Štev. 1904. VII 1924. Oglasnik lavantinske škofije. Vsebina. 40. Vabilo na mladinska dneva v Mariboru. — 41. Dobesedna objavitev tarifnih postavk, ki so s številko navedene v škofijski okrožnici z dne 24. aprila 1924 št. 4096/23. — 42. Kolkovanje prilog za cerkvene račune. 40. Vabilo na mladinska dneva v Mariboru. Ljubi verniki! Dandanes se vrši mnogo sestankov, shodov in zborovanj. Tudi v Mariboru sta napovedani, kakor že veste, dve? prireditvi, dekliški in fantovski dan, prvi 9. in 10. avgusta t. 1. za dekleta, drugi 23. in 24. avgusta za fante naše širne lavantinske škofije. Morebiti bo kdo vprašal: Čemu le ta zborovanja? Ali niso nepotrebna? Ali nista mladinska dneva odveč? Mladina naj raje doma ostane; na razne shode in sestanke že itak preveč zahaja! Na to odgovorim: Taki shodi so potrebni, in zlasti letošnja mladinska dneva v Mariboru sta izrednega pomena in velike važnosti za prihodnost. Zakaj? 1. Poglejte, dragi moji, okrog sebe, koliko mladih ljudi poznate, ki so bili prej nedolžni kot bele lilije, pridni, pošteni in zgledni, veselje in ponos svojih staršev in cele župnije; sedaj pa, kako je z njimi? Fant je izstopil iz šole, pa je zašel na kriva pota. Nima več veselja do molitve, do besede božje; iz njegovih ust je slišati grde besede, robate kletve, nespodobne pesmi; svojim staršem kljubuje in se jim ustavlja; popivanje, igranje, pretep in še hujše reči mu rojijo po glavi. Cim starejši prihaja, tako se zdi, tem slabši je. In dekleta! Pridne, pobožne, nedolžne kot rajski cvet so zapustile šolo, pa nekatere so prišle v izprijeno družbo. V njih dušah je kmalu začela ugašati ljubezen do svetih reči; srce se je jelo utapljati v grešnih mislih in željah; izginila je prejšnja preprostost in sramežljivost; v obnašanju in v obleki so postale ničemurne, gizdave, predrzne. In marsikatera na skrivnem že joka za svojim poštenjem in dobrim imenom, a žalibog prepozno in zastonj. Pravega mladinoljuba srce boli, ko opazuje ta nravni propad mladine, ko sliši to grdo in brezbožno preklinjanje, ko gleda to nezmerno uživanje opojnih pijač, in kot posledice, te surove pretepe in uboje. Iskrenega Slovenca neizrekljivo žalosti, če ljudje, ki so morebiti mnogo slabši v srcu, zasmehujejo in sramotijo naše fante, ko, od pijače omamljeni, omahujoč korakajo in vpijejo po mestnih ulicah. Ali ni odpomoči? 2. Pred več ko 300 leti so bile na svetu, in zlasti med mladino, slične razmere kakor dandanes. Vsled dolgotrajnih vojsk so bila polja opustošena, domovi razdejani, družine razrvane; ljudje so delali drug drugemu krivico in s strašnimi pregrehami žalili Boga; od katoliške cerkve je odpadlo na milijone ljudi k protestantizmu; brezbožneži so skrunili cerkve ter se norčevali iz najsvetejših reči, iz zakramentov in službe božje. V teh. žalostnih časih se je zbralo 1. 1563 malo številce mladeničev-dijakov pod vodstvom svojega učitelja jezuita Janeza Leunis v Rimu v posebno družbo. V lastni sobi so postavili Marijin kip. Pred tem so sc shajali, opravljali kratke molitve ter se utrjevali v hvalevrednem sklepu, da hočejo vedno ostati verni, čisti in pošteni ter dajati svojim tovarišem v vseh rečeh dober zgled. Kmalu so vse svoje sovrstnike pridobili za sveto vero in za čednostmi življenje. Pa to še ni bilo zadosti! Po vsej Evropi je začela mladina posnemati te zgledne Marijine družbenike, Marijo častiti in Bogu služiti, in svet se je zopet prenavljal v duhu Kristusovem. Ljuba mladina! To so dosegli tisti maloštevilni mladeniči v Rimu, ki so se prvi odločili za lepo čednostmi življenje. Imeli so trdno voljo in dober namen, samega sebe posvetiti in nekaj lepega, vzvišenega storiti v božjo čast Ali mislite, da vam ni mogoče, kaj enakega storiti in doseči, kakor so dosegli ti mladeniči pred 300 leti? Res je v zadnjih desetletjih zopet vstalo premnogo sovražnikov svete cerkve, res so se vsled večletne vojske razmere v cerkvenem in nravnem oziru zopet poslabšale; pa tako hudo še ni, kakor je že bilo. Zato bo vaše delo tem lažje. Nekaj naj vas bo dobrih in pridnih, in vi boste s svojim zgledom vplivali na vse druge, da bodo zapustili slaba pota in se povrnili k tistemu, ki je „pot, resnica in življenje.“ 3. V prepričanju, da more in mora naša dobra in nepokvarjena mladina rešiti druge, ki so se morebiti izgubili, vas vabim vse, mladeniče in mladenke, na vaša mladinska dneva v Mariboru. Mladina, ti up boljše bodočnosti, pridi! Tu boš dobila od pametnih in izkušenih mož potrebna in zanesljiva navodila, kako samega sebe posvetiti in obnoviti v sveti veri, kako se ustavljati zlu, pohujšanju in grehu, kako se utrjevati v krščansko-čednostncm življenju. Tu se vam bo odkrila, ako boste prišli s pripravljenim in navdušenim srcem, vsa sreča in zadovoljnost ki prihaja iz vernega srca, vsa blaženost stanovske, mladeniške in dekliške neomadeževanosti in brez-grajnosti, vsa častitost mladine, ki se zna zatajevati in premagovati, ki ima sebe v oblasti glede na besede ni dejanja, ne le pred ljudmi, marveč tudi pred Bogom, ki vse vidi in vse ve, tudi kar se na skrivnem godi. Na mladinskih dnevih se bo slovenski mladini na novo pokazal tisti studenec, iz katerega naj zajema moč za velika dela. On, ki je rekel: „Jaz sem življenje in vstajenje“ more edini s svojim lastnim mesom in s svojo krvjo okrepčati mladega človeka tako, da ne bo več omahoval, temveč ostal stanovitno zvest svojemu ljubemu Bogu in svoji dobri materi, sveti katoliški cerkvi- Ta zborovanja bodo z božjo pomočjo vas vse, mladeniče in mladenke, zopet znova navdušila za lepe cerkvene pobožnosti, za molitev, za redno obiskovanje službe božje, za prejemanje svetih zakramentov, z eno besedo, za življenje po naukih naše edinozveličavne svete vere, razen tega pa še za krščansko prosvetno jz vzgojno delo, za apostolsko gorečnost, s katero si boste prizadevali, tudi druge pridobiti nazaj za Kristusa. Marsikateri zakrknjeni grešnik bo našel po Vašem zgledu in vaši besedi pot nazaj k Bogu, in novo, lepše, po- V Mariboru, dne 10. julija 1924. božnejšc družinsko življenje se bo vzbudilo po vas v naši ljubi domovini. Velike naloge čakajo naše drage mladeniče in pobožne mladenke. Ali jih bo mogoče izvršiti? Jaz ne dvomim o tem, ker dobro poznam svoje škofljane. Vem. da imam kljub pokvarjenosti, ki vlada po svetu, ,v svoji škofiji še mnogo dobrih krščanskih staršev, ki jim je edina skrb, ohraniti svoj najdražji zaklad, svoje sinove in hčere, verne in poštene. Vem. da je v škofiji tudi mnogo, mnogo zelo dobrih fantov in deklet, ki imajo srce, vneto za sveto vero in za dobro stvar. Zato z velikim zaupanjem gledam v bodočnost. V tem zaupanju pričakujem, da bo mladina iz moje škofije v obilnem številu prišla v Maribor, dekleta na dekliški dan 9. in 10. avgusta, fantje pa na fantovski dan 23. in 24. istega meseca. Dobri starši gotovo ne bodo branili svojim sinovom in hčeram, udeležiti se te mladinoljubne prireditve. Gospode dušne pastirje pa prosim, naj gredo po navodilih pripravljalnega odbora vsem, ki nameravajo v ta namen potovati v Maribor, kolikor mogoče, na roko. Na mladino obrnem opomin svetega apostola Pavla in zapoved Gospoda Jezusa Kristusa: Naj širi naša mladina dobrega duha Kristusovega (II. Kor. 2, 15), in naj sveti njena luč pred ljudmi tako, da bodo videli njena dobra dela ter častili Očeta, ki je v nebesih! (Mat. 5, 16). Vam vsem pa, ki ste dobrega srca in svete volje kličem ob sklepu svojega pisma v spomin prelepe besede našega nepozabnega škofa Antona Martina, ki je na naslov slovenske mladine zapisal tele krilate besede : Kadar se bom na pot podal, Jezusa si bom tovariša zbral. f Andrej, m. p. škof. Opomba. Prcdstoječe vabilo naj gg. dušni pastirji vernikom s prižnice preberejo pri prvi priložnosti po dostavitvi „Oglasnika“. 41. Dobesedna objavite v tarifnih postavk, ki so s številko navedene v škofijski okrožnici z dne 24. aprila 1924 št, 4096/23. Tarifne postavke, ki so s številko navedene v tuuradni okrožnici z dne 24. aprila 1924 št. 4096/23 se glasijo tako-le: Tar. post. 1.— Za vse pismene ali protokolarne vloge ali prošnje vobče, razen onih, ki so obremenjene s posebno večjo takso, ne glede na število in velikost pol, se plačuje taksa Din. 5 — Tar. post. 2. — Za vse priloge, ki se dodajajo prošnjam, vlogam, pritožbam, tožbam in vobče pismenim in protokolarnim vlogam, a niso po drugem zakonskem predpisu obremenjene s posebno večjo takso, niti niso oproščene plačila, takse, se plačuje, ne glede na število in velikost pol, taksa Din. 2 — Pripomba. 1. Če se prepiše na enega ali na več listov ali pol več spisov ter se ti v nepotrjenem prepisu predlože kot ena priloga, se pobere taksa 2 dinarjev za vsakega teh prepisov. Pripomba 2. Če so plačale originalne listine, ki se dodajajo kot priloge, manjšo takso, se mora, ko se predlože, plačati razlika do 2 dinarjev. Tar. post. 3. in 4. — Za vsa izpričevala in potrdila, ki jih izdajajo privatne osebe ali oblastva privatnim osebam o njih osebnih lastnostih, razmerah, sposobnostih, delu in o vsem, kar se jih more tikati, razen onih, ki so s tem zakonom obremenjena s posebno takso, se plačuje taksa Din. 20*— Pripomba 1. Tej taksi so zavezana tudi potrdila zdravnikov in drugih strokovnjakov. Toda zdravniška potrdila, ki se izdajajo učencem in državnim ulužbencem zato, da opravičijo izostanek ali odsotnost iz šole ali iz službe, in izpričevala o službi in vedenju, ki se vpisujejo v potne in posclske listine, niso zavezana taksi. Istotako nišo zavezana taksi taka izpričevala in potrdila, ki se izdajajo uradoma na zahtevo oblastvu ali ki so oproščena takse; toda tedaj se mora v izpričeval u in potrdilu označiti, v kakšen namen seje izdalo brez takse in da se ne sme uporabiti za drug namen. Pripomba 2. Za potrdila se smatrajo tudi vse izjave ali zaznambe na poedinih spisih, s katerimi pristojna oseba v svoji uradni laztnosti potrjuje izvestno dejstvo, tako da dobi s tem izjava ali zaznamba značaj uradnega potrdila ali uradne izjave. Tar. post. 5. — Za vse pismene odločbe, odloke in za vsa obvestila administrativnih oblastev kakor tudi za odločbe in razsodbe, ki se izdajajo o kaznivih dejanjih privatnih oseb ali javnih uslužbencev, katera se preiskujejo in kaznujejo na podstavi specialnih zakonov, kolikor ni za te odločbe ali razsodbe določena posebna in večja taksa, Din. 20*— Pripomba 1. Za odločbe se smatrajo v pokrajinah izvun Srbije in Črne gore vse one odločbe, najsi sc nazivajo kakorkoli (odločbe, obvestila, sklepi itd.)? ki jih izdajajo administrativna državna in avtonomna oblastva in ki obsezajo navedbo, da ima dotična oseba pravico pritožbe na višje oblastvo. Za odločbe, ki jih izdajajo višja oblastva o pritožbah, za katere je taksa plačana, se ne pobira ob izdajanju nobena taksa. Če se dajo pocdinim osebam obvestila ali kakršnekoli odločbe, zoper katere nimajo pravice pritožbe, se ta taksa ne pobira; če pa se vendarle pritožijo, se pobere od njih naknadno taksa po tej tarifni postavki za že izdano odločbo. Pripomba 2. Če se zahteva izdaja odobrila, dopustila ali potrdila, pa se dotični osebi to ne izda, se pobere za odločbe, s katerimi se zahtevniki obveščajo o odklonitvi, taksa, odrejena s to tarifno postavko. Pripomba 3. Če ni za odobrilo, dopustilo itd. določena posebna višja taksa, se pobira taksa iz te tarifne postavke, razen če so take listine oproščene takse. Pripomba 4. V Srbiji in Črni gori ostanejo še nadalje v veljavi predpisi, kaj je smatrati za odločbo. Tar. post. 42. — Za prepise aktov in listin v pisarni brez overila: za izpiske (izvadke) iz računskih ali drugih uradnih knjig, ki jih vodi oblastvo — razen protokolov (matic) rojenih, poročenih in umrlih oseb — se pobira od polovične pole: a) če izvrši prepis privatna oseba, Din. 2'— b) če izvrši prepis oblastvo, Din. 10*— Pripomba 1. Če so akti ali listine v tujem jeziku, se pobira dvakratna taksa. Pripomba 2. Ta taksa se pobira po številu polovičnih pol v izvirniku. Pripomba 3. Za prepise in izpiske (izvadke), ki se izdajajo uradnim osebam za uradno uporabo, kakor tudi za prepise iz katastrskih posestnih listov in popisov duš, potrebnih pri ugotavljanju zadružnega minimuma za določanje zadružne posesti, se ne plačuje taksa iz tar. post. 42. Pripomba 4. Izbrisana bremena se pri pobiranju te takse ne jemljejo v poštev. Pripomba 5. Za prepise (kopije) katastrskih operatov in slično in za njih overitev se bo pobirala taksa po tarifi, ki jo prepiše in objavi v „Službenih Novinah“ minister za finance. Pripomba 6. Za zahtevo prepisa ali prepisovanja se mora vložiti prošja, taksirana po tar. post. 1. Tar. post. 43. — Za potrditev in overitev vseh listin, poleg takse od pravnega posla in listine, kakor tudi za potrditev — overitev vseh drugih spisov in aktov in overitve prepisov, ne glede na to, ali jih ove-ravlja oblastvo ali druga uradna oseba: a) če niso ti akti večji od ene pole, sc plačuje taksa Din. 10*— b) od vsake nadaljnje pole, ki je preko ene pole, še Din. 5 — Če sc potrjuje več izvodov izvirnih privatnih listin iste vsebine, je eden zavezan plačilu te predpisane takse, ostali pa, ne glede na število pol, po Din. 10*— Pripomba 1. Če se potrjuje več izvodov prepisa, se plačuje za potrditev vsakega izvoda ista taksa. Pripomba 2. Za overitev vsakega podpisa alj pečata bodisi po oblastvu, bodisi po uradnih oscLah^ se plačuje za vsak podpis ali pečat taksa iz točke a) te tarifne postavke. Pripomba 3. Taksa za overavljcnje prepisanih aktov se pobira po številu pol v originalu. Pripomba 4. Za prepise, ki so po 3. pripombi tarifne postavke 42. oproščeni takse, se ne plačuje taksa za overitev. Pripomba 5. Predpis 6. pripombe k tar. post. 42. velja tudi za potrditve. Pripomba 6. Če izvrši prepis bodisi oblastvo, bodisi privatna oseba in postavi oblastvo na ta prepis samo svoj pečat in podpis, se vendarle pobere taksa iz tar. post. 43. Tar. post. 324.— V nastopnih primerih se plačuje taksa: a) Če vloži prošnjo musliman, da bi smel, najsi ima že eno ali več žen, skleniti nov zakon: ako plačuje na leto manj nego 30 dinarjev neposred-njega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 250*— ako plačuje 30 dinarjev ali več neposrednega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 500.— b) Če vloži kdo prošnjo za razrešitev od krvnega ali duhovnega sorodstva ali svaštva, da bi stopil v zakon: ako plačuje na leto manj nego 15 dinarjev neposrednega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 50'—, ako plačuje na leto od 15 do 60 dinarjev ne posrednjega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 100'—, ako plačuje na leto preko 60 dinarjev neposrednega davka (brez osebnega davka in doklad), 250 Din. c) Če prosijo za dovolitev, da bi stopili v zakon, oni, ki so z razsodbami duhovnih ali s sodbami civilnih sodišč izgubili pravico do zakona, in če prosijo za to oni, ki imajo manj ali več let, nego jih določa zakon: ako plačujejo na leto manj nego 30 dinarjev ne-posrednjega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 100 — ako plačujejo na leto 30 dinarjev ali več neposred-njega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 250'— č) Če prosi kdo, da bi stopil v četrti zakon, plača dvakratno takso, določeno pod c) tarifne postavke. d) Za prošnjo, da bi se smel po cerkvenih predpisih opevati samomorilec, Din. 10 — e) Za dovolitev pristojnega duhovnika, da se sme kdo poročiti v drugi župniji, Din. 50 — f) Če kdo prosi, da bi se mu dovolil izstop iz kakršnegakoli veroizpovedanja; ako plačuje na leto manj nego 15 dinarjev ne-posrednjega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 10 — ako plačuje na leto od 15 do 60 dinarjev ne-posrednjega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 30 — ako plačuje na leto preko 60 dinarjev neposrednjega davka (brez osebnega davka in doklad), Din. 100'— Tar. post. 325.— Za prošnjo inozemskih državljanov, da bi smeli v naši državi skleniti zakon, Din. 50-— Tar. post. 326. Za dovolitev, da se kdo pri stopanju v zakon oprosti oklicev po verskih in civilnih oblastvih: ako plačuje na leto manj nego 15 dinarjev neposrednjega davka (brez osebnih davkov in doklad), Din. 30'—, ako plačuje na leto od 15 do 60 dinarjev ne- 41 Kolkovanje prilog 2 Župnijski uradi, ki so pod javnimi patronati in polagajo cerkvene račune javni oblasti, so dolžni skrbeti za pravilno kolkovane priloge. Za kolkovanje so merodajni predpisi tar. post. 33. in 34. zakona o taksah in pristojbinah z dne 25. oktob. 1923 urad. list št. 113 z dne 19. dec. 1923 in sicer: Lavantinski škofijski dne 12. j Izdaje lavantinski škofijski ordinariat. — Ur. juje dr. posrednjega davka (brez osebnega davka in doklad) 120 Din., ako plačuje na leto preko 60 dinarjev neposrednjega davka (brez osebnega davka in doklad). Din. 250'— Tar. post. 330. — Za izpiske in potrdila iz protokola rojenih, poročenih in umrlih oseb Din. 10 — Pripomba 1. Če navajajo ti izpiski ali ta potrdila podatke za ne več nego tri osebe, se plača taksa za vsako osebo posebej. Če pa gre za več nego tri osebe, se pobere za vsako nadaljnjo osebo še polovica takse. Pripomba 2. Če so protokoli uničeni, se plačuje tudi za potrdila, ki jih izdajajo privatne osebe ali občine izključno o času rojstva, poroke ali smrti, ta taksa, ne pa taksa po tar. post. 3. in 4.; toda v tem primeru se mora priložiti potrdilo duhovnika ali onega, ki vodi protokole, da so protokoli uničeni, ali da dotična oseba vanje ni vpisana. Drugače se mora plačati za taka potrdila privatnih oseb ali občin taksa po tar. post. 3. in 4. Pripomba 3. Če se izdado ti izpiski ali ta potrdila izključno zaradi vpisa v šolo, kar se mora izrečno označiti na izpisku ali na potrdilu, se plača polovica te takse. Istotako se plačuje polovica te takse za potrdila, da so protokoli uničeni ali da izvestna oseba ni vpisana vanje. Tar. post. 151. — Za vsako potrdilo, ki se izvrši na listini o posinovitvi Din. 50'— Tar. post. 152. — Za potrditev listine, s katero se otrok pozakonja Din. 20'— Pripomba. Če obsezajo listine iz tar. post. 151. in 152. obenem prenos imovine, se pobira tudi predpisana prenosna taksa po naravi in vrednosti tega prenosa po veljavnih zakonih. Tar. post. 322. — Za pritožbe, vložene na pristojno višje oblastvo, zoper odločbe in razsodbe pravoslavnih, katoliških, protestantskih in židovskih duhovnih sodišč, zoper muftijske ali šeriatske razsodbe in zoper sodbe civilnih sodišč Din. 100 — Pripomba. Za pritožbe muslimanov, vložene pri vrhovnem muftiji zoper odločbe muftij v sporih glede veljavnosti zakona in vzdrževanja, se plačuje taksa po tar. post. 176. (točke 1., 2. in 3., vse pod a). Tar. post. 323. — Za razveljavitev zakonskega izpita ali zaroke Din 50 — i cerkvene račune. za sprejem ozir. izdatek denarja — kolek: 1. 1/i°/0 sprejete ali izdane s vote; 2. pri računih (svečar, prodajalne, obrtniki i. t. d.) računi do 100 Din. 0T0 Din., nad 100 Din. 0 20 Din. ordinariat v Mariboru, ilija 1924. van Tomažič. — Tiska tiskarna sv. Cirila v Mariboru.