpo- rejanje zaposlenih, pa tudi ugotavljanje {tevila prese`nih delavcev – proces, ki bo za nas zaposlene vse prej kot enostaven in nebole~. Na poslovnem delu na~rtov bomo tudi letos sku{ali izpolnjevati na~r- te, opredeljene v Novi smeri. Ob predstavitvi strate{kega na~rta je bilo marsikje sli{ati, da so v njem zastavljeni cilji previsoki, da jih bo nemo- go~e dose~i. Lansko poslovno leto je dokazalo nasprotno – visokih ci- ljev ni mogo~e le dosegati, temve~ jih je na nekaterih podro~jih mo- go~e celo prese~i. Omenjeno preseganje se je nadaljevalo tudi v pr- vem leto{njem mesecu. O nekaterih projektih, ki bodo podlaga za us- pe{no poslovanje v prihodnje, pi{emo tudi v tokratni Novi progi. Gre zlasti za nove projekte v tovornem prometu. Predvidoma sredi fe- bruarja bo del tovora med Ljubljano in italijansko Bologno prevzel novi produkt – East-West Rail Shuttle. EWRS bo vozil med ran`irnima terminaloma Ljubljana Zalog in Bologna San Donato petkrat na te- den, od torka do sobote. V Ljubljani se bo navezoval na mre`o med- narodnih vlakov proti vzhodu in jugovzhodu Evrope, v Bologni pa bo imel zagotovljeno distribucijo po vsej Italiji. Temu vlaku se bo aprila pridru`ila {e nova povezava Ljubljane in Milana. Vse ve~ pozornosti pa v tovornem prometu namenjajo tudi dodanim storitvam, ki izbolj{ujejo storitev, ki jo ponujamo uporabniku. Omeni- ti ka`e uvedbo tako imenovane E-specifikacije, ki na na{i spletni stra- ni dopolnjuje `e precej uporabljano mo`nost sledenja vagonov ali po- sameznih po{iljk na{ih uporabnikov. S selitvijo vse ve~jega dela papir- nega poslovanja na splet bo sodelovanje z na{im podjetjem za upo- rabnike storitev Slovenskih `eleznic hitrej{e in enostavnej{e. Vse ve~- je {tevilo uporabnikov e-poslovanja ka`e na pravilnost odlo~itve, apli- kacije, ki so jih pripravili v centru za informatiko, pa `e `anjejo poh- vale tudi v specializiranih informacijskih podjetjih. Nova smer O mednarodnih voznih redih prvi~ v Ljublja- ni Nova smer Fersped ob 35. obletnici pripravljen na spre- membe Potni{ki promet Prav preprosto je: sedemo na vlak, smu~i imamo `e skoraj pripete, in ko se vlak usta- vi, smo na smu~i{~u. Tudi letos lahko s smu- ~arskim vlakom obi{~emo pohorska smu~i{- ~a in Koblo. Tovorni promet V za~etku decembra je bil dopolnjen spletni portal ISS@P z mo`nostjo dostopa uporabni- kov do novih vsebin, na novo pa je bil pri- pravljen del, ki smo ga imenovali Prevozni pogoji - tarife. Intervju Igor [prajcar Izvr{ni direktor za nabavo in investicije S prenovo nabave do ob~utnih prihrankov Iz tujine European Railway Traffic Management System – ERTMS je nov na~in signaliziranja in upravljanja `elezni{kega prometa, ki bo omogo~al interoperabilnost na vsem evrop- skem `elezni{kem omre`ju. 2 5 7 10 12 15 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacij- sko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo- zeleznice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Marko Tancar, Aleksander Salki~, Ana Tu{ar, Borut Krajnc, Dario Cortese, Bojan Dremelj, Mi{ko Kranjec, [tefan Stepic, Marko Rov{nik, arhiv Delo, arhiv ÖBB, ar- hiv Idrijski muzej. • tisk: Present d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 10.000 izvodih • naslovniki jo prejemajo brez- pla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. 1 Uvodnik Marko Tancar, odgovorni urednik Nove proge Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga S@ so ljudje Branko Serec »Sem nepobolj{ljiv in ve~ni optimist!« 17 O mednarodnih voznih redih prvi~ v Ljubljani Mednarodno usklajevanje `elez- ni{kih voznih redov je zapleten postopek, ki za posamezen vozni red traja kar okrog 18 mesecev. To nalogo opravlja ve~ kakor 90 evropskih `elezni{kih prevozni- kov in upravljavcev infrastruktu- re, zdru`enih v Forum Train Euro- pe (FTE). FTE poslovodijo {vicar- ske `eleznice za potni{ki promet ter ~e{ke `eleznice za tovorni promet. Letos smo organizacijo voznorednih konferenc FTE prvi~ prevzeli na Slovenskih `elezni- cah, beseda pa je oziroma {e bo tekla o voznih redih za leto 2005. Prvo sre~anje je potekalo med 19. in 23. januarjem v Ljubljani. Tokrat so se pogovarjali o voznih redih v potni{kem prometu , prva leto{nja konferenca je zdru`ila kar okrog 150 udele`encev iz vse Evrope. Poleg tokratne konferen- ce bodo te potekale {e marca, aprila ter junija. Konferenc za potni{ki promet se bo udele- `evalo okrog 150, konferenc za tovorni promet okrog 100 udele`encev, zadnja skupna konferenca za potni{ki in to- vorni promet pa bo zdru`ila okrog 80 udele`encev. @e hiter pregled na~ina obliko- vanja voznih redov poka`e, da je to res zahtevna naloga, ki zato poteka v ve~ fazah. Naj- prej se oblikuje konceptualna ponudba, nato potekajo anali- za trga, razvoj konceptov ter usklajevanje notranjih zdru- `enj. Sledi faza A z distribucijo kataloga tras, preveritvijo po- nudbe, s posvetovanjem in prou~evanjem tras. Faza B za- jema uskladitev koncepta voz- nega reda, izdelavo konkret- nih naro~il ter dogovor o na~r- tu prevozov. V fazi C potekajo konkretiziranje obsega prevozov in uskladitev tras ter re{evanje konf- liktnih primerov. Faza D zajema razre{evanje odprtih vpra{anj in konfliktnih primerov, dodelavo ponudbe tras, potrditev in har- monizacijo tras ter posvetovanje o ponud- bi tras. V zadnji fazi E pa so voznoredni do- kumenti dokon~no us- klajeni, izdelani in raz- poslani, vozni red pa za~ne veljati. Leto{nje leto bo za us- klajevanje mednarod- nih voznih redov pre- lomno, saj bo 1. ja- nuarja 2005 nekatere naloge FTE prevzela nova organizacija Rail Net Europe s sede`em na Dunaju. Rail Net Europe je bil kot neprofitna organizacija usta- novljen v za~etku leto{njega leta, zdru`uje pa upravljavce infra- strukture iz ve~ kakor 20 evrop- skih dr`av. Ti naj bi s samostoj- nim delovanjem pri dodeljevanju tras in s tem oblikovanju voznih redov prispevali k prakti~nemu udejanjanju dolo~il prvega evropskega `elezni{kega paketa, predvsem pa zagotavljali nedi- skriminatoren dostop do `elez- ni{ke infrastrukture. Na ljubljanski konferenci je delo prvi~ potekalo z uporabo pro- gramskega orodja Pathfinder. Novi na~in dela s povezovanjem po medomre`ju omogo~a hitrej- {e naro~anje, usklajevanje in po- trjevanje tras, ve~jo prilagodlji- vost in kraj{e odzivne ~ase – skratka, enostavnej{o in hitrej{o pripravo voznega reda. V veliki dvorani hotela Union so se zbrali udele`enci konference iz vse Evrope. Udele`ence je pozdravil tudi ljubljanski pod`upan Igor Omerza. 2 Nova smer 3Nova smer Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga Bologna vse bli`e Ljubljani East-West Rail Shuttle se bo ime- novala nova zanesljiva in hitra vsakdanja tovorna povezava med Slovenijo in Italijo. O njej so 20. januarja na predstavitvi poslov- nim partnerjem spregovorili ge- neralni direktor Bla` Miklav~i~, direktor tovornega prometa Sre~ko @erjav ter direktor tovor- nega prometa Trenitalie Giancar- lo Laguzzi. Novi vlak bo Zalog in Bologno prvi~ povezal predvido- ma `e 17. februarja. EWRS bo vozil med ran`irnima terminaloma Ljubljana Zalog in Bologna San Donato petkrat na teden, od torka do sobote. Okrog 400 kilometrov dolgo pot bo prepeljal brez vmesnih po- stankov v dobrih desetih urah. Vlak, dolg 550 metrov, bo lahko naenkrat prepeljal kar 1.000 ton tovora. Z ran`irnega terminala Ljubljana Zalog bo odpeljal ob 4.42 in pripeljal v Bologno ob 14.12, vra~al pa se ob 00.32 in prispel v Ljubljano ob 10.33. Uporabnikom bo ponujal prevoz vagonskih po{iljk tako v klasi~- nem kot v kombiniranem prome- tu. V prvi fazi bodo iz Italije proti Sloveniji potovali predvsem kera- mi~ni izdelki ter gospodinjski aparati in oprema, v obratni sme- ri pa jekleni izdelki, prete`no kot tranzitno blago iz Hrva{ke, Ma- d`arske ter Srbije in ^rne gore. V Ljubljani se bo EWRS navezoval na mre`o mednarodnih vlakov proti vzhodu in jugovzhodu Evro- pe, v Bologni pa bo imel zago- tovljeno distribucijo po vsej Italiji. Tako se bo v Ljubljani povezoval s Celjem, Mariborom, Velenjem, Novim mestom, Koprom, Kra- njem, Budimpe{to, Dombovar- jem, Zagrebom, Beogradom in Sarajevom, »antene« v Bologni pa bodo Modena, Ferrara, Lugo, Forli, Ravenna, Parma, Piacenza, Livorno, Falconara in Pescara. Z vlakom EWRS bo ob~utno skraj{an ~as vo`nje med Ljublja- no in Bologno, kar bo hkrati po- menilo optimizacijo stro{kov in zagotavljalo ponudbo, ki bo kon- kuren~na tudi v primerjavi s cest- nim prevozom. Uporabnik bo svoje blago poslej lahko hitreje kot kdaj koli prej prepeljal iz Itali- je v Slovenijo ali naprej proti dr- `avam evropskega vzhoda in ju- govzhoda, ter seveda tudi v obratni smeri. Novi produkt East- West Rail Shuttle bo s sabo pri- nesel zajam~en in pomembno kraj{i ~as prevoza, rednost in za- nesljivost prevoza v obe smeri, sprotno spremljanje po{iljk in nadzor nad njimi, preprosto na- ro~anje storitve ter hitrej{i obtek vagonov. Proga EWRS poteka po V. vsee- vropskem prometnem koridorju, ki povezuje de`ele Zahodne in Vzhodne Evrope, v Ljubljani pa se navezuje tudi na X. koridor, ki Severno Evropo povezuje z Ju`- no. Za gospodarstvi obeh de`el bo nova povezava pomenila iz- jemno prilo`nost za {irjenje in us- pe{en nastop na novih tr`nih prostorih. Hkrati pa gre za potr- ditev pravilnosti poslovne preo- brazbe Slovenskih `eleznic z ime- nom Nova smer in nadaljevanje tr`nega nastopa, ki smo ga uspe- {no za~eli `e septembra lani, ko smo Ljubljano povezali z bavar- sko prestolnico Münchnom. Generalni direktor Bla` Miklav~i~ je napovedal pove~anje {tevila tovornih vlakov med Ljubljano in Münchnom ter novo povezavo Ljubljane in Milana, aprila letos. 4 Nova smer Popolnoma logi~no se nam zdi, da imamo ljudje razli~ne odnose – z dru`ino, sosedi, sodelavci, prijatelji, pa tudi sovra`niki. Ker na svetu nismo sami, moramo z vsemi na{tetimi komunicirati in z njimi usklajevati svoje vedenje. Tako kot ljudje morajo med seboj komunicirati tudi organizacije. ^e `elijo izpolniti svoje namere in poslanstvo, morajo upo{tevati najrazli~nej{e interese znotraj in zunaj podjetja. Eden od pomem- bnih dejavnikov v delu vsakega podjetja so mediji, ki v mnogo- ~em oblikujejo mnenje javnosti. Za vsako ve~je podjetje je zato pomembno, da stalno sodeluje z novinarji, jim ponuja hiter dostop do zanimivih informacij o doga- janju v podjetju in resnicoljubno odgovarja na njihova v~asih tudi zelo neprijetna vpra{anja. To {e zlasti velja za na{e podjetje, ki je zaradi svoje dejavnosti nenehno pod strogim o~esom javnosti. Na Slovenskih `eleznicah za odnose z razli~nimi javnostmi, tudi medi- ji, skrbimo v Slu`bi za organiza- cijsko komuniciranje. Tudi za na- {e delo velja, da je le natan~en pregled rezultatov lahko podlaga za bolj{e dose`ke. Tega smo se lotili v sodelovanju z agencijo Pri- stop, ki je konec lanskega leta predstavila analizo poro~anja medijev o na{em podjetju med 1. septembrom 2002 in 31. avgu- stom 2003. Da je na{e podjetje za medije in s tem javnost res zanimivo, doka- zuje podatek, da je bilo v obrav- navanem obdobju v medijih kar 2.196 objav o Slovenskih `elezni- cah, ki jih je objavilo 755 avtor- jev. Skupaj je o Slovenskih `elez- nicah poro~alo 81 medijev (54 ti- skanih in 27 elektronskih). Naj- ve~krat je o na{em podjetju po- ro~alo Delo. Sledijo Ve~er, Radio Slovenija 1, Dnevnik in Finance. Analiza po vrstah medijev pa po- ka`e, da je bilo najve~ – kar 53 odstotkov – objav v nacionalnih medijih. Sledijo regionalni (34 odstotkov) in poslovni mediji (13 odstotkov). Mediji so o Slovenskih `elezni- cah poro~ali povpre~no nevtral- no. Nevtralnih objav je bilo kar 76 odstotkov. Dele` Slovenskim `eleznicam naklonjenih objav je v analiziranem obdobju zna{al 14 odstotkov (308 objav), dele` nenaklonjenih objav je bil ni`ji, in sicer 10 odstotkov (215 ob- jav). Predvsem v prvi polovici analiziranega obdobja so prevla- dovale nevtralne objave, med- tem ko sta se leta 2003 pove~ala dele` naklonjenih objav in pov- pre~na ocena naklonjenosti, kar je izrazito predvsem v avgustu 2003, ko so mediji o Slovenskih `eleznicah prvi~ poro~ali pov- pre~no naklonjeno. Najve~ objav je bilo januarja 2003, ko so me- diji poro~ali o dogajanju ob refe- rendumu o preoblikovanju in privatizaciji Slovenskih `eleznic. Zelo odmevna pa je bila tudi predstavitev uspe{nih polletnih rezultatov v skladu z Novo smer- jo. Dele` na~rtovanih objav je v ana- liziranem obdobju zna{al 9 od- stotkov oziroma 200 objav. Dele` objav, v katerih so Slovenske `e- leznice zavzemale osrednjo vlo- go, je zna{al 40 odstotkov oziro- ma 872 objav. Zanimiv je pogled na v prispevkih citirane vire. Analizirano obdobje je zaznamovalo predvsem spreje- manje Zakona o preoblikovanju in privatizaciji Slovenskih `eleznic in s tem povezane dejavnosti `e- lezni{kih sindikatov. Zato je na prvem mestu po {tevilu citiranj predsednik sveta delavcev Slo- venskih `eleznic Silvo Berdajs. Po {tevilu citatov sledi Aleksander Salki~, ki se je s svojimi izjavami nana{al na razli~ne dejavnosti Slovenskih `eleznic. Izmed pred- stavnikov vlade je o Slovenskih `eleznicah najve~krat govoril mi- nister za promet Jakob Prese~nik. Med vodilne vire, ki so jih mediji citirali, se je uvrstil tudi Bla` Mi- klav~i~. Po pregledu najrazli~nej{ih {te- vil~nih podatkov pa je morda {e najbolj zanimiva analiza vredno- sti objav v skladu s cenami, ki bi jih sicer morali pla~ati za oglase. Vse naklonjene in nevtralne objave so v analiziranem obdobju dosegle vrednost 195.750.672 tolarjev (okrog 830.052 evrov). V tujini pa verodostojnost uredni{kih bese-dil v pri- merjavi z oglasnim spo- ro~ilom ocenjujejo za {ti- rikrat do {estkrat ve~jo, zato lahko to vrednost pomno`imo s pet. Tako bi vrednost objav zna{ala kar 978.753.361 tolarjev oziroma 4.150.260 evrov. Skratka – toliko denarja bi morale Slo- venske `eleznice, ~e bi popolnoma zanemarile sodelovanje z novinarji, pla~ati za ogla{evanje, ki bi nam zagotovilo enako obse`no pojavljanje v medijih. Slovenske `eleznice medijsko izredno zanimive Fersped je `e vrsto let tesno po- vezan s slovenskimi `eleznicami. Ustanovljen je bil leta 1965 kot del tedanjega `elezni{kega gos- podarstva. Tri leta pozneje je po- stal samostojno podjetje in letos torej praznuje `e 35. obletnico poslovanja. »Lansko leto smo kon~ali z okrog 50 milijoni tolarjev dobi~ka, pozi- tiven poslovni rezultat pa na~rtu- jemo tudi za leto 2004,« je na ti- skovni konferenci ob za~etku no- vega poslovnega leta povedal Ferspedov glavni direktor Robert ^asar. Podjetje, v katerem ima- mo Slovenske `eleznice okrog 49-odstoten lastni{ki dele`, je lansko leto kon~alo s 17,172 mi- lijarde prihodkov. Pretovor je do- segel 2,9 milijona ton. Najve~ji dele` tovora (40 odstotkov) so sestavljale rude, 12 odstotkov je bilo premoga, 11 odstotkov pa peska. Podobno kot leta 2001 in 2002 se je ponovno pove~ala po- zicijska razlika na zaposlenega za 9 odstotkov, kar ka`e na vse bolj u~inkovito poslovanje podjetja. Fersped je v svoji zgodovini pre`i- vel {tevilne spremembe. Danes je globalno delujo~a dru`ba na po- dro~ju logistike, transporta in mednarodne {pedicije, s 175 za- poslenimi. Je eno vodilnih {pedi- cijskih podjetij v Sloveniji ter vo- dilni `elezni{ki {pediter v regiji. Deluje z 22 poslovnimi enotami po vsej Sloveniji, svojo dejavnost pa {iri tudi z ustanavljanjem predstavni{tev v tujini. Skupno {tevilo kupcev je kar okrog 2.000, Fersped pa sodeluje z vse- mi svetovnimi pomorskimi ladjar- ji in vsemi evropskimi `elezni{ki- mi podjetji. Leto 2004 pa za Fersped nikakor ne bo lahko, saj je pred podjet- jem nov izziv – pridru`itev Slove- nije Evropski uniji. To bo s sabo prineslo zmanj{anje obsega ca- rinskega posredovanja in tudi iz- pad dela prihodka. Poleg tega pa se bodo okrog 300 slovenskim {pedicijskim podjetjem pridru`ili {e konkurenti iz Evropske unije. »Vstop v Evropsko unijo bo krat- koro~no {ok, dolgoro~no pa bo to za nas velika prednost,« pri~a- kuje Robert ^asar. Fersped se na- mre~ na pri~akovane spremembe `e dve leti intenzivno pripravlja. Poteka program organizacijskega in kadrovskega prestrukturiranja podjetja, ki bo kon~an sredi leta 2004. Ta vklju~uje izobra`evanje zaposlenih in zaposlovanje novih kadrov za uspe{no preobrazbo iz {pediterja v ponudnika celovitih logisti~nih storitev, posodobitev in racionalizacijo osnovnih in podpornih procesov ter razvoj notranjega podjetni{tva. Obe- nem pa se bo {tevilo zaposlenih moralo zmanj{ati – s sedanjih 175 na 135 do konca leta. Izpad carinskega zastopanja Fers- ped namerava nadomestiti s {iri- tvijo transportno-logisti~nih de- javnosti na nove srednje- in vzhodnoevropske trge ter ~ez- morske trge. Obenem je Fersped del dejavnosti `e preusmeril na ju`no mejo. Navzo~ je na vseh mejnih prehodih med Slovenijo in Hrva{ko, z novimi kadri pa bo svojo vlogo na tem podro~ju {e okrepil. Hkrati z ustanavljanjem predstavni{tev in h~erinskih pod- jetij {iri tudi svojo komercialno mre`o v tujini – v Srbiji in ^rni gori, Nem~iji, Italiji, na Mad`ar- skem ter tudi v Bosni in Hercego- vini. Skupaj s temi enotami bo pokrival tudi druge dr`ave – Ma- kedonijo, Tur~ijo, Romunijo, Bol- garijo, ^e{ko in Slova{ko. Vse po- membnej{i pa postajajo tudi bolj oddaljeni trgi; Fersped `e sodelu- je s poslovnimi partnerji v Tur~iji, Egiptu in na Kitajskem. Dolgoro~no bo Fersped nove po- sle iskal tudi z okrepitvijo skladi{~- no-distribucijske dejavnosti na kri`i{~u 5. in 10. koridorja, na meji med Slovenijo in Italijo in v distribucijskem centru Koper ter s pove~evanjem do okolja prijazne- ga transporta po ̀ eleznici. Za leto 2004 na~rtujejo 14,425 milijarde prihodkov ter ponovno pove~a- nje pozicijske razlike za deset od- stotkov na zaposlenega. Cilj pod- jetja pa je prevzem polo`aja ene- ga najpomembnej{ih logistov ne le v Sloveniji, marve~ tudi v regiji in vsej jugovzhodni Evropi. Fersped ob 35. obletnici pripravljen na spremembe 5Nova smer Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga Ferspedove poslovne rezultate in na~rte so predstavili pomo~nik direktorja za marketing in razvoj Ale{ Teran, glavni direktor Robert ^asar in pomo~nica direktorja za ekonomske zadeve Mirjana Klodi~ (z leve). 6 Potni{ki promet Ana Tu{ar Po vsem svetu slovita predvsem dva karnevala: karneval v Riu de Janeiru in karneval v Benetkah. In medtem ko je tisti ~ez lu`o marsikomu nedosegljiv, nam je bene{ki ~isto blizu. A ne le blizu, zaradi »skoka« do Benetk tudi `ep ne bo utrpel kak{ne poseb- ne izgube. Med karnevalom Benetke dobe- sedno preplavijo mno`ice turi- stov. Bogati kostumi in pravlji~- ne maske prevzamejo {e tako hladnega obiskovalca, kajti kar- neval je brez dvoma prava pa{a za o~i. In ~e turisti iz daljnih de- `el sanjarijo o tem, da bodo morda vsaj enkrat v `ivljenju imeli prilo`nost obiskati mesto gondol, zakaj si torej tudi mi ne bi privo{~ili tega do`ivetja. Zgodovina bene{kega karnevala sega zelo dale~. Prve zapise o karnevalu so zgodovinarji odkri- li v dr`avnih zakonih, zasebnih zapisih in razli~nih dokumentih, v katerih se omenja praznova- nje. Gre za kr{~ansko razlago izraza »carrus navalis«, ki so ga uporabljali za opis sprevoda plo- vil. Tedanji prebivalci so karneval praznovali februarja, to je zadnji mesec romanskega koledarja. Leta 1296 je senat uradno raz- glasil pustni torek za praznik. Praznovanje karnevala se je za- ~elo na praznik sv. [tefana, 26. decembra, ko je vlada dovolila no{enje mask. Svoj vrhunec je doseglo v dneh od pustnega ~e- trtka do pustnega torka. Obredi imajo svoje korenine dale~ v po- ganstvu, vendar so se pozneje spremenili in prilagodili novim razmeram. Med karnevalom so se vrstili najrazli~nej{i dogodki, od pred- stav v gledali{~ih, kavarnah in pala~ah do razli~nih prireditev, kjer so se preprosti ljudje in ple- menita{i – seveda vsi zakrinkani v maskah – dru`ili s plesalci, igralci, prodajalci sla{~ic in kro- tilci ka~. V prazni~nem ozra~ju je bilo no- {enje mask edina mo`nost za premostitev razlik med socialni- mi razredi. Najbolj znana in po- gosta maska v Benetkah v 18. stoletju je bila »bauta«, ki sta jo sestavljali »larva« (v za~etku ~r- na, pozneje pa tudi bela maska iz pooljene tkanine), »tricorno« (~rno trikotno pokrivalo) ter ~rn »tabarrro« (svilen ali volnen pla{~). Od leta 1979 lokalne oblasti na- ~rtno organizirajo in promovira- jo karnevalske prireditve. Po- membnih prireditev je ve~: med njimi regata okra{enih plovil in maskiranih vesla~ev, polet golo- bice, ki zaznamuje za~etek kar- nevala, ter veliki ples na pustni torek na Trgu sv. Marka. Obiskovalec sre~uje maske vse- povsod – v ozkih uli~icah, na mosti~kih in trgih … Na poti od `elezni{ke postaje do Trga sv. Marka se ~loveku zazdi, kot bi se ~as zavrtel nazaj: to niso Be- netke 21. stoletja, temve~ neke druge, slavne in ble{~e~e, s pre- bivalci v srednjeve{kih kostumih. Za konec {e nekaj prakti~nih na- potkov. V Benetke se vsekakor ka`e peljati z vlakom EC Casa- nova, ki iz Ljubljane odpelje ob 10.25 in v Benetke prispe ob 14.25. Morda se zdi komu pri- hod prepozen, a dobrih pet ur potepanja po mestu bo za mar- sikoga ~isto dovolj. Za vrnitev domov je primeren vlak EN Ve- nezia z odhodom iz Benetk (po- staja Santa Lucia) ob 20.10 in prihodom v Ljubljano ob 1.45. Morebitni potniki iz Celja in Ma- ribora lahko nadaljujejo potova- nje z istim vlakom do svojih po- staj. Seveda bo najcenej{e, ~e se v Benetke odpravite v skupini. Otroci imajo dodatne ugodno- sti, ki so seveda odvisne od nji- hove starosti. Pa na rezervacijo ne smete pozabiti, kajti za EC Casanova je obvezna, priporo- ~amo pa jo tudi za vlak EN. V Benetke bodo namre~ potovali tudi drugi! Morda le {e namig za `elezni- ~arje. FIP velja tudi na EC Casa- nova, in ~e se s Pendolinom {e niste peljali, je izlet v Benetke lahko prav lepo do`ivetje vo`nje z na{im najlep{im vlakom ter ogleda karnevala. Z vlakom EC Casanova na karneval v Benetke 7 Potni{ki promet Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga Zima se je {ele konec januarja odlo~ila pokazati svojo pravo po- dobo in nam namenila nekaj sne- ga. Prav nala{~ – ravno pred zim- skimi {olskimi po~itnicami. Seve- da se nam takoj postavi vpra{a- nje, kako naj se podamo do smu- ~i{~a. Verjetno je prva izbira {e vedno avto, vse preradi pa po- zabljamo, da se do nekaterih smu~i{~ lahko enostavno in udobno pripeljemo tudi z vla- kom. Prav preprosto je: sedemo na vlak, smu~i imamo `e skoraj pripete, in ko se vlak ustavi, smo na smu~i{~u. Tudi letos lahko s smu~arskim vlakom obi{~emo pohorska smu~i{~a in Koblo. Z vlakom do pohorskih smu~i{~ Smu~arji in vsi prijatelji rekreacije, ki bodo potovali z vlakom, bodo imeli vrsto popustov - otroci, mladi, starej{i in upokojenci, sku- pine in posebni Turist vikend. To pa {e ni vse – ob nakupu povrat- ne vozovnice za smu~arski vlak bodo cenej{e tudi celodnevne smu~arske vozovnice. Smu~arski vlak prina{a ceno celodnevne vo- zovnice za odrasle 3.900 tolarjev (namesto 5.100), za mlade od 13. do 23. leta starosti 3.100 to- larjev (namesto 4.500), otroci od 6. do 13. leta starosti pa bodo za smu~anje pla~ali le 2.400 name- sto 3.600 tolarjev. Za no~no smuko, ki je mogo~a med ted- nom od 17. do 22. ure, velja enotna cena 3.600 tolarjev. [e ni`ja pa je cena za organizira- ne obiske u~encev osnovnih {ol in dijakov srednjih {ol. Za {portni dan od ponedeljka do petka je cena celodnevne vozovnice samo 1.800 tolarjev, med zimskimi po- ~itnicami in ob koncu tedna pa 2.600 tolarjev. Smu~arski vlak, ki ga lahko izko- ristimo za u`itkov polno dnevno smuko, odpelje iz Zidanega Mo- stu ob 7.00, iz Celja ob 7.25, v Maribor pa pripelje ob 8.29. Od tod se vra~a ob 17.20, v Celje pripelje ob 18.21, v Zidani Most pa 26 minut pozneje. Vlak pa bo primeren tudi za no~no smuko; ob 16.25 odpelje iz Celja in v Maribor prispe ob 17.29. V obratni smeri se lahko popeljemo ob 21.26, ob sobotah pa tudi ob 22.11. Od `elezni{ke postaje Maribor do pohorske vzpenja~e (in seveda nazaj) pa bo vsakih petnajst minut vozil smu~arski avtobus. Do Koble z vlakom Vse redne popuste Slovenskih `eleznic bodo seveda lahko uve- ljavljali tudi vsi, ki bodo s smu~ar- skim vlakom potovali do Bohinj- ske Bistrice. Smu~arske vozovni- ce s popustom so naprodaj `e pri sprevodniku na vlaku. Celodnev- na smu~arska vozovnica za odra- sle stane samo 2.700 tolarjev, za otroke do 14. leta starosti in ~la- ne skupin osnovnih in srednjih {ol pa samo 2.150 tolarjev. Za {portne dneve od ponedeljka do ~etrtka je cena 1.500 tolarjev. Navedena cena velja za organizi- ran obisk u~encev osnovnih in di- jakov srednjih {ol. Smu~arska vlaka do Bohinjske Bi- strice vozita iz Kopra in iz Ljublja- ne. Iz Kopra vlak odpelje ob 6.30 in po so{kem koridorju na Smu- ~arski terminal Kobla, ki je le ne- kaj korakov oddaljen od belih str- min smu~i{~a, prispe ob 10.15. V nasprotni smeri odpelje ob 16.16 in v Koper prispe malo po osmi zve~er. Smu~arski vlak iz Kopra vozi ob sobotah od 24. januarja do 13. marca, od 22. do 27. fe- bruarja pa vsak dan. Ob slabih sne`nih razmerah vlak ne bo vo- zil. Vlak iz Ljubljane odpelje ob 6.50, v Bohinjsko Bistrico pa pripelje ob 8.55. Iz nje proti Ljubljani od- pelje ob 19.39, v na{o prestolni- co pa pripelje ob 21.26. Vlak vozi ob sobotah, nedeljah in prazni- kih od 24. januarja do 13. marca. Z vlakom na smu~anje 08-oglas Diners transport iz pdfja odstrani okvir na formatu Gradec je le eno od mest, katerih letali{~a so hitro dostopna ne le z avtomobilom, temve~ tudi z vlakom. Poleg letali{~a Brnik vse ve~ pot- nikov iz Slovenije uporablja za polete tudi bli`nja letali{~a v Av- striji ali Italiji in tudi Nem~iji (München). ^eprav je najbolj uveljavljen na~in za dostop do le- tali{~a prevoz z avtomobilom, pa se do izbranega letali{~a lahko odpeljemo tudi z vlakom. V bli`i- ni Slovenije so za prevoz z vla- kom primerna letali{~a Gradec (Graz), Dunaj (Wien), Trst (Trie- ste), Benetke (Venezia), pa tudi München. Zato bi vam radi pred- stavili nekaj mo`nostih dostopa do teh letali{~ z vlakom. Trst/Trieste – letali{~e Ronchi dei Legionari Tr`a{ko letali{~e Ronchi dei Le- gionari le`i v neposredni bli`ini mesta Trbi` (Monfalcone). Od `e- lezni{ke postaje Trbi` vozijo lo- kalni avtobusi do letali{~a in na- zaj vsakih 20 minut. Poleg tega pa do letali{~a vozijo tudi taksiji. Ve~ informacij na spletni strani: www.aeroporto.fgv.it Benetke/Venezia – letali{~e Marco Polo in Treviso Glavno letali{~e Benetk se ime- nuje Marco Polo. Od `elezni{ke postaje Venezia Mestre vozijo do letali{~a in nazaj mestni avtobusi (ACTV) na liniji {tevilka 15. Leta- li{~e Treviso je znano predvsem po tem, da tam pristajajo letala dru`be Ryanair. V skladu s ~asom pristankov in poletov letal te dru`be je organiziran tudi avto- busni prevoz med `elezni{ko po- stajo Venezia Mestre in Trevisom. Ve~ informacij na spletni strani: www.veniceairport.it Gradec/Graz – letali{~e Graz-Feldrichen Najbolj{e izhodi{~e za dostop do letali{~a je glavna `elezni{ka po- staja v Gradcu – Graz Haupt- bahnhof. Z `elezni{ke postaje ali avtobusnega postajali{~a Jako- miniplatz vozijo avtobusi do leta- li{~a in nazaj. Druga mo`nost pa je, da na `elezni{ki postaji Leib- nitz/Lipnica prestopite na lokalni vlak, ki ima postanek tudi na po- stajali{~u Flughafen Graz-Feld- kirchen, ki je naprej v smeri proti Gradcu. Od postajali{~a Flugha- fen Graz-Feldkirchen do letali{ke zgradbe je le okrog 300 metrov urejene poti. Ve~ informacij na spletni strani: www.flughafen-graz.at ali www.oebb.at Dunaj/Wien – letali{~e Wien Schwechat Vlaki iz Slovenije vozijo do `elez- ni{ke postaje Wien Südbahnhof. Od tu je vsakih 30 minut na voljo avtobusna povezava (ÖBB Wien- na Airport Lines). Vo`nja do leta- li{~a traja okrog 20 minut. Druga mo`nost je vo`nja z mestnim vla- kom S-Bahn {tevilka 7 od posta- je Wien-Mitte. Do tja se morate najprej odpeljati s S-Bahn {tevilka 1, 2 ali 3. Vlaki S-Bahna vozijo na vsakih 15 do 20 minut. Najnovej- {a in najhitrej{a, pa tudi najdra`- ja mo`nost je hitri vlak City Air- port Train (CAT), ki vozi prav tako od postaje Wien-Mitte do dunaj- skega letali{~a in nazaj. Ve~ informacij na spletni strani: www.viennaairport.com ali www.oebb.at München Tudi münchensko letali{~e je zelo dobro povezano z `elezni{kim prevozom. Vlaki iz Slovenije do `elezni{ke postaje München Hauptbahnhof in nazaj vozijo petkrat na dan. Od München Hauptbahnhofa do letali{~a vozi- jo vlaki S-Bahn {tevilka 1 in 8 na vsakih 15 minut, vo`nja pa traja pribli`no 40 minut. Ve~ informacij na spletni strani: www.munich-airport.de Do `elezni{kih postaj vseh ome- njenih mest so iz Slovenije torej zelo dobre in dovolj pogoste `e- lezni{ke povezave, ki so - z upo- {tevanjem dobro organiziranega in relativno poceni lokalnega prevoza do letali{~ - dober raz- log, da se do letali{~a in nazaj odpeljemo z vlakom. Vozni red vlakov MARIBOR-CELJE-LJUBLJANA-MONFALCONE-VENEZIA MESTRE (velja do 11. 12. 2004) 00.25 07.50 07.02 13.15 o Maribor p 16.17 22.35 23.35 04.13 01.18 08.35 07.59 14.28 o Celje p 15.07 21.24 22.24 03.18 02.50 10.25 10.25 16.00 o Ljubljana p 13.41 19.40 19.40 01.45 07.38 13.01 13.01 20.10 p Monfalcone/Trbi` o 08.32 17.05 17.05 21.51 09.04 14.13 14.13 21.43 p Venezia Mestre o 07.03 15.56 15.56 20.22 1,3,4, 5, 7, 8: Vozi vsak dan 2, 6: Iz Maribora in Celja ne vozi ob sobotah, nedeljah in praznikih 6: V Celje in Maribor ne vozi ob sobotah, nedeljah in praznikih 9 Potni{ki promet Milo{ Rov{nik Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga Do letali{~a z vlakom EN 240 ICS 13 EC 50 IC 153 EC 50 2913 IC 244 ICN 778 ICN 777 IC 245 EC 156 EC 51 2281 2928 EC 51 2002 EN 241 1 2 3 4 1 2 3 4 ste po 1. decembru pregledova- li spletne strani tovornega pro- meta, ste verjetno opazili nekate- re spremembe. Tedaj je bil na- mre~ dopolnjen portal ISS@P z mo`nostjo dostopa uporabnikov do novih vsebin, na novo pa je bil pripravljen del, ki smo ga imeno- vali Prevozni pogoji - tarife. Obja- va novih vsebin je rezultat dobre- ga sodelovanja med tovornim prometom in centrom za infor- matiko. Prav gotovo se je vsak izmed vas `e sre~al s polo`nico za pla~ilo raznovrstnih stro{kov, ki ji je pri- lo`ena specifikacija. Na njej je opisana struktura stro{kov, ki jih je treba pla~ati. ^e imamo v mi- slih ra~une za elektriko, RTV-na- ro~nino, stanovanjske druge gos- podinjske stro{ke, ta specifikacija prav gotovo ni obse`na. Precej bolj zapleten pa je polo`aj pri specifikacijah, ki se nana{ajo na ra~une, izstavljene uporabnikom za opravljene storitve v tovornem prometu. Tovorni list, ki je podla- ga za prikaz podatkov na specifi- kaciji, je namre~ sestavljen iz ve~ kakor sto rubrik, ki jih izpolnjuje `eleznica ali uporabnik prevoza. V povpre~ju se v obra~unskem obdobju (dekada) prepelje 8.400 po{iljk, izdanih je izdanih pov- pre~no 800 faktur, na posamezni fakturi pa je v povpre~ju 10,5 po- {iljke. Do zdaj so uporabniki kot prilo- go k ra~unu dobili le pisno speci- fikacijo, kar zanje prav gotovo ni bilo najprimernej{e, {e zlasti, ~e so hoteli pripraviti te podatke za analizo. Nekateri uporabniki so sicer `e prejemali specifikacijo v elektronski obliki, ki pa je bila po obliki enaka papirni specifikaciji. Na podlagi pobud tako doma~ih kot tujih uporabnikov smo se lo- tili snovanja nove specifikacije. V novi E-specifikaciji so podatki pri- kazani s kodami in {iframi, kar omogo~a njihovo enostavno na- daljnjo uporabo z orodji, ki so trenutno najbolj priljubljena. Po- leg tega, da smo uporabnikom ponudili novo, sodobnej{o stori- tev, se bodo z E-specifikacijo zni- `ali tudi stro{ki poslovanja (zmanj{anje {tevila tiskanih spe- cifikacij, zmanj{anje stro{kov di- stribucije predpisov, tarif in dru- gih {ifrantov). Uporabniki - pla~niki prevoznih stro{kov -, ki `elijo dostopiti do podatkov specifikacije k fakturi, morajo opraviti enak postopek kot pri dostopu do podatkov o vagonu ali po{iljki – posredovati morajo podatke, na podlagi ka- terih se jim posredujeta uporab- ni{ko ime in geslo. Oblikovan je tudi poseben spletni obrazec, ki ga uporabnik izpolni in podatke posreduje po e-po{ti. Ker so po- datki specifikacije k fakturi zaup- nega zna~aja, je bilo treba za iz- menjavo podatkov te ustrezno za{~ititi (kodirati). Za kodiranje 10 Tovorni promet Peter Kodre e-poslovanje Specifikacija k fakturi in prevozni pogoji po novem uporabljamo program PGP (Pretty Good Privacy), ki uporab- lja sistem javnega in zasebnega klju~a. Uporabnik in S@ si izme- njata javni klju~, zase pa obdr`ita svoj zasebni klju~, na podlagi obeh se podatki kodirajo in poz- neje tudi dekodirajo. Da bi bila uporaba podatkov E- specifikacije uporabnikom ~im la`ja, je bil pripravljen tudi pose- ben priro~nik – centralni obra~un in fakturiranje prevoznih stro{- kov (727). V njem so pojasnjene mo`nosti, ki jih ponuja centralni obra~un, najve~ji poudarek pa je dan opisu strukture in oblike po- datkov, pri ~emer je pri vsakem podatku opredeljena vsebina po- datka kot tudi izvirno informacij- sko podatkovno okolje (tarife, predpisi). Skupaj s pripravo E-specifikacije smo se pripravljali tudi na objavo Predpisov in tarif v elektronski obliki. Zanjo smo se odlo~ili iz ve~ razlogov. Prvi razlog je prav gotovo ta, da je bilo uporabni- kom (pla~nikom prevoznih stro{- kov) za razumevanje podatkov E- specifikacije, ki so ve~inoma izra- `eni v obliki {ifer, treba zagotovi- ti ustrezno informacijsko podat- kovno okolje (seznami, {ifranti). Drug razlog pa je, da smo tudi drugim uporabnikom na sodo- ben na~in v elektronski obliki `e- leli dati na razpolago na{e pred- pise in tarife, katerih koli~ino v papirni ob- liki bi lahko izmerili v metrih. O m e n i t i ka`e le ne- kaj predpi- sov, ki so bili priprav- ljeni v elek- tronski ob- liki: Tarifa za prevoz blaga po S@ z vsemi pri- logami (ena izmed njih je tudi Ime- nik `elez- ni{kih po- staj S@), CIM sez- nam tovor- nih postaj, kodifikacija b l a g a N H M , enotni da- ljinar v mednarod- nem pro- metu – DIUM. Nekateri predpisi, seznami in {ifranti, ki so priprav- ljeni v elektronski obliki in jih je mo~ prenesti s spleta, so priprav- ljeni v obliki pdf ali txt dokumen- ta, drugi pa so na razpolago v posebnih spletnih aplikacijah. Omenjene predpise, pa tudi ne- katere druge (zvezne tarife) lah- ko najdemo na spletnih straneh tovornega prometa pod izbiro Prevozni pogoji - tarife. V prvi vr- sti so bili pripravljeni v elektron- ski obliki predpisi, ki se nana{ajo na poslovni odnos med Sloven- skimi `eleznicami in uporabni- kom, sistem za obvladovanje predpisov v elektronski obliki pa je bil oblikovan tako, da bo omo- go~al stalno a`urnost in doseglji- vost vseh predpisov, ki jih upo- rabljamo na S@ glede na njihovo veljavnost. Predpisi in tarife v elektronski obliki, za pripravo ka- terih so odgovorni njihovi skrbni- ki predpisov, so na razpolago tudi na intranetu. Kot vsaka razvoja naloga je tudi ta v za~etku tr~ila ob ovire, ki jih je bilo treba premagati. Nekatere ovire so bile nepremagljive in je bilo treba zato poiskati popolno- ma nove poti, druge ovire pa smo premagali nekoliko la`e. Z uvedbo omenjenih novosti smo si pridobili tudi nekaj dragocenih izku{enj. Najve~ja je prav gotovo ta, da je zaradi velikosti sistema ter s tem zaradi razdrobljene pri- stojnosti te`ko dose~i potrebne spremembe za izvedbo zastavlje- nih nalog. Zlasti to velja za spre- membe notranjih predpisov. Hkrati je dejstvo, da smo se tako pri namestitvi kot tudi pri upora- bi nekaterih programov vsi sku- paj u~ili, kar prav gotovo ni opti- malna re{itev niti za obstoje~e, kaj {ele za prihodnje skrbnike predpisov. Ve~krat pa smo se zaustavili tudi pri stanju na{ega informacijskega sistema, ki zara- di premajhnih investicij le ste`ka pokriva obstoje~e zahteve. Priprava E-specifikacije z vsemi pripadajo~imi in uspe{no oprav- ljenimi dejavnostmi je tudi ena izmed podprojektnih nalog Uva- janja elektronskega poslovanja, ki sodi v strate{ki projekt SP-1 – Tr`na ofenziva. Pri tem je treba poudariti, da se v okviru podpro- jekta Uvajanje elektronskega po- slovanja pripravljajo {e nekatere druge naloge, ki so {e bolj pove- zane z drugimi strate{kimi pro- jekti in podprojekti Tr`ne ofenzi- ve in deloma posegajo tudi v ob- stoje~e procese dela. Med drugi- mi strate{kimi projekti ka`e ome- niti SP Informatizacija S@, saj je uresni~itev posameznih sklopov SP Tr`na ofenziva neposredno odvisna od uresni~itve SP Infor- matizacija S@. 11 Tovorni promet Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga 12 Intervju Marko Tancar S prenovo nabave do Igor [prajcar – Izvr{ni direktor za nabavo in investicije Nabava je podro~je, o katerem v na{i reviji ne pi{emo veli- ko. Velika ve~ina ~lankov je namenjenih prometu in infra- strukturi. Ti dve podro~ji sta, grobo razdeljeno, temeljni de- javnosti na{ega podjetja, saj vklju~ujeta vo`njo potni{kih in tovornih vlakov ter zagotavljanje pogojev zanjo. Vse prehi- tro pa pozabljamo, da delo na obeh omenjenih podro~jih lahko nemoteno poteka le s pravo~asno nabavo, skladi{~e- njem in distribucijo najrazli~nej{ih materialov in rezervnih delov. Prvega oktobra lani je svoje dolgoletne izku{nje na delovno mesto izvr{nega direktorja za nabavo in investicije prinesel Igor [prajcar, ki je v intervjuju za na{o revijo napo- vedal kar nekaj sprememb. Bi lahko najprej na kratko opisali svojo dosedanjo poslovno pot? Po kon~anem {tudiju strojni{tva sem se leta 1978 zaposlil v tozdu, ki je izdeloval kmetijsko mehanizacijo. Sedem let sem delal kot teh- ni~ni vodja tozda. Med vodenjem proizvodnje sem spoznaval, da so se te`ave pogosto pojavljale ne v izdelavi proizvoda, temve~ pri do- stavi materiala in njegovi kakovosti. Zato sem se odlo~il, da se pos- vetim pravo~asni, koli~insko zadostni ter kakovostni oskrbi proi- zvodnje. S spoznavanjem tovrstnih procesov se pri svojem delu uk- varjam vse do danes, precej{nje znanje pa sem si pridobil tudi z do- datnim izobra`evanjem. Za podro~je, na katerem delam na Sloven- skih `eleznicah, je pomembno, da sem bil med letoma 1990 in 1999 zaposlen v Merkurju kot direktor trgovine na debelo in ~lan uprave. Pri svojem delu sem `e takrat spoznaval potrebe po mate- rialih in rezervnih delih Slovenskih `eleznic, ki so pomemben Mer- kurjev poslovni partner. Obenem pa sem `e tedaj spoznal ve~ po- sameznikov v mati~nem podjetju in v Centralnih delavnicah, s ka- terimi sodelujem {e danes. Pred prihodom na Slovenske `eleznice pa sem bil ~lan uprave @ivil, odgovoren za komercialo in logistiko. Kako po prvih mesecih ocenjujete svojo odlo~itev za zaposli- tev na Slovenskih `eleznicah? Lani spomladi sem za~el razmi{ljati, da bi spremenil svoje poslovno okolje in sem se odzval na razpis Slovenskih `eleznic. Takoj sem se seznanil z Novo smerjo, ki mi je bila v{e~ kot dobro pripravljena in zanimiva strategija. Delo mi je pomenilo izziv, saj rad delam v sku- pinah, ki pripravljajo nove projekte in spremembe. Obenem je Nova smer ne le splo{na strategija, temve~ tudi dobra podlaga za izdela- vo operativnih na~rtov. Na Slovenskih `eleznicah sem se spoznal z dobro, uigrano ekipo, ki stremi k istemu cilju. Delo, ki smo ga do sedaj `e opravili, pa potrjuje moje zadovoljstvo. Ekipa, ki jo preu- darno vodi generalni direktor Miklav~i~, mi daje razloge za optimi- zem. Prepri~an sem, da stopamo po pravi poti in da bomo dosegli zastavljene cilje. Kak{ni so prvi cilji, ki ste si jih zastavili na svojem novem de- lovnem mestu? V svoji karieri sem vedno delal na te`avnih projektih. Zato sem z ve- seljem prevzel nalogo posodobitve nabave, ki je po novem zdru`e- 13 Intervju Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga ob~utnih prihrankov na tudi z investicijami. Ko sem oktobra pri{el v podjetje, sem naj- prej pregledal obstoje~e stanje. Zna~ilno za sedanjo organizacijo nabave je, da je organizirana po trgih, kar je nelogi~no zaradi majh- nosti Slovenije. Tako so referenti delali na doma~em in tujem trgu, pa tudi za posamezne naro~nike, se pravi posamezne poslovne enote in odvisna podjetja. Dogajalo se je, da je enako blago nabav- ljalo ve~ ljudi, in polo`aj ni bil pregleden. Zato bomo vse materiale in rezervne dele organizirali po posameznih produktih. Razdelili se bodo na pet produktnih skupin: gradbeno-in{talacijski materiali, standardni rezervni deli, namenski rezervni deli, osnovna sredstva, drobni material in osebna varovalna sredstva, peta skupina pa bodo ostali materiali. Projekt smo za~eli `e na za~etku poslovnega leta, kar je zelo pomembno, saj poslovni dogodki izhajajo iz letnih potreb. Novo delitev smo posku{ali ~im bolj upo{tevati `e za leto{- nje leto. Z na~rtovanjem potreb za vse leto bomo dosegli ve~jo pre- glednost na trgu, bolj{e delo z dobavitelji in usklajeno sodelovanje s tehni~nim osebjem znotraj podjetja, pri ~emer mislim predvsem na vleko in centralne delavnice. Novi na~in dela bo pomenil, da bo posamezni zaposleni v nabavi odgovoren za svojo produktno sku- pino, ki jo bo res dobro poznal. Hkrati pa bo delo potekalo v parih. Tako bo za isto produktno skupino ob odsotnosti odgovornega de- lavca sposoben poskrbeti {e nekdo in delo ne bo brez potrebe sta- lo. S tak{nim na~inom dela bomo pridobili precej hitrej{e odzivne ~ase. Hkrati oblikujemo natan~ne na~rte nabave MRD za posamez- no vrsto blaga. To nam bo lahko prineslo bolj{e nabavne cene. Ve~krat lahko sli{imo, da je med pomembnimi cilji tudi zmanj{anje stro{kov nabave. Zmanj{anje stro{kov nabave materiala v mati~nem podjetju in da- na{njih odvisnih dru`bah je zelo pomembna naloga. Dose~i mora- mo centralizacijo nabave na enem mestu, saj je na{ trg precej maj- hen. Danes se v skupini Slovenskih `eleznic pojavljajo tri ali celo {ti- ri pravne osebe, ki naro~ajo materiale za svoje potrebe, ~eprav so- delujejo z istimi dobavitelji in pri nabavi enakih vrst blaga. Zato `e sodelujemo s centralnimi delavnicami in @GP-jem pri nekaterih po- slih. S skupnim nastopom dosegamo ve~je enotne nabavne koli~i- ne in s tem tudi bolj{e pla~ilne pogoje, pa tudi bolj dolgoro~no so- delovanje z dobavitelji. V prihodnje pa bo na osrednji na~in treba urediti tudi zbiranje potreb za celotno skupino Slovenskih `eleznic. Na Slovenskih `eleznicah imamo veliko razli~nih skladi{~, pa tudi odve~nih zalog. Kako re{iti ta problema? V tem primeru govorimo o vzpostavitvi interne logistike. Ta je se- stavni del nabavnega procesa. Izbira dobavitelja in podpis pogodbe nista dovolj, saj je treba blago {e dostaviti do kon~nega uporabni- ka. Danes je interna logistika v na{em podjetju izredno razpr{ena. Obstaja kar 234 tako imenovanih obra~unskih skladi{~, blago pa je dejansko skladi{~eno na ve~ kakor sto lokacijah. Sodobni logisti~ni procesi pri okrog 20.000 razli~nih vrstah blaga in dostavah do 250 kilometrov delujejo z enega samega mesta. Na{a prednost pa je, da se tudi sami ukvarjamo z logistiko in vsekakor moramo biti sposob- ni na podoben na~in organizirati svojo interno logistiko. Zato bomo zmanj{ali {tevilo obra~unskih skladi{~ na le nekaj lokacij. Centralno skladi{~e bo ostalo v Zalogu, dva distribucijska centra bosta predvi- doma v Celju in Postojni, pet skladi{~ pa bo ob proizvodnjah cen- tralnih delavnic. Vsi veliki sistemi so v obvladovanju logisti~nih stro{kov dosegli velike prihranke in tako bo tudi pri nas. Bistveno bolj natan~no bomo namre~ lahko obvladovali na{e zaloge in nji- hovo razdelitev. Danes imajo Slovenske `eleznice za ve~ kakor tri milijarde tolarjev zalog, med katerimi se jih veliko ne porabi niti v ve~ letih. Vedeti moramo, da financiranje zalog pomeni deset od- stotkov njihove vrednosti na leto in v bolj{i organizaciji skladi{~enja, dostave ter racionalizaciji {tevila izvajalcev teh procesov vidim veli- ke prihranke. Centralne delavnice so med glavnimi uporabniki rezervnih delov v podjetju. Kako bo potekalo delo z njimi v prihodnje? Tudi za centralne delavnice, ki imajo v hrambi najve~ji dele` zalog holdinga, mora biti centralna nabavna slu`ba glavni povezovalec nabavno-logisti~nega procesa. Zato pri~akujem razumevanje naj- prej v sami nabavi, seveda pa tudi v centralnih delavnicah in posa- meznih organizacijskih enotah na S@. Redni sestanki s predstavniki vleke in CD-ja `e potekajo. To sodelovanje je zelo pomembno, saj ne `elimo gasiti po`arov, temve~ delati sistemati~no. Ne sme se ve~ dogajati, da ob vstopu vozila v delavnico ni primernih rezervnih de- lov. Zato morajo biti tovrstni na~rti natan~no dolo~eni `e vnaprej. Le tako jim bo lahko sledila tudi nabava in pravo~asno ter poceni kupila potrebne dele. Poleg nabavne slu`be ste prevzeli tudi vodenje podro~ja in- vesticij. Kaj lahko pri~akujemo na tem podro~ju? Investicije so v novi organiziranosti zdru`ene z nabavno dejavnost- jo. Tudi na tem podro~ju bomo delo peljali tako, da bodo vsi po- stopki vodeni z enega mesta. Pripravili smo `e poslovni na~rt in us- klajevanje investicij na ravni holdinga. Izvajanje pa poteka v sode- lovanju s prihodnjimi jedrnimi dru`bami. Vse na~rtovane investicije so skladne z Novo smerjo in prepri~an sem, da bo njihova uresni~i- tev pomagala pri uresni~evanju poslovnega na~rta. V zadnjih treh letih investicij ni bilo veliko, zdaj pa so nujne, ~e ho~emo izpolniti pri~akovanja na{ih kupcev. Med najpomembnej{imi na~rtovanimi investicijami so nabava ve~sistemskih lokomotiv, tovornih vagonov, prenosnih terminalov za potni{ki promet ter strojna in programska oprema za center za informatiko. Pomembno je, da imamo v po- dro~ju investicij strokovno in usposobljeno ekipo za na~rtovanje, iz- vajanje in nadzor posameznih investicij. Poleg priprave investicij za na{ holding je velik poudarek tudi na pridobivanju in izvedbi inve- sticij za javno `elezni{ko infrastrukturo, ki jih naro~a in financira Javna agencija za `elezni{ki promet iz Maribora. Na{e ambicije pa so tudi v opravljanju in`eniring poslov za druge, zunanje naro~ni- ke. Prvi pridobljeni tovrstni posel je in`eniring in nadzor pri gradnji mednarodnega `elezni{kega mejnega prehoda Dobova, ki bo zara- di vstopa Slovenije v EU moral biti opremljen v skladu s schengen- skimi predpisi. To je pomemben projekt, ki dokazuje na{o usposob- ljenost in konkuren~nost ter nam vliva optimizem, da bomo lahko pridobili {e ve~ podobnih poslov na zunanjem trgu. [tevilni razli~ni signal- novarnostni `elezni{ki sistemi so dolga leta ovirali razvoj mednarod- nega `elezni{kega pro- meta. Razvoj teh siste- mov je v preteklosti ti- pi~no potekal popolno- ma neusklajeno med posameznimi dr`avami in njihovimi `eleznica- mi. V posameznih dr`a- vah so bili uporabljeni med sabo nezdru`ljivi sistemi, kar je pomenilo uveljavitev monopola nacionalnih `elezni{kih prevoznikov in vi{je stro{ke za vzdr`evanje naprav. Kon~na posledi- ca omenjene stihije je, da je {e danes konku- ren~nost ~ezmejnih `e- lezni{kih storitev slaba, saj je treba na mejah menjati lokomotivo in osebje; to pa podalj{uje ~as transporta, ki je eden od najpomem- bnej{ih dejavnikov pri odlo~anju o izbiri pre- voznika. [e do pred kratkim je bila edina re- {itev za to te`avo nakup lokomotiv, opremljenih z vsemi sistemi, s kateri- mi se sre~ujejo na poti. Thalys, na primer, je opremljen s kar {estimi razli~nimi SV sistemi. Tak{na re{i- tev pa je draga, na lokomotivi zavzame veliko prostora, obe- nem pa je treba ob prehodu ~ez mejo {e vedno preklapljati med obema sosednjima sistemoma. To pa spet pomeni dalj{o vo`njo, pa tudi vi{je stro{ke vzdr`evanja. Re{itev na{tetih te`av ponuja evropski sistem upravljanja `elez- ni{kega prometa (European Rail- way Traffic Management System – ERTMS), ki ga sestavljata siste- ma ETCS in GSM-R. Gre za nov na~in signaliziranja in upravljanja `elezni{kega prometa, ki bo omogo~al interoperabilnost na vsem evropskem `elezni{kem omre`ju. Razvoj ERTMS-a se je za~el `e leta 1989 z analizo te`av, pove- zanih s signalnimi napravami in upravljanjem tirnega prometa. Rezultat vseh naslednjih dejavno- sti je bil prikazan {ele 25. aprila 2000, ko sta predstavnika UIC in UNIFE Evropski komisiji izro~ila kopijo zahtevanih funkcionalnih lastnosti sistema ERTMS prve ge- neracije. Sledilo je sprejemanje ustrezne zakonodaje v posamez- nih evropskih dr`avah, ki naj bi dolo~ila uporabo nove tehnolo- gije ne le na hitrih progah, tem- ve~ na vseh svojih progah. S tem pa se seveda razvoj ni ustavil, tre- nutno je aktualna `e verzija 2.2.2. ERTMS/ETCS s sabo prina{a veli- ko prednosti. Predvsem gre za to, da je sistem popolnoma standar- diziran, tako da bodo lahko vlaki, opremljeni s sistemi razli~nih proizvajalcev, brez te`av vozili na primerno opremljenih progah katere koli evropske dr`ave. Hkrati pa prina{a tudi ve~jo var- nost z enotno funkcijo Automa- tic Train Protection in omogo~a ve~jo zmogljivost proge in podpi- ra hitrosti do 500 kilometrov na uro. Novi sistem je razdeljen na tri stopnje. Prva pomeni nadgradnjo obstoje~ih signalnih sistemov z vgradnjo novih »evrobaliz« in vgradnjo vmesnika na vlaku, ki sprejema signale baliz. Druga stopnja doda {e »euroradio« (GSM-R). GSM-R prina{a ve~jo u~inkovitost in manj{e stro{ke, zato ga `e uporabljajo na [ved- skem, v Nem~iji, Franciji, Italiji, [vici in v Veliki Britaniji. Na drugi stopnji vsi podatki med upravljal- 15 Iz tujine Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga ERTMS/ETCS `e deluje ERTMS/ETCS komercialni projekti ERTMS/ETCS pilotski projekti TVG prepeljal `e milijardo potnikov Konec lanskega novembra so na francoskih `eleznicah simboli~no izbrali `e milijardtega potnika hi- trih vlakov TGV. Prvi tovrstni vlak je septembra 1981 povezal Pariz in Lyon. Dosegal je hitrosti do 260 kilometrov na uro, ta omeji- tev pa se je kmalu pove~ala na 270 in na 300 kilometrov na uro. Naslednja nova TGV-jeva proga – 300 kilometrov dolga TGV-Est – bo sredi leta 2007 povezala Pariz in Baudrecourt. Vlaki bodo na njej dosegali hitrosti do 320 kilo- metrov na uro, potovanje do Strasbourga pa bo trajalo le dve uri in 20 minut. SNCF torej osta- ja vodilni evropski prevoznik hi- trih vlakov, z vlaki, ki so dosegli Belgijo, Veliko Britanijo, Nem~ijo, Nizozemsko, Italijo in [vico. Samo lani so TGV, Eurostar in Thalys k skupnemu dohodku 22,1 milijarde evrov prispevali 3,6 milijarde evrov. Proizvajalec vlakov Alstom Transport pa je v sodelovanju s SNCF vlake TGV iz- vozil tudi v [panijo in Korejo. Ruske `eleznice bodo investirale 4,5 milijarde dolarjev Uprava ruskih `eleznic, ki so or- ganizirane kot delni{ka dru`ba, in ruska vlada sta se dogovorila o `elezni{kem investicijskem prora- ~unu za letos. Skupaj bo investi- cij za 133,85 milijarde rubljev (okrog 4,5 milijarde dolarjev). Ve- ~ino investicij bodo financirale same `eleznice, le okrog deseti- na sredstev bo pri{la iz zunanjih virov. Po besedah direktorja ru- skih `eleznic Gennadyja Fadeye- va bosta dve tretjini sredstev na- menjeni infrastrukturnim delom, tretjina pa voznim sredstvom. 16 Iz tujine skim sredi{~em in strojevodjo potujejo radijsko, zato ni ve~ potrebe po klasi~nih signalih ob progi. Tretja stopnja pa pomeni, da vlak sam obdeluje vse po- membne informacije. Sistem GSM-R mora biti nadgrajen z mo`nostjo prenosa podatkov. Seveda tudi tretja stopnja po- meni delovanje brez signalov ob progi. Vlak samostojno izra~u- nava hitrost, prevoznost in dru- ge podatke glede na centralno bazo podatkov. Programska oprema pa glede na {tevilo vla- kov na progi in njihove hitrosti samostojno prera~unava veli- kost bloka med posameznimi vlaki. Vnaprej dolo~ene blokov- ne odvisnosti torej ni ve~. Kljub temu, da uradne publika- cije na vsa usta hvalijo nova si- stema, pa dejstvo, da je od za- misli o uvedbi sistema minilo `e skoraj desetletje in pol, dokazu- je, da uvajanje za zdaj {e ne po- teka z velikimi koraki. Trenutno {tevilni pilotski projekti in preiz- kusne vo`nje prve in druge stopnje `e potekajo v Veliki Bri- taniji, Franciji, [paniji, na Nizo- zemskem, v Nem~iji, [vici, Italiji in drugod. Dejanske komercial- ne uporabe pa je za zdaj {e malo. Trenutno se `e uporablja 1. stopnja na progi Sofia-Burgas v Bolgariji, 2. stopnja je bila uve- dena na progi Luzern-Olten v [vici, kjer pa so po preizkusnem obdobju spet uvedli klasi~no signalizacijo. ERTMS tretje stop- nje pa je {ele v razvojni fazi in njegovo poskusno uvajanje je predvideno {ele v naslednjih sedmih do osmih letih. Za zdaj je {e najve~ji napredek na po- dro~ju vgradnje sistema GSM-R, ki ga uporablja vse ve~ evrop- skih `eleznic. Precej{nja po~asnost uvajanja je logi~na posledica zahtevnega prehoda na nov na~in dela in z njim povezanih stro{kov. Vgrad- nja ERTMS-a na celotno evrop- sko omre`je naj bi po pribli`nih ocenah stala kar tri do {est mili- jard evrov! Ob tako visokih stro{kih pa se `e postavlja vpra- {anje ovrednotenja prednosti v primerjavi z vlo`enimi sredstvi. Obenem pa napovedano intero- perabilnost marsikje {e vedno omejujejo razli~ne napetosti voznih mre`. Kljub temu ERTMS/ETCS verjetno dolgoro~- no pomeni odstranitev ene od ovir pri resni~nem oblikovanju enotnega evropskega `elezni{- kega omre`ja. ERTMS/ETCS dolgoro~no pomeni enega od pomembnih korakov k resni~nemu oblikovanju enotnega evropskega `elezni{kega omre`ja. 17 S@ so ljudje Milo{ Opre{nik Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga V nasprotju s {tevilnimi drugimi `elezni~arji v mojem primeru ni {lo za dru`insko `elezni~arsko tradicijo, prej za naklju~je. Starej- {i brat je namre~ nekje opazil raz- pis za {tipendijo, ki ga je objavila tedanja @elezni{ka transportna organizacija Ljubljana. Prijavil sem se in se vpisal v Prometno {olo v Mariboru. Med {olanjem sem bil leto in pol tudi sprevod- nik, po uspe{no opravljeni {oli pa sem se zaposlil na postaji Vi`- marje kot vlakovni odpravnik, kjer sem ostal pet let. Potem sem bil polnih dvanajst let vlakovni odpravnik na postaji Ljubljana Zalog. Do leta 1993 sem bil refe- rent za promet, pozneje pa {ef postaje Ljubljana Zalog. Z novo reorganizacijo Slovenskih `elez- nic, leta 1999, sem postal vodja delovne enote Ljubljana Zalog. Mimogrede, med va{im »{e- fovanjem« se je potni{ka po- staja Zalog v tradicionalnem tekmovanju Slovenskih `elez- nic za Naj postajo vseskozi uvr{~ala med najbolj{e, kar trikrat ste celo zmagali. Res je, ponosen sem bil, tri pla- kete smo osvojili. Na urejenost in vzdr`evanost postaje pa sem vedno gledal kot na nekaj samo po sebi umevnega, in z malce truda in dobre volje je mogo~e marsikaj dose~i. In va{e sedanje delovno me- sto, vodja delovne enote? Ta trenutek vodim 236 ljudi, ki neposredno delajo v prometu – to so vodje premika, nadzorni vodje premika, odpravniki vago- nov, premika~i … Od vseh zapo- slenih nas samo sedem dela po »obi~ajnih« osem ur, delo vseh drugih pa poteka v izmenah, se pravi v turnusih. Priha- jamo iz vse Slovenije, najve~ delavcev je iz Zasavja pa tja do Celja, veliko je tudi nekdanjih rudarjev, potem ko so ukinili zasavske rudni- ke. Je te`ko »upravljati« tolik{no {tevilo lju- di? Pravzaprav ne, ob obi- ~ajnih razmerah delo te~e kot dobro naoljen stroj. No, morebiti je kakih pet odstotkov ekipe tak{nih, ki se jim je treba malce bolj pos- vetiti, nikakor pa ne morem re~i, da bi bili problemati~ni. Letos pri~akujem kar nekaj izpada delovnih mest, gre za redne upokoji- tve, veliko ve~ja te`ava pa je z delavci, ki so iz tak{nega ali druga~ne- ga razloga izgubili zdravstveno skupino – delavca, ki sme delati le po {tiri ure hkrati, pa~ ni mogo~e preraz- porediti na delovno mesto, ki terja osem ali celo dvanajst ur dela. Tako bomo letos mora- li na novo zaposliti ka- kih 15 do 18 ljudi. Seveda ni lahko go- voriti o sebi kot o {e- fu, pa vendar … Zdi se mi, da z delavci Branko Serec »Sem nepobolj{ljiv in ve~ni optimist!« 18 S@ so ljudje nikoli nisem imel te`av, trudim se, da bi bilo zadovoljstvo oboje- stransko. Moja vrata so za vsako- gar vselej odprta in ljudje prihaja- jo k meni brez strahu ali nekak- {nega »re{pekta«. Ne bi `elel ravno pretiravati, toda v~asih se mi zazdi, da z lastnimi otroki rav- nam manj lepo … Seveda tu in tam sko~ijo tudi iskre, kako naj ne bi, toda popoldne gremo lah- ko `e skupaj na pivo. Res pa je, da je moje delovno mesto natan- ko nekje vmes, in dostikrat je presneto zapleteno vse stvari urediti tako, da sta hkrati zado- voljna tako kladivo kot nakovalo. Spomnim se, da nam je o~e doma velikokrat rekel: »V `ivlje- nju mora{ ljudi poznati; nikoli jih ne sme{ razlikovati na rde~e, ~r- ne, bele ali lisaste, temve~ samo na dobre in slabe!« Kako sodelujete z drugimi slu`bami? Lahko re~em, da z vsemi drugimi slu`bami izvrstno sodelujemo – z vodenjem prometa, s SVTK, SVP, s TVD … Skupaj sproti re{ujemo vse te`ave in delo je zares lepo ute~eno. Na{a delovna enota skupaj z vodenjem prometa po- stavlja tehnologijo in logistiko na ran`irni postaji Ljubljana Zalog, predlagamo informacijske novo- sti, sodelujemo pri prevozu po- {iljk. Tako smo lani pomembno prispevali k uspe{ni uresni~itvi nekaterih novih projektov, kot je prevoz za prejemnika Schenker, pa tovorna povezava Ljubljane z bavarsko prestolnico Münch- nom, ki je za`ivela septembra, sredi februarja bo za~el voziti vlak, ki bo Ljubljano povezal z Bologno. V Zalogu smo vselej podpirali vse dobro zami{ljene in na~rtovane projekte, se jim po- dredili oziroma prilagodili in jih informacijsko ter operativno podprli, seveda skupaj z ustrezni- mi slu`bami Holdinga. Kako poteka vsakdanje (lah- ko zapi{em tudi vsakono~no) delo na ran`irni postaji Ljub- ljana Zalog? Predvsem se sproti, lahko bi rekel iz trenutka v trenutek, prilagaja- mo polo`aju v prometu in ustrez- no temu tudi dolo~amo {tevilo potrebnih delavcev na posamez- nih delovnih mestih. Veliko ve~ dela je seveda pono~i, v primerja- vi z dnevnim je razmerje v od- stotkih kar nekako 60 : 40. V {ti- riindvajsetih urah razstavimo pribli`no 65 do 70 vlakov, kar pomeni 1000 do 1100 vagonov. No, vse te vlake potem seveda ponovno »kompletiramo« za pot proti novim namembnim posta- jam. Treba je vedeti, da je ran`ir- na postaja Ljubljana Zalog po ko- li~ini razlo`enega tovora druga najve~ja v Sloveniji, takoj za Ko- prom. Tako na leto razlo`imo okrog 1,4 milijona ton tovora. Glavna prejemnika sta Petrol in Toplarna Ljubljana, zraven pa je {e kopica manj{ih. Te`ave, drobnej{e in ve~je? Brez teh najbr` ne gre. Hm, ker nekaj jih je, in nekatere med njimi ne veljajo samo za po- stajo Zalog. Predvsem bi bilo tre- ba temeljiteje opremiti ra~unal- ni{ko podporo na{emu delu. Tako na{a postaja sploh nima ra- ~unalnika z elektronsko po{to in s priklju~kom na spletno mre`o. Telefaks, denimo, smo dobili {ele prej{nji mesec. Za opremo pro- sim `e dve leti in po{iljam po{to na prave naslove, toda odziva ni- kakor no~e biti. Velika te`ava, ki je za na{e u~inkovito delo dobe- sedno `ivljenjskega pomena, so sredstva za neposredno sporazu- mevanje med delavci pri premi- ku, na primer UKV postaje, svetil- ke za premika~e … Tako si UKV postajo delavci pa~ »posojajo« tja, kjer je tisti trenutek najpo- trebnej{a. Lani smo imeli tudi obilo preglavic z okvarami tirnih zavor, saj zanje ni bilo nadomest- nih delov in sta bili tako dve za- vori skoraj devet mesecev neupo- rabni. Decembra je bila okvara si- cer odpravljena, toda zavoljo tega je bilo veliko nepotrebnih zamud. Velike te`ave, prav tako zaradi okvar, so s premikalnimi lokomotivami. Pogre{amo pa tudi bolj{i in predvsem hitrej{i pretok informacij. Brez dvoma bi morali biti o stvareh, ki so nema- lokrat bistvenega pomena, ob- ve{~eni prav vse slu`be in dejav- niki, ki so neposredno vklju~eni v promet. Z leto{njim majem se bo Re- publika Slovenija enakoprav- no pridru`ila Evropski uniji. S kak{nimi ob~utki, kot Slove- nec in kot `elezni~ar, gledate na to? Po naravi sem nepobolj{ljiv in ve~ni optimist. Lahko re~em, da sem prepotoval kar lep kos tuji- ne, veliko videl in si zraven mar- sikaj tudi zapomnil. Popolnoma sem prepri~an, da imamo v novi ureditvi, ~e jo smem tako imeno- vati, resni~no velike mo`nosti. Imamo potrebno strokovno zna- nje in bogate izku{nje, imamo in- formacijsko podporo, imamo vo- ljo. Res, nimamo se ~esa bati! Tudi za Holding Slovenske `elez- nice pomeni to velikanski izziv in hkrati velikansko prilo`nost, predvsem v tranzitnem prometu, pa seveda v vsestranskem odpi- ranju na nove in nove trge. Zave- dati pa se moramo, da bo treba marsikaj v na{em dosedanjem na~inu razmi{ljanja korenito spremeniti, iti s prihajajo~imi us- meritvami naprej in se sproti pri- lagajati. Vsak nov dan bo druga- ~en! Da ne bo najin pogovor samo strog in uraden: va{ prosti ~as, sprostitev, konji~ki … bili ste tudi nogometa{. Tako je, 26 let sem dejavno igral nogomet v raznih slovenskih klu- bih, dve leti tudi za NK Ljubljana v tedanji II. jugoslovanski ligi. Pohvaliti se moram: menda sem bil eden najhitrej{ih igralcev. Igral sem krilo, po potrebi levo ali de- sno, kar ni ravno obi~ajno. Neko~ sem imel namre~ po{kodovane prste na desni nogi in moral bi bil po~ivati – namesto tega pa sem poskusil brcati z levico, in je {lo! Potem sem na V[TK, sedanji Fa- kulteti za {port, opravil {olo za trenerje in dobra {tiri leta treniral mladince. Koliko mulcev sem te- daj s svojim avtom in v svojem prostem ~asu prevozil na trenin- ge in tekme! Lahko re~em, da sem s strokovnim delom »nare- dil« kar nekaj dobrih nogometa- {ev, a so jih vse po vrsti seveda odpeljali mened`erji. V dana{nje nogometne – ~e bom rekel »svi- njarije«, se ne bom dosti zmotil – pa se ne `elim in no~em me{ati. ^udne igre so to, ki s {portom ni- majo ni~ skupnega. Zato pa mi toliko ve~ pomeni rekreacija. Dvakrat na teden redno igram nogomet in enkrat ko{arko, po- leg tega plavam, smu~am, te~em na smu~eh. Res, te dejavnosti so ena od stvari, ki me dobesedno dr`ijo pokonci. ^e se ne motim, ste doma iz Haloz. Od tod do strokovnja- ka za `lahtno kapljico pa ni prav dale~. Doma sem prav na meji med Ha- lozami in Hrva{kim Zagorjem, v Zavr~u. Tam imamo po pokojnih star{ih doma~ijo z nekaj zemlje, in na »gruntu« se zame ter za oba brata vedno najde dovolj dela. Gojimo bu~e (si lahko pred- stavljate dobro fi`olovo solato brez bu~nega olja?), precej ima- mo sadnega drevja, no, in seveda vinograd z ve~ vrstami grozdja. Prigaramo tudi do 500 litrov vina, ki ga najve~ razdelimo prija- teljem. Zanimivo, odkar so prvi~ poskusili na{e vino, nih~e od njih no~e ve~ piti ni~esar drugega … to je narava, ni~ ni {kropljenega, prav vsaka kaplja posebej di{i po zemlji in po vinu. Veliki pohod po zelo razglednem obrobju Polhograjskega hribovja si privo{~imo po~asi in z u`itkom, letnemu ~asu in praznikom pri- merno. Hoje ni malo, preve~ pa tudi ne in ker sredi poti na Topo- lu v postanek vabijo kar tri gostil- ne, res ne gre, da bi se prehitro napotili naprej. Dovolj je `e po- stanek v eni izmed njih, in najbolj razgleden del poti, ki sledi, je po- tem ~ista enostavnost. Brezovica, to je vzpetina s cerkvijo sv. Jako- ba, je z 806 metri vi{inski in raz- gledni vrhuec izleta, vendar ni~ manj {irokih razgledov ne manj- ka med nadaljnjo hojo po grebe- nu proti Rogu in Jetrbenku. Se- stop v @lebe in iztek izleta v Med- vode je samo {e prijetna pika na i izleta, ki ga prav z vlakom pove- `emo na na~in, ki se ga danes spomni le malokdo. Z `elezni{ke postaje Vi`marje gremo skozi postajno zgradbo na cesto in levo po makadamski cesti (Pot k igri{~u) do naslednje ceste (Ob zdravstvenem domu), kjer gremo desno mimo {ole na Pru{nikovo cesto. Levo po njej stopimo do cerkve, tam pa desno do semaforiziranega kri`i{~a. Pre~kamo Celov{ko cesto in gre- mo naravnost na Cesto v hrib, kjer na podpornem zidu zagleda- mo napis T. ~elo. Desno po cesti gremo do ovinka, kjer gremo pri hi{i {t. 6 naravnost na stezo v gozd. Po njej se kmalu vzpnemo na {iroko pot, po kateri se {e ne- kaj ~asa vzpenjamo do prevala pod Gradi{~em, nato pa zelo udobno, bolj ali manj po ravnem in kon~no navkreber na To{ko ~elo. Do sem hodimo uro in pol do uro in tri~etrt. Ko pridemo na travnike, se ponudi ~udovit po- gled na Kamni{ke Alpe in Posav- sko hribovje. Kmalu stopimo na asfaltno cesto, po kateri gremo okoli hriba – zdaj se na desni od- pre {e pogled na Topol, Rog, vzpetino s cerkvijo sv. Jakoba in Jetrbenk – in navzdol med hi{ami ter pridemo na {ir{o cesto, po kateri gremo desno. Z asfalta kmalu stopimo na makadam in se v dobri uri po cesti vzpnemo na Topol, ki je med izletniki bolj znan kot Katarina. Lahko pa si privo{~imo tole, sprva neozna~e- no razli~ico: po dobre pol ure hoje s To{kega ~ela, ko se cesta za~ne strmeje vzpenjati, se na ovinku od nje odcepi nekoliko o`ja cesta. Po tej gremo levo navzdol, na prvem ovinku pa na- ravnost na {iroko gozdno pot. Po njej, bolj ali manj po ravnem, pri- demo do razglednega roba, na katerem sre~amo ozna~eno pot in gremo desno po njej navkre- ber do ceste, po njej pa levo. Ko pridemo do razcepa in znaka Do- brodo{li na Katarini, gremo s ce- ste naravnost navkreber in po stezici ob brezah, med dvema po~itni{kima hi{ama. Nato se vzpnemo ~ez travnik, pre~kamo cesto in gremo po dobro uhojeni poti nad njo proti cerkvi. Ko pre~kamo njivo, gremo levo in skozi sadovnjak visokodebelnih dreves do gostilne. Pri znamenju gremo desno in mimo vi{je le`e- ~e gostilne naprej po poti, skozi gozd in ob vasici Brezovica proti istoimenski vzpetini, ki je `e ve~ kot pol stoletja med izletniki zna- na kot (Sveti) Jakob. Z vrha se vr- nemo po isti poti, za zadnjo hi{o pa gremo levo na o`jo pot in nato ves ~as po grebenu ~ez Rog proti Jetrbenku. Na razcepu pri znamenju gremo naravnost na vrh Jetrbenka. »Obiranje« treh razglednih vrhov nad Topolom traja pribli`no uro hoje. Z vrha se vrnemo po isti poti do znamenja ter jo nato uberemo desno navz- dol proti Medvodam. Ko mimo cerkve sv. Marjete pridemo v @le- be, gremo na ovinku pod cerkvi- jo naravnost, mimo izvira in po- ~itni{ke hi{e na cesto. Po njej sto- pimo levo, na odcepu dveh cest na desno pa izberemo drugo ter se med travniki sprehodimo do samotne hi{e. Nato se z nekoliko ve~ pozornosti, da nam markaci- je ne izginejo izpred o~i, skozi gozd spustimo do asfaltne ceste, gremo kratko desno po njej in nato levo v gozd, kot ka`e pu{~i- ca. Kmalu pridemo na maka- damsko cesto, po kateri gremo desno in pridemo v Presko. Po cesti med hi{ami gremo na- ravnost, do naslednje ceste in levo po njej, mimo {ole, za njo pa desno navzdol. Na kri`i{~u pri znamenju gremo ~ez cesto in na- ravnost po Barletovi cesti do kon- ca. Skozi podhod pod `elezni{ko progo in mimo tovarne Color pri- demo do Gorenjske ceste, ob ka- teri gremo levo do semaforja, pri njem spet levo in na `elezni{ko postajo Medvode. Z Jetrbenka hodimo uro in pol do uro in tri~e- trt. Skupaj 5 ur in pol do 6 ure hoje. Pot, razen po grebenu med Ro- gom in Jetrbenkom (v tem pri- meru se peljemo ni`e po cesti), je primerna tudi za izlet z gorskim kolesom. Dolga je okrog 16 kilo- metrov, na njej je skupno dobrih 600 metrov vzpona. Planinski zemljevid Ljubljana okolica (1 : 50.000). Iz smeri Jesenice se z vlakom z odhodom ob 7.38 v Vi`marje pri- peljemo ob 8.38. Iz ljubljanske smeri je za jutranji izlet primeren le vlak z odhodom ob 6.10 (Vi`- marje 6.19), ki vozi med tednom. Vlak z odhodom ob 12.55 ponu- ja mo`nost popoldanskega izle- ta, vendar nas v tem letnem ~asu kar hitro ujame no~. Z `elezni{ke postaje Medvode se proti Jesenicam odpeljemo ob 17.51, med tednom pa ob 16.32 in 16.57. Vlak v ljubljansko smer odpelje ob koncu tedna ob 15.14 in 18.28. 19 Reporta`a Dario Cortese Revija Slovenskih `eleznic januar 2004Novaproga Na izlet z vlakom Iz Vi`marij ~ez To{ko ~elo na Topol in skozi @lebe v Medvode Vas Brezovica in cerkev sv. Jakoba na vzpetini nad njo Slikovna kri`anka Re{itev kri`anke iz prej{nje Nove proge (vodoravno): kc, vc, bolest, lastnik, ilinka, astaire, lectar, karakal, kune, ~~, nalika, amir, argos, navtilus, predtekma, rabi, las vegas, okorn, odtisk, aplanat, siena, krog, ne, ka, alen, avgit, oto, isaac, mati, sobojevnik, tek, tri- najstka, eva. Nagrajenci kri`anke Na naslov uredni{tva je prispelo 116 re{itev decembrske nagradne kri`anke. @reb je razdelil tri nagrade. Po par ~evljev iz Planikine linije za{~itno-delovne obutve prejmejo Ciril Podlesnik iz Borovnice, Bruno @erjav iz @irovnice ter Si- mona Senica iz Hrastnika. Nagrajence prosimo, da za dogovor o dvigu nagrad pokli~ejo na telefonsko {tevilko uredni{tva. Postavljalni vzvod za glavni signal z Ju`ne `eleznice Iz zbirke @elezni{kega muzeja v Ljubljani