Ma-temati čni dnevi v Mestni knjižnici Ljubljana Simona Šinko Center za vseživljenjsko u čenje Mestna knjižnica Ljubljana α Spodbude za delo V vsakdanjem življenju se matematike pogosto drži sloves najtežjega in najbolj zoprnega šolskega predmeta. Z leti lahko spomin izkušnjo z matematiko zreducira samo na (ne)simpa- tično učiteljico ali učitelja matematike in na tistih nekaj pozi- tivnih ali negativnih ocen. Na nekaj, kar bi veliko odraslih naj- raje pozabilo. Ta sloves in prepričanja, da »jaz pa že nisem za matematiko«, ter razlage v stilu »kako pa naj je za matematiko, če že očetu matematika ni šla«, se v nekaterih družinah prena- šajo iz generacije v generacijo. Hkrati pa se povprečen posame- znik z različnimi matematični problemi srečuje v trgovini, pri kuhanju, hujšanju, gradnji, načrtovanju, ustvarjanju, v umetno- sti, športu, načrtovanju vrta in še kje, kar nakazuje na potrebo po matematični pismenosti v vsakdanjem življenju. Poleg tega lahko povprečen posameznik svoj morebitni negativni odnos do α Matematika v šoli ∞ XIX. [2013] ∞ 76-81 77 matematike in negativne izkušenj z njo pre- naša na šolajoče se, saj v skoraj vseh življenj- skih obdobjih pozna nekoga, ki matematič- ne probleme rešuje v okviru svojih šolskih in študijskih obveznosti. V Mestni knjižnici Ljubljana smo to stanje vzeli kot izhodišče za popularizacijo matematike in vključitev matematičnih vsebin v našo izobraževalno ponudbo. Pri razvijanju matematičnih dejavnosti smo izhajali tudi iz širših trendov in smernic na področju vseživljenjskega izobraževanja. Matematična pismenost je svoje priznanje namreč dobila tudi na ravni javnopolitičnih prizadevanj Evropske komisije. Matema- tična kompetenca je tako, poleg komuni- kacije v maternem jeziku; komunikacije v tujih jezikih; obvladovanja informacijske in komunikacijske tehnologije; učenja učen- ja; medosebne, medkulturne in družbene kompetence; inovativnosti in podjetnosti ter kulturne zavesti in izražanja, ena od osmih ključnih kompetenc za vseživljenjsko učenje, ki naj bi jih imeli državljani Evropske uni- je. Kjer kompetenco razumemo kot znanje, spretnost in odnos do določenega področja. Razvijanje matematične pismenosti tako vključuje usvajanje teoretskih znanj, različ- nih spretnosti in tudi razvijanje pozitivnega odnosa do navedenega področja. Matematične kompetence na vseh treh navedenih ravneh (znanje, spretnost in od- nos) lahko razvijamo tudi v splošni knjižni- ci. Splošne knjižnice so namreč več kot le skladišča knjig, so tudi prostor, kjer se od- vijajo različne izobraževalne aktivnosti za vse generacije. V Mestni knjižnici Ljubljana, največji splošni knjižnici v Slovenji, tako na leto izvedemo približno 700 izobraževanj za otroke ter 600 izobraževanj za odrasle, kamor prištevamo različne izobraževalne delavnice, tečaje, vodene skupinske obiske knjižnic ter programe računalniškega opismenjevanja. Poleg tega izvajamo tudi različna strokovna in poljudna predavanja, razstave, ustvar- jalne dejavnosti in ure pravljic. Vsebine iz- obraževanj so namenjene prostemu času, razvoju znanj in spretnosti, povezanih z de- lom in zaposlitvijo, vsakdanjim družinskim življenjem, zdravjem, kulturo, zgodovino, literaturo ipd. V to pisano paleto izobraže- valne dejavnosti v Mestni knjižnici Ljublja- na že četrto leto umeščamo tudi različne aktivnosti za popularizacijo matematike, in najobsež nejša med njimi je mednarodni ma- -tematični dan. β Matemati čni za četki v knjižnici V Mestni knjižnici Ljubljana smo raz- lične dejavnosti za razvijanje matematične pismenosti uvrstili v program izobraževanj v letu 2009. V sodelovanju z Zavodom za popularizacijo matematike – Mathema smo takrat začeli izvajati izobraževalne delavnice za otroke. Delavnice so Mathemini izvajalci in tudi nekateri drugi zunanji sodelavci iz- vajali v različnih knjižnicah v mreži Mestne knjižnice Ljubljana. Organizacijsko gledano so to krajše enkratne delavnice, tematski nizi delavnic in tudi intenzivnejše počitni- ške večdnevne delavnice. Tematika delavnic je bila povezana s praktičnimi izkušnjami udeležencev, kot so matematika in ples, ma- tematični vidiki oblike snežink, sestavljanje [Slika 1] Del plakata, s katerim smo v preteklem šolskem letu napovedovali delavnice logike za otroke Ma-temati čni dnevi v Mestni knjižnici Ljubljana 78 poliedrov, izdelava merskih instrumentov, delavnice iz logike ipd. Za odrasle smo izve- dli nekaj delavnic Ukročene številke, na ka- terih smo obravnavali vsebine, kot so, kako izračunati obresti, popuste, porabo v avto- mobilu ipd. δ In nastal je ma-temati čni dan V letu 2012 smo k izvajanju delavnic do- dali še obsežnejši izobraževalni dogodek, in sicer mednarodni Ma-tematični dan, katerega glavni namen je popularizacija matematike. Ta dogodek, za razliko od delavnic, ki so na- menjene točno določeni starostni skupini, na- govarja širšo ciljni skupino. Z različnimi ak- tivnostmi namreč otrokom, mladim, staršem in upokojencem ponudimo nova doživetja in vstop v zabavni svet matematike. Dogodek smo prvič organizirali 23. aprila 2012, v letoš- njem letu pa smo ga razširili na dvodnevni program in ga izvedli 9. in 10. septembra. Poimenovanje, v katerem uporabljamo zapis z vezajem, nakazuje na vsakokratno prepletanje matematike in določene tema- tike. V letu 2012 so bili tema dogodka kri- stali in kvazikristali, in sicer v čast Danu Shechtmanu, Nobelovemu nagrajencu, ki se ukvarja ravno s to tematiko. V letošnjem letu pa je bila osrednja tematika dogodka t. i. MathArt, prepletanje matematike in umet- nosti v najširšem pomenu. Aktivnosti smo [Slike 2 – 4] Otroci in mladi zatopljeni v delo in ustvarjanje na letošnjem ma-tematičnem dnevu Učiteljica iz OŠ: Na ma-tematični dan smo z učenci prišli po pouku. Obisk takšnega dogodka nam predstavlja prijetno popestritev običajnega dela. Letošnji obisk smo podaljšali za eno uro, ker učenci niso želeli domov. Tako zelo jim je bilo všeč. 79 letos združili v pet sklopov, in sicer MathArt predavanja, MathArt na delavnicah, MathArt na filmu, MathArt igralnica in eksperimen- talnica ter MathArt na razstavi. Povezali smo glasbo, slikarstvo, matematiko, arhitekturo, likovno ustvarjanje, računalništvo. V obeh letih so bile dejavnosti v programu raznoli- ke tudi glede načina izvedbe, saj smo vklju- čili izobraževalne in ustvarjalne delavnice, strokovna in poljudna predavanja, razstave, filmske projekcije, webinarje, ure pravljic, samostojno eksperimentiranje z različnimi materiali, delo z interaktivno tablo, skupin- sko in individualno delo ipd. Dejavnosti znotraj dogodka se razlikujejo tudi glede na zahtevnost, nekatere so bile izvedene v slo- venskem, nekatere v tujih jezikih, in nekateri od dogodkov so prilagojeni določenim sta- rostnim skupinam, drugi namenjeni vsem generacijam. V obeh letih so bili med preda- vatelji in moderatorji delavnic res vrhunski in priznani strokovnjaki. Vsebina programa in izbor predavateljev sta kombinacija želja in prostorskih, kadrov- skih, finančnih ter organizacijskih možnosti vseh sodelujočih pri organizaciji. Sodelujoči v programu so slovenski in tuji znanstveni- ki in umetniki, raziskovalci in univerzitetni profesorji, učitelji in animatorji. S strokov- nega vidika največji delež dela opravijo ko- legi z Zavoda za popularizacijo matematike, Mathema. Z organizacijskega in izvedbenega vidika pa je Ma-tematični dan v Mestni knjiž- nici Ljubljana pravo vozlišče sodelovanja. V letu 2012 so poleg Mestne knjižnice Ljublja- na, v kateri za ma-tematični dan skrbi Borza znanja, in Zavoda za popularizacijo matema- tike, Mathema, sodelovali še Prirodoslovni muzej Slovenije, Experience workshop, the expirience-centered math/Art movement iz Madžarske, podjetje Logika, Mestna občina Ljubljana in posamezni predavatelji z Mate- matičnega inštituta v Beogradu, organizacije Institute for Research Organization of the Hungarian Academy of Sciences in predse- [Slika 5] Del MathArt igralnice in eksperimental- nice v letošnjem letu je bila tudi interaktivna tabla Profesorica glasbe: Predavanje na temo matematike in glasbe je bilo letos najboljše. Zanimivo, novo in pohvalno, da je ta vidik vključen v ma-tematični dan. [Slika 6] Predavanja so večino namenjena zah- tevnejši publiki, predavatelji pa so priznani stro- kovnjaki z izbranih področij. Odrasel: Mene je najbolj navdušila in- teraktivna tabla. Pisati različne formule in opazovati, kako se potem spreminja podoba, ki izriše v koordinatnem sistemu, je res fasci- nantno. Tega si nisem znal nikoli predstavljat. Super. 80 dnik Symmetriona, predavatelji in študentje s Fakultete za matematiko in fiziko ter Fakul- tete za elektrotehniko Univerze v Ljubljani idr. V letu 2013 je podjetje Miška za izvedbo programa posodilo interaktivno tablo, ljub- ljanska fakulteta za matematiko in fiziko je posodila aparat kot pripomoček Kladnijeve plošče - generator frekvenc, številne osnovne in srednje šole po so na dogodek usmerjale in vabile svoje zaposlene ter učence in dijake. Z vidika knjižnice so motivi za sodelovan- je pri organizaciji in gostovanje takšnega do- godka raznoliki. Med najbolj izstopajočimi sta promocija knjižničnega gradiva ter nago- varjanje ciljnih skupin, ki knjižnice pred tem niso obiskovali. Knjižnična gradiva so tako vključena v razstave in predstavljena tudi v obliki samostojnih razstav in v program so vključene tudi ure pravljic. Udeleženci obeh ma-tematičnih dni so bili prava pisana druščina – tako glede mo- tivov za udeležbo kot tudi starostno in glede na to, kateri del programa jih je najbolj za- nimal. Med njimi so bili otroci, ki so prišli s svojimi starši, skupine učencev, ki so prišli s svojimi učitelji, posamezni učitelji s srednjih in osnovnih šol, odrasli in starejši, ki jih teme zanimajo ljubiteljsko in iz različnih poklicni vzgibov, mladostniki ... Dogodka se je vsako leto udeležilo dobrih sto udeležencev. V pri- merjavi z nekaterimi drugimi dejavnostmi MKL, kot so npr. potopisna predavanja ali jezikovne dejavnosti, obisk sicer ne dosega takšne množičnosti, so pa udeleženci, zaradi relativne redkosti takšnih vsebin, zelo nav- dušeni in zainteresirani, da se takšno doga- janje organizira kontinuirano. Ena od pogla- vitnih nalog pri organizaciji ma-tematičnega dne v prihodnjih letih pa je oblikovanje in iz- Ma-temati čni dnevi v Mestni knjižnici Ljubljana [Slika 7] Utrinek z delavnice Vasarelijeve vizual- ne igre, ki jo je vodila Ljiljana Radović. V ozadju knjižna razstava, ki so jo pripravili bibliotekarji Mestne knjižnice Ljubljana Mama z dvema osnovnošolskima otro- koma: Prišli smo v ponedeljek in torek. Oba otroka sta obakrat po pouku nemudoma na- redila domače naloge, da smo potem lahko šli v knjižnico na ma-tematični dan. Ustvarjali smo skupaj, vsak pa je našel tudi nekaj čisto zase – sin je vozlal palice in vrvice in iz njih naredil žar, hčerka pa je bila najbolj navdu- šena nad zapestnicami prijateljstva, meni je bila pa najbolj zanimiva vsebina predavanj o umetnosti. Pridemo naslednje leto spet. [Slika 8] Z matematičnim vozlanjem so zapestni- ce prijateljstva pod vodstvom Katarine Zadražnik in Blažke Hunski izdelovali udeleženci vseh gene- racij. V ozadju se predvajajo videoprojekcije in v vitrinah je razstava različnih izdelkov in knjig na tematiko MathArt 81 vedba še celovitejše in obsežnejše promocije dogodka, tudi v sodelovanju z osnovnimi in s srednjimi šolami ter drugimi partnerji, kot so društva upokojencev ter različna društva s področja matematike, da bo lahko z množič- nostjo udeležbe ma-tematični dan res skrbel za popularizacijo matematike. γ Kako naprej? Letošnji Ma-tematični dan je za nami. V zvezi z njim je treba urediti še evalvacijo, ne- kaj medijskih poročil o dogodku in potem že začeti s prvimi pripravami za prihodnje leto. Predvidoma bo v letu 2014 tematika ma-te- matičnega dne povezana z logiko, organi- zacijsko pa bomo program, ki je bil do zdaj samo popoldanski, dopolnili še z dopoldan- skim, ki bo namenjen predvsem šolam. K pripravi programa in tudi k njegovi izvedbi bomo povabili tudi osnovne in srednje šole. V različnih knjižnicah v mreži Mestne knjiž- nice Ljubljana pa mesečno organiziramo matematične delavnice za otroke, razstave, načrtujemo pa tudi izvedbo matematičnih delavnic za odrasle. η Zaklju ček Na začetku so bila vprašanja; Je mate- matika lahko igriva in zabavna? Je lahko mamljiva, prikupna, zanimiva, osupljiva in magična? Z vidika vseh, ki v Mestni knjižnici Ljubljana ustvarjamo aktivnosti za popula- rizacijo matematike, je odgovor enoznačen: da. Se pa hkrati zavedamo, da če matema- tiko res želimo približati ljudem, jo razbre- meniti slovesa najtežjega, najbolj zoprnega predmeta v šoli, je potreben celostni pristop. Tak pristop povezuje otroke, mlade, odrasle in starejše. Preko vključitve vseh generacij v matematične dejavnosti, ki so uporabne, pri- jetne in zabavne, širimo kulturo in pogled na matematiko, ki je lahko igriva in zabavna ter hkrati uporabna in zanimiva. Za dosego tega cilja ni dovolj, da je ma- tematika samo v šoli in samo pri urah ma- tematike. Eden od prostorov, kjer lahko matematiko ponudimo in približamo na drugačen način, je splošna knjižnica. Siner- gija delovanja šole, knjižnice in družine ter tudi drugih institucij in posameznikov, lah- ko spremeni gledanje na matematiko. Dejav- nosti, izvedene v sodelovanju, lahko izzove- jo začudenje, zanimanje in radovednost ter matematiko udeležencem prikažejo v novi podobi. Spodbujanje naravoslovja na sploš- no in posebej matematične pismenosti je eno pomembnejših izhodišč in ciljev v Stra- teškem načrtu Mestne knjižnice Ljubljana v obdobju 2013–2016, zato bodo matematične delavnice in ma-tematični dnevi del izobra- ževalne dejavnosti Mestne knjižnice Ljublja- na tudi v prihodnje. Več informacij in fotografij z dogodka najdete na spletni strani www.mklj.si ali pri avtorici prispevka. • Avtorici fotografij: Simona Šinko, Ma- teja Budin Osnovnošolka: Tukaj mi je bolj všeč, v šoli mi pa matematika ni všeč. Tu je zabavno. Udeleženka po delavnici Umetnost z ra- čunalnikom; Andrej Bauer: Zelo zanimiva tema. Predvsem pa možnost, da tudi sam pre- izkusiš. Super, odlično!