Zelo tanke sploš(če)nosti Boštjan M. Zupančič Zaokroženost petih metafizičnih dagerotipij Nagovor: Eno od bistev Shakespeara, ki je vidno zlasti pri sonetih, je prepletanje intelektualnega in čustvene dovzetnosti: pri Plečniku se to kaže v bizarni konsonanci monumentalnosti in ornamentalnosti; Čajkovski ubira topove in violine v istem molu. NEKA IGRALKA PRED POEJEVO HIŠO. Ko se takrat ozreš nazaj, za trenutek uvidiš prevaro, ki je med stalnim pobiranjem razbitin iz spenjenega morja nisi imel časa spoznati. Potem je trenutek zatišja, da se ti bogovi laže posmehnejo, ker rešuješ pred potopom, kar ni nikoli plavalo: tak je pomen enega ali dveh galebov na vseh marinah. 798 Zelo tanke sploš(če)nosti Odbrenkali bomo določena bivanja kakor da gre zares, drugače bi čemel v nekem grajskem stopnišču za pol pod zemljo in gledal odsev sence na potnem kamnu. Nekaj zelo nenavadnega bi moralo po tistih stopnicah priti in tudi kakšno reminiscenco imeti s seboj, da bi se od navdušenja pustil pozdraviti, ker je drugače od mene tukaj med vami, celo kadar me pobožate po hrbtu roke, samo še senca iz onostranskosti. Ker črne ptice nad vrati (nikoli več) niso moderne, so magični pozitivi zdaj bolj otipljive praznine v prostoru, kot prazen parkirni prostor pred Poejevo hišo na petinsedemdeseti cesti, kjer lahko parkiraš od pol enajstih (a.m.) naprej. MLADCI, KI NIKOLI V resnici gre seveda za radovednost NE POGLEDAJO V OČI m za ne^e vrste fatamorgano, da migeta v meglici v smeri proti Afriki, ko ne ločiš več med morjem in nebom kot neko dekle iz Philadelphije, ki stanuje v šestnajstem nadstropju, če le pomisliš, kaj je tam zadaj za obzorjem in s kom bi se bil stopil v eno, v eno, v eno, potem je vse stvar nekega naročja, ki si ga pred časom zapustil, da si se lahko šel igrat z drugimi fanti nad gostilno pri Kregarju Indijance z listi pitanega kostanja in je imela svileno obleko, modro z belimi pikami in prave koralde, ki si jih potem dal naprej njej, ki bi si bili boljša mati in hči, čeprav meni te tako imenovane ženske malenkosti v resnici niso nič drugega (potrebuješ pa jih, včasih zvečer, ko si utrujen), ker še vedno verjamem, da je moja duša 799 800 Boštjan M. Zupančič hitrejša od vesolja in se zaradi svojih ljubezni lahko prebije v onstran, zaradi katerega pišem tole raziskavo o teh nenehnih poslavljanjih, ki so stopicanje na mestu in dvigovanje ročic, češ naj te vzamejo v naročje, morda štuporamo, da boš videl daleč, daleč, ali da te dajo vsaj na rob ograje, ko greš z očetom na Grad in imaš na novo zglajene hlače in plašček iz gaberdena z velikimi gumbi, ki se odraslim zdijo majhni, ker te celega vidijo majhnega na velikem stolu z očetovimi knjigami, da na njih sediš in veš, da imaš v svojem življenju odgovornost, ker že takrat se ti malo smilijo in si, ne kakor drugi otroci, sam. Razen kadar v kakšni taverni v plesu sam s seboj, v votlini iz plovca v Messariji, kot derviš, dvigneš se, pravi tornado obupa, in potem padeš k njima na postelj, postelj za medene mesece in te vzameta medse in je nad glavo medeninast portal, stene pa so tudi iz plovca. Oh tiho, tiho, tiho je jutro in Atene na severu so nepojmljivo daleč, ko pridejo razbrazdani starci in mladci, ki nikoli ne pogledajo v oči, da bi odnesli tvoje poročeno truplo. V OKATI Kako, da nihče ne verjame, kakor da ne zahajajo sonca, kakor da ne poljubljajo lune, koliko lun je že minilo od Avalona, kakor da Sirius ni bil najina zvezda, ko je burja vlekla skozi piščali iz žleda v mojem petrificiranem gozdu? Ta izkrivljeni napor volje se izplakne kot bednost vsakega vala, ki rine iz oceana, morda iz Egeja ob Otoku, 801 Zelo tanke sploš(če)nosti kjer še od nekdaj šušljajo evkalipti, da lahko za stenami samostana Profitis Elias posušeni pravoslavni asket od preteklih strasti, ki jih je tako nežno osvojil, čisto tiho in obzirno jemlje slovo. Tako teče čas, kronos, posojen brez obresti kakor kozarec, preden prileti ob steno, da vdihnemo svoja oddahnjenja: in, glej, celo jaz poznam pravega ženina, življenje, da čutim z njim, ki ob zahodu tiho, in zadnjič, vdihne poljub Meltemija. Kako bi jim dal ta svet belih poželenj iz pobožnih poklekov pred lepoto, ki nagnjena v nagonu prekaša iz celote izločene resnice: zajaši spomin vrste do dna, ah do dna, ko pridemo do Perisse, bo prepozno! Tako umiram za opombe prevajalca v romanu, ki ni bil nikoli preveden, precej bolj od onega, ki je vsak večer, na vogalu dvainštiridesete do dveh ponoči, ko smo šli okajeni domov, igral svoj saks. Po mojem smrečju ne bi bilo tise in v vetru izdajstev in začasnih pripadnosti, ker preveč vem, da bi ljubil, ker: od psov oblajane kamele hite nečemu naproti. Pozabljen od smrti, zavit v črno bel kockast šal, ostajam na poti v Okati. DAGEROTIPIJA Kdor ima smrt za ljubico, ni nikoli do konca obupan, varuje ga pred življenjem, da nima domotožja, slovesa in hrepenenja, ki so sama sebi namen, da ne bi slučajno, tega ne smem izdati, pripadal kakšni vulgarnosti. 802 Boštjan M.Zupančič Ne spomnim se njenih rok, toda nore oči, ki jih je dobila pri nekem tovarnarju s črnili, so se me dodobra nagledale, problem pa je v tem, da so taki programi nujno vezani na določen hormon in adijo Guernica, če prekmalu popusti in nimaš biti več nad ničemer tako sladko obupan. Onstran teh kapric je točka neizprosne treznosti, ki je ni mogoče preplaviti z belimi vini, razdalja, preko katere ne pride noben most, Sirius na nebu Januarja, da drgeta od snežene diamantnosti, zvezda, ki ni sama na nebu, a je tako zelo ločena od drugih. Napaka v programu? Nič bolj kot pri drugih, le da tu ostane v albumu kakšna dagerotipija majhne punčke na krznu, ki pase krav'ce. SGRAFITO NA THIRI Ne boš rekel, da orbita splošnosti ni sploščena in da planeti v resnici ne gredo hitreje, ko se približajo soncu? Tam blizu nekje se kot črv zvija zavedanje (mene in tebe), ko piše te vrstice, začasnost, ki ve zase. Ni rečeno, da ne bi hotel biti začasen, da bi se bal tega, da ne bom več bil. Zato hrepeni po meču, po borbi za pravično stvar, to te rešuje pred peno na valu. Premisli o vrvenju, ki vodi malega princa v nebo, ker (nekateri od nas) pripadajo neskončnostim neba in če pademo, nam ni mar za Dedalov jok, ki sprašuje po regiji, ki me je vzela: tudi, ko se vosek stopi, ostane duša v orbiti. Zelo tanke sploš(če)nosti Pij s pesniki zemlje, dokler ne uvidijo čarobnega vetra, ki se upre v neslišno latinsko jadro, da te odnaša, bočno, onstran obzorja. Nič več poklekanja pred maliki, nič več ruvanja z bogom, ker na poti na Delos, kjer so vsi bogovi skupaj, s Krete pa je daleč, greva preko Thire in prvega sgrafita, ki nosi prav vse, kar je današnjemu času treba sporočiti. Njim je (šele) pričelo odmevati po čustvenih katakombah in tipanje v temi, ki je prazna, prihaja v modo, kar si vedel pred več kot dvajsetimi leti: zato je pesnik vedno sam, izvidnik zgodovine, vates. Iskali bodo tisto enostavno resnico, ki jo kuješ v tej pesmi in ki ti prihaja tako postopoma, da teh pet minut na planetu v resnici ni programiranih in da je hiša, ki si jo zidal, opomba prerokbi. Ko bom dal odgovor, se želim ustaviti in počakati te, ki se zdaj šele rojevajo, da posedejo okrog mene in da se skupaj ob steklenici vipavskega rizlinga v jesenovi senci nasmejemo. Kateri bog, da me je na Delosu, vzel zase, ne vem. Bil sem tam kratko uro kot vsak turist z guide bleu. A se vedno odzove, če kličem Apola na Thiri. Ljubljana, december 1990 , 803