Pripravila mag. Irena Krìman, namestnica generalnega direktorja Izdal in zaloìl Statisti~ni urad Republike Slovenije Ljubljana, Voàrski pot 12 Telefon: 01 241 51 00 Faks: 01 241 53 44 E-mail: indok.surs@gov.si Internet: www.sigov.si/zrs/ Fotografije: KODIA, @. Modlic, F. Fidler Oblikovanje in tisk: PROGRAF ISBN 961-6349-90-2 CIP - Katalòni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjìnica, Ljubljana 311.312(497.4) KRI@MAN, Irena Slovenska dràvna statistika : zaupanja vredna in uporabni{ko usmerjena / [pripravila Irena Krìman ; fotografije Kodia, @. Modlic, F. Fidler]. - Ljubljana : Statisti~ni urad Republike Slovenia, 2002 ISBN 961-6349-90-2 1. Gl. stv. nasl. 121757696 Uvod ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA M lada slovenska dràva ima, tako kot vse podobne moderne socialne in ekonomske skupnosti, dve veliki nalogi ali dva cilja: prvi je narediti svoje prebivalce sre~ne in zadovoljne, drugi pa je ustvariti take ekonomske in socialne pogoje, da bo sre~a mòna. Torej je treba bremena in pravice na poti do sre~e ustrezno razdeliti: treba je meriti pojave in poloàje posameznika, njegove poslovne ali druga~ne povezave v drùbi; vsaj na statisti~ni na~in dolo~iti pravila ter tudi koli~insko in druga~e dolo~iti ter meriti napovedane glavne in vmesne cilje. Tako bi bile dogovorjene politike, ki vodijo do njih, utemeljene in pod nadzorom doma~e in širše, tudi mednarodne demokrati~ne skupnosti, potrebni ukrepi pa dovolj utemeljeni in pravo~asni. O ba cilja vodita v tretjega. Za te cilje je treba vzpostaviti demokrati~no sredstvo ali orodje, imenovano dràvna statistika. Ta naj z neodvisnostjo in s strokovno doslednostjo, ob stalnem primerjanju statistik in metod z mednarodnimi in nadnacionalnimi okolji, omogo~i strokovno korektno in demokrati~no odlo~anje v dràvi, podpre razvojna snovanja in ravnanja doma~ih prebivalcev in doma~ih in tujih investitorjev ter vseh poslovnih subjektov, ki jih zanima ali zadeva razvoj naše dràve. Jezik in metode svetovno urejene statistike naj pomagajo poslovnim subjektom in vsem drugim razumeti tudi veliki tekmovalni svet in se tudi v novih pogojih globalizacije in novo poimenovanih drùbenih oblikah ekonomsko ter druga~e vklju~evati vanj. V loga dràvne statistike je tako dolo~ena tudi v Sloveniji. Poslanstvo je napisano in na kratko ga razumemo kot zadovoljevanje potreb vseh uporabnikov, utemeljeno na zaupanju v delo izvajalnih institucij statisti~ne ureditve. Urad in organizacije, pooblaš~ene za izvajanje programa statisti~nih raziskovanj, se zavedajo svoje odgovornosti, posebej v dinami~nih ~asih, ko se dràva vklju~uje v novo veliko skupnost; ta è pristaja na statisti~ne argumente in jih uporablja kot orodje za medsebojno razumevanje in svoje ravnanje. Statisti~no se je treba meriti in izkazovati doma, v okviru EU-ja, OZN-a in njenih institucij in z drugimi v svetu. Vemo, da postane skoraj vsak statisti~ni izra~un ali kazalnik tudi osnova za konkretna ravnanja, za dolo~anja bremen in pravic, tudi na ravni poslovnega subjekta ali posameznega prebivalca. Zato skušajo Statisti~ni urad in drugi pooblaš~eni izvajalci programa statisti~nih raziskovanj stalno izboljševati kakovost svojega dela, delovne postopke in krajšati roke za izkazovanja podatkov, tudi skladno z mednarodnimi in v svetu dogovorjenimi statisti~nimi na~eli. T a publikacija naj pomaga pri razumevanju našega skupnega poslanstva in je lahko tudi ena od osnov za vprašanja in poro~anje o tem, kako jih uresni~ujemo. Tomà Banovec generalni direktor Ljubljana, december 2002 Statisti~nega urada Republike Slovenije 3 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Vsebina in krajšave VSEBINA Krajšave, uporabljene v besedilu: • Mejniki v dràvni statistiki 5 B2G od podjetja do dràvne uprave (business to government) • Slovenska dràvna statistika 6 C2G od posameznika do dràvne uprave (citizen to government) • Zakonski okvir slovenske dràvne statistike 7 CANSTAT statisti~no sodelovanje med dràvami kandidatkami EU Evropska unija • Upravljanje v dràvni statistiki 10 IT informacijska tehnologija ITC informacijsko-komunikacijska tehnologija • Statisti~ni urad Republike Slovenije 16 MDS Mednarodni denarni sklad OECD Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj • Slovenska dràvna statistika med leti 2003 in 2007 22 PUMA javna uprava (Public Management) SURS Statisti~ni urad Republike Slovenije TACO tehni~no sodelovanje (Technical Administration Co-operation) 4 Mejniki v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA MEJNIKI V DRÀVNI STATISTIKI Kratka zgodovina v sestavi (1976) in Registra slùba. Poudaril je pomembne pred letom 1991 teritorialnih enot (1981). elemente dràvne statistike Leta 1981 je Zakon o drùbenem (npr. poslanstvo, Statisti~ni svet Zgodovina slovenske statistike sega sistemu informiranja v Sloveniji in statisti~ne sosvete, neodvisnost, v leto 1754, ko je bil izveden prvi odprl mònost za za~etek izgradnje zaupnost, diseminacijo, obveznosti popis prebivalstva na ozemlju registrov z enotnimi identifikatorji za poro~evalske enote, dostop današnje Slovenije. za administrativne in statisti~ne do administrativnih virov na V avstroogrskem cesarstvu je bila namene. mikroravni z identifikacijskimi leta 1863 na Dunaju ustanovljena številkami in pravila financiranja). prva samostojna statisti~na slùba, Cesarsko kraljeva statisti~na Dràvna statistika centralna komisija, ki je zajemala v samostojni Sloveniji Dràvna statistika in priprave pretèni del Slovenije. na vstop v Evropsko unijo Po razpadu Avstro-Ogrske je Slovenski statisti~ni urad je leta Slovenija postala sestavni del 1991 deloval v sestavi Ministrstva Leta 1996 je bil podpisan Sporazum Kraljevine Srbov, Hrvatov in za planiranje. Naslednje leto je o pridruìtvi med Republiko Slovencev. Osrednja statisti~na postal ~lan Konference evropskih Slovenijo in Evropsko unijo. slùba te dràve je bila Splošna statistikov, kjer so bila isto leto Leta 1998 se je s Pristopnim dràvna statistika v Beogradu. V sprejeta Osnovna na~ela uradne sporazumom in primerjalnim njenem okviru je med leti 1919 in statistike. Oboje je v veliki meri pregledom statisti~ne zakonodaje 1924 deloval poseben statisti~ni prispevalo k procesu pripravljanja slovenska dràvna statistika zavezala, odsek za Slovenijo. nove zakonodaje na podro~ju da bo dosegla popolno usklajenost Leta 1944 je slovenski dràvne statistike v Sloveniji. s statisti~no zakonodajo v EU-ju narodnoosvobodilni svet ustanovil Leta 1994 je bila podpisana najkasneje do konca leta 2002. Statisti~ni urad Slovenije. Leto Skupna deklaracija o statisti~nem Kot del tega procesa so bile leta 2001 pozneje je slovenska statistika sodelovanju med Statisti~nim sprejete spremembe in dopolnitve postala del zvezne dràvne uprave. uradom Republike Slovenije in Zakona o dràvni statistiki, ki so 1956. je bil z republiškim Eurostatom, kar je omogo~ilo olajšale pripravo in sprejem zakonom prvi~ dolo~en program uradno sodelovanje Slovenije pri programa statisti~nih raziskovanj, statisti~nih raziskovanj za Slovenijo. evropskem statisti~nem delu. izboljšale statisti~no zaupnost, Statisti~ni urad je bil pobudnik za Leta 1995 je Dràvni zbor poglobile neodvisnost Urada in razvoj Centralnega registra sprejel Zakon o dràvni statistiki, natan~neje (jasneje) dolo~ile vlogo prebivalstva (1970), registra s katerim postane Statisti~ni urad pooblaš~enih izvajalcev statisti~nih pravnih subjektov in njihovih enot RS strokovno samostojna vladna raziskovanj. 5 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Slovenska dràvna statistika SLOVENSKA DRÀVNA STATISTIKA Dràvna statistika je strokovno neodvisna dejavnost izvajanja programov statisti~nih raziskovanj. SURS je glavni izvajalec in usklajevalec dejavnosti. Pri izvajanju programov statisti~nih raziskovanj so pomembne še pooblaš~ene institucije, dolo~ene s srednjero~nimi programi. V naslednjem srednjero~nem obdobju bodo dejavnost dràvne statistike za dolo~ena podro~ja statistik poleg SURS-a izvajali še: • Banka Slovenije (statistika pla~ilne bilance, finan~ne in denarne statistike) • Ministrstvo za finance (statistika dràvnega primanjkljaja in dolga, statistika javnih financ) • Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (delno poslovne statistike) • Inštitut za varovanje zdravja (statistika zdravstva) • Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (statistika pokojnin) • Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (statistika socialne varnosti) • Zavod RS za zaposlovanje (delno statistika zaposlenosti in brezposelnosti) Zadnje spremembe in dopolnitve Zakona o dràvni statistiki zahtevajo od pooblaš~enih izvajalcev dràvne statistike lo~eno organiziranje statisti~nih dejavnosti od drugih dejavnosti in popolno spoštovanje statisti~nih na~el uradnih statistik, {e posebej statisti~ne zaupnosti. 6 Zakonski okvir slovenske dràvne statistike ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA ZAKONSKI OKVIR SLOVENSKE DRÀVNE STATISTIKE Zakonski okvir je eden najsodobnejših in je nastal s prou~evanjem najboljših praks v svetovni statistiki, predvsem v nordijskih dràvah, ki so razvile podobno registrsko usmerjeno statistiko. Temeljna zakonodaja • Zakon o dràvni statistiki Zakon o dràvni statistiki dolo~a: (Uradni list RS, št. 45/95 • temeljna na~ela delovanja in 9/2001) dràvne statistike, • organizacijo in poloàj izvajanja • Srednjero~ni program statisti~nih dejavnosti dràvne statistike, raziskovanj 2001–2002 • programiranje statisti~nih (Uradni list RS, št. 75/2001) raziskovanj, • metodološke osnove statisti~nih • Letni program statisti~nih raziskovanj, raziskovanj za leto 2003 • obveznosti organov, ki vodijo (Uradni list RS, št. 111/2002) registre in evidence podatkov, • zbiranje podatkov, • Osnutek Srednjero~nega • obdelavo in shranjevanje programa 2003–2007 je v kon~ni podatkov, fazi priprave in bo sprejet • zaš~ito ter uporabo in v januarju leta 2003 posredovanje podatkov, • mednarodno statisti~no sodelovanje. 7 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Zakonski okvir slovenske dràvne statistike Popisi Pri zelo obsènih raziskovanjih, kot Popisi zajemajo celo opazovano so popisi, dolo~a zakon o dràvni populacijo, kar omogo~a statistiki posebne zakone. izkazovanje na najnìjih ravneh klasifikacij (teritorij, prebivalstvo, Naj omenimo zadnja dva: poslovni subjekti). • Zakon o popisu kmetijskih Popisi so organizacijsko in finan~no gospodarstev v Republiki zahtevna statisti~na raziskovanja, Sloveniji v letu 2000 zato se izvajajo na dalj{e ~asovno (Uradni list RS, št. 99/99) obdobje. • Zakon o popisu prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj v Republiki Sloveniji leta 2002 (Uradni list RS, št. 66/2000 in 26/2001) 8 Zakonski okvir slovenske dràvne statistike ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Standardne klasifikacije Uporaba standardnih klasifikacij • Uredba o standardni klasifikaciji Poleg klasifikacij, predpisanih z v administrativnih zbirkah podatkov teritorialnih enot uredbami vlade, uporablja dràvna je obvezna in vpliva na kakovost (Uradni list RS, št. 28/2000) statistika vrsto drugih klasifikacij, in usklajenost podatkov v ki so predpisane kot statisti~ni administrativnih evidencah. • Uredba o uvedbi in uporabi standard z metodolo{kimi navodili Tako urejeni eviden~ni podatki so standardne klasifikacije tudi dober vir za potrebe izvajanja institucionalnih sektorjev Za boljšo preglednost in uporabo dràvne statistike in njeno (Uradni list RS, št. 56/98) klasifikacij je SURS razvil tehni~no mednarodno primerljivost. rešitev v strèniku klasifikacij, Standardne klasifikacije dolo~i • Uredba o uvedbi in uporabi imenovanem KLASJE, ki je dostopen vlada z uredbami. Veljavne uredbe klasifikacije proizvodov po na spletni strani Urada s tega podro~ja so: dejavnosti www.stat.si (Uradni list RS, št. 70/2000) • Uredba o uvedbi in uporabi standardne klasifikacije dejavnosti (Uradni list RS, št. 2/2002) • Uredba o uvedbi in uporabi standardne klasifikacije poklicev (Uradni list RS, št. 28/97 in 16/2000) 9 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Upravljanje v dràvni statistiki UPRAVLJANJE V DRÀVNI STATISTIKI Odnos med SURS-om Statisti~ni svet in pooblaš~enimi izvajalci in statisti~ni sosveti Zakon o dràvni statistiki dolo~a Statisti~ni svet je strokovno racionalizacije in modernizacije vlogo in sodelovanje SURS-a in metodološko posvetovalno telo stati~nih raziskovanj, dajanje pooblaš~enih izvajalcev v zvezi za strateška in razvojna vprašanja pobud in predlogov za mednarodno z organizacijo, pripravo, izvedbo dràvne statistike in je najvišji statisti~no sodelovanje in statisti~nih programov in predstavnik uporabnikov in predlaganje klasifikacij, ki so poro~anjem o njih, spoštovanjem strokovne javnosti. ^eprav je nacionalni standardi. osnovnih na~el uradnih statistik, njegova vloga svetovalne narave, diseminacijo statisti~nih podatkov je vpliven, saj so ~lani ugledni Ve~ informacij o statisti~nem Trenutno deluje 24 sosvetov za in mednarodnim sodelovanjem. strokovnjaki. Ti so predstavniki: svetu je na spletni strani Urada razli~na podro~ja statistike, Dràvnega zbora RS, Dràvnega www.sigov.si/zrs/statsvet/statsvet.htm imajo pa okoli 340 zunanjih ~lanov sveta RS, Banke Slovenije, in 78 ~lanov s SURS-a. delojemalcev in delodajalcev, sodne Pri SURS-u so oblikovani statisti~ni veje oblasti, statisti~ne stroke ter sosveti za posamezna podro~ja ^lane sosvetov imenujejo SURS-a. Sedanji predsednik sveta dràvne statistike. Statisti~ni sosveti predstojniki institucij na prošnjo je poslanec Dràvnega zbora imajo v slovenski dràvni statistiki SURS-a. Republike Slovenije g. Rudolf Moge. è dolgo tradicijo, saj so delovali è Generalni direktor SURS-a ne more veliko prej, preden jih je v letu 1995 Predsednik posameznega biti predsednik Statisti~nega sveta. formalno uvedel Zakon o dràvni statisti~nega sosveta je vedno ~lan iz Glavne naloge Statisti~nega sveta statistiki. Delovanje sosvetov je zunanje institucije, podpredsednik in so: razprava in sprejem mnenj v pomembno vplivalo na razvoj tajnik pa sta obi~ajno s SURS-a. zvezi s srednjero~nimi in letnimi slovenske dràvne statistike na programi statisti~nih raziskovanj strokovni ravni in pri sodelovanju Ve~ informacij o statisti~nih in njihovim izvajanjem, obravnava institucij v skupnih naporih za sosvetih lahko najdete na spletni zakonodajnih predlogov, kakovostne, pravo~asne in relevantne strani Urada predlaganje metodoloških osnov, statistike. www.sigov.si/zrs/sosveti/sosveti.htm 10 Upravljanje v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Sodelovanje SURS-a pri delu Vlade Republike Slovenije Generalni direktor SURS-a je ~lan vladne slùbe, SURS-u niso vedno Omejeni viri poleg racionalizacije vladnega Odbora za gospodarstvo na voljo pred uradnim za~etkom in tehnološke modernizacije pri Vladi Republike Slovenije. vladne procedure, zato je njegovo organizacijskih in metodoloških Glavni namen sodelovanja v odboru sodelovanje v delu vladnih teles za nalog zahtevajo dolo~anje in drugih organih vlade je razpravljati pravo~asno razumevanje statisti~nih prednostnih nalog in tudi tistih o prihodnjih potrebah uporabnikov, posledic in ustrezne statisti~ne nalog, ki jih je mogo~e opustiti ki izvirajo iz predlagane dràvne podpore vladnih odlo~itev nujno in brez škode za uporabnike. zakonodaje. koristno. Usklajevanje z EU statisti~no Predlogi zakonodajnih dokumentov, zakonodajo, je pogoj za uspešno ki jih pripravljajo ministrstva in Povezovanje nacionalnih in Pri dolo~anju Srednjero~nega vklju~evanje Slovenije v evropske mednarodnih potreb s programa statisti~nih raziskovanj integracije in pomembna nacionalna statisti~nimi programi in za leti 2001 in 2002 je SURS prednostna naloga slovenske dolo~anje prednostnih nalog z drugimi partnerji v statisti~nem statistike. Zato je pretèni del nalog sistemu razvil metodološke osnove v statisti~nih programih namenjen Programi statisti~nih raziskovanj programiranja, ki prek usklajevanju s standardi EU-ja in so akti statisti~nih zahtev za transparentnega klasifikacijskega sledenju sprememb v teh nacionalne in mednarodne potrebe. sistema upoštevajo povezavo med standardih. nacionalnimi in mednarodnimi Programi so srednjero~ni (dolo~i jih potrebami ter pomen ustreznih Podobno velja tudi za dràvne Vlada RS ter veljajo obi~ajno za statisti~nih podpor za razli~ne statistike dràv ~lanic EU-ja, petletno obdobje) in letni (dolo~i politike. Na enak klasifikacijski predvsem tiste, ki delujejo v jih predstojnik SURS-a v soglasju s sistem je vezano tudi poro~anje manjših dràvah. pooblaš~enimi izvajalci). o izvajanju programov. 11 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Upravljanje v dràvni statistiki Poro~anje Registrsko usmerjena statistika o dejavnosti dràvne statistike v Sloveniji V letu 2002 je bilo poro~ilo o V tesnem sodelovanju z nordijskimi dràvami SURS è ve~ kot 30 let izvedbi Letnega programa razvija statisti~no okolje, ki temelji na registrih, predvsem na izgradnji statisti~nih raziskovanj infrastrukturnih administrativnih registrov in enotnih identifikacij za leto 2001 prvi~ pripravljeno (enotna mati~na številka ob~ana, mati~na številka poslovnega subjekta, za celotni statisti~ni sistem in tudi centroid). SURS ima tudi danes pomembno vlogo pri razvojnih projektih klasifikacijsko povezano s na podro~ju administrativnih evidenc. Vplivi na uvajanje statisti~nih programom na zelo pregleden in klasifikacij kot nacionalnega standarda, ohranitev enotnih identifikacij, za uporabnika prijazen na~in. Letna dajanje mnenj k metodološkim osnovam zbiranja podatkov in dostop poro~ila in vmesna poro~ila po subjektov dràvne statistike do administrativnih evidenc na mikroravni tretjem letu izvajanja ostajajo primarni dolgoro~ni cilji slovenske dràvne statistike tudi srednjero~nega programa obravnava v prihodnjem srednjero~nem obdobju. Statisti~ni svet. Ob koncu obdobja, ki ga pokriva Srednjero~ni program, SURS je v preteklosti razvil se poro~ilo predloì Vladi RS. osnovne administrativne registre in jih predal v upravljanje drugim Dostopno je tudi na spletni institucijam. Register teritorialnih strani Urada enot je v letu 1995 prevzela www.sigov.si/zrs/lpsr2002/por2002.doc Geodetska uprava RS, Centralni register prebivalstva v letu 1998 Ministrstvo za notranje zadeve, Poslovni register Slovenije pa je SURS julija 2002 predal v upravo Agenciji Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve. 12 Upravljanje v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Temeljna na~ela delovanja Poslanstvo dràvne statistike Dràvna statistika zagotavlja Klju~ne besede poslanstva, npr. Zakon o dràvni statistiki dolo~a organom in organizacijam javne statisti~na zaupnost, zaupanje naslednja temeljna na~ela: uprave, gospodarstvu in javnosti uporabnikov, strokovna kakovostne, pravo~asne, ~asovno neodvisnost, opisujejo temeljna • strokovna (profesionalna) in in krajevno ter mednarodno statisti~na na~ela, katerih institucionalna neodvisnost, primerljive podatke o stanjih spoštovanje omogo~a zagotavljanje • statisti~na zaupnost, in gibanjih na ekonomskem, kakovostnih statisti~nih podatkov • dostopnost in jasnost informacij, demografskem ter socialnem za potrebe uporabnikov doma in v • mednarodna primerljivost, podro~ju in na podro~ju okolja mednarodnem okolju. • preglednost metodoloških osnov, in naravnih virov. • racionalna uporaba virov. Podatke za doma~e potrebe in Poleg nedvoumnih zakonskih na~el mednarodno izkazovanje zagotavlja dràvna statistika pri svojem delu ob optimalnih stroških. spoštuje še druga v mednarodni statisti~ni skupnosti sprejeta na~ela, Z upoštevanjem statisti~ne kot so: zaupnosti gradi zaupanje uporabnikov. • ustreznost statisti~nih konceptov za uporabnike, S stalnim izobraèvanjem in • natan~nost, usposabljanjem krepi strokovno • pravo~asnost in to~nost, neodvisnost. koherentnost izkazanih statisti~nih podatkov, • popolnost statisti~nega zajemanja pojavov. 13 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Upravljanje v dràvni statistiki Vizija Krepitev zaupanja uporabnikov in dajalcev podatkov Sodobni pristopi k celostnemu Zaupanje vseh udeleèncev Dosledno spoštovanje na~el in pravil varstva statisti~nih podatkov, obvladovanju kakovosti, strokovno (uporabnikov, dajalcev podatkov vklju~no s statisti~no zaupnostjo, ohranja in krepi zaupanje uporabnikov usposobljeni delavci, teko~e in izvajalcev statistike) postaja vse in dajalcev podatkov. Podatki, zbrani s statisti~nimi poro~ili, so lahko usklajevanje z mednarodnim pomembnejše. Neodvisnost uporabljeni le za statisti~ne namene in izkazani kot uskupinjeni podatki okoljem, uporabniška usmerjenost, institucije in stroke je zagotovilo (agregati), kjer ni mòno ali pa je zelo tèko identificirati posamezne posodobitev procesov in izboljšanje za ohranjanje tega zaupanja. opazovane enote. Mikropodatki z identifikacijami, pridobljeni od delovnih pogojev so najpomembnejše poro~evalskih enot ali iz administrativnih virov, so prav tako lahko naloge, ki slovenskemu statisti~nemu Znanje, izkušnje, skupinsko delo, uporabljeni le za statisti~ne namene. Anonimni mikropodatki se lahko sistemu omogo~ajo uresni~evanje spoštovanje zasebnosti, kakovost uporabljajo za raziskovalne namene. Registriranim raziskovalcem in njegovega poslanstva. in prijaznost do uporabnikov so raziskovalnim institucijam se lahko za potrebe anketiranja posreduje ime vrednote, ki lahko pomembno in priimek posameznika, naslov, leto rojstva, spol in poklic. vplivajo na zadovoljstvo SURS kot zakonsko pooblaš~ena organizacija za povezovanje podatkov na Vrednote uporabnikov in zaposlenih. mikroravni tako pripravlja ve~ino vzor~nih na~rtov za raziskovalno podro~je v Sloveniji. Zakon o varstvu osebnih podatkov (1999, 2001) zelo Vrednote SURS-a in tudi celotnega strogo dolo~a pogoje za ravnanje z osebnimi podatki. Pravila o tehni~nih, statisti~nega sistema v Sloveniji se organizacijskih in IT-postopkih pri ravnanju s podatki so zapisana v razvijajo v okolju vse ve~jega pomena internih pravilnikih izvajalcev programov statisti~nih raziskovanj. uradnih statisti~nih podatkov, predvsem za potrebe vstopanja Statisti~ni programi (letni in srednjero~ni), ki so objavljeni v Uradnem Slovenije v EU. Tako se pove~ujejo listu Republike Slovenije, predstavljajo tudi pregleden katalog vseh zahtev zahteve in pomen uporabnikov, po statisti~nih podatkih. Sodobna informacijsko-komunikacijska predvsem klju~nih uporabnikov v tehnologija ponuja mònost povezanega in standardiziranega pristopa EU-ju, kot sta Evropska centralna k zbiranju podatkov (B2G in C2G), ki je ena od infrastrukturnih nalog banka in Evropska komisija, doma~ih v naslednjem letu. Vsa statisti~na raziskovanja v programu niso obvezna; institucij, kot so Vlada RS, Banka SURS je dolo~il merila o tem, za katere vsebine je poro~anje lahko Slovenije in Gospodarska zbornica, prostovoljno. klju~nih podjetij, raziskovalne skupnosti in splošne javnosti. 14 Upravljanje v dràvni statistiki ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Pooblastilo za zbiranje podatkov • pomenom in vsebino registrskih vklju~en v mednarodno statisti~no in drugih identifikacijskih oznak, skupnost – Konferenco evropskih Za racionalno izvajanje dejavnosti • zagotovilom o statisti~ni statistikov. dràvne statistike uporabljajo SURS zaupnosti zbranih podatkov, in pooblaš~eni izvajalci individualne • mònostjo pridobitve ve~ Zdaj sodelujemo s Statisti~no podatke z identifikacijo iz razli~nih pojasnil o namenu in pomenu komisijo Zdruènih narodov, v uradnih in drugih administrativnih statisti~nega opazovanja. okviru CANSTAT-a, z OECD-jem, zbirk podatkov javnega in zasebnega MDS-om, regionalno (~ezmejno in sektorja, ki so vodene na podlagi zahodni Balkan), dvostransko zakona ali pisne privolitve (nordijske dràve, Nizozemska, posameznikov. Vsi podatki od javnih Nem~ija). in zasebnih poro~evalskih enot so brezpla~ni. Institucije znotraj Mednarodno statisti~no Najpomembnejše in najobsènejše slovenskega statisti~nega sistema sodelovanje je sodelovanje v okviru Evropskega imajo pravico povezovati podatke iz statisti~nega sistema, kjer ve~ino administrativnih evidenc in Mednarodno sodelovanje se je sodelovanja organizirata Eurostat in raziskovanj s statisti~nimi registri in neuradno za~elo konec šestdesetih Evropska centralna banka. Naloge, jih uporabljati za statisti~ne in let, ko je Slovenija sodelovala v ki jih dolo~ajo zakonodaja EU-ja, in raziskovalne namene. mednarodnih OECD-jevih projektih dèntlemenski dogovori so sestavni tehni~nega sodelovanja TACO in del statisti~nih programov. Problemi, Pri neposrednem zbiranju podatkov javne uprave PUMA. Takrat so vsi ki se bodo pojavljali v prihodnosti, od poro~evalskih enot morajo biti le- mednarodni stiki potekali prek so povezani z verjetnim pove~anjem te seznanjene s/z: Zveznega statisti~nega urada v zahtev po pravo~asnosti in nekaterimi • namenom, obsegom in na~inom Beogradu. Sodelovanje v projektih novimi zbiranji neposredno za EU. zbiranja, je SURS-u omogo~ilo za~etek SURS in slovenska dràvna statistika • obveznostjo poro~anja, sodelovanja z nordijskimi dràvami pri~akujeta tudi v prihodnje od • pravicami in obveznostmi oseb, ki in Nem~ijo. Leta 1992 je bil SURS financerja ustrezno in kontinuirano zbirajo podatke, prvi~ po osamosvojitvi uradno finan~no in kadrovsko podporo. 15 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Statisti~ni urad Republike Slovenije STATISTI~NI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE V organizacijski shemi Vlade Republike Slovenije je SURS neposredno odgovoren Predsedniku vlade. Generalni direktor in namestnik generalnega direktorja sta izvoljena za pet let brez omejitve ponovne izvolitve. SURS sodeluje pri prora~unskih razpravah kot neodvisna vladna institucija. Novembra 2002 je bilo na SURS-u 390 zaposlenih, njihova povpre~na starost pa je bila 42 let. 14 % je bilo mlajših od 30 let. Ve~ kot polovica (58 %) je imela visoko{olsko izobrazbo. Med zaposlenimi je bilo 67 % ènsk. Na prvi vodstveni ravni je bilo 47 %, na drugi pa 72 % ènsk. V letu 2001 so stroški dela predstavljali 63 % celotnih stroškov. Dràvni prora~un predstavlja 87 %, sredstva EU-ja 12 % in prihodki od prodaje podatkov in publikacij 1 % vseh prihodkov. SURS je procesno organizirana institucija. Statisti~na proizvodnja podatkov je organizirana prek enote za statisti~ni input (zajem in statisti~na kontrola administrativnih virov in primarnih zbiranj podatkov) in štiri vsebinske enote (nacionalni ra~uni in cene, poslovne statistike, socialne in demografske statistike, ter statistike kmetijstva, okolja in naravnih virov). Enota za izkazovanje podatkov in metod. skrbi za diseminacijo statisti~ne proizvodnje in dobre odnose z uporabniki, vklju~no z mediji. Enota za splošno metodologijo, enota za statisti~ne programe, enota za mednarodno sodelovanje in statisti~ni poslovni register imajo infrastrukturno vlogo tako kot enota za diseminacijo. Enota za informacijsko-komunikacijsko tehnologijo (ICT) in enota za splošne zadeve sta podporni enoti. Enota za ICT je pomembna gonilna sila v razvojnih projektih SURS-a. 16 Statisti~ni urad Republike Slovenije ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Neodvisnost SURS-a in Najpomembnejše naloge pooblastila generalnega SURS-a kot usklajevalca direktorja dejavnosti dràvne statistike doma in mednarodno Zakon o dràvni statistiki izrecno Usklajevanje in povezovanje Sodelovanje s Statisti~nim društvom dolo~a, da je generalni direktor statisti~nega sistema, mednarodno in znanstveno-raziskovalno sfero SURS-a pri strokovno-metodolo{kih sodelovanje, dolo~anje standardov ima pri razvijanju statisti~ne vpra{anjih dela dràvne statistike (metodoloških, klasifikacij, pismenosti, širjenju statisti~ne avtonomen. Nih~e mu ne more administrativnih evidenc), kulture in izobraèvanju na podro~ju dajati obvezujo~ih napotkov, predvidevanje potreb uporabnikov, statistike in njenih uporabnikov v ki bi se nana{ali na: zbiranje njihovih zahtev in Sloveniji dolgoletno tradicijo in spremljanje njihovega zadovoljstva pomembno vpliva na kakovost • vsebino metodoloških osnov s proizvodi, zbiranje, obdelava in proizvodnje in uporabe statisti~nih statisti~nih raziskovanj, diseminacija statisti~nih podatkov, podatkov. raziskovanje in razvoj na podro~ju • obseg in vrsto podatkov, uradne statistike in nenazadnje ki se zbirajo, obdelujejo in zelo velika skrb za zaupnost izkazujejo na podlagi programov podatkov so najpomembnejše statisti~nih raziskovanj, naloge, ki jih dolo~a Zakon in se • prednostno izkazovanje izvajajo s statisti~nimi programi. rezultatov. Poleg teh nalog Zakon nalaga SURS-u obveznosti v zvezi s pravilnim tolma~enjem zbranih in obdelanih podatkov in odzivanje na primere naklju~ne ali namerne nepravilne uporabe statisti~nih podatkov. 17 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Statisti~ni urad Republike Slovenije Na~rtovanje in poro~anje Srednjero~nim (petletnim) in letnim programom statisti~nih raziskovanj, katerih glavni pobudnik in predlagatelj je SURS, sledijo podrobni delovni na~rti za vsako od dejavnosti v SURS-u. Vsi zaposleni morajo pripravljati mese~na poro~ila o svojih nalogah. Letna poro~ila o izvajanju letnega programa statisti~nih raziskovanj, ki jih SURS predloì Statisti~nemu svetu, in vmesna in kon~na poro~ila o izvajanju srednjero~nega programa, ki jih SURS predloì Statisti~nemu svetu in Vladi Republike Slovenije, so pomembni dokumenti za uporabnike in poro~evalske enote ter tudi vodstvena orodja za ves sistem. 18 Statisti~ni urad Republike Slovenije ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Politika diseminacije statisti~nih podatkov in z njo povezane storitve SURS je dolo~il glavne strateške cilje: enak dostop do statisti~nih rezultatov, strokovnost in preglednost metodoloških rešitev, prijaznost do uporabnikov ter dostop do statisti~nih informacij na internetu. Slede~ potrebam uporabnikov, so skoraj vse SURS-ove publikacije pripravljene v slovenš~ini in angleš~ini. Mednarodna diseminacija je ena od temeljnih nalog Urada, vendar razli~ni organi Evropske komisije in druge mednarodne institucije prosijo za podatke tudi druge institucije v Sloveniji. SURS ima vlogo usklajevalca in povezovalca, v kateri pa ni vedno najbolj uspešen. Uporabniki so razdeljeni v štiri skupine: podjetja, javni sektor, Zahteve po pravo~asnosti kratkoro~nih statistik naraš~ajo tako na podro~ju splošna javnost ter znanstvene in poslovni statistik kot tudi na drugih podro~jih. Pravo~asen odziv raziskovalne institucije. Pomembne poro~evalskih enot, uporaba è zbranih podatkov v administrativnih in naloge v prihodnosti so povezane drugih virih in izboljšanje procesov znotraj Urada je nekaj pogojev za s podrobnejšo segmentacijo doseganje omenjenih zahtev. uporabnikov in organizacijo ustreznih pristopov k posameznim SURS pripravlja napoved datumov objav statisti~nih podatkov na kategorijam v skladu z njihovimi standarden na~in predvsem za potrebe Mednarodnega denarnega sklada. potrebami in zahtevami. SURS V prihodnosti bo vnaprejšnja napoved objav podatkov sestavni del izvajanja na~rtuje v okviru programov programov statisti~nih raziskovanj in bo na voljo vsem uporabnikom. izobraèvanja ve~ izobraèvanja uporabnikov ter merjenje njihovega zadovoljstva s kakovostjo podatkov in storitev. 19 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Statisti~ni urad Republike Slovenije Odnosi z mediji Za zagotavljanje potreb splošne Mediji s svojim poro~anjem gradijo javnosti in krepitev zaupanja v zaupanje uporabnikov do dràvne statisti~ni sistem je SURS razvil statistike. uspe{no politiko odnosov z mediji. Urad organizira redne mese~ne S svojo izjemno pozitivno novinarske konference in naravnanostjo so v veliki meri novinarske konference ob posebnih prispevali k promociji in uspešni prilònostih. izvedbi Popisa prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj leta 2002. Poleg novinarjev jih obiskujejo uporabniki z ministrstev in drugi. Prvi statisti~ni rezultati so redno objavljeni v dnevnem ~asopisju. Novinarske konference so tudi prilònost, ko so lahko poleg statisti~nih rezultatov razloèna tudi metodolo{ke osnove raziskovanj. 20 Statisti~ni urad Republike Slovenije ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Politika kakovosti Kakovost se je v preteklosti v dràvnih statistikah obravnavala predvsem v povezavi s to~nostjo podatkov v òjem pomenu. V zadnjih letih namenjajo v dràvnih statistikah najbolj razvitih dràv veliko pozornost uvajanju celostnega obravnavanja kakovosti. SURS je za naslednje srednjero~no obdobje pripravil strateške usmeritve na tem podro~ju. Pri tem je upošteval priporo~ila EU-ja, predvsem priporo~ila vodstvene skupine za kakovost. SURS obravnava uvajanje politike kakovosti kot organizacijske kulture s štirimi osnovnimi stebri kakovosti, ki jih medsebojno povezujejo sodobne metode voditeljstva. V tem smislu so v Srednjero~nem programu sratisti~nih raziskovanj za obdobje 2003-2007 opredeljeni in tudi podrobno raz~lenjeni štirje stebri kakovosti: • uporabniki in dajalci podatkov, • razvoj ~loveških virov v dejavnosti dràvne statistike, • kakovost statisti~nih izdelkov in z njimi povezanih storitev, • procesna usmerjenost in obvladovanje procesov. 21 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Slovenska dràvna statistika med leti 2003 in 2007 SLOVENSKA DRÀVNA STATISTIKA MED LETI 2003 IN 2007 Ozadje Prednostne naloge Razvoj slovenske dràvne statistike med leti 2003 in 2007 Za zagotavljanje potreb je na~rtovan pod naslednjimi predpostavkami: uporabnikov, ki so v glavnem povezane s širitvijo Unije in • ~lanstvo v EU-ju in odprava gospodarskih meja, proizvodnjo dràvne statistike kot njene ~lanice, so v Osnutku • statisti~na podpora novi regionalizaciji Slovenije, srednjero~nega programa statisti~nih raziskovanj 2003–2007 • uvajanje evra, predlagane naslednje prednostne naloge: • vklju~itev Slovenije v EU bo zahtevala nadomestitev izpada materialnih in finan~nih virov, ki se do sedaj delno pokrivajo • priprava in koordinacija priprave s predpristopnimi programi (Phare). strukturnih in drugih kazalnikov kot podpora politikom (npr. kratkoro~ni kazalniki, kazalniki trajnostnega razvoja, Laekenski • okoljske statistike in kazalniki, regionalni podatki), okoljski ra~uni, • nadaljnji razvoj sistema, • kmetijske statistike, poglobitev kakovosti in • statistika vladnih storitev, preglednosti nacionalnih ra~unov, • statistika informacijske drùbe, • strukturne poslovne statistike, • statistika vseìvljenjskega • uvajanje Intrastata – trgovina izobraèvanja, med dràvami ~lanicami, • statistika zdravstva, • razvoj in tehni~na modernizacija • institucionalna krepitev izkazovanja podatkov, vklju~no z statisti~nega sistema, vklju~no rezultati popisa prebivalstva s krepitvijo vloge Statisti~nega gospodinjstev in stanovanj 2002, sveta in sosvetov. 22 Slovenska dràvna statistika med leti 2003 in 2007 ZAUPANJA VREDNA IN UPORABNIŠKO USMERJENA Dolgoro~ni strateški cilji Slediti politi~nim zahtevam in predvideti dolgoro~ne potrebe uporabnikov je cilj, s katerim je slovenska dràvna statistika razvila glavne strateške elemente v skladu z dobro statisti~no prakso v dràvah ~lanicah EU-ja: • izboljšanje kakovosti (statisti~nih podatkov in storitev, ~loveških virov, procesov, vodenja), • uskladitev z EU-jem in mednarodna uskladitev, • vzdrèvanje neodvisnosti SURS-a in celotnega statisti~nega sistema, • povezanost z uporabniki in dajalci podatkov, • razvoj metod, znanja in orodij za zajem in uporabo velikih, a nepopolnih, Nekateri pogoji delovanja slovenske dràvne statistike, predvsem e-podatkovnih virov, ki bodo omogo~ili dolgoro~no uspešnost: • boljše poznavanje podatkovnih virov, • izboljšava splošne metodologije in statisti~ne proizvodnje (npr. statisti~ni • nadaljnji razvoj registrske usmeritve, registri, makrourejanje, pravila zakrivanja podatkov, organizacijska in • aktivno vklju~evanje v ESS, procesna pravila ), • delitev dela poleg pooblaš~enih izvajalcev statisti~nih raziskovanj še z • ve~ja uporaba in overitev neuradnih statisti~nih virov, drugimi institucijami v Sloveniji (Carinska uprava RS, Dav~na uprava RS, • sodelovanje in izrabljanje prilònosti e-vlade. Geodetska uprava RS, ministrstva, Gospodarska zbornica Slovenije in druge), • pravo~asno vklju~evanje dràvne statistike v pripravo zakonodaje, • krepitev vloge Statisti~nega sveta in sosvetov, • celovito obvladovanje kakovosti v SURS-u in v dejavnosti v celoti, • izobraèvanje zaposlenih in uporabnikov, • vklju~evanje znanosti in raziskovanja v razvojne projekte in kot pomo~ pri izvajanju izobraèvanja, • izboljšanje delovnih pogojev in zagotavljanje potrebnih virov za delovanje dejavnosti. 23