Iz Cernomlja. Omcnjalo se je že v ,,Tov." « dragahi.ški in viniški šoli. Jaz sein ,se pa namcnil splnh o vseh naših soluh kaj pisati, da naši tovarši vidijo, da mi belikranjski učitclji ne drcmljemo. V naši glavni Aoli bilo je šolsko spraševanje 26. julija t. I. V (cj šoli se je podučevalo, kakor sc vidi iz ,,lclnega sporočila", ra/.un navadnih naukov tudi še o sadjereji, svilnreji, vinoieji, čebeloreji in nckaj tudi o tclovadbi. V pervem razrcdu je bilo 192 utencev in učenk, v drugem 150, v tretjcm 66 in v eeteiteni 28. Pervi in dnigi razred sta tcdaj prenapolnjena; po postavi bi se niorala napravifi vstrična ali pararelna razreda. Pii (nlikcm šfeviln učencev se (udi inore rnalo slorili; le prav priilni ntioci pcrvn lelo kaj naprcdujejo. Ako pa prinierjanio pervi razred s čclciiim, se riam zdi čtidnn, kako je to, da od blizo dvc sto otrnk jih koinaj dvajset do tridcsct pride v četeili razred. Kaj je (ega krivo? jaz niisliin (ole: Tukaj iina naj več učencev eno ali dobro eno in pol ure hoda do šole; Blarsi tedaj svojih otrok ne puščajo v šolo še s šestim ali scdmim Ip,tom, ainpak naj raji še le v dcvelem, ker se pn zimi zavoljo mraza za nje boje; polem hodijo toliko časa v šolo, da opravijo spoved in sv. obhajilo, potlcj pa ni dnha, ne sluha več o njih , kcr so že kakor hlapci in dekle; veih tcga jih pa pii nas prcvcč vsakdanjc šole oproslijo, in jih veliko v ncdelj.ski šoli za sv. obhajilo piipravljajo. De/.el.ska gosposka ni sedaj kaj skcrbela za šolsko obiskovanje; nadjamo bc, da bode zanaprcj (o drugače, ako ne, bodcmo imeli kmali prazne šolske izbe. Naša šola ima (udi blizo mesla vclik sadni vert, kteri si bo, ako Bog da, v malo lelih prav Iepo opomogcl. 17. avgusta jc bilo napovedano šolsko spraševanje v Metliki; ker je pa vlada učitelja g. S t u r m a poslala na Dnnaj v kmclijsko boIo, bila je ekn.šnja preccj začetka imenovanega rnescca. *) V pcrvem *) Iz Bclc Krajnc sla bila (edaj žc dva v lcj kmotljski šoli. Bomo videli, čc nam bo Ietošnji poslanec kaj o tcj šoli povcilalj lanski nam ni kar nič. Pis. razredu je bilo 190 učencev, v drugcin in (retjcin le 60. Tudi tukaj je tcdaj (ako, da učcnci ne giejo i/> pcrvega razreda v drugega iri tretjega. Pervi razred je zclo natlačcn, kcr jc Solska izba (ako majhina, da se učenci ne morejo v klopi slisniti, ainpak etoji jih veliko okrog klopi, ali pa sede na dolgili stolih ob zklu. Podučitelj jih vendar (ako marljivo podučuje, da znajo prav dobro brati in pisati. V drugem in tretjcin razredu učili so se (udi risanja in v tretjcm razredu še celiJ precej zemljepisja; tudi ncmška in slovenska slovnica jiin je bila dobio znana. iVo more se pa odobrili to, da učenci, šc bolj pa učeiike pri spraševanji tako glasno med seboj govore, da odgovarjevca polopujejo; tc tudi med letom tako delajo, res čudno je, da se kaj nauče. Posebno je pa lii šolska hiša ncpriincrna. Šol.-iki izbi ,s(c tako nizki, da bi sc človek v pervem razredu, kjer je 100 olrok, skoro zadušil. To jc gotovo kaj nezdravo! Naredili so zdaj v Mctliki kaj lepo novo meslno hišo; škoda, da niso še štiri šolske izbe prizidali za piihodnje šole! 16. avgusla dopoldne je bilo šolsko spraševanje na Planini ^Stockendorf). Učencev je bilo 26, učenk pa 29. Šolska izba je kaj lepa, prostorna in svetla; učitelj tcdaj v šoli Iahko diha. Ta Hola je po vecein ncmška, pa ne naprcduje dobro. Okrajni glavar, blagnrodni gospod grof C li o r i n s k y, ni bil s to šolo kaj zadovoljen. Samo (o povein, kako je bila v tej šoli klasifikacija vredjena. Naukov je bilo v zapisniku na ccnle naštetih. Nekleri nčcnci so imeli v žcslih naukih ,,srednje", in pri vsem lem pa d o b e r naprcdek. Tako sem pri cncm bral: nravno.st ,,srcdnje", /.možiiost rsrcdnjca, pvizadevnnst ,,8redtije", kcršanski nauk ,rslabn", branjc ,,siednje", š(eviljenje ,,srcdnje" itd. (sam ne vem več dnbro, koliko je iincl (a ubogi (erpin jjCvajarjev"), a naprcdck ,,dobro". Na vprašanjc, zakaj je (ako zapisano, pravi učilelj: ,,.Iaz scui naj pervo ,,napredck" klasificiial, in niscin Łe vedcl, o kolikih naukib bo ta ali uni ,,cvajte* iinel". — Popoldne 16. avgusla bilo jc šolsko spraševanjc v Scmiču. Učenci in učcnke so tako izverstno odgovarjali, da je bilo veselje. Pokazala sta g. katehet in g. učitelj, da sta se rncd letom s šolo (rudila, in gosp. okrajni glavar ju je tudi očilno pohvalil in rekel, da je ta šola ena pcrvih. Posebno mu je dopadlo, ker so otroci (ako glasno odgovarjali. Meni se je (o še preglasno zdclo; zelo so vpili in sc napenjali; rendar veliko bolje (ako, ko pa (iho. Pri šleviljcnji mi jc bilo pa (o preveč, ker se je učitclj (oliko ubijal s ,,tričlenko", kar še taki olroci (ežko razumcjo. Učencev je bilo v (ej šoli: v pervem razrcdu 54 dečkov iri 32 deklic, v drugcin razredu dečkov 61 in deklct 7, v tretjcm razredu učenccv 44 in učenki 2, skupaj 200. Šulska hiša je lepa in ima dve šolski izbi. Podučiteljska Hlužba je že dve leti spraznjena. Učitelj podučujc (edaj nekaj učencev dopoldnc, nekaj popoldne. (Prili. dalje.) Iz Notranjskega. M. J. — 27. scpt. imeli smo v Poslojni v krasno okinčani šolski sobi pervi učileljski zbor pod vodstvom goppoda c. k. okrajnega glavarja in vpričo gosp. okr. šolskega oglednika. Vdeleževalo se je tega zbora, kteri je od 10. ure do 1Y2 čez poldne trajal, nad 30 Ijudskili učiteljev. Posvelovalo in razgovaijalo se je v znanih vprašanjili tako jedernato, da so ec misli in vošila posamcsnih učiteljev v posebnih razpravah na tanko razodevale, ter so vslrezale veern zahtevam. Zato ni čuda, da so ueitclji po zboru nehote pretresovali nektere prejšnje zbnre enega kopila, v kterih so nas ueitelje vedno tolažili le z upanjem boljšega plaeila na unem .svelu. — Naj bi kdo drugi vdele/.evalec popi.sal ta zbor! jaz omenjam tii le še nekaj iz svojega kraja, kako sem letos gojil svilorejo. Veselilo me je videti, ne 8amo HuKsko niladino, ampak tiuli odra.ščene marljivo \n skcrbno popiijemati se te rcje, in res so se nckleri že dobro izurili. Kratili pa bo tni to delo in nedolžno vcsclje naš šolski prednik, ker so v tem času ncprenehoma šolo oglednvali, kakor da bi gojil v nji satne strupenc kače, ter so hoteli ovohati nek čudcn otrokorn škodljiv snuad, akoravno se žc samo na sebi razuine, da morajo tc živalice imcti čint in zdrav zrak, da se dobro ponašajo in da ne sniejo biti med žolskim podukom v šoli; pii vscm tem so me moji vikši ob svojem času poklicali na odgovor zarad tch dozdcvnih napak, in oni gospod so proli nekemu človeku djali: ,,Ich glaube, un.sur Lchrer wiid sich hier nicht lange bebaup(en konncn, Aveil er die Seideuzucht im Schulhause betreibt". — Ker sern od drugrga lelošnjcga pridelka pnsebno zdravega japancškega plemcna obilno svilnega acmciia pridclal, ga delim notranjskim učileljem za njihovo .šolsko rabo po '/2 lota brez platila; kdor ga lcdaj pntrcbujc, naj s c pri rn c n i nglaHil Konečno naj še pnfo/.im, kako se mi godi za plačo! 0 d 1. j a ii u a r j a t. 1. ,š c k r a j c a r j a n i s e m p r e j e I, p a a e t u d i nc nadjam pred novim lcloin kaj dobiti; štejem se pa v listo versto učiteljev, kakor je bilo že v nNTov." povedano, kjcr pridc na cno družinčc po6 Boldov na dan. Da bi že skoraj prisijalo snlnoe prcd naš prag, na klercm sedaj stnjimo,