jure Thaler, o d goljata prek l uciferja do romualda 165 Jure t haler od goLJata prek LuciFer Ja do roMuaLda vlogo l uciferja sem sprejel kot nadaljevanje sodelovanja z ‘našim‘ režiserjem marjanom k okaljem in je pomenila spremembo po nekaj komičnih vlogah, ki sem jih kot član gledališke sekcije kulturnega društva dr. janez ev. krek Selca odigral v tem času. vloga je pomenila nadaljevanje vloge negativca – g oljata, ki sva ga z marjanom postavila kot mojo prvo odrsko vlogo pri mojih rosnih 15 letih. škofjeloški pasijon 1999 je bil tako za vse nas nov mejnik na poti ljubiteljskega gledališkega ustvarjanja. po uspešno izvedeni igri Turški križ, kar je bil projekt cele Selške doline, smo se polni mladostne zagnanosti skupaj z marjanom in klemenom podali na medobčinski veliki oder v škofjo l oko. priprava na prvo uprizoritev je bila zelo zanimiva in je trajala več kot leto dni, v tem letu pa smo skupaj z režiserjem marjanom in m etodo z orčič gradili vsak svojo vlogo. profesionalna igralka metoda nas je vodila skozi gledališko interpretacijo teksta, ki je bil za nas, amaterske igralce zelo zahteven. roumal - dovo besedilo predstavlja amaterskim igralcem nekaj podobnega kot vzpon na t riglav – brez vaje ne gre. prvič smo se spoznavali z vajami za govorni apa- rat, dihalnimi vajami, mentalno predpripravo na vlogo in ostalimi tehnikami, ki omogočajo boljšo in jasnejšo interpretacijo vloge. k ot 18-letnik sem vse to sprejemal odprtih rok in glave in tako iz tedna v teden, ko smo se srečevali, gra- dil na liku pošastnega negativca, gospodarja zla, takšnega kakor sem ga, hvala Jure Thaler v vlogi Luciferja, Škofjeloški pasijon 2015, foto Tatjana Splichal. pasijon s Ki Dones Ki 2020 15 166 bogu, kot mladenič v tistem času bolj poznal iz knjig, filmov in poročil kot pa iz lastnih izkušenj. t ako se je leta 1999 rodila pošast – l ucifer, ki je rajal in se naslajal v peklu, kričal in rjovel ter sejal bes in zlo na vse strani okrog sebe po l oki, ki mi je bila kot maturantu škofjeloške gimnazije v tistem letu bolj poznana kot domače dvo- rišče. v letu 2000 je naš prizor doživel bogato nadgradnjo z dopolnitvijo kostumov in predvsem z masko, ki je podobi l uciferja na obraz zarisala peklenske grimase, kar se je preneslo tudi v dojemanje vloge in možnost poudarkov obrazne mimike pošastnega nastopa. Sledil je ‘pasijonski post‘ do leta 2009, ko je režijo prevzel borut g artner. nov pogled novega režiserja, dodatna koreografija peklenskega plesa l uciferja s pogubljeno dušo in veliko večja bera življenjskih izkušenj so tudi v meni odprli novo dimenzijo poosebitve zla skozi vlogo l uciferja. k še bolj odprtemu podar - janju vloge gledalcem je zagotovo pripomogla tudi bistveno boljša tehnična pod- pora, saj se ni bilo več potrebno ozirati na položaj mikrofonov, paziti na tehnike, … in v vlogi patra Romualda, očeta Škofjeloškega pasijona v igri Kapucin, pater Romuald, avtorice Bernarde Pavlovec Žumer, prvič uprizorjene leta 2019, foto Tatjana Splichal. jure Thaler, o d goljata prek l uciferja do romualda 167 če bodo ob pravem času zanetili ogenj, vse to je sedaj teklo že kot po maslu. t o je bilo tudi leto, ko smo peklenščki po odigrani predstavi, kjer smo prikazali gle- dalcem svoje videnje zla in naslade nad negativnim, to odvrgli ter z nasmehom na ustih, polni ljubezni in pozitivne energije v vozičkih vozili svoje prvorojence, od kašče do pasijonskega tabora. k o sem se pred uprizoritvijo 2015 vprašal, ali sem še za, sem se spomnil, da mi je bilo naročeno, da me pasijon potrebuje v tej vlogi. v saka nova upri- zoritev pomeni nov pogled in prav to se je zgodilo. gradnja vloge z režiserjem milanom g olobom je bila tako postavljena v novo izhodišče, bolj v globino, manj v pošastno zunanjost, ki je bila že izdelana. prepoznavanje absurda, ne- gativnosti, nerazumnosti, egocentričnosti in različnih dimenzij zla, nad čimer nerazumljivo, na trenutke tudi nerazumno, kraljuje l ucifer, je bilo tisto ogle- dalo, ki sva ga svetu želela nastaviti z milanom skozi mojo vlogo. prikazati nasprotje ljubezni je bil rezultat, ki ga je poosebila moja vloga kralja pekla, namen je bil ljudem pokazati, česa nas je jezus odrešil in jim skušati dopo- vedati, da se vsak dan lahko odpovemo koščku zla in s tem pogasimo nekaj peklenskega ognja v svetu. v pričakovanju ponovitve 2021 se je najprej zgodilo gostovanje našega pri- zora v mariji bistrici na hrvaškem na velikonočni ponedeljek 2018, kjer smo pogled na pekel predstavili tudi tam zbranim stražarjem kristusovega groba. t o je bilo romanje, kjer me je spremljal najstarejši sin janez, tisti, ki sem ga – l uci- fer – leta 2009 vozil z vozičkom, tokrat pa je bil moj asistent za prtljago in skrb- nik tehnične podpore. t isti janez, ki se je bal parkeljnov, dokler mu nisem dal slike l uciferja in rekel, no, če te kak parkelj napade, mu pa pokaži sliko svojega očeta, pa te bo hitro pri miru pustil. t a janez je po nastopu rekel, ati, tale l ucifer je pa res grozen … n a romualdov dan 2019 pa se je zame zgodil še en pomemben gledališki nastop, tokrat pri kapucinih, v vlogi brata romualda. predstavi, ki nosi njegovo ime, nam želi pokazati ozadje, iz katerega je zraslo bogato sporočilo škofjelo- škega pasijona, kakšen je namen pasijonske igre in kako je to brat romuald z odprtostjo za dobro in močnim občutjem težav družbe takratnega časa prelil v dramsko delo in ga z velikim trudom in predanostjo uprizoril z ljudmi tu- kajšnjega okolja. t o je povsem drugačna vloga, vendar so mi pri postavitvi te zahtevne naloge pomagale bogate izkušnje sodelovanja v dosedanjih ponovi- tvah pasijona, zgled in pogledi režiserjev in vseh ostalih sodelavcev. n ajbolj pa dojemanje brezpogojne odrešenjske ljubezni, ki živi in se izpričuje tako pri kapucinih kot tudi skozi pasijon in je v vseh nas, samo poiskati jo je treba. o d- igrali smo jo na tlaku samostana, po katerem je romuald, ko je bil mojih let, stopal pred 300 leti.