Poštarina paysalirana v SHS. V ZELEZNICAR Glasilo „Saveza železnlcariev^ v Jugoslaviji. Izhaja 1. in IS. u mesecu. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. — Rokopisi se ne vračajo. Uredništvo in upravništvo se nahaja v Ljubljani, Šelenburg. ul. 6. Naročnina: za celo leto.................. 40 K za pol leta .................. 20 „ za četrt leta ................ 10 „ Posamezna številka K 2 K. Štev. 22. V Ljubljani, 15 decembra 1921. Leto XIII. Mesija. Zadnji teden v letu je posvetila katoliška cerkev v spomin najglobokejše skrivnosti svoje vere, spominu, da se je učlovečil sin božji, spominu na rojstvo odrešenika sveta. Naj kdo že misli kakorkoli o dejstvih, ki so podlaga tej veri, vendar ne more odrekati tej dogmi globokejšega smisla in visoke idejne vrednosti. Sin božji se je učlovečil, da prinese med človeštvo, dotlej zakopano v temo životarjenja, žarek božanske velične, ki ga naj dvigne iz mračnih nižin vsakdanjega trpljenja, ki naj vžge v njem vedno živo gorečo hrepenenje, k delu, ki ne konča s potekom življenja zemljana. Po vsem svetu je zmagovala katoliška vera, po vsem svetu je nabirala svoje armade, da jej iZvojuje zmago. In bili so časi, ko je bila katoliška cerkev absolutna gospodarica sveta, ko je odtehtala papeževa beseda več nego beseda vseh kraljev. Čeprav se je manjšala v zadnjih stoletjih posvetna sila Rima, vendar je imela in še ima velikansko moralično oblast. Saj ni čudno to dejstvo. Večina vladarjev evropskih velesil je rimskih katolikov in ti ne zamude nobene prilike, da se ne poklonijo globoko Kristusovemu zastopniku na zemlji. In vladarjevemu zgledu sledijo državljani, deloma iz prepričanja, deloma zato, ker obračajo plašč po vetru. To so neoporečna dejstva, a vendar tako brez dna med prepričanjem in dejanjem. Ogromna večina evropskih narodov je prepričana, da se je pred tisočletji resni- čno učlovečil sin božji, — da je od takrat takorekoč vsak človek — saj je bil poslan sin božji vsemu človeštvu — drobec one neizmerne tajne božje sile, ki je tako velikanska, da ne pade brez njene volje niti las s človešk glave, a ko se je vračal v tisočdevetstoštirinajstič, petnajstič, šest-, sedem- in osemnajstič spomin na oni veliki dogodek, je bilo evropsko človeštvo zapleteno v najkrvavejšo vojno, je bil izbrisan iz njegovega čela znak božanstva in narava divje zveri je obvladovala mišice, čustva in možgane. Strahovit propad! Kje je orjak, ki zgradi most med prepričanjem in dejanjem? Kje na vsem svetu je sila, ki pozna tir, po katerem naj hodi človeštvo, da pride zopet v ravnovesje njegovo sveto poslanstvo in njegovo delo? Ali naj živi človeštvo vedno v tem strašnem kolobarju, v da se pripravlja v miru na vojno in v vojni ' zopet na mir? Če je usojeno človeštvu, da se odigrava njegovo dejanje in nehanje za vse večne čase le med tema dvema tečajema — mir, vojna — vojna, mir — potem je življenje njegovo blaznost, potem je boljše, da odplavi vesoljni potop vse do zadnjega bitja ... Orjak, ki ozdravi človeštvo, ki ga pripelje iz večnih blodenj med spoznanjem pravega in med delom za pravo, ki mu pokaže smer preko onega strahotnega kolobarja iz strjene človeške krvi, ta orjak se že drami, razteza, narašča: Nov Mesija, včloveči božanski duh, ky dvigne zapeljano človeštvo iz nizkotnega poželjenja poedincev, po oblasti, bogastvu, zatiranju k osrečujočemu delu za blagor vseh, Mesija našega stoletja — socializem. Kako priprost je nauk socializma, tako enostaven, da ga razume otrok, a tudi tako veličasten, tako neizmerno globok, da očara tudi največjega modrijana. V katerem filozofskem sistemu, v kateri verski resnici je izraženo prastaro hrepenenje, po enakosti preprostejše, kakor v socializmu, ki ne priznava nezasluženih prednosti ne rojstva ne bogastva? Ali ni tako enostavno, tako priprosto, da ne dopušča prav nobenih zavijanj, če razglašajo socialisti, naj postane le delo — merilo za vrednost posameznika? In kaj odločuje danes, kaj prinaša danes slavo pojedincem? Potem pa: Koliko privlačnost ima socialistična veda za najumnej-šega, ker mu odpira pot na nerazorane njive bodočnosti in mu, daje priliko, da seje seme, iz katerega vzklije sreča za vse človeštvo. Da, novi Jvlesija, orjak, ki osreči človeštvo, je že na pohodu. Zbira armade, kliče zatirane, drami mlačneže, da jih popelje v boj in zmago. Ali ta boj, če prav gre za življenje in smrt — smrt krivičnemu družabnemu redu, a življenje novi organizaciji družbe — ni nasilen, ni krvav. Socializem gre v boj, da konča enkrat za vselej krvave poboje, gre v boj z umom svitlim mečem. Milijone proletarcev je že predramil, a še je prešibka njegova armada, še je treba novih milijonov, da postane zmagoslavna. Ko se zopet pogreza eno leto strašne revščine med ubogimi v večnost, naj se LISTEK. Lakota. (Konec.) Gladen je bil. Kaj je neki to? Vsaki dan prihajajo tatovi pred sodišče, ki se izgovarjajo, da so bili gladni. Vsaki dan. — Pri drugih sodiščih je menda tudi tako. Mar je toliko gladnih ljudi na svetu? In kaj je vendar ta glad, da ljudje radi njega kradejo? Kako je mogoče krasti? Krasti!! Že beseda je tako gnjusna, da se je mora človek prestrašiti. Krasti je grdo, nepošteno, nečastno, a vendar kradejo ljudje, baje za to, ker so gladni. Kaj je toraj ta glad, ki zapeljuje ljudi, da pozabijo zakon, poštenje, čast? Ves dan se je vrtela ta misel sodniku po glavi. Nikakor ni mogel razumeti, kako more glad — nekaj imaginarnega, neko prazno čustvo — toliko ljudij prisiliti, da kradejo. On ni hotel verjeti, da bi mogla biti v lakoti res kakšna sila. A vendar mu je bilo čudno, da se izgovarja toliko ljudij z lakoto. Kaj je toraj glad? Ako ima res toliko tajne moči, da prisili človeka k tatvini, tedaj je on morebiti mnogo ljudij po krivem obsodil. Kaj, ko bi sam spoznal, kaj je vendar ta glad? Ta misel ga ni več zapustila. Seveda določuje zakon točno in strogo kazen vsakemu hudodelcu. On se je vedno ravnal po zakonu. A morebiti — kdo ve? — morebiti vendar ni prav storil? Vsekakor se hoče prepričati. In ko se mu je misel ustanovila v glavi, jel je takoj pripravljati vse, kar je bilo potrebno, da izvede svoj namen. Ženo in deco je poslal v kopelj ter jim dal s seboj ves denar, kar ga je imel. Potem je pregledal celo stanovanje, da bi ne ostala kje kašna jedila. Ko je bil spremil ženo na kolodvor ter se vrnil domov, poželel je takoj kakšnega jedila. Resni mož se je tiho nasmejal. Ta želja se je vzbudila gotovo le radi tega, ker se je namenil gladovati. To je bila neka povsem naravna reakcija. Kadar pozabi svoj namen, bode že bolje. Vendar pa se ni mogel znebiti misli, da gladuje. Neumnost! Opoldne je še jedel kakor vsaki dan. Toraj še ne more. biti gladen. Morda si tudi tatovi le domišljujejo, da so lačni? Eh, kaj bi se ukvarjal s takimi mislimi? Rajše pojde v kavarno. A spomni se, da nima denarja. Obrne se toraj in 'premišljuje, kaj bi storil. Nič mu ne ugaja. Brez namena hodi po trgu semtertje. Spomni se, da se mu je družina odpeljala. Druga leta je v takem slučaju vedno mislil na ženo in otroke. Letos pa ne more. Sam ne vč, kaj prav za prav misli. H koncu postane nevoljen. Nič mu ne ugaja. Ovratnik se mu dozdeva preozek. Ako se mora na cesti komu izogniti, se razjezi ter pogleda nesrečneža srdito, kakor bi mu hotel prisoditi nekaj let ječe. Ko pogleda na uro, vidi, da je hodil skoraj štiri ure brez namena, brez cilja in brez pravih misli ckolo. Nameni se domov, hoteč kaj čitati. Prišedši v stanovanje, mu zopet ni nič všeč. Zopet bi rad kaj jedel. Sedaj je pač menda res spomni vsak proletarec svojega visokega poslanstva. Da, vsak proletarec, ker le sklenjene vrste zatiranih, zaničevanih sužnjev kapitalizma, premagajo stare malike sedanje družbe. Ni vreden imena proletarca oni, ki gleda od strani, kako hite njegovi bratje, da pogazijo s trdimi koraki stoglavo kačo kapitalizma, ki sika na vse strani strup in ogenj. Proletarec ne sme biti kakor ptica pod nebom, ki ne seje, a vendar žanje, proletarec je v pravem pomenu besede oni, ki po svojem suženjskem delu v kapitalistični tlaki že razmišlja o zgodovinski nalogi svojega razreda, ki razširja rned nevednimi nauk Mesije, ki utrjuje omahljivce o neovrgljivi resnici socializma. To pa bodi sveto prepričanje vsakega proletarca, da je na edino pravi poti, če stoji neomajano kakor skala v sociali- | stični armadi, da izvršuje najplemenitejšo nalogo, če zbira nove učence socializma. Bodimo neumorni sejalci, da bo stoteren sad delež in stalne vloge se obrestujejo po dogovoru. Posojila daje svojim zadružnikom proti vknjižbi, na osebni kredit proti poroštvu ali zastavi vrednostnih papirjev. — Manice se eskomtujejo po bančni obrestni meri. Edin!, res delavski denarni zavod. HBBSBBBBEBHBBBBHBBaBBHBSHaBBBmBHBBBBBmirarararamrararciraBa 63 Konsumno društvo za Slovenijo Ljubljana Telefon inter. štev. 178. — Brzoj. naslov »Kodes Ljubljana«. Poštni predal št. 13. — Poštni Čekovni račun štev. 10.532. E3 a B BS ES H m H E3 JS ca B9 3 H B B ca P*! H ca ta s Hranilni oddelek sprejema hranilne vloge in jih obrestuje od dne vloge do dne dviga po 411 Ol večje vloge proti polletni COI — |2 O odoovedi do O ^ ‘ ‘ ' ^ |0 odpovedi po • Hranilne vloge sprejemajo osebno ali po položnicah centrala v Ljubljani ali pa podružnice: 6 v Ljubljani; dalje: Kamnik, Borovnica, Litija, Tržič, Sv. Ana, Križe, Radovljica, Gorje, Kor. Bela, Sava, Jesenice, Mojstrana, Kr. Gora, Radeče, Celje, Štore, Šoštanj, Ljubno, Poljčane, Rogatec, Pragersko, Ptuj, Maribor, Ribnica na Pohorju, Fala, Št. Lovrenc na Pohorju, Guštanj, Prevalje, Leše, Mežice, Črna I., Črna II. Sodrugi, vlagajmo vse prihranke v lastno hranilnico, katere hranilni kapital znaša že danes nad 3 milijone kron. Član društva postane lahko vsak. Pristopati se zamore v vseh gori navedenih podružnicah. — Delež 200 kron. Pristopnina 10 kron. 53 39 E3 H B B B a a B a H ES ta a H B Ea a a Ea F* a a B9 23 B93BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB2BBSBSBBBBBBBSBBBSBBBBBSBBBB. Lastnik lista: „Savez železničarjev v Jugoslaviji“. Odgovorni urednik Marn Franc. Tisk J. Blasnika nasl. v Ljubljani.