83 Etnolog 27 (2017) SPOMINI IN PREDMETI V DRU@INI Odnos do predmetov in do ljudi Ivana Balá`ová IZVLE^EK Z vidika dru`benih ved vsakdanji predmeti niso obravnavani le kot nekaj ne`ivega. Glede na nekatere teorije imajo sposobnosti dejanja, pri~evanja o zgodovinskih dogodkih in tudi o kulturnih pojavih. Na podlagi predpostavke, da so predmeti sposobni nase vezati ideje in posledi~no vplivati na dejanja ljudi, sem naredila raziskavo, na osnovi katere je nastal ta ~lanek. Izkazalo se je, da lahko s pomo~jo dolo~enih predmetov podrobneje razumemo dru`inske odnose. V raziskavi sem se osredoto~ila tudi na dedovanje, predajanje predmetov znotraj dru`ine in hranjenje spominov v predmetih. Klju~ne besede: materialna kultura, dru`ina, predmeti, reprezentacije, spomini, simbolni kapital ABSTRACT From the viewpoint of the social sciences, everyday objects are not treated merely as something inanimate. According to some theories things are capable of acts and witnessing to historical events and cultural phenomena as well as. Based on the assumption that objects are capable of becoming connected to ideas and consequently influencing people’s acts, I carried out a research that provided the basis for this article. The research showed that we can achieve a better understanding of family relationships through certain objects. The research also focused on inheritance, passing on objects within the family, and the preservation of memories in objects. Keywords: material culture, family, objects, representation, memories, symbolic capital Uvod Za~etek svojega prispevka k materialni kulturi bom posvetila kratki analizi osebne izku{nje. Ostali del besedila bo ve~inoma izhajal iz raziskovalnega materiala, pridobljenega od sogovornikov. Pred ~asom sem si na{la slu`bo. Ni bilo delo z mojega podro~ja, ampak se je po dolgem iskanju v novem okolju in novi dr`avi kon~no na{lo delo zame, tako da je bila dilema velika. Ni mi bilo v{e~ investirati energije v nekaj, s ~imer ne bom dosegla kariernega zadovoljstva, ampak je bilo zaradi ekonomskih razlogov to za nekaj ~asa neizbe`no. @e drugi dan na poti v novo slu`bo avto ni v`gal. Prispeti v slu`bo ni bilo preprosto, ker je zunaj mesta, na vasi, kamor avtobusi vozijo 84 Ivana Balá`ová zelo redko. Takrat me je odpeljala prijateljica. Dva tedna kasneje se je avto takoj po vrnitvi s servisa ponovno pokvaril. Moja dilema se je nadaljevala in poglabljala. Delo me ni preve~ veselilo, poleg tega mi je jemalo preve~ energije in ~asa. Ko se je avto pokvaril {e tretji~ v istem mesecu, sem se vpra{ala: »Kaj mi ho~e povedati?« Ko sem svojo zgodbo posredovala prijateljem, so mi skoraj vsi govorili o podobnih izku{njah, kar razumem kot dokaz, da so interakcije med ~lovekom in predmeti {iroka in `iva tema s {tevilnimi neodgovorjenimi vpra{anji. Prepri~ana sem, da so teme o predmetih vredne tega, da se v njih poglobimo tudi z antropo{kega vidika in da poskusimo najti odgovore na nekatera vpra{anja v zvezi z njimi. Moja antropolo{ka poglobitev v podro~je materialne kulture izhaja iz terenske etnografske raziskave {tirih generacij ene dru`ine, ki sem jo izvedla v letih 2009– 2010 in ponovno z nekaterimi ~lani te dru`ine leta 2016. Gre za {tudijo primera dru`ine in odnosa njenih ~lanov do materialnih predmetov. Raziskovana dru`ina prihaja iz srednje velikega mesta na vzhodu Slova{ke. Njena najmlaj{a ~lana sta bila dve in {tiri leta stara de~ka Mat’ko in Danko, o katerih v analiziranem materialu govorim kot o ~etrti generaciji dru`ine. Glede na ~etrto generacijo in glede na sorodstvene povezave z njo uporabljam sorodstveno terminologijo v analiziranem materialu (generacije: ~etrta – otroci, tretja – star{i, druga – stari star{i, prva – prastar{i). Tretji generaciji pripadajo trije sorodniki – brata Martin in Michal, ki sta hkrati o~eta de~kov iz ~etrte generacije, njuni `eni in njuna mlaj{a sestra Zuzana. Starost tretje generacije je bila v ~asu raziskave od 25 do 30 let. Druga generacija sta star{a treh omenjenih sorodnikov, v ~asu raziskave stara 55 in 58 let – v besedilu ozna~ena glede na ~etrto generacijo de~kov kot dedek Peter in babica Magda. V najstarej{o, prvo generacijo sodi 75-letna prababica obeh de~kov Marta. Velik pomen v raziskavi imata {e pokojna Petrova star{a Jozef in Mária, po smrti katerih je ostalo v dru`ini veliko materialnih predmetov, ki igrajo pri analizi materiala klju~no vlogo. Zaradi tega je na tej to~ki nujno omeniti tudi njiju. Shema dru`inskih ~lanov 85 Spomini in predmeti v dru`ini Pridobljeni raziskovalni material sem uporabila kot izhodi{~e za svojo diplomsko nalogo na Filozofski fakulteti v Bratislavi (Balá`ová 2010). Glavna fokusa moje raziskave sta bila dru`ina in predmeti. Iz odnosa teh dveh antropolo{kih konceptov izhaja celotno usmerjanje raziskave. Gre za {tudijo primera, v kateri, kot jo definira Jan Hendl, podrobno preu~ujemo predmet in zbiramo veliko koli~ino podatkov s predpostavko, da lahko po raziskavi enega primera razumemo tudi druge podobne primere. Raziskovani primer lahko posledi~no vklju~ujemo v {ir{i kontekst (Hendl 2005: 104). V mojem interesu je bilo torej raziskati, kak{en odnos ima neka dru`ina do predmetov, ki jo obkro`ajo in s katerimi prihaja v stik. Zato sem najprej `elela ugotoviti, kateri predmeti se nahajajo v dru`ini. Raziskovala sem tudi, katere razlike se ka`ejo v odnosu do dolo~enih predmetov med generacijami. Prav tako me je zanimalo, kako dru`ina pridobiva predmete, kako se jih znebi, kako se predmeti dedujejo in kako potujejo med razli~nimi lastniki ter predvsem, kako posamezni ~lani z njimi ravnajo. S pomo~jo teh raziskovalnih podvpra{anj sem `elela pridobiti material, ki bi mi pomagal pri analizi in odgovorih na glavna raziskovalna vpra{anja: Ali obstajajo reprezentacije o predmetih? ^e da, kak{ne so? Kako reprezentacije, povezane s predmeti, vplivajo na ~lovekova dejanja? Raziskavo sem izvajala v naravnem okolju dru`ine, v stanovanjih njenih ~lanov, na dru`inskem vrtu zunaj mestnega sredi{~a in na dru`inskih po~itnicah, kjer so bili prisotni ~lani vseh generacij razen najstarej{e – prababice Marte. Dva meseca sem z njimi pre`ivela ve~ino svojega ~asa, se pogovarjala s posameznimi ~lani in jih opazovala v njihovem prostem ~asu v vsakdanjih situacijah, pogovorih in dejavnostih. Zaradi tega lahko nedvomno trdim, da je bila raziskava etnografska, saj sem se od svojih sogovornikov trudila nau~iti njihove interpretacije resni~nosti in sem pri tem posku{ala postati »~lanica« raziskovane dru`ine. To v okvirih metodologije etnografskega raziskovanja pomeni potopiti se v raziskovano skupnost, nau~iti se njenega jezika, navad, vedenja in postati del nje (Spradley 1979). Dru`ino, ki je bila predmet raziskave, sem izbrala na podlagi tega, da sem ve~ino njenih ~lanov poznala `e dlje ~asa. Za raziskavo je bilo pomembno imeti mo`nost opazovanja in pogovora s predstavniki razli~nih generacij. Pri izbrani dru`ini je to pomenilo, da sem lahko raziskovala ~lane {tirih generaciji. V ~asu poletja, ki sem ga pre`ivela z raziskovano dru`ino, so bili vsi ~lani seznanjeni z mojimi raziskovalnimi motivacijami. V nadaljevanju besedila bom predstavila analizo z raziskavo pridobljenega materiala. Glede na {tevilne sklepe v dolo~eni dru`ini bom poskusila pokazati, kak{en je ~lovekov odnos do materialnih stvari. Pri tem mi bodo v pomo~ teorije in raziskave materialne kulture Daniela Millerja (Miller in Woodward 2012; Miller 2016), ki ve~ino svojega profesionalnega `ivljenja posve~a temam materialne kulture in predmetom vsakdanje rabe. V moji raziskavi se prav tako izka`e, da je materialna kultura zelo tesno povezana z zasnovo spomina in s teorijo simbolnega kapitala, kot ga razume Pierre Bourdieu (1998). 86 Ivana Balá`ová Interakcija ~lovek – predmet V prispevku o materialni kulturi verjetno ni potrebno obse`no zagovarjati ustreznosti raziskovanja obdajajo~ih nas predmetov in na{ega odnosa do materialne kulture. Kljub temu bom na kratko predstavila eno od teorij Daniela Millerja, ki poudarja odnos med ~lovekom in predmeti. Miller govori o vzajemnem konstituiranju. »Skratka, eden od na~inov razmi{ljanja o teh teorijah dialektike oziroma vzajemnega konstituiranja je zami{ljanje materialne kulture kot ne~esa, kar ima lastno sposobnost za delovanje. Stvari nam po~nejo razli~ne re~i, in to ne le re~i, za katere ho~emo, da jih po~nejo« (Miller 2016: 135–136). Koncept »delujo~ih stvari« ni `iv samo v antropolo{kih razpravah ali prispevkih, temve~ je prisoten tudi med mojimi sogovorniki, o ~emer pri~ajo njihove izjave kot »predmeti nam zbe`ijo, skrivajo se, stra{ijo nas, izginejo, planejo na nas izza vogala« itd. Predmeti vsakdanje rabe niso bili vedno v sredi{~u pozornosti antropolo{kega raziskovanja materialne kulture. To dokazuje tudi Millerjeva trditev o »zaslepljujo~e o~itnih« predmetih, ki so {tevilne antropologe prepri~ali o svoji nepomembnosti za raziskavo (Miller 2016: 83). Predmeti imajo sposobnost izginiti iz na{ega vidnega polja, vendar kljub temu ostaja njihova vloga {e vedno klju~na za na{e vedenje in identiteto. Za slednjo niso pomembni ali klju~ni samo izbrani predmeti, ampak to, kako z dolo~enim predmetom ravnamo, kak{na je torej interakcija med ~lovekom in predmetom. Paradigma raziskovanja materialne kulture govori o tem, da predmeti pridobivajo pomene z dru`benimi interakcijami (Mleku` 2007: 267). Vpra{anje na~ina ravnanja s predmeti je zelo kompleksno in nanj vpliva veliko dejavnikov. Nekaj klju~nih, ki so bili v sredi{~u pozornosti moje raziskave, so spomini, ideje in zgodbe, ki jih ljudje pripisujejo predmetom in ki jih predmeti ve`ejo nase. Spomine, ideje in zgodbe ozna~ujem kot reprezentacije, ki jih teoretsko bolj podrobno definira Dan Sperber, ki meni, da lahko s pomo~jo reprezentacije pojasnimo {irok spekter kulturnih fenomenov. Reprezentacija obsega tri pojave: to, kaj reprezentira, to, kar je reprezentirano in uporabnika reprezentacije. Sperber govori o dveh oblikah reprezentacije, mentalni in javni. Med mentalne reprezentacije {teje vero, spomine, prepri~anja, ideje in pomene, ki obstajajo znotraj uporabnika. ^e obstajajo (tudi) zunaj uporabnika, gre za javno reprezentacijo, ki predstavlja interpretacijo mentalne reprezentacije (Sperber 1996: 32). Sama v besedilu kot reprezentacijo razumem vse spomine, ideje in pomene, ki jih sogovorniki povezujejo z materialnimi predmeti. Nevidnost stvari okoli nas povzro~a njihova vsakdanjost, banalnost in na{a seznanjenost z njimi. Zato sem pri svoji raziskavi potrebovala nekaj ~asa, preden se je pred mano »izrisala« slika ali zemljevid stvari, ki se nahajajo v dru`ini, kro`ijo, imajo za posamezne ~lane poseben pomen, ustvarjajo identiteto dru`ine ali posameznikov in jih obkro`ajo v vsakodnevnem `ivljenju. S pomo~jo vpra{anj o dru`ini sem postopoma prihajala do podatkov o dolo~enih predmetih, ki jih dru`ina ima ali jih je imela v lasti. Tako so me z zgodbami in spominjanji dru`inski ~lani postopoma pripeljali v sredi{~e materialne kulture svoje dru`ine. Arheologinja Nicole Boivin trdi, da pomen simbolov, ki jih predmeti v sebi nosijo, 87 Spomini in predmeti v dru`ini ne izhaja iz njihovih fizikalnih lastnosti (Boivin 2008: 41). Kateri predmeti so za ~loveka bolj ali manj pomembni, dolo~a vsak posameznik posebej. Raziskovani sogovorniki so se ve~inoma razgovorili o tistih, ki so jim zanimivi ali pomembni, oziroma menijo, da bi lahko bili pomembni in zanimivi drugim. Morda te`ko razumejo ali se jim zdi celo nepotrebno, da se antropolog pri pogovoru vra~a k predmetom, ki so jih omenili mimogrede ali jih sploh niso omenili. S podobnimi metodolo{kimi vpra{anji in ovirami se je sre~al Miller pri svoji raziskavi kavbojk (blue jeans). Trdi, da so se njegovim sogovornikom vpra{anja pogosto zdela preve~ obi~ajna, da bi si jih zastavljali ali da bi postala predmet pogovora. To je pomembno ugotoviti prav ob tak{ni vrsti antropolo{ke raziskave in Miller zatrjuje, da sre~anje z neverbaliziranimi diskurzi ne pomeni, da so ti nepomembni (Miller in Woodward 2012: 16). Dedi{~ina – pretekla, sedanja in nastajajo~a Ena od interakcij med ~lovekom in predmeti, kjer so se pokazale velike razlike v medgeneracijskem razumevanju, je dedovanje. Razlike v interpretaciji dedi{~ine med mlaj{imi in starej{imi ~lani dru`ine so med drugim tudi posledica odra{~anja in `ivljenja v razli~nih zgodovinskih in politi~nih kontekstih. ^eprav so se ~lani tretje generacije rodili pred padcem komunisti~nega re`ima na ^e{koslova{kem, so ve~ino svojega `ivljenja pre`iveli v demokrati~ni dr`avi, od leta 1989 na ^e{koslova{kem, kasneje, od leta 1993, pa v samostojni Slova{ki republiki. Na njihov odnos do materialne kulture je vplivalo tudi to, da je {lo za spremembo, usmerjeno v razvijajo~i se kapitalizem. Po drugi strani je prababica Marta iz prve raziskovane generacije pre`ivela ve~ino svojega `ivljenja v komunisti~ni dr`avi, kjer je bilo razumevanje in razlaganje osebne lastnine ter posledi~no materialne kulture popolnoma druga~no. Z dolo~enim kontekstom je povezano razumevanje dedi{~ine in celotnega procesa dedovanja po smrti dru`inskih ~lanov. Interpretacija dedovanja se premika od uradno pravno dolo~enega procesa prehoda dragocenih predmetov ali nepremi~nin med ~lani k razumevanju dedovanja kot simbolnega in abstraktnega interpretiranja med mlaj{imi ~lani. Za razliko od prababice Marte, ki meni, da k dedi{~ini sodijo samo nepremi~nine, kot npr. stanovanje ali dru`inski vrt, je za njeno vnukinjo Zuzano iz tretje generacije dedi{~ina veliko {ir{i izraz. Zanjo k dedi{~ini sodijo tudi recepti za jedi, ki se v dru`ini pripravljajo, ter tudi nekatere osebne lastnosti – kot primer je navedla prababi~ino spretnost, vztrajnost in voljo do dela. Omenjena dedi{~ina ima po Zuzaninem mnenju zanimivo lastnost, in sicer da se je zelo zaveda in se jo trudi prepoznati in razvijati v sebi. @e na tej to~ki se razkriva koncept kulturnega in simbolnega kapitala dru`ine, o katerem ve~ pi{em v nadaljevanju besedila. Pri pogovorih o dedi{~ini je Zuzana uporabila tudi nov pojem »nastajajo~e dedi{~ine«, s katerim poimenuje kategorijo predmetov, za katere meni, da so vredni, da postanejo dru`inska dedi{~ina. Tukaj je navedla dnevnike, ki jih je pisal njen brat na svoji prvi poti v Ameriko. Za Zuzano je pomembno, da je bil on prvi ~lan dru`ine, ki je obiskal Ameriko. Po njegovi vrnitvi so dnevniki 88 Ivana Balá`ová potovali iz rok v roke med dru`inskimi ~lani in prijatelji kot potopisna literatura in do`iveli velik uspeh. Sam avtor dnevnikov na moje vpra{anje, kje se ti trenutno nahajajo, ni znal to~no odgovoriti, kasneje pa je za~el pripovedovati veliko zgodb o potovanjih po Ameriki, ki se jih je spomnil `e, ko sem omenila dnevnike. To prizadevanje, da dolo~ene stvari postanejo v prihodnosti dru`inska dedi{~ina, je povezano z `e omenjenim simbolnim kapitalom, ki ga je definiral Pierre Bourdieu (1998) in k analizi katerega se bolj podrobno vrnem v drugi polovici besedila. Generacijski premik razumevanja dedi{~ine od materialnega k bolj simbolnemu in nematerialnemu dokazuje izjava najstarej{e ~lanice dru`ine, prababice Marte, ki trdi, da njihova dru`ina ni dovolj bogata, da bi se pri njih zares dedovalo. Po drugi strani vidimo {tevilne predmete, ki so jih mlaj{i ~lani opisali kot dedi{~ino dru`ine ali »nastajajo~o dedi{~ino«. Darila Odnos raziskovane dru`ine do materialnih predmetov je nejasen in v {tevilnih primerih paradoksalen. Posku{ala ga bom definirati s pomo~jo ve~ primerov. Bilo bi nestrokovno in poenostavljeno poskusiti definirati celoten odnos ene dru`ine do stvari. Moja trditev o paradoksalnosti njihovega odnosa do predmetov izhaja iz divergence odnosov do predmetov pri posameznih ~lanih in tudi iz splo{nih trditev sogovornikov o predmetih in njihovi dru`ini. Najve~je nasprotovanje se je pokazalo na primeru daril, darovanj in poslavljanja od predmetov. Pokazalo se je, da so darila pomemben spro`ilni mehanizem za spomin. Veliko predmetov, pridobljenih z darovanjem, je v njih spro`ilo spomin na konkretne situacije. Pri raziskavi sem uporabila tudi metodo komentiranega pregleda stanovanja. Pri pregledu se je Zuzana ve~inoma ustavljala pri predmetih, ki jih je dobila kot darilo ali jih je podarila kateremu od dru`inskih ~lanov. Ob predmetih vsakdanje rabe, ki jih obravnava kot »navadne«, se ni ustavila in jih je spregledala. Ob darilih se je spominjala zelo konkretnih situacij in trenutkov, ki jih je do`ivela pred mnogimi leti in v katerih je imel dolo~en predmet pomembno vlogo. Da »vsi predmeti pa~ ne govorijo enako zanimivih zgodb«, ugotavlja tudi Mleku` (2011: 11). Kot primer iz raziskave lahko slu`i mali leseni metulj~ek, o katerem je Zuzana povedala, da ga je kot otrok kupila na valentinovo za darilo svoji dru`ini, na poti domov pa je na ulici sre~ala so{olca in mu ga pokazala. Metulj~ek v tem primeru preko spomina povezuje Zuzano s konkretnim so{olcem in z dolo~eno situacijo. V raziskovani dru`ini darila visoko cenijo in jih dosledno povezujejo z darovalcem. Dedek Peter poimenuje darovanje celo z besedo ritual, konceptom, ki je bolj raz{irjen v antropolo{ki terminologiji. Marcel Mauss v svojem Eseju o daru pri obdarovanju predpostavlja recipro~nost. Prej ali slej se pri~akuje, da bo obdarjenec darilo v kakr{ni koli obliki vrnil (Mauss po Soukup 2013: 370). Prav predstavljeno dosledno cenjenje in spo{tovanje daril in s tem povezano ravnanje z njimi ter njihovo obvezno shranjevanje v raziskovani dru`ini lahko poimenujemo recipro~no dejanje, usmerjeno k osebam, od katerih darila prihajajo. Mauss razume predmete kot sredstvo, ki pogojuje nastajanje mo~nih 89 Spomini in predmeti v dru`ini med~love{kih povezav. Darovani predmet vsebuje del duhovne osnove darovalca. To obdarjenega obvezuje, da se mu zanj oddol`i s svojim darilom (Mauss po Kanovský 2004: 80). Znebiti se darila je v dru`ini prakti~no prepovedano. Ampak na tej to~ki je prisoten tudi konflikt v odnosu do materialnih predmetov in lahko opazimo nasprotno prizadevanje. Dru`ina se trudi `iveti skromno, v skladu z ekolo{ko prijaznimi navadami, brez pretirane materialne odvisnosti. Vendar se pri dolgotrajnem radodarnem obdarovanju predmeti mno`ijo in kopi~ijo. Te`ava posledi~no nastaja, ko se jih ~lani dru`ine niso sposobni znebiti. Zuzana, ki ji darila pomenijo mo~no povezavo z osebami, ki ji jih podarijo, nenadoma prosi star{e, naj ji za prihajajo~i rojstni dan ne kupijo ni~esar razen sadja ali ro`. Sogovorniki se zavedajo, da se ne morejo posloviti od daril, ki se kopi~ijo, zato se trudijo prepre~iti mno`enje tistih, ki se jih je te`ko znebiti. Prikazano dejanje in ravnanje s stvarmi v primeru daril ka`e, da so predmeti mo~no povezani z reprezentacijami. Vidimo, da obstajajo reprezentacije o predmetih in da imajo te reprezentacije velik vpliv na ravnanje posameznikov z njimi. Vsako darilo lahko vsebuje reprezentacijo o osebi, ki ga je podarila, kot tudi o situaciji v trenutku darovanja. Kopi~enje in poslavljanje od stvari Te`ave pri poslavljanju od stvari niso povezane samo z darili. Govorila sem `e o dedovanju in o razli~nih interpretacijah dedi{~ine pri posameznih ~lanih dru`ine. Problem predstavljajo tudi stvari, ki so jih nekateri ~lani ozna~ili kot »neza`eleno dedi{~ino«. Gre za celotno premo`enje prastar{ev Jozefa in Márie, ki je po njuni smrti ostalo v dru`inski lasti. Za »uradno dedi{~ino« lahko ozna~imo nepremi~nine: njuno stanovanje in njun vrt zunaj mesta ter staro `elezni~arsko `epno uro, last davnega prednika, ki so jo nekateri ~lani pri pogovorih omenili kot »vredno dedi{~ino«. Vendar pa stanovanje ni bilo prazno, v njem je ostalo vse, kar sta prastar{a nakopi~ila v svojem `ivljenju. Razen stanovanja sta za njima ostali {e dve kleti, polni predmetov vsakdanje rabe, toda tudi praznih starih steklenic, starih ~asopisov in revij, pokvarjenih de`nikov itd. O~itno je, da sta imela tudi onadva te`ave z zametavanjem predmetov. Najve~ja te`ava znebiti se ~esar koli od tega se je po njuni smrti pokazala pri njunem sinu Petru, ki {tevilne predmete povezuje z mno`ico spominov iz svojega otro{tva in mladosti ter `ivljenja svojih star{ev. Ostali ~lani dru`ine so jih po ve~ini ozna~ili za nepotrebne in dejali, da so po smrti prastar{ev izgubili svoj namen in funkcijo. Zdelo se jim je potrebno, da se jih znebijo. Za to so pooblastili Petra, ki pa ima s tem velike te`ave. Mateja Habinc v svojem prispevku o spominskih predmetih na{teva ve~ kategorij predmetov, ki jih ljudje ohranjajo kot shrambe za spomin. Trdi, da so spominski in sentimentalni predmeti tesno povezani s ~ustvi, in pi{e, da gre za naplavino vrednosti, ki je ljudje ne `elijo pozabiti, in da lahko omilijo izgubo dru`inskega ~lana, prav tako pa naj bi omogo~ali kompromis v zvezi s kulturnim statusom (Habinc 2002: 113). Omenjena ~ustva in naplavina reprezentacij pri vsakem predmetu neposredno vplivajo na posameznikovo ravnanje z njim. Kot zanimiv fenomen tukaj lahko opazimo, da se po smrti prednikov na{e ravnanje 90 Ivana Balá`ová z njihovimi stvarmi pooseblja, do predmetov prednikov se obna{amo tako, kot bi se radi obna{ali do dolo~enih oseb, ~e bi bile {e `ive. Na{ na~in obna{anja in interakcija s predmeti nadome{~ata na{e obna{anje do neprisotnih oseb in vse to se dogaja s pomo~jo reprezentacij, ki jih v predmetih hranimo. Miller, ki se je pri svojem raziskovanju tudi sre~al s shranjevanjem predmetov po smrti prednikov, pravi: »Stara ura ali o`emalnik perila navsezadnje u~inkovito spremenita pokojno babico v nekak{no muzejsko figuro, ki ne spominja le nase, temve~ tudi na obdobje, v katero sodi« (Miller 2016: 209). V primeru Petra opazimo {e en pomemben pojav. Predstavila bom zgodbo starega kav~a, ~eprav bi lahko katerega koli predmeta, ki so ostali po smrti njegovih star{ev. Peter povezuje kav~ z velikim {tevilom spominov, zgodb in situacij. V mladih letih je na njem neko obdobje tudi spal. Prav tako ga spominja na to, kako je njegov o~e po vsakem nedeljskem kosilu na tistem kav~u zadremal. V trenutku, ko se je `elela dru`ina kav~a znebiti, je za~el Peter iskati nadomestno re{itev, kav~u je hotel poiskati novega lastnika. Rekel je, da mu ni bilo pomembno, ali bo to dobrodelna organizacija, revna dru`ina, posameznik ali kdor koli, ki bi ta kav~ potreboval. Z novim lastnikom kav~a se je Peter izognil dejanju, ki se ga je bal: uni~iti ali v smeti vre~i predmet, ki zanj hrani toliko spominov. Vidimo, da predmeta, ki je za nas »shramba za spomin«, ni nujno potrebno obdr`ati. Tukaj se ka`e nov element. Petrovo izkazovanje spo{tovanja do star{ev s tem, da kav~a ne vr`e na smeti{~e ali uni~i, je pomembnej{e, kot ~e bi ga obdr`al. Lahko torej sklenemo, da namesto nujnega shranjevanja predmeta v ospredje prihaja ravnanje s predmetom. Bolj pomembno je torej, kaj storimo z dolo~enim predmetom v dolo~enem klju~nem trenutku. Predmeti, ki se jih tudi Peter nikoli ne bo mogel znebiti, so fotografije in korespondenca njegovih star{ev iz njunih mladih let. Vloga fotografij in njihovega ohranjevanja se je pokazala kot pomembna pri vseh ~lanih raziskovane dru`ine. Gre predvsem za fotografije dru`inskih dogodkov, dopustov, izletov, proslav in skupnega pre`ivljanja trenutkov. Naravno prizadevanje hraniti predvsem prijetne spomine Miller teoretsko imenuje »idealizirana konceptualizacija ~loveka« in razlaga, da gre za shranjevanje predmetov, katerih reprezentacije pri~ajo o trenutkih, ko se je na{ odnos z dolo~enim ~lovekom najbolj pribli`al idealu (Miller 2016: 209). Da je te`ava s poslavljanjem od predmetov zelo raz{irjen fenomen na ve~ kontinentih in v ve~ kulturah, pri~a tudi knjiga Dan{ari – umetnost pospravljanja japonske avtorice Hideko Jama{ita.1 ^e i{~emo povezavo med to knjigo in 1 Hideko Jama{ita v svoji knjigi pi{e, da je edina svetovalka za pospravljanje na svetu in da si je ta poklic ustvarila sama, vendar pa je to posledica povpra{evanja. Dejstvo, da sem to japonsko knjigo na{la na polici neke majhne slova{ke knjigarne, pri~a o tem, da ~eprav je avtorica v svojem poklicu sama, s popularnostjo in s {iritvijo svojega koncepta umetnosti pospravljanja po svetu nima velikih te`av. V knjigi razlikuje dva glavna stebra, na katerih stoji filozofsko razumevanje umetnosti pospravljanja. Prvi~ – v sredi{~u na{ega ̀ ivljenja ne smejo biti stvari, ampak mi sami. Drugi~ – ~asovnica mora biti vedno nastavljena na sedaj. Glavna elementa sre~nega, Jama{itova pravi tudi svobodnega ~loveka, sta torej jaz in sedaj. In po njenem mnenju morata biti ta elementa usklajena. Dalje pravi, da so pogosto »darila drugih stvari, ki nam niso v{e~, a se jih ne znamo znebiti, ki jih zadr`imo, ~eprav vemo, da spadajo v smeti; enako velja tudi za tiste predmete, za katere mislimo, da jih bomo {e uporabljali. V sredi{~u pozornosti so stvari in drugi, ne mi. Tako ~asovnica postane prihodnost, v katero ne vidimo, ali preteklost, ki je ni ve~« (Jama{ito 2017: 24). Doda, da je v Dan{ari ve~ji problem kopi~enje preteklosti in prihodnosti, kot to, da stvari niso pospravljene (Jama{ita 2017: 70). 91 Spomini in predmeti v dru`ini mojo raziskavo predmetov v dru`ini, jo lahko najdemo pri elementu svobode in tudi pri nesposobnosti znebiti se stvari. Jama{itova govori o osvoboditvi z odpovedjo predmetom. Podobno se pri pogovorih z mojimi sogovorniki ka`e, da z nara{~anjem {tevila materialnih predmetov ~utijo omejitve in izgubljanje svobode. Iz tega razloga pogosto izra`ajo potrebo znebiti se predmetov. Razlog, zakaj je to tako te`ko, v~asih skoraj nemogo~e, sem `e predstavila zgoraj s pomo~jo reprezentacij o predmetih, v ~emer se z Jama{itovo strinjava. Lahko bi rekla, da je knjiga o umetnosti pospravljanja u~inkovita, saj sem takoj, ko sem jo prebrala, odprla omaro in vrgla v smeti celo vre~o starih obla~il. Vendar pa si upam trditi, da je pospravljen svet, ki ga predlaga, malo utopi~en in zanika obstoj kulture, posebno njenega materialnega dela. To lahko razlo`imo `e samo z glavnima principoma, ki ju Jama{itova predlaga – jaz in sedaj. Jaz in sedaj zelo jasno zanikata `e osnovne definicije teorij kulture, ki so utemeljene na eksistenci dru`be, izmenjavi skupaj pre`ivetih izku{enj in skupne preteklosti. ^eprav se Jama{itova trudi urediti na{ odnos do materialnih predmetov, je z antropolo{kega vidika jasno, da se materialni del kulture ne more izolirati od ostalih delov in bi poleg tega dosledno spodbujanje razumevanja kulture s pomo~jo principov jaz in sedaj lahko napa~no vplivalo na ostala podro~ja na{ega `ivljenja. Izpeljavo definicije kulture s pomo~jo odnosa posameznika do materialnih stvari Miller demonstrira na raziskavi Nency D. Munn na otoku Gawa, kjer je raziskovala izmenjavo kanujev. Na podlagi izmenjave materialnih dobrin, kar lahko pri na{i raziskavi razumemo kot podarjanje, dedovanje in v celoti ravnanje s predmeti, Munn trdi, da pri izmenjavi dragocenosti nastajajo omre`ja, in nadaljuje, da »se zgodi nekaj velikega. /.../ Z izmenjavo se ljudje nau~ijo, kako za`iveti« (Munn po Miller 2016: 100-101). Izmenjava predmetov, ravnanje z njimi, na{ odnos do njih in do sebe bistveno dolo~a eksistenco in obliko posameznih kultur. Interakcija med predmeti in spominom Grajenje simbolnega kapitala Predmeti, ki dobesedno hranijo trenutke iz `ivljenja in spomin, so brez dvoma fotografije. Tudi v raziskovani dru`ini so bile fotografije pogosto predmet razgovorov. Za Petra in njegovega sina Martina je fotografiranje konji~ek, ki mu posvetita veliko svojega ~asa. @e med samim fotografiranjem je Peter pogosto poudarjal svojim vnukom, da si bodo slike, ki jih sedaj dela, verjetno ~ez 50 let ogledovali skupaj s svojimi vnuki. Opa`amo, da je zanj `e pri nastajanju fotografij zelo pomembno, da bodo te v prihodnosti postale del dru`inske zgodovine in tako ustvarjale shrambo spominov na trenutke, ki jih ravnokar do`ivljajo. Podobno sem opazila pri Petrovi ̀ eni Magdi na dru`inskem dopustu. [lo je za dru`inski pogovor ob ve~erji, v katerem je babica Magda na glas premi{ljevala, kaj si bosta njena vnuka Mat’ko in Danko (takrat stara dve in {tiri leta) s tega dopusta zapomnila. Tu vidimo, da Magda, tako kot Peter v povezavi s fotografijami, pripisuje velik pomen spominom z aktualnih dru`inskih dopustov in izra`a `eljo, da dolo~en dopust ostane v otro{kem spominu. Predstavljena primera in `e prej omenjene 92 Ivana Balá`ová dnevnike iz Amerike kot tudi recepte nekaterih jedi, za katere Zuzana `e sedaj `eli, da postanejo bodo~a dru`inska dedi{~ina, lahko ozna~imo kot prizadevanje posameznikov za ustvarjanje simbolnega kapitala dru`ine. Bourdieu definira simbolni kapital kot obliko, ki prevzema katero koli vrsto kapitala – fizi~ni, ekonomski, kulturni, socialni – in je nadzirana s socialnimi dejavniki, katerih kategorije dojemanja so tak{ne, da lahko to vrsto kapitala prepoznajo in ocenijo (Bourdieu 1998: 81). Pri definiranju simbolnega kapitala opredeljuje dr`avo kot banko simbolnega kapitala. Tako kot pri definiranju simbolnega kapitala v kontekstu dr`ave lahko v na{em primeru razumemo kontekst dru`ine, pri katerem grajenje simbolnega kapitala prav tako pomeni dolo~anje posebnega okvira prakti~nih dejavnosti, ki jih dru`ina vzpostavlja in tako ustvarja skupne oblike ter kategorije percepcije, mi{ljenja, spomina kot tudi socialne strukture. Bourdieu pravi, da gre za tihi sporazum (Bourdieu 1998: 88–89). Posreden odnos med predmetom in spominom Zadnji pojav, pri katerem se bom ustavila in za katerega menim, da je zanimiv za raziskavo odnosov med stvarmi in reprezentacijami, je eksistenca posrednega odnosa spomina in predmeta, na katerega se spomin ve`e. To pomeni, da nekateri predmeti dolgotrajno hranijo spomin na osebo, s katero niso nikoli pri{li v stik. Konkreten primer v raziskovani dru`ini je lestenec v gospodinjstvu tretje generacije. @ena enega Magdinih in Petrovih sinov je pri pregledu stanovanja omenila lestenec kot spomin na njeno babico. Po bolj konkretni razlagi zgodbe o lestencu se je pokazalo, da ga je kupila po babi~ini smrti, vendar za zadnji denar, ki ji ga je pred smrtjo podarila. Ravno takrat je potrebovala lestenec. Babica ji takrat ni dala denarja z dolo~enim namenom. Paradoksalno je torej, da je lestenec »podedoval« reprezentacijo in tako je sedaj njegova naloga v gospodinjstvu hraniti spomin na pokojno babico, ki z njim nikoli ni pri{la v stik. Podoben primer je tudi zgodba babice Magde, ki se je v pogovoru spomnila svoje tete. O njej je govorila kot o zelo dobrem ~loveku. Bila je frizerka in je strigla celo Magdino dru`ino. Na njo ima veliko lepih spominov. Njihov spro`ilec je bil zanimiv predmet – nogavice, ki si jih je Magda kupila, ko je pri{la k teti na stri`enje. V tetin frizerski salon je takrat pri{la tudi prodajalka nogavic. Magda si je kupila en par. Opisala jih je kot navadne, poceni tanke nogavice z ro`icami. Je pa posebej poudarila, da jo spominjajo na vse dobre lastnosti njene tete, in sicer zato, ker po desetih letih, kar jih nosi, na njih ni videti nobenih znakov po{kodbe, niti ene majhne luknjice. Ta zanimiva trpe`nost nogavic je reprezentacija vsega dobrega, ~esar se Magda o teti rada spominja. Pri obeh primerih gre za posredovano reprezentacijo, ki ima vsaj za lastnika velik pomen, tudi ~e predmet ni neposredno povezan z osebo, ki jo reprezentira. Sklep V raziskavi o predmetih in njihovih reprezentacijah sem se trudila podrobneje karakterizirati razli~ne oblike odnosov med stvarmi materialne kulture in reprezentacijami, ki obstajajo v obliki spominov, idej, zgodb ali asociacij. 93 Spomini in predmeti v dru`ini Reprezentacije, shranjene v na{em materialnem delu kulture, imajo viden vpliv na na{a dejanja. Osredoto~ena na raziskavo materialnih stvari in z njimi povezanih reprezentacij sem imela prilo`nost opazovati in analizirati dru`inske odnose, tako medgeneracijske kakor tudi med ~lani iste generacije, odnose do otrok in do `e pokojnih ~lanov dru`ine. V kratkem pregledu ugotovitev in primerov mi ni uspelo prikazati vseh opazovanih oblik odnosa med ~lovekom in predmetom. Vzrok za to je ̀ e v tem, da sem raziskovala samo eno dru`ino. Lahko pa re~em, da je bila tudi ta ploden vir antropolo{kega gradiva za potrditev `e predpostavljenega – da so stvari aktiven del na{e kulture. Z raziskavo si nisem prizadevala posplo{evati ali v celoti karakterizirati odnosa ~loveka do materialne kulture v {ir{em kontekstu, pa~ pa si od bli`je pogledati del materialne kulture v kontekstu dru`ine. Materialna kultura, v na{em primeru specifi~no predmeti ene dru`ine, predmeti vsakodnevne uporabe in vsakodnevnega stika predstavljajo dejavnik, ki neposredno vpliva na obliko odnosov v dru`ini, na njeno identiteto. Gre za dvostranski odnos med ~lovekom in predmetom, v katerem na eni strani ~lovek dolo~a, s katerimi predmeti bo imel stik, katere predmete bo obdr`al in od katerih se bo poslovil. Sklepamo lahko, da reprezentacije, vezane na dolo~ene predmete, vplivajo na to, kako se ~lovek pri ravnanju s predmeti odlo~a. Po drugi strani pa predmeti, s katerimi je ~lovek obkro`en, pri~ajo o njegovih odnosih do ljudi, o dogodkih in spominih, ki so v njih ohranjeni. LITERATURA IN VIRI BALÁ@OVÁ, Ivana 2010 Spomienky a veci v rodine: prípadová {túdia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. BOIVIN, Nicole 2008 Material cultures, material minds. Cambridge: University Press. BOURDIEU, Pierre 1998 Teorie jednání. Praha: Karolinum. HABINC, Mateja 2002 Spominski predmeti – poskus opredelitve pojma in raziskovanja. Etnolog 12, str. 107–124. HENDL, Jan 2005 Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. JAMA[ITA, Hideko 2017 Dan{ari: umenie upratovat'. Bratislava: Ikar. KANOVSKÝ, Martin 2004 Kultúrna a sociálna antropológia: osobnosti a teórie. Bratislava: Chronos. MILLER, Daniel; WOODWARD, Sophie 2012 Blue jeans: the art of the ordinary. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press. MILLER, Daniel 2016 Materialna kultura. Ljubljana: Studia humanitatis. MLEKU@, Jernej 2007 Biografije in zgodovine predmetov. Etnolog 17, str. 261–273. 2011 Prisluhnimo ti{ini? V: J. Mleku` (ur.), Klepetavi predmeti: ko predmeti spregovorijo o nas in drugih. Ljubljana: Zalo`ba ZRC, ZRC SAZU. Str. 9–17. SOUKUP, Martin 2013 Antropologie a Melanézie: z doby kamenné do kyberprostoru. Praha: Karolinum. 94 Ivana Balá`ová SPERBER, Dan 1996 Explaining culture: a naturalistic approach. Oxford: Blackwell. SPRADLEY, James P. 1979 The ethnographic interview. Belmont: Wadsworth Thomas Learning. BESEDA O AVTORICI Ivana Balá`ová je diplomirala iz etnologije in kulturne antropologije na Oddelku za etnologijo in kulturno antropologijo na Filozofski fakulteti Univerze Komenskega v Bratislavi z diplomskim delom Spomini in predmeti v dru`ini. Po kon~anem magisteriju je nadaljevala {tudij na Filmski in televizijski fakulteti Visoke {ole uprizoritvenih umetnosti v Bratislavi na Oddelku dokumentarne re`ije, kjer je leta 2016 diplomirala s filmom o materialni kulturi. Zanimajo jo teme vizualne antropologije, materialne kulture, delovne migracije in metodologije. ABOUT THE AUTHOR Ivana Balá`ová graduated in ethnology and cultural anthropology at the Department of Ethnology and Cultural Anthropology, Faculty of Arts, Comenius University, Bratislava, with a graduation thesis entitled Memories and things in a family. After obtaining her master’s degree, she continued her studies at the Department of Documentary Directing, Faculty of Film and Television, Academy of Performing Arts, Bratislava, where she graduated with a film on material culture in 2016. Her research interests focus on visual anthropology, material culture, labour migration, and methodologies. SUMMARY Memories and objects in a family. Attitudes to objects and people Based on the material collected through an anthropological research of four generations of a family, the article addresses the questions the research started from: are any representations connected to material things, and if so, what are they like; secondly, how do these representations influence people’s treatment of certain objects. It is a case study of a family and the material culture that surrounds it in its everyday life. In the course of the research we first had to observe the attitude of the family to material things, and identify which objects were important to the family’s individual members. It was then also necessary to define what had to be considered as making part of the treatment of things in the case of the family under study. Through descriptions of inheritances, gifts, passing on of objects between family members, as well as taking leave of certain things, we observed how symbolic reciprocal acts confirmed Mauss’s theory of reciprocity. Based on Miller’s concept of the economy of relationships, we can analyze people’s inability to rid themselves of certain objects, which preserve many memories. The efforts of the individual members of the family under study towards building a set of uniform family memories and a common material and intangible family heritage are analyzed through Pierre Bourdieu’s concept of symbolic capital. In the same way as Bourdieu applies the concept to countries, we did in the case of a family, i.e. we observed its efforts to unify the structure of people’s perception of some areas of life and culture. Another observed phenomenon were people’s efforts to preserve their relationships with deceased members of the family through objects connected with them. We noticed, however, that some of these objects had no direct connection with the ancestors, but that they continued to preserve their value and function of memory preservation. The relationships between people and objects can have many different forms, and they are presented in the article with numerous examples.