OKTOBER 2023 | LETNIK V | ŠTEVILKA 1 | ISSN 2670-4277 P E F ZV I TE K Prepusti se občutku, Enkratnega užitka, Fakultetnemu trenutku, Enkratnega dobitka. Raziskuj se v osnutku. Originalnega PEF zvitka, Naj se večno nadaljuje ta rdeča nitka. ŠTUDENT KOT PESNIK ŠTUDENT KOT SMUČAR ŠTUDENT POPOTNIK ŠTUDENT KOT NERODA ŠTUDENT KOT PROSTOVOLJEC ŠTUDENT KOT APATIČEN ŠTUDENT ŠTUDENT KOT IGRALEC Novi PEFeron | 1 POZDRAVLJENI DRAGI ŠTUDENTJE! Drage bralke in bralci, V tem študijskem obdobju si vzemite trenutek študioznega premora in se prepustite besedam naših svežih piscev. Ker nas vse študente pedagoške fakultete povezuje nevidna vez in smo skupaj v tem neverjetnem življenjskem obdobju, je letošnja številka namenjena povezovanju in iskrenosti. Vsak od nas je z vstopom v fakulteto vsem obstoječim vlogam dodal še vlogo študenta, s katero se pogosto tudi najbolj poistovetimo v tem času. Vendar pa smo veliko več kot le to, oblikujejo nas raznolike izkušnje, skrivnostne preteklosti, svetleče prihodnosti, vsem pa nam je skupno, da nas je pot zanesla v mesto sonca. Tu sedaj ustvarjamo nove spomine in se na sončnih žarkih vzpenjamo novim zmagam naproti. Naj nas zvoki morja, božanje sonca in vrtoglave stopnice pedagoške fakultete, vedno spomnijo na to nepozabno obdobje, v katerem smo se znašli vsi skupaj. Naj nas slan okus in vonj nostalgično popelje v spomine, ki so krasili trenutke našega razvoja v odrasle osebe. Skupaj sanjajmo, raziskujmo in se zbližujmo v zgodbah, ki so pisane za nas vse. Prepustimo se besedam, fotografijam in spominom, ki jih te strani ponujajo. Skupaj poletimo. Pija Sever Naši študentje so tudi: ŠTUDENT KOT PESNIK ŠTUDENT KOT SMUČAR ŠTUDENT POPOTNIK ŠTUDENT KOT NERODA ŠTUDENT KOT PROSTOVOLJEC ŠTUDENT KOT APATIČEN ŠTUDENT ŠTUDENT KOT IGRALEC SE NAJDETE V KATERI OD TEH VLOG? VAS ZANIMAJO ŠE OSTALE VLOGE? Glasilo študentov Pedagoške fakultete Univerze na Primorskem • Urednici Pija Sever in Eva Gabrijelčič • Oblikovanje Pija Sever in Lovrenc Habe • Fotografije PR UP PEF in Pixabay • Izhaja občasno in brezplačno • Izdaja Univerza na Primorskem • http:// www.hippocampus.si/issn/novi-peferon NASLOVNICA: Avtorica fotografije: Špela Pugelj, ki pravi, da v objektiv ujame tisto, kar se ji zdi na poti najbolj zanimivo. Novi PEFeron | 2 ŠTUDENT KOT PESNIK Joj, zakaj študentje živijo? Joj, zakaj profesorji živijo? Običajno popoldne za študenta razrednega pouka, ki še ni šel na izpit iz književnosti. Branje knjig, pesmic in dramatike. Hvala g. Saksidi. Brez heca. Na ta račun smo se tisto popoldne pri hiši pošteno nasmejali sledeči pesmi: SAŠA VEGRI: JOJ, ZAKAJ SESTRE ŽIVIJO? JOJ, ZAKAJ BRATJE ŽIVIJO? In tako se mi je pojavilo sledeče vprašanja in sledeča pesem: JOJ, ZAKAJ ŠTUDENTJE ŽIVIJO? JOJ, ZAKAJ PROFESORJI ŽIVIJO? Zakaj študentje živijo, zakaj ne umrejo še preden se rodijo? študentje živijo od profesorjev drugačno življenje. Zanje ni zanimivo branje in učenje. A izjeme so in to je lepo. Študent je nekaj, kar se kar naprej za urnik dogovarja in želi petke čiste in po moje sploh ne ve, da delajo profesorji čistke. A izjeme so in to je lepo. Zakaj profesorji živijo? Zakaj ne umrejo, še preden se rodijo? Profesorji živijo od študentov drugačno življenje. Njih ne zanima, kako se plonk nardi, ne kako težko se bus za v LJ dobi. Učenje pa za njih ni ena figa. Njih to še kako briga! Študent je nekaj, kar lahko ves dan skače ali modruje, kar kar naprej komentira in blefira In te vsakih 5 minut vrže iz tvojega notranjega mira A izjeme so in to je lepo. Profesor te lahko do nezavesti izmuči, če je starejši, te preganja, da se uči, mlajšega kakor ti, pa sploh ni, v vsakem primeru, človek samo trpi. A izjeme so in to je lepo. Študent te lahko do nezavesti izživcira, nenehno prekinja, če je pametnejši, te posluša če pa ne, je ena uboga, uboga duša. A izjeme so in to je lepo. Kako je torej to s študenti in profesorji? Napeto življenje delajo tebi in meni. Ker tako pač je. Ker rabimo prav vse. Kaj pa se tebi zdi? Jaz vem, da enega brez drugega ni. A izjeme so in to je lepo. Tjaša Udovič Novi PEFeron | 3 ŠTUDENT KOT POPOTNIK K a k o l e p o j e v Vi e nn i ! I n k a j s e j e t i s teg a d n e z g o d i l o s p i š č a n c e m ! Mogoče se na prvi pogled ta dva stavka popolnoma križata. Ampak … v bistvu ni tako. Govorimo o božičnem izletu na naši fakulteti. se lahko naučiš zanimiva dejstva z aplikacijo True or false.  (Vprašanje, ki mi je še danes ostalo v spominu: Najdaljši let kure je trajal …? – Ja, kure očitno letijo in to največ 13 sekund!)  Zbudili smo se ob meni humanih in  Če pa želiš biti kot g. prof. drugim malo manj humanih urah – Pelc ali Jenko in poznati vsa4.00. Odhod iz kopra ob 5. uri, če me ko državo sveta potem pripospomin ne vara. ročam: Seterra.  Prosim, poglej si vremensko Na tem izletu sem se marsikaj naunapoved in poslušaj mamo, ko čila, da ne dolgovezim: ti reče, da bodi oblečen kot  Če ti je na avtobusu dolgčas in čebula. ob enem ne želiš zapravljati časa  Vedno si poglej, kje se tistega dne kaj dogaja. Sabo imej hrano. (Obviously.) But I mean like, dosti hrane, če nočeš zapraviti celega premoženja. Pozanimaj se, kje se lahko na toplem počineš oz. počakaš na avtobus za domov. Seda pa, tisti piščanec o katerem nam je pripovedoval profesor. Bil je ponedeljek, leto 2014. Profesorju je mati naročila, naj gre v trgovino po piščanca. Ta se je s kolesom odpeljal do najbližje trgovine. Kupi piščanca. Pelje se domov … in BAM! Ga zgazi avtobus. Ojoj. Pa zadeva sploh ni bila tako huda. Profesor je več kot očitno še danes živ, piščanec pa, ne boste verjeli, je tudi ta hud padec preživel skoraj brez praske, skoraj. Najslabše ga je odneslo kolo, ki je bilo praktično zmečkano. Potrebno je bilo urgirati. Prišla je policija, natančneje dve policajki. In profesor je odšel z njima, da se celotno zadevo prijavi in uredi. Na policijsko postajo ga je prišla iskati mati, hm, ali pa se je s tistim bogim kolesom odpeljal proti domu kar sam, ko nenadoma za sabo zasliši glas policajk. »Ustavite se! Počakajte!« Profesorju ni preostalo drugega kot da se ustavi. Zadihani policajki nadaljujeta: »Pozabili ste piščanca!« In kaj se je zgodilo s tistim piščancem po tem, ne ve nihče. Tega profesor ni povedal, si pa lahko mislimo. Štos je bil v tem, da smo v tej nori zgodbi morali uloviti laž. Kaj pa vi mislite, kaj od navedenega ni bilo res? Tjaša Udovič Novi PEFeron | 4 ŠTUDENT KOT IGRALEC »Življenje je oder in vsi smo igralci.« ostaja eden največkrat uporabljenih stavkov Williama Shakespeara. V različnih situacijah glede na različno stopnjo družbene sprejetosti in njenih pasivno zapovedanih norm celo življenje igramo vloge. Sestre, brata, prijatelja, učitelja, učenca, punce, fanta … Iz vlog in okolja prevzemamo delčke, ki jih integriramo v svoje posodobljene verzije zdaj na novo formirane »persone«. Čez čas te maske glede na všečnost bodisi utrdimo, bodisi zavržemo. Kadar sem se idejno osredotočala na vprašanje o primernosti scenarija za izvedbo, sem le s težavo zanemarjala vpliv družbenih pričakovanj. Študenti smo in temu naj bi bilo primerno, da naredimo študentsko predstavo. Kaj pravzaprav to sploh pomeni? Je to nujno komedija, v kateri preko telesne in besedne komedi- je izražamo zlajnane, že stokrat odigrane stereotipe? Ali to pomeni zgolj uporaba kateregakoli gledališkega žanra s ščepcem študentske adaptacije? V maju sem s svojim najboljšim prijateljem gledala triler z naslovom Sinoči v Sohu. Kot predvideno je režiser Edgar Wright postregel s kompleksno, večplastno filmsko smetano, ki nama je zlezla pod kožo. Kljub začetnemu navdušenju je kot odsev vame strmelo vprašanje: »Ali nismo vsakodnevno prisotni dovolj negativnim novicam? Si res želim delati na scenariju, ki obravnava teme prostitucije, drog, mentalnih bolezni in neenakopravnosti spolnih vlog v družbi?« Po premisleku sem prišla do odločitve, da je zasedba dovolj kvalitetna, povezana, sposobna ter tudi z njihove strani voljna za delo nečesa smiselnega, tako da se lahko tega lotimo. N e b om l agal a - p re d s tava j e te žk a. Ne s am o s p oroč i l n o, te m ve č tu d i i z ved b e n o. Ker smo amatersko univerzitetno gledališče, se od nas ne pričakuje visokih standardov, pa se mi kljub temu zdi bitnega pomena, da si jih postavimo. Predstava torej ni zahtevala samo na novo prirejenega in prevedenega scenarija, dela na glasbi, sceni, oblačilih in lučeh, ampak predvsem ure in ure časa več kot ducata ljudi, ki so ga simultano v ta projekt vlagali. Ker pa sem do neke mere še vedno oseba, ki rada ugodi in podpira raznolikost, sem se odločila ustreči obema stranema, kar mi je omogočilo veliko število na novo prijavljenih voljnih študentov- »igralcev«. Prva predstava z naslovom Analiza, ki bo na odrske deske prispela že marca, je komedija, ki se osredotoča na neizživete sanje, nerazrešene Freudove komplekse in iskanje komičnosti v vsakodnevnih situacijah. Druga prestava, Sinoči v Sohu, ki svojo predhodnico dohiteva v maju, pa na vse zgoraj naštete problematike v spremljavi čudovite glasbene podlage iz 60'. S c e n ari j ? Kot sem izpostavila že zgoraj, izbrani scenarij stoji na filmski podlagi. Z Urbanom sva ga seveda prevedla, priredila in mu dodala svojo avtorsko noto, vseeno pa se tu pri moji izbiri ponavlja vzorec. Že preteklo leto sem izbrala scenarij (če se še spomnite lanske predstave 8 žensk), ki je bil baziran na filmu. Zakaj? Zdi se mi, da ravno zato, ker za razliko od literarnega dela velikokrat ni tako podrobno zastavljen ter posledično pušča scenaristu in režiserju več manevrskega prostora za interpretacijo in adaptacijo. Gledališče enačim s svobodo izražanja in če je kot vse tudi svoboda spekter, »minuse« filma lahko pri gledališki adaptaciji spreobrnemo v enormne pluse. Zatorej, dragi bralci in drage bralke, si v letošnjem šolskem letu rezervirajte najmanj dva datuma, da si boste lahko ogledali obe predstavi in podprli delo vaših sošol- cev in sošolk. Kljub temu, da bo morda ogled določenih scen pre dst a ve za nekatere gledalce neudoben, udobje pride iz njegovega pomanjkanja, razmišljanja o sprejetem sporočilu in miselnem procesu, ki se je odvijal v ozadju zasnove. Članek bi zaključila z mislijo, ki ne vem točno komu pripada, še vedno pa posreduje željeno sporočilo: »Cona udobja je čudovit prostor, ampak tudi prazen«. Novi PEFeron | 5 Eva Gabrijelčič ŠTUDENT KOT NERODA »Nesreča nikoli ne počiva. Sicer gre včasih na dopust in se namesto nje pojavi njena prijateljica neroda, ki obišče le redke srečneže. Prikrade se potiho in brez predhodne najave. Pravzaprav bi moral biti posebnež, ki mu nameni obisk, počaščen. Verjamete ali ne, tudi mene obišče. Lahko bi rekli, da sva že stari znanki, saj se redno srečujeva…na stopnicah, na ulici, v parku, na ravnem pločniku…res so nepredvidljivi ti njeni obiski in vsakokrat mi po obisku pusti darilo. Kot takrat, ko se je pisal novembrski torek in misija za tisti dopoldan je bila jasna: preživeti vaje pri športni. To ne bi smelo biti tako težko, saj vendar ne počnemo nič nadnaravnega. Čisto običajne, osnovnošolske dejavnosti. Tokrat je bil recimo na tapeti skok v daljino z zaletom. Resnici na ljubo mi vse oblike skokov niso ravno po godu. Večkrat se z njimi srečam na razpotjih in sama vedno izberem cesto, ki vodi daleč proč, a v tem primeru je bila situacija brezizhodna. No, seveda ima telovadnica izhod in možnost pobega, ampak vsi živ- ljenjski guruji nas preko različnih medijev obveščajo, da se moramo s strahom spopasti in se z njim soočiti. In tako sem se podala boju proti sili gravitacije naproti in se izstrelila proti blazinam. Priznam, v tistih pičlih trenutkih poleta se človek dejansko počuti vsemogočnega, vendar te, kot vse realnosti tega sveta, kmalu zadane dejstvo, da te čakajo trdna tla, na katerih moraš varno pristati. . Spomin, ki sva ga takrat ustvarili, pa sedaj v rani krasi moje koleno. T o u p o r n iš t v o s i lam s m o p o n ov i li v e čk r a t , p r i č e m e r s em p o z a bi l a n a s t r ah i n s e o s r e d o to č i l a l e n a d e j a n s k o k l j u b o va nj e n a ra v ni m z a k o no m . P a m e j e k o t s tr e l a z j a s n eg a , s k o r a j k o t b i mi n a r av a s k uš a l a v po s me h u p o k a z a t i t is t i p r e p o ved a n i p r s t , p r is t a n e k p r e s e ne t i l , n a t an č n e j e j e p r es e ne t i l m o j e k o l e no . O t e k l i n a , k i je s l e d i l a p a j e b i la d ar i l o m o je p r i ja t e l j i ce n e ro d e . Oklepajoč in dih jemajoč se kot oprijeta majica drži tvojega telesa in ne moreš se ga znebiti kot nadležne muhe, ki v sobi panično išče izhod, čeprav so vsa okna na stežaj odrta. Z njeno grdo navado potrebe po zadnji besedi in zmagi, trmasto vztraja pri idejah, s katerimi sončen dan zamegli in žarke toplote počasi oddaljuje od tvoje kože. V samoti ti postavlja retorična vprašanja o vzroku njenega obiska ali o dvomu v dan, ko bo srečanje z nerodo le spomin in ne boleč opomnik. Tako nesreča postane nadležna in neizogibna posledica bližnjega srečanja. V resnici pa se neroda lahko pojavi v najrazličnejših oblikah, pogosto skritim nenatančnim očem. Z nesrečo obrneta tvoje avtomatske navade na glavo in tvoje spontane korake otežita z nevidnimi utežmi. Možnost srečanja s katero od njih je v življenjskem obdobju posameznika skoraj 100%. Nihče ni odličnjak v njuni igri skrivalnic, saj nepričakovano prenehata s štetjem, se obrneta in tako se znajdeš iz oči v oči zazrt v preizkušnjo, ki pa je Foto: Pixabay popolnoma odvisna od tebe. Kruta realnost namreč nastopi, ko se zaveš, da so vajeti v tvojih rokah in nesreča gor ali dol, voznik na življenjski poti si ti sam. Kakšno bo tvoje srečanje z nerodo in način komuniciranja z nesrečo izbiraš sam, saj vsi vemo, da lahko omrežja in povezave tudi preprosto prekiNovi PEFeron | 6 nemo. Lahko vam povem skrivnost in zaupam, da največkrat moji, tako imenovani zmenki z nerodo, pogosto sprožijo dolge napade smeha, ki se sprva začnejo skozi stisnjene zobe zaradi bolečine, nato pa se tudi telo sprijazni z realnim dejstvom, da je usoda prijateljevanja z nerodo enaka kot druženju s senco. Poseben smeh si prisluži, ko ta nerodna dama poskrbi, da se tla pod nogami čudežno premaknejo ali celo dvignejo, mogoče pa izginejo… tega namreč še nisem natančno preučila…takrat se teorija relativnosti in konstanta spremembe postavi po robu preresne miselnosti življenja in izzove možgane, ki iščejo oprijemljivo bilko, da bi se rešili iz vsakodnevnega stresa. Včasih je sedeč počitek sredi popolnoma ravnega parkirišča, vse kar potrebuješ, da lahko uspešno nadaljuješ dan. Mogoče pa tvoja stopala potrebujejo samo minutni odmor od zveze z ravnimi tlemi pločnika in jim z manjšim padcem dejansko narediš uslugo. Študent se v vlogi nerode večkrat srečuje in pogosto v druženju z njo precej trpi. Čeprav so nekatere situacije nepričakovanega srečanja ekstremno neprijetne in se v mnogih trenutkih poigravajo z idejo obupa, so to lahko tudi neuslišani klici človeške biti po počitku, smehu in brezdelju. Družbena potreba po produktivnosti in delavnosti, ki nas dnevno preganja je namreč glasna in velikokrat zaduši odmeve prošenj, v katerih se skriva neuslišana potreba. S časom na dlani, kar je darilo po stiku z nerodo, pa lahko tej potrebi podarimo prostor in čas, da se razlije in zasije v vsej svoji veličini. Nerodnost je včasih le zamaskirana človeška supermoč, s katero razdremo okove navad neupoštevanja lastnih potreb in skrita ljubezen, v kateri najdemo notranje poželenje po spoštovanju samega sebe. Zato se naslednjič le prepustite obisku nerode in razprite oči za tiste male namige, ki jih prinese. Pija Sever »Nerodnost je včasih le zamaskirana človeška supermoč, s katero razdremo okove navad neupoštevanja lastnih potreb in skrita ljubezen, v kateri najdemo notranje poželenje po spoštovanju samega sebe.« Če pa vam vaši trenutki nerodnosti delajo preveč preglavic, se lahko spočijete ob tej fotografiji Špele Pugelj. Novi PEFeron | 7 ŠTUDENT KOT PROSTOVOLJEC Nekaj mesecev nazaj sem s svojim najboljšim prijateljem sedela na kavču, pila čaj in se pogovarjala. Pogovor je tekel o prihodnosti, bolj specifično o delu. Glavno vprašanje razprave je bilo: »Zakaj bi (tudi če si v osnovi empatična in odprta oseba) v teh časih še delal zastonj?« mo po definiciji. Razumljivo je, da denar potrebujemo za preživetje, zato dosti študentov poleg študija in dela nima časa za pridobivanje tovrstnih izkušenj. Problem, ki se pojavlja, je tudi apatija študentov pri vključevanju, kar bo tema kakšnega drugega članka. zato, ker s tem, ko pomagaš drugim, pomagaš tudi sebi. Ljudje, ki pomagajo drugim so statistično srečnejši od tistih, ki ne. Pomemben faktor pri izbiri prostovoljstva je tudi odnos same ustanove oz. organizacije do prostovoljcev. Če je ta poštena in te ceni, se to odraža na odnosu, žal pa Konstruktivno vprašanje. Osebno se mi zdi, da je študentsko delo poleg faksa v veliki meri že normalizirano. Urne postavke so se nekoliko zvišale in kljub inflaciji, imaš kot študent še vedno relativno dobro možnost zaslužka in razmeroma široko paleto del med katerimi lahko izbiraš. A vendar ti študentsko delo ne ponuja določenih aspektov širine, ki ti jih ponuja prostovoljstvo. Sama sem začela »prostovoljiti« konec osnovne šole. Šla sem na oratorij v Ankaran, enotedenski poletni kamp za otroke. Takrat se nisem zavedala, da je to sploh prostovoljstvo. Bilo mi je bolj do druženja. Denar v življenju načeloma takrat še nima velike vloge, ker te finančno podpirajo starši, torej sploh ne opaziš, koliko pomeni brezplačna izkušnja. Skozi leta sem si nabrala kar veliko število izkušenj iz tega področja, največji delež pa brezdvomno na faksu. Največkrat, zaradi poklicne usmeritve, je bilo to zame delo z otroki. Naša fakulteta ponuja širok spekter obštudijskih dejavnosti, namenjenih raznovrstnim okusom. Obštudijske dejavnosti bi lahko bile kategorizirane pod neko vrsto prostovoljstva, saj se jih udejstvuješ samoiniciativno. Poleg teh fakulteta ponuja tudi različne priložnosti za prostovoljstvo, kot ga pozna- Na naši fakulteti se najde veliko možnosti za prostovoljne izkušnje. Skupna točka prostovoljstva in učiteljskega poklica so vrednote; temelji osebnostnih lastnosti in veščin, ki se iščejo pri obeh profilih. Skozi izkušnje, ki-ja, v veliki večini niso bile plačane, sem razvijala veliko veščin, ki so se skozi leta dokazale kot uporabne in ne samoumevne. Največji plus prostovoljstva je občutek skupinske povezanosti, ki jo namesto denarja veže motivacija za delo k skupnemu cilju. Profil dela spodbudi določeno selekcijo. Okolje je nekonkurenčno in tudi ljudje, ki se udeležujejo takega prostovoljstva po večini radi delajo z ljudmi, so empatični itd. Prav zaradi tipa ljudi in ustvarjenega okolja, je prenašanje znanja in kompetenc toliko bolj zaželeno in spodbujeno. Udejstvovanje v prostovoljstvu je smiselno zaradi mnogih razlogov: najprej Novi PEFeron | 8 se seveda tudi pri stvareh, kot je prostovoljstvo dobi take in drugačne. Žal velikokrat povratno informacijo o odnosu lahko pridobiš šele po pretekli izkušnji, še vedno pa menim da plusi pretehtajo minuse. Moji najboljši izkušnji sta bili zagotovo CISV in Rotary, ki se ju bom udeležila tudi letos. Svoj zapis bi rada uporabila tudi kot povabilo za vse tiste, ki si za tako udejstvovanje še niste našli časa, motivacije ali ste neodločeni. Status študenta nam nudi možnost iskanja sebe in odkrivanje novih interesov, saj imamo za to na voljo več časa in priložnosti. Študentska leta poleg za študij izkoristite za nabiranje raznolikih izkušenj iz čim več področij. Tudi če bi na koncu svojo izkušnjo pojmovali kot negativno, je ta boljša kot nobena. Ta vam bo omogočila višjo občutljivost za nadaljnjo selekcijo pri izbiri, popeljala pa vas bo tudi en korak bližje realni sliki, če je izbrano področje za vas ali ne. Eva Gabrijelčič ŠTUDENT KOT SMUČAR Če sta kot midve, ki radi smučava je izbirni predmet smučanje pravi naslov za vas. Do Vas še bolj navdušiva vam poveva en običajen dan, ki smo ga preživeli v Fordi di Sopra. Ja, v Italiji se smuča. Midve sva bili v hotelu Posta. Sicer nas je v sobi bilo pet, ampak smo imele dve kopalnici. Vsak dan smo se zbujali nekje med 7. in 8. uro, šli na zajtrk. kjer imate res ogromno dobre izbire. Da vas potolaživa do smučišča pa pelje bus, tako da ne rabite hoditi. Šofer pa je bil res super in vedno imel kakšno italijansko šalo pripravljeno za nas. Na smučanju se razdelite v skupine, v katerih boste ostali naslednje dni. Naša skupina se je res dobro imela, imenovali smo se Drejček in marsovčki. Večerje smo imeli ob sedmih, kjer smo si sami izbrali jedi. Najboljše dejavnosti pa so potekalo po večerji. En dan smo se šli smučat z baklami, spet drugi dan drsat, vozili smo se s sankami in igrali tombolo, kjer smo dobili tudi majhne nagrade. Nama se je zdelo smučanje res super, dobili sva tudi veliko dobrih napotkov za na prej in obenem izboljšale svojo tehniko smučanja. Eli Čigon in Zarja Kozar POZIV! Uredništvo PEFerona vas vabi v svoje vrste. Pridružite se nam v novem semestru! Novi PEFeron | 9 ŠTUDENT KOT APATIČEN POSAMEZNIK Besedo apatičen lahko enačimo z besedami brezvoljen, otopel, nezainteresiran, malodušen in razdražljiv. Besedo študent pa s statusom, ko je pomanjkanje ciljev, zmedenost in določeno vprašljivo vedenje še sprejemljivo. Obe zadevata faze transformacije iz dijaka v odraslo osebo. Razvoj zabubljenega študenta se prične v prvem letniku, kjer vsaj za tiste, ki so študij izbrali sami in želijo opravljati ta poklic, pomembno vlogo igra začetna doza navdušenja. Nervoza ob spoznavanju novih ljudi, okolja, profesorjev in delovanja študentskega življenja na splošno, je v fazi uvajanja stresna. Skozi prvi letnik z večjo ali manjšo mero vzponov in padcev premagujejo Vzela sem si čas, da sem o tem govorila s peščico izbrancev, ki so mi dovolj blizu, da cenzura ne igra vloge. Nekaterim ni bilo treba uporabljati besed, saj je njihova neverbalna komunikacija odgovarjala namesto njih. Ostale dneve, tedne in mesece, dokler se šolsko leto ne zaključi in VIS pove, če so bili dovolj uspešni za napredovanje v naslednji letnik ali ne. Pravijo, da je pomembno potovanje in ne cilj. Sedaj sem v zadnjemu letniku študija in mogoče bi morali številnim mojim sošolcem s tem stavkom osvežiti spomin. V vsakem primeru verjamem, da bi ga oni artikulirali drugače. Njihovim zdolgočasenim misli bi lahko povzela v stavku: »Fakulteta, izpiti, predavanja in naloge so nujno zlo na poti do poklica«. Spodbudne besede naših bodočih učiteljev. Kako lahko pričakujemo, da bodo ljudje s takim odnosom do zna- obrazom, ki jim sledijo podporni mehanizmi zehanja in podpiranja rok, namenjeni lažji predstavi in formiranju optimalnega okolja za njihovo trenutno čustveno stanje. Če bi vprašali njih, bi najbrž zahtevali tisti list papirja že pet let nazaj. Ne razumite me narobe- te besede bi v prvih nekaj letih letele tudi iz mojih ust. nja, le to predajali? Ne moremo. To ni kritika študenta. Vsaj ne neposredna. To je kritika sistema nepojasnjenih obremenitev. To je utemeljena kritika nesmiselnega sistema. Zakaj pišemo seminarske in domače naloge? Zakaj sploh pišemo? Zakaj bi sodelovali pri pouku? Razlogi so gotovo tehtni in verjamem, da jih marsikateri profesor tudi zaveda. Realna slika je, da se apatija po generacijah pasivnih študentov kot ogledalo zrcali tudi v številnih profesorjih. Začetni adrenalin in motivacija čez generacije apatičnih množic zbledita. Ljubezen do poklica in predmeta ostaja, ampak se uspešnost začne meriti v akademskem svetu člankov namenjenim akreditaciji, katerih večino redko kdo prebere. Redki draguljčki med študenti si drznejo drezati v možgane polne znanja in s kritičnim mišljenjem ponuditi profesorjem možnost upravičenja svojega mesta na fakulteti. Velika večina ga upravičuje. Novi PEFeron | 10 Mogoče nam bo pri iskanju vrednih ciljev na pot prišla take vrste spodbuda kot jo je v objektiv ujela Špela Pugelj. Ko se odločiš za poklic vzgojitelja, učitelja ali profesorja, se po veliki verjetnosti bojiš, da bodo priprave na ure vzele veliko časa. Nekoliko te skrbi tudi za to, če si dovolj kompetenten in ali boš izpolnil pričakovanja družbe in sistema. Dandanes imajo bodoči učitelji še en velik problem. Motivacijo. Kdo bo dvomil v tvoje besede, če jih nihče ne sliši? Kdo ti bo postavil protiargument, če je razmišljanje prenaporno? Tekmujemo s časom pozornosti zlate ribice in dozami dopamina, ki jih oseba brez množice interaktivnih naprav težko doseže in še težje obdrži. Na eni strani imamo pritoževanje učiteljev, da učenci niso motivirani in da težko ohranjajo pozornost. Po drugi strani pa ta trend hranimo s planiranjem čim bolj interaktivnih dejavnosti, za kar nas uri trenutni sistem. Pljuvanje v lastno skledo. Zakaj se bojimo dolgčasa? Možgani delujejo tudi v fazi inkubacije. Če učencem ne pustimo časa za sedenje v tišini, nimajo časa za kritično razmišljanje o absorbiranem. Kar nekomu gotovo koristi, nedvomno pa ne izobraževanju intelektualnega kadra. Človek, ki razmišlja je nevaren. Oseba, ki je podkovana v filozofiji, psihologiji in debati dvomi, razmišlja in razmišljanje artikulira. Vprašanje je, komu je v interesu izobraziti take ljudi? Državi? Ne sprašujte mene. Tudi sama sem bila »apatičen« študent. To ne pomeni, da se bomo sprijaznili s stanjem stagnacije. Konec koncev naj bi bila naša družba usmerjena k napredku. Ena izmed možnih rešitev je spodbujanje kritičnega razmišljanja, kjer se uspešnost meri v utemeljevanju stališč, ne pa zgolj temu, kaj je prav in narobe. Seveda to ne more delovati pri vseh predmetih in prav je tako. Temu pravimo raznolikost. Vseeno je vredno truda, saj gre tu za bodoči učiteljski kader, na katerem stoji izobraženost prebivalstva. Namen tega članka ni spodkopavati kredibilnost trenutnih in bodočih p e d a go š k i h de l a v ce v, a m p a k spodbuda k razmisleku in izboljšavam. Verjamem, da je izkoreninjene apatičnega vedenja v interesu veliki večini, ampak zato more vsak začeti pri sebi. Za bolj učinkovito, boljšo skupnost, moramo torej vsi sami narediti korak naprej in osmisliti naša dejanja z izbiro vrednih ciljev. Vreden cilj pa ne pride brez vloženega truda in dela. V našem šolskem sistemu je veliko dobrega, ampak vedno so tu možnosti izboljšave in na nas je, da jih opazimo in na njih reagiramo. Z.Č. ŠTUDENT KOT TUTOR Namen tutorstva je krepiti stike med študenti prek podajanja znanj in izkušenj na področju študentskih in študijskih zadev. Študenti tutorji usmerjajo svoje varovance (študente) in jim svetujejo pri reševanju njihovih problemov. Tutor lahko študentu tudi svetuje glede izbora študijskih sme ri , iz birn ih p re d me to v , nadaljnjega študija, itd. vključite se tudi v e-učilnico (eokolje) za tutorstvo (Kategorije predmetov/Drugo/Študentsko tutorstvo), kjer lahko postavljate svoja vprašanja. Koordinator tutorjev študentov: Alja Polanec. Tutorji študenti: Fikreta Atajić, Ana Bajc, Maja Bečirović, Aleksandra Centrih, Lj u b ic a Đ e rm ano v , Jo v an a Dovlevska, Dijana Đukanović, Končni cilj je kakovosten študij, Patricija Fučko, Anže Modrič, Alja samostojno delovanje študenta, Polanec, Maruša Samec, Miljana iniciativnost študenta, študentova sposobnost načrtovanja svojega razvoja, sposobnost iskanja virov, sposobnost povezovanja, vključevanja v profesionalne mreže. Kako do tutorjev študentov na UP PEF? Pišete jim lahko na elektronski naslov pef.tutor@upr.si, obiščete FB ali INSTA stran. Novi PEFeron | 11 Stević, Livija Štrljič, Marina Trojar Kular, Adnana Turkić, Inja Valant, Andrijana Vesovska in Ivana Vulović. Tutorji za tuje študente: Fikreta Atajić, Maja Bečirović, Jovana Dovlevska, Anže Modrič, Alja Polanec, Adnana Turkić, Inja Valant in Andrijana Vesovska. Tutorji za študente s posebnimi potrebami: Anže Modrić in Inja Valant. ŠTUDENT KOT PUSTNI KOSTUM, KI NI “PUST” Nasmejani obrazi, pustne maske in prenajedanje s krofi. Pust je bil eden mojih ljubših praznikov že od malih nog. komaj nekaj let. Z nostalgijo in veseljem pregledujem slike z vrtca… dobri stari časi. Poleg tega sem bil še zaspanko v pižami, korenje, živa meja, Freddie Človek se lahko za en dan postavi v Mercury, eden bolj udarnih pa je vlogo kogarkoli in česarkoli se gotovo Vedeževalec Blaž. lahko domisli. Ker bi rad to veselje delil tudi z ostalimi, sem se odločil Rad nastopam in zabavam, zato napisati par besed. Koliko ljudi pa pustu in kostumom namenim poznate, ki so se kdaj našemili v kar nekaj misli. Čez leta sem živo mejo? Če poznate mene, nabiral ideje kaj in kako se verjetno enega. :) našemiti. Poleg vseh mask sem prišel tudi do nekih meril, ki mi pomagajo izbrati dobro pustno masko. Seveda so to zgolj ohlapne smernice, ki mi olajšajo izbiro in zagotovo ne smejo ovirati pri zabavi. Ekskurzija glasbenikov v Celovec. Ti 3 kriteriji so sledeči: Tudi pust na PEFu ni »pust« Vem (zavedam se), da pust ni praznik za vsakogar, a upam, da koga navdušim. Marsikoga je strah ali pa čuti določeno mero (socialne) anksioznosti, kar je popolnoma razumljivo. Zame je najhujši del sama pot do faksa/šole v kostumu. To je trenutek, ko svetu prvič pokažeš svojo kreacijo. Postaviš jo na pladenj, vsak pa jo lahko sodi. A v svoji dolgoletni pustni »karieri« še nisem videl, da ljudje ne bi bili navdušeni nad kostumom (pa naj bo še tako trapast). Prepoznavnost. (kostum mora biti nekdo ali nekaj kar poznajo tako rekoč vsi) Originalnost. (prvič viden oz. izveden) Interaktivnost. (možnost zabavanja z ostalimi) Čeprav pust ni praznik, ki bi navdušil vse, je vredno razmisliti o njegovem pomenu in vplivu na nas kot posameznike in družbo kot celoto. Pustni kostumi nas lahko spodbudijo k razmišljanju o naši identiteti, o tem, kdo želimo biti ali kdo bi morda lahko postali. Skozi kostume lahko izrazimo svoje sanje, strasti in celo skrite talente. Pustni kostum nam omogoča, da se izrazimo na drugačen način, da presežemo omejitve vsakdanjega Svojo pot šemljenja sem začel, življenja ter se povežemo s svojo (tako) kot še marsikdo, s kostumom notranjo otroško igro. klovna. Sicer se še nisem dobro Urban Švigelj zavedal kaj je pust, saj sem štel Novi PEFeron | 12 Predstavitev filma Mi smo zasedba. Predstavitev tipne makete mesta Nova Gorica študentov programa Inkluzivna pedagogika. ŠTUDENT KOT DEZORIENTIRANA OSEBA Sama sebi si dezorganizirano osebo razlagam kot osebo, ki določene dejavnosti, ki jih počne ne zna več osmisliti, ali izbrati med novimi možnostmi, ki jih ima na voljo. Izmed vseh možnosti je včasih težko najti tisto pravo, ki bo ustrezala našim kriterijem. Namesto, da bi se samo odločila in videla, kako raznolike dejavnosti vplivajo name, se raje zastavljam vprašanja kot so: »Kaj pa, če ne bo tako, kot sem si predstavljala? Kaj pa, če mi ne bo všeč in ne bom dovolj dobra?« Pojavljajo se torej dvomi, saj menim, da današnja družba da veliko poudarka ravno na uspešnost in zastavlja pričakovanja, ki so težko dosegljiva. Študentsko obdobje je zame velik labirint uspehov in neuspehov zaradi raznoraznih pritiskov iz okolja. Kot študent je pomembno da imaš dober učni uspeh, si pridobiš kompetence, obiskuješ raznovrstne obštudijske dejavnosti in imaš poleg tega še dovolj časa, da si zaslužiš svoj denar. Pa še vedno ne bo dovolj. Ljudi še vedno govorijo, da imajo študentje največ časa in lahko živijo kakor hočejo. Na tej poti odraščanja si torej prisiljen spoznati delovanje sveta, kar pa za sabo prinese tudi veliko dodatnega stresa in v začetku tudi veliko neodločnosti. Drugi dejavnik, ki pripomore k »zmedi študenta« pa je družina. »Družino si ustvari okoli 25. leta, ampak študiraj do 26. leta. Ko si mlad imaš možnosti potovanja, ampak ko si mlad, se poroči.« Torej, družbi enake pomembne vrednote razvrsti po pomembnosti, in zagotovo nikoli ne bi prišel do zaključka, ki bi ustrezal vsem. Od študenta se pričakuje, da postane samostojen in odgovoren član družine v smislu, da se v življenju čim prej znajde sam, brez njihove pomoči. Dejstvo pa ja, da si še vedno član družine, ki je dolžan pomagati ostalim članom in mislim, da je to eden izmed razlogov, da večina študentov med vikendi odpravlja domov. Socializacijo z vrstniki takrat zamenja za potrebe družine. Poleg tega potrebuje nabrati denar, s katerim si bo potem samostojno plačal še stanovanje v kraju, kjer študira. Nekateri študenti pa v času študija šele začne svojo socialno pot saj je bila le-ta zatrta ravno s strani družine. Spoznavati začnejo različne ljudi iz različnih krajev in družin. Slišijo nove zgodbe, pridobijo nove izkušnje. Mislim, da so zato ravno ti študentje včasih še bolj zmedeni zaradi dodatnega stresa in iskanja samega sebe in vključevanja v družbo. »Problem je, da zaradi pritiska vidimo probleme tam, ki jih v resnici sploh ni.« Moj nasvet? Če rečem, sledi svojemu srcu in ti bo prinesel kar potrebuješ, bi bilo premalo. Za ustvariti svojo zgodbo je potrebno veliko več – pogum za padec in voljo za nov in svoj začetek. Sama si v življenju želim še veliko preizkusiti. Problem je samo, da ne vem, kje začeti. Na začetku? Z. B. Novi PEFeron | 13 Razstava študentov Vizualnih umetnosti in oblikovanja v Armeriji. Naravoslovnomatematične delavnice za otroke. Pedagoška fakulteta je EKO šola—študenti in zaposleni strmimo k »EKO« obnašanju. ŠTUDENT KOT ... … RAZISKOVALEC Na terenskih vajah na Debelem Rtiču, kjer se študentje tretjega letnika preizkusijo v naravoslovnem raziskovanju. … GLASBENIK V dekliškem in fantovskem pevskem zboru ter orkestru Pedagoške fakultete naši študentje pridno urijo in razkazujejo svoje žametne glasove. S ŠPAGO ČEZ RIT! V okviru projekta Od PEF-a do Triglava #2 smo se študentje UP Pedagoške fakultete celo leto pripravljali na vzpon na 2846 metrov visok vrh. Šest najbolj zagnanih pohodnic se je Aljaževega stolpa dejansko dotaknilo. Da se ne bi slučajno premislile in se ponovno zanesle na vsem znano frazo, »naslednje leto pa res«, smo prenočišča na Kredarici rezervirali že v mesecu maju. In po dolgih mesecih čakanja je končno napočil dan pohoda! Nisi pravi Slovenec, če se vsaj enkrat ne povzpneš na Triglav. To je bila misel, s katero smo se v ponedeljek, 4. septembra 2023, odpravili proti najvišjemu slovenskemu vrhu. Novi PEFeron | 14 Več na spletni strani UP PEF. … GLEDALIŠČNIK Naši študentje so polni tako lutkovnih kot igralskih sposobnosti , s katerimi razveseljujejo otroke. … PROMOTOR Študentje se preizkušajo tudi v promoviranju Univerze na Primorskem in njen glas širijo po Sloveniji. ŠTUDENT KOT NEKDO, KI HOČE VEČ Cenjeni bruci in stari mački UP PEF! Poleg vsega naštetega smo lani veliko telovadili in pripravili izdajo Novega Tudi jeseni 2023 boste lahko fakulteto spoznali v manj PEFerona, ki jo pravkar berete. Kaj formalni luči, saj bo ŠS UP PEF pripravil veliko pa se bo dogajalo letos, je odvisno tudi ‘kulskih’ dogodkov. Za začetek bi rada izpostavila prvi od vas in vaše zagnanosti. večji dogodek ŠS UP PEF v študijskem letu - PEF piknik. Da boste na tekočem, »lajkajte« FB stran ŠS UP Javite, če bi radi kaj organizirali ali PEF in nam sledite na Instagram profilu ŠS UP PEF. če bi želeli, da mi kaj specifičnega organiziramo za vas. Obljubim, da Napovem lahko tudi spomladanski izlet ŠS UP PEF, ki nam tudi v 2023/2024 zagotovo ne bo nas je lani odpeljal na Francosko obalo, kam gremo manjkalo druženj in zabave! Veselim letos, pa še ne povem. Skupaj z vami bomo pripravili se izzivov in poznanstev! PEFijado, to je srečanje študentov vseh treh slovenskih pedagoških fakultet, pa tudi manjše dogodke, kot Maja Humski so raznorazni pohodi, predavanja in veliko razvedrilih, Predsednica ŠS UP PEF ustvarjalnih in filmskih dogodkov. Novi PEFeron | 15 ŠTUDENT KOT ČLOVEK Življenje je pestra paleta raznolikih pokrival. Vse od klobukov, cilindrov, pa do čepic, kap in včasih celo čelad. Ne glede na to, koliko časa nosiš neko pokrivalo, te le-to oblikuje, na tebi, predvsem na tvoji glavi, pusti pečat, neizbrisan dokaz, da je tam stalo in krasilo tvoj vsakdan. Večino časa nosimo več pokrival na enkrat. Kot čebula se ovijemo s sloji in plastmi, s katerimi obtežimo našo glavo in vrat ter tako paradiramo po svetu. Če vse te ovoje razkrijemo in olupimo pa nam ostane le eno, »glavno« pokrivalo. Naša koža. Sloj človečnosti, ki nas sočasno razlikuje in povezuje. Je naša glavna vloga, premiera naših odločitev, izkušenj in spominov. V prvi vrsti smo ljudje. Vsak s svojo zgodbo in s svojim setom pokrival na glavi. Včasih, naj bo to le nekajkrat v mesecu ali pa večkrat v dnevu, se nam zdi že naše človeško pokrivalo pretežko da bi ga nosili, spet drugič pa brez večjih težav nanj dodamo celoten nabor ostalih pokrival in ponosno nosimo čisto vsako od njih. Biti študent je tako le eden izmed mnogih klobukov ali čepic, ki smo jih in jih še bomo nosili. Pa zato ni nič manj posebno. S tem študentskim pokrivalom pride veliko novih, dodatnih, ki si jih lahko poveznimo čez glavo. Nekatere hitro snamemo, saj se nam ne prilegajo, nas tiščijo ali pa so za nas preveliki, drugi pa se našemu lasišču podajo kot po meri izdelana rokavica. Z njim se podamo na pot, na kateri se izoblikujemo kot osebnosti in posamezniki družbe. Z njim tudi rastemo in odraščamo, tako ta dodaten sloj preoblikuje našo prvotno plast in na njej pusti večne plasti. Čeprav si bo vsak od nas tekom te dolge poti nadel raznolike kape in klobučke, nas z vstopom v študentsko obdobje združujeta vsaj dve skupini pokrivali: študentsko in človeško. Zato se lahko ob naslednjem sprehodu po fakulteti, ob naslednjem zamujanju na predavanja ali pa pred naslednjim izpitnim obdobjem spomnimo, da smo vsi »pod istim klobukom.« Skupaj se pod njim potimo in veselim, kar pomeni, da si lahko skupaj tudi pomagamo. Ob pogledu na svoje sošolce in ostale iskalce znanja na fakulteti nam je skupno dejstvo, da so nas unikatne odločitve, izkušnje in spomini pripeljali na isto univerzo in pod streho iste fakultete. Na nek neznan način, so se naša samosvoja in specifična pokrivala združila in nas pripeljala na Novi PEFeron | 16 pot, ki si jo bomo vsaj delno delili. Kamorkoli se bomo nato podali, bo na vsakemu od nas ostala sled te skupne izkušnje. Zato, dragi študentje, ne pozabite kdaj dvigniti pogleda z vaših naprav ter zvezkov, kdaj stopiti izpod vseh vaših pokrival in se opomniti, da so poleg vas osebe, ki nosijo vsaj dve isti. Če pa boste že ravno za trenutek postavili vse vaše klobuke in kapice na polico, si vzemite čas svobode in se prosto podajte na pot z vašim glavnim, primernim pokrivalom. Hiša namreč ne more stati brez dobrih temeljev, zato poskrbite, da čas in delo vložite tudi v vašo človeško čepico in tako utrdite svoje temelje. Skupaj poskrbimo, da nas v naboru vseh pokrival ne bo zaneslo in bomo pozabili na našo glavno vlogo človeškosti. Upam, da bomo večkrat skupaj odvrgli nepotrebne klobuke in si, kljub strahu, nadeli tudi tiste, ki se nam zdijo preveliki za naše glave. Predvsem pa upam, da bomo vsakemu pokrivalu dali možnost, da na nas pusti sledi, v katerih bomo našli nove poti do glavnega cilja. Čin čin na vse klobuke, čepice, čelade in kape sveta! Pija Sever Pavza med pevskimi nastopi v Celovcu, maja 2023.