it u hör ho življenje LA VIDA ESPIRITUAL 1972 XXXIX o4 • ko(o El Prcmio \«‘li m conccditlo a la M a lire Teresa El Consejo Indijo de Relaciones Cultnrales lia otor-gado el Premio Nehru a la madre Teresa, fundadora de las Misioneras de la Caridad. Este premio, que supone en metälico la cantidad de 15.000 dolares, fue c/oncedido en anteriorer ocasiones al Secretario General de la Organizacion de las Na-ciones Unidas. U Thant, al Dr. Martin Lutero King y al famoso violinista Yehudi Menuhin. Segün el informe del Consejo Indio se ha concedido este premio a la madre Teresa por servir altruista-mente, sin prejuicios nacionaltstas, de casta o čredo, y sin la esperanza de ui' reconocimient:» puhlico. Ha dado ejemplo de como, con un esfuerzo cculto, se puede contribuir poderosamente a la amistad y comprension entre los puehlos. La madre Teresa llegd a la India como miembro de las Hermanas de Loreto, rama irlandesa del Instituto de la Santisima Virgen Maria. Durante algunos aiios se dedicö a la ensenanza en el colegio femenino de Calcuta, Loreto House. Depri-mida por la presencia de moribundos y abandonados en las calles, obtuvo permisa para fundar la nueva con-gregacion de las Misioneras de la Caridad, en 1950. Desde entonees la comunidad ha atendido a unos 25.000 moribundos y les ha ayudado a morir en Kali Ghat, cobertizo donado por la municipalidad en el que han montado su centro asistencial. ZA BOŽIC PETER IN PAVEL NAM PIŠETA v v v „Zakaj še malo in prišel bo, kateri mora priti, in ne bo odlašal. Moj pravični pa bo živel iz vere, in če se odtegne, ne bo z njim zadovoljna moja duša.“ Mi pa nismo izmed tistih, ki se v svojo pogubo odtegujejo, ampak izmed tistih, ki verujejo, da tako rešijo dušo. (Hebrejcem 10, 37-39) Kajti nismo se oprijeli izmišljenih bajk, ko smo vam oznanili moč in prihod Gospoda našega Jezusa Kristusa, ampak smo na lastne oči videli njegovo veličino. Tako je za nas preroška beseda še trdnejša, in prav imate, če pazite nanjo kakor na svetilko, ki sveti na temnem kraju, dokler ne zasije dan in ne vzide danica v vaših srcih. (2 Petr 1, 16-20) Ker ste svoje duše v poslušnosti do resnice očistili za nehlinjeno bratoljubje, se goreče, iz srca med seboj vzljubite, prerojeni ne iz minljivega semena, temveč iz neminljivega: po božji besedi, ki živi in ostane. Zakaj: „Vse človeštvo je kakor trava in vsa njegova slava kakor cvetlica v travi: trava se posuši in cvetlica uvene, beseda Gospodova pa ostane vekomaj.“ To pa je beseda, ki vam je bila oznanjena. (1 Petr 1, 22-25) Bodite torei, ljubi bratje moji, stanovitni, neomahljivi in vedno odlični v delu Gospodovem, ker veste, da vaš trud ni prazen v Gospodu. (1 Korinčanom 15, 58) Končno, bratje, veselite se, spopolnjujte se, tolažite se, bodite •stih misli, živite v miru, in Bog ljubezni in miru bo z vami. Ljubezen do Cerkve: znak dobrega katoličana Ljubezen do Cerkve je eden bistvenih znakov dobrega katoličana. Vernik ve, da je Cerkev Kristusovo skrivnostno telo, čigar glava je Kristus, udje pa vsi krščeni. Kako bi torej dober katoličan ne ljubil svojega Odrešenika in tistih, ki jih On ljubi ko ude svojega telesa! „Kdor Kristusa ne ljubi, naj bo preklet“, pravi sv. Pavel. Toda glede ljubezni do Cerkve vlada med kristjani neka nejasnost. Vsi sicer pravijo, da ljubijo Cerkev in so tudi brez dvoma iskreni v svoji trditvi. Pogosto pa se izkaže, da ne ljubijo vsi iste Cerkve. Nekateri pojmujejo Cerkev kot samo duhovno stvarnost, sestavljeno iz svetih ljudi, evangeljsko ubogo in vodeno od hierarhije, ki je v vsakem pogledu na višini svojega poslanstva. Žal Cerkev dejansko ni takšna. Njenih dobrih 19 stoletij zgodovine jo prikazuje delno v drugačni luči: njeni člani so nepopolni ljudje, njene ustanove so daleč od ideala, po katerem stremijo. Njena pot skozi zgodovino še zdaleč ni podobna kakšnemu zmagoslavne mu pohodu, čeprav lahko pokaže tudi na mnoga, resnično velika dela; je prej težka in naporna in na njenem obličju ne manjka gub in prahu. Ko se ti idealisti znajdejo pred podobo te dejanske Cerkve, se je mnogi ne upajo ljubiti, se odvrnejo od nje ali pa ljubijo na njej le tiste poteze, ki odgovarjajo njihovi idealni podobi o njej. Ostra pa kritizirajo tiste poteze, ki niso v skladu z idealno podobo, kakršno so si v svojem srcu o njej ustvarili. Od tod tista neprizanesljiva, ostra kritika Cerkve, ki jo posebej danes izvajajo mnogi verniki nad Cerkvijo. Ni vsaka kritika dobra in upravičena. Nič slabega ni mirna in ljubezni prežeta kritika napak in slabosti na podobi Cerkve. Da le tisti, ki to kritiko vrši, ne pozabi, da je on prvi in morda bolj kot drugi nezvest evangeliju in zato sokriv izpačene podobe, kakršno Cerkev kaže svetu o sebi. Kdor se tega res zaveda, bo njegova kritika ponižna in prizanesljiva. Skušala bo opravičiti človeške slabosti v Cerkvi. Negativna, destruktivna kritika pa ne prizanaša nikomur in ničemur v Cerkvi. Pač! Samemu sebi. Pogosto je sicer tudi v takšni kritiki veliko resnične Ijubez- ni do Cerkve — trpeče in ranjene ljubezni zaradi mnogih reči, ki niso v Cerkvi takšne, kot bi si jih vsi želeli. Nepotrpežljiva ljubezen je to, ki bi rada videla Cerkev že sedaj na tem svetu, vso lepo, vso brezmadežno, vso sveto. Resnična je lahko ta ljubezen, razsvetljena ni. Podoba namreč, ki jo imajo o Cerkvi, ni podoba tiste Cerkve, kakršna je z zgodovinsko nujnostjo na tej zemlji in kakršna bo v večji ali manjši meri ostala, dokler bo hodila po poti zgodovine. Šele v svojem dokončnem stanju, na bregu večnosti, bo Cerkev takšna, kakršrv-si vsi želimo. Kdor res ljubi Cerkev, bo liu-bil to Cerkev, ki dejansko je, če- prav je ne bo ljubil v njenih slabostih in pomanjkljivostih. In če jo bo skušal reformirati, bo to reformo začel najprej izvajati na samem sebi in bo tako vsaj na enem udu, na samem sebi, poskušal olepšati podobo Cerkve. Potem bodo njegovi reformni poskusi imeli značaj pristnosti in bodo uspešni. Svetniki so tudi reformirali Cerkev, a niso udarjali po njej takorekoč od zunaj, ampak so s svojim svetniškim življenjem začeli izvajati prerod od znotraj. Ljubimo to Cerkev, ne neko njeno idealno podobo in prav ta ljubezen nas bo priganjala, da bomo začeli reformo pri sebi. P. Alojzij Kukoviča DJ Skrivnost učlovečenja V adventnem času smo in sea tudi skrbi. Kako naj si to razlagam? Težko, da bi otroci bolj pogosto slišali kakor: „Bojte se slabe družbe!“ Doma, v šoli, s prižnice je to Svarilo včasih kar deževalo na mlade poslušalce. Verjetno pa je, da si vsak to ’>slabo družbo“ predstavlja drugače ‘n ima zato tako splošno svarilo le Majhen uspeh. Tudi mi starši ne ve- vedno, kakšna je „slaba družba“, bi otrokom preti. Včasih smo zado-v°ljni z neko družbo, da le niso pre-zamazani, strgani, da hodijo v b°lo, ja redno delajo in po možno-s^i ne uživajo drog — pa smo že ^irni. Ali pa imajo ti na videz dobri in umiti vrstniki naših otrok kaj vere ali ne — na to radi pozabimo, dalje kakšni so njihovi odnosi do staršev — o tem pogosto nimamo 'pojma. In še: ali družina, iz katere rastejo ti otroci, živi krščansko ? ali je morda družina le še pred zakonom, a v njej ni več ljubezni ? In kaj mislijo ti vrstniki naših otrok o morali, o zvestobi, o dolžnostih do Boga in družbe, kaj vemo o njih ? Ali smo kdaj razložili svojim otrokom, v čem smo in moramo biti drugačni od nekaterih znancev in v čem in zakaj je prav, da skušamo morda posnemati spet druge ? Govorimo manj o „slabi družbi“ in pomenimo se o resničnih napakah in nevarnostih konkretnih znancev in vrstnikov naših otrok. Ne opravljajmo, a pomenimo se z njimi o dobrih in slabih straneh družbe, ki obdaja nje in nas. Menite se o tem problemu tudi z drugimi starši, z očeti in materami svojih otrok, pa nam bo vsem kmalu bolj jasna oblika sodobne „slabe“ in „dobre“ družbe. Zanimalo bi me, če h5 se oglasili kmalu in opisali svoje skušnje. Srečno! Letos so pisali v našo revijo: I dr. Franc Gnidovec, dr. Kazi-mir Humar, dr. Jože Jatrodic, d:. Dudolf Klinec- Kokalj Jože DJ, Alojzij Košmerli. Marko Kremžar, dr. Jože Krivec, dr.. Alojzij Kukoviča DJ. msgr-Ignacij Kunstelj, Matija La-^movšek, Milan Mairister, Gregor Mali, Metka Mizerit, Kare! Mauser, Franc Okoren, msgr. Anton Orehar, Janez, Petek CM, Andrej Prebil CM, Pavle Rant, Jurij Rode, Stanko Skvarila, dr. /Moizii Starc— Miha Stariha, Jože škerhee. s. Vera Škrbec, nrof. Pavle Verbič in Meta Vomhergar. F»ntjc sami na počitnice? Pripravljamo se na skupne družinske počitnice. Mlajši so že sedaj navdušeni. 17-letni sin pa oh vsaki priložnosti pokaže svoje nezadovoljstvo. Na vsak način hoče iti na počitnice s skupino fantov-prijatelj“ ' Že naprej sem skoraj prepričan, da ga bom težko z dobroto j-riđob'l za naše počitnice. Samega s fanti se pa tudi pomišljam, da bi ga pustil. Kaj pravite? Dve resnici imejte pred očmi. Prva, da družina brez vseh, tudi od- raslih otrok ni popolna in da bodo vsi ostali- čutili vrzel -t če bi eden manjkal. Vloga starejšega brata je v družini važna za fanta samega in za mlajše bratce in sestrice. Druga, da neznana fantovska družba v omenjenih letih ni morda najboljše okolje za počitnice, posebno če g-'edo neorganizirano in brez nadzorstva. Skušajte fantu to razložiti, čc gre, če si pa ne da nič dopovedati, mora pa ubogati iz pokorščin'*, ki jo je — kljub „nesodobnosti“ te besede — še vedno dolžan. Ne pozabite, da brez vašega denarja in sredstev ne bo šel nikamor. Se bojite, da bo potem zagrenjen? Ne bojte se, le nikdar ne pokažite, da ste zmagali. Le z dobroto in veseljem mu priznajte v družini mesto, ki mu kot prvorojencu pripada — tudi na počitnicah. Zaslužek mladih Med mladimi so se razgovarjali, ali fi) dolžni dati staršem nekaj od plače, ko že zaslužijo. Bili .so mnenja, da so starši dolžni dajati hrano otrokom, dokler sc ne poroče. Kai pravite k temu? Na vaše vprašanje teologi takole odgovarjajo: Mladoletni otroci, ki delajo izven doma (torej ne v očetovem podjetju), a doma stanujejo ir imajo tudi vso ostalo oskrbo doma. morajo praktično vso plačo izročiti staršem, da s tem pokrijejo stroške svojega vzdrževanja in pomagajo tu di družini, če +a njihove pomoči potrebuje. Starši namreč niso dolžni, več vzdrževati otroka, če ta lahko že sam zase skrbi. Če pa sinovi ali hčerke nadpovrečno veliko zasluži.i ?, potem bodo pa starši morali odvisni del plače hraniti zanje, da jim ga izročijo v tej ali oni obliki, ko postanejo polnoletni ali pa ko se por >-čijo. Upravljanje imovine mladoletnih pripada namreč staršem oz. očetu. Kdaj pa otroci morejo že sami upravljati svoje zasluženje in premoženje, to določajo civilni zakoni vsake države. V Argentini se to zgodi z 18 leti. Seveda pa so starši dolžni svojim otrokom delavcem od njihove plače dati nekaj za njihovo primerno razvedrilo in druge čisto osebne izdatke v skladu s sprejetimi krajev nimi običaji. Če tega ne store, otrok ne smejo dolžiti kraje, če si ti sami nekaj odtrgajo od plače, ki jo s svojim delom zaslužijo. Fo drugi strani bodo pa starši na najboljši možni način pomagali tudi gmotno odraščujočim otrokom da bodo lahko začeli svoje samostojno življenje opremljeni z vsem potrebnim. Saj končno starši predvsem delajo'za to, da pripomorejo svojim otrokom do lepega življenja. To mora biti sfaršem v tolažbo in ponos. Nikoli sc ne smeje Na roditeljskem sestanku je učiteljica potožila nekim staršem: „Vaš otrok se nikoli ne smeje“. Pretreslo me je. Ali starši dovolj skrbimo za veselje v družini? Eno najvažnejših sredstev za zv-gojo otroka je veselje. Otrokovo srce potrebuje veselja, zato se otroci (pa tudi odrasli) zmeraj dobro počutijo tam, kjer je veselje: ob vese.i materi, ob veselem učitelju, -ob veselem duhovniku. Če otrok doživlja veselje v svoji družini, bo tudi sani vesel. Kdor ima torej rad svoje otroke — in kdo od staršev jih nima? — naj že zato skrbi za veselje v sebi in svoji okolici. Veselje kot tudi žalosc sta nalezljivi, človek se navadno ne more dolgo časa ustavljati njunemu vplivu. Zato si upam trditi: če bi bilo več veselih staršev, bi bilo tudi več veselih in srečnih otrok. Od tod je tudi jasno, kako važna je med zakoncema resnična in globoka ljubezen, katere sad in učinek je iskreno veselje, ki bo potem „okuževalo‘‘ vso družino. S tem pa nočem reči, da morajo starši otroku vse želje izpolniiti. Nikakor ne, saj je to tudi nemogoče.' A vesel otrok se bo veliko lažje odpovedal stvarem, ki mu jih starši ne bodo mogli dati. Za veselje ni potreben denar, žrtvovati je treba za otroke le nekaj časa in imeti zanj veliko srca. Malo časa! Za stvari, ki so nam pri srcu, dobimo vedno čas. In kaj naj bi bilo staršem tako pri srcu, kot prav sreča njihovih otrok! Potem pa veliko srca! Ne gre za to, kot že rečeno, da kupujemo otroku drage igrače; kakšna lepa povestica, malo igranja z njim, pohvala, kadar je ta na mestu, pa je otrokova potreba po veselju zadoščena. Neki stari, izkušeni pedagog je dejal: Vzgojitelji, bodite zmeraj dobre volje in radi bodite nasmejani! Koliko zdrave učenosti in bogate življenjske izkušnje ja v teh nekaj besedah! Saj se godi isto tudi nam, starejšim: vesela družba, vesel dogodek, malo petja in smeha — in pomladi se nam srce. Zato pa, starši, bodite vedno veseli! Tega mnenja je tudi sveto pismo: Neprestano se veselite, znova vam pravim, veselite se! (sv. Pavel). Poskušajte biti iz srca veseli vsaj danes — in če bo šlo vse dobro, še jutri in če gre tudi jutri vse dobro, ohranite in širite veselje vse tja do blaženega konca vašega očetovstva in materinstva! Np čutijo potrebe po msiši Kakšen odgovor bi lahko dali tistim, ki pravijo, da ne hodijo redno k maši, ker pač ne čutijo potrebe? Gredo le, kadar so primerno razpoloženi. Vera ni predvsem stvar čustev, če prav imajo tudi čustva svojo vlogo pri njej. Vera je predaja vsega človeka Bogu: uma, volje, srca in telesa. človek iz razodetja z umom spozna, z voljo in čustvi prizna — seveda vedno ob pomoči božje milosti — da je Bog začetek, konec in smisel njegovega življenja, in se mu zato preda z vsem, kar je in kar ima. Zave se, da more na božjo ljubezen, ki mu jo je Bog izkazal z odrešenjem po Kristusu, odgovorni primerno le s svojo neomejeno ljubeznijo do Njega. Ljubezen pa ni le v čustvih, ampak predvsem v dejanju. „Otročiči, ne ljubimo z besedami, ampak z dejanji“, je učil prve kristjane sv. Janez. In Kristus sam je dejal: „Kdor me ljubi, bo izpolnjeval moje zapovedi.“ Nisem direktno goyoril o Vašem vprašanju, pa mislim, da sem nanj že odgovoril. Dolžnost ni stvar dobrega ali manj dobrega razpoloženja, dolžnost je dolžnost ne glede na to, kakšno je naše trenutno razpoloženje in zahteva od nas možate izpolnitve. Seveda pa je Vaša prva dolžnost, da spoznate veličino svete maše, potem vam bo tudi izpolnitev te dolžnosti lažja. Pa če bi kljub temu kdaj ne bili prav razpoloženi za sveto mašo — ali mislite, da je bil Kristus na veliki petek razpoložen (če govorim človeško) za to, kar ga je čakalo? In sv. maša je prav obnavljanje tega, kar se je zgodilo na tisti petek na križu. Ali je potem čudno, če Bog včasih pripusti, da tudi vi okusite nekaj križevega razpoloženja pri maši ? Lepo boste pri maši, če boste v takšnih primerih Bogu darovali enostavno to svoje ne-razpoloženje — z voljo, čeprav so bodo čustva upirala. Mislite, da takšna maša nima nobene vrednosti ? Jaz bi sodil prav nasprotno! Titov režim je Bogu ljub? Na teološkem tečaju je udeležence prizadela izjava: Titov režim je Bogu ljub! Verjetno predavatelj ni tako rekel (podčrtano prejelo že uredništvo). V kakšnem primeru bi pa mogli zagovarjati to izjavo? iNe samo verjetno, čisto gotovo je, da predavatelj (pisec teh vrstic) teh besed ni rekel. Kako bi jih tudi mogel reči? Mar mislite, da sem pozabil, kako je Titov režim prišel na oblast in kako sedaj to oblast izvaja? Kako bi mogel reči, da je Bogu ljub režim, ki tepta najbolj osnovne pravice človekove osebe, ki jih je Bog sam dal človeku ? Kako naj bo Bogu všeč režim, ki že ves čas tako nepopustljivo preganja Kristusovo Cerkev in ji odreka pravico do vrednega življenja in ki bi jo raje uničil danes kot jutri? Vsi vemo — verjemite mi, da tudi jaz — da je Titov režim protibožen komunističen režim — komunizem pa Cerkev že ves čas najstrožje obsoja in ga bo obsojala, dokler bo komunizem. Potem pa me vprašate, v kaK-šnem primeru bi pa vendarle mogli zagovarjati takšno izjavo? V nobenem! Kazen če imamo pod temi besedami v mislih kakšen posamičen zakon, ki ga je uvedel TPov ležim. Gotovo obstoji namreč kakšen zakon, ki se po svoji vsebini sklada z naravnim in božjim zakonom (čeprav ueveda Titovi zakonodavci niti nni-manj niso na to mislili in jih to tudi prav nič ne zanima). Takšen zakon je pa sam na sebi, po svoji vsebini Bogu ljub, ker pospešuje dejansko občo blaginjo in so ga zato državljani tudi v vesti dolžni izpolniti. To pa ne zato, ker je Titov zakon, temveč zaradi obče blaginje, na katero zakon dejansko meri. Neenako plačilo Rečeno je, da ne bo plačilo v nebesih za vse enako. Ali pa bo kljub temu veselje vseh popolno? (Da, popolno bo. Vsakdo bo namreč prejel tisto stopnjo plačila, kakršno mu je določil Bog in jo je sam s svojim življenjem tudi zaslužil. Blaženi ne bodo hrepeneli po ničemer višjem, ne po večji sreči in veselju, ker bo sreča vsakega popolna, čeprav bo neenaka. Veselje enega pa bo kljub temu večje kot drugega zaradi polnejšega deleženja na božjem blažen«tvu in njegovi sreči. Zakaj pokora? Zakaj se nam pri spovedi naloži pokora? Torej nam Bng ne odpusti vsega, če moramo še sami potem delati pokoro? Bog nam pri spovedi odpusti vso krivdo za grehe, ne pa vseh kazni. Odpusti nam večne kazni, ne pa redno vseh časnih kazni, razen če je morda kdaj naše kesanje iz ljubezni do Boga tako silno, da takoreko: požge v duši tudi vse ostanke greha. To se verjetno zgodi le zelo redko. Je razlika: če gre za človeka, ki se da krstiti v odrasli dobi, se mu pri krstu odpusti ne le greh, ampak tudi vsa časna kazen zanj, zato se takšnemu ne naloži nobena pokora; za že krščenega grešnika, ki ni bil zvest svojim krstnim obljubam (zlasti če gre za smrtne grehe) božja pravičnost pa zelo primerno zahteva, da za svoje grehe trpi časne kazni, ko mu večne in del časnih odpusti že sama spoved. Obenem pa božje usmiljenje takšnega grešnika prav s to pokoro spomni, kako nehvaležen je bil do Boga in ga obenem skuša obvarovati pred ponovnim padcem in pred večnim pogubljenjem. ljubili z v.sem srcu*m? Prva zapoved je, da moramo ljubiti Boga z vsem srcem. Tako rada bi Boga res tako ljubila, pa se bojim, da ga ne. Tako rada imam namreč svojega inioža in svoje otroke, da sem vsa srečna ob njih, kadar [ a mislim na Boga, ne čutim nič podobnega. Kaj naj storim? Dobro morate razlikovati med ljubeznijo kot stvar volje in ljubeznijo kot čustvom. Volja je za ljubezen bistvena, čustva ne- To se drugače pravi, da se resnična ljubezen meri po naši volji, ne pa po čustvih. Boga torej ljubimo nad vse, če ga 3 umom in voljo bolj c.mim kot vsako drugo osebo in dobrino in sem zato pripravljen vse prej pretrpeti n zgubiti, kot pa njega razžaliti. Ima Bog v vašem življenju to pr V) mesto? iče ga ima, se ne bojte; imate pravo ljubezen do njega. Tudi če nimate enakih čustev do Boga kot da svojega moža in otrok ali sploh nc čutite nič posebnega, ko mislite nanj. Čustva niso v človekovi svobodni oblasti, ampak so odvisna delno od bližine ljubljenega bitja, delno pa od človekovega temperamenta. Nekateri ljudje se hitro razneži'o do solz, drugi ostanejo ob istem dogodku brez pravih čustev. To, ker vidimo, slišimo, otipljemo, nam morda neprimerno hitreje in močne'e vzbudi naša čustva, kot pa to, kar je samo duhovno, čeprav to zadnje morda bolj cenimo kot prvo. Zato ni čudno, da se Vam ob možu in otrocih zbudijo velika in močna čustva, ob Bogu, ki je duhovna stvarnost, pa ne. A iz tega ne smete sklepati, da Boga nimate čez vse radi. Upam, da sva se razumela ? Izprševanje vesti: O spovedi: 2. 3. Imaš ljubezen do zakram. pokore? Se zavedaš dragocenosti in koristi pogoste spovedi, ne samo za odpuščanje grehov, ampak da vselej dobimo novega poguma za vsakdanje borbe? Imaš rednega spovednika? Mu zaupaš notranje stanje, svoje življenje, skrbi? Če nimaš posebnega razloga proti, mu ob začetku spovedi lahko poveš svoje ime, da te bo bolj razumel. Kako pogosto se spoveduješ? Se ti zdi preveč enkrat na mesec? Nihče ne nosi v denarnici garancijskega pisma, da se bo lahko mirno pripravil na smrt... Kako se spoveduješ? Pred izpraševanjem vesti prosiš Boga za pomoč, da bi mogel prav spoznati duševno stanje? Posvetiš primeren čas za pripravo? Opravimo vsako spoved tako, kot da je zadnja v življenju. Kesanje: Poiščimo zakaj nam je žal? Ali samo z usti moliš kesanje? Pomisliš, da gremo k spovedi kot izgubljeni sinovi v Očetovo hišo, katerega smo z grehi žalili? ali poklica), imaš močno voljo, da jih boš spremenil iz bližnjih v daljnjo priložnost? Imaš navado čimprej opraviti naloženo pokoro? Se samo s tem zadovoljiš, ali pa stalno daruješ Bogu molitve, žrtve in dobra dela v zadoščenje za svoje grehe ter za grehe drugih? 4- Trden sklep: Imaš voljo, da re boš več grešil? Katera sredstva boš za to izbral? Si odločen pustiti Priložnosti za greh? Če se jim ne nioreš izogniti (npr. zaradi dela Malerina molitev Dete malo in ubožno, bodi pridno in pobožno, s tem skrbi mi boš plačalo, dete revno, dete malo! Pater Leppich razlaga sv. pismo Iz pisma apostola Pavla Hebrejcem 1. dec. 2, 5-12. Senzacionalistični listi in umazana literatura nudijo spačeno podobo človeka. Tudi tvoja duhovna podoba se bo počasi zmaličila in izvotlila, če boš bral samo kioskovsko pisanje in risanje. 2. dec. 2, 13-18. Molimo za stanovitnost duhovnikov! Bodimo jim iskreni prijatelji. 3. dec. 3, 1-6. Masoni učijo, da je Bog svet le ustvaril, potem pa ga je prepustil lastni usodi. Poznaš dobro sv. pismo, da bi jim z razodeto božjo besedo potrdil božjo skrb za svet? 4. dec. 3, 7-11. Tudi pri današnjih brezvercih je napuh kriv njihove zakrknjenosti, češ, da zadostujejo sami sebi. Molimo iskreno očenaš, da bi vsi priznavali Boga za Očeta, od katerega prejemamo vse dobro. 5. dec. 3, 12-19. ße je sv. pismo za nas samo zbirka mrtvih črk, potem se ne smemo čuditi, če se nam ne posreči, da bi še druge navdušili, da bi ga brali. Prosimo, da bi sv. pismo prav premišljevali in ga vnašali v vsakdanje življenje. 6. dec. 4, 1-11. Kako zelo si nemiren „asfalten človek“ želi počitka! A ga ne bo našel v leni brezdelnosti ali v sproščenih strasteh, ampak edinole v miru in prijateljstvu z Bogom. 7. dec. 4, 12-16. Res je, da Bog od nas veliko zahteva. Zato vsak dan znova obnavljamo zaupanje v njegovo pomagajočo milost. 8. dec. Katoliški duhovnik ne more in ne sme učiti svojega nauka ali ustanoviti kake nove ločine, ampak mora čim zvesteje tolmačiti razodeti nauk in uradno učenje Cerkve. Molimo za edinost vseh škofov in duhovnikov s papežem v stvareh vere in nravnosti. 9. dec. 6, 1-20. Cenimo sv. pismo! V koliko komunističnih zaporih je en sam odtrgan listič sv. pisma romal od celice do celice, iz rok v roke kakor relikvija. 10. dec. 7, 1-14. Zahvalimo se Jezusu-Velikemu duhovniku, ker nas je poklical v duhovski rod, v božje ljudstvo nove zaveze. H. dec. 7, 15-28. Tudi prav zadnji izmed posvečenih novomašnikov je že zaznamovan za večnost z zakramentom mašniškega posve- čenja. Molimo za tiste duhovnike drugih verstev, ki se pripravljajo na prejem katoliškega duhovništva. 12. dec. 8, 1-13...Zakaj milosten bom njih krivicam in njih grehov se ne bom več spominjal.“ Za nas, ljudi, je ta nauk težko uresničljiv, a je možno. ...Zmotiti se je človeško — odpuščati je božje. 13. dec. 9, 1-14. Judje, budisti, mohamedanci in pripadniki drugih verstev, ki resno spolnjujejo svoje dolžnosti, morajo izvrševati trde vaje zatajevanja; mi pa pozabljamo ali se nam upira, da bi ob petkih naredili kako žrtev v spomin Jezusove žrtve življenja. 14. dec. 9, 15-24. Posvetimo Bogu svoje družine, domove in druge stvari in božji blagoslov bo posvečal vse naše življenje. 15. dec. 9, 25-28. Advent nas znova spominja na pričakovanje Odre- šenikovega prihoda. Morda je letošnji advent zadnji advent v tvojem življenju... 16. dec. 10, 1-10. Darovi za Cerkev, dobrodelnost in verske vaje nas morda ne stanejo dosti. Toda zvesto dnevno spolnjevanje božje volje pa terja od nas odločnega junaštva, ki ga je Kristus že vnaprej zahteval od svojih učencev. 17. dec. 10, 11-18. Kako pazimo na lepo vedenje v družbi! Kako smo notranje in zunanje pozorni do Kristusa pri maši, ko od spre-mnenja dalje gleda na nas? 18. dec. 10, 19-25. Tudi sv. Pavel je imel svoje župnijske skrbi. Naše zamujanje pri maši bi on označil kot nepozornost do Boga. Bodimo pri vsej nedeljski maši! 19. dec. 10,26-31. V naši dobi je Satan dosegel to, da ne jemljemo več' tako zares ne nebes ne pekla. Pa je obstoj obeh verska res niča. Prosimo za vero v poslednje reči! 20. dec. 10, 32-39. Naše spoganjeno krščanstvo potrebuje močne trans- fuzije krvi. Vsak od teh stavkov nas more navdušiti za novo gorečnost. 21. dec. 11, 1-6. Moderna znanost ne more več tajiti bivanja Boga. A od ne-zanikanja Boga do vere vanj je še dolga pot. Molimo za enega od modernih znanstvenikov, da bi tudi javno izpovedoval svojo vero v pravega Boga. 22. dec. 11, 7-16. Mi ne živimo v času Abrahamovem, v dobi še ne izpolnjenih obljub. „Videli smo njegovo slavo.“ Zato v zad- 23. dec. 24. dec. 25. dec. 26. dec. 27. dec. 28. dec. 29. dec. 30. dec. 31. dec. njih dneh adventa prosimo za tiste Jude, ki v dobri veri, še vedno čakajo na Odrešenikov prihod. 11, 17-23. S kakšnim pričakovanjem poslušajo dediči branje testamenta! Pavlovo pismo Hebrejcem nam bodi kakor svet testament. Večkrat pa berimo, a ne kot dnevne časopise, ampak kot glas večnosti za našo večnost. 11, 24-40. Ta Pavlova vera mora osramotiti našo versko mlahavost in nedoslednost. Obenem bi morale te Pavlove besede razcefrati naše božične priprave, ki so pri večini kristjanov tako malo božje, tako zvodenele, materialistične, nič krščanske. 12, 1-3. Pri Jezusu so bile jasli neločljivo povezane s križem. Si med tistimi, ki obhajajo vesel božič, odklanjajo pa trpljenje velikega petka? Kdor se odloči za pot križa, mora računati z bolečinami in nasprotovanji! 12, 4-13. Tisti starši, ki iz napačnega usmiljenja do otrok popuščajo v verski vzgoji, se ne smejo čuditi, če kasneje njihovi otroci ne bodo zmožni junaške vere mučenca sv. Štefana. 12, 14-24. Izid revolucije se ne odloča na ulicah, ampak v srcih. Zato bi naslednjo misel lahko imeli na svojih delovnih mizah (ali v mislih): „če smo se v srcu iskreno spreobrnili, kaj je potem čudnega, če sc nam tudi svet zdi spremenjen?“ 12, 25-20. Sv. pismo je najbolj razširjena knjiga na svetu, a na žalost tudi najmanj razumeta, in še manj živeta, šele tedaj, ko ga bomo vsak dan s premislekom brali, bo začelo osvetljevati in zboljševati naše življenje. 13, 1-7. Ker nismo upoštevali tega Pavlovega programa, zato smo morali vnesti v moderni besednjak izraze kot so npr. „razredni boj“, „železna zavesa“, „razporoka“. „življenjski standartd (status)“, „vodstvena mrzlica“, „zamenjava struktur“ ipd. 13, 8-15. Podoba Križanega je brisana iz modernega življenja, ker s svojim pretresujočim naukom vzbuja neugodje. Ohranimo podobo križa v naših domovih in misel na Križanega v načinu našega življenja. 13, 16-25. Te poslednje apostolove želje so prav tako sodobne danes, kakor v času, ko jih je pisal. Ta program veljaj za novo leto, naj že bodo kakršnekoli zunanje razmere, v katerih nam bo po božji volji namenjeno živeti. 18. Jožek (njen vnuk, sin hčerke Tončke) novega leta čakali v kuhinji. Se mi je dolgo zdelo, kaj jih ni tako dolgo spat. Grem pogledat V kuhinjo. Manjkalo je samo deset minut do polnoči. Vsedla sem se k njim in sem se veselila z njimi. Iz radia je govorilo: „Samo še ena minuta!“ To je mene tako ganilo, da ne morem povedati. V triinsedemdesetem letu sem prvič tako pričakala novega leta. Pa sem se spomnila nazaj, kako je včasih farni veliki zvon zapel in naznanil novo leto. Sva se z atom na postelji usedla, pa sva zmolila par očenašev za srečno novo leto. A zdaj je naš farni zvon umolknil.. . Že prej smo jo slišali tožiti, kako ji je sedaj bilo najhuje ob Praznikih. Zakaj ti so jo spominjali nekdanjih praznikov v srečnih mirnih dneh, v krogu vse 'h'užine, ki je ni več. Podobno se na Silvestrov večer °b čakanju novega leta spominja nekdanjih doživetij novega leta: nta je bil še živ, farni zvon je naznanil slovesni trenutek... sedaj je vse minilo, v dogodkih polnih kfoze in bolečine. Nekako dvaj-set let prej je v revoluciji zgore-'a farna cerkev in je prav v tistih (ineh padel ustreljen tudi naš ata. Tega se mama spominja v pi-f’Z'u, ki mi ga pošilja iz mesta, kjer je bila nekaj tednov na obi-sku pri hčerkah Anici in Ivanki januarja): „Na Silvestrov Večer so Anica, Ivanka, Albin in Tako je, na vse moramo biti pripravljeni. Jaz čutim, da grem strašno nazaj. Po 60. letu je šla moč nazaj po letih, po 70. letih gre pa po dnevih. Ce je božja volja, letos bi še rada pomagala. Če je pa to leto zadnje, naj ne bo nobeden žalosten... Srčno pozdravljen in blagoslavljen! Z Bogom! Antonija.“ V istem pismu dostavi nekaj dni pozneje: „Tako je: eden za drugega molimo letos, ko imamo tako važna dela. Menda še zmeraj velja: Če Bog ne zida hiše, zastonj se trudijo zidarji — posebno pri nas v naši deželi... Če boš mogel kaj zgruntati to mojo slabo pisavo!“ Pri zadnjih besedah misli na zidanje nove hiše, ki jo je pri- pravljal brat Jože, sedanji gospodar na domu. V tistih trenutkih starostne osamelosti se materi vračajo spomini še dalje nazaj v preteklost, v srečna mladostna leta, ki jih je preživljala ob očetu in materi, z brati in sestrami, v veselju in pesmi (23. novembra): „Oni mesec nazaj sem sama ličkala koruzo v stari veži. Pa sem se zamislila šestdeset let nazaj. Nas je bila velika družina. Mati so večerjo kuhali, ko so oče včasih iz gorice prišli malo korajžni in so kake pesmi vižali. Mi otroci, saj smo znali vsi peti, smo poprijeli in smo zapeli tako, da se je daleč okrog razlegalo. A zdaj pa nikdar ne slišim nobenega petja, razen v cerkvi.. 19. Leta teko, materi in meni. Ona jih že nabira čez sedemdeset, jaz se pa Abrahamu bližam in svoji srebrni maši. A jaz let ne štejem, mati pa jih šteje od tistih srečnih dni. Že leto pred mojo srebrno mašo govori o tem. Jaz sem pa njeno sedemdesetletnico nekaj let prej celo prezrl in se je spomnil šele naknadno po domačih opomnjen. Mati piše (21. marca): „Leta hitro potekajo. Bo kmalu 25 let Tvojega mašništva. Stokrat in stokrat Bog bodi zahvaljen, da si to, kar si. Čutim, da Ti veliko moliš zame in kar za vse. Hvala Bogu, smo kar vsi zdravi, le jaz sem bolj zanič, tudi lahka dela ne zdržim celi dan. Naveličala šeni se živeti. Prosim Boga •— in Še Ti prosi — za potrpljenje pa srečno zadnjo uro, pa ne dolgo bolezen. Vsak dan se Te spomnim.“ Brata me za srebrno mašo vabita domov. Mati nekaj mesecev pred tem jubilejem tudi spomni na to (19. marca): „Jože in Albin sta Te povabila domov, pa nisi na to nič odgovoril. Naredi tako, kakor Ti vest pove. Jaz mislim, da je tako, da tu veliko ljudi s Teboj misli. Je težko...“ In tako je prišla moja srebrna maša, ki se je je bila mati spomnila že leto prej, ker se je morda bala, da je ne bi dočakala. Za to priložnost sem ji pisal posebno pismo, kjer sem tudi sporočil, kako sem obhajal ta jubilej v prijateljskem krogu najbližjih znancev. Mati odgovarja in preprosto pove, kaj ji je bil dan moje nove maše, pred petindvajsetimi leti (18. avgusta): „Sem bilfl tako vesela, ker se vidi iz Tvojega pisma, da si srečen in zadovoljen. Tudi jaz sem se goreče spominjala, tako kakor vsako nedeljo. Saj ta slovesnost se ne more pozabiti. Enkrat me je šofe1' vprašal, kdaj sem bila v svojem življenju najbolj vesela. Lahek odgovor — takrat, ko je moj sin za' pel: Gloria in excelsis Deo... Zdaj poleti je kar lepo zame, a]1 zime se bojim, ko ne morem nikamor. Zdaj pa delam, kar morem; težkih del ne morem opraV- Ijati. še. bolje bi pa bilo zame, da ne bi toliko dela videla, ker brez dela ne morem biti. Smiliš se mi, kako boš to pisavo zgruntav.“ 20. Brat mi v voščilih za božič sporoča, da je mama sedaj veliko boljša, da „spet izgledajo kot nekdaj, le da se jim poznajo leta na njihovem obrazu.“ Pa to je bilo le zboljšanje pred zadnjo in usodno boleznijo. Zakaj njeno pismo, ki sem ga obenem s tem bratovim prejel, je zadnje mamino pismo. Kratko je in vse že nekam zagledano v posmrtnost. Govori o mojem stricu duhovniku, ki je prišel po dolgem času spet domov na obisk. Okrog osemdeset let mu je že, pa je prišel pogledat >n je obljubil, da kmalu pride domov v pokoj za leta, ki mu od življenja še preostanejo. Pa ni Prišel — da že kar zdaj povem •— čez dobro leto je na fari, kjer je nad trideset let deloval, tudi končal svoje življenje, daleč od doma. Potem pa mama govori o smrti drugega duhovnika, ki ji je bil v mladosti sosed v njeni rojstni vasi: „Pršinov gospod je umrl oktobra. Lep pogreb je imel. Šestnajst gospodov je bilo in pet govorov. Vsi gospodje naše župnije s° bili imenovani, kar jih je že «mrlo in kar vas je še živih. Na Poljanah so pokopani in ravno v svojo rodno hišo gledajo. Bodimo veseli vsak v svojem poklicu, sem tudi jaz, včasih bi najrajši zapela. Pozdravljen! Z Bogom! Mama.“ To je zame zadnji mamin pozdrav in zadnji njen: Zbogom, ki pomeni slovo od sina, pa tudi že slovo od življenja. Ob slovesu najbolj čutimo, kaj smo drug drugemu, in se prijatelji težko ločujemo in si imajo takrat največ povedati. In človek, ki v življenju zori, ob koncu pride do najvišjega spoznanja in najgloblje ljubezni; zato mu je slovo ob koncu življenja najgloblje doživeto in najtežje. Tudi mati je strnila ves svoj smisel ob nas, vso svojo ljubezen in svoje skrivnostno bogastvo v zadnjo besedo slovesa : mama. Vedno se mi je prej v pismih podpisovala s svojim krstnim imenom Antonija. V tem zadnjem je za zadnje slovo postavila preprosto in toplo ime, s katerim smo jo vsi vedno klicali: mama. Čudovito, kako ta beseda, vsa prepojena s čustvom, požene korenine do jedra tvoje duševnosti. Mi smo ji rekli: mama, pri sosedovih so tudi imeli „mamo“, pri Žungrovih, Babčevnih in Petkovih pa so imeli „mater“. Najbrž je ta razlika v imenovanju matere samo različna navada. A enkrat vraslo v tvoje srce ostane nespremenljivo. Žungrovim, Petkovim in Babčevim je morda ime mati pomenilo prav isto kot nam „mama“. A da bi kdo od nas našo mamo kdaj poklical: mati, si ni mogoče misliti. Huda pomota bi to bila, kot zmota in zamenjava osebe. Pri nas smo klicali z „mati“ staro mater, in to je nekaj drugega. Ker govorim o svojih spominih na mamo, jo imenujem večkrat kar „moja“ mati. A to spet ni „moja“ mati, ampak je „naša“ mama. Zakaj nisem sam; so še pred menoj Micka, za menoj Tončka, Tone, Jernej, Anica Lojze, Jože, Ivanka, Albin. Deset nas je bilo vseh, ki smo jo klicali za mamo, zato je „naša“ mama. „Moja“ mati pravzaprav ne pove vsega bogastva njenega materinstva. Zakaj v vsakem od nas se je njena ljubezen in njeno srce pomnožilo. Zato smo jo mi najbolj čutili kot „našo mamo“ in se je sama najbolj počutila mater v vsej polnosti, kadar smo bili vsi okrog nje zbrani. Bilo je to okrog skupne večerih okrog mize in okrog peči v prijetnih razgovorih, ob nedeljah in velikih praznikih v slovesnem razpoloženju in razigrane volje zlasti pri kosilu — saj prav tega naša mama do smrti niso mogli pozabiti in se jim je po tistih blaženih trenutkih tako tožilo. Danes splošno otroci tikajo svojo mater in govore: Mama, kje si bila, vendar si prišla? Za nas ne- mogoče! Mi smo našo mamo vedno vikali: Kje ste bili, mama, ali ste vendar prišli! Če bi me naša mama sedajle srečali, pa bi jih jaz nagovoril: Mati, vendar te vidim spet po dolgem času — bi jim zastal korak in bi me čudno pogledali, kot da nisem pravi, da sem se zmotil, da je nisem prav spoznal in sem jo zamenjal s kom drugim... Sem govoril o njej v teh spominih kot nesdosledno: moja mati, naša mama, potem spet s tikanjem ali vikanjem, kakor mi je prišlo na jezik in pod prste. Pa ni tako nedosledno. Zakaj nekaj drugega je, kadar govorim o njej kot o tretji in oddaljeni osebi in govorim tebi, tujcu, ki je ne poznaš in pričakuješ izraz splošne in ustaljene rabe: moja mati. Saj nikdar ne moreš drugemu povsem prav povedati, kar nosiš v srcu-Vsaka beseda je navsezadnje le slabotno znamenje v sebi neizraženega notranjega doživljanja. V tej nemoči se pač v govorjenju predajamo izrazom ustaljene rabe. Nekaj drugega pa je, kadar govorim bolj v neposrednem stiku z materjo ali se nanjo obračam: tedaj mi je vedno le „mama.“ Nekaj drugega pa je spet. kadar bratje in sestre med seboj o njej govorimo; tedaj nam je vedno: naša mama, ki jo z vsem spoštovanjem in hvaležnostjo tudi vikamo in govorimo: Naša mama so imeli zlato srce — tako in nič drugače. Morris West - Jože Škerbec Naslednjega dne ob enajstih dopoldne je Blaise Meredith odpotoval iz Rima v Kalabrijo. Za prtljago je imel le majhen kovček s Perilom, brevirjem, zapisnikom in Predstavitvenim pismom, ki mu ga je izročil prefekt obredne kongregacije za njegovo blagorodje škofa iz Valente. Čakala ga je deseturna vožnja in brzec je bil vroč, zaprašen in natrpan s Kalabrezi, ki so se vračali z romanja v sveto mesto. Najubožnejši so se prerivali kot čreda v prepolnih vagonih drugega razreda, medtem ko so se ženske razkropile in napolnile s svojimi osebami in prtljago sedeže in prtljažnike prvega razreda. Meredith se je znašel stisnjen med čvrsto matrono v svileni obleki in temnopoltim duhovnikom, ki je glasno lizal metine cukrčke. Na sedežu nasproti so sedeli kmet, njegova žena in štirje otroci, ki so žvrgoleli kot škržati in se zapletali med noge vseh. Okna so bila zaprta in zrak zatohel in dušljiv. Vzel je v roke brevir in sklenil, da se bo zbral in ga molil. Deset minut po odhodu z glavne postaje v Rimu se je že moral odpovedati tej nameri. Okuženi zrak mu je povzročal gnus in glava mu je boleče kinkala ob tresenju vlaka in vreščanju otrok. Skušal je zadremati, toda debelušasta ženska sc je neugodno premikala v pretesni obleki in glasno žvečenje duhovna mu je šlo na živce, da bi zakričal. Premagan in z bolečino v želodcu se je s težavo dvignil s sedeža in odšel na hodnik, kjer je ostal stoje, naslonjen na steno in zroč bežečo pokrajino. Pokrajina je bila odeta v prvo pomladansko zelenje. Brazde, ki so jih povzročili na zemeljski površini nalivi in veter in oranje, so bile pokrite s svežo travo, štuka-turni omet pročelja hiš je bil umit od dežja in pobeljen od sonca in celo razvaline vodovodov starodavnih rimskih podeželskih mestec so bile obrasle z mahom in svežim grmičevjem, ki je poganjalo med ostarelimi kamni. Ponavljajoči se čudež pomladanskega prerojenja je bil tu bolj izrazit kot v kateri koli drugi deželi na svetu. Ta zemlja je bila utrujena, izčrpana in opustošena skozi stoletja, z griči, izpranimi od dežja in vetra, s posekanimi drevesi, z usahlimi rekami in s tlemi, izkrvavljenimi v tolikšni meri, da so bila spremenjena v prah. Pa vendar je zmogla vsako leto to kratkotrajno pa pogumno razkazovanje listja, trave in cvetja. Celo na hribih, strganih rebrih, preubožnih, da bi vzdrževala koze, so ostajale slabotne zelene ploskve kot spomin na preteklo rodovitnost. Ce bi mogli to zemljo pustiti počivati za nekaj časa, je pomislil Meredith, če bi se dalo rodovitna plemena preseliti za pol stoletja kam drugam, bi se jo dalo obnoviti. Toda to se ne bo nikdar zgodilo. Rodovi se bodo še naprej množili, medtem ko bo zemlja pod njihovimi nogami umirala, res da počasi, pa vendar prenaglo, da bi jo tehniki in agronomi mogli okrepiti. Bežeča pokrajina, ki se je kopala v soncu, je začela utrujati oči. Ozrl se je po eni in drugi strani hodnika na tiste, ki jih je izrinil iz kupejev cigaretni dim, žaltava salama, česen in vonj teles, ki se ne kopljejo. Opazil je neapeljskega trgovca v kuharskih hlačah in kratkem jopiču in z bleščečim prstanom na grobem prstu; nemškega turista s čevlji z debelimi podplati in drago Leico; par Francozinj s ploskimi prsmi; na balin ostriženega severnoameriškega študenta s pegastim obrazom in blizu stranišča par provincialnih mladoporočencev, ki sta se držala za roke. Ta dva sta pritegnila Meredi-thovo pozornost. Fant je bil kmečki sin z juga, temen kot Arabec, iskrih oči in ekspresivnih rok. Tenke bombažaste hlače so se mu oprijemale stegen in majca se mu je lepila na prsi, da je bila njegova kompaktna moškost sugestivno vidna. Dekle je bilo nizko in temno kot on, čvrsto v pasu in v gležnjih. Stala sta si nasproti v ozkem hodniku, se držala za roke, slepa in gluha za vse drugo. Njuni vznemirjeni telesi sta se zibali ob ritmu vlaka. Njuna strast je bila očita, ni pa delala vtisa nujnosti. Fant se je šopiril kot petelin v zaupanju na svojo posest. Ona je kazala zadovoljstvo z njim in s seboj v mali zasebni večnosti mlade ljubezni. Ko ju je Blaise Meredith opazoval, je začutil neko nejasno hrepenenje po preteklosti, ki je ni nikdar okušal. Kaj je on vedel o ljubezni poleg teološke opredelitve in v senci spovednice šušljane krivde? Kakšen pomen je imel njegov nasvet spričo te odkrite Ijubezen- ßke skupnosti, ki je po božjem hotenju vir življenja in jamstvo za človeško nadaljevanje. Kmalu, morda že to noč, bosta ležala skupaj v ßiali smrti, iz katere bo pognalo Kovo življenje, novo telo in nova duša. Toda Blaise Meredith bo spal sam, z vsemi skrivnostmi vesolja skrčenimi v sholastični silogizem v njegovi lobanji. Kdo je Imel prav, on ali onadva? Kdo se je bolj bližal popolnostim božjega načrta? En sam odgovor je bil, Evgen Marotta je prav imel. On se je umaknil iz človeške družine, ta dva sta hitela naprej, da jo obnovita in nadaljujeta. Noge so ga začele peči in v kri-žu ga je zbadalo. Bolečina v želodcu se je spet začela oglašati. Moral bo sesti in za trenutek počivati. Ko se je vrnil na sedež, je kalabrijski duhovnik bombastično Pridigoval: „...Čudovit človek je sveti oče. Pravi svetnik. Bil sem čisto blizu njega v baziliki sv. Petra. Če bi stegnil roko, bi se ga lahko dotaknil. Kar čutiš moč, ki jo izžareva, čudovito... čudovito! Vse dni življenja bi morali zahvaljevati Boga privilegij, ki smo ga uživali na tem romanju.“ Vonj po meti je zavel po kupe-ju. Blaise Meredith je zatisnil oči In molil za premirje, toda debeli klas Kalabreza je grmel naprej: „Katero doživetje se more primerjati temu, da smo šli v Rim. smo šli po stopinjah mučencev 'n pokleknili na Petrov grob? Tam vidiš Cerkev, kot je v resnici, vojsko duhovnikov, menihov in redovnic, ki se pripravljajo na osvojitev sveta za Kristusa...“ Če ga bomo osvojili na ta način, je pomislil Blaise Meredith jezno, Bog naj se usmili sveta. Takšna šema ni nikdar napravila ničesar dobrega nikomur. Ta bedak govoriči kot kakšen potujoči kramar. Da bi vsaj utihnil in malo premislil. Toda Kalabrez je vozil s polno paro in navzočnost duhovniškega sobrata ga je spodbujala k še večji zagnanosti. „Prav imajo, kadar trdijo, da je Rim sveto mesto. Duh papeža ču-je nad njim noč in dan. Toda zapomnite si, vsi svetniki Cerkve pa le niso v Rimu. Nak! Celo v naši mali provinci imamo svetnika, ki res še ni uradno razglašen, ki pa je pravi pravcati svetnik. Tako, je pravi pravcati svetnik.“ Blaise Meredith je v hipu prisluhnil. Njegova slaba volja se je razblinila in pozorno je čakal na ostalo. „Proces proglasitve k blaženim se je začel. Govorim seveda o Gia-comu Neroneju. Ali ste že slišali govoriti o njem? Še ne? Čudna pa čudovita zgodba je to. Nihče ne ve, od kod je prišel, toda nekega dne se je pojavil v vasi kot človek, ki ga je sam Bog poslal. Z lastnimi rokami si je zgradil majhno kočo in se ves posvetil molitvi in dobrim delom. Ko so se komunisti polastili kraja ob koncu vojne, so ga umorili. Umrl je kot mučenec v obrambo vere. In od njegove smrti so se na njegovem grobu dogajali čudeži drug za drugim. Bolniki ozdravljajo, grešniki delajo pokoro. Zanesljiva znamenja za naklonjenost Vsemogočnega.“ Blaise Meredith je odprl oči in preprosto vprašal: „Ali ste ga vi poznali, oče?“ Kalabrez ga je naglo in nezaupljivo pogledal. „Če sem ga poznal? Dobro, osebno ga nisem poznal, vendar kljub temu veliko vem o njem. Jaz sem iz Cosenze, sosednje škofije.“ „Hvala,“ je vljudno odvrnil Blaise Meredith in znova zatisnil oči. Kalabrez se je živčno presedel, nato pa vstal ter odšel v stranišče. Meredith je izrabil njegovo odsotnost, da je stegnil noge in naslonil razbolelo glavo na blazinico naslona. Nobenega obžalovanja ni čutil zavoljo svojih besed. Ni prenesel takšne rajske muzike. Bila je spakedrana cerkvena govorica, po pačena retorika, ki ni ničesar razložila, ki pa je jemala resnici dobro ime. Uhajala je na stranski tir in ni odgovarjala na nobeno vprašanje. Solidno zgradbo uma in razodetja, na kateri je slonela Cerkev, je krčila na obredno zaklinjanje, brez oblike, brez haska in v bistvu zgrešeno. Pocukrana pobožnost. Varala je le človeka, ki jo je prodajal. Razen starih žensk in bledičnih- dekletc ni zadovoljevala nikogar, toda rastla je silno bujno, kjer je bila Cerkev najbolj trdno zasidrana v ustaljenem redu. Bila je znamenje popuščanja, transakcije, zrahljanosti med klerom, ki mu je bilo laže pridigati o pobožnostih kot pa spoprijemati sc z moralnimi in družbenimi vprašanji svojega časa. Prekrivala je zarobljeno nečimrnost in pomanjkanje vzgoje. Ljudi je puščala gole in neoborožene pred strahotnimi skrivnostmi, kot so trpljenje, strast, smrt in zadnja vprašanja o onstranstvu. Temnopolti Kalabrez se je vrnil zapenjajoč si gumbe na talarju in odločen, da znova zavzame svoje mesto pred poslušalstvom in shujšanim monsignorjem. Sedel je, se hrupno vseknil in zaupljivo pobobnal po Meredithovih kolenih. „Vi ste iz Rima, monsignor?“ „Da, iz Rima,“ je osorno odvrnil Meredith, nadležen, da so g*1 motili v njegovem počitku. Toda Kalabrez je bil trdoglav in slep spričo ovir. „Toda vi niste Italijan?“ „Ne, Anglež sem.“ „Ah, obiskovalec Vatikana? Romar? „Delujem tam,“ je hladno dejal Meredith. Kalabrez se mu je bratsko nasmehnil in pokazal svoje piškave zobe. „Srečni ste, monsignor. Prilike imate, ki jih mi ubogi kmetje nimamo. Mi obdelujemo peščeno zemljo, medtem ko vi gojite bohotne poljane mesta svetnikov.“ „Jaz ne gojim ničesar,“ je su- hoparno odvrnil Meredith. „Funkcionar obredne kongregacije sem in Rim ni prav nič bolj mesto svetnikov kot pa Pariz ali Berlin. Je Pač mesto, ki se ohranja v nekem relativnem redu, ker se papež sklicuje na pravice, ki mu jih daje konkordat, da zaščiti sveti značaj središča krščanstva. To je vse.“ Kalabrez je bil prebrisan kot jazbec. Prešel je očitek in naglo Povzel novo kost, ki se mu je ponudila. „Vi me silno zanimate, monsig-nor. Jasno je, da vi živite v veliko širšem svetu, kot pa je moj. Imate veliko več skušnje. Toda jaz sem zmeraj vztrajal na tem, da preprosto življenje v podeželju bolj navaja k svetosti kot pa velikomestni trušč. Vi delujete pri obredni kongregaciji. Morda imate opravka s postopki za proglašen j e k blatenim. Ali ni tako?“ Meredith se je ujel v past in se je tega zavedal. Čutil se je prisiljenega, da govori. Pridobil bo na ^asu in na silah, če se sedaj vda Ih se skuša potem presesti v For-hiiu ali Neaplju. Na kratko je odvrnil; .,Vsa moja skušnja mi pravi, da Shajamo svetnike na najmanj pre-V'dljivih krajih in v najmanj ugodnih časih.“ »Natančno tako! To je tisto, J^ar me je tako zanimalo pri na-šem lastnem božjem služabniku, Giacomu Neroneju. Ali poznate ^raj, kjer je živel, Gemelli dei Monti?“ „Nikdar še nisem bil tam.“ „Toda veste, kaj pomeni ime? „Kar pomenijo besede. Predstavljam si, da gorska dvojčka.“ „Res je tako. Je dvoje vasi na dveh grebenih hriba v enem izmed najbolj pustih predelov Kalabrije. Gemello Minore je manjša vas, Gemello Maggiore pa večja. Oddaljeni sta šestdeset kilometrov od Valente in pot do njiju je prava mora. Prebivalci teh dveh naselij so najbolj siromašni in potrti v vsej naši provinci. Bolje povedano, takšni so bili, dokler se ni začel širiti sloves o božjem služabniku.“ „In tedaj?“ Proti svoji volji je Meredith začutil, da se je začelo buditi v njem zanimanje. „Aha, tedaj...“ •— debelušasta roka se je dvignila s kretnjo pridigarja — „tedaj se je zgodilo nekaj čudnega. Giacomo Nerone je živel in deloval v Gemellu Minore. V tem kraju je bil izdan in umorjen. Njegovo telo pa je bilo prenešeno v neko votlino blizu Gemella Maggiore, kjer so ga pokopali. Od tedaj se je Gemello Minore še naprej pogrezal v propadanje in obubožanje, medtem ko Gemello Maggiore napreduje iz dneva v dan. Ima novo cerkev, bolnico, gostišče za turiste in romarje. Tako je, kot da bi Bog kaznoval izdajalce in nagrajeval tiste, ki so zaščitili telo božiega služabnika. Ali ne menite tudi vi tako?“ „Ta misel se mi zdi dvomljiva,“ je odvrnil Meredith z lahno ironijo. „Blaginja ni zmeraj znamenje božje naklonjenosti. Lahko je posledica spretne propagande župana in prebivalcev in morda celo samega župnika. Takšne stvari so se že dogajale.“ Kala brez je postal rdeč od jeze zavoljo obdolžitve in je vzkipel v strastno zavračanje. „Vi si preveč predstavljate, mon-šignor. To zadevo so preučili modri in bogaboječi možje, možje, ki razumejo naše ljudstvo. Vi se postavljate v nasprotstvo z njimi?“ „Jaz nisem v nasprotju z nikomer“, je kratko odvrnil Meredith. „Omejujem se na to, da ne odobravam prenagljene sodbe in dvomljivega nauka. Nekdo ne postane svetnik po razsodbi ljudstva, ampak po kanonski odločitvi. Zato grem v Kalabrijo, da bom deloval kot branilec vere v zadevi Giaco-ma Neroneja. Če imate kak zanesljiv dokaz očividcev, ga bom prav rad sprejel, v zakoniti obliki.“ Duhovnik ga je gledal za trenutek z odprtimi usti, potem pa se je njegova sigurnost razblinila v momljajočih izgovorih, ki jih je na srečo prekinil prihod v Formio. Vlak za na sever je imel oditi šele čez dvajset minut in Blaise Meredith je izrabil priliko, da se je malo sprehpdil. Sram ga je postalo. Kakšen dobiček je imel s to ceneno govorniško zmago proti podeželskemu duhovnu? Kalabrez je bil zarobijenec, ali kar je še slabše, pobožen zarobi jenec, toda Blaise Meredith je bil na želodcu bolan izobraženec brez ljubezni. Ničesar ni pridobil in ničesar ni dal od sebe, in zapravil je prvo priliko, da bi kaj zvedel o človeku, čigar življenje je moral preiskati. Medtem ko se je sprehajal po peronu, oblitem od sonca, in opazoval potnike, ki so se drenjali okoli prodajalca pijač, se je spraševal že stotič, katera je bila tista njegova pomanjkljivost, ki mu je preprečevala prosto občevanje v ljudmi. Vedel je, da imajo drugi duhovniki velik užitek ob grobem in sočnem narečju v razgovoru 3 kmeti. Znali so odkrivati bisere modrosti in skušnje pri kmečki mizi ali - ob kozarcu vina v kuhinji kakega delavca. Z isto domačnostjo so se razgovarjali z opravljivimi vlačugami Trastevera kot Z uglajenimi gospodi Pariolija. Enako jim je bil všeč drzni humor na ribiškem trgu kot bistroumni domisleki v jedilnici kakega kardinala. In to so bili dobri duhovniki MOLITVENI NAMEN Splošni: da bi verniki bolj učinkovito delali za dosego pravičnosti, ljubezni in miru na svetu. Misijonski: da bi vsi kristjani pospeševali ljubezen med vsemi ljudmi. ki so napravili veliko dobrega za ljudstvo in sami zase ob tem čutili posebno zadovoljstvo. V čem je bila razlika med njim in njimi? V strasti, je dejal Ma-rotta, v sposobnosti ljubiti in želeti, občutiti tujo bolečino in uživati ob veselju drugih. Kristus je jedel in pil s cestninarji in z javnimi grešnicami, toda monsignor Meredith, njegov poklicni učenec, je živel samotarsko življenje med zaprašenimi zvezki v knjižnici obredne kongregacije. In sedaj, v tem poslednjem letu svojega življenja, medtem ko se mu je mala siva smrt razraščala v želodcu, je bil še zmeraj sam, ne da bi imel živo dušo na svetu, ki bi mu delala družbo. Postajenačelnik je zapiskal in Meredith je stopil na vlak, da bi napravil, poteč se, dolgo in naporno vožnjo: vrstile se bodo postaje Neapelj, Nocera, Salerno, Eboli, Cassano, Cosenza in v poznem popoldnevu Valenta, kjer ga je čakal škof, da bi ga sprejel. (Bo še) svetovne novice Duhovitost na prvem mestu Salezijanska družba Hčera Marije Pomočnice obhaja letos 100-letnico ustanovitve. Ob sprejemu 1500 članic te družbe je Pavel VI. poudarjal pomen in prvenstvo duhovnega življenja in stremljenja za svetostjo, čeprav današnji človek toliko ceni zunanjo dejavnost in čeprav je apostolsko delo potrebno in nujno. Lucija še živi Pred meseci se je v Lizboni (Portugalska) razširila novica o smrti Lucije, ki je bila deležna Marijinega prikazanja v Fatimi. Ob tem so se širile še druge govorice v zvezi s fatimsko skrivnostjo. Zato je moral karmeličanski samostan v Coimbri, kjer živi s. Lucija, sporočiti javnosti, da je Lucija še vedno pri življenju in da nikakor ni bolna. 36 škofov-dominikancev Vodstvo dominikanskega reda je objavilo, da šteje red 8.310 članov; od teh jih je 4.613 po raznih dominikanskih samostanih v Evropi. V Jugoslaviji živi 87 dominikancev. V gloveniji imajo svojo postojanko v Žalcu. 36 članov dominikanskega reda ima škofovsko dostojanstvo. Češka „zima“ V zadnjem času so morale redovnice — razen tistih, ki delujejo v umobolnišnicah in zavodih za slaboumne otroke — zapustiti svoja stanovanja in se spet naseliti v „koncentracijskih samostanih“, v katerih so bile pred letom 1968. Jezus — nadzvezda ne zadostuje Westminstrski kardinal Heenan (Anglija) je v enem zadnjih pastirskih pisem govoril o „duhovnih“ težnjah sodobne mladine. Ta zapušča dosedanje idole, zvezde “pop” ali revolucionarje in postaja pozorna na najbolj nesrečne v naši družbi ter išče resnične vrednote. „Toda so lahko duhovne izkušnje“, pravi kardinal, „le plod halucinacij zaradi uživanja mamil ali dvomljivega razmišljanja.“ Vsekakor pa bi bilo napačno, če bi se težnjam mladih smejali ali se iz njih norčevali. Cerkev si mora prizadevati, da pokaže mladini pravo podobo Kristusa Odrešenika, božjega Sina. „Podoba Jezusa, ki bi bil le Soiperstar ali vodja, katerega so preganjali duhovniki in politiki, ne zadostuje. ..“ Verska “trma” Ruska “Pravda” je objavila dopis iz Slovaške, v katerem poročevalec trdi, da se ljudje v tej deželi “trdovratno” drže vere. V zadnjih dveh letih je število pri verouku padlo le za pet odstotkov in tri četrt zaročencev se poroči tudi cerkveno. Velika večina prebival-tva se da pokopati po cerkvenem obredu in list trdi, da pošiljajo svoje otroke k verouku celo člani komunistične partije. Žena z dva tifioč otroki Ko sta Berlinčanki Ruth O ge s umrla prva otroka, je mislila, da ne bo mogla več rediti otrok. Želela je kakšnega posvojiti, pa ji oblast tega ni dovolila, češ, da je premlada. Zato je z nekaj prijateljicami ustanovila “Pomoč za sirote”. Zbirale so obleko in vse potrebno za okoli dva tisoč sirot. Medtem je Bog tudi n’’en zakon blagoslovil s šestimi otroki. Sedaj ji že njeni otroci pomagajo eri delu za sirote. Ruth Oges ie luteranske vere, toda v njeni sobi visi velika slika s snreiema nri Pavlu VI. Sv. oče je hotel s posebno avdienco počastit' ženo. ki ie prepričana. da je t”di danes nailenši 7°n-ski p-drpo — piaterinotv-o, bodisi duhovno ali telesno. 420 trupel na križišču Zlasti v poletnih mesecih so časopisi polni poročil o žrtvah, ki jih terja promet. V avstralski državi Victo-riji (3 in pol milijona prebivalcev, glavno mesto Melbourne) je bilo v enem letu 420 smrtnih prometnih nesreč. Da bi uporabnike cest opozorili k večji previdnosti, bodisi pešce ali šoferje, se je 420 dijakov neke šole uleglo na eno najbolj prometnih križišč glavnega mesta. Mnogi mimoidoči so šele ob tem doumeli tragično število smrti na cesti. 900-letnica samostana Tirolska cistercijanska opatija Stams pri Innsbrucku slavi letos 900-letnico ustanovitve. Po zadnji vojni so jo pomagali obnoviti tudi patri iz Stične in danes jo vodi kot administrator Slovenec p. dr. Bernard Slovša. Vatikanske umetnine Za boljše varstvo umetnin so v vatikanskih muzejih namestili varnostne naprave. Kadar bi se kdo umetninam preveč približal, zazvoni zvonec in opozori paznike. Kasneje bodo na najvažnejših mestih postavili štirinajst televizijskih kamer. Te bodo omogočile še natančnejše nadzorstvo in pomagale rediteljem v primeri velikega navala obiskovalcev. Japonski katoličani v tujini Letos je obiskal japonske katoli-čane v Južni Ameriki msgr. Hamao, Pomožni škof v Tokio (Japonska). Ob tej priložnosti so posebej poudarili oz. odkrili dejstvo, da živi zu-uaj Japonske več katoličanov, kot Pa v matični državi. Na Japonskem je 350.000 katoličanov, medtem ko j>h je v Latinski Ameriki 500.000. Pieta brez okvar Prof. Redig de Campos, ravnatelj vatikanskih muzejev in šef odbora za restavriranje slavnega kipa Pieta, delo Michelangela, je zanikal novico, da bi levo oko bilo resno okvarjeno, nasprotno, dejanje napadalca bo ostalo popolnoma brez vsakršne sledi. Odslej bo kip zavarovan z močnim steklom. Kaplja v afriškem morju V 54 afriških državah je vsega 349.348.000 prebivalcev in od teh jih je katoličanov 40.726.447, skoraj točno ena sedmina. Od 355 škofij jih 158 vodijo domači afriški škofje. Tuji misijonarji delujejo vedno bolj v dogovoru z domačimi škofi in duhovniki ati redovnicami. Alec Guineas se je spreobrnil Svetovno znani angleški filmski igralec Alec Guiness se je spreobrnil in prejel krst. Ko je bil leta 1968 v Rimu med snemanjem nekega filma, je večkrat, kar prej ni bila njegova navada, stopil v bližnjo cerkev in prosil za ozdravljenje svojega paral Stičnega 14-letnega sina. Po vrnitvi v London ga je fant sam prišel čakat na letališče, čeprav še na vozičku, a bolj gibčen, in kmalu nato je popolnoma shodil ter ozdravel. Bogati igralec, oče, je klical k sinu vse najbolj znane zdravnike z vsega sveta, a brez uspeha. Po ozdravljenju so pravtako zdravniki priznali, da si ne znajo tega drugače razlagati, kot da je bil to čudež. 70-letnica ljubljanskega metropolita dr. Jožeta Pogačnika 23. septembra letos je ljubljanski nadškof in metropolit dr. Jože Pogačnik dopolnil 70 let življenja. Sam je odklonil sleherno proslavo tega življenjskega jubileja, sprejel pa je pobudo stolnega kapitlja in na ta dan vodil evharistično slavje, pri katerem bi z njim somaševali člani stolnega kapitlja in Duhovniškega sveta. Uvodno besedo k bogoslužju jc spregovoril pomožni škof in generalni vikar dr. Stanko Lenič, čestital je nadškofu k njegovemu življenjskemu jubileju in mu zaželel božjega blagoslova tudi za prihodnje. Poudaril je, da ta večer ne gre za zunanje proslavljanje, temveč za ras in poudarek edinosti duhovnikov s svojini nadškofom, za doživetje tiste znane besede: kako lepo je, če bratje prebivajo skupaj. Vesele in žalostne ure slovenskega škofa Nadškof Pogačnik je. v pridigi prosil navzoče, naj se z njim Bogu zahvaljujejo za vse dobrote, ki jih je prejel v življenju, nato pa nadaljeval: 45 let že pridigam, pa še nikoli nisem govoril o svoji osebi. Tudi da nes ne mislim. Moram pa zaradi vas spregovoriti o svoji službi. Bog mi je naložil škofovsko službo v sila odgovornem času — v času koncila in v prvem desetletju po koncilu, ko se Cerkev prenavlja, na eni strani veselo in vedro pomlaja, na drugi strani pa trpi boleče krče zaradi kriz znotraj Cerkve same. Pri nas so se dogodile tragične, v srce boleče stvari, ki morejo greniti življenje vernikom in pastirjem. Naj nekatere odkrito povem Nekaj duhovnikov doma in v tujini je pustilo službo pri oltarju. Precej ljudi je Cerkvi obrnilo hrbet, toliko nerojenih življenj se ubija, del mladine je duhovno zgubljen in se predaja vsakovrstnemu uživanju. Zakaj to omenjam? Bog je škofe in duhovnike postavil za pastirje tudi tem ljudem in bo od nas zahteval odgovor za njihove duše. Pa tudi dokaj svetlih reči Naše cerkve — tako je nadaljeval nadškof Pogačnik — niso tako prazne kot marsikje na zahodu, število obhajil raste, to je poroštvo za lepo bodočnost. Za prizidek k Teološki fakulteti v Ljubljani ste se tako zavzeli, da je bil to razveseljiv plebiscit, koliko je še vere pri nas. Omeniti moram še eno, kar je škofu v težavnih dneh v veliko tolažbo: naši duhovniki so svojemu škofu zvesti in vdani, za kar jim bodi nocoj izrečena posebna zahvala. Nova cerkev v Gurnji Bistrici Izseljenci in zdomci iz župnije Črešnjevci v Prekmurju so si postavili viden in trajen spomenik svoje ljubezni do Boga in domovine. S požrtvovalno pomočjo domačinov so zgradili novo cerkev v vasi Gornja Bistrica. 9. maja je generalni vikar dr. Josip Meško blagoslovil temeljni kamen, v nedeljo, 6. avgusta, pa je niariborski škof dr. Držečnik blagoslovil novo cerkev. Medškofijski odbor za študente Seje medškofijskega odbora za študente so vsako drugo soboto v mesecu. Komisijo za versko izobraževanje >n duhovno oblikovanje, ki ima sestanke vsak drugi ponedeljek ob 19 v župnišču sv. Petra, vodi Mira žveplan, asistent pa je Rudi Koncilija. Komisijo za tisk, ki ima sestanke vsak drugi četrtek v uredništva Družine, vodi Angelca Ficko; asistent pa je dr. Drago Klemenčič. Komisijo za apostolat, ki ima sestanke vsak drugi torek ob 19 v župnišču sv. Petra, vodi Marjana Tratnik, asistent pa je Rudi Koncilija. Kiomisijo za stike z mladino, ki •ma sestanke vsak drugi torek ob 19 v župnišču sv. Petra, vodi Janez Briški, asistent pa je Rudi Koncilija. Komisijo za pokoncilsko duhov n°st, ki ima sestanke vsako drugo sredo ob 15 v župnišču sv- Petra, vodi Lojze Peterle, asistent pa je Rudi Koncilija. Komisije se ukvarjajo s specialnim študijem in s praktičnim delom v korist vseh skupin. Vanje so povabljeni predstavniki vseh skupin. Študentovski verski večeri Namesto organizacij, ki so prepovedane, delujejo študentovski verski krožki, ki se zbirajo v Ljubljani, v Mariboru in tudi drugod. Ljubljana; ob ponedeljkih; Polje, Rožnik, Stolnica, Sv. Jakob, Sv. Peter; Ljubljana ob torkih; Dravlje, Koseze, Sv. Peter, Šentvid; Ljubljana ob sredah: Bežigrad, Sv. Jakob, Moste, Stolno župnišče; Ljubljana ob četrtkih: Kodeljevo, Rakovnik, Sveta Trojica, Sv. Križ, Sv. Jakob, šiška, Sv. Peter, Trnovo; Ljubljana ob petkih: Frančiškani. Teološki tečaj Osnovni teološki tečaj za študente in izobražence je vsak petek od 19. do 21.30 na teološki fakulteti, Poljanska 4. študentski večeri drugod Maribor - stolnica — ob torkih; Podbrežje — ob sredah; Maribor -frančiškani — ob četrtkih; Brezovica — ob nedeljah; Kranj — ob petkih; Komenda — ob petkih; Novo mesto — ob sredah. Skupine, v katerih so tudi študentje, so še v Celju, Domžalah, Idriji, Kamniku, Mengšu, Šmartnem pri Kranju, Šmartnem pri Litiji, Tržiču, na Vrhniki in v Zagorju ob Savi. med nami n Argentini Slomškova proslava Počastitev 110-letnice smrti slovenskega žkot’ar vzgojitelja in svet-—niškegaTčandidata Antona Martina Slomška ie izvedla Slomškova šola — iz Itamos JViejije, ki jo vodi tra. He-lena Malovrhjova. V nedeljo, 24. septembra, ob 1C popoldne je v polno zasedeni veliki dvorani Slovenske hiše msgr. Anton Orehar daroval sv. mašo za vse v Argentini umrle učitelje in katehete. Petje je vodil šolski zbor Balantičeve šole pod vodstvom gdč. Angelce Klanšek. Pred predstavo je šolski referent ZS g. France Vitrih poročal o šolskem delu, dve deklici v narodni noši pa sta izročili slovenski šopek mladinskemu pisatelju Mirku Kunčiču in dr. Hudolin Hau/clp-n - Nato je bila Kunčičeva petdejan-ka Od zibeli do groba o Slomškovem življenju in delu. G. Franci Holosau je pred vsakim dejanjem prebral kratek uvod. Pod vodstvom gdč. Anice Šemrov je igralo 80 otrok. Igra je bila dobro naštudirana in prepričljivo podana. Sceno je napravil g. Stane Snoj. Zelo lepa je bila panorama Slomškove rojstne vasi in pa veliki Slomškov portret za sklepni prizor. Obletnica Našega doma v San Justu 16. obletnico blagoslovitve je NaŠ dom v San Justu praznoval v nedc-^ Ijo, 8. oktobra s celodnevno prire-ditvijo. ' Ob 8 zjutraj je v sanjuški stolnici maševal msirr. Anton Orehar. no maši pa je bilo na dvorišču Našega doma najprej dviganje zastav, po uvodnih besedah g. Budija Brasa pa govor predsednika Našega (Inm.-i -a. Staneta Mustarja. Nato sta govorila tudi krajevni dušni pastir dr. Alojzij^. Starc in predsednik ZS g. Božo Sta-riba. Recitacijski zbor je podal Ovnovo Slovensko besedo, nato pa je bilo petje šolskega zbora, ki ga vodi gdč- . Anica Mehle, in nastop okteta pod vodstvom g. Andreja Selana. Popoldanski program se je začei ob 17. Napovedoval ga je g. Ivan Oven. Slavnostni govornik je bil g-Pavle Faidiira. prosvetni del programa pa je obsegal ritmični ples (gdč. Metka Trpin), mednarodne ljudsko plese (gdč. Stella Maris Bruzzone), telovadni nastop deklet in fantov (g-Franc Zupanc), argentinske in za sklep slovenske narodne plese (gdč. Tinka Urbančič). Za tem so se gos*j-zadržali šc na družabnem večeru. ^Obletnica Slomškovega doma ^ Slovenska skupnost v Ramos Mg^_ tobra. 11. obletnico blagoslovitve _ Slomškovega doma. V alavn’Oštno~0krašenem domu je bilo ob 11 dviganje zastav in mmlcav. ^ predsednika Slomškovega doma g. .JVanda Vestra. Nato je daroval sv. (irlrgat msgr. Anton Orehar, med katero ie prepeval ramoški cer-kveni zbor pod vodstvom g. Gabrijela Camemika. Msgr. Orehar je v pridi- .. Si poudarjal potrebo po vzgoji vzgc-Üteljev, ki bodo ohranjali naše domove v slovenskem in katoliškem duhu. Po prijateljskem kosilu in pomenku se je začel popoldanski del Proslave malo po 4. uri. Prosvetni referent doma g. Marijan Loboda Je Povezoval posamezne nastope:„.trlo- -vadno vajo naraščajnikov (g. Janez l'ršan), prizorček Kuharice (deklice Pod vodstvom gdč. junice šemro'), Petje mladinskega zbora (g. Jože Malovrh), dva mladinska narodna Plesa (ga. Ema Kessler), prizorček Pajmlajših šolarjev Mi smo vojaki, korenjaki (ga. Helena Malovrhova) m petje kvarteta Finkovih. Slavnost-Pi govor je imel arh. Jure Vomher-■flai-. Povalrl -/hnr pod vodstvom g. ča-P'ernika je nato zapel tri pesmi, mla-dinska godba pod taktirko g. Toneti Skubica pa je zaigrala nekaj narod-P'b pesmi. Slovenske šole v Buenos Airesu Ljudskošolski otroci so od marca. do konca novembra"“vsako soboto obi- skovali slovenske šole, v katerih so se 'učili verouk, slovenščino, slovensko zgodovino in zemljepis, petje i~ telovadbo. Vsak niesec so imeli šoL— ^ ske maše in skozi leto tudi vec šol-skih prireditev. V soboto, Ul. okto-~ bra, so se vse šole udeležile skup-nega celodnevnega izleta v Pa-que Pereyra. Šole delujejo pod okriljem Tlpdiniene Slovenije, pri kateri ie Sok ski referent g. Franc Vitrih. Prina- _ šamo kratek pregled letošnjega šolskega leta: C^Jcgličeva šolg v Buenos Airesr: voditeljica: ga. Marjana Batagelj; katehet: g! Jurij Kode; učitelji: gdč. Maruška Batagelj, gdč. Lučka Pav-ser, gdč. Anica Rode in g firpgor Batagelj; učencpv 25 in 5 v otvoSVpn) -vrtcu. v .1 určičeva šol^V Caranachav11' v°----- diteljica: ga. Majda Markež; kate-_, bet: g. Matija Borštnar; učitelji: gdč. Lučka Pirc, ga. Marija Pleško, gdč. Majda Pahor, g. Franci Korošec in g. Janez Žnidar; učencev 47. _ (^Prešernova šofk v Castelarju: vo-________ diteliica: ertc. Mip» Atarkež- katehet.:. g. Matija Lamovšek; učitelji: ga. Anka Gaser, gdč- Mimi Gorišek, gck. Jožica Kopač, gdč. Cvetita Mni.mn -ga. Vida Pograjc, gdč Mariia Urbančič in g. Pavle Fajdiga ml.. 'učencev 73. (^žragova šgla \' Slovenski vasi-------- (Lands): voditeljica: ga. Zdenka______ Jan; kateheta: g. Janez Petek—UL---------- g. Andrej Prebil: učiteljice; gdč. Mi-mi Bokalič, ga. Majda Hočevar, gdč. Marija Hočevar, gdč. Anči Knnnv-nikar, gdč. Julka Lužovec, gdč. Marija Stanovnik, gdč. Slavka ITrhani- ia^in gdč. Mari žitnik: učencev 82. j Balantičeva šola iv San Justu: voditeljica: pdč. Angelca Klanšek: ka-. tehet dr. Alojzij Starc: učitelji: gH.'. Katica Cukjati, gdč. Nežka Furlan. g;dč. Mirjam Jereb, gdč- Anica Me-hle, gdč. Marica Zakrajšek, g. Fran-ci Uštar in g. France Zupan, učen-- ^.iresu. Ravnatelj tečaia ie g. Mar-^ ko , IKremžar. tajniške nosle na ure^ -ja ga. Naca Osterc. V letošnjem šol^ skem letu je tečaj obiskovalo 133 dis^ jakov. Razredničarka 1. razreda je bila -ga. Terezka Mam-žužkova, ki je cev ---v Rožmanova^ola v San Martinu: voditeTjlca: gdc. Katica Kovač: kate- . bet g. Jurij Rode; učitelji: gdč. Sa- poučevala slovenščino, msgr. Anton^ Orehar je učil verouk, gdč. Terezka^ Prijatelj na petje. 'Dijakov je bilo 39^ V. 2'. razredu je bil za razrednika^ g. Marjan Schiffrer, ki je učil sloven-. ščino, msgr. A. Orehar ie učil ve»- ša Harman, gdč. Nina Pristovnik, Gizela Šuštaršič in g. mn k, gdč. Terezka Osojnik zgodo-^ no, g. I^remžar pa zemljepis. Stu- ga, Baris Pavšer: dentov je bilo 33. Razrednik 3. razreda je bil ing' učencev 103. ^ Slomškova šoja v Ram p,s Mejijii. voJiteluca: ga. Helena Malovrh; ka- tehet Jože škerbec: učitelji nata Sušnik, ga. Alenka Poznič, gdč Malovrh: ka.-_- gdč. Re- Martina Jeločnik, gdč. Bernarda Fink, g. Franček Breznikar, g. Bogdan Gol-majer, g. Marjan Hribar, g. Franci Jože Žakelj (zgodovina), verouk je_^ učil m-gr. Orehar, slovenščino pa g- . Schiffrer. Dijakov ie bilo 21. 4. razred je obiskovalo 27 učen-^ Rant, msgr. Orehar je poučeval vo-^ rauli»_C4_EjjUici_Mailuiž_pii— ščino. Holosan in g. Janez Tršan; učencev 142; v otroškem vrtcu: učiteljici: gdč. Bernarda Opeka in gdč. Majda Holosan, otrok 19. SfllSkl UblSP vrnil" V 5. letniku je bilo 19 študentov^ G.~Tine Debeljak ml. je bil razred^ gdč. Anica sem rov. vjjola sv. Cirila in Metodf v Men-dozi voditeljica: gdč. Lenčka Bož- nik in ie vodil almanaha, svetovni nazor je razlag gal g. Kremžar, v govorništvo na iih^ je uvajal g. Miloš Stare. Srednješolski tečaj za slovensko. nar; katehet: g. Jože Horn; učitelji- mladim je tudi v Rozmanovem za- ca gdč. Anica Grintal; ]a[ otrok 26. ^ Aljaževa šolal v Bariločab: vodi- teljica: ga. Milena Arko, učiteljica: vodu v Adrogueju in v Haragovenj. misijonišču v Slovenski vasi. ga. Lučka Kralj, otrok 16. Misijonska nedelja Srednješolski tečaj ) Srednješolski tečaj ravn. Marka Bajuka ie imel pouk vsako drugo soboto v Slovenski hiši v Buenos Na predzadnjo nedeljo v oktobru je bila misijonska nedelja. Pri vseh slovenskih mašah je bila pridiga pO". svečem. misijonskemu vprašanju iu 2a misijone so ljudje molili in darovali. Glavna misijonska proslava je bi-v Slovenski hiši ob 4 popoldne, ki «e je začelo z mašo. Z msgr. Oreharjem so somaševali p. Miha Žu-*ek, ki je tudi pridigal, dr. Filip Žakelj, g Andrej Prebil CM in g. Franc Sodja CM. Po odmoru je g. Marjan Loboda Pozdravil številne udeležence, nato Pa je g. Ladislav Lenček CM ob skoraj 300 skioptičnih slikah predsta-vil delo 83 slovenskih misijonarjev 'o misijonark. Ob koncu so vsi nav-zoči zapeli zahvalno pesem. Narodni praznik Warodni praznik 29. oktobra in ijan slovenske zastave so v Kuenos .Airesu živeči rojaki praznovali na ^Predvečer praznika 28. oktobra^ v jSjovenski hiši. Ob 19 je msgr. A. .Orehar daroval sv. mašo za vse, ki 1° delali in se žrtvovali za slovenski Parod, oh 20 pa je bilo slavje v ve-—Pki ^dvorani. Pozdravne besede je •~ÜPregovoril g. Pavle Fajdiga, pred-„sednik pripravljalnega odbora, nato SSL sta govorila predsednica .sno ^dč. Ana Marija Klanjšček in predsednik NO zn Slovenijo g. Miloš Sta-Mladinska folklorna skupil" g Ssistave, ki jo vodi g. Jure Ahčin. j ^izvajala slovenske folklorne plese, Srnesne'kratke prizore ob narodni ne-pa je režiral g. Maks Borštnik. p o je bila slavnostna večerja. Ražmanov zavod nedeljo, 29. oktobra je bilo celo- dnevno slavje v Rožmanovem zavodu v Adrogueju. Ob 11 je msgr. A. _ Orehar daroval sv. mašo in govoril o pomenu in poslanstvu zavoda za fante, ki se v njem vzgajajo, in za našo skupnost. Po maši je dr. Filip Žakelj podal pregled prizadevanja za Baragovo beatifikacijo, g. Marko Fink je pa zapel solospev iz Gerži-ničevega oratorija „Friderik Bara-ga“. Popoldanski program je gačel pr.— Franc Urbanija, ki je pozdravil goste in razložil smisel vsakoletne -za— odigrali zborno igro navzočega dra-matika g. Joža Vombergarja „čudr kresne noči“ v režiji g. Marjana Wi-llcnparta. Dopoldanski in popoldanski program se je razvijal na lepem zavodovem vrtu. A ^Spomin vseh vernih rajnih Svojih umrlih in vseh vernih rai- nih so se Slovenci v Rnenns Airesn spomnili z molitvami in -z obiskom pokopališč. Ker je 2. novembra de-lovni dan, so bile skupne pobožnos’i za umrle že na dan vseh svetnikov. V slovenski kapeli je bil ob 18.30 rožni venec, maša za naše žrtve m nato molitve za rajne pred spome-nikom naših junakov. Na pokopali-šču Cbacarita so bile ob 15 30 molitve v jugoslovanski Tn slovenski gr-dmici. ob 17 pa sv. maša v cet-kvi sv. Neže. Skupne molitve za umrle so bile to dl im pokopališčih San TU'StöT'VT-llegasj §šn Martin, Moron, Olivos in Boulogne. KJE JE KAJ? «l'nkoirHo življenje lat vida ejpiriHuil UVODNIK Peter in Pavel nam pišeta za božič 641 SODOBNA Ljubezen do Cerkve, znak dobrega katoličana 642 VPRAŠANJA Skrivnost učlovečenjr. 641 IZ ŽIVLJENJA Tretji svet 64r> CERKVE Past. pismo škofov Jugoslavije o veri 651 RAZNO Msgr. Jože Jagodic o škofu Jegliču Razgovor s srebmomašnikom Janezom Petkom CM P. Leppich razlaga sv. pismo Spomin na mater 654 660 67S ' 6SI ZA MLADINO Moj odnos do vere Ker te ljubim Mladinska pošta Da se boš laže spovedal 661 665 660 660 V DRUŽINI Spomin božičnih večerov 670 Naši problemi Izpraševanje vesti e spovedi 610 677 ROMAN Hudičev advokat NOVICE Svetovne novice Novice iz Slovenije Med nami v Argetini .691 691 396 Leto XXXIX Številka 10-11 Okt.-November 1972 Oct.-Noviembre 1972* ..Duhovno življenje“ ]e slovenski verski mesečnik, ki jfa izdaja konzorcij (msgr. Anton Orehar); urejuje uredniški odbor. Editor responsable: msgr. Antonio Orehar, Ramon L. Falcon 4158, Buenos Aires. Registro de la Propiedad Intelectual No. 843.966. liska Vilko s. r. 1., Estados Unidos 425, Buenos Aires, Argentina. Poverjeniki: ARGENTINA: Dušnopastirska pisarna, Ramon Falcon 4158, Buenos Aires. ZDA: Rev. Julij Slapšak, 6019 Glass Ave., Cleveland, Ohio 44103, USA. Slovenska pisarna, Baragov dom, 6304 St. Clair Ave., Cleveland 3, Ohio 44103, USA. KANADA: Ivan Marn, 131, Treeview Drive, Toronto 14, Ontario, Canada. TRST: Marijina družba, Via Risorta 3, Trieste, Italia. ITALIJA: Zora Piščanec, Riva Piazzutta 18, Gorzia, Italia. AVSTRIJA: Naročnino pošiljajte Mohorjevi družbi v Celovec. Naročnina: V Argentini in obmejnih državah: 50.— pesov; v ZDA in Kanadi: 7 dolarjev; v Avstriji: 125 šilingov; v Italiji: 2.800 lir; drugje protivrednost dolarja. Denarna nakazila na naslov: Antonio Orehar, Ramon Falcon 4158, Buenos Aires, Argentina. NASLOVNA STRAN „Duhovnega življenja“ in „Božjih stezic“ ter stalna zaglavja: arh. Jure Vom-bergar.