JÖRG BECKER* Informacije za vse ali znanje za elito Obris neenake evropske informacijske politike Neistočasnos! isioCasnega Hampate Ba. pred kratkim umrli zahodnoafriški zgodovinar in filozof, je nekoč izjavil naslednje: »V Afriki je vsak umirajoči starec goreča knjižnica«.' Ta stavek v zgoščeni obliki vsebuje mnogo ptimembnejše spoznanje: kolikor neka kultura nima pisanih virov, potem posameznik razvije neverjetne sposobnosti, da si točno zapomni veliko različnih informacij: tisti, ki je kot starček dosegel dvojno ali trojno starost v tradicionalni družbi, kjer je življenjska doba krajša, uteleša kolektivni spomin; njegova naravna smrt je enaka dejanju požiga knjižnice v Alek-sandriji leta 47 pred našim štetjem, zaradi česar bodo za vedno uničena številna podrtKja informacij in vedenj v primeru, da pod vplivom drugih kultur pride do nasilne smrti, to lahko vodi do krize identitete njegovih preživelih soljudi, kar povzroči kulturni genocid. Danes jc skoraj vsakomur jasno, da obstaja tesna povezanost med kakovostjo obravnave informacij ter ravnijo tehnologije. Da pa je oboje možno razumeti samo v enem kulturnem kontekstu, je bolj jasno francoskemu kot nemškemu intelektualcu. Zato ni čudno, ko François Mitterrand glede odvisnosti vseh v svetu delujočih tv-oddajnikov od samo dveh poročevalskih agencij danes izraža nekaj podobnega kot Hampate Bà. Danes »obstaja nevarnost, da bo distribucijo ter obdelavo informacij v glavnem prevzelo majhno število dominantnih držav. To bi lahko vodilo do tega. da vse druge izgubijo svoj spomin in s tem svobodo misli ter odločanja. Na ta način vse kulture ter jezike lahko ogroža nevarnost uniformiranosti.«= Tako kot obstajata v mednarodnih informacijskih odnosih hierarhizacija in razslojevanje na dominantne države - to so države, ki po svoji zunanji informacijski bilanci več informacij izvažajo, kot uvažajo, ter na periferne države - to so v glavnem države v razvoju in države Srednje ter Vzhodne Evrope, tako tej mednarodni razslojenosti znotraj vsake nacionalne družbe ustreza delitev na »informacijsko bogate« in »informacijsko revne«. V družboslovni znanosti je že dalj časa znano naslednje.' Ob vstopu informacijskega toka v družbo sloji z višjim socialno ekonomskim statusom hitreje sprejemajo te dodatne informacije kot statusno nižji sloji. Če je družbena mobilnost omejena, potem vodijo ti procesi različnega prilaščanja informacij k temu. da se informacijski prepad med tema segmentoma prej * Prof dr. Jorg Bcckci |e direktor inititula Komtcch v Solingcau Predavanje na mednarodni konferenci lnfoniMci)vka politika kot kulturna politika Kulturni in jtoipodarsko-politifni vidiki Mednarodnega 1986. v: Perspektive medijev, ti 12/1986. S. 753-761; Bern«a[d Frank. Gerhard Maleizkc in Kari H Muller Sachse Kultura m mediji. Ponudbe intcresi-vcdenje Študija ARtVZDF-Medijska komisija. Baden Baden Nomos 1991 za mnoge in informacije za peščico« - to bi pravzaprav moral biti naslov tega predavanja. Po radikalnem političnem prelomu leta 1989 v državah Srednje in Vzhodne Evrope ter po poraznih rezultatih referenduma na Danskem in v Franciji za Maastrichtski sporazum EGS se vedno več govori o »Evropi dveh hitrosti«. Menim, da je takšno prikazovanje v mnogočem zavajajoče. Ce si najprej ogledamo ekonom-sko-tehnične-socialne razlike med Albanijo, Andaluzijo. Apulijo, Češko. Madžarsko. Baden-NVurttembergom. področjem Rhein-.Main ali Velikim Londonom, potem imamo opravka z najmanj tremi ali štirimi hitrostmi. Drugič, če razmislim o pojmu hitrost, potem me pri tej sliki moti, da ni izjav o kakovosti transportnih sredstev in da je poleg vsega kakovost končne postaje zelo ohlapno poimenovana. Tretjič, ko o tem poskušam misliti kritično, mi prihaja na misel to. da je v Evropi samo ena hitrost v razvoju do modernega, da to hitrost diktira tržna dinamika dominantnih centrov in daje »neistočasnost istočasnega« integralni sestavni del te. samo ene hitrosti. To »neistočasnost istočasnega« med tehnično zelo razvitim Zahodom in tehnično slabo razvito Srednjo in Vzhodno Evropo bom v nadaljevanju obravnaval z vidika podatkovnih bank in telekomunikacij v državah Srednje in Vzhodne Evrope. Banke podatkov in telekomunikacije v Srednji in Vzhodni Evropi Informacija družbe predpostavlja določene tehnologije, ki jih je treba obvladati. Bankam podatkov kot elektronskim sistemom shranjevanja strokovnih informacij pripada pomembna družbena funkcija.' ker nasproti drugim medijem potencialno nakazujejo naslednje prednosti v uporabni vrednosti: obsežno informacijsko ponudbo z vseh področij vedenja, aktualnost, hitro dostopnost prek državnih meja. selektiven in individualno kombinatorični pristop in končno možnost dife-renciranja posredovanih informacij glede na nadaljnje obdelave podatkov. Elektronski sistemi shranjevanja so optimalni samo tedaj, ko lahko posežejo po zadovoljivi telekomunikacijski infrastrukturi. Kakšna sta bila trga bank podatkov in telekomunikacij v nekdanjih državah SEV in kako se bodo spričo neistočasnega razvoja pod diktatom istočasnosti spremenili? Kot nadaljevanje bibliotekarstva. informatike in dokumentalistike so imele banke podatkov v nekdanjih državah SEV izredno pomembno vlogo. Tako je bil na primer vsezvezni inštitut za znanstveno-tehnične informacije (VINITI) v Moskvi z letno proizvodnjo okoli 1.3 mil. znanstvenih abstraktov največji inštitut za izdelovanje abstraktov na svetu. V dolgoročnem planu nekdanjih držav SEV je imela izgradnja elektronske informacijske izmenjave izreden pomen. To je na primer postalo jasno v kompleksnem programu znanstveno-tehničnega napredka članic SEV po letu 1985. Prednostna naloga v tem planu do leta 2000 je bila elektronizacija vsega narodnega gospodarstva. Preko zelo razširjenega uvajanja osebnih PC računalnikov bi morala uporaba online bank podatkov postati pomembno sredstvo za dosego tega cilja.'® Danes imajo v nekdanjih državah SEV okoli 2.700 bank podatkov. Od tega je 8% * Načclonu k Icmu JArg Bcckci in Suunnc Bicktl Bunke podatkov m moč Konfliklna polga in trgoviiBke conc. Opladen: Zabodnoncmika Mkrfha 1992 " Za ic podaike tc zahval|U|em rauikovalncinu projcklu EIcktroniuhc Fadiinformalion in Oucutopa. ki ga vodi Maric Courage pri družbi za malcmaiiko in obdelavo podatkov (OMD) online in 92% offline bank ptidatkov, kar pomeni, da morajo tu Je uporabljati magnetne trakove na poti od bank podatkov do uporabnikov. V SND deset operaterjev bank podatkov ponuja 120 bank podatkov online. Podoba online trgov v drugih državah je naslednja: 15 operaterjev na Madžarskem ponuja 87 bank podatkov, 2 operaterja v ČSFR 17 bank in 2 banki podatkov se lahko pokličeta pri operaterju CINTI v Bolgariji. Težišče vseh online bank podatkov je na bibliografskem področju. Pri porazdelitvi po strokovnih področjih dosegata naravoslovna znanosti in tehnika več kot 50 odstotkov. Posebno visok je delež strojegradnje, geoznanosti. rudarstva in metalurgije. Tudi kemija je dobro zastopana. Le malo online bank podatkov odkriva gospodarske informacije, čeprav prav to področje po letu 1989 izkazuje največjo dinamiko. Uporaba zahodnih bank podatkov v Vzhodni Evropi je bila vedno dejansko večja, kot je bila javnosti poznana." To je mogoče dokazati že od začetka 80. let naprej. Hkrati obstajajo tudi »alternativni« odnosi med bankami podatkov v Zahodni in Vzhodni Evropi. Najbolj znani so odnosi med freiburškim Eko-Institutom v Nemčiji, ekološkim gibanjem Robin Wcxid in Institutom Gorki v Moskvi.'- Tabela 1 prikazuje na primeru dveh po dejavnosti podobnih bank podatkov za metalurgijo v Moskvi in New Yorku. da bi bile ruske banke podatkov v primerjavi z zahodnimi lahko popolnoma konkurenčne. Po številu obdelovanih jezikov, kar velja posebno za obdelovanje japonske strokovne literature, ki je na Zahodu dokaj zanemarjena, se zdijo nekatere ruske banke podatkov celo bolj učinkovite. Vsekakor je pomembno, da eno izmed ptiročil državnega raziskovalnega sveta (NRC). ki ga je naročila vlada ZDA leta 1988 glede svetovnih trendov v računalniški tehniki, ugotavlja, da so se »Sovjeti na področju vzpostavljanja sistemov za iskanje informacij po vsej verjetnosti izenačili z zahodom«.'^ Prav gotovo ta pozitivna ocena ne sme zameglili pomanjkljivosti sektorja banke podatkov. Sem sodijo predvsem manjkajoče računalniške zmogljivosti, nezadosten soft-ver. pomanjkanje dobrih programerjev, nepoznavanje uporabnikov, odsotnost trženja, nezadovoljive strukture prodaje ter predvsem .slabo delujoče telekomunikacije. Položaj na področju telekomunikacij v nekdanjih državah SEV jc bil slabši kot na področju banke podatkov. »Zgodovinsko neslan dovtip« o zgodovini sovjetskih telekomunikacij razkriva tako njihove prednosti kot slabosti. Tabela 1: Primerjava vrste, obsega in izvora originalnih dokumentov v metalurških bankah podatkov vsezveznega Inštituta za znanstveno-tehnično informacijo (VINITI - Moskva) in banko podatkov COMPENDEX pri United Engineering Center (New York) VINITI COMPENDEX Metalurgija Metalurgija Vrsla članek v strokovni Članek v strokovni dokumenta reviji 53.7% reviji 94.0% " Jorf Bcckcr Binkc podatkov v vzhodno-zahodiKin konfliktu. Sdimiltcn: EvanfclivtiCna akadeniqa v Armildvhain l»R5 KtMdhcIm Ocnninghauv Skupno delo /o rcievanje okolja Bank.i ptnlalkov v Movkvt in Freibutgu. v. Movkau Newv. julij I9WI. s. 10. Kail-Otlo Salllei Kobin Wood poiilga podatke v Movkvo. v Fiankfuitei Rundvchau. S. 10. 1940. » J2. " Komite u Uudi| mednarodnih la/vu)ev v ia66-.S67. Zaradi tehnično nerazvitega telefonskega sistema so si sovjetski raziskovalci v petdesetih letih zamislili po.sebno tehnično izboljšavo telefonskih posredovalnih postaj. Medtem ko do uporabe tega sistema v Sovjetski zvezi ni priSlo, so se z istim problemom ubadali ameriški strokovnjaki, za kar so namenili 2()().()00 dolarjev. Ta problem so rešili pet let kasneje kot njihovi sovjetski kolegi in ob popolnem nepoznavanju sovjetske strokovne literature." Pixlobno velika bi lahko bila še danes diskrepanca med temeljnim informatičnim raziskovanjem v nekdanji Sovjetski zvezi in časovno zaostalo ali sploh neobstoječo množično uporabo v telekomunikacijah. Vendar je raziskovalni laboratorij Gostelradio v Moskvi razvil svoj lastni HDTV-standard in raziskovalna dela po ISDN na Inštitutu za nadzor, avtomatizacijo in telemehaniko Akademije znanosti v Moskvi vzdržijo vsako mednarodno primerjavo. Nasproti temu prikazuje slika I, kako nizka jc raven tehnične realizacije v telekomunikacijah v nekdanjih državah SEV. Kar zadeva položaj v telekomunikacijah, lahko ugotovimo na.slednje težnje. 1. Po številu glavnih telefonskih priključkov na sto prebivalcev so nekdanje driave SEV na tehnični ravni, ki je primerljiva s Turčijo ali Argentino. Vsekakor obstajajo velike razlike med npr. 24 priključki v Bolgariji in 10 na Poljskem ali 3 na Kubi. 2. Delež zasebnih glavnih priključkov jc znašal leta 1988 med 60% in 74%. 3. Število čakajočih na zasebne telefonske priključke je bilo v vseh nekdanjih državah SEV večje od milijona, kar je imelo za posledico več kot desetletno čakanje na priključek. 4. Posredovalna tehnika je bila izključno analogne narave. 5. Velik del aparatov je bil star preko 40 let. Temu ustrezno velik jc bil tudi čakalni in vzdrževalni plafon. 6. Velik del mednarodnih telefonskih pogovorov je moral biti ročno posredovan, če je bilo to sploh možno. 7. Vrzel v teleks storitvah je bila precej manjša kot v telefoniji. 8. Gradnja mrež podatkov jc bila še v povojih. " Willum N I.ockc. Triinslalitm b> Machinc. v SncnIirK Amcncan Jft. I9J. U 1/1956. t. 29-33. Vzroki za tako nizko tehnično raven telekomunikacij v nekdanjih državah SEV SO izjemno kompleksni, ne da bi jih hoteli podrobneje obravnavali, lahko na kratko omenimo naslednje razloge: vojna Jkoda. agrarna osnova večine držav SEV po letu 1945, politično določene tehnološke omejitve, ki so jih narekovale Zahodna Evropa in ZDA. teoretično in praktično napačne ocene funkcije informacije v proizvodnem procesu in končno odsotnost ekonomskih spodbud za tran-sp izobrazK). preostalih 25% so bili kvalificirani delavci. Leta 1989 je cmigriralo 70.000 raziskovalcev in inženirjev iz SZ. Leta 1990 jc cmigriralo 18.».000 stnjelskih Židov v Izrael, od lega je bilo .19"?;, raziskovalcev in akademikov (v glavnem inženirji in arhitekti). V zadnjih dveh Iclih je cmigriralo .'iOO-600 sovjetskih jedrskih strokovnjakov v Zahodno Evrop»), ZDA. Izrael in Japonsko. Leia 1989 je samo Akademija znanosti v Moskvi izgubila 250 znanstvenikov. V zadnjih letih je inštitut Lebedev za fiziko pri Akademiji znanosti v Moskvi izgubil okrog 20% svskih držav na Zahtnl in morda še vse večjo nesposobnost za sodelovanje druge z drugo v \eliki meri zmanjšujejo ekonomske prednosti velikosti nujni izgradnji informacijskotehnoloških infrastruktur. To velja v enaki meri za banke podatkov kot tudi za telekomunikacijski sektor. 4. Hkratno nenadno veliko povečanje potreb po telekomunikacijah ter vključevanje konkurirajočih zahodnih partnerjev in substitucijskih tehnologij bosta ogrožali tehnično integriteto mrež. To bo prizadelo zastavljene cilje, kot so večja zanesljivost, varnost in hitrost. 5. Ekonomska osnova telekomunikacijskega trga obstaja prav takrat, ko je še relativno majhen, iz velikih »economies of scale« in iz »economies of scojie«. Oba ekonomska parametra sta dosegljiva samo na zasebnem trgu končnih uporabnikov v telefoniji. (V tej zvezi opozarjamo na to, daje TELEKOM nemške zvezne pošte pri ponudbi okrog 500 proizvodov in storitev imel samo pri dveh storitvah dobiček. in sicer pri telefoniji in teleksu). Dohodki v tem množičnem poslu omo- !• KuNk The l.i ihe i:ui«tK lic«. ihiKuth Inlntnumm Cuifcnl pnihlcms in Ihi- tVtcIiipflicnl ol Inloinuilum Acliul» m C «sho Slniiku. \ InlciniilKMliil l-oiam on Inloiinalnin iiml IJiKumcnljtion Jj Ift. 4 .VI Wl. 4 m »«i»«« -t- MOU KU. ^j- r^ » » iiMp ^ CMMnmt ■A a .< vu rrv. oea>- r«M» INVUnCUE V GLAVNE LINUE V ZAHOONI CVKOn. !«»• SX» njlnpiiili lUCKmAlni drtaviKjili 2 Njcionalni nai^noli n<«m»liKniu kapiulu. } roviniiim kapital piuti pa1unktionjliK>«i »nbttaialcpici ink»nt)C Vc< ponHiKisti namcniam nc\poraiumu ntcd tchnoloicito in kultuio danev kot s^asih. pnkl}uCuKnt l>.-tniclu KcUu I1k Cultuial ContradKtions ol Capitalisn. Ne« Vork: Ba»c B( inlotmatisalion n« the Sosiel Sotieis Rcvolution nI Ihc Political Hurc.iu ol the CPSU Central Conunittcc and a note ol the CC dcpartmcnts. v- l/sestna ol Ihc CPSII Centi.tl C ommittee. |989. » 55-56 Maikus(iuttk-r: Uas Inlornuliom ss-stcm dcr Staatlichen Statistik dcr l>l>R Computciitcstutnc iintschadnn^un' tcrstuUun; lut die Planuni: und Leitung von Volk»wiitschbt uihI C«^ll»chaft. s Informatik forum, t .V 1992. s. 108-123 * Pras tam. s. 118 " Prav tam ^ Na pnmer i/vedeni> pri DictrKhu (Xirner|u. Die logik des Misstin^cns SirategiH^hes Oenken in kompleten Siiuati. onen. Reinhek Rowohli 1989. v 107 If jo iz maiematičncga pojma informacije in potem definirajo: »Kot vedenje nekega nosilca vedenja definiramo količino vseh sprejetih izjav o predstavljenem svetu, ki jih je sprejel in ki so dejansko resnične.«-" Nasproti temu moramo vztrajati, da vedenje ne temelji samo na vednosti, temveč tudi na izkušnji, razumu, navadi in praksi. Dandanes v ZD.A letno izhaja 4(1.(100 knjig. 17.000 časopisov in 12.000 časopisnih izdaj: obstaja 27.000 video iz[X)sojcvalnih mest. 400 milj. radijskih in .350 milj. TV-aparatov in dnevno v ZDA |>osnamejo 41 ntilj. fotografij.'" Tako so na primer dominantne države kot ZDA prav gotovo »information rich«, toda ali st) tudi »knowledge rich«, jc drugo vprašanje. Bogati v vedenju bi lahko bili nasproti temu ravno ljudje iz majhnih in podrejenih drž;iv. kajti njihovo vedenje je že dolgo časa prepojen«) z i/kušnjami v (ximanjkanju, revščini, bolečini, nesvobodi in (Tt>drejcnosti. To vedenje jc globoko, trajno in neizbrisno. Ce sprejmemo moje razlikovanje med informacijo in vedenjem, potem iz tega sledi, da za nobeno državo ni smiselno ptivečevali njenih informacijskih sistemov kvantitativno, pač pa jih kvalitativno izboljševati. Moj drugi protiargiimcnt je v tem. da brez vpetosti v kulturo informacijske strategije ne morejo delovati. Bolj izostreno povedano: Iz različnih razlogov pomeni informatizacija danes vedno tudi internacionalizacijo in ta proces bo vedno povezan s svetovno homogenizacijo kultur, ki jo omenja Mittcrand. Prav proces eksterno povzročene mcndarodnc informatizacije povzroča interno kulturno erozijo znotraj nekdanjih držav SFIV. S propadom gledališča, založb glasbenega |v>dročja. filma in kinokulturc. cirkusa, knjižnic in medijev pride do kolapsa celotne uradne kulture. Tak kolaps lahko opazimo na primeru upadanja bibliotekarstva v nekdanji NDR (tabela 3). Porastu izdatkov za tamkajšnje knjižnice ustreza med letoma 1990 in 1991 zmanjšanje števila knjižnic, števila izpt)soj. Paralelno z zlomom uradne kulture se hkrati v Vzhodni livropi opazno širijo »Dallas«, cenena pornografija in slaba trivialna literatura, in sicer v osupljivi količini. Kot vrh te ledene gore kulturne erozije tuncnjam na lem mestu, da je šlo za star papir najmanj 1(10.000 sveže natisnjenih knjig iz zaloge založb v nekdanji NDR (med njimi dela Hcinricha .Vlanna. Arnolda Zwciga. Hmcsta Cardenala. Richarda v. VVeizsacker-ja)." ali pa to. da škoda, ki jo povzroča tihotapstvo ikon iz nekdanje SZ na Zahod, znaša 13 milijonov dolarjev ter da predstavlja najl>olj donosno trgovino za trgovino z orožjem in mamili." (In nota bene je treba kritično pripomniti, da Nemčija od leta 1970 še ni podpisala konvencije Unesca o nadzoru transferja kulturnih dobrin). V tem kontekstu je razumljiva ugotovitev Vaciava Ilavla: »Vračanje svobode v družbo, kjer so bila popolnoma odpravljena vsa moralna merila, jc neizogibno vodilo k eksploziji vseh možnih slabih človeških lastnosti. Četudi jc bilo vse to riiich Rcinift I inruhruni! in dic V^ nvrmiir|w:i<» ni4ti.m Nclzatlifc iind Schcma hjwtli: Repejvnjlunislnlc. Slullgiiil K-cuhner |V4l.s. h "" Zj ic Wik piimcic sc /ahsjliuicni \cilu P«»lm.inu; lin inliiimicicn uiis /u tmlc. v Dic Zcil. 2 111 IW2. s. " Tli tnccMi /ahlcM Ip'r BoluchcS't^. ilic Well im l;iht .'IBNl hiik- s.m|cliwlic l'i<.gn<»c Ilir unseic Zukunfl. ricihuic: Dicivim IfMi. v lili Ulj l/scdhj Joff Bcvkci I icljcuin cnlic puhlico icnsui-idm puhlico comeuuli/jilo en el Ciimhi«. de sisunu en Hui.ipi Onenlal s: lundunon |vi|.| el Dcsjiiollo de l.i Iuk-hki S.icuI dc lii> OmiunKacioncs (uil CiHnunif-iclon Social IWlTcndcncics M-idiid Kundesoi lw:. s l.tft I.SII Iniilhj VVoll Oschlics Aid'tiic jixUi Aulwh»unii det Kuliul' Osieuii>paisthc Kuliurjiohlik unlet den BcJinfun-pcn cinseucndct Mjikluinwhall. Koln. IWM - Iknchtc Jo Bunilcunsliluu liii oM«i«envhaltlkiclic und inlcnialumalc Sludk-n i. Siilluny I cscn umi Dculschci Kuliuii.il l/aloJIvil Sliuklura.indcl ihIci Suhst.in/scilu« • IV' kulluielle Inlrasitukiui in dcn luni nciicn Hundcsl uidci. Mjin/; Siifiunj l,cv;n " Rcimjt Pilili l.inei det -Vuvog. dK- vcigijlHnci Hiichcr ni Suchen. v Puhlizmik&Kunsi. < WIW. s. Id-12 ' liiot Bannowski. Kussland i*hne Ikons-n. v MikJ,.iu Ncus. i. V> |M92. s. 12 neizogibno in zalo tudi pričakovano, pa je njihova koUčina nestirazmerno večja, kot bi si lahko to kdor koli izmed nas prej predstavljal.«*" Tabela Upadanje bibliotekarske infrastrukture v petih novih zveznih deželah Zvezne republike Nemčije ( 1990/1991 ) ZvczruJcžcIa Šii-vikiknii/nic StoilovH-hhMHMtinih iicvilo i7pi>w)| Prorjoinv DEM CIKM 19<»ll 1W| .M.IMVW .M.IMWI IWti Wl ISMU IWI Berlin M.72M.5I: :i.4.s.viiil4 4.44.\73l h.l5(l.47s 2(1.405.4:') Sit&i I.24S 1 i.ojh ih.in 4.M 41.h.»4.7!«l h.VJSI 755 SaUj- .Anbah 1.5% Sli Itl.HtlMh: :5.4:i,().K) .Îll.n70..y5 Thiinnjen I.4M SM 7„<(KI'Will K..14.S.4.U i.nyn: .lK.45.V.'i:4 VIR: Dcutschc bibli Anl.««nii l.klimu (>Mi.'urii|u AiiMn'ii in dic Ficihcil. v: l'NI-SCO.kutni. 41 7-ll/|w;. % 44 PnHi/:ii^tMlilt(M icnu-lM na dveh/tc/ali I P«incm.lLcm ustavnem pfavu ic kulturna poljKka i/kltucnovtv jr ncnivki)i nv-znih dcA-l. 1 Mcdiii ki« iKmumliKiM ikl kulturne p.UiIikc deluni« v okvilu političnega leda ki ga urc|a ncmtkn uvlavmi pravo v členu Ct(i Tj čkn |e ilel livliiic odotekinih piavu'ah ncmvke uvtave Tiilikii Cava. dokki na c\«ipvkcm podriiCiu m demokratično legitimno upredclienih dovckmih m iivtjtnih pijviv tin v evntpvki kontenoii o varxttu clmeko- *ih pravic m dr/avl|an\kih vvoKiM.Sn kiu iamjij lavmi tj uMavnopiiivnu Icgitimaciiat. picdvljvtt.i|o p»>«gi tCi komiviie v neiTKko nicdi|>ko pnivo krvitcv uvt.ivc Izvedene pravne utemclitl^e naidcmo pn (tiriviianu SI;h-ku: I 'Kthold l-.ulop^i dic Rundlunkkiimpctcnz det Hun-devlandcr '. i Diet« »cirkli t/jki/bj) l:ur«pa> Mcdicnmaklt »on Mortcn Bctlin. Vivta-. l"»x>f. v. llft; Wullgang lh>tlm.inn'Kicni Kuiidlunkiccht nchcn Miiivclutlvicchl. ».Hlcn Badcn Nom.» IWl. > II« tt *" Po i^iroCUu Jaiihmia Sartiuiuv;i. pfcdvcdutoCcga kultuincp vvctj l-Ci ktuniviK. daje IiEO varno ll.tititl 16% wojcea ccloincga proiaCun.1/a kuliuiK ijoiichim Sarlorius il.lHHlIh". /a kullur.i. v U-ttre International 4/|w;i Ccvo medtem celo govpodarvkc /tlamivti odkllk katcitollio -vocto kulturnega okolla« kol eno iidfciCtlnih vprcment|i\k 7a uvpekn pod)CI-nKki odnov. polcmk takof tavmi. da ve ohteg kulturne dciatilovti l:0 komivi|C na direktno vidnem vcvV-m ali nuniScin delu n)cncga proiaCuna /a kulturna vprjvania ne da iHlincriti Kuhurna klat/ulii v MaaMrichtvkcm vpora/umu l|x>gla\|c 1\. čkn 12K| nc ho vevcda tuiivliCncmu in političnemu Da lahko nekega dne iz trpljenja, pomanjkanja in nenadzorovanega eksterne-ga upravljanja nastane nekakšna lastna kulturna identiteta, ki je miroljubna in ne agresivna, je najbrž težko verjeti v luči državljanske vojne na Kavkazu in v nekdanji Jugoslaviji. Vendar primer Jamajke, ki tu lahko po načelu pars pro toto velja za dežele v razvoju, dokazuje prav to. K temu navaja izjava Rexa Nettleforda. nestorja družboslovne znanosti na Jamajki, ki je pred 21. generalno skupščino Karibske radiodifuzne unije junija 1990: »Našo karibsko dediščino tvorijo zasuž-njevanje. poniževanje in kolonializem. Sestoji pa tudi iz preživetja in iz tega. kar iz tega izhaja. Vedenje o tem procesu je ravno tako življenjskega pomena kot vedenje o možnih posledicah za sedanjost in bodočnost. To vedenje je zasidrano globoko v kolektivnem vedenju tako imenovanega majhnega človeka z ulice. (...) Vse to je lahko temelj obupa, vendar imam še vedno upanje, ki temelji posebej na naših komponistih kalipsa in reggea. (...) Trdno računam na naše upanje v obup, kajti prav ta je del našega kulturnega nasledstva. Povezalo nas bo s sedanjostjo in negotovo prihodnostjo, prav tako pa tudi z vedenjem, da smo kljub izkoreninjeva-nju, trpljenju in bolečini preživeli.«'" ouKiviKinu pmMcmu ilcfinii>n|a ranncilivc med kuliuni in ekonomii« m vpraCiniu kulluinc kimipcicncc KG kumiajc v nobenem primeru usircuja *" Re« Nellleford Pieservinii Ihe Canbbean llcrila|!e. v; Cambri>ad. Scplember IWI. 5 3I-.34; lu: s. J2 in 34 COLIN SPARKS* Public Service Broadcasting in Europe: Does it have a Future? Iniroduaion It is widely recognised that there is an international crisis of Public Service Broadcasting (PSB). Throughout Western Europe, and internationally, the main non-commercial broadcasters are experiencing multiple problems: their traditional funding bases have been eroded by inflation and by competition; their audience shares have suffered under the impact of new services; their programming has been altered by the great expansion of broadcasting hours; lastly, but not of least importance, they have suffered from a crisis of legitimation. The old assumptions about the nature and duties of public service broadcasting have been challenged from both right and left. The problems are shared even by the paradigm case of public broadcasting, the BBC (Rowland and Tracey. 1990:8-16). At the same time, a number of former Communist slates in Central and Eastern Europe have been adopting new broadcasting laws. Others are still struggling with the political problems involved. One of the striking things about these laws and draft laws is that they often attempt to write the idea of public service into the new broadcasting institutions. ' Dr. Cohn Sparks, urednik revije Mcdui. Cullure and Sooeiv: profesor na Univerviy of Wesiminsier (Ixindon) 1 169 Teorija in piaksa. lel. 30. tt 11-12. Ljubliana l»»3