SPOMNIT* ■"" 1 SB SLOVENSKIH BEGUNCEV S KAKIM DAROMt dar AMSSISKA ' AMERICAN IN SPIRIT-FOKiPl^ IN LANGUAGE ONLY DOMOVINA AMERICAN HOME SLOVENIAN MORNING NEWSPAPER. NO. 38 CLEVELAND 8, 0, MONDAY MORNING, FEBRUARY 24, 1947 LETO XLIX-VOL. XLIX DROBNE VESTI IZ SLOVENIJE m** (Doile preko Tnta) (Mal VIC VZhodlM ŠVICARSKA ZDRAVNICA stvu tak ugled kot ga ima zaprti država yailitii (aJah NA HRVAŠKEM. — S Hrvaške-1 nadškof. šele ob obsodbi nad- ailBIlJl IvUvfl ga se je vrnila švicarska zdra- škofa so se ljudje živo zavedeli, vnica na svoj dom. Ona pripoveduje o razmerah v “novi” Jugoslaviji takole: šla sem na Hrvaško pomagat kot zdravnica pa tudi zato, da se sama prepričam, - ali je res v Jugosaviji tako, kot pišejo zapadnoevropejski listi. Radovedna sem bila, ali je tam res tak teror, tako preganjanje zlasti Cerkve, kot sem brala po časopisih. In reči moram, vse in še več je resnica. Veliko sem videla in slišala, in to, kar sem zvedela, daleč prekaša, kar se piše po ameriških in angleških listih o Titovi diktaturi. ZAPRTE CERKVE. — Preganjanje Cerkve je v polnem tiru. če tudi to oficielno taje, kdor hodi po Jugoslaviji to vidi na vsak korak. Prišla sem Pravcati Wizard je divjal od Virginije do Bostona, 44 je smrtnih žrtev New York. — Zadnji petek je obiskal vzhodne ameriške države kaj jim nadškof pomeni. DUHOVNIKI P R E NAšAJO komunistično preganjanje z dostojanstvom. Svojo dolžnost vrše, čeprav so v vedni nevarnosti, ___„lllclisae uialIC da jih zapro ali pošljejo na pri- snežni vihar, ki je divjal vse go-silno delo. Napadi komunistov ri do Nove Škoti je in zahteval 44' na duhovnike so le dvignili du- smrtnih človeških žrtev, hovniški ugled. Ljudstvo čuti, V mnogih krajih so morali zada so duhovniki z njim, in to je preti šole, ker so ceste zametene. velika opora preganjanemu na- Na tisoče delavcev ni moglo v to-rodu- varne, ker je promet obstal. žalibog je veliko duhovnikov j. Vihar je divjal neprestano 23 pobitih. Nekaj duhovnikov gre ur in je dosegel brzino 50 milj z režimom. Nekaj jih je, ki mi- na uro. Nosil je sneg v ogromne slijo, da se da tako kaj rešiti J zamete in zasul avtomobile na Toda ljudstvo gleda na vse take' cesti. Zadnjih šest let že ne po-kot izdajalce. Najbolj osovražena1 mnijo take zime. osebnost na Hrvaškem je gotovo! V New Yorku je zapadlo sko-Y va- Steri župnik iz Zagreba dr. Pit-] ro en čevelj snega in nad 10,000 si, kjer sem videla zaprte cerkve. ***’ ki J* sUŽe okoli «žimovcev( delavcev je poslalo mesto na ce-Vprašala sem ljudi, zakaj so cer- m “Mll> Bog ve kaJ1)0 8 tem d°-| ste.da iih razkidajo. kve zaprte. Odgovorili so mi: seBfe’ Snežni vihar je povzročil smrt “Ker so ubili duhovnika.” Pa za-j KMETJE IN REŽIM — Med 44 oaeb in sicer v New Yorku 17> kaj so ga ubili,” sem silila s kmeti se dobe redki, ki 'bi držali v Pennsyivaniji 14 in druge po vprašanjem. In odgovarjali so:' “Zato, ker je duhovnik.” NADŠKOFA STEPINCA smatrajo ljudje za svetnika. Nisem še brala, da bi imel kak cer-kveni dostojanstvenik pri ljud- iuci/1 bc uuuc reuiu, ki di urzail .. . z diktatorskim režimom. Kar je! krajjb ob obre^u' takih, so ali delomrzne« ali pa!. Vlhar * dlvjaI Preko virKini-pijanci, ki jim ni za kaj drugega I £ Pennsylvanije, New Jersey, kot da se jim za nekaj časa do-1 New York, Connecticut in se bro godi brez dela. Kmetje pov- obrnl1 ven na morie Pri Bostonu. s - O_____ (Dalje na 3. atranl) 'bril predlogov je istassen obišče 2 |. . I ’ Še goriška tragedija rom. BESEDA IZ NARODA *«»»IIH144441»«444«i ******** Čudno, kaj ne: ko bi morali govoriti o gpriškem veselju sedaj, ko je prišel pod podpisu jmlru -JO. februarja 1947 tisti čas, ki ga je Primorska čakala skoraj- trideset left, pa pišemo o tragediji! Le kako je to mogoče?' ^inerjkanei, ki so priče tega strahu Slovencev pred Slovenci, se tetpu jnič nunj ne čudijo, kakor drugi tujci na primer švedski žurnališti, ki tekajo s fotografskim aparatom iz kraja v kraj in slikajo umikajoče ljudi /.. kot svetovno čudo: ljudi, ki se umikajo pred lastnimi osvobpdilci pred ljudmi ste krvi in se podajajo pod zaščito svojega krvndga sovražnika .. . tisti ljudje, ki so pod njim trpeli preganjali je in ječe in delali z vsemi sredstvi, da se otresejo njegovega jarma... Te dni je pribežal v naše taborišče znanec iz Goriškega in nam slikal strah in trepet Slovencev v Kobariškem kotu1 in v Soški dolini. Ljudi se je prijela panika. Do 15,000 ljudi se je priglasilo za begunstvo in prosilo za zaščito pri Amerikancih, upamo pa da vsi ne bodo izrabili svojih dovolilnic in bodo vendar le’ostali doma. Kakih 5,000 pa bo gotovo ubežnikov in veliko jih je že preko bodoče meje. Čez mejo — to je iz zone A na laško stran — gredo neprenehoma novi avtomobili, ki vozijo pohištvo in pridelke in imetje Slovencev, ki nočejo pričakati sedanje jugoslovanske svobode. Strašna selitev naroda — beg pred lastnimi ljudmi. Ta emigracija bo toliko majuuu srečnejša pred prvo, da ji bo mogoče vzeti s seboj večino vega življenja, in premoženja, kajti v miru se lahko odloči za beg in zavezniki, m.to ji Jredo celo na roko/ Italijani pa jim nudijo svoje kasarne v Gorici, v Čedadu in v Vidmu, kjer dobe prvo streho. Kranjcem pa, ki so bežali preko Ljubelja z vozovi jn konji, so Angleži pobral; vse: konje in vozove in prtljago in jim še sinove pognali nazaj v smrt... V toliko so ti srečnejši, da lahko s premislekom gredo na brezdomsko pot — in v toliko je njihova odločitev strašnejša .. . Nas je zajel trenutek, njih more skrbipolne noči, preskrbijo si dovolilnice in z njimi na srcu jočejo v brezupno bodočnost: ali bi ali ne bi? . . . In,v takih mukah jim minevajo ti tedni; v kolikor jih že mnogo izmed njih ni sklenilo računa in šlo v prostovoljno begun-stvo In zakaj? So tudi ti, ki so toliko pretrpeli pod laškim gospodstvom — kolaboracionisti? So to fašisti ki so toliko trpeli pod njim? Ljudje se sami od sebe brez reklame in pregovarjanja in brez nasilja odločajo za beg, čeprav ^vedo, v kakšno negotovost gredo. Tako le govore: Mi smo že bili v begunstvu med prvo svetovno vojno, v begunstvu na Kranjskem, pa mnogi od nas tudi v Italiji, vemo, kaj se to pravi, toda kljub temu se rajši odločimo za to bedo, kakor pa da bi tlačanili komunizmu in se nenehno bali za življenje. Tako govori slovenski kmet tostran Soče, dočim si Slovenec, ki je ostal onstran v Italiji, kupuje — traktorje, da bo obdeloval svoje posestvo ... In je srečen... Ali ni to strašno plačilo goriškemu Slovencu za vso njegovo zvestobo slovenstvu in za njegovo koprnenje izpod fašizma v Jugoslavijo!? In ta znanec je razlagal^kako je sam videl — in švedski časnikarji so filmali — kalčo Slovenci razkrivajo celo svoje hiše, kako snemajo vrata in okna in sekajo drevesa, samo da bi svoje domačije nq pustili osveteželjnim sosedom in krvavim komunistom. Tako se odpravljajo v begunstvo cele vasi: Breginj, Borjane, Logor... V Kobaridu je že jemal slovo dekan Pavlin in njegov kaplan — vsa fara je jokala .., Popoldan pa je prišel sam Bevk in govoril ljudstvu, da zastavi glavo, da Jugoslavija ne bo podpisala miru, da ima taka zagotovila, in da se nobenemu ne bo nič zgodilo. Narod pa mu je odgovarjal: Vam nič ne zaupamo. Tolikokrat ste nas že prevarili da smo tega že siti! — Bog ve, če bo Bevk dal sedaj svojo glavo? Kakšni ljudje beže? V Brdih advokat dr. Šviligoj: pri obeh tržaških procesih je b.l obsojen od fašistov, dobil je enkrat 15 let, drugič pa še več, pa jih je tudi odsedel več kot deset let, ko se je po septembru 1943 vrnil domov, je sodeloval z OF; zdaj beži v Italijo, posekal je vse oljke in išče zaščite pri svojih smrtnih sovražnikih. Ali je on fašist? Ali je kolaboracionist? V Italijo beži kobariški župan Miklavič, tisti, ki je bil tri leta v gozdu in je bil zastopnik partizanov v sklepanju premirja in sporazuma z Nemci, njihov glavni eksponent za kobariški kot... zdaj noče k njim, ki jim je služil. Beže znani podpiratelji OF v — Tržaško pokrajino, ne v Ljubljano; tako iz Gorice dr. Franko, dr. Birsa, dr. Deve-tak Zakaj ? Beže v Italijo najizrazitejši komunisti, tako Kozmanka, ki je bila imenovana za “Regina della foibe” — “kraljica kraških jam,” beži Komjanec. ki je bil poverjenik za živila Pred kom beže? Pred lastno razočaranostjo ' Resnica in laž boljševizma Ako hočemo premagati bolj? ševizem, moramo priznati njegovo resnico in jo ločiti od njegove laži. V boljševizmu je velik« protikrščanska laž, a v bjpm je Judi velika resnica in čelo mnogo resnic. A laž je tako velika, da presega vse resnice »n jih kazi. Za kristjane je boljševizem opomin k neizpolnjeni dolžnosti, o neizvršeni krščanski nalogi. Krščanska resnica se ni ustvarjala v polnosti življenja, krščanska dobrota je ostala preveč nedosledna in premalo dejavna, grehi in slabosti kristjanov (la-ži-kristjanov) so zatemnjevali svetlo luč krščanskega razodetja. Kristjani so živeli v dveh različnih smereh (ritmih), v verski, cerkveni, ki je obsegala samo majhno število dni in ur njiho-v posvetni bodo človeškega duha (Volje) in vrednost čjpveške osebnosti; zato ne more verovati v nasilno preustrojstvo Človeške družbe, ne,more nasilno poteptati osebnosti in uničiti greha, A kristjani so prezrli, da »o dolžni grehu v družabnih (socialnih) pojavih postaviti meje, ga zajeziti, in družbo preobraževati v duhu Kristusovem. Lažnjivo je dokazovanje starokopitnega in bur-žujskega krščanstva, da je človeško družbo zaradi greha nemogoče preosnovati v duhu pravičnosti. Resnica je nasprotno, da je treba družbo preosnovati ravno zato, da napravimo red in omejimo družabne pojave in vplive greha. Ako resnica in pravica noče preosnovati družbe, jo bo pa korenito preosnoval greh z grešnimi močmi. Navidez sanjarski načrti komunizma (boljševizma) so laglje ostvar-ijivi kakor se navadno misli; uresničenje je greh. Odgovor- smeri, ki je obsegala večino nji-Upst za hudo, ki odtod izvira, pa hovih dni in ur. VtSji del živ-j nosi dobrota, ki je ostala pri tjenja kristjanov ni bil ožarjen)praznih besedah. Boljševizem od Kristusove resnice. Najmanj je obsodba laži-krščanske druž-ožarjeno in najmanj krščansko be, sodba, ki je družba sama ni je bilo gospodarsko in družabno (socialno) življenje. In po skrivnostnih potih božje Previdnosti so se zle sile lotile uresničevanja resnice in pravice. V tem je skrivnostni duhovni smisel vseh revolucij. Gospodarsko življenje kapitalistične družbe. Ni slučajno, da je doba kapitalizma obenem doba propadanja krščanskega življenja. Nasprotno pa je, smisel komunizma verskega in pelo krščanskega izvora. Neke vrste komunizem — skupnost premoženja so uresničili prvi kristjani, poskušali so ga uresničevati v krščanskem srednjem veku in Tomaža Mora, ki je v začetku novega veka sanjaril o komunistični državi, je katoliška cerkev prištela blaženim. Prav« bratska skupnost je mogoča samo v enemBogu Očetu in v Kristusu. žalostna resnica pa je, da je težje uresničiti krščanski komunizem kakor pa brezbožni komu- hotela izreči nad seboj. Zato je tako težko boljševizmu razločiti resnico o1 DAY NUtmTvlSilNwffi A tingle On»-A-Day (brand) Multipit VHamln Capsuls awry day, fgmbhos tht boile dally quanfr tlet of tho «vt vitamini whom rt-quirementi In human nutrition oft known. Set One-A-Day (brond) Multiple Vitamin Captulet at your divg More. miles laboratoub, me. ! Elkhart, ladtaM SPOMIN 5TNICE SMRT V BLAG ,------------ SEDME OBLETNICE SMRTI NAŠEGA NEPOZABNEGA DOBREGA OČETA John Rosel ki je odšel v večno življenje 12. januarja 1940. Kako pozabit to gomilo, kjer blago tvoje spi srce, ki nam brezmejno vdano bilo ves čas do zadnjega je dne. Žalujoči: v v OTROCI Cleveland, O., 24. feb. 1947. je bil konj težak. Začne vpiti sem se, da je toliko študentov po i in klicati lovce na pomoč, ka-1 mestih proti komunizmu. Ti so teri so tudi prihiteli in z An-' silno aktivni in neustrašeni bo-drejem izvlekli iz jarka konja ' ritežji proti komunističnim zmo-in oteli gosopda. Gospod pa ,tam- Gredo po vaseh in razširjani mogel več stati, ker ga je i® >e“e P™« komunizmu konj pritisnil na ravno tisto re- j vladl- Marsikaterega dobe m iz- bro, katero mu je bilo v vojski .. prestreljeno. Andrej poprosi ** eror‘™!' enega lovcev, da tako dolgo os-1 v>ad/- Tudi mladi dijak, ze čud:-, . , , _ „' ;o, da zapadne velesile mc ne na tane pri gospodu, da pr.de z q vozom, po katerega hitro zdir- ^ q di. ja domov. lakom ta Andrej doma nič ne pote J „ac> 0d katerih je eden v I kaj se je zgodilo, ampak uka- drugi v ječi,-nekako zu- že kočij ažu hitro naprdči zlo- nanje znamenje vsega hrvatstva. žno kočijo in peljati, kamor mu , .DELAVSTV0 si jeod novega 1 bo pokazal, in mu reče konje . reyma ge najved obetalo, toda i priganjati, da prej prideta na j razo£arano Danes je mesto. Lepo primejo zdaj go- me(j de]avcj manj komunistov spoda vsi trije in ga denejo . jjd je gadarkoli poprej, v kočijo, da ga prav počasi pri* Delavci imajo še vsi svoje kore-’ peljejo domov. j nine v svoj; kmečki vasi. Ko ta1 Ko se gospod pripelje do- vas trpi, trpe oni z njo. mov,'ukaže poklicati najmod- Delavci so siti samih obljub.' rejšega zdravnika, naj flregle-j Vidijo, da vladni ljudje ne znajo' da, koliko je poškodovan, ker ' organizirati dela. Industrija ni-j mu zelo hudo prihaja. Zdrav- J ma surovin in bo morala delav-i nik pregleda bolnika po vseh stvo odpuščati. Vse, kar se izde-tistiR krajih, kjer so bile naj-1 la boljšega gre v Rusijo. Zače-večje bolečine, in najde, da je' nja se brezposelnost. Mnogi se zlomljeno ravno tisto rebro, ki. boje, da V slučaju brezposelnosti ' je bilo prestreljeno, 'pa ne še pošlje vlada delavstvo na prisi!-prav trdno zarastlo; rana je ; no delo v Rusijo, če,bi se to zabila velika in zelo nevarna.! čelo, bi odšel vsakdjj v gozdove, 1 kdor bi !e mogel, i ENA O ZADNJIH VOLITVAH. — Volitve v pokrajinske skupščine so bile čista komedija. Vsak je tudi vedel, da je komedija, ker je bila samo ena in to vladna lista. Cernu voliti, če je vse tako zadovoljno, da še druge liste ni. Ker je bilo vse I skupaj norčevanje, zato so se j tudi ljudje različno odzvali. Bili ’ so kraji, kjer so šli vsi volit, da ne more režim potem nikogar se-* n k h » m t ww* i- i hirati. V drugih krajih so Osta-TRETJE OBLETNICE SMRTI jali vsi doma. Kaj bi se trpdilij NAŠE LJUBLJENE IN NE- | na volišče, če pa tudi brez njih' Hiša naprodaj Naprodaj je hiša, 4 sobe zgo-Ljudje so šli dalje. Mati je reji 7 spodaj, parna gorkota, 3 obetala in ni rekla ničesar y$ garaže, nahaja se na 1003 E. 71. St. Za podrobnosti pokličite EN 8755. —(40) AUGUST HOLLANDER v Slov. Narodnem Domu, 8419 ST. CLAIR AVENUE, POSlUA DENAR v Jugo slavijo, Trst, Gorico, Avstrijo, Italijo in druge kra- Kar bi bil človek brez jezika, to bi bil narod brez TISKA Z jezikom govori človek r— z tiskom govori ves narod, ves svet. Brez tiska bi postal svet mutast. so dvignili slovenski književniki ih pisatelji s j močjo tiska. Ves njegov kulturni dvig, ves preporod je prišel slovenskim ljudem potom tiska. Tisk je torej velevažna stvar za vsakega človeka. AMERIŠKI SLOVENCI bomo narodno zavedni toliko časa, dokler bomo imeli med seboj lasten slovenski tnk. Zato podpirajmo in vzdržujmo svoj slovenski tisk, dokler ga imamo! "NOVI SVET" je najzanimivejši slovenski liqt v Ameriki. Prineša poučne članke, poljudne novflle in povesti in poleg vsega tudi objavlja zgodovino ameyikib Slovencev. Če kak list, tedaj zasluži “NOVI SVET” vso našo podporo. Zato naročajte in širite ga vsepovsod. Stane letno za Zdr. dr. (8 za inozemstvo $3.50. Hrana in uniforme zastonj Zglasite se v The Ohio Bell Telephone Company A soba 901 700 Prospect Ave. ZA PREKLADANJE TpVORA Nickel Plate tovorno skladišče E. 9th St. in Broadway Plača 98Vzc na uro j Cas in pol za nad 8 ur Zglasite s PRODAJA ZABOJE za pošiljanje hrane in obleke v staro domovino in sprejema take zaboje za odpošiljanje v stari kraj. Pri KolUmderju boste ve dno dobro pottreieni. E. 9th & Broadway. (39) POZABNE MATERE Agnes Rosel ki je Bogu za vedno zaspala-dne 24. februarja 1944. Zdaj bivaš vrh višave jasne kjer ni mraku, kjer ni noči, resnice sonce ne stemni, tam sonoe sreče ti ne vgasne. žalujoči: OTROCI. Clevelandfo., 24. feb.. 1947. navzočnosti volivna komisija lahko napiše kakoršno udeležbo samji hoče. Bila sem ob volitvah v malem hrvaškem mestu. Cel dan sem hodila pQ cestah, da vidim, kakšno je razpoloženje na dan volitev v diktatur'. Volivni prostor je bil dobro zastražen, toda celi dan piazen. Volit je šlo le par ljudi. Zvečer je bilo. proglašeno, da je volilo 96.5 % za vlado. Tako sem bila sama priča vnlivne potvorbe. Ljudje se nad tem niso čudili, ker so tega pričakovali. Pa je bilo v mnogih krajih ravno ■ tako. j Tako je pripovedovala švicar-j ska zdravnica, ki se je vrnila pred Božičem iz Titovine. Stane s poštnino 50 CENTOV Za Ameriko in stgri kraj Zelo infornjativna in praktična knjiga za vsakega slovenskega čloVeka. Naročite jo dokler je v zalogi! Naročnino pošljite v Money Ordru, čeku *1; v gotovini n» naslov: „ V BLAG SPOMIN PRVE OBLETNICE 8MRTI NAŠE DRAGE SOPROGE. HČERKE IN SESTRE Josephine Greenwald ki Je mimo v Gospoda zaspal* dne 23. februarja 1946. ter ae preselila r boljše življenje. Eno leto hladni grob Te krije In spomin nam žalosti srce, spavaj v grobu zdaj sladko, ln večni Bog Tl daj plačilo. Če res globoka je gomila, pa tako globoka vendar ni, da ljubezen zopet združila, ne bi nas za večne dni. Žalujoči ostali: SOPROG. MATI in SESTRA. MALT OGLASI Dvorana za bankete Se oddaja za ohceti in ples. K. P. Hall / 1624 E. 55. St. ________________________(x) Poceni naprodaj Proda se ves set iza boben, se lahko rabi pri orkestru. Zmerna cena. Zglasite se na 1234 E. 71. St. ali pokličite HE 5548. __________________ -(38) Iščeta stanovanje Mlad zakonski par, veteran in žena bolničarka, brez otrok, nujno potrebujeta stanovanje 13 do 5 sob, od tukaj se morata izseliti do 1. marca. Pokličite kadarkoli HE 5701. (38) Vas muči glavobol? Nabavite si najboljše tablete proti glavobolu v naši lekarni ’ CENA 60 CENTOV Mandel Drug Lodi Mandel, Ph. G., Ph. C. SLOVENSKI LEKARNAR 15702 Waterloo Rd. Cleveland M. Ohia Letam* odprta: Vsak dan od U:SO ^ dopoldne do 10. zvečer Zaprta vea dan ob aredah. BARAGOVA PRATIKA 1849 WpST CERMAK BOAD,—CHICAGO 8, ILLINl \Ul'A Furnezi Novi lumezl za premog, olje, gorko vodo ali paro. Resetting $15 — čiščenje $5 premenjamo stare na olje Thermostat Chester Heating Co. 1193 Addison Rd. — EN 0487 Govorimo slovensko Premog naprodaj Naprodaj je ena tona in četrt premoga, Kentucky lump. Ravno tam se proda fin radio Silver Tone; proda se prav poceni. Zglasite se po 6 uri zvečer na 1190 E. 60. St. Spodaj. (