FRANCE BALANTIČ MUŽEVNA STEBLIKA FRANCE BALANTIČ MUZEVNA STEBLIKA * DRŽAVNA ZALOŽBA SLOVENIJE LJUBLJANA 1966 d /9V O 6 >. t) O 0 o Izbral in uredil MITJA MEJAK ŽARKI PRIHOD POMLADI Nebo s krvjo polita so nosila, čez noč je ranil jug to ped zemlje, ki varujejo naše jo roke, čez noč naš kraj je zima zapustila. Se trda srca jug naj nam ogladi, naj v temne popke kri se omehča, ne bo solza, samo gube dežja zastro obraz nam za prihod pomladi. 7 TOVARIŠKA PESEM Dali so nama svetilko, da bi dalj časa za nama strmeli, vem, da je lesa še nagnjena, še dolgo bodo za nama želeli. Ko bova rano v soncu likala, daleč med stenami bodo iskali, vriski, topli ko jutranje mleko, bodo molk njihovih ust razvezali. 8 PRAZNIK OTROK V reki, kalni od dobre prsti, lep, prašen grozd sem opral. Star popotni berač ga je dal, večer je, kaj bi z njim sredi noči. Na ustnicah mi je sladki sok nasmejan kakor trudne molitve poljub. Zdaj bom sanje izpil iz vseh kup, jutri bo praznik otrok in moj dan. 9 NE NAJDEM DOMOV Oblaki diše kot ciklamni, bori neba so temni zaliv, v njih potopljeni kot kamni so ptiči, tiho padajo v sen. Ne najdem domov in poln sem medu kakor žalostna drobna čebela, rumene so roke od prahu, nazaj ga bom stresel med rože. 10 IZ ILOVICE ... Iz ilovice, ki jo jug sprosti v bučečih psalmih predpomladi, si zgnetel me. Svetloba me teži bolj ko čebele, ki šume na bradi. Prst in svetloba! In božje roke! Iz tega je življenja dar, ki žge, ki srečo nosi kakor mati med otroke. To je pomlad in kri, ki zacvete. 11 TVOJ BERAČ V bleščanju tvojih sem oči ujet, zenic vriskanje žejen v dušo srkam, kako naj jaz na dvorec tvoj potrkam, ko siromašen sem jesenski cvet? Pa saj usmiljena si in bogata! Nasuj poljubov žarkih mi kot žita in tvoja razpuščena plava kita naj bo pod lokom mojih rok kot zlata. 12 OB SONČNI DARITVI Nebo je podobno bledemu zvonu, prišli so oblaki, duhovni svetli, razpeli so roke proti zatonu, sončna daritev gorko krvavi. Položil sem njeno glavo na srce si, kot ljubljeno truplo na živo zemljo, naj ve, kaj sence trpe pod drevesi, preden se nočni cvetovi odpro. 13 JESENSKI OGNJI Že davno je zorenje izšumelo iz venca naših gmajn in vročih lok, nebo je kakor brajda se razpelo nad naše zemlje težki, zreli plod. Z vetrovi ptiči so od nas odpluli, vse bolj boli me njihov daljni val, ljudje jesenske ognje so razsuli, žerjavica medli v praznoti tal. 14 ZADNJE SONCE Dočakal zadnji sem naliv svetlobe, poslednjo mlačev zrelih sončnih snopov, razmrščeni lasje odmrlih šopov leže v skednju luči brez vse tesnobe. Mlakuže senc so vedno ožje, ožje, vse tiše v svetlem srcu plivka, kaj bi z bridkostjo ob slovesu bilka, zdaj pridi, Smrt, odvrgel sem orožje! 15 ZASUTA USTA Nekje pokopališče je na hribu, brez križev, rož, grobovi sami in prek razpadlega zidu rumena trta, ki išče luč z ugaslimi rokami. Ležim v globini tiho, tiho, v dolini mrzel je večer in pust. Pri meni noč je in mi sveti. Joj, lep je molk s prstjo zasutih ust! 16 TRUPLO V POLJU Nimam duše več, telo so divje rože mi preklile, ko v pohodu zmagoslavnem so po zemlji se razlile. Nič več moja kri ni slana in prhnim kot mrtva stebla; zdaj samo še vdano čakam, kdaj pomlad me bo razgrebla. 2 Muževna steblika 17 N DAJ ME K USTOM POMLADNI GOST Oj, sonca moč me je užejala, ko z vigredjo se vračam iz daljine, na nogah čutim vso toploto gline, ki je nedavno dež precejala. Mejice kot potoki žubore od ptic, žuželk, v svetlobi se iskrečih, za vodo vrbe v krilih so šumečih, po plesu z divjim vetrom hrepene. Dekle, ki v tej pijanosti samuješ, objemi me, saj mene pričakuješ, da postopač sem, k srcu si ne jemlji! Ko zjutraj spet bom romal k ladjam v gosti naj trudno bo srce od vseh sladkosti, kot noč prespal bi na pomladni zemlji! 21 OBLAKI NAD GLAVO Na modrem morju so razpadle barke, s tišino jih oblil je jutra zor, medeni žarki vrejo skoz razpor kot cvetje skozi prste samotarke. Ne vem, kje ona svojo čredo pase, ni pajek s križem rekel mi o njej, ko hotel sem: daj, srečo napovej; menda le v snu sem roke vplel ji v lase. Da njene bi lahti imel za vzglavje, morda oblake kri bi obrobila, bog ve, čeprav je ljuba mi kot zdravje. Tako le trava ustom se dobrika, objemom daleč je samotna vila kot zlato jabolko na vrh zvonika. 22 PLES ŽELJA Zagrinja val sirotnih me želja, ko brodim tih v poplavi mesečine, na tla bi legel v curku bolečine, ni roke, da zaspe izvir srca. Usmili se razgaljenih tožba, pijanosti daj ustom, ki ne mine, očisti čelo iz samotne gline s krvjo, ki v tebi zrela prasketa. Opij me še pred daljnim plesom zarje, otrplih klicev kaj potem mi mar je, sam, sam bom kakor v grobnici zaklad. Nikoli se bridkost ne bo spočila, samota bije kakor polna žila, joj, vračajo želje se ko pomlad. 23 DOBROTNI PRAMEN V dobrotni ozki pramen stresla predivaste in hladne si lase, da kakor pozni med ti zadiše in bi na njih jesenski dih odnesla. Oči sem s suhim listom ti zaslonil, da ne bi zrla sanjavih daljav, oj, v tebi je pretakanje vonjav in rad bi, da bi v njih nekoč utonil. Razširjam topla srčna ti obrežja, nemirni moji prsti te tišče, jesenski prašni žarki te plode in srčna stran ti je vse težja, težja... 24 VEČER JE RDEČ Večer je rdeč in ustnice so rdeče, oj deklica, in trte krvave, nebo in gore v rožah se tope, jesen podžgala je grmade speče. Podoba tvoja rdeče je prozorna, skoz tebe zrem utripajoči vrt, le težki zlati sad mi je zastrt, za njim zaganja se mi roka borna. Peneči curki tvojih rožnih las se zlivajo čez žejne mi slapove in z vinom polnijo želja hramove. V večeru rdečem slutim belo vas, kjer bom otrok in ti boš dom in mati, kjer hočem v tebi vse dni pokopati. 25 POLJUBI Z RJAVIMI OČMI MOJ BEG Poljubi z rjavimi očmi moj beg od močnih, večno nerazrešenih polj, razlij mi na glavo dišečih olj, da vseh očistim starih se priseg. Ob tebi bom spoznal razkošni duh cvetočih grmov španskega bezga in tople kaplje tvojega srca življenju bodo dale beli kruh. Zaman se mastna zemlja nog prijemlje, kot v podzavesti padam v davno sled, ne bom se vrnil iz tvojega objema! Z rokami boš pokrila moje lice in v pajčevini rožnih žil ves bled razpel bom v krvi svoje perotnice. 26 ZUBLJI NAD PREPADOM Zaprezi, ljubica, razkošja vrance, da v najin dom ljubezen se pripelje, nocoj naj nama vrela strast postelje, naj tvoja kri me vrže med pijance. Da ti z zobmi razparam oblačila, me pusti in ne brani se s poljubi, naj sočne grudi moje čelo snubi, saj veš, da boš kot greh ga v njih nosila. Glej, zublje ust imava v bežni lasti, samo ta hip brsteči sta telesi pripravljeni na divji smeh propasti, le to življenju moreva ukrasti. Ne išči, kaj potem sla v naju vmesi, ko padeva pod njenimi kolesi! 27 ČRNE GOSLI Objemi me in vzemi me, saj vidiš mojo polt blesteti in veš, da le ob tebi zna drhteti, le tvojih las so žejne ustnice. Vsa vdana čakam in se ne bojim, naj le ti strast predre zenice, naj le ti utripajo nosnice kot biser, ki na prsih ga tiščim. Razpela šotor sem bolesti, da položila bova vanj slasti, ko v meni bela pesem izkrvavi, odšla po trudni bova cesti. 28 PREDANOST Nikar še k bregu ne veslaj, mornar, ljubezen najina še ni pri kraju, dobil od mene boš razkošen dar, zato, mornar, naj veter nosi naju. Sedaj je čas, ni daleč do noči, zdaj vem, da zate tiha sem zorela; zato sladkost kot mleko me tišči, samota se je v meni razbolela. Le moje vino vase vse pretoči, oropaj me, zadaj mi težke rane, vse vzemi, prav nič naj mi ne ostane. Potem, mornar, s poljubom me omoči, in bo bridkost kot sol se razpustila in pred teboj nov dar bom razgrnila. 29 DNO Svoje telo si otrla z oljem strasti, siješ kot mesec na listih vrbe žalujke, z belimi prsti grebeš vrelo krvi, nikdar še nisem bil bolj omamljen od tujke. Noč je vsa gola, kje so zdaj sviloprejke, kje zdaj bogate so halje svilnatih sanj, da jo odenejo? Ah, kličem zaman v tvojih objemih kot pri ognjišču zle čarodejke. Noč je vsa gola, golo telo je in duša, vidim: tok dragocene krvi se izteka v ponor, beg tvoj razpaljen srce le okuša, tvoj vihar, kakor v bregu osamljeni bor. Naj bo, kakor ti hočeš! Le žilo nareži, žilo nareži, ki poje kakor piščal, ki v tem zadnjem vriskanju na njo sem igral, plakal na njej. Vozle vseh žil mi razveži! Kaj bi po tebi hlepel v vseh blaznih nočeh! Lakotnice strasti so napete, odžejan je plamen v žehtečih očeh. Izpij jih, brez tebe bodo preklete! 30 POPOTNICA Naj še enkrat se zgubim v vranje ti oči in lase, naj v dlaneh se umirim kot metulj v tišini jase. Ne odreci ust medice in ne mešaj je s solzami, naj ne bo ti temno lice kakor jelša nad vodami! Smej se, ko bom šel od tod, da popotnica bogata bo spomin in moč za pot, ki spet vodi ti pred vrata. 31 ODPOVED Truden vstal od svatbenega sem obeda, vrat težita tvojih rok kraljevski kači, med zobmi kot grenko jagodo me stlači, naj omami te nocoj pijača bleda! Da, nocoj telo te moje še tolaži, jutri sama boš spomine pestovala, jutri naj bolest ti ustnice ovlaži, saj potem te žalost kmalu bo izdala. Odpovem se, bedna, tvojemu vabilu, naj spet uležem se v krvi usehlo strugo, nočem teh sokov, našel sem sadje drugo, ki čolnarju v prepotenem oblačilu le uteši seganje po zadnjem dnu. Smrtna sapa, tožnih kit me osvobodi, vence vse ugrabi z mojega vratu, golo truplo bom prepustil sveti vodi. 32 V DIMU SAMOTE Še čutim vseh poljubov žgoče kolobarje, še borno je ležišče z rožami postlano, ki s krutimi dlanmi sejala si jih rano, v srce si vrgla jih kot pesem med sejmarje. Še me skeli razburkane noči pepel, nasul bi kot spokornik ga na mlado glavo in romal za teboj v razžarjeno daljavo, ne veš, kako bom v sinjem dnevu osamel! Naročje moje bo kot zapuščeni panj — satje bežečih dni požro naj gladni črvi in molk pobarva naj pozabljene obrvi, zdaj butaro želja bom treščil v ogenj sanj. 3 Muževna steblika 33 OSIROTELE USTNICE Kako so ustnice se radovale, ko začutile tvoje so od blizu in tvojemu so sončnemu ugrizu v zahvalo rdeče rože darovale. Nikdar steze krvi tako dišale še niso mi, odkar so v belem nizu, v bolečini razpuščenem nizu se kaplje sna o tebi v mrak razdale. A ti si vedela, da bi sperele vse zanke, ki pleto jih stebla rok, ko v njih usahnil vseh slasti bi sok. Zato so ustne mi osirotele, zaprla svoje si kot cvet pod noč. Bila je dobra, sanjal bom nekoč. 34 NAJIN CAS JE MINIL Ko si šla čez polje, nisem z vetrom te lovil, odpusti mi, dekle, najin čas je minil. Zbral sem tvoje blede vence in jih vse zažgal, z ožganimi rokami sam sem, vse sem žrtvoval. Spet slepel bom v prahu in moj dan bo krvaveč, hočem, da bom prazen padel, rož mi je bilo preveč. Ko si šla čez polje, nisem z vetrom te lovil, odpusti mi, dekle, najin čas je že minil. 3 * 35 MARJETICA Imel, marjetica, sem deklico, prinesla vsako jutro je poljub in me z bogato rjavimi lasmi zapredla v žarke sanjanih obljub. In vsak večer, ko sem napil se sonca in je oči zasul mi cvetni prah, po prstih je odšla od mojih trav in lepi dan odnesla na rokah. Imel, marjetica, sem deklico, sedaj imam le beli tvoj sijaj, pri meni ti boš vse noči in dneve, opojni mir bo pal na najin kraj. 36 VEČERNA SAMOTA Nočil v umazani sem krčmi, vseeno je, kje dan končam, z nočjo ne maram biti sam, zato brž prinesite vrč mi! Skoz šipe zadnji žarek pljuska, blesti se vino kot resje, v zenicah bujnih žalost vre, ne zataji dlani je luska. Kje, deklica, si, daljna vaba, zavrgel sem te kot pečko, užil sem sam ljubezen vso, nocoj boli, da sem baraba. Vse dala si: srca sredico, bogate duše zlat denar, a ljubil sem, tvoj gospodar, čez vse svobode golobico! Zato sem bil le v burji plamen, prižgal voščenko sem, bolest, prekletim daljam bil sem zvest, bila samo si hip omamen! Kje zdaj si, kje živiš samotna, še bisere v očeh rodiš, še v sklep dlani kdaj zaihtiš, ko pride v vas ti noč tihotna? Jaz blodim po semnjih življenja, vse, kar imel sem, sem pognal, ljubezen sem zabarantal za cesto, brazdo hrepenenja. 37 Kako je žal mi tvoje boli! Jaz vsaj pijačo še imam, škrlatnega veselja hram, kjer izgubi spomin kdor koli. Zato v gostilni zdaj drugujem, kozarec pred menoj žari, mrak v vroči glavi se gosti, našel bom kmalu dom na tujem. 38 V ZIMSKEM VETRU Mraz bruha rože na šipe, bolest v očeh se košati, noč bega srca utripe, kot pes cvili veter pred vrati. O, sam sem na ženitnini, sam v vinu kopljem spomine, pojo že dan petelini, sam v vinu kopljem spomine. Se vrč nekdaj veselil je z menoj usmiljene roke, ki segla, nežna kot ivje, po sad je v veje visoke. In kot se breskev razkolje, odprla nama je usta. Ah, dala nama je usta — še slast na ustnicah polje. In vrč nekoč me hladil je, izmil sledi je poljuba, sijaj v očeh se skalil je, odšla, odšla je preljuba. Zdaj sam sem na ženitnini, sam v vinu kopljem spomine, pojo že dan petelini, sam v vinu kopljem spomine. Mraz bruha rože na šipe, bolest v očeh se košati, noč bega srca utripe, kot pes cvili veter pred vrati. 39 UMIRAJOČA SLA Ko bi ti vedela, kako sem sam, kako poslavljajoča strast se peni, da veš, kako boli posmeh jeseni, bi prepustila željnim se rokam. Nič več bi ne razsipala cvetov, če kdaj okusila bi to puščobo in krutega odmiranja grenkobo, pogubil krik bi mojih te sokov. — Ne, ne usliši me ob tej zli uri, sedaj mi bo razpadla temna kri in nočem, da te divje oškropi. Pozabi me, in če pred tvoje duri zanesel veter bo moj trpki prah, zasmej se in ga stresi po cestah. 40 NA RAZPOTJU V sebi ne morem najti svetlobe, da vanjo potopil bi svoje srce, že davno oskrunil roke sem s smrtjo in vonjem trohnobe. In vendar bi rad te objel in stresel pred te želja bi sijanje, da bi spoznala razpenjene sanje, ki tvoj glas jih je v meni razgrel. Pa saj bom usahnil kakor tema in ti na prsi mi boš pokleknila, da pod tabo pepel je, boš pozabila, ko vzela te vase bo zora svetla. 41 SLOVO Položi mi, dragi, bolni obraz čez trudno sijoče oči, daj, da začutim na licu zadnji, zamolkli udarec krvi. Umiraš in tuja dlan tipajoč neusmiljeno v duši ti grebe. Objemi me, bruhni vame nemir, jaz ne morem, ne morem od tebe! Ko zadnjikrat krikneš v ledeno temo, bom zaihtela med prste, bele od sanj. Ostala bom sama na meji grobov, ti boš pa miren onstran iskanj. 42 ZADNJI CAS PRED ZIMO Sedaj je zadnji sinji čas pred zimo, utihnili jesenski so nalivi, za listja smrt sta srci občutljivi, dekle, saj čutiš, da ne bo šla mimo. Mecesnovih vršičev mi naberi, pobožaj z njimi senčnate obrvi, in preden se dotaknejo jih črvi, s poljubi mirnimi mi jih izperi. Brez solz, ko veter gnili sad omaje, neznaten bom odpadel v prazen kot, le bolj bom zastrmel pričakovaje. Nikar mi z vekami ne skrij svetlobe, naj vidim, da je lahna smrt povsod, naj čutim padanje noči med grobe! 43 JAZ SEM SMRTI PIJAN Deklica, tvoje ihtenje je daleč, strgani žarki lijejo v sinjo ravan in plahi dolbejo davne spomine. Deklica, jaz sem svetle smrti pijan! Roke zdaj iztegam med kroge zvezda, med izgubljene valove noči, da večnost zajel bi, beg njen ustavil in nagnil njen mir nad svoje oči. V tvojih objemih sem slutil življenje, čeprav hrepenel sem preko vrhov, zdaj pa si daleč kakor nebo nad rokami in vem, da blizu so sence bujnih vrtov. Deklica, jaz sem svetle smrti pijan, njene globoke stopinje žarijo v obraz in tiho drobijo strnjeno kri, ne joči, dekle, in skloni se v mraz. 44 JESENSKI SPEV Moj spev je lahak kakor javorova semena, čez polja rosna, peščena ga nosi oblak in kakor pozabljen slak ovija večerna ga pena. In deklica išče: »Ne roke ne žalostne glave ne težkih neder niso jemale njegove dlani, samo molče razpustil lase mi je plave, ni rekel, zakaj mi zakril je razprte oči. In jaz bi rada počila, v njegovo naročje bi položila svoje osamljene grudi kakor košaro z jabolki; naj se od mene ne trudi, bi ga rotila, saj je jesen in dolga zdaj noč je!« Jesen je in vlažna tema se v meni, zadnjem je sadu zgostila, ne bo me samega v noči pustila, dobra je slutnjam srca. Odpadel na črna bom tla, saj dišim že kot gnila trava in listje, trohnim že, moj dih in moj glas ves nečist je, smrt mi v očeh plapola. In deklica joče: »Odšel je, ne bo se več vrnil, nič več ne bova odpirala popja cvetov, nič več ne bova žgala v poletni noči kresov, da zasanjani dim oči bi nama počrnil. Vem, da nikoli ne bom mu mogla s sadovi postreči, ki divja sem čula nad njimi vse bedne noči, o vem, ubogi, ne bo mogel jih niti zavreči! Kako ta praznota za njim me boli, kako me boli!« 45 Moj spev je ves tih, ne moti ga kri, ki umira, ne plakanje v dnevih nemira, moj spev je kot vzdih, kot venec solza je svetlih, ki veter jih rožam otira ... 46 AGONIJA LJUBEZNI Ta noč je kot kadeče se nozdrvi pred gladnimi zvermi bežečih konj, nocoj sem srečal te na trhli brvi, že dolgo goltam v snu tvoj rezki vonj. Daj, pridi, da zabrodiš v lepki krvi, telo te vrelo kliče, pridi ponj, kot vedro, ki so ga razjedli črvi, prenašam breme te strasti — zastonj. Saj vidim, Smrt, da ti čez bele roke ni speto platno dekličine kože in na temenu golem nimaš rože. Vendar le ti razgaljaš zrele boke, le ti počitka dala boš semenu, ki padlo v prst v viharnem bo vremenu. 47 ■Uit. /■■■!. ■ ■ ■ PROŠNJA ZA BESEDE 4 Muževna steblika PROŠNJA ZA BESEDE Moj molk je padel v senco Tvojih nog kot bolna prošnja nemega berača, pretežka Tvoja dobra je pijača in jezik zdaj je tihi plod, o Bog. Srca se je dotaknil večni smeh kipečih juter in otrok ihtenje in smrt dreves in klatežev življenje in klic Tvoj rožni v dnevih in nočeh. Pomagaj mi, besed mi svetlih daj, besed, ki kakor vino se iskrijo, ki molijo Te kot pomladni gaj! Jaz pa bom vedno Tebi pesem pel in kadar moji zvoki dozorijo, pri Tvojih bom kolenih obsedel! 4 * 51 TKANINA REVNA SEM ... Tkanina revna sem, raztrgan prt, pokapan z voskom umirajočih zvezd, ki padajo od Tvojih miz v šelest polnočnih ur in se solzečih trt. Položi me čez mrzli prag svetišča, da vsaj od daleč slutil bom želje, ki Tvoje dobro polnijo srce, razgrni me prek svojega dvorišča. Naj čezme k Tebi hodijo ljudje, naj mi obraz oskrunijo noge, ubogih mojih bratov noge gnojne. In ko mi bodo sanje spet spokojne, ne splaši v mojem vrtu zlatih ptic, ki spale bodo v ognju perotnic. 52 STRAH PRED PRAZNOTO Potopi v noč me in viharje; razbij, razpali ustnice pokojne, ne daj mi videti dlani prosojne, ko segal bom v bežeče mirne zarje. Saj veš, da bom tem bolj o Tebi sanjal, če daleč, daleč boš za jutrom vabil, ne bom, o Bog, nikoli Te pozabil, če val krvi se v grlo bo zaganjal. Iskal Te bom s poljubom Tvoje smrti, iskal povsod in strgani mi prti brisali bodo umazani obraz. Ce zrušil bom se v kamenito gaz, prej ko zažgem na Tvojem se ognjišču, bom vsaj Tvoj beli kamen na križišču. 53 VENEC I. Trohneče vence sem si strgal z glave, ostanki preperelih rož v laseh so znamenje, da moram v vrste teh, ki kmalu jih zdrobijo kepe rjave. Toda zakaj kraljevske mi oprave ponuja pred menoj plešoči greh, zakaj na ustnicah koti zasmeh, če zapuščene noge so majave? Zaman brsti v oblakih kri, zaman, ne bo dežja v očeh, so izgorele, pred sebe mečem roke smrtnobele. Obraz je pomodrel kot cvet plavice, na vrata grobnice tiščim nosnice, poslednjih smrtnih vonjev sem pijan. 54 II. Poslednjih smrtnih vonjev sem pijan, poslednja gnila rosa name pada in duša plazi se med kamni jada, podrt je moj najtišji hram, izdan. In kruh moj nizki je zaznamovan in gobavi berač na pragu strada, iztrgal bom meso si iz smrti hlada in vrgel predenj ga, naj stopi nanj. Naj ne boji se znamenja na njem, naj dober bo kot mrtvim krizanteme, sicer meso bom pustil ptičem vsem. In blodne tolpe krakajočih vran razteple mi drobtine bodo neme. Obup moj sivi je do dna prežgan. 55 III. Obup moj sivi je do dna prežgan, umrli moje deklice so čari, nad njimi srečni tujec gospodari — rad stiskal njeno dlan bi, njeno dlan! Vem, da je moj poljub zasramovan! Podoben sem razpadli davni žari, pozabljeni od dragih v prsti stari, njen prah kakor spomin je razsejan. Utrujenost se v udih mi preceja in noč se spušča kakor gosta preja čez plave rese onemoglih vek. Vihar le zganil gube je oblek in jaz kot pokošene zrele trave sesedel krhek sem se sred planjave. 56 IV. Sesedel krhek sem se sred planjave, negiben sem kot v ilu volčja sled, zastrt z bogastvom blaznih sem besed, po prstih v srcu plešejo daljave. Ukradel v vetru mrzle sem zastave, pod vihrajoči slap sem padel bled in zdi se mi, da usta lepi med, ko se zagrebam poželjiv v dišave. In kot telo deviško se blazina zemlje razsipno vdaja moji želji, v omami čutim, da roke so zdrave. Nacedil vanje kaplje sem pelina, jim dale mirni soj ko mladi veji dobrotljive domače so dobrave. 57 v. Dobrotljive domače so dobrave opasale me z belim lubjem brez, ožarjen sem od nebesnih zaves, obstal sem sredi sinje slave. V večerni luči so steze krvave, neveden sem začel zahvalni ples, bodičevje pritlikavih dreves in kamni vsi mi vtiskajo pozdrave. Raztrgan in ubog sem ko menih, iz ust mi klokota smeh razigran, kdo je raztopil mi obupni vzdih? Privrele strjene krvi so kepe, ko ostre veje so kot roke slepe odprle izgubljencu srčno stran. 58 VI. I Odprle izgubljencu srčno stran robide črne so roke spokorne, samotnih jezer bom oči prozorne iskal, da mi spero globine ran. S svetlobo mehko ves bom obsijan, saj vse razbil podobe sem uporne, pritrjene na srca stene borne, poklekal prednje vsak dan sem bolan. Razgaljeno srce zdaj mirno čaka, da rož in trav semena v njem vzkalijo — prečudne dobre sile v meni spijo. Te moje rane so kot cvetje maka, preveč krvi je motni curek slan, studencev močnih, čistih sem željan. 59 VII. Studencev močnih, čistih sem željan, rad bi napil se iz sončnega korita in rad bi, da bi luč bila razlita čez vso kot ajdov hleb črno ravan. Povsod pridelek moj je posejan, kjer brodim z roko po valovih žita — o naj nikoli se ne prebudita spet žgoči greh in smrtnoblazni dan! Ah, da, moj Bog, rad vse trpim menjave, živim naj reven ah pa brez truda, samo naj, Dobri, bom kot Tvoja gruda. Naj pestujem kot deklice glavo Tvoj mir in kot samotno naj drevo potapljam v dobre zemlje se vonjave. 60 VIII. Potapljam v dobre zemlje se vonjave, v šumeči plamen svežega lesa, v voščeno smolo borov iz gora, v kadila brinovega zublja plave. Praši mi cvetje strgane rokave, ko boža rušo roka mi trpka in ptice, zlati hrošči spod neba počasi polnijo mi dni sanjave. Ponudil Bogu bom od vseh plodov, ki hranim še za dolge jih noči. Nasiti drugega naj dar Njegov! V zahvalo radostno za vse dari postavil v srcu žrtvenik sem nov in spet sem vitki vrč za božjo kri. 61 IX. In spet sem vitki vrč za božjo kri, spet kopljem zemljo kot nekdanje čase, življenje s polnimi cvetovi rase, ponižnih bosih nog se prst drži. V noč soncu romarju se ne mudi in mojo malo čredo v bregu pase, ki z mirnimi očmi z lučjo igra se, vsak žarek v mojem srcu se medi. Ne bom se vrnil še v naročje koč, dokler še kolesnice zrem med poljem, zdaj ob žerjavici sedim pojoč. Se v belem dimu zibljejo kotanje, s pobožno pesmijo kot zlatim oljem prsteno grlo močijo mi sanje. 62 X. Prsteno grlo močijo mi sanje, kot da bi čutil ljubice utrip in roka ni več kakor mrzel ščip, ki plazil se nekoč je čez kostanje. Otrpnil sem in dragoceno spanje kaplja mi na telo z razcvelih lip, tišina ni samo razkošen hip, je večna luč in njeno trepetanje. Nekje otrok brez bolečin umira, jaz pojem kakor vedno mu na pot, njegova milost dušo mi izpira. Tu bom ostal vse dni, na tej obali privezal bom svoj razmajani brod, nikdar več ne zastro me tuji vali. 63 XI. Nikdar več ne zastro me tuji vali, kaj sanjal bi o vodi daljnih strug, ko dobro mi je v krogu božjih slug, za svojega me brata so izbrali. Čeprav na mojem srcu počivali so ptiči, ko leteli so na jug, ne plakam več za njimi, zdaj sem drug, spomladi, vem, me bodo blagrovali. Spomladi bom kot gaber zelenel, v globinah svojih bom sladko trpel, ko zacvetel iz lastne bom prsti. 2e zdaj v opoju duša mi prepeva in ob pričakovanju tega dneva drhteč v veselju legam na oči. 64 XII. Drhteč v veselju legam na oči, neznana topla slast mi kri prevzema, ne bom izvil se iz božjega objema, zato blagoslovljena kri kipi. Naj ne preste jem posvečenih dni, moj Oče, naj ljubezen me razvnema in naj bom dolgo dolgo bakla nema, ki potnikom samotnim v noč gori. Saj sam bridko okusil sem iskanje in vem, kako so ranjena kolena, ki jih ožge nemirna sla ognjena. In Ti si tako dober, saj z menoj si bil usmiljen, in da zdaj sem Tvoj, Gospod, podaril si mi odpuščanje! 5 Muževna steblika 65 XIII. Gospod, podaril si mi odpuščanje, čez krotka usta vino si razlil, da bi ljubezni Tvoje se napil, da bi pozabil vse poti nekdanje. Kot cvet razgrnil predte sem molčanje, moj strah pod Tvojim plaščem je minil, tu spal bi rad in naj dežja naliv, naj sončnih žarkov boža me igranje. So bratje bolečine zakopali, z vetrovi grenki zvoki so zbežali in z moje glave cestni prah izginja. In moja pesem v plamen se spreminja, lupina sanj vse bolj je sinja, sinja, bogat sem kakor tihi glas piščali. 66 XIV. Bogat sem kakor tihi glas piščali, v srce cedi se divjih panjev strd, moj zlati dan široko je odprt, na gmajni so pastirji zaplesali. Otroški vriski so želje mi dali, da z žametno prstjo bi bil zastrt, da kmalu bi poljubil zrelo smrt, da bi v rokah cvetovi mi razpali. Nič več razpadanja se ne bojim, čeprav mi všeč je to čakanje bežno, ko čutim, da v globinah že zorim. In da okrasil bi prezveste splave, ki pluli bodo čez vodo brezbrežno, trohneče vence sem si strgal z glave. 5 * 67 MAGISTRALE Trohneče vence sem si strgal z glave, poslednjih smrtnih vonjev sem pijan, obup moj sivi je do dna prežgan, sesedel krhek sem se sred planjave. Dobrotljive domače so dobrave odprle izgubljencu srčno stran, studencev močnih, čistih sem željan, potapljam v dobre zemlje se vonjave. In spet sem vitki vrč za božjo kri, prsteno grlo močijo mi sanje, nikdar več ne zastro me tuji vali. Drhteč v veselju legam na oči: Gospod, podaril si mi odpuščanje! Bogat sem kakor tihi glas piščali. 68 NEDOKONČANI VENEC I. V molitev naj se razboli beseda, ki zanjo trgam se s Teboj, moj Bog! Propadlega poberi me v svoj krog, bolest po Tebi me ko rja razjeda. Besed Te prosim, da srce odtoči odvisno kri za davek Tvoj, o Kralj! Za sina, ki je šel za srečo v dalj, ne prosi siva mati bolj pomoči. Besed, oj kot ljubezni je objem, kot trta močnih: do vseh lin se vzpnem, kjer sopejo po Tebi žejna usta. Srce zavrglo mir je delopusta in vriska, kakor rezgeta vihar — v pijanost me potaplja ta Tvoj dar! 69 II. V pijanost me potaplja ta Tvoj dar, ta ogenj, ki me hoče razdejati, porušil je ponosni grad prevar, nemir ta kruti zdaj se z mano brati. In z novim vinom mi natakaš vrč, vse težje in močnejše kot mladost je, s pestmi me biješ, tršimi od grč, kot vse, ki so na zemlji Tvoji gostje. In na zemljo mi dnevi so začarani, kot s kodri sem ovil zapestja s travo, a vem, da norec sem, ljubimec varani. Samo nemir Tvoj zvest mi je vsekdar in čas beži, kot Bistrica gre v Savo, med nebom, zemljo sem pojoč ovčar. 70 III. Med nebom, zemljo sem pojoč ovčar, ujel v srce sem plodnosti požar, in luči vseh studencev v njem mi poljejo in zlate sončne sulice ga koljejo. O, naj iz mene vdre življenja moč, privri svetloba, belec dirjajoč, da spletem grivo ti z dlanmi razgretimi, in pošljem v dalj te s sanjami razpetimi. Zakril bi rad, da sem spomin na deda, in vse, prav vse razdal, razdelil sebe, vso dušo vsakomur, ki mimo hodi. Zatajil deda ... Milostljiv mu bodi, zdaj vem, kako me divja žalost grebe, ko pušča samega ovac me čreda. 71 IV. Ko pušča samega ovac me čreda in ne bom strigel več njih mehkih run, bojim se že prezebanja in cunj, rumen obraz že zdaj mi kaže beda. In vendar, kaj je dni prebela volna: snežinke v soncu, na jeziku sol. Šepečeš, da je kratka pot domov in da ne pojde z mano skrinja polna. Zato popotni vse naj razneso, le milost daj, da grlo se izpoje, še preden Smrt potiša pesmi moje! Saj zanjo sem zamešeno testo in čutim jo, ko rast me najbolj pali. O, kakšni prsti so življenje stkali! 72 v. O, kakšni prsti so življenje stkali in kaj so mi v to culo zavezali, da z njo potepal bi se v večni čas in Smrti večno rogal se v obraz! A kadar je nositi jo težko, pod glavo bi jo dal in vzel slovo od vseh stvari, ki sem se z njimi družil, da včasih rad bi s Smrtjo se okužil. Miru bi rad pred gladnim hrepenenjem, čeprav pomlad preraste me z zelenjem, morda se kopmenj znebi mrlič. Pil bom. Kje so zidanice ključi? Hrepenenje v nezavesti me ne muči, pred njim drhtim kot žrtveni kozlič. 73 VI. Pred njim drhtim kot žrtveni kozlič, pred hrepenenjem, nožem, ki ubija, vendar rasto zenice kot brstič, lepote hrepenenje je gostija. Razpet sem med slastjo življenja-smrti, do blaznosti, Lepota, te bom pil, v prešernem plesu z mano se zavrti, ob tvojih nogah čelo bom razbil! Ti vredna si, da moja kri ti streže, počakaj, kmalu gležnje oškropi ti, ne beži kot v daljave modre ptič! Ojoj, Gospod moj, pal sem v strašne mreže, ni to upor, da nočem ti služiti, Ti veš, da sem samo ubog hudič! 74 VIL Ti veš, da sem samo ubog hudič, veš, kakšnih rož si vdihnil krvi blazni, Ti, Bog, ki daš utripati golazni, zardeti češnji, kot da je deklič, ki daš, da soncu se razgali grič, zasej se vame in srce izprazni, odreši me sveta, te težke kazni, da bom ostal s Teboj brez vsakih prič! Na dnu vsega se peniš Ti, si Ti, Ti, jezero, neskončno hladni vali, šele pri Tebi vse se umiri. Da boji bi pri Tebi se končali! Tako sem slab, le up se Te drži, Ti Gospodar si duše in živali! 75 VIII. Ti Gospodar si duše in živali! Ah, duša, v gobavih dlaneh zlatnik, v dlaneh, ki krči skopi jih bolnik, Ti čakaš, da iz njih se zakotali. Kdaj še so za Gospoda Te priznali, ljubezen, sen o sreči, groze krik — vendar me mami svobodni Zvodnik, da padam kot pod kamenjem drhali. Pomagaj, milosti naloži jarem, brez Tebe ni mi pomoči, Gospod, kako naj sam Zvodniku glavo starem? Pritisnem usta naj na rob posod, ki še diše po Tebi, Vinu starem, s poljubom težkim snubiš me povsod! 76 IX. S poljubom Tvojim varen sem povsod, ne šteješ v zlo molitev mi izdavljenih, za zdravje jok mi daš ko grenek plod, ne vprašaš za račun o dneh zapravljenih. Lepota! Ti! Poznam te skoz tančico solza kot sonce skoz žareč oblak, spoznal sem, revež, zlato te pšenico, za glad do zdaj dobil sem ovsenjak. Ti si nebo in zemlja, jaz pa volil odpadke zvezd in sadja sem lupine, krvav izpraskal sem se iz zablod. In vendar si za pevca me izvolil. Če hočeš, da bom Tvoj in poln vedrine, pokliči k soncu me na sinji prod! 77 X. Pokliči k soncu me na sinji prod, da vredno tamkaj proslavim Tvoj god. Zgaral sem se za svatovsko obleko, dlani ko usnje so in ne ko mleko, za ples pripraven nisem, sem bolj trd, v obraz — če ne bi sanjal — bil bi grd. Me ljubiš? Vsaj za norčka me porabi, da Tvojim vriskal v srečni bom pozabi! O, kdaj uzrl bom luči Tvojih miz! Morda še ni raztrgan padcev niz, tako globoka duše je kotanja! Morda hudo bo, da še solz bom stradal, vendar bom s pesmijo srce prebadal, ukaz Tvoj v krvi k petju me priganja. 78 XI,—XIV. 79 MAGISTRALE V molitev naj se razboli beseda, pijancu si zaupal ta svoj dar, med nebom, zemljo sem pojoč ovčar, zapušča me ovac, oblakov čreda. O, kakšni prsti so življenje stkali, pred njim drhtim kot žrtveni kozlič, Ti veš, da sem samo ubog hudič, Ti Gospodar si duše in živali. S poljubom težkim snubiš me povsod, in kličeš k soncu me na sinji prod, ukaz Tvoj v krvi k petju me priganja. Berač bi bil brez svojega vriskanja, samo srce imam od vseh stvari, srce je sadež, ki diši, diši. « 80 NEČISTI ČAS 6 Muževna steblika NEČISTI CAS Gospod, udari, nastavi svoj nož na grlo, ki stiska ga trpkost pelina, pretežak si oprtal življenja mi koš, Gospod, trpim kakor črna živina. To breme! Ti hočeš, da nosim ga v hrib, kjer gnezdiš kot sonce med bori, kjer čakaš, da obogatiš za burnega srca utrip. Zakaj me z bridkostjo kakor z mlekom natakaš? Vse dneve si zvrstil v žalostne rajde, tam daleč, tam v zgodnjem jutru pa sanja mladost, ki zdaj za srce besed več ne najde, joj, kakšen, kakšen je čas to, ki sem mu gost! Z iskrečimi srci se kot s kamni igra, na rokah kri razkazuje bahato. Jaz moram požreti vse, kar mi da, saj gost sem, čeprav raje goltal bi blato. Gospod, končaj, o končaj mi z življenjem! O, moral bi biti sam z grmado ljubezni, a čas me obdal je s krvavim žarenjem, bolj gnusnim kot dah je nečiste bolezni! Usmili se prošenj, kri drago ihtijo, že padam, sla v meni se v temno krohoče, že skoraj ljubim pijano gostijo, Gospod, raztrgaj te gadje obroče! 6 * 83 NA BLAZNIH POTEH ZAZNAMOVANI Med sivimi zidovi mladih let ležijo zakopani žalostni spomini. Pijana duša ob priprti lini strmela je na razdejani svet. Moj oče bil je na steber pripet, ob njem klečala mati v bolečini in v njeni je raztrgani globini zamiral srca strtega drget. Otroci smo zbežali v gluho noč, ljudje so vžgali v čelo nam obroč, da bo berače vsakdo brž spoznal. Življenje je udarilo ob kamen in zagorelo v divji, blodni plamen. V spoznanju težkem blazen sem postal. 84 PESEM STAREGA BERAČA Zakaj me gledate kot bližnjo smrt, ljudje, kot da prišel bi iz tujine, zakaj veselje vam z obraza zgine, ko zazija pred vami svet odstrt? Ah, pojdite! Saj vidite, da srd na ustnice mi lije vroče sline, da se zavijam v mrtve globočine človeških src kakor v mrtvaški prt. Ne maram iz vaših mrzlih rok darov, usmiljenje me prazno peče huje kakor preziranje bogatih tolp. Ze davno se je zrušil beli stolp, ki svetil mi je sredi vode tuje. Klicanje je zadušil šum valov. 85 OBUP Dejali ste, da sem odveč postal, ker roka mi ne more ujeti stroja, ker pač iztekla se je ura moja in starec sem pred vami trepetal. Vse dni mladosti temne sem vam dal, vso mlado silo, hrepenečo boja, in zdaj, ko mi je borna luč brez soja, ste vrgli me na cesto z varnih tal. Doma me čakajo otroci lačni, kot rane so odprta drobna usta. Pred mano se odgrinja cesta pusta ... Napil bi se, da bi v pozabi mračni našel morda toploto duši bolni. Saj ognja danes so le blazni polni! 86 VPRAŠANJA IZ PODZEMLJA Joj, mamica, zakaj smo brez denarja, da ti ne moreš sobice plačati, ne moreš kruha našim ustom dati, zakaj nam tesni molk le odgovarja? Nad nami videli smo gospodarja podnevi na blazinah mehkih spati, zakaj pa ti trpeti moraš, mati, zakaj te noč in dan življenje udarja? Zakaj ihtiš med dolge, suhe prste in vročično strmiš med naše vrste in se potapljaš v žgoč oči sijaj? Povsod je sonce in ljudje pojo, le nam in tebi je tako hudo. Joj, mamica, povej, zakaj, zakaj? 87 TEPTANA KRI Nekoč sem v sanjah videl lepo sliko: med nageljni na oknu tvoj obraz se sklanja k meni kakor zreli klas in trosi v dušo žetev mi veliko. Dekle, ob tebi kri je zašumela, zahtevala je svojo davno žrtev; ko pa spoznala tvoj pogled je mrtev, v bolesti trpki je okamenela. Brezdomca sva pod sivim, mrzlim nebom, kot tisoč bratov, sester v tujem kraju teptani krvi iščeva utehe. Vrniva se domov! Morda pa s hlebom na pragu mati pričakuje naju. S solzami bova si izmila grehe. 88 UPANJE Ob cesti, v blatnem jarku drgetamo, po žilah blato mrzlo se pretaka. Umazana je naša misel vsaka in mračne stisnjene oči imamo. Pretežko breme leglo je na ramo, da vsakdo v skriti lasti komaj čaka, kdaj zgine plašč večernega oblaka, da pademo nekje na gnilo slamo. Takrat morda odpro se tiste duri, ki svetijo se v blaznih nam očeh ob pritajene želje bežni uri... Ko ne bilo bi vrat do toplih zvezd, bi zgubil se korak na temnih tleh in kriknila v temo bi naša pest! 89 GONARSKI SONETI 1942 VSE Zavlekel sem se za barako v hlad, oči mi širi luč ko rdeča rana, od žeje tiha usta so sežgana, kdaj pljunek bo krvav postal zapad? Brezmejna je sinjina kot moj glad. Nekje so moja polja, moja hrana, nekje mladost mladosti je pijana — pa kaj bi s tem, že davno nisem mlad! Umazan črv sem, ki zdaj zdaj izgine, ni v meni več domačega neba, le lačen pes sem, ki zdaj zdaj pogine. O kaj ostalo je še od Vsega, od hrepenenja duše v visočine: za hlebček kruha dal bi kos srca ... 90 SVOBODA Tovariš, čuj, nikar ne sej več kvant, postani resen, kmalu bom umrl, zavil v odejo in oči zaprl, morda nocoj še, ti veseli fant. Nikar se s tako grozo mi ne smej, oči imaš ko dva velika novca, za mrežo tu se delaš pustolovca, pa se bojiš svobode, cest brez mej. Razumeš? Saj nekje pač mora biti, — vem, da umiraš tudi ti po njej — nekje se je najedel bom do sitega. Nekje... Kjer bo lahko mi pozabiti podobo matere, sestra in prej še doma se kadečega, razritega. 91 DOMA Kako doma je dobro in lepo, vsi dnevi nosijo klobuk po strani, dekletu sladki zlezli so v glavo, da sanja le o svatbi razigrani. Pa kaj bi ne! Njen oče dom pripravil, pobelil vnovič izbe za sprejem, zdaj le še čaka, da bi me pozdravil, da jaz kot dedič mu oči zaprem. Tovariš, daj, s pestjo me daj po glavi! Kam raste sen, saj skoraj sem pozabil, da sem preklet kot ves moj borni rod. Ne bom je zrl v nevestini opravi, očeta so zagrebli ji na Rabu in jaz nekoč segnil bom bogve kod. 92 DOMOV Ah, kmalu bom doma, da bom prepeval na veseli preji, ah, kmalu bom doma, že mošt kipi v uteho moji žeji. Že čaka mati me s povreslom svojih belih, belih las, da z njimi moj poveže gibki pas, ne sme čakati me. Zato bom šel od tod, ker bolna pesem duše ne nasiti, nikamor nimam glave položiti, zato le brž na pot! Tu sanjal bi zaman o sinjem kelihu, ki Bog v njem spi, tu ni neba, le matere oči so kakor encijan. Ah, kmalu bom doma, da bom prepeval na veseli preji, ah, kmalu bom doma, že mošt kipi v uteho moji žeji. 93 POT BREZ KONCA Reci mi, mati, besedo, besedo v slovo, vidiš me zadnjikrat, mene več k tebi ne bo. Pokropi me z blagoslovljeno vodo, da najdem vsaj konec poti, mati, jaz pojdem duše iskat, mati, tja, kjer jih ni. 94 PREDPOMLADNA SLUTNJA Ko izpijo bregovi luč in v mir zahrepenijo veje, mi groza z ranjeno glavo ognjenih zrn v srce naseje. In v predpomladni želji prst poljubljam, v sanje potopljeno, in žejen iščem sveto kal z življenjem mladim prepojeno. Joj, grudo je oklenil mraz, med prsti kepe se drobe, zakričal rad bi kakor blazen, a sinje ustnice molče. 95 RAZPOKANI PLAMEN Nekdanje dni iskal sem dobre žarke poslednjih blodnih ustnic in besed, iskal živali dobrih nemo sled in sem pogrezal se v brezzvezdne jarke. Lovil sem vase mraka lesketanje, ki večno se v samotah gor krohoče, ki z ledom je ovil roke tresoče, da komaj čul krvi sem šepetanje. Obstal sem zmučen pred noči nasipi; bolestno so vzdrhteli daljni kipi, da peska sem na glavo jim natrosil. Pozabe v temi nisem si izprosil, zaman sem ječal skozi trdi dlani. Izgubil pot ob uri sem razklani. 96 SACRUM DELIRIUM Strastno sinja je neba lobanja, je kakor gosta svila bujnih prsi, ki s svojim mlekom mi slade spoznanja, boleča kot v močvirjih gnili trsi. V vrtincu težke sem krvi zgubljen, skrivnost srca dotika se z goloto. Sejavcu v burjo bil sem lahek plen, razmetal moje seme je v samoto. V odmaknjenosti plahuta zavest in moja sla, življenje, kri se spaja z razgaljenostjo neodkritih cest. In moj obraz je spačen od vetrov, pode vse dni od kraja me do kraja kot nage duše, ki gredo domov. 7 Muževna steblika 97 TO JUTRO ... To jutro je polno samotnih trav in jaz pastir sem v gori zapuščen, kako je po bregovih mah zelen, v laseh imam razkošje cvetnih glav. Vsi prsti trepetajo po piščali, glasovi tihi božajo roko, tako rad segel bi v globoko dno, kjer brez glasu so bratje obležali. V slovo zaklal sem svojo ovco belo, razlil sem kri čez čelo jim veselo, da videli bi mojo bol v temi... Spomini... Ni več bratov ne krvi in kakor v mirno žalostnih obredih, bom vedno tožil v jutru v zvokih bledih. 98 NEZNANA NOC Neznana noč je kakor zreli cvet, ki vase skril zgubljeno je čebelo, iščoča usta pijejo strupeni med, telo skrivnost je duši razodelo. Ožgana debla ob pozabljenih vodah z razpadajočo senco v meni žgo, spomin je oškropljen in na rokah, zaznal sem divjo glino in temo. Ne vem, kako... saj jaz sem sredi razdejanja, pomladne vihre mrzlo steklenijo, o, in žito poteptanih polj poganja, odrevenele zvezde pa zaman ihtijo. 7 * 99 BLAZNE HVALNICE I. Škrlaten mrak ovija mi telo kakor svetlikanje pohotnih rok, v očeh suši se sinji sladki sok, zenice prazne pijejo temo. Zagrebel sem se v kupe sončnih rož, rumeni listi božajo spomin, ki ranjen išče cesto iz globin, da bi počil v blazinah mačjih kož. Praznoto sem otipal pred seboj in zdaj odnaša njeno me kričanje v goščavo blaznih sanj kot divji roj. Vse rdeče je, le tam v neznanih dneh molitve belo sliši se veslanje in kliče me močneje kakor greh. 100 II. V kapucah blaznosti oznanjevali so žreci v templjih pogubljenih dni, da blagoslov raztočene krvi ne bo počival na glavah drhali. Prešel sem mrtva mesta in oaze, okraje vseh cerkeva, mošej in shodnic, povsod je luč krvavih vlažnih podnic rodovom golim risala obraze ... Joj, zaželel sem prag si samostana, kjer med beračev starih prazne sklede položil žejnih ust bi vrč brez dna. Morda bi ga oplaknile besede, vabilo k svatbi, ki mi je neznana, za presvetal obed krvi, mesa? 101 III. Na gori, milostno razpeti v soj zblaznelih in razpaljenih teles, sem zastrmel v umirajoči ples in zvrnil polni vrč sem pred seboj. V srce mi padla vranja je perut, zakrila kri kot davni težki greh in razklenila tiha usta v smeh, da vzplapolal sem v plamen žgoč in krut. Goreti hočem, sebi, novim dnevom, zažgati vsaj grobovom suho prst, da zapojo s spokornim, zadnjim spevom. Kaj mar mi, če potem zgorim v obup, če bom potem samo pepela kup, da le bi našel prej do mrzlih krst! 102 OBLAKI TRUPLA SO ... Oblaki trupla so v teme kanalih, vihar jih je pred smrtjo onečastil. To noč je, da bi dušo upropastil, nazaj bi ne iskal je v sanj zrcalih. V pijači stopil dobre bi spomine, čeprav le kislico dobil bi zanje, nemiren sem kot vode je grgranje, nocoj ne maral bi za zvezd drobtine. Nocoj vsak blaznež z grozo veseljači, ki polknice od duše mu odtrga in vzame luč mu, ki nad njo je bdel. Čeprav je gol, za milost ne berači, samo ječi ko lipa sredi trga, to noč obraz v dlani bo dupla del! 103 POSTOPAČEVA SMRT Meum est propositum in taberna mori. Pijan sem čez ta prag se opotekel, samo tu polkna niso še zaprta in vabi me nad vrati žolta trta, da vina mi nihče ne bo odrekel. Nič več v laseh mi burja ne vihari in spev cesta me več ne bo preplašil, —• ne vem že, kdaj mi je srce oprašil — iskanja zapustili so me čari. Za pot sem smrti goden potepuh, od vse krvi le vina bo škrlat z razprtih ustnic morala izprati. Ko med vlačugami mi bo končati, kraljico čakal bom, izgnani svat, da me poljubi ko zavržen kruh. 104 LEPOTI Kako me mučiš, o Lepota strašna! Kaj mar so ti zavržene oči, ki v njih po tebi rosa plameni, izgnancu svojemu ne nudiš brašna. Zapustil vse sem, ker je ustna plašna cedila kri pod tvojimi zobmi, vsesal sem sapo, ki težko diši in zdaj povsod te ljubi noga prašna. Odstaviti od ust me hočeš krutih, od tihih, rdečih ust, s krvjo posutih, ki v žilah mirnih je nekoč mi tekla. Če res besede mi ne boš več rekla, če res umreti moram ves ubog, te prosim, naj umrem od tvojih rok. 105 NE DAŠ MI, SMRT Ne daš mi kruha za samote glad, ne točiš ustnicam slasti medice, le sanjam kažeš daljne zelenice, slepeče rosne srage tvojih trat, zrela kakor pred trgatvijo gorice! Da v tebi bi odkril lesket naslad, prižgal sem rok pohlepnih voščenice in pustil moljem sem tvoj plašč kraljice, zakaj zdaj vidim le kosti zaklad in zakaj pustiš šumeti moje klice? Ce tvoj sem, pusti me v svoj blazni grad, viharji rož naj strgajo nosnice in zadišijo pograda stranice po tebi naj, ti vseh strasti razpad, ti, ki k tebi peljejo vse kolesnice! Kaj čakaš, ko mi nočeš dati nad, da kdaj podrl bi težki strop temnice, ki vanjo vrgle so me rojenice, glej, prosim te, naj kmalu bom gnilad, kdaj že neme vse življenju so zdravice! 106 POGORIŠČE Spoznal sem, da so zdaj mi roke tuje, da prosijo bolestnega objema, da izgubljeno dušo sla prevzema, ko v valoveči luči omahuje. In vem: ne bom nikdar ugasnil sveče, ki divje pleše v oknu nasmejanem, naj le pred mrakom žejnih ust trepeče in mi v obraz svetlobo vso razmeče, samo da čutim dih po vsem ožganem! 107 NEKOČ BO LEPO Nekoč bo lepo, ko blazni bomo ob ognjih čepeli in bomo odprte rane imeli — nekoč bo lepo ... Pijana bodo legla naša telesa, v zubljih steklenih veter bo pel in mehke trave in zemlja in mirna drevesa bodo tonila v brezmadežni spev. Med prsti dnevi bodo drseli kakor semena, srca ne bo nam več trgala rast, v očeh bodo žarela domača slemena, čas večnega molka naša bo last. Nekoč bo lepo, nekoč bomo roke v prst zakopali in bomo življenja sokove spoznali; takrat bo lepo ... 108 TORZO KRIČANJA Pred tabo vse peroti oblede, kot da bi dolgo bežale v dežju, vse roke pred teboj se spremene, moje kot žalostne vrbe so tu. 2e tvoja sapa v ozke žile gre, konec je zrelosti ajde, medu, pogledi mrzli mi povsod slede, daj mi že enkrat poljubec miru! 109 * ! ŽALOSTNI ROG ■ ■ \ VSE BO MINILO ... Na grudih pozabe splahnel sem v kadilo, z radostjo zavrgel sem ljubo ime,' kot trave v jeseni so zlate roke, vse bo minilo ... Kdaj že se v tolmunih bežanja je vse pomirilo, na sramotnem kamnu leži mi srce, v odprtih prekatih vlakna krvi rumene, vse bo minilo ... Ne zapusti me več temno sporočilo, ki materina ga usta očem govore, ki se ospe iz objema v ljubezni razpadle žene, vse bo minilo ... 8 Muževna steblika 113 MATERI Zalostinko to naj tebi pojem, mati moja, vseh noči predica, ko brni kolovrat budnih časov. Naj s to haljo tvoj spomin odenem, vidim te kot v mesečini brezo, revne ti srebri ljubezen kite. Vidim te pred križem v kotu stati, grčave dlani poklanjaš Bogu kakor meni nekdaj kruha krajec. Od neurij so oči umite, jasno: menda te oplazil nebes z robom je, ko so prešle nevihte. Upanje v žil štreni tiplje žilo, žilo, ki — spoznal sem — k meni pelje, kot nekdaj jo hraniš s svojim brašnom. Prehudo je, mati, naj ogrnem tvoj spomin s te žalne pesmi plačem, oj, ne vabi me, nikar me, mati! 114 TOŽBA NEPLODNEGA Sočna je zemlja v večerni višnjevi luči, strast mojih blaznih očetov me zadnjega muči. Dali so mojim podedovanim očem, da v njih se pijanost pretaka, pijanost prezrelih plodov, dali so name roke iz mraka. Ljubim zemljo, bolestno, kakor so oni ljubili, ljubim njihove kot brazde sive glave, zakaj mi neplodnost so podelili? Bridko je zadnjemu življenje v vetrove razliti, tožim, z obrazom v zemljo zarit, bridko je, bridko je zadnjemu iti. 8 * 115 ŽALOSTINKA Kje je tisti čas, ko sem bil pramenolas poet, ko sem nosil v rožnih ustih cvet in je kot cekin zvenel moj glas? Vse prešerne dni sem prepel na pašnikih ljubezni, metal kamne v igri neoprezni v vsak tolmun sem sanjavih oči. V pernicah oblakov ležal tih sem, ljubil me je dež, sen je bil svilen ko mlada rž in lahak kot cule siromakov. Bil doma, doma sem, gruda, težka kakor zlata ruda, hlebec, dar očetovega truda — oh, želje, ki vsako noč jih pasem. Kje je tisti čas! Zdaj obup mi kruh življenja reže, kri tujina v svoje čaše streže, kmalu, kmalu bom kot prazen klas. In bom onemel! Ko me v drči dni, ki še ostanejo, hlodi mrzlih trupel zmanejo, kdo iveri bo sežgal v pepel? Saj ne bo sestrice, da bi v ruti nesla jih na Zale, ne bo materinih ustnic, da spoznale bi kot sol domače me solnice. 116 In ne bo očeta, ne bo mene, da bi sad rodil, joj, moj Bog, da sem tako grešil, da je v meni smrt rodu spočeta! 117 UMIRAM Umiram... Dež pomladni v metežu vonjav ponoči je oplaknil okna, zdaj jih sonce liže. Pripeli gnezda ptiči na muževnih vej so križe, prepoln življenja je brsti ček se razklal. Trobentice zbudile v noč zaklete so junake, — to srca so, te plodne kepe, kjer požene vse, kar kdaj iz Stvarnikovih se dlani ospe — zdaj vpletajo kraljičnam v lase sončne trake. Umiram, jaz umiram... Dan kipi čez rob, bogat je svet, ne briga se za skledico srebrno, zdrobi jo ... Sonce je proseno zrno, na ustnicah je duša, kot na strehi ždi golob. Umiram... O, tam v gozdu se nekje šopiri šoja, nekje tam potok peti je začel. Tam na kožuhu trate rad bi obsedel, nad mano svetil bi dišeči grozd negnoja. Strmel bi dolgo, dolgo, ko bi ležal vznak, okrasil čelo z vencem bi zaspanca, položil glavo bi na roke kot na hrbet janjca, in tovor grehov, oh, kako bi bil lahak!... Samo sperele žarke rok pred sabo razprostiram, nič drugega več nimam... O, in v jaslih dni za klajo radostnim ovcam travica zeleni, travica zeleni... In jaz umiram, jaz umiram! 118 SIN Kakšna je žalost se razbohotila v meni, na vse so plati razletele se sanje, kakšna je žalost se razbohotila v meni, kaj palo v votlini je veseljaške lobanje? Z naše ure na steni so padle uteži, le glad me k beraškemu goni obedu, sam sem, tišina se trese v pajkovi mreži, nisem vreden, da bil bi očetom na sledu. Ni jih, pogumnih, da bi z menoj nočevali, ko golih ledij bom spustil v poslednjo se borbo, ni jih, da bi moji duši svečo držali, ko bo pustila telo ko izpraznjeno torbo. Ostal je le kanec voščenke v bogkovem kotu, poljubljam ta vosek ko slane žulje težaka, gnetem ga, kakor prah na vrtoglavem sem potu, kako rezka pijača se v srcu pretaka! Žalost srce v plitvine spominov krmari, nisem izpil do gostega dna še ta kelih, zadnji moj dan izcurel bo v sinji sopari, v kelihu berem kakor v očeh zoglenelih. Bil izstreljen sem z gibkih tetiv hrepenenja, brizgnil sem skozi od sonca nakodrane dalje, čeprav sem zaplel se v vse krošnje življenja, bil sem ubog, bolj ko borovec brez tal je. O, kakor mah sem ljubil razvezane kite, ustnice strastnih noči bile niso mi neme, znal razumeti s poljubi sem prsi razkrite, kot da v krvi imel bi praprotno seme. 119 Divje zvenele so šipe vseh kamer zasoplih, kadar med nageljne pljusknil kepo prsti sem, šele danica prižgala žalost v objemih je toplih, žalost, kakršni kriki neodposlanih so pisem. Zdaj vem, zakaj žalovala trepalnic je rosa, — takrat sem stregel jo kakor vrelec z lapuhom, vso sem izsrkal ji, ko stala je bosa na jutranjem pragu, gosteč z dlanmi me ko s kruhom Zdaj vem, kakšno brinje daljin je gorelo med nama, zdaj, ko umiram na produ vode domače, brez ovratnic otroških rok razpadla bo sama, tudi jaz sam sem, kdo bo zamesil zadnje kolače? S šipkovim plodom krvi umazal sem platno, platno, ki stke ga mati v najhujši bolesti, joj, mater najdražjo sem ranil stokratno, ko smukal klasje ljubezni sem v lakotni pesti. Toda nekdaj izpljunil vso sem grenkobo, bil mlad sem in slina mladih ust mnogo zaceli, preukal, ko da sem šmarnico pil, sem tesnobo, vendar počasi, počasi so dnevi trohneli. Zapustil brazde sem dedne v sončnih luskinah, kaj mar bili so mi voli, z mahom porasla korita, kjer sem napajal oči v njihovih, v vodnih globinah, odšel sem, nisem predal se moči kalečega žita. Domači rotili so v tihi molitvi me, v kletvi: »Blazni edinec, ne hodi!«, a vendar srebrni so curki dežili v malho pogoltno ob žetvi, šel sem, za mano so zlili korec prošnja: »Vrni se, vrni!« 120 Kakor skrivljeni gabri v modrino sem grabil, ki za gorami prodaja globoki svoj žamet, vse srebrnike pognal sem, vedrino pozabil, grozi sem vdal se, ko je zaplakala pamet. Tu sem spoznal, kaj sem iz grudi vsesal rojenice, — kdaj vetrni plaz razbil je v letu žerjave? — žejen sem bil, čeprav sem pil iz tuje kapnice, dišeče, kot da se rodni ognji kade iz daljave. Pozno se vračam, beg me vsega je oplenil, prepozno, nikogar ni, le duri vame kričijo, nikogar ni, tih bom pred mrtvo ognjišče počenil, tukaj bom odgovarjal za domačijo. O zemlja, lazi ko rjuhe v bregeh vihrajoče, dušo polni spomin na razpaljene frate, vso blagodat gmajnskih sadežev hoče, o zemlja, da mogel kd j pozabiti sem nate! Saj mi odpuščaš, da mi oditi bo laže, Smrt v gošči za hišo ko srna ranjeno-boka, daj, odpusti mi, saj ti si najdražje, kar je ranila puščica strtega loka. Sin tvojih bokov, rdeči ogorek očetov, saj si mi Mati, rod moj iz tebe izhaja, sprejmi me, vem, nočeš varljivih obetov, konec je blizu, čuj, pes v tujko laja. 121 ■ LIRIKA FRANCETA BALANTIČA V začetku leta 1942 je France Balantič pripravil rokopis pesniške zbirke Muževna steblika in ga predložil tedanji založbi Ljudske knjigarne; bil je tedaj mlad in komaj znan pesnik, saj je prve pesmi objavil v reviji Dom in svet šele leto dni poprej, spomladi 1941. Tudi sicer je bila njegova pesniška pot še kratkotrajna, saj lahko po ohranjenih zapi¬ skih, kjer je Balantič za interno vednost popisal pesmi po času njihovega nastanka, sklepamo, da so se mu prvi stihi, ki so imeli večjo lirično ceno in ki se jih ni več sramoval, porodili leta 1940, torej v letu, ko je obiskoval sedmi razred klasične gim¬ nazije v Ljubljani. Toda Balantičeva lirika je zo¬ rela izredno naglo; mladi pesnik je dobesedno pre¬ skočil siceršnje obdobje tipajočega začetništva in si z mrzličnim ustvarjanjem v najkrajšem času izoblikoval izvirno in izrazito lirično podobo. Ta njegova izjemno nagla lirična zoritev spominja na nerazložljivo, življenjsko tragično, toda ustvarjalno čudovito lirično izgorevanje tistih pesnikov, ki jim je bila usojena zgodnja smrt; slovenska poezija na žalost pozna vrsto takšnih tragičnih usod in Balan¬ tičevo naglo, smrt sluteče lirično zorenje je po¬ dobno zorenju Jenka, Ketteja, Murna, Kosovela in Kajuha. 123 Balantičeva zbirka Muževna steblika ni nikoli izšla; katoliška založba je baje imela pomisleke ob Balantičevi čutno žgoči erotični pesmi, ustrašila pa se je tudi fašistične cenzure zaradi tistih pesmi, ki vsekakor pomenijo vrh Balantičevega ustvarjanja in kjer pesnik izpoveduje zvestobo svojemu rodu in rodni zemlji. Lahko pa si mislimo, da ji tudi sicer Balantičeva skrajno pesimistična, panično grozo, smrt in vsesplošno izničenje izpovedujoča lirika ni mogla biti ravno najbližja, saj je strastno, z močno, v tedanji dominsvetovski generaciji gotovo najmoč¬ nejšo lirično govorico demantirala nekatere temelj¬ ne doktrine bojevitega katolištva in obskurnega, tedaj že z okupatorjem povezanega ter zločinskega slovenskega političnega klerikalizma. Balantičeva trajna in preroška vizija individualne in splošne smrti, njegov defetizem in njegove tragične bolestne dileme v nečistem času so bile namreč pravo na¬ sprotje bojevitim geslom propadajočih političnih sil, hkrati pa so, tako rekoč v lastnem taboru, s pre¬ roško vizijo izpovedovale zgodovinsko agonijo raz¬ padajoče družbene strukture. Leta 1942 pa so se dogodki v Balantičevem živ¬ ljenju naglo vrstili in potisnili ob stran misel na izid pesniške zbirke. Balantič je to leto doživel bedno usodo gonarskih internirancev, v začetku na¬ slednjega leta pa se je, očitno podrejajoč se moč¬ nejši volji drugih, pridružil belogardističnim oboro¬ ženim oddelkom. To je brez dvoma močno ohro¬ milo tudi njegovo pesniško delo, saj je ostalo iz tega časa le malo liričnih zapisov. Jeseni ga je do¬ letela smrt v goreči belogardistični postojanki ob Cerkniškem jezeru. Tako je zbrano Balantičevo li¬ rično delo izšlo šele leta 1944 v zbirki V ognju groze 124 plapolam (uredil dr. Tine Debeljak), posebej pa so izdali istega leta v bibliofilski izdaji tudi Sonetni venec. Obe izdaji sta bili skrbno pripravljeni, imeli pa sta seveda močan politični poudarek: Balanti¬ čevo smrt je bilo treba namreč zdaj politično izko¬ ristiti in Balantiča prikazati kot pesnika-bojevnika ter belogardističnega mučenca, čeprav je očitno, da je Balantičeva lirika, torej najavtentičnejši izraz pesnikove osebnosti, popolnoma in do konca nebo- jevita ter tuja sleherni politični paroli ali kon¬ venciji. Najbrž je zdaj že dozorel čas, ko je treba Balan¬ tičevo delo znova objaviti in ga v nekoliko drugačni ureditvi, v takšni, ki bo, tako vsaj upam, resnič- neje prikazala pesnikov svet, znova oceniti — oce¬ niti ga predvsem kot človeško pretresljivo, izvirno in dozorelo lirično izpoved, takšno, kakršna se nam razodene v svoji edini notranji resničnosti. Ne mo¬ remo namreč storiti tega, da bi Balantičevo liriko kratko malo zamolčali ali preskočili; ta lirika nam¬ reč eksistira in brez dvoma pomeni vrednoto v slo¬ venskem pesniškem izročilu. Ce bi poskušali tajiti to dejstvo, bi ravnali predvsem zoper lastno kul¬ turno vednost in načelo o spoštovanju slehernega resničnega umetniškega dejanja. Poleg tega nas v odnosu do pesnika Balantiča lahko odvrača njegova življenjska usmeritev v zadnjem letu, ne more pa nas to dejstvo odvrniti od realne in pravične presoje Balantičeve lirike in od priznanja njenih resničnih liričnih vrednot. Ba¬ lantičeva lirika — kot rečeno — je namreč daleč od kakršnihkoli cenenih reakcionarnih političnih gesel; v vsem njegovem delu ne moremo najti niti ene same pesmi, niti enega samega stiha, ki bi 125 povzemala klerikalno govorico in oznanjala idejo belogardizma. Balantičeva lirika je celo v očitnem nasprotju z njegovo življenjsko potjo, saj s preprič¬ ljivim liričnim oznanilom smrtne agonije izpove¬ duje tudi duhovno zagato ter družbeno agonijo akcije, za katero se je sicer Balantič v življenju tragično odločil. Tako razumljena — in le tako lahko Balantičevo liriko globlje dojamemo — ta lirika s svojevrstnega aspekta celo potrjuje zgodo¬ vinsko resničnost, upravičenost in odrešilnost živ¬ ljenjske energije Revolucije, njeno moralno in druž¬ beno superiornost nad starim svetom, ki mu je Balantič s svojo liriko pel neprestani requiem. Ta dimenzija Balantičeve lirike, njen globlji po¬ men, pomen izpovedi, ki ni samo izpoved osebne tragedije, ampak tudi oznanilo agonije neke brez¬ močne družbe, torej zgodovinska, socialna dimen¬ zija Balantičeve lirike je bila v dosedanjih izdajah Balantičevega dela zamolčana, kar je povsem ra¬ zumljivo. S tem pa je bilo to delo pomanjkljivo, celo krivično ocenjeno: ta dimenzija je namreč Balantičev najvišji lirični vzpon, saj je z njo pre- rastel svojo individualno eksistenco in družbo, s katero se je sicer v življenju povezal in izenačil; kot lirik je ravno s to dimenzijo izpovedal ne¬ usmiljeno logiko zgodovine. Balantičevo liriko bo treba slej ko prej rešiti vsega, kar so ji pripisale slepe politične strasti; treba bo razbiti mit o pes- niku-bojevniku in mučeniku, o Balantiču kot ozna¬ njevalcu belogardistične ideologije, ki se še kar naprej ponavlja v povojnih izdajah Balantičevega dela in v zapisih o njem v tujini in ki pomeni na¬ silje nad resničnostjo Balantičeve lirike. Brez po¬ novnega, drugačnega nasilja nad to liriko jo bo tre- 126 ba na novo ovrednotiti in jo postaviti na tisto mesto, ki ji sodi v slovenski liriki; ob'takšnem pra¬ vičnejšem vrednotenju pa bo Balantičeva lirika najbrž pridobila nove vrednote, zakaj sleherno na¬ silje nad resnično umetnino najučinkoviteje in naj- poprej demantira umetnina sama. Torej je dovolj razlogov, da se Balantičevo pes¬ niško delo ponovno objavi in ob tej priliki da tudi nekaj sugestij za njegovo pravičnejšo oceno. V Balantičevem kratkem življenju je nekaj ne¬ spornih tragičnih dejstev, toda tudi v dosedanji interpretaciji njegove biografije je nekaj zamol¬ čanih podatkov. France Balantič se je rodil 29. no¬ vembra 1921 v Kamniku v delavski družini. Po¬ manjkanje je poznal od otroških nog. Iz Kamnika se je do vojne vozil z vlakom v ljubljansko šolo, na klasično gimnazijo. Sošolci pripovedujejo, da je bil miren, vase zamaknjen fant, popolnoma odmaknjen od dijaških političnih prepirov. Bil je povprečen dijak, ker ga je popolnoma očarala poezija. Toda da tudi sam pesnikuje, se je razvedelo razmeroma pozno. Navduševal se je nad Gradnikom, Kosove¬ lom, Voduškom, Kocbekom in nad nekaterimi so¬ dobnimi češkimi in poljskimi liriki, ki jih je tudi prevajal. Balantičev pesniški talent je odkril sošolec France Kremžar, ki pa je s tem dobil nad njim — po pričevanju Balantičevih sošolcev — tudi popolno duhovno varuštvo, kar je navsezadnje postalo usodno za Balantičevo življenje. Kremžar je orga¬ niziral dijaško literarno življenje, vanj vključil Ba¬ lantiča in posredoval pri objavi prvih Balantičevih pesmi v reviji Dom in svet. Vase zamaknjena, izra¬ zito lirična, senzibilna in pasivna Balantičeva na- 127 rava se je srečala z izrazito organizatorično, aktivno in voditeljsko bojevito Kremžarjevo naravo; to je v začetku sicer pomenilo spodbudo za Balantičev lirični vzpon, kasneje pa se je vse bolj spreminjalo v Balantičevo tragedijo. Aprila 1941 je bila Balan¬ tiču ob okupaciji zaprta pot do doma v Kamniku; v Ljubljani, kjer bi rad dokončal študij, je ostal brez stanovanja in sredstev. Tedaj ga je sprejela Kremžarjeva družina ter mu preskrbela stanovanje in hrano; verjetno se je za to gesto Balantič čutil vse do konca moralno obvezanega. V jeseni se je Balantič vpisal na slavistiko. Po pričevanju prija¬ teljev je bil zaradi vojnih grozot notranje straho¬ vito pretresen in strt. Kot pripovedujejo njegovi kolegi na univerzi, tedaj ni bil nasproten osvobo¬ dilnemu boju, tako da so ga celo vabili v vrste Osvobodilne fronte. Vsekakor je čudno, da ga Kremžarji, ki so bili med vodilnimi belogardistič¬ nimi veljaki, niso mogli rešiti pred gonarsko inter¬ nacijo. V Gonarsu je bil Balantič od jur ija do no¬ vembra 1942; tam je napisal nekaj pretresljivih gonarskih sonetov (ohranjeni so trije, napisal pa jih je baje več), zasnoval grandiozno, skoraj ne¬ uresničljivo lirično poemo sonetni venec sonetnih vencev in po vsej verjetnosti doživel težko duhovno krizo ter notranjo preobrazbo. Po vrnitvi iz Go¬ narsa se je namreč popolnoma podredil demonič¬ nemu Kremžarjevemu vplivu ter oblekel belogar¬ distično uniformo. V Kremžarjevi belogardistični enoti — Kremžar je bil tedaj že med fanatičnimi belogardističnimi poveljniki — je Balantič ostal do smrti kot prostak in, kot poročajo, s posebnim nebojevniškim privilegijem. Toda to je že pomenilo njegov pesniški konec. Balantičeva življenjska pot 128 se je dopolnila skoraj z vso logiko njegove pesniške vizije 24. novembra 1943, ko so enote XIV. divizije napadle belogardistično postojanko v Grahovem ob Cerkniškem jezeru; kljub pozivom k predaji se Kremžarjeva posadka ni vdala, tako da so bili par¬ tizani prisiljeni zažgati postojanko in je večina belo¬ gardistične posadke zgorela. Tedaj je zgorelo' ver¬ jetno tudi nekaj Balantičevih liričnih zapisov, nekaj pa so jih iz strahu uničili znanci, pri katerih jih je hranil. Balantičeva smrt, čeprav strašna, pet dni pred dvaindvajsetim rojstnim dnevom, je vendarle logič¬ na uresničitev stalno prisotne smrtne vizije v liriki in tej viziji daje tudi poseben pomen; ta vizija nam¬ reč ni bila samo lirična metafora, ampak resnično pričujoča v pesnikovi usodi. Najbrž je v Balanti¬ čevem življenju še marsikaj nerazjasnjenega in marsikaj tudi o njegovi smrti; morda bodo avten¬ tična pričevanja Balantičevih znancev nekoč raz¬ jasnila tudi ta temna mesta. Toda navsezadnje to niti ni pomembno: glavni življenjepisni podatki so nesporni, lahko jih sicer razlagamo tako ali dru¬ gače, vsekakor pa ostane dejstvo — nikakor ne kot opravičilo za osebno odgovornost —, da so v Balan¬ tičevi usodi vsekakor prisotne prvine nasilja nad njegovo mehko, neodločno naravo in navsezadnje, da je Balantič svojo zmoto v neusmiljenem vojnem času plačal z najvišjo ceno — z življenjem, ki je moralo ugasniti v dvaindvajsetem letu. Balantičeva lirika se vsaj v začetku vključuje v poetiko katoliško-religioznega ekspresionizma ozi¬ roma njegove sodobnejše variante, nove stvarnosti. Čeprav mlajši od večine vrstnikov se Balantič pri- 9 Muževna steblika 129 družuje mladokatoliški generaciji, ki je v glavnem nastopala v Domu in svetu in so jo sestavljali ne¬ kateri nadarjeni pesniki — Severin Šali, Ivan Čampa, Jože Dular, Dušan Ludvik, kasneje v lirični prozi Emilijan Cevc in drugi. Ta generacija je pre¬ vzela nekatere poglavitne prvine starejšega religi¬ oznega ekspresionizma: metafizično nasprotje med fizisom in spiritualnostjo, abstraktni erotizem in v takšni erotiki občutek nesproščenosti ter krivde, religiozno poduhovljenje ter baročni metaforični izraz; tem starejšim prvinam pa so se pridružile tudi novejše, prvine tako imenovane nove stvar¬ nosti, ki so bile že odsev nemirnega, socialne pre¬ obrate in vojno katastrofo napovedujočega časa — predvsem preprosta človečnost, navezanost na zem¬ ljo in tradicije rodu, tesnobno občutje časa in se¬ veda tem realnejšim motivnim prvinam ustreznejša, bolj umirjena in realizmu se približujoča varianta ekspresionistične metaforike. Vse to je značilno tudi za Balantičevo liriko, zlasti za zgodnjo, gornje prvine pa so ostale prisotne v vsem Balantičevem pesniškem delu. V slovensko liriko se torej Ba¬ lantič vključuje kot član mlade katoliške post- ekspresionistične generacije, torej kot dedič vsega, kar je dovolj močna medvojna struja katoliškega ekspresionizma prinesla v slovensko poezijo. Toda izrazito nadarjeni in izvirno lirično vizijo živeči Balantič je generacijske okvire v svoji poeziji moč¬ no razmaknil in se od njih odmaknil; z vsem tem je brez dvoma močno presegel vse svoje generacij¬ ske vrstnike. Značilen premik od uglajenih liričnih poti izpri¬ čuje že sam razvoj Balantičeve lirične govorice. 2e v začetku je Balantičev verz nekonvencionalno 130 preprost, zveneč, kljub formalni trdnosti dinami¬ čen, predvsem pa nenavadno metaforično ekspre¬ siven. Kasneje Balantič širi formalne okvire, ostaja vse bolj pri vezanih oblikah, predvsem pri mojstr¬ sko grajenem sonetu, obvlada tudi komplicirano obliko sonetnega venca, te zahtevne in zveneče for¬ malne oblike pa izpolnjuje z metaforiko, ki postaja od pesmi do pesmi bolj logična, skoraj že realistič¬ na, hkrati pa izjemno iznajdljiva in barvita. Balan¬ tičevo poglavitno izrazno sredstvo je metafora, ne¬ navadna, pogosto drzna, pri tem pa logično, do¬ mala realistično izpeljana, proti koncu že kar po¬ udarjeno vsakdanja, toda vsakokrat polna poetične očarljivost in nevsakdanje lepote. Ta vseobsega¬ joča, toda logično izpeljana metaforika je nedvomno izvirna Balantičeva lirična poteza, saj se je z njo odmaknil od bohotnega, pogosto avtomatičnega in abstraktnega ekspresionističnega metaforičnega ba¬ roka. S poenostavitvijo izraza, z realističnimi prvi¬ nami se je Balantič po izvirni poti približal sploš¬ nemu zraščanju slovenske lirike z realizmom, ki je doseglo svoj vrh v partizanski liriki. Izviren premik od ekspresionistične lirike tra¬ dicije pomeni tudi Balantičeva erotika. Balantič je bil izrazito močna erotična narava; o tem ne priča samo razmeroma visoko število ljubezenskih pesmi, ampak predvsem centralno doživljajsko mesto, ki ga zavzema erotika v Balantičevi liriki. Že ta mo¬ čni poudarek na erotiki je izjemen pojav v reli¬ gioznem ekspresionizmu. Poleg tega Balantičeva ljubezenska izpoved vsaj v svojem vrhu nikakor ne pozna religiozne platonične spiritualnosti, ampak je izrazito čutna, strastna, domala že seksualno ekstatična. Pogosto se resda oddolžuje konvencio- 9 * 131 nalnemu občutku erotične grešnosti in krivde, toda bolj kot ta drugotni, pretežno intelektualni kom¬ pleks odmeva v njej teman in elementaren krik žgoče, neizživljene krvi. Religiozna pesem zavzema v Balantičevi poeziji brez dvoma pomembno mesto. Balantič je bil re¬ ligiozna narava, toda njegova preprosto naravna religioznost se ni povzpela do mistične ekstaze in metafizične spekulativnosti ekspresionističnih pred¬ hodnikov. Njegov odnos do Boga je zelo človeški, skoraj otroško zaupljiv; nanj se obrača kot do dra¬ gega bitja, ki mu naj pomaga v stiski. Z Bogom se tudi prepira, z njim se trga za besede, ljubezen in življenje, občuti ga celo kot nasprotno, sovražno silo, ki ga je vrgla nebogljenega in neodpornega v sredino neusmiljenega sveta. Balantičeva religi¬ ozna pesem se le redko umiri ob misli na posmrt¬ nost, predvsem pa ji je popolnoma tuja izumetni¬ čeno omledna verzifikacija molitvenih obrazcev. Tudi ta lirika izpoveduje predvsem elementarno doživetje močnega, izvirnega religioznega čustvova¬ nja, ki je bilo morda še najbolj sorodno starodavni ljudski religioznosti. Predvsem pa se je Balantičeva lirika odmaknila od religioznega ekspresionizma v svoji grozljivi vi¬ ziji smrti. Smrt je namreč katoliškemu pesniku pomenila blago, milo prispodobo za poveličanje, za odrešitev od zemeljskih nadlog in vstop v očarljivo razsvetljene onstranske vrtove; pomenila mu je vsaj, kadar je bil mistično manj zamaknjen, nad¬ naravno, kozmično skrivnost, raztelesenje in olaj¬ šanje. Tudi generacija, ki ji je pripadal Balantič, je mnogo pela o smrti; toda smrt je bila v teh pes¬ mih nekam neresnična, poetično mikavna simbolič- 132 na prikazen. Balantiču pa smrt, ta osrednji motiv njegove poezije, ki sklepa sleherni doživljajski krog in se oglaša celo v erotični ekstazi, pomeni ne¬ preklicni konec, uničenje in izginotje. Smrt je v Balantičevi liriki strašna, vsemočna in zahrbtna sila, ki ne izbira in ne prizanaša, ampak uničuje vse na zmagoslavni poti. Vizija smrti je v Balantičevi liriki trajna, totalna in preroška; pesnik to vizijo živi in v njeni resničnosti izgoreva; smrt mu pre¬ buja grozo in hromi življenjske energije, ga popol¬ noma odtujuje in onesmisluje njegovo eksistenco. Spričo te vizije postaja v Balantičevi liriki vse, kar sestavlja življenje, zgolj predmet smrti. Življenje se brez pridržkov in brez odpora spreminja v agonijo. S to edinstveno vizijo smrti, in seveda z živčni¬ mi, panično zbeganimi eksistencialnimi dilemami spričo nenehne grožnje smrti, ki prinašajo v pes¬ nikovo življenje zgolj občutek osamljenosti, nedo¬ raslosti, nemoči, odtujenosti, razdejanja, groze, trohnobe, resignacije in defetizma, z vizijo, ki je gotovo najbolj totalna vizija smrti v slovenski liriki, se je Balantič močno približal drugemu liričnemu toku v predvojni slovenski liriki, ki ima najmoč¬ nejše zastopnike v Gradniku, Kosovelu in Vodušku. Tako kot pri Gradniku namreč tudi v Balantičevi liriki zveni temna, molovska melodija smrti, tako kot v Kosovelovih žalostinkah je v Balantičevih nenehno prisotna preroška slutnja zgodnje, ognjene smrti ter neizpetosti in tako kot v Voduško vem Odčaranem svetu je tudi Balantičev svet popolno¬ ma osamljen in odtujen. Očitno se je Balantič zlasti pri Gradnikovem in Voduškovem sonetu vzo- roval tudi ob oblikovanju svoje lirične forme. Toda Balantičeva lirika vendarle ne izpričuje nekaterih 133 drugih prvin, ki so značilne za lirično izpoved gor¬ njih treh pesnikov: njihove doživljajske širine, predvsem pa ne njihovega upora zoper smrt, nji¬ hove kljubovalnosti smrti v imenu življenja. Ba¬ lantiču je energij za upor in kljubovalnost popol¬ noma zmanjkalo; spričo prisotnosti smrti pozna njegova pesem samo resignacijo in defetizem. Ba¬ lantič je ostal samo pesnik smrti in smrtne agonije. Smrt je nosil v sebi, smrt je slutil v družbi, v času, v katerem je živel. S to vizijo je izpovedal usodo »zadnjega« v rodu, se pri tem zavedel tragične krivde do zemlje in rodu — in to je najvišje in najbolj pretresljivo spoznanje Balantičeve lirike. In ravno ta ozki, sklenjeni krog, ki obsega sko¬ raj izključno samo razdejanje, grozo, resignacijo in smrt, je tista značilnost, ki Balantiča brez dvoma postavlja na posebno mesto v sodobni slovenski liriki in kjer bi kljub številnim vzorom, ki jih lahko zasledimo v njegovi liriki, Balantiču ne našli enakovrednega predhodnika. Balantič je bil resda neposredno povezan z mladokatoliško postekspre- sionistično generacijo, toda prav tako z drugimi tokovi v predvojni slovenski liriki, in drzno bi bilo trditi, da ves pripada neki določeni lirični genera¬ ciji ali skupini. S svojo smrti zapisano, morbidno liriko stoji osamljen na koncu nekega liričnega ob¬ dobja kot samosvoja in zrela umetniška osebnost. Hkrati pa s svojimi pretresljivimi biljami, ki jih ne poje samo zase, ampak tudi za stari, umirajoči svet, stoji Balantič kot zadnji, bujno razcvetel pesniški poganjek na koncu neke ideje, neke družbe in njene zgodovine. 134 Pričujoča ureditev Balantičevih izbranih pesmi ne sledi prvi ureditvi. Ureditev T. Debeljaka je namreč vsaj po moji sodbi zameglila ravno to trajno in totalno vizijo smrti v Balantičevi liriki, vizijo, ki nasilno in naglo prekine sleherno drugo doživetje. S tem, da je razdrobila erotični cikel, je tudi oslabila Balantičevo erotiko in tako ustvarila vtis o manj senzualnem erotičnem izpovedovalcu. Predvsem pa ni dosledno sledila Balantičevi viziji o smrti; to vizijo je premočno individualizirala, po¬ udarila preroškost slutnje o zgodnji ognjeni smrti, premalo pa je smrtno vizijo dimenzionirala v pesni¬ kovo oznanilo mučnih psihičnih in moralnih dilem spričo nečistega časa, odtujenosti, agonije, brezplod¬ nosti, krivde ter splošnega konca. Sedanja ureditev skuša biti čimbolj zvesta Ba¬ lantičevi zamisli pesniške zbirke Muževna steblika.* Ohranila je Balantičev naslov zbirke in naslove treh ciklov: Žarki, Daj me k ustom in Žalostni rog. Naslova dveh novih ciklov: Prošnja za besede ter Nečisti čas sta povzeta po Balantičevih naslovih dveh pesmi. Ureditev skuša biti zvesta tudi pesni¬ kovi zamisli o zaporedju posameznih ciklov in pes- * Balantič je takole razvrstil pesmi v konceptu za Muževno stebliko: ŽARKI: Prihod pomladi — Tovari¬ ška pesem — Praznik otrok — Ne najdem domov — Tvoj berač — Ob sončni daritvi — Jesenski ognji — Zadnje sonce — Zasuta usta — Truplo v polju. — DAJ ME K USTOM: Oblaki nad glavo — Zadnji čas pred zimo — Jesenski spev — Dobrotni pramen — V dimu samote — Ples želja — Zublji nad prepadom — Dno — V zimskem vetru — Agonija ljubezni. — ŽALOSTNI ROG: Postopačeva smrt — Materi — Žalostinka — Umiram. — SIN. — VENEC. 135 mi; zanimivo je, da takšna zvestoba pesnikovemu načrtu jasneje poudarja ravno poglavitno prvino Balantičeve lirike — trajnost in totalnost smrtne prerokbe, saj je sleherni cikel prekinjen s prisot¬ nostjo smrti, pa tudi širšo dimenzijo te vizije, ki se uresničuje v novem ciklu Nečisti čas, vrh pa do¬ seže v zadnjem razdelku Žalostni rog, še posebej v pesnitvi Sin. Nova sta samo dva cikla, ki sta na¬ stala predvsem zaradi v Balantičevi zamisli še ne¬ upoštevanega gradiva. Balantič je predvidel, da bi Sonetni venec zaključil zbirko; spričo novega, ne¬ dokončanega Venca ter drugih religioznih pesmi se je religiozni cikel močno razširil in vsekakor sodi v sredino zbirke kot eno izmed centralnih pesniko¬ vih doživetij, poleg doživetja zemlje in z njo pove¬ zane mladosti v ciklu Žarki ter močnega doživetja erotike v ciklu Daj me k ustom, ki je zdaj zaokro¬ ženo v sklenjeno erotično dramo. Popolnoma nov pa je cikel Nečisti čas; ta prinaša Balantičeve bo¬ lestne odzive na surova predvojna in vojna leta, pesmi socialnega revolta, gonarske žalostinke, muč¬ na vprašanja o smislu in nesmislu življenja ter se¬ veda, tako kot drugi cikli, na koncu izpoved re¬ signacije ter slutnjo smrti. Zaradi razširitve lirične tematike ter pretresljive izpovedne čistosti sta ta ter zadnji cikel Žalostni rog, kjer je izpovedano spoznanje o splošnem koncu, brezplodnosti ter osebni krivdi, za razumevanje Balantičeve lirike nadvse pomembna razdelka. Tu je Balantičeva lirika najbrž najgloblja in zato je prav, da ta cikla — tako kot si je zamislil pesnik vsaj za Žalostni rog — tudi zbirko zaključita. V sedanji ureditvi, ki ne prinaša zbranega, tem¬ več izbrano Balantičevo pesniško delo, je izostalo le 136 malo pesmi, nekaj nad dvajset. To so bodisi torza in osnutki bodisi ne dovolj elementarno individuali¬ zirane pesmi. Novih, doslej še neobjavljenih pesmi je šest; v celoti je namreč zdaj prvič natisnjen cikel predvojnih socialnih pesmi Na blaznih poteh. Te pesmi so nastale zgodaj, najbrž v sedmem gimna¬ zijskem razredu, so pa kljub estetski neizčiščenosti zelo zanimive kot izpoved Balantičevega socialnega čutenja, kot pričevanje, kako je pesnik že zgodaj vendarle intenzivno doživljal tudi čas in družbo. Vprašanje je, ali prvi urednik Balantičevih pesmi teh sonetov res ni našel, kot zatrjuje, ali pa mu kratko in malo niso sodile v idejni koncept ure¬ ditve; bile so namreč sumljivo blizu idejam so¬ cialnega upora. Zanimivo je tudi, da je Balantič cikel poslal v objavo nekdanji družinski reviji Mladika, ki pa mu pesmi po vsej verjetnosti zaradi močnega socialnega poudarka ni natisnila. Nekateri Balantičevi znanci domnevajo, da je morda ostalo še kaj pesnikove zapuščine. Prav bi bilo, da bi zaradi pravične ocenitve Balantičevega dela spoznali tudi te, morebiti še ohranjene pesmi. Nehote se ob koncu zapiska o pesniku Balantiču vsiljuje nenavadna, toda docela razumljiva primer¬ java: v surovem vojnem času sta v slovenski liriki dozorela dva nenavadno nadarjena mlada pesnika — Kajuh in Balantič. Kajuh je bil leto dni mlajši, smrt pa ga je doletela le nekaj mesecev za Balan¬ tičem. Po letih sta torej sodila k isti generaciji, toda stala in umrla sta na različnih bregovih. Dru¬ gačen pomen imata tudi njuno življenje in njuna smrt: Kajuhovo je zavestno dejanje in zavestno žrtvovanje, Balantičevo resigniran umik in brez- 137 plodna žrtev. Različna moralna cena njunih kratkih življenj je torej očitna, zbližuje pa ju resničnost njune lirike in resničnost njune tragične zgodnje pesniške smrti. Tako kot sta si bila Kajuh in Balantič daleč vsaksebi na življenjskih poteh, sta oddaljena drug od drugega tudi v lirični izpovedi. Kajuh je pesnik porajajočega se življenja, Balantič agonije in smrti. Kajuhova pesem prinaša protest zoper konkretno zgodovinsko zlo, Balantičeva je v subjektivni izo¬ laciji nemočno resignirala pred eksistenčnimi dile¬ mami. Kajuhova lirika je mlada, temperamentno vitalna znanilka upora, Balantičeva, estetsko bolj rahločutna, utrujena oznanjevalka morbidnega de¬ fetizma. Kajuhova lirika je na začetku neke dobe, povezana z ljudstvom in zgodovino, Balantičeva osamljena in odtujena na koncu druge. Kajuhova pomeni prihod novih življenjskih energij v zgodo¬ vino, Balantičeva dokončen odhod preživelih iz zgodovine. In vendar kljub nepremostljivim antagonizmom in kljub različnemu liričnemu sporočilu, ki ga je navsezadnje potrdila zgodovina, imajo njune pesmi vendarle nekaj skupnega: ko zazvene v njih naj- tišji trenutki, se v obeh pesnikih oglasi moralno čist ter pretresljiv protest zoper človeku sovražne sile, ki so ju, mlada, neizživeta in neizpeta, potisnile v krvav vrtinec, na nasprotna bregova boja in ob skupni prepad smrti. To je kljub daljavam, ki ju ločijo, njuno skupno sporočilo prihodnosti. Mitja Mejak 138 KAZALO ŽARKI Prihod pomladi. 7 Tovariška pesem. 8 Praznik otrok. 9 Ne najdem domov. 10 Iz ilovice. 11 Tvoj berač. 12 Ob sončni daritvi. 13 Jesenski ognji. 13 Zadnje sonce. 15 Zasuta usta. 16 Truplo v polju. H DAJ ME K USTOM Pomladni gost.21 Oblaki nad glavo.22 Ples želja. 23 Dobrotni pramen.24 Večer je rdeč.25 139 Poljubi z rjavimi očmi moj beg.26 Zublji nad prepadom.27 Črne gosli.28 Predanost.29 Dno.30 Popotnica.31 Odpoved.32 V dimu samote.33 Osirotele ustnice.34 Najin čas je minil.35 Marjetica.36 Večerna samota.37 V zimskem vetru.39 Umirajoča sla.40 Na razpotju.41 Slovo.42 Zadnji čas pred zimo.43 Jaz sem smrti pijan.44 Jesenski spev.45 Agonija ljubezni.47 PROŠNJA ZA BESEDE Prošnja za besede.51 Tkanina revna sem.52 Strah pred praznoto.53 Venec.54 Nedokončani venec.69 140 NEČISTI CAS Nečisti čas.83 Na blaznih poteh.84 Zaznamovani.84 Pesem starega berača.85 Obup.86 Vprašanja izpod podzemlja.87 Teptana kri.88 Upanje.89 Gonarski soneti 1942 90 Vse.90 Svoboda.91 Doma. 92 Domov. 93 Pot brez konca.94 Razpokani plamen.96 Sacrum delirium.97 To jutro. 98 Neznana noč.99 Blazne hvalnice I.—III.100 Oblaki trupla so.103 Postopačeva smrt.104 Lepoti.105 Ne daš mi, smrt.106 Pogorišče.107 Nekoč bo lepo.108 Torzo kričanja.109 141 ŽALOSTNI ROG Vse bo minilo.113 Materi.114 Tožba neplodnega.115 Žalostinka.116 Umiram.118 Sin.119 LIRIKA FRANCETA BALANTIČA (Mitja Mejak).123 ' France Balantič MUŽEVNA STEBLIKA Izbral in uredil Mitja Mejak Opremil Janez Bernik Založila Državna založba Slovenije Za založbo Ivan Bratko Natisnila Tiskarna »Jože Moškrič< Ljubljana 1966 NARODNA IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA 00000031394