št. 12. 15. decembra 1859. VIII. tečaj Pridiga za praznik sv. 3 kraljev. (Prigodba današnega praznika; gov. K. K.) „Modri so prišli iz jutrovega v Jeruzalem, rekoč: kje je novorojeni kralj Judovski?" Mat. 2, 1. Vvod. Kako čudno je človeško serce ! kako neizmerne njegove želje ! Celi svet jih nasititi ne more! Daj mu vse bogastvo Salomonovo, vso čast in občudovano lepoto, vse izbrane veselice in sladnosti tega presrečnega kralja , vendar mu dovolj ne bo , še več bo poželjevalo! Le en sam je, ki zamore vse želje človeške popolnoma nasititi, in ta je — Jezus, zveličar naš ! Njega iskati, mora biti naša perva skerb, njega najti , tudi naša nar veča sreča. Naj nam bojo sveti trije kralji v izgled, kako skerbno imamo Jezusa iskati. V ta namen hočemo celo prigodbo dan ašnega sv. evan-gelja premišljevati. Pripravite se! « Razlaga. 1. Na jutrovem tam, kjer svetlo solnce ustaja, je živelo troje mož imenitnega roda in pobožnega serca, radi so pogledovali na s vitle zvezde , jih premišljevali, in iz tega premišljevanja zmirom bolj čuda božje vsegamogočnosti in modrosti spoznovali; zakaj, kakor psalmist pravi: „Nebesa pripovedujejo božjo čast, in podnebje oznanuje dela Njegovih rok." Na nebu je Bog tako rekoč z gorečimi pismenkami svoje sveto ime zapisal, da ga od enega kraja sveta do drugega vsi berejo in Stvarnika hvalijo, ki je zvezde po nebu razsejal in jim pot pokazal, po kterem naj hodijo. O da bi ljudje radi Slov. Prijatel. 45 gor proti nebu se ozirali in čudno pismo na njem pogosto premišljevali! Veličastvo božje bi se jim bolj in bolj razodevalo , vidili bi za zvezdami Boga, Njegovo večno moč in nezapopadljivo modrost, in bi s pobožnim Davidom zavpili: „0 kako čudne so Tvoje dela, o Gospod, moja duša to clo spo^ zna !"|j Tako premišljevanje bi marsikterega k Bogu pripeljalo, kakor svete tri kralje k Jezusovim jaslicam. Vgledali so namreč v svoji deželi čudno lepo in svetlo zvezdo na nebu, ktera se jim je zdela kaj posebnega pomeniti; pričakovali so Odre-šenika tisti čas ne le samo po Judovskem , ampak po celem Jutrovem ; Njegovega rojstva očitno znamnje so tudi sv. trije kralji v tej zvezdi spoznali; verh tega jim je bilo od Boga samega razodeto, da res to pomenja nebeška prikazen, in da naj za to zvezdo grejo in odrešenika poiščejo. Tako so bili sv. trije kralji pervi izmed ajdov od Boga poklicani k zveličanju , ktero se je v rojstvu Jezusovem začelo, spolnilo se je prerokovanje: »Narodom, kteri v smertni senci sedijo, je luč zasvetila." Vidili so zvezdo tudi drugi prebivavci jutrove dežele, toda le samo 3 možje so se našli pripravljeni za zvezdo iti, vsi drugi so doma ostali. Glejte, tako je tudi med nami veliko poklicanih, pa malo izvoljenih. Vsem sveti luč svete vere, ali kako malo jih je, ki za njo zvesto hodijo in Jezusa skerbno iščejo ? Večidel jih ne mara za to luč, ampak pred njo svoje oči zapirajo. Zatoraj pravi ljnbi Jezus: »Dokler luč imate, verujte v luč, da vas tema ne obide." 2. Poglejmo pa zdaj , kaj so sv. trije kralji storili. Zvezda se jim je prikazala in znotrajni glas jih je na vso moč priganjal, se na pot podati in v daljni deželi Tistega poiskati, kterega jim je zvezda naznanovala. Ali kakšni zaderžki se jim nasproti postavijo 1 Svojo domačijo zapustiti, ločiti se od svojih znancov, svoje blago in premoženje drugim izročiti in v nevarnost podati, dolgega in težavnega pota se lotili, ja še clo v smertno nevarnost se podati, in potem Bog ve , ali bojo tudi svoj cilj in konec dosegli, vse to jih je moralo silno strašiti in od namenjenega pota odvračati. Toda oni niso tega nič porajtali , ampak serčno svoj pot nastopili, zročrvši se Tistemu , ki jih je poklical. Tako terdno zaupanje je tudi tebi potrebno, ki se hočeš na pot zveličanja podali. Tudi tebi se bojo zaderžki proti postavljali; pot čednosti se ti bo pre-težavna zdela , žalostni kraji se ti bojo odpirali, visoke gore te čakajo, ločiti se ti bo od tvoje navadne tovaršije, od tvojih prijatlov, kteri so te dosihdob le k hudemu napeljevali in ,tebi.. posmehovati bodo, ako te vidijo na stezo pobož-nosti se preoberniti. Ločiti se ti bo od goljufnega veselja, od posvetnih dobrot, in pot premagovanja samega sebe, pot križa nastopiti. — To slišaje, ti morda serce vpade in misliš: ali ne bom obnemagal na poli ? Ali bom dro dosegel, kar sem si namenil ? Ali me ne bo moje upanje goljfalo ? — Toda ne pusti se motiti, Bog te kliče in to naj te poterdi, ne glej na težavnosti pota, ampak na zvezdo na nebu , namreč na božjo voljo in pomoč, pa tudi na neizmerno plačilo, ktero te čaka v nebesih, le zaupaj, Bog le bo podpiral, za roko te vodil po pravem potu in ti vse domišljene težave polajš^valj gnada božja bo tvoja luč, ktera ti bo pot razsvitljevala, da se ne spotakneš in v greh ne padeš; varovala te bo sovražnikov , na rokah te bo nosila tvojemu cilu naproti; lahko boš pogrešal, kar si zapustil, zakaj obilniši zaklad se ti ponuja. 3. Kakor hitro so se pa sveti trije kralji od doma odpravili, že zvezda na nebu stoji in se pred njimi naprej pomika , jim pot kazaje. O kako jim je zdaj milo pri sercu, ker nebeškega spremljevavca zmirom pred sebo imajo 1 Zdi se jim , kakor bi božje oko nad njimi počivalo in čuvalo. Kdo zamore to povedati, s kakšnim veseljem naprej potujejo, kako Boga hvalijo. Po dne jim ljubo solnce sije, in kedar se ono za goro skrije , se jim že spet zvezda prikaže in pred njimi hodi. Naj si je ravno težaven pot, oni tega skoraj ne občutijo, ker jih sladko upanje, Jezusa najti, oživlja in oveseljuje. Taka se bo tudi tebi, m. 1. brat v Kristusu, na potu zveliča-nja godilo. Ako si se ga le krepko lotil, potem ti Bog nar-prej znotrajno tolažbo pošilja, mir in pokoj ti daje, kterega svet ne more dati. In pri vsaki stopinji, ktero naprej storiš, se ti bo več gnade dajalo; zmirom svetlejše in prijazniše ti bo zvezda vere sijala in tvoje steze osvitljevala, zmirom bolj boš spoznoval in pokušal srečo pobožnega življenja, bolj se približeval svojemu cilju in koncu. 4. Toda tvoj pobožen sklep, tvoja čednost mora tudi skušana biti, ali je dosti terdna in obstoječa. V začetku spre-obernitve Bog po navadno milo s človekom ravna, pozneje ga pa tudi skuša kakor sv. tri kralje. Ko so namreč v mesto Jeruzalem prišli, se jim zvezda naenkrat skrije, da zdaj ne vejo, kam se oberniti; kdo popiše strah, ki jih je obšel, ko se vidijo od svojega nebeškega spremljevavca zapuščene! Kaj početi? Morda je cela prikazen sama sleparija , ne vejo kaj in kam ? Ali se torej nazaj vernejo v svojo domačijo? Nikakor, oni ne hen-jajo od svojega naprejvzetja, in ker se jim je nebeška lue skrila, po celem mestu poprašujejo : „kje je novorojeni kralj Judovski, vidili smo Njegovo zvezdo na Jutrovein in smo prišli, ga molit." Prej ko ne so si mislili, da bo vse mesto Jeruzalem v veselju plavalo zavolj rojstva njegovega kralja: kako jim je tedaj moglo pri sercu biti, ko spoznajo, da so s svojim vprašanjem le ves Jeruzalem zmešali in v strah pripravili ? Nihče jim ne more odgovoriti? Zares skušnjava je bila velika in mar-Sikteri bi se bil hitro vernil. Pa sv. trije kralji tega ne storijo , ampak kralja Herodeža poiščejo, zvediti od njega rojstni kraj čudnega otroka. In glejte, zlo hudobni Herodež in pis-marji jim morajo nevedama pomagati, Jezusa najti. Brez odloga namreč Herodež duhovne in pismarje sklice , da naj sv. pismo pregledajo; rečejo trem kraljem, da v bližnem mesticu, Betlehem imajo ga iskati; tako se namreč pri preroku Miheju bere: „In ti Betlehem, nisi nikakor naj manjše izmed mest Judovske dežele, zakaj iz tebe bo prišel, ki bo vodil moje ljudstvo Izrael." Po tem naznanilu se sedaj sv. trije kralji iz Jeruzalema spravijo, Herodež jim pa še naroči, da bi spet nazaj prišli k njemu, napovedat mu zibelj tega čudnega deteta. Kdo se ne čudi nepremagljivi stanovitnosti sv. treh kraljev, kteri v sredi zmešnjave vendar še terdne volje ostanejo? Za to njih skušnjavo, ki so jo tako srečno prestali, jim je pa bilo od Boga veselje napravljeno, da jim zunaj mesta zvezda zopet primiglja in jih po ravnem potu v Betlehem pelja. Priserčni bral moj, ki si se na pot čednosti namenil, bodi tudi pripravljen na skušnjavo, kakor sv. trije kralji. Prišel bo cas, in bo tema v tvoji duši, serce ti bo upadlo in vse sorte dvomb le bodo prehajale; ali je ta pot dro pravi? Ali mi bo dro iz mojega življenja kaj prida prirastlo ? Ali ni morda vse, kar verujem, sama sleparija in zmotnjava ? Ali bi ne bilo bolje za me, za tem svetom hoditi in živeti, kakor poprej , kaj imam od svoje pobožnosti, od svoje pokore ? Samo žalost in britkost, dokler drugi se razveseljujejo. In če ravno žebram , vendar ne občutim nobene tolažbe, ne vidim nobene luči v svoji temoti. Glej, tako se ti bo zdelo , in kakor sv. trije kralji, se tudi ti ne boš vedel kam djati. Bog se ti bo na videz skril, zvezda na nebu ti bo ugasnila. Toda ne obupaj , ne verni se za pregrešnim svetom , bodi stanoviten v iskanju zgubljene gnade, in kjer si sam svetovati ne veš, pobaraj učenike od Boga postavljene, oni ti bojo luč v tvoji duši spet prižgali in te po pravem potu vodili. Obljubim ti: zvezda ti bo spet zasvetila, noč skušnjav bo prešla, le še bližej boš prišel tvojemu cilju. Da , moj ljubi! kedarkoli se nas kaka žalost loti, in se nam zdi, kakor bi nam ne bilo več obstati, oj ne obnpajmo, spomnimo se tiste zvezde, ktera se je sv. trem kraljem skrila, pa kmalo zopet prisjala; le zapustimo Herodeža, to je grešnega človeka, in poiščimo Jezusa, in zvezda veselega upanja se nam bo zopet prikazala. 5. Zdaj se pa spet k sv. trem kraljem obernimo, ki smo jih na potu proti Betlehemu zapustili. Že so blizo tistega kraja, v kterem se dete Jezus znajde, ker zvezda pred njimi obstoji in s čudno svitlobo kraj Jezusove zibelji obsije in naznani. Dolgo so popotovali , veliko prestali, ali zdaj so pri kraju in neznano veselje jih obide; „tukaj je tedaj novorojeni kralj, kterega iščemo\u veselo zavpijejo. In grejo noter in najdejo Jezusa in njegovo mater in Jožefa, jim pravijo od čudne prikazni , ktero so v svoji deželi imeli, in ktera jih je do semle zvesto spremljevala; potem pa na kolena padejo in dete božje ponižno molijo. Oj kakšni sveti občutljeji njih pobožne serca prehajajo, dokler pred Tistim klečijo, kteremu tavžent in tavžent anffelov v nebesih streže; pa tudi kakšna sladkost njih duše napolnuje , ker se jim prijazno dete proti smehlja in jim svojo gnado okusiti daje! Obilno se čutijo plačane za vse prestane težave, ker njih serce svetega veselja poskakuje! — Sv. trije kralji so bili pervi ajdje, ki so bili k Jezusovim jaslicam pripeljani; v1 njih smo bili tudi mi povabljeni; ip se toraj danes po pravici veselimo, Ker je tudi naš ta neizrekljiva gnada došla, spoznati Jezusa, Zveličarja sveta. Žalostna noč je celi stari svet pokrivala, dokler ni prtjazria zvezda zasvetila ; kakor za danico veličastno solnce priplava, tako je za tisto zvezdo svitlo solnce Jezus prisjalo,: dušne teme podilo in beli dan pripeljalo, v kterem mi zdaj veselo hodimo, dan keršanske vere in pravega spoznanja božjega, pa tudi življenja pravega, k čemur nas sv. Paul opominja rekoč : -Prikazala se nam je gnada božja našega Zveličarja, da se odpovemo vsi hudobiji, in pobožno , trezno in pošteno živimo, pričakovajoči zveličanskega upanja velikega Boga." 6. Preden pa sv. tri kralje do Betlehema spremimo, poglejmo še Herodeža, grozovitnega kralja. Sv. evangelje pravi „da se je vstrašil, ko je od sv. treh kraljev zvedel,' da je še drug Judovski kralj rojen; bal se je namreč, da bi ob svoje kraljestvo ne prišel." Glejte tukaj, kaj pride najprej iz hude strasti, ktere človek krotiti si ne prizadeva; znotrajni nepokoj, strah in žalost, kakor že sv. pismo pravi: „Brezbožni nimajo miru." Herodeževa naglavna strast ali pregreha je bila prevzetnost, kraljevska čast mu je ljubša bila, kakor Jezus Zveličar; in iz te perve pregrehe se je še veliko drugih zvalilo, kakor strupene kače od- strupene matere; naj prej, da je v svojem hudobnem sercu sklenil, dati Jezusa umoriti, potem da se je po hinavsko delal, kakor bi ga hotel moliti, dokler mu je le po življenji stregel; in ker ga najti' ni mogel, je še clo nedolžno kri Betlehemskih otročičev prelil. Glejte tako iz ene hudobije več drugih* priraste, ako je človek prigodno ne zatere. Zatoraj vojskujte se zoper vsako pregreho, bodi si prevzetnost , ali lakomnost, ali nevošljivost, ali nečistost, ali pijančevanje, ali jeza, ali kaka druga; zakaj če vas ravno v telesno vmorstvo Jezusovo ne pripravi, ga vendar po du-hovsko umori , to je v vašem sercu. Perve stopinje na grešnem potu se je naj več bati, da nas dalej ne zapelje in v grehe ne zaplete, kterih si prej v misel vzeli nismo. Naj bo nam hudoben Ilerodež v svarivni izgled, da prej ko šlej svoje krive stopinje ustavimo. Zares današni praznik se je spolnilo, kar je bilo po prerok« Izaiju dolga popred napovedano : »Glejte , tema bo zemljo pokrivala in noč ljudstva ; nad teboj pa (Izraelsko ljudstvo) bo Gospod ustal in Njegova čast se bo v tebi vidila. Narodi se bojo v tvoji luči sprehajali in kralji v tvoji svetlobi juterni, Vzdigni svoje oči, in poglej okoli; vsi ti so se zbrali in so k tebi prišli; sinovi tvoji bodo od daleč prišli in tvoje hčere bodo na tvoji strani zrejene. Takrat boš vidilo in boš polno veselja ; tvoje serce se bo zavzelo in razširilo , kedar se bo veliko primorcov k tebi preobernilo , kedar moč narodov k tebi pride." Neštevilna množica vernih možkega in ženskega spola od vseh čveterih vetrov sveta, je v sv. treh kraljih k Jezusovim jaslicam poklicana bila in se zdaj v luči Jezusove vere veselo sprehaja. Oj, da bi ta svetla zvezda nam nikoli ne vgasnila, da bi se mi nje zvesto deržali! Ona bo tudi nas kakor svete tri kralje k Jezusu pripeljala, pa ne v bornih jaslicah ležečemu, ampak na bliščečero tronu sedečemu. 7. Da se pa to zgodilo bo, imamo tudi mi vse žive dni Jezusu darovati po izgledu sv. treh kraljev. Oni so namreč svoje zaklade odperli in iz tistih božjemu detetu naj žlah-nejših darov prinesli , zlata namreč, kadila in drage mire. Tudi ti darovi imajo svoj poseben namen. Zlato, ki se kraljem v davek daja, pomenja kraljevo čast Jezusovo ; kadilo , ki se pri božji službi zažiga, Njegovo božje bitje in naturo ; grenka mira pa, s ktero so v starih časih merliče mazilili, da strohneli niso , nam Jezusa kot pravega človeka spoznati daje , ki je s svojim britkim terpljenjem naše odrešenje doprinesel, pa tudi nestrohljiv od smerti ustal. Tako imamo tudi mi Jezusu te trojne darove darovati, toda v duhovskem pomenu ; zlato, ki je naj drajša ruda , pomenja čisto ljubezen , ktero imamo do Jezusa v svojem sercu nositi; kadilo pomenja molitev, katera mu kakor živemu Bogu gre; in k temu se posebno v svetem Rešujem Telesu priložnost ponuja, kjer se Jezus ravno tako resnično znajde, kakor nekdaj v Betlehemskih jaslicah. Oj da bi kristjani, kedar v cerkev stopijo , se prav živo spomnili , pred kom se znajdejo , da bi Jezusa vsaj tukaj v cerkvi vredno častili in ponižno molili. In grenka mira pomenja , da imamo tudi mi po Jezusovem izgledu vse brit- kosti sedajnega časa voljno terpeti in Njemu v čast darovati, da ko klavni dar Bogu služilo. Jezus bedi *iaš kralj, 'ki v našem sercu po ljubezni kraljuje, naš Gospod in Bog, kterega naša duša v veri moli; naš Odrešenik po svojem terpljenju, ki ga tudi mi na svojem životu nosimo v upanju prihodnje neumerjočnosti; tak mu bomo tudi mi vse svoje žive dni zlata , kadila in mire darovali, kakor sv. trije kralji. |(n In zdaj ko sp bili svojo pobožnost opravili, so se od ar^gelja^i^učeni, da bi se Herodeža zognili, po drugem potu v svojo domačijo vračali. Tako imamo tudi mi zanaprej po dru-geijlji potu hoditi, od kar smo Jezusa spoznali; ne po potu poiv^npg^. v^selovanja, ne po potu mlačnosti, ne po potu gre^a in krivice, kteri naravnost k peklenskemu Herodeau p$jeip. ampak po novem potu, po potu zatajevanja in premagovanja sanjega sebe, po potu čednosti in pobožnosti, kteri naravnost, v nebesa pelja. Po tem potu bomo tudi mi kakor sv. Jrij 9 kralji v svojo pravo domačijo prišli, v deželo večnega ppkoja in gledanja božjega. —83 t> 1U»»Q -i< ni«jq Sklep. <"'■ Popotniki in ptnjci smo vsi na zemlji, kjer nimamo obstoječega mesta , zakaj naš pravi dom so svete nebesa. One naj bojo toraj tudi cilj in konec našega pozemeljskega popot-vanja, le glejmo , da jih ne zgrešimo. „0 lepe nebesa — je neki krivoverec timirajoč zavpil — nikoli vas vidil ne bom". Naj tedaj vsak presodi, ali je njegov pot pravi pot; zakaj kakor sv.'Duh govori: „Nek pot se človeku prav zdi, pa njegov konec je pogubljenje/' Hodimo po potu , ki ga nam Kristus kaže; če ravno ozek in s ternjem potrošen, pa je vendar pravi pot v večno življenje , kjer bomo Jezusa ne le samo za kratko časa, kakor sv. trije kralji, ampak večno gledali. Amen. —•: i -- ot : »• . - rl i ' " lnz-lUt) J-63 V U1U1|/ Itn "OjJ L„JH:u ki „Jezus, 12 let stari, gre s starši po navadi praznika v Jeruzalem." Luk. 2. Bog je bil zapovedal po Mozesu Izraelcom , da je moral vsak odraščeni trikrat v letu iti v Jeruzalem k praznikom, namreč o velikonočnih, o binkoštnih praznikih in o praznikih zelenih šotorov. Kako so se bili pa začeli ti prazniki? Ko ni hotel kralj Faraon nikakor izpustiti Izraeljcov iz Egipta, sta bila prišla po Božjem povelji Mozes in Aaron k njemu, napovedovaje mu, da bodo v kazen zavolj njegove upornosti pomerli vsi pervorojeni po Egiptu, Izraeljcom pa da se ne bo zgodila nobena nesreča. Mozes je bil tudi zapovedal, vsak izraeljski gospodar naj zakolje in speče eno jagne, gospodinje so pa zamesile kruh za popotnico. Pripravljeni na pot, s palico v roki, so se zbrali okrog miz, ko so še popred zaznamovali duri s kervjo zaklanega jagneta. Ura je polnoči. Izraelci so zbrani pri jagnetu. Nikdo ni smel iz hiše. Božje žuganje se je vresničilo. Pomerli so nagloma vsi pervorojeni od pervega do zadnjega. Počepale so tudi pervorojene živali vse. Kralj in ljudstvo, vse se prestraši. Strašno jokanje in upitje se razlega po vsem Egiptu, ker ni je bilo h;še brez merliča. Kralj pokliče Mozesa in Aarona k sebi in pravi: Ustanite, in idite na pot vsi Izraelci, vzemite seboj tudi vso čedo in hodite srečno! Izraelci so bili primorani še sirovo testo vzeti. V spominj te prečudne rešitve so obhajali fzraeljci vsako leto velikonočne praznike. Zaklali so, kakor nekdaj v Egiptu jagne, in jedli so opresne kruhe. Obhajat velikonočne praznike je prišlo vsako leto iz vseh krajev sveta Judov brez števila, in „ko je bil Jezus 12 let star, so šli njegovi starši po navadi praznika v Jeruzalem; to prigodbo današnega sv. evangelja hočemo premišljevati. Pripravite se! 3 14 V vod, ftft ............Razlaga. OlŠOfi.- vr- f 1 ■ ,1 ;,|r,vni 1.. Jezus je bil kakor človek dvanajst let star, ker kakor Bog je bil večen. Kakor človek je bil rojen v Betlehemu, kakor Bog ni nikdar začel biti. Ko je bil tedaj kakor človek star 12 let, je šel s svojo materjo Marijo in s svojim red-nikom Jožefom v Jeruzalem. Šli so ž njimi tudi drugi rodo-vinci in prebivavci iz Nazareta. Niso pa šli na pot iz radovednosti, ampak iz prave pobožnosti, iz svete gorečnosti in iz ipokoršine do postave, ki jim je veljevala to Božjo pot. Nam kristjanom ne zapoveduje Jezusov nauk tako daljnih -in težavnih polov. V vsaki fari imamo vsaj eno cerkev, kjer lahko poslušamo božjo besedo in opravljamo božjo službo. Pa tudi pri nas hodijo ljudje iz posebne pobožnosti na božje pota, to je, obiskujejo nektere kraje in cerkve, kjer se hranijo častivredni ostanjki svetnikov, ali pa kjer je Bog po priprošnji svetnikov delil posebne milosti ali delal posebne čudeže. Na take kraje iti na božjo pot, je bila od nekdaj pri kristjanih hvalevredna navada, šteta za dobro delo. To nam pričajo naj stareji cerkveni očetje in učeniki. Že sv. Krizostom je hvalil tiste , ki so prišli v Rim obiskat grobe sv. aposteljnov. Sv. Hieronim je želel kar serčno , iti v Betlehem, vidit -kraj, kjer je bil Jezus rojen, in tamkaj ponižno molit. Sv. Paulin je hvalil tiste pobožne verne, ki so hodili na božjo pot v mesto Nola , opravljat ondi Božjo službo na grobu nekega škofa. Božje pota so bile tedaj od nekdaj hvalevredna reč in so še dandanašnji , ako se opravljajo iz prave pobožne vneme. Ali kako hodijo dandanašnji kristjani večidel na božje pota ? Po navadi gredo iz radovidnosti , vidit druge kraje, druge ljudi , druge cerkve. Velikrat tudi iz lenobe, da se odtegnejo domačim skerbem in opravkom, in se drugot motijo ali celo razveseljujejo. Ali kakšno korisl imajo taki iz božjih potov ? Morebiti to , da se tamkaj spovedo , obhajajo , poslušajo pridigo in zadobe kak odpustek? Prav bi bilo,, ko bi bili dali slovo pregrešnemu življenju in prinesli nazaj spokorno, poboljšano in sveto serce. Ali večidel se vernejo taki, ka-koršni so šli, ali pa obloženi še z večimi grehi. Tudi jaz hvalim pobožnost, jih še celo moram priporočati, pa take, ki se opravljajo prav in iz pravega namena. Izgled imamo na Jožefu, Jezusu in Mariji. Šli so v Jeruzalem iz pravega spoštovanja do Božje postave , in iz pobožnega serca , ondi Boga molit. Takih pobožnih mislr so šli na pot, in enakih misli go se tudi vfernili v domačijo. 2. Na tem potu pa se jim je bilo naključilo to, kar nam pripoveduje sv. evangelje na dalje: in ko so nazaj šli, j-e ostal mladenč Jezus v Jeruzalemu. Ne bilo bi prav misliti, da sta Jožef in Marija premalo Bker-bela za izročeno božje dete in da sta ga iz vnemarnosti popustila v Jeruzalemu. To vse se je zgodilo pO posebni voditvi Božji, ki je imel pri tem svoje premodre namene. Zato je pripustil, da sta Jožef in Marija mislila, j€ZUŠ'' je pri znancih ali sorodovincih, ki so že naprej šli, nlitupa gredo za njimi. Jožef in Marija sta bila le orodje, ki ši ju je Bog izvolil, spolniti svoje premodre namene, in ' velik greh bi bil, ko bi lahkomiselni starši s tem izgovarjali svojo zanikernost, marveč vsi starši naj bi tako - pridni, pošteni in skerbni bili v izreji otrok, kakor sta bila Jo*-žef in Marija. Dobra in keršanska izreja otrok je memo tega zmed naj imenitniših dolžnosti zakonskih; ali Bogu bodi potožettfo, ko ravno to dolžnost zanemarjajo skorej naj bolj. Pervo, na kar naj bi gledali starši pri izrejevanji otrok , je to, da bi jih že zgodaj učili Boga poznati, častili, ljubiti, dobro delati, hudega se pa ogibati. Zato uči sv. Bazilij: Mladost je podobna mehkemu vosku, v kterega lahko utis-neš mnogotere podobe. Prec se morajo torej dobrega privajati. Dokler je drevesce mlado, se da pregeniti, poznej ne več, in sv. pismo pravi : „Mladenč s pota , ki ga je mlad nastopil, tudi star ne bo odstopil." Zgodaj torej se mora vsa-diti v serce otrok ljubezen do Boga in do kreposti, zgodaj se morajo zatreti slabe nagnjenja, zgodej se morajo privaditi po-koršine in odvadili svojevoljnosti. Ali se pa godi lako ? O koliko imamo žalostnih izgledov slabe otroške izreje ! Nekteri otroci so tako polni strasti, slabih nagnjenj in hudobij, da bi skorej mislil, starši so jih nalašč v tem podučili, lako svoje-glavni, jeznariti, nečimerni, prevzetni in nepokorni so. In akoravno Sfii. zdi^ida starši napeljujejo otroke k dobremu in jih odvra-čujejo od hudega, kaj pa pomaga , ko spridijo vse ž lastnim slabim!izgledom? Velikrat napeljujejo še starši sami otroke v greh. Ali jih ne napeljujejo v greh, ako pričo njih kolnejo, se rote , pridušajo in nespodobne reči govore ali počenjajo ? Ali jih ne napeljujejo v greh, ko jih sami vodijo, ali jim pa puste v slabe družine, kjer se ne sliši in ne vidi nič dobrega? Ali jih ne napeljujejo v greh, ko jih sami ne kaznujejo , pa tudi ne puste , da bi jih drugi kaznovali zavolj njih hudobije, svojeglavnošti in nepokoršine ? Ker, ako jih postrahujejo duhovni ali šolski učeniki, ki jim je njih izreja na sercu, zavolj njih pregreškov, moj Bog, kako upijejo, razsajajo in tožijo potem starši duhovna ali učenika, in mu vse rečejo, le človek Koliko lepih izgledov dobre izreje imamo v sv. pismu? Kako lepo je učil kralj David svojega sina? Job je daroval vsak dan za srečo svojih otrok. Pobožni Tobija je učil svojega sina z mladega, Boga poznati, ljubiti in se ga bati. Mati sedmerih Makabejcov je toliko skerbela za zveličanje svojih sinov, da jim je prigovarjala rajše umreti, kot Boga zatajiti. Mati sv. Ludovika , francozkega kralja, je večkrat rekla svojemu sinu: Rada te imam, ali raje čem , da prec umerješ, kakor da bi enkrat samkrat smertno grešil. Kako sramote ti izgledi tiste starše, ki le malo skerbe ali pa nič za krepost, pobožnost in zveličanje svojih otrok! ki jim je malo mar, ali znajo njih otroci kaj iz keršanskega nauka , ali pa ne ! In ali se je čuditi, ako so taki otroci, kedar odrastejo, razuzdani, v sramoto vsej soseski in prava šiba staršev? Starši, vi ste tega krivi, in ako tožite poznej zavolj hudobije svojih otrok , ste podobni neumnemu kmetu, ki zastonj pričakuje dobre žetve, ko je sejal le ternje in osat na njivo. Kakor-šno seme, tak sad. Starši, pomislite to dobro, dokler je čas, izrejujte otroke v božjem strahu, napeljujte jih k kreposti in pobožnosti, bodite jim povsod lep izgled, potem bo Bog blagoslovil vaše prizadevanja, vaše izrejevanje bo rodilo dober sad in prejeli boste v večnosti lepo plačilo, pa tudi že na tem svetu , ker vam bodo veselje delali dobri otroci. 3. Tako veselje sta imela Jožef in Marija nad Jezusom. Ker našla sta ga tretji dan v tempeljnu sedeti v sredi učenrkoV, jih poslušati in popraševati. Vsi pa, kteri so ga slišali se čudili nad njegovim umom in nad njegovimi odgovori. rtKo sta namreč Jožef in Marija svojega božjega sina zastonj iskala po Jeruzalemu že tri dni, sta bila v velikih britkostih, in nistfi vedla, kaj početi. V tempelj gresta * Boga prosita naj poma-j ga. In tukaj je bila Marija presrečna, ugledala je Jezusa v tempeljnu v sredi učenikov. Poslušal jih je, popraševal in jim odgovarjal na njih uprašanja. Veliko ljudi je bilo zbranih okoli njega, vseh oči so bile obernjene vanj, poslušali o-s® pazno vsako njegovo besedo, vsak se mu je čudil ,• vsak »se ga je veselil. Celo njegovi starši so ostermeli, viditi gain u Njegova mati, ktere občutljivo serce je toliko terpelo te* tri dni, vendar ni mogla prec pozabiti te britkosti in žalosti/t „Moj sin , zakaj si nama to naredil ? Glej, tvoj oče in jaz/ sva te z žalostjo iskala." Hotla je nekako reči: O moj sin^i veliko britkost in žalost si nama naredil, tri dni sva teuže iskala in mislila sva, da si se zgubil. Jezus pa je odgovoril pomenljivo: „Kaj je, da sta me iskala, ali ne vesta, da moram v tem biti, kar je mojega Očeta" ? Te besede lahko tako razumimo: Otrok, ki ni pri starših , bi ne Smel drugot biti, kakor pri učenikih ali pa v cerkvi. Jezus se ni mogel lepše izgovoriti, pa tudi otrok ne lepše podučiti, kje naj bodo naj rajše ; ali pri starših, ali pri učenikih v šoli, ali pa v tempeljnu (v cerkvi.) Otroci, ki niso radi ne pri starših doma , ne pri učenikih v šoli, ne pri Bogu v cerkvi, taki otroci kažejo , da se ne more od njih veliko dobrega pričakovati, in ako jih ne bo podpirala posebna milost božja, bodo kmalo zašli na stranske pota pregreh in hudobij. Ali zgornje Jezusove besede pomenijo še nekaj veliko lepšega in imenitnišega. Marija in Jožef sta namreč iskala svojega božjega deteta naj poprej po Jeruzalemu in potem še le v tempeljnu. Saj vesta — je hotel reči — v kaj sem poklican , in čemu sem prišel na svet ? Jaz imam biti učenik in odrešenik ljudi, zato se moram pečati posebno z božjimi rečmi, torej večkrat biti v tempeljnu , tukaj bi me bili. torej imeli prec s perva iskati. To je govoril Jezus v tempeljnu pciep pismarjev, da je očitno dal na znanje svoj visoki pok)i|p; sxoje sveto poslanje in Božje veličastvo. In ker je Marija rekla Jezusu : Tvoj oče in jaz sva te z žalostjo iskala — da. binipeiiili poslušavci. mislili, Jožef je njegov pravi oče,„ zato je imenoval naravnost Boga svojega Očeta, ker je rekel: Ali nista vedla , da moram biti v tem, kar je mojega Očeta ? Tako verujemo tudi* mi od Jezusa , da je bil božji Sin. Kakor človek ni imel očeta — ker Jožef je bil le njegov rednik. — Jezus je torej božji Sin — z Bogom Očetom enak Bog — enako mogočen., svet, pravičen, dobrotljiv itd. kakor Bog Oče sam. V Jezusa smemo torej popolnoma zaupati, Ga v potrebah na pomoč klicati in za vsako djanje primernega plačila pričakovati. Ako obžalujemo grehe in terdno sklenemo, poboljšati se, nam jih bo On, neskončno usmiljeni, odpustil, pa tudi gorje nam, ako ne živimo po njegovih naukih ,,,in prelomljujemo njegove zapovedi, ter smo lahkomiselno in ter-dovralno v grehih in v nespokornosti. 4. Ko je pa Jezus razodel svojo božjo naturo, je bil potem pa tudi pokoren svojim pozemeljskim staršem. In je ž njima šel in prišel v Nazaret in jima je bil pokoren. O naj bi pač posnemali keršanski otroci/ zmeraj ta prelepi izgled in se učili od Jezusa staršem pokorni biti! Jezus, božji Sin, komur morajo biti pokorne vse stvari, On je bil pokoren človeški materi in sprejetemu redniku. Posluša njih besede, spoštuje njih migljeje in spolnuje na tanko njih povelja! Kako vsi drugačni so pa zdajni otroci! Staršem delajo namest veselja le žalost, so jim uporni, se jim ustavljajo z besedo in djanjem, zametujejo njih povelja, grajajo njih početja in ogo-dernjajo vse njih naredbe, ali jih še celo preklinjajo. Učite se otroci od Jezusa, kaj ste dolžni svojim staršem I spoštujte jih, ljubite jih in ubogajte jih vsaj iz hvaležnosti. Ker vaši starši so za Bogom vaši naj veči dobrotniki. Koliko so za vas preterpeli, prestali, preskerbeli, pri ustih si odtergali, da so vas izredili. Neumna žival je hvaležna za to, kar ji daš, otroke pa osramoti v tem večkrat neumna žival, otroke, ki vračujejo velikrat staršem njih dobrote z gerdo nehvalež-nostjo. Da molčim od nehvaležnosti, od grobosti do staršev, grdega obnašanja do njih, morajo starši velikrat pomanj- kanja terpeti v hiši. Ui so jo pripustili otrokom s premoženjen*; vred, ali se še ž njimi tožariti za izgovorjeni pičli košček kruha. Marsikteri sin že komej čaka, da zatisnejo oče ali mati očf in jih nesejo skozi vrata na pokopališče, ker so jim napoti zavolj malega, kar jim morajo na leto odrajtovali. O otroci , še je Bog v nebesih, ki bo vas enkrat strašno sodil in pogubil zavolj vašega gerdega ravnanja s starši. Kam, ki je zasramoval očeta, je bil preklet z vsimi nasledniki in Ab-salon, ki je očeta preganjal, je strašno sklenil. Od ptice štorklje pripovedujejo, da kedar stari ne morejo več leteti, jih mladiči zadenejo na herbet, nesejo na varen kraj in tamkaj za nje skerbe. Celo dereči levi dele rop s starimi, kedar se ne morejo zavolj slabosti sami preživi tu In človeški otroci delajo gerši s svojimi starši! zato pravi- sv. Damijan: „Pomisli, kako gerda in kaznjiva nehvaležnost je, ne spoštovati tistih , od kterih imaš življenje." In sv. Ambrož piše: „Staršev ne smemo žaliti tudi z neprijaznim pogledom ne." Kako ponižno je spoštoval egiptovski Jožef v visoki časti svojega starega očeta Jakoba! In kako bil pokoren Jezus svojim staršem! — O otroci, častite in pa spoštujte svoje starše do smerti in tudi potem! Nikar nikoli ne pozabite božje zapovedi: Spoštuj očeta in mater, da boš dolgo živel, in da ti bo dobro ne le na zemlji, ampak tudi v večnosti! 5. Jezus pa, je sklep sv. evangelja, je rastel v modrosti starosti in milosti pri Bogu in pri ljudeh. Kakor je bil tedaj Jezus kakor človek od dne do dne stareji, tako je tudi čedalje bolj na znanje dajal ljudem svojo božjo modrost in se je s svojim življenjem čedalje bolj vrednega storil božjega in človeškega dopadenja. — Naj bi pač tudi mi od dne do dne bolj rasti i na kreposti in pobožno-sti, ter bili tako vredni zmeraj bolj božjega dopadenja! Sklep. Uprašajmo svojo vest, kako kaj rastemo v čednostih ? Ali je od dne do dne menj naših grehov in strasti, ali pa več in večih? Ali se množe naše čednosti in dobre dela? Vsak dan bi imeli rasti v dobrem, pa rastemo le v hudem. O ko bi bili popustili vse svoje žive dni vsak mesec , ali vsaj vsako leto le eno pregreho, in si prisvojili le eno čednost, kako deleč bi bili že prišli! Še smo živi! Kar smo zamudili, popravljajmo v prihodnje! Z božjo pomočjo je vse mogoče. Amen. Pridiga za 2. nedeljo po sv. treh kraljih. (Od poštenega veselja.: gov. K. K.) „Veselite se bratje — tode v Gospodu." Fil. 4, 4. V v o d. Praznik presladkega imena Jezusa obhajamo danes. Kakor vesoljnemu svetu vsa svetloba le iz edinega solnca prihaja. ravno tako nam vsa sreča, vsa milost in naše večno zveličanje izvira samo iz presvetega imena »Jezus." Ni nam dano drugo ime pod nebom , po kterem bi zamogli zveličani biti, kakor presveto ime »Jezus." Zraven tega naj svetejšega imena pa danes še drugo prigodbo iz življenja Jezusovega obhajamo, namreč: Njegov pervi čudež, ki ga je na ženijvi v Kani Galilejski storil, in tako svojo božjo moč pred svetom razodel, kakor smo v svetem evangelju slišali. Jezus na ženitvi, pri posvetnem veseljevanji; kdov bi ga tam iskal! komu bi v misel prišlo, da se tudi On za take veselice zmeni! Iz tega se mi učimo, da je včasih pripuščeno, posvetno veselje uživati, toda le po besedah aposteljnovih: »Veselite se bratje" itd. To resnico hočemo tudi zdaj v imenu Jezusovem premišljevati in se tako za pustni čas, ki ga zdaj imamo , še za naprej obvarovati. Poslušajte ! Razlaga. Kolikokrat čujete zoper posvetne veselice v cerkvi govoriti in jih ojstro grajati; tolikokrat vas opominjamo, da bi se jih zderžali in izogibali; tolikokrat se vam reče, da vživati jih je grešno in gladka cesta v pogubljenje, in vi sle si morda že včasih mislili: »če je temu tako, kakor nam duhovni pra- vijo , ne smemo več veseli biti, ampak ven in ven žalovati.^ Toda moji ljubi, če to mislite , ste nas narobe zastopili; vse na^e svarjenje le grešnemu veselju velja , le tistemu , katero je božjim zapovedim in zdravi pameti nasprotno , škodljivo in pohujšljivo, ne. pa tudi poštenemu. Tega vam nihče ne prepoveduje , ne Bog, ne cerkev; ni treba zmirom glave pobe-šati, ni treba zmirom se jokati, v vedni britkosti, v vednem strahu živeti in nobenega nedolžnega veselja se nef vfleležiti Bog, oče ljubezni, tega ne tirja od nas; On, ki nam je v nebesih neskončno veselje pripravil, nam tudi ne zamirja , če smo že tukaj na zemlji včasih dobre volje; kakor se oče ra-duje nad otroci, ki jih vidi prav iz serca veselih, in znotrajne radosti jim oči miglati, tako tudi Bog z očetovskim dopada-njein na nas gleda , če se nedolžno pred Njegovim obličjem razveseljujemo, pa tudi Njegove dan z hvaležnim žercom vživamo in Njega hvalimo, kteri nam toliko dobrega! dajfe. Zatorej je Bog v starem zakonu, po Mojzesu ukazal, da "Maj se Izraelci pri šotoru okrog svetišča shajajo , in kar je darovanega mesa ostalo , skupaj jedo. S tem je Bog hotel, da bi se njih serce zmirom bolj ljubezni do Njega vnemalo. Ce je to že v starem zakonu pripuščeno bilo, dokler so bili le sužnji, ktere je sam hlapčevski strah vodil, kolikor več bD ravno to v novem zakonu nam pripravljeno , ko nismo več hlapci, ampak otroci božji, ljubljeni od Boga in k nebeški dedščini poklicani ? Zatoraj je tudi Jezus sam , edinorojeni Sin Očeta nebeškega in naš pravi brat, včasih kako telesno veselje vži-val, naznaniti nam , da to ni prepovedano ; večkrat se je dal od dobrih prijatlov gostiti, posebno od Lacara in njegoVih dveh sester Marte in Marije , od Caheja, od Matevža , ja še clo od farizejev, in kakor nam današnje sv. evangelje pravi, je bil tudi pri ženitvi v Kani Galileji. Ko bi bilo v tem kaj pregrešnega , bi se gotovo tam znašel ne bil. Zgodilo se mu je clo, da so ga hudobni jeziki požrešnika in pijanca zmirjali, on pa za to njih gerdo obrekovanje nikakor ni maral, ampak je slej kakor prej se obnašal, in pri vsem tem svoje sovražnike pobarati zamogel: „Kdo zmed vas me more greha prepričati." Iz tega se vidi, da ni vselej greh, se pri ka- -}■ Slov. Prijatelj. 46 kem posvetnem veselju znajti. Saj tudi sv. pismo pravi: »Veselite se z veselimi." (Paul ad Rom 12, 15.) „ Veselite se v Gospodu, še enkrat vam rečem, veselite se." (Filip. 4, 4.) Zdi se mi, kakor bi sv. pismo s temi besedami tiste boječe duše , ktere zmirom žaljujejo in si nikoli ne upajo veselo dihati, glasno opomenilo, da naj si svoje serce polajšajo in se nekoliko odahnejo od težke butare vsakdajnega življenja. Ako se telesne moči zmirom naprej napenjajo, pred časom obne-morejo; zatoraj je treba, da si človek večkrat kako veselje privošči, in tako nove moči poišče za prihodnje delo ; verh tega tako veselje tudi pripomore , ljubezen do Boga v sercu povišati, ako si namreč besede svetega Jakopa pred oči postavimo: „Vsak dober dar pride od Boga, od Očeta svetlobe," kar nas pa more k božji ljubezni napeljali, ne more nikoli prepovedano biti. Morda si zdaj nekateri misli: „Ce je pa temu tako, če ni greli, posvetno se razveseljevati, če je clo Jezus to storil, kaj bi pa jaz dolgo pomišljeval ? Saj človek le enkrat živi, in si mora dosti grenkih ur v življenji okusiti , hočem vsaj, kedar se mi priložnost ponudi, prav židane volje biti, Bog mi zameril ne bo." Toda počasi, prijatel! Ne misli si, da je lehko, posvetne veselice uživati in vendar brez greha biti-, ložej je, se jih čisto zderžati, kakor brez greha jih uživati, in meni se zdi, da je Jezus ravno zategadelj se pri posvetni dobri volji včasih znašel, da bi nas učil, tudi pri takih nevarnih priložnostih se po božji volji zaderžati, *da bi nam poštenega veselja izgled zapustil. On, kterega jed je bilo, voljo svojega Očeta dopolnovati, gotovo ni maral za vse pozemeijske sladkosti in kratkočase; pa ker je pozna! našo slabost, da na eni strani ne moremo posvetnega veselja čisto pogrešati, na drugi pa greha se zogniti, zatoraj se je včasih pri kaki gostiji ali veselici znašel, naj bi si ga mi tudi v tem za izgled vzeli in v Bogu se veselili. 2. Da bo pa naše veselje vselej pošteno, je več reči pomisliti; naj prej: a) Da si nedolžnega serca, serca, v kterem ni smertnega greha, zakaj očitni grešnik, ki mu njegova vest to ali uno hudobijo očita, bi imel le žalovati in se pokoriti, zapustiti svoje krive pota, strebiti iz serca vse, kar je Bogu zopernega in tako svojo razžaljeno vest tolažili. Potem se mu bo spet pravo veselje oglasilo, kakor iz temnih oblakov prijazno solnce prisije. Tislim pa, ki se v stanu greha znajdejo in pri vsem tem veselijo, veljajo besede Jezusove: „Gorje tistim, kteri se smejijo, zakaj jokali se bodo." Da bo naše veselje pošteno, ga moraš b) o pravem času uživati, ob času, kterega ti cerkev in tvoji predpostavljeni dovolijo, ob času, ko si že svoje delo zvesto opravil 'in okrepčanja za svoje oslabljene moči potrebuješ. Lenuhom in postopačem ne gre veselje, oni ga niso ne vredni ne potrebni; njih spočito truplo terdega dela naj bolj potrebuje. Zmirom po tovaršijah hoditi, zmirom po kratkočasili hrepeneti, je že samo na sebi grešna potrata zlatega časa, kteri nam ni dan, da ga s praznim postopanjem zapravljamo; Bog bo enkrat od nas rajtingo tirjal od vsake minute, kako smo jo obernili; gorje tistim, ki zmirom koj na to mislijo, kako bi si kratek čas delali, namesti za svoje zveličanje skerbeti! Resnično je pa tudi, da tak človek, kte-remu nič drugega ni mar, kakor kam bi danes šel, kaj jutre počel, da bi mu čas le naglo pretekel; kteri nima v svojem domu nobenega obstanka, ampak zmirom okoli hodi in veselice išče, ne najde pravega veselja, ampak le nepokoj in težko serce. On se mi zdi dolžniku podoben, kteri se svojih posodnikov boji, da bi ga ne prišli na dom nadleževat in se toraj zmirom zunaj hiše potikuje ; tako se tudi on hoče svojega znolrajnega tožnika, namreč pekoče vesti zogniti in toraj zmirom po posvetnih tovaršijah se pobija, po igranji, pijančevanju in drugih veselicah ; pa namesto zaželjenega miru le nepokoj si nakoplje, namesto pravega veselja le najde znolrajno britkost; še bolj pobitega serca se domu verne, kakor je od doma šel. Kaj bi pa še le od tistih rekel, kteri ob očitno prepovedanem času za posvetnim veseljem hodijo, namesti pri božji službi v oštariji se znajdejo , ali namesti po noči se naspati in po dne pridno delati, po noči se razveseljujejo do belega dne, potem pa za delo niso in tako dolžnosti svojega stanu v nemar puščajo? Da bo naše veselje pošteno, ga moraš c) pomeri in pameti uživati; zakaj nezmernost je v vsaki reci greh, in torej tudi pri uživanju posvetnih veselic, naj bojo sicer še tako nedolžne. Ali o tej reči bi bilo marsikaj reči, zakaj malo malo jih je, ki se prave, pametne mere derže, večidel jih, kedar h kaki veselici pridejo , vse postave keršanske zmernosti spred oči pustijo, božje dari tratijo in si tako namesto veselja le greh napravijo. Posebno ste pa dve pregrehi, ktere se večidelj pri posvetnih dobrih voljah vmešate, požrešnost ali pijanost, in pa razujzdanost. Bog je žlahno vince stvaril, da razveseljuje človeško serce ; po meri ga piti, je zdravo ; ali gorje tistemu , kteri ga brez mere uživlja! Povej mi, pijanec, ali je to pravo veselje, kedar si do gerla napit, da se ti že v glavi meša in te noge ne nosijo vec ? In kedar se drugi dan strezneš, si bolen po celem životu, nobena rec te ne veseli, tvoja vest te hudo peče, sram te mora biti pred svojimi hišnimi; in strah pred Bogom, kterega si v pijanosti tako grozno žalil. Povej mi po resnici, ali je tvoje veselje čisto, ali je pošteno? In kar od vina, to še bolj od žganja velja ; to pijačo so si ljudje v svojo nesrečo izmislili; ona po besedah svetega pisma clo milo po gerlu teče, zadnjic pa pikne ko gad in lani kot strupena kača. Kdor se v žganje poda, bo hitro svoje življenje sožgal, pamel zgubil, dušo zapravil. — Zatoraj hočeš si včasih kako pošteno veselje napraviti, derži se pri pitji pametne mere, varuj se pa tudi vsake razuzdanosti ; spomni se besed svetega Pavla , ki pravi: »Veselite se, še enkrat rečem: veselite se, pa v Gospodu, in vaša sramožljivost naj bo vsem znana." V Gospodu se veseliti, se pravi, se tako zaderžati, da te ne sme strah biti, tudi Boga za pričo imeti, da bi smel tudi ljubega Jezusa povabiti, kakor svatje v Kani Galileje. Gotovo so bili pošteni ljudje, ki so se spodobno obnašali; zatoraj so pa tudi tako srečni bili, ne le samo da je Jezus sam prišel in jih počastil, ampak tudi vina jim obilno pripravil. Tako bo On tudi priča tvojega veselja, ako je pošteno in nedolžno, in še povišal ti ga bo. Pri prepovedanem veselju pa je On blizo sodnik, kteri hudobne kroti, kedar v svojih kratkočasili sramožljivost zgubijo in se razujzdanosti prepustijo. Oj koga bi serce ne bolelo , viditi, kako se kristjani pogosto pri veselicah , posebno na raju obnašajo, kako vganjajo , kako razsajajo ! Kdo bi jih še za kristjane spoznal , ali za pametne ljudi ? Sveta sramožljivost osramotena zdihuje, ljuba nedolžnost se pohujšuje, angelj varh svoje obličje zakriva, in ko lii Kristus v tako razujzdano družbo prišel, bič bi splete! in take nesramneže stepel. Zatoraj, ljubi moji, ne oponašam vam vnšega veselja, ne znrečem ga vam? pa to vam povem : Ne pozabite nikoli , da ste pametne stvari, da ste kristjani, otroci božji , bratje in sestre Kristusove, dediči nebeškega kraljestva, in se svojega visokega stana in poklica vredni skazujte; imejte Boga pred očmi, uživajte po meri božje dari, in pošteno se zaderžujte, tudi na ženitvi, kedar se morda v tem pustnem času primeri: ne mislite si, da vam je tedaj vse pripuščeno; razujzdanost pri gostiji pogosto umori zakonsko srečo novoporočenim. „Veselite se v Gospodu" itd. Da bo veselje pošteno d) ne smeš drup0 uči, kako eden za drugega moliti moramo. Po zadnji večerji ± lako priserčno molil za svoje učence, pa tudi za vse, ki bojo v iega verovali. Tako moramo tudi mi radi moliti eden za drugega Posebno radi molite otroci za svoje starše, brate, sestre in žla^ za svoje botre in druge dobrotnike. Starši, molite za svoje o0ke in vse vaše podložne. Molite vsi za svetega očeta Pija IX. tašega papeža, za. našega škofa, za našega cesarja, za svoje dušn pastirje, za deželsko gosposko, za povišanje cele katoljške ceive, za spokorjenje ter- (Jfljrf^ttjih grešnikov. Ne pozabite tudi vsak dan moliti za verne tlfjš§(iv vicah; posebno za svoje rajne starše, žlahto, prijatle in jfnan Sklep 5IS . n V . VSH ,,!, Ljubi kristjani! dobre dela in lepe čfdnosti so tisti zakladi, ki sjl jih za večnost spravljati moramo; O je tisto bogastvo, s katerim si bomo enkrat nebeško krono pikupili. Zategadelj vam še enkrat priporočim: na tem svetu obilo dobrega delati, s svetimi čednostmi, kakor z žlahtnimi rožicani svoje serca kinčati, da si bote ž njimi svoj poklic, svoje zvolnje za nebesa zagotovili. Za nebesa smo stvarjeni. V nebesa prti, je naš imenitni poklici. Jezusovi nauki nam lepo kažejo pot >foti nebesom. Zategadejj vam tudi Njegove svete nauke rzkladal, kakor je bila mo a sveta, dolžnost. Govoril sem do zda od svete vere: od tega, kar je Bog že storil za nas. Govoril sei od keršanskega upanja : od tega, kar še le bo storil. Govoril em od keršanske ljubezni, od božjih in cerkvenih zapoved: od tga, kar je tudi nam storiti, da na teip svetu Bogu dopadljivo živ^o, po smerti pa večno življenj^ dosežemo. Ker pa sami iz ^be nič dobrega storiti, se tudi hudega varovati ne moremo, a*> nam Bog ne pomaga; zatoraj sem tudi govoril od svetih zakr*nentov, od tih prečudnih studen-cov božje milosti, iz katerih ptrebno pomoč in gnado zajemamo, dobro delati in svojo dušo reti za večno življenje. In da je le tajisti. keršansko pravičen, d bo le tisti večno življenje dosegel, kateri ^e s pomočjo gnade &žje hudega, to je, vsakega velikega ali smertnega greha varuje pa tudi dobro dela, to je, s svetimi čednostmi in keršansko do'inii deli svoje serce obogatuje; od tega geip Y$m v keršanski pra^i govoril, »Blagor telesu, ki je tebe nosHo in persim , katere si ti sisal," tako je nekdaj neka žena govorila in slavila Marijo, ki je rodila Jezusa. Jezus pa odgovori: „Pač blagor tajistim, ki besedo božjo slišijo in tajisto dopolnujejo." Oj blagor tedaj tudi vam, ljubi kristjani! ako po tih naukih, ki sem jih v imenu Jezusovem govoril, svoje življenje ravnate; blagor vam ! v božjem kraljestvu se bote enkrat veselili vekomaj! To vam tudi jaz vsem skupej iz serca želim! In tako sklenem danes svoje keršanske nauke. O Jezus! k tebi se zdaj obernem. O daj, da bo vsaka beseda , ki sem jo govoril, le k Tvoji časti govorjena , in k dušnemu pridu mojih keršanskih bratov in sestri O Jezus! ves svoj trud, vse svoje delo Tebi darujem, k tvoji časti in k počeščevanju Tvoje preblage matere Marije, device spočete brez madeža! In prosim pohlevno: žegnaj o Jezus mene, moje delo in moje poslušavce! Daj nam vsem to gnado , da po Tvojih svetih naukih tukaj živimo, po smerti se pa pri Tebi v nebesih vekomaj veselimo!' Amen. - r" » !' i* ■ > '*• • ■' 1 Zgodovinski izgledi. * Po zakramentu sv. kersta postane duša lepa in čista. Da se v zakramentu duša očisti vseh grehov in lepa postane , je pokazal Bog včasih očitno in čudno. Časti vredni Tomaž Boc nam pripoveduje sledeče: L. 1296 priburi Kassan, kralj tartarski, z veliko armado na Armensko in je volje celo deželo pokončati, če mu kralj armenski ne da edine hčere za ženo. Kassan je bil ajdovske vere. Vendar usliši prošnje svoje žene in jej pripusti po keršanski veri živeti. Mine leto in žena porodi otroka , ali strah in groza jo obide, bil je pošast, gerda in černa. Kassan, babjoverec, misli, da njegova žena mora prešestnica biti, in obsodi njo in otroka k smerti. Nesrečna mati pa samo prosi, svojega otroka kerstiti. Bilo jej je pri— puščeno. Pa glejte! komaj je kerst minul, se je spremenila otroška podoba, in postal je otrok lep in prijazen. Ko kralj to zasliši, pusti oba pri življenju in pa sam sv. kerst sprejeme. * Botri so dolžni svoje kerščence keršanskih dolžnost opominjevati. Diakon Murita je bil boter nekemu Elpidoforu. Ta pa odpade od katoljške vere. Peljali so kratko poleni Murita na morišče, da bi ga terpinčili; tukaj zagleda med svojimi sovražniki tudi Elpidofora. Murita pa vzame ono belo oblačilo, ki ga je Elpidoforu pri sv. kerstu oblekel, mu ga kaže in reče: „To kerstno oblačilo, Elpidofor, to kerstno eblačilo te bo tožilo pred večnim sodnikom, Jaz sem ga skerbno hranil, da bo pričalo zoper tebe. Enkrat te je ogrinjalo to oblačilo nedolžnega, zdaj te bo sodilo in v pekel obsodilo." »io misliš?" upraša drugi. »Ne sk.erbi, odgovori pervi, kmalo se boš' smejal tudi ti;" reče in ogleduje v cerkvi lepe podobe, čaka, dokler duhovnik zapusti spovednico. Potem se poda za duhovnikom v žagrad. Gre k njemu in ga nagovori: »Častivredni! jaz se ho* čem spovedati. Ali vendar tako hitro ne pojde. Saj veste,i< da vojšaki niso kej pobožnega duha, in posebno jaz prosim za porr terpljenje, sem slabe vere. Ali želim, da mi poprej razjasnite neke dvdmbe, zavolj kterih sem spoved sovražil in zaničeval." „.Vi ste kaloljčan?" — „Ja. Skerbno so me izredili moji starši, večkrat sem se spovedoval, poprej da sem postal vojšak. Ali kar sem bral od spovedi, vidil in govoriti slišal, tedaj sem začel to napravo božjo zasmehovati. Več si misliti morete." — »Prav je, odgovori duhovnik, ali vendar se niste poprijeli pravih pripomočkov, svoje dvome odpraviti. Spovejte se in bote drugače mislili." »Ne morem, jaz bi rad vedel, zakaj je spoved potrebna." „Spovejte se,, imejte resnično voljo svoje življenje poboljšati in ne bote več dvomili." „Kako je to?" »Razujzdano življenje vas je djalo ob vero. Ko ste začeli, poželjivosti služiti, ste slabo mislili od spovedi." Vojšaka obleti rudečica. On reče: »To je res! in objame duhovnika, zakaj nisem se tega spomnil? Za dans se spovem, da sem mislil vas zasmehovati in vašo službo; pa maščujte se nad menoj in bodite moj vodnik! Povejte mi dan in pridem k spovedi." On pride in od tistega časa se je poboljšal. * Kaj stori popolnoma grevenga. Cesari pripoveduje od nekega mladenča v Parizu, ki je bil v velike pregrehe zabredel. On gre v samostan sv. Viktorja in prosi duhovna, da bi ga spovedali. Kaj se zgodi? On se začne spovedovati; ali njegova prevelika žalost in grevenga ga ne pusti govoriti in on za* čne jokati. Spovednik mu ukaže, naj da zapiše svoje grehe. TQ„ stori; ali tudi brati ne more svoj i.i grehov, ampak se spet joka... Na to spovednik sam prebere, kar je zapisal. Med branjem pa začne spovednik dvomiti. Zalo prosi mladenča, če se sme s svojim opatom posvetovati. Mladenč privoli. Duhoven se poda k opatu in mu da papir, na kterem so grehi zapisani. Opat ga vzame, pa nic ne najde zapisanega, papir je bil bel in čist. „Kaj bi bral, reče, saj ni nobene besede zapisane!" »Kaj? odgovori spovednik, saj sem jas sedaj bral!" Oba ogledujeta papir, pa ni bilo nobene besede zapisane " Glejte! odpuščeni so mu bli grehi, čeravno ni govoril z jezikom, ali v svojem sercu je veliko govoril. Nič mu ni bilo treba, kakor odveza božjega namestnika. Toliko premore popolnoma grevenga pri Bogu. * Odkritoserčno spoznanje nam zadobi odpuščanje. Bilo je na galerni ladji veliko hudobnežev vklenjenih, prisiljeni so bli težko delati. Pride k njim knez, kteremu so se usmilili, da toliko lerpijo. On misli, enega spustiti. Ali preiskati more, kteri je usmiljenja nar bolj vreden. Zato začne zdaj tega zdaj unega barati, zakaj da je tu. Oh kako so se začeli pritoževati! Vsak je bil pošten in nedolžen, le sovražni ljudje so ga zatožili in zato mora terpeti. Vsak prosi kneza, da bi se ga usmilil in spustil ga. Slednjič pride knez k mlademu jetniku in ga vpraša: i^Kaj si hudobnega doprinesel, da si tu?" „MilostIjiyi gospod, jaz sem bil hudoben otrok. Nisem ubogal očeta in matere, sem raz-ujzdano živel, sem kradel, goljfoval! več časa bi potreboval vam vse povedali, kar sem vse svoje žive dni hudega storil. Vendar me je pravica došla, in rad terpim, zakaj vem, da sem vse tavžentkrat zaslužil." — Knez je dobro vedel, da so vsi svojo kazen zaslužili; pa vendar reče smehljaje: „Kako pride tako hudoben človek v to pošteno družtvo? Hitro odklenite in spodite ga, da ne zapelja teh poštenih ljudi!" Hitro mu odvzamejo verige in ga spustijo. Tako ravna tudi Bog, če se odkritoserčno in zgrevano spovemo svojih grehov, dobrotljiv in usmiljen je, nam odpustiti jih. * Kam pelja pri spovedi iz sramožljivosti greh zamolčati? Neka deklica je bila od svojih staršev dobro in skerbno izrejena; pa vendar pade v velik greh. Komej je grešila, jo je že sram in vest jo hudo peče. „Kako je mogoče, da bi jaz ta greh spovedniku povedala." Ona zamolči pri spovedi svoj greh in še veči greh stori. Vest jo še hujše peče. Ona misli ojstro pokoro delati in tako svojo vest umiriti. Gre v samostan in misli pri veliki spovedi svoj greh spovedniku razodeti. Ona si prizadeva svoje serce odkrili, ali vendar tako zamota in zakriva svoj greh, da ga spovednik spoznali ne morejo. — Med tem umerje glavarica tega samostana. Ker je ta deklica tako ojstro živela, so jo vse druge nune za glavarico izvolile ! Ni dolgo in ona hudo zboli. Zmiram je sama sebi govorila in tolažila se, na smertni postelji svoj greh razodenem; ali tudi tu jej zaveže sramožljivost usta, in jej greha povedati ne pripusti. Ona sprejeme poslednje zakramente in doprinese strašen božji rop. Umiraje začne svoj greh pravili, ali oh strašna sodba božja! pamet se jej meša in umerje v svojem grehu. Ker je tako ojstro živela, so vse nune mislile, da je zveličana. Ali ko so enkrat vse vkupej za njo molile, pripusti Bog, da se jim prikaže v strašnem stanu in jim reče: „Jenjajte za me moliti, jaz sem pogubljena, ker sem zamolčala v v svoji mladosti greh pri spovedi." * Kaj stori velika spoved. Vodja semenišča v Miin-stru je bil brumen in priden duhovnik Overberg. Nekega deževnega in merzlega dne ga žene čudna znotrajna moč se sprehajat iti. Iz hiše stopivši zagleda pred seboj zlo zamišljenega čloyeka, kteri je nekaj korakov stopil pa spet obstal, in potem spet hitrejši šel. Overberg hiti za njim, ga doteče in ljubeznjivo pozdravi. Od začetka mu noče ptujec odgovoriti, ali vendar se začne ž njim pogovarjati in mu odkrije, da je od mladih nog v velikih grehih živel, da je pa zdaj obupai in se hoče sam umoriti. „Ali bode potem boljše," ga upraša Overberg. Overberg ga začne zdaj prav ljubeznjivo podučevati, ga vzame seboj v svojo izbo, posluša njegovo spoved celega življenja. In glejte! ta človek se je poboljšal in spokoril. 4 * Prava pokora. Mlad knez, kteri se je bil pokristjanil, je enkrat zlo razžalil svojo mater in celo soseščino pohujšal. Ko se zave, kaj da je storil, skliče celo soseščino, pade na svoje kolena in prosi svojo mater odpuščanja. Da bi se čisto spokoril, si sam veliko pokoro naloži. Potem se oberne k sosedom in reče: »Kristjan v jezi pot svojih dolžnost zapusti, ali vera ga uči, to popraviti, kar je hudega storil." Naj bi vsi, kteri pohujšujejo, tako ravnali. * Odrezani lepi rumenkasti lasje. Sv. Elizabeta, gospa na Turenskem deli siromakom nbogaime. Lačne nasitoje, nage oblači, žejne napaja, popotnike pogostuje in vsakemu kaj deli. Naenkrat zagleda lepo devico z rumenkastimi in kodrastimi lasmi. Njej pomigne in reče: »Vsem sem kaj podelila, tudi tebi hočem kaj dati." Ukaže drugim gospem po škarje iti v bližnji samostan. Jih prineso in glejte! sv. Elizabeta odreže devici naglo lepe lase. Devica začne jokati in vsi okoli stoječi jo obžalujejo. Pa sv. Elizabeta jej ljubeznjivo obriše solze in reče: »Moja ljuba! ne jokaj! zakaj jaz sem tebi veliko dobrega storila, da sem ti lase odrezala, zakaj napuh bi bil prevzel tvoje serce. Ne išči zunajne lepote, ampak znotrajno, ki ne preide." Sv. Elizabeta vzame devico k sebi. Devica zmiraj bruinnejša prihaja in srečno umerje. Tako zapustimo ludi mi vse, kar bi nas utegnilo v greh zapeljati. * Lepi občutljeji umirajočega. V Pariški bolnišnici je bil mlad človek nevarno bolen. Grejo po duhovnika in pripravijo mizo. Ko zdravnik pride, odpravi duhovnika; zakaj bal se je, da bi se bolnik ne prestrašil, da bi se ne pohujšala bolezen, če bi sv. poslednje olje prejel. Ali bolnik prosi, naj da pokličejo duhovnika; on želi zakrament poslednjega olja sprejeti, zakaj njemu je bolj mar za dušo, kakor za telo. »Jaz čutim, pravi, da se bliža smertna ura, pa poprej želim ta sv. zakrament sprejeti; saj vem, da je moji duši k zveličanju." Sprejme sv. poslednje zakramente in srečno zaspi. * Kako moramo zakrament poslednjega olja sprejeti, to kaže nam mladenč nekega francozkega semenišča. Ta mladenč je bil hudo bolen. Mu ne zakrivajo nevarnosti, ampak ga podučijo, naj da se poda v božjo voljo; on pa reče: »Jaz sem pripravljen, jaz ljubim in verujem na dobrega Boga in se podam v njegovo sv. voljo." Ker pa vsak za slednjo vojsko moči potrebuje, ga uprašajo, ali želi poslednje olje sprejeti. »Ja, ja, zakliče poln veselja, jaz želim." Ginjeno sprejme ta sv. zakrament in glejte! veliko mu je pomagal. Huda je bila slednja vojska, sovražnik ga je hotel premagati, pa ga ni mogel. Ko je sprejel ta sv. zakrament, je mirnejši postal. Eden okolistoječih mu reče: »ne boj se, moj otrok!" Otrok odgovori: »Jaz se ne bojim, moj oče!" In potem zakliče: »Jezus, moj gospod in moj Bog! usmili se me, poglej na mene! O, moj Bog, v tvoje roke izročim svojo dušo!" Tako zaspi ta sv. mladenč 7. maja 1825 še le 14 let star. * Priden duhoven. Janez Nivelenski je bil priden, brumen in učen mož. Celo življenje se je trudil pridno pridigo-vati in spovedovati, in tako duše za nebeško kraljestvo zadobivljati. Hudo zboli in bliža se njegova slednja ura. Pride neznan človek v samostan čisto raztergan in tirja od Janeza spovedan biti. Ko drugi duhovni vidijo, daje Janez blizo smerti, odpravijo človeka rekoč, da očetu Janezu ni mogoče, ga spovedati. Umirajoči sliši to in ukaže ubogega človeka nazaj poklicati in ga spoveda, kar so mu še njegove moči pripustile, in reče potem, da bi za noben denar ne bil dal, kar je temu nesrečnemu dobrega storil, ker ga je spovedal. Kmalo potem umerje. * Zvest duhoven. Hišpanska ladja, napolnjena z veliko ljudmi, veslja v Ameriko. Navstane huda nevihta. Ladja je že poškodovana in vsi so v smertni nevarnosti. Kapitan spusti malo ladjico v morje, pa kmalo je bila polna ljudi. „Kje je Alfonso?,, kliče kapitan, tako je bilo ime duhovnu nesrečne ladje; njega bi še rad vzel na ladjico." Ali on zakliče iz ladje: „Z Bogom prijatli in bratje! Moja dolžnost me sedaj kliče." On tolaži obupa-joče, jih spoveduje in podučuje, in je bil ž njimi v valovih pokopan. * Čast duhovnemu stanu. Časti vredni Beda pripoveduje od pervih kristjanov na Angleškem, kako so častili svoje duhovnike. Je kdo srečal duhovna, se je pripognil pred njim, ga prosil za sv. žegen, mu poljubil roko, ki ga je požegnala, in se je priporočil njegovim molitvam. Kjer se je prikazal duhoven, je bil sprejet in pozdravljen kot angelj nebeški. Pazljivo so poslušali brumni kristjani njih pridige. Kaka je dan današnji? * Zvesta in ljubeznjiva žena. Katarina Herman je bila žena holandskega mornarja. Ilišpanci obsedeje mesto Ostende in ujamejo moža Katarinenega. Ko ona to zasliši, si odreže lase, se obleče po možko, se poda v mesto Ostende in prosi Hišpance, da bi jo v službo vzeli. Kmalo so poznali njeno hrabrost in tudi lepo to njeno postavo. Hrabro se enkrat bojuje; to vidi general in jej reče: „Lep vojšak, terjaj od mene, kar hočeš, jaz ti ničesar ne odrečem." „Moj general! odgovori Katarina, če sem pa ženska, bote pa tudi deržali svojo besedo ?" „Ja, ti si se lepo obnašala, to zasluži veliko plačilo." „Jaz sem žena vjetega mornarja, prosim, dajte mi ga nazaj." General jej da moža in jo še obdaruje bogato. ' 1 Slov, Prijatelj. 48 - 754 - . ' - čht * Strašno je prešestovanje. Mavrici E. bogat kmet je imel grešno znanje z neko žensko, akoravno je bil oženjen in je že več otrok imel. Od začetka nikdo ni vedel za to, ali sčasom je bilo to vsem znano. Njegovo ženo, ktera je bila oslabela na truplu in pameti, ni to veliko, skerbelo. Ali otroci so ga večkrat svarili. Posebno nar starejša hči ga je svarila, da tako slab izgled daje svoji družini. Slednjič se je udal lovu, da se je zamogel večkrat sniditi £ svojo vlačugo. Enkrat gre v svojo izbo po puško in se hoče na lov podati. Hči to viditi, ga začne spet svariti. Mavrici jo prime za roko in jo hoče iz izbe potisniti. Ona se mu pa ustavlja, potem pride pa sin in se tudi očetu zoperstavlja. Medi tem pokne puška in sin pade v roke svoje sestre. Mavrici beži, leti na polje, si začne lase iz glave puliti, preklinja svoje življenje in si prosi za slednjo gnado, da bi ga v grob svojega sina pokopali. * Nekaj za ženine in neveste. Ne glejte pri ženitvi na bogastvo, ampak na sveto ljubezen. Imeli so bogati starši lepo hčer. Prideta dva mlada moža in snubita jo. Pervemu, kterega je ona ljubila, kteri pa ni bil bogat, so odpovedali; drugemu, kterjg je bil bogat in žlahtnega rodu, so mu jo obljubili. Čas poroke je bil odločen. Pa glejte ! huda kužna bolezen začne razsajati po tem mestu! Tudi lepo hčer prime ta bolezen. Ženin beži od nje in se zapre v svojo izbo; bal se je nalesti hude'bolezni. Mladi mož, kteremu so odpovedali, pa pride v hišo, in streže lepo bolnici. Sčasom se tudi nevesla ozdravi. Ko ženin to sliši, pride hitro in jej voši z lepimi besedami, da je ozdravela, in se veseli kmalo ž njo v zakon stopiti. Ali hči pade na kolena pred svojega očeta, kaže na svojega prijatla, kteri je ni zapustil v smertni nevarnosti, in reče: „Ta me je rešil smerti, s tim hočem na večne sklenjena biti." In njena prošnja je bila pravična, zato je tudi bila uslišana. * Žegnana voda potolaži verne duše v vicah. Kakor je bogatin ubogega Lacara klical, ravno tako kličejo verne duše nas: „Oh, moj kristjan! usmili se nas; zakaj veliko terpimo v ognju strašnih vic." Zato lepa navada, da se grobi z žegnano vodo poškropljujejo; kajti „kakor dež ovenjene rože spet oživi in okrepča, ravno tako tudi žegnana voda verne duše v vicah. (Konec kerš. naukov in zgodovinskih izgledov za celi katekizem.) H H jis g« O I , J. | ,, . r ». 1, .i'' I ii . tV ' u lv'>» -t * 'm i * ■ » T Cerkveni novičar. lili • . t lif i f, t r * Iz Celovca 8. decembra. — Danes leta — kako je bilo po Cplovcu vse neizrečeno lepo in veselo! Ljudi je vse migalo, zvonovi so po vseh cerkvah peli, bandera slovesno vihrale, ulice in hiše so bile praznično napravljene, vseh serca in lica so se smejale: Dobili smo sirote svojega kneza in škofa Valentina,! Leto je, kar Jih imamo; kmalo je leto minulo — pa storilo se je dobrega in slavnega na polji cerkvenem veliko veliko! Nar boljšega semena se je marsiktero zerno vsjalo v vinograd Gospodov — in gotovo se že cimi in poganja, bode gotovo tudi zelenelo, cvetelo in rodilo žlahtnega sajija obilno. V Celovcu je bila čudna pa žalostna navada, da so bolnikom Boga kradocime donašali in jih skrivši in tihoma ob-hajevali. Katoljške vere vneti knezoškof povzdignejo svoj glas in vse jq druga, ni je več te gerde navade: Slovesno se bolniki obhajevajo, Bogu v presvetem rešnjem telesu še skazuje spodobna čast, in ljudje so tega veseli. — Dobili smo letos nekaj pastirskih listov, ktere so verne ovčice s kanceljna rade poslušale in jih še zdaj rade in veselo prebirajo: Glas Višipastirja se je večkrat razlegal po dolinah in planinah naše Gorotanije. — O pustnih dneh, kjer zapeljivi in goljufni svet.svoje mreže posebno razpenja in nastavlja, smo slišali letos goreče pridige, ki so verne klicale v hišo božjo molit Jezusa Kristusa v presvetem rešnjem Telesu in si iskat pravega, neminljivega veselja. — Prišli so sveti dnevi, ob kterih se v Celovcu svetkovina ali andoht k časti presvete kronane glave slovesno in lepo obhaja. Oskerbeli so vneti in skerbni knezoškof, da se je celih devet dni vsak dan božja beseda oznanovala, imeli smo — bi rekel — pervi ljudski misijon.— Bodila se je preljuba vigred , prišel je prelepi mesec maj in dobili smo premile »Smarnice", po kterih smo že več let serčno zdihovali. Vsak dan se je oznanovala čast in slava rožne device Marije, majine kraljice, in vsak dan se je zbralo toliko ljudi, da je bila cerkev vselej pretesna. — Približeval se je praznik presv. rešnjega telesa. Opomnili in poprosili so Celovčane, da veseli praznik presv. rešnjega Telesa obhajajo slovesno in praznično; in res! ta praznik — duša in jedro vseh praznikov sv. katoljške cerkve — se je obhajal tako mično in serčno, hiše, tergi in ulice so bile tako lepo okinčane, ljudi je bilo tako veliko pri procesiji, da, kar se živa duša spominja, nikoli še tako. — Pa tudi ovčic po deželi skerbni pastir in oče pozabili niso; obiskali so vse dehantije poprejšne Kerške škofije razun ene, in po vseh so birmo vali in pridigovali, povsod pa tudi svoje duhovne po-magovavce okoli sebe zbirali in se ž njimi pogovarjali in pomenkovali v dekanijskih shodih ali konferencijah, česar je treba za dušni blagor in večno zveličanje vernih ovčic. — Domu pridši so posvečevali nove mašnike in jih poslali križem svet delat v vinogradu Gospodovem. — Pa opravila so imenitne in svete, butara je težka, lehho se zgodi, da duhovni delavec opeša. Treba mu je novih moči in, nove psdpore. Zatoraj so Sklicali višipastir svdje pomagOVaVCe r Celovec, da se v duhovnih vajah navzamejo novt-ga, krepkega tfa/i&i'11 Več'"k'6VJ sto duhovnikov je pet dni premišljevalo, poslušalo in molilb š's^ijinV nadpastirjem, in vsi so šli novo oživljeni in očiščeni spet domu, vsi terdne volje, z božjo pomočjo pridno in goreče spolnOvati v'še ofSHa-' vila svoje. — Žetev pa je velika, delavcov le malo. Skerbn&mu pastirju se preljuba čreda smili, serce jih boli, da ovčičaiii dnšniti pastirjev zmanjkuje. Napišejo ognjen pastirsk list, ga razpošljejo * po celi škofiji, vabijo duhovne in neduhovne, jih prosijo vse, da jim pomagajo napraviti Marijanišče. In ravno danes se zbira po vseh farah pervokrat za to bogoljubno napravo , in — ako Bog hoče in šVečci junaška — imamo že prihodnje šolsko leto v Marijanišču nekaj naife-poltiih mladenčev! — Le eno kratko leto imamo našega knez'ošk'6fa1 Valentina, in le malo po verhu smo pogledali nazaj — in kolike*' novega, veselega in koristnega vidimo pred očmi! Gotovo tako žlahtno in sveto seme ne more biti zgubljeno: Oče nebeški bo gdtovo inl-lostljivo podelil svoj mogočni blagoslov vsemu, kar se toliko goreče in iskreno napravlja k časti božji, k časti svete katoljške ce'rkve, iii k sreči in zveličanju vernih ovčic Kerške škofije. * Iz Celovca. X. Sliši se od več krajev, da bi imel „Slov6nski Prijatel" novega leta nam tudi nekaj novega prinesti, kar še nismo v njegovih listih brali, posebne podučenja namreč za posamezne startove^ ktere bi se lehko tudi pri velikonočnem spraševanju, kjer-je upe+jano, porabile. Take podučenja marsikaj obsegajo, kar se vpričo cele fare' povedati ne sme; postavim: zaderžanje zakonskih v tem, kar se šeste zapovedi vtiče: to in več takega se ne spodobi govoriti prtid množico poslušavcov iz vseh stanov nabranih; k temu je tedaj velikonočno zbarovanje, h kteremu se fannani po stanovih znrdejo, nar priTožniši čas-; tu se jim lehko brez nepotrebnih ali clo nevarnih prič kaka jim posebno primerjena beseda na serce položi in se opominjajo, svoje dolžnosti zvesto dopolnovati; vse to se zamore tako zgoditi, da ni nevarnosti koga pohujšati. Verli tega se nam omenjeno spraševanje pa še od drugih strani priporoča. Tako na priliko je perva dolžnost dušnega pastirja, poznati ovčice, ki so mu v skerb izročene. To se pa nar ložej in hitrej pri spraševanji zgodi, ker vsakega svojih farmanov posebej pred sebe dobi. Tako jih ne le saino po zunajnem lehko spozna, ampak tudi zve, kako so v keršanskem nauku podučeni in česa jim je za njih duše posebno potreba, da ve po tem takem podučenje v cerkvi vrav-novati. Tukaj je pa tudi priložnost za dušnega pastirja zvedeti, ktere nauke farmani slabo ali celo narobe razumijo, in jim taiste razjasniti, in to tem ložej, ker Se more bolj po domače govoriti, kakor s prižnice. - oe? - - 757 - - > rtiKi /(• < ' * - • ul • X Drugi korist velikonočnega spraševanja v tem obstoji, da se kratko ponavlja celi keršanski nauk, ki se v cerkvi razlaga; tu se jim tajisti po svojih poglavitnih resnicah ob enem pred oči postavi, da tako zvezo posameznih delov med seboj bolj živo spoznajo. Ono je pa tudi očitna skušnja , kjer morajo farinani pokazati, kako pridno so hiidili h keršanskemu nauku in kako zvesto zamerkovalj. Se ve da za malopridneža je kaj strašnega, za pridnega pa lepa priložnost, na znanje dati, koliko zna, in zasluženo pohvalo žeti, kar ga gotovo močno nagiba, zanaprej še pridnejše poslušati. Slabo podučenega pa zna dušni pastir ravno pri tej priložnosti prijazno posvariti, ali mu pa tudi, če ga vsega nevednega najde, spovedni listič odreči in ga tako dolgo od prejemanjav sv. zakramentov odvračati, dokler se ne nauči potrebnih naukov. Še več bi se moglo k priporočenji tega spraševanja povedati. T, Iz kranjsko - gorenskega.*) — Pregovor, „da časi se spreminjajo in mi ž njimi," imamo že od starih Rimljanov sem, pa resničen je tudi še dandanašnji. Kdor bi dvomil nad tem, naj vzame, ljubi „sIovenski Prijatel", tvoje liste od lani in letos v roke, in lehko se popolnoma prepriča resnice. Pred letom ste ovčice Kerške škofije milo zdihovale po novem apostoljskem nadpastirju; mi scer smo Vas slišali, ali ne ceniti vedeli Vaših milih glasov, kajti vladali so nas skerben, za svoje ovčice ves goreč vladika. Ali — časi so se spremenili. Letos donašaš, ljubi „sl. Prijatel", skoz in skoz iz Kerške škofije veselih novic; nadušeni glasovi se razlegajo od vseh gorotan-skih pokrajin, ker slišal je Bog Vaših vročih molitev prošnje in dodelil Vam gorečega in skerbnega nadpastirja, moža pravega apostolskega poklica. Blagor Vam! — kako pa je pri nas? Časi, žalibog, so se tudi nam spremenili. Kosa nenile smerti zadela nam je ovči-cam Ljubljanske škofije britko rano, ker pokosila nam je višega pastirja in za vselej ločila jih od nas. Zdaj leto so se še trudili zvesto dopolnovaje dolžnosti svojega težavnega poklica, kazali v vsem, akoravno vsikdar marljivi, vendar neko posebno skerb za dušni prid svojih ovčic, že bolehni se podali med revne Belokrajnce, blagoslovit ter odpret jim vire zveličanja v novih, na njih stroške postavljenih cerkvah; — zdaj pa je zastalo njih blago serce, onemil njih jezik, ugasnila luč njih oči, — temne podzemeljske rake Šmiklavške stolne cerkve so sprejele njih telesne ostanke v večni počitek. Mir in pokoj Njih duši! Slava Njih spominu! -— Kakor tedaj pred letom Vi, ljubi sosedje, tako zdaj tudi mi povzdigujemo svoje roke ter pošiljamo pred prestol nebeški pohlevne prošnje: ,;S ponižnim sercam Te prosimo, o Bog! dodeli po svoji neskončni milosti in dobroti naši škofiji tacega škofa, kteri bo s Tvojim sv. Duham napolnjen, z ljubeznijo in serčnostjo skerbel za svojo čedo in ji z besedo in djanjein pot v večno življenje kazal. Po *) Po posebni nakljuubi zakasnjeno. Jezusu Kristusu Gospodu našem. Amen." — — Ker po 'besedah šv. evarigelja ta prejme, kdor prosi, upamo, da se bo mili Oče nad oblaki kmalo ozerl na zapuščeno čedo , uslišal glas naših prošinj' in poslal nam nadpastirja po svoji sveti volji. — Da Slovenci radi in skerbno snažijo in popravljajo svoje cerkve, je že stara in sploh znana reč. — Po Kranjskem se je letos zopet marsikaj zgodilo v tem oziru. Tako n. pr. se je skoraj celo leto popravljala in lepotičila Ljubljanska stolna cerkev, da bo, zdaj zapuščena udova, v novi opravi spodobno sprejeti zamogla svojega prihod-nega novega zaročnika. Pa je tudi zdaj lepa tako, da človeka presune sveto zavzetje, ako v njo stopi. Stene cele cerkve so svetlo olikane, enake opravi belega marmeljna, stebri enako olikani rudečkaste barve, kapiteli vseh stebrov kakor tudi oboki prezbiterija in glavnih dveh kapel bogato pozlačeni, res lepotija, kakoršne enake še nikjer nisem našel, akoravno mi je bila prilika, vid iti že več katedralnih in tudi drugih lepih cerkev. Tudi orgle stolne cerkve se pod vodstvom našega mojstra Riharja popravljajo in nekoliko predeljujejo. Sploh se more reči, da vis. čast. gosp. stolni župnik Jož. Zupan lepo sker-bijo, sebi izročeno farno cerkev bogato opraviti za pričakovano slovesnost vpeljevanja novega knezovladika ter sploh za vredni tempelj lepih obredov škofijske cerkve. Stroški te poprave, ako sem bil prav podučen, bodo znesli nek okoli 16 tavžent gold. — V novi Ljubljanski Ternovski cerkvi se je ravnokar postavil tudi nov velik oltar. Nosi, kakor cela cerkev, šego čistega bizantinskega zloga in se sme pravi podobarski umotvor imenovati. Naredil ga je kakor vso drugo cerkveno opravo, slavno znani M. Tome, podobar iz Št. Vida poleg Ljubljane. O takih delih pisati je težko, le viditi se morajo. Ako ktero delo, hvali gotovo to svojega mojstra. Posebno taberna-keljna se nisi nagledati v stanu. Ves je pozlačen in velja sam 500 gld. — In tako bi se o Ljubljani še lahko mnogo mnogo lepega pisalo. Oglejmo se še nekoliko po deželi. Pri Starifari poleg Škofjeloke so dodelali ravnokar na cerkvenem zvoniku novo streho, kateri enake nima kranjska, in morebiti ne cela slovenska zemlja. Po zlogu bizantinskem osnovana ima verh zvonikovega obzidja na vseh čveterih voglih male stolpiče, zmed katerih kipi glavne strehe tanki verhunec stermo in ponosito gori pod višnjevi nebeški obok. Pokrit je s svitlim kositar-jem in se blisketa kakor žar sville luči ogledovavcu nasproti. Ker je ob cerkvi tudi pokopališče, so postavljeni na verhe čveterih malih stolpičev angelji z trobentami, živa opomba vsem memogredočim za dan splošne šodbe božje. Da je k strehi tudi zidovje zvonika primer-jeno, so se tudi line zvonika predelale, novi robci in pasi prenaredili, in se sploh vse osnovalo, kar je blo le kolj za potrebno in pravilno olepšavo želeti. Delo hvali tudi tukaj popolnoma svoje mojstre: bla-gorodnega gosp. Kari Souvan-a, c. k. stavbnega azistenta v Kranji, kije načert napravil, Janeza Molinari-ta, zidarskega polirja in Jakopa Karlin-a, tesarskega mojstra iz Loke, kateri pervi je 'a razpošiljanje družbinih bukev berž, s čim se prestvari "tlružtvo v bratovščino, skusilo po visoko čast. dekanijstvih uravnati, naj se pristavi tudi dekanija, po kteri bi se utegnile komu bukve pošiljati. Denarji naj se pošiljajo v frankiranih listih pod naslovom „Družtvu sv. Mohora v Celovcu" ali pa naj se pridevajo naročnini za „Slov. Prijatla" ali „SIov. Glasnika", Duhovske zadeve. / Kerška škofija: C. g. Ant. Valentinič je dobil faro Naborjet, Božič Bal. pa kuracijo Konatiče; čč. gg. kaplani so prestavljeni: Neste Ferd. na Muto; Punčart Jož. v Milstadt; Siraoner Mih. v št. Mohor. Umeri je č. g. Viehauser Ant. duhovnik v pokoju. R. I. P. * Lavantinska škofija: Preč. g. Marka Glazer, sekovski duhovni svetovavec in lavantinski djanski konzistorialni in zakonskosodnijski svetovavec, fajmošter v št. Petru poleg Maribora, je imenovan častni korar lavantiiiske škofije; č. g. Franc Juvančič je izvoljen dekan in fajm. pri noviUerkvi; eč. gg. gresta za provizorja: Cimerman Franc v Vojnik; Franc Loren-č i č pa k slovenski predmestni fari v Mariboru ; č. g. kaplan Matij a Frie je prejel dovoljenje stopiti v nemški red in je ob enem postavljen za kaplana v Ormužu, kjer ima svoj noviciat opraviti; čast. gosp. Franc Jančar je prestavljen za kaplana v Šmiklavž pri Lutenbergu. Čast gosp. France Kalin je postavljen namestni vodja realnih in glavnih normalnih šol in nemški pridigar v Celji. Prestavljeni so gg. kaplani: Janez Krener k sv.Križupri Slatini; Mih. Korošec mlajši v Ulimje; Franc Svarc v Artiče; Jož. Vojsk v Ruše (Maria Rast); And. Lorenčič v Malo nedelj o (Kleinsontag) ; Anton Šil) a v v Novo cerkev; Jakob Bohinc v Doberno; Jan. Zorko v Smar-tin pri Slovenjem gradcu; Franc Arnuž v Pišeče; Jan. Ferenc (iz sekov-ske škofije) v Slivnico: Jož. Zadravec (iz sekovske škofije) v S e n t - J a n ž na Ptujskem polji; Ant. Druzovič v slovensko predmestno faro v Mariboru; Korl Belevil iz slov. predmestne fare k stoljni cerkvi v Mariboru. * Ljubljanska škofij a: »Novice" pišejo : „Po popolnoma verjetnih pismih iz Dunaja pridejo preč. gosp.: Dr. Jernej Vidmar za škofa v Ljubljano,? — ravno to veselo novico siišimo že od več strani tudi pri nas v Celovcu. — C. g. Janez Pristov, dekan in fajmošter, se je odpovedal Smarske fare; č. g. Ant. Sevšek, lokalist v št. Mihelu, se je podal v pokoj. -- Umerla sta Matevž Arnol-, fajmošter v pokoju, in Jož. Zupan, sosterski kaplan. R. I. P.! * Goriška nadškofija: Č. g. Rijavic Blaž je postavljen za provi-zorja v Kanalu; č. g. Mart. Milost pride za kaplana v Devin, Ant Cibič pa v Kanal. * Teržaška škofija: Naslednji vv, čč. gg. so izvoljeni: Jan. Brecel-nik fajm. v Hrušico; Jož. Princ, fajm. za Klanec; Ant. Turak farni dekan za Operto (Portole). G. Matevž Ziz, kurat v lazaretu v Terstu, je umeri. R. I. P.! 6iM nt b| im uar't*i»» • •idlVIfb «IB/i* - !•»!• 11 *' " "t ><| .It. } niJll v r.",r. 1MM b \ . 11» »ijim« ' 1 druživa sv. Mohora za leto 1859. !> V l((, '--- ' ( Tek. 1 r Dohodki Posamezno Ikupno št. v star. dnarju bul) fl. kr. fi. kr. I. Lanski ostanki: V gotovini........ V zaostankih . ,..... 468 570 58 51 1039 49 II. Letošnji dohodki. Vpisnina. 8 novih družnikov I. verste . , 1 nov družnik II. „ . . 8 n 30 8 30 m. Letnina. 236 družnikov I. verste .... 27 „ II...... 708 40 30 748 30 IV. Za prodane knjige. Nekaj zgodovine st. in n. zaveze Leon za 1.1859 računa še ni naredil. 2 10 2 10 v. Razni dohodki. Prošt Velbič Lov. daruje za nekaj slov. knjižic....... Obresti od 700 fl. po 5% . . . 10 35 5 r; 45 5 Ukupno: 1844 4 1844 4 ali v novem dnarju: 1936 26 1936 26 Stroški Posamezno llbupno avst. velj. fl. kr. fl. I kr. Tisk in vezanje. 1000 izt. „Resnice sv. vere" . . 364 izt. „Rožice" (naslov in bro-širanje) ........ Rokopisi. C. g. Peter Cizej so svoj rokopis družtvu zastonj izročili. . . . Voznina in poštnina. Voznina za družtvene knjige . . Poštnina za liste, rokopise . . . Za razne potrebe. Za izbo kjer se družtvene knjige hranijo ........ Tiskarske potrebe...... Darila k novemu letu .... Ukupno Ako se od vseh dohodkov . . . odbijejo vsi stroški..... ostane še zanaprej..... to je: tavžent sto in šest in osemdeset goldinarjev in 69 kraje, avst. velj. To premoženje se pa takole razkaže: V gotovini........ V zaostankih v starem dnarji 573 fl. 51 ali......... kolikor zgorej...... Zraven pa znaša še matica v starem dnarju 320 fl. 54 kr..... toraj je celo družtveno premoženje 686 19 16 79 702 98 16 29 1 21 2 6 30 749 57 336 94 17 29 29 30 749 57 1936 26 749 57 1186 69 584 15 602 54 1186 69 336 94 i 523 63 V Celovcu 12. decembra 1859. Povabilo. Spet je leto okoli in »Slovenski Prijatel" v novi podobi nastopi svoj peti tečaj. Donašal bode pa prihodnje leto: t. Pridige za vse nedelje in zapovedane praznike celega leta, in kar je posebno ročno, vselej en cel mesec popred. 2. Pridige po Lavretanski litaniji. Slavni govornik in pisatelj, č. g. fajmošter Simon Wilfan v Kranjski gori, jih je osnoval in spisal. Vsaka verstica, postavim: „Mali prečudna," „kra-Ijica angelov" obsega eno pridigo, bo jih 44 in letos bojo dokončane. Za Marijne praznike in za „Smarnice" pridejo te pridige pač prav, ker nam za Marijne pridige terda hodi; vsako število jih prinese troje ali čvetero. 3. Pridige od bolj znanih svetnikov in o raznih cerkvenih priložnostih, največ, kolikor bode prostor pripuščal. 4. »Cerkveni no vi čar" bode romal po Slovenskem, Slav-janskem, Avstrijanskem, Francozkem, kratko po vesoljnem svetu, in pripovedoval, kar je v katoljški cerkvi novega in imenitnega vidil in slišal, še clo kako politiško bo zakrožil, kajti inoral je vložiti zastavo ali kavcijo in si — hočeš nočeš — pravico kupiti, tudi zastran visoke politike kaj povedati. 5. Vse, kar bratovščino sv. Mohora zadeva. 6. Slednjič bo tudi naznanoval, kar je novega po slovenskih škofijah zastran duhovnih zadev in gg. duhovnikov. Izhajal bo kakor letos 15. dan vsakega mesca na štirih polah, in veljal štiri goldinarje avst. vel j., za gosp. bogo-slovce pa tri goldinarje a. v. — Pervi list 1. 1860 pošljemo vsem starim naročnikom, ni ga nikomur treba nazaj pošiljati, bomo jih dali več tiskali. Častiti gospodje! torbica „Slov. Prijatla" bo letos natlačena koristnih in lepih reči'; prostora in predalov bo dosti za novice in dopise iz raznih krajev. Zatoraj serčno vabimo in prosimo, da nas tudi v novem letu z mnogimi narcčbami in primernimi sostavki prav obilno podpirate!— Naročnino prosimo poslati v frankiranih listih in ob pravem času, da se nit v razpošiljanju ne prcierga. — Komur je ljubo, zamore naročnini ludi pridjati letnino za bratovščino sv. Mohora in naročnino za ^Glasnika," kteri velja 3. gld. a. v. za celo leto. — Mi razpošiljamo svoj časopis vselej natanjčno 15. dan vsem čč. gg. naročnikom. Ako se pa vendar kak list spogubi in komu do rok ne pride, naj se nam oglasi hitro v nezapečatenem listu, za kterega ni treba beliča poštnine plačati. — Imamo še tudi nekaj tečajev od I. 1856, 1857, 1858 in 1859. Ti obsegajo 4 tečaje pridig za vse nedelje in praznike celega leta; precej pridig o raznih cerkvenih slovesnostih, — celi keršansko-katoljški nauk za celo leto po katekizmu kratko, pa jaderno osnovan, — veliko sto zgodovinskih izgledov pripravnih za pridige in kerš. nauke, — kratko in primerno simboliko, — ves nauk od sv. gnade božje, — in še veliko drugih imenitnih r^či; vse te štiri tečaje dajemo za osem goldinarjev avst. velj. tistemu, kdor se za 1. 1860 vnovič naroči; vsak tečaj posebej se pa dobivlja po 3 gld. av. v. — Zdaj pa Vas, ljubi Slovenci! vsakega naročnika posebej prijazno objamemo in pozdravimo prav po slovensko: ,/Zdravo novo leto, da bi dolgo živeli pa v gnadi božji!" And. EinSpieler, vrednik in izdatelj. Povabilo. Namenjen sem nekoliko pesem med svet poslati. Vabim tedaj častite domorodce in mile domorodke k obilni naročbi; slavne vred-ništva slovenskih časnikov, profesorje slovenskega jezika na gimnazijah in na Dunaju gosp. Navratila pa lepo prosim, da bi hteli nabirati naročnike; v Terstu jih nabiram sam. Naročba terpi do konca mesca januarja; do 10. februarja naj se mi naznanijo imena častitih naročnikov, ki se bodo v abecednem redu natisnile v knjigi. Ker pa nisem dnaren mož, ne morem izdati knjige v zgubo; tiskala se bo toraj le tedaj, ako se oglasi toliko naročnikov, da se poplačajo tiskarni stroški. Obsegala bo čez 10 pol, čez 80 različnih pesem, veljala za naročnike 60 novih krajcarjev. Število iztisov se bo ravnalo po številu naročnikov; na prodaj jih bo menda malo prišlo. Denar se bo odrajtoval, ko bo knjiga gotova; naj ga tedaj naročniki ne pošiljajo poprej, kakor se bo to oznanilo. Knjiga bo šla v natis, ako me pod-perajo rojaki, že mesca februarja. Upam, da je zapopadek zbranih pesem čist pred svetom in Bogom. „ „ V Terstu 5. decembra 1859. France Cegnar, c. k, visi telegrafist. „Slov. Prijatel" ic »Glasnik" nabirata serčn« rada naročnike. --------✓^Tni.l^TN^------------------ Odgovorni zUaj. in vredn. Aadr. E inšpieler.— Hatisnit Junez Leon v Celovcu. t -s '