Franc Zem1jič, zdravko Munda1 Pisalo se je 1860, 1890, 1907, 1924, 1926 -leta, ko so bile zgrajene železnice v Prlekiji in Prekmurju Avtorja v prispevku predstavita železnice v Prlekiji in Prekmurju, kjer dajeta poudarek kronologiji zgrajenih železniških prog. Predstavita tudi kronologijo ključnih korakov Društva Prleški železničar, ki se zavzema za ohranjanje železnis"ke in prleške dediščine. V spomin častitljive 160. obletnice odprtja prve proge na območju Prlekije in Prekmurja bo v letu 2020 z virtualnim dogodkom oz. videom možnost ogleda spominov, izšel bo tudi Zbornik »Pogled na zgodovino železnice Prlekije in Prekmurja na prelomu modernizadje«. Ključne besede: Kronologija zgrajenih železniških prog v Prlekiji in Prekmurju, kronologija Društva Prleški železničar Uvod I. Kronologija zgrajenih železniških prog o železnici in železniških progah v Prlekiji in Pisalo se je leto 1860, ko je bilo 24. aprila uradno Prekmurjuje bilo že veliko napisanega, predvsem odprt je železniškega odseka Pragersko- pa v: Svet med Muro in Dravo; »Železnice med Muro in Čakovec-Kotoriba-Nagy Kanizsa (Velika Kaniža) Dravo v 19. in 20. stoletju«, Jože Jenko, izdana leta na Madžarskem v dolžini 110 km. Proga je že v 1968 ob stoletnici 1. slovenskega tabora v naslednjem letu mimo Blatnega jezera dosegla Ljutomeru 1868-1968; Zgodovina železnic na Budimpešto. Slovenskem, Ivan Mohorič, 1968; Pogled na zgodovino železnice Prlekije in Prekmurja na prelomu Tako je bila Prlekija povezana z bogatimi modernizacije, Zbornik, 2020. trgovskimi centri Dunaj, Trst in Budimpešta. V spomin častit1jive 160. obletnice odprtja prve Železnica je v kraje ob progi prinesla velik proge na območju Prlekije in Prekmurja je gospodarskirazvojinomogočilaljudemlažjopotv primerno, da se o tem napiše ponovno, in še se bo druge kraje. Železniške postaje so bile okno v svet. pisalo. OBDOBJE 1858 - 186~ SB __ -==,--"KR=-B IŽeleznis"ke proge v letih 1858-1868.2 1 Mag. Franc Zemljič, Zdravko Munda, Društvo za ohranjanje dediščine Prleški železničar, Podgorci. 2 Dostopno na: http://www.vlaki.jesenice.net/zanimiv13.html. 79 Pisalo se je leto 1890, ko je bila izvedena proge Čakovec-Lendava 3-zalaszentivan železniška povezava Ljutomer-Radgona -Tiirje-Ukk-Boba-Celldomolk4 v mreži takratnih (Radkersburg čez sedanjo mejo) v dolžini 23,5 km; ogrskih železnic v dolžini 148 kilometrov. Proga odprtje proge je bilo 16. oktobra. Proga je imela Čakovec-Lendava je danes dolga 22,651 kilometra, povezavo do Špilja (zgrajeno že leta 1885) in je v od tega je slovenskega dela približno 5.216 metrov nadaljevanju vodila na Dunaj. Leta 1945 je bil in več povezanih s sosednjo Madžarsko, kar je porušen železniški most čez reko Muro med posledica svetovnih vojn, med katerimi so bili obema Radgonama, zato je bil za stalno prekinjen porušeni mostovi in drugi objekti v interesu držav. železniški promet do Radkersburga, Špilja in Število potnikov, ki se je stalno zmanjševalo, je Dunaja. Javni promet na progi Ljutomer-Gornja narekovalo, da je bil meseca maja leta 1998 Radgonaje bil ukinjen 31. decembra 1967; danes se potniški promet v celoti ukinjen. od decembra uporablja proga le še za dostavni tovorni promet. 2014 je v Lendavo možno ponovno potovati z vlakom ob sobotah s postaje Čakovec. Na Pisalo se je leto 1890, ko je bilo v nedeljo 19. Hrvaškem pa glede na njihove potrebe vozijo oktobra 1890 uradno svečano odprtje železniške potniški vlaki do mejne postaje Mursko Središče. (ID O (ID o O (ID O 0 Podktmt~ ~ OJe~n ~ .... o (ID K:unnil. o Ljublj :lI1 :1 ® Btl: /o\lca ® Vrhni\";t 0 ""'" O rSB"* ~® II ® O O o Hrpc.>lje< Kotin.! O ~ O ~ o Dunaj SLOmb:llhd), Labot 0 Budimpdu& * ~ O Mllnbor ~ l .jUIOll lt' r 0 1 Le o d:Wl1 S",' ~0 """J' IIml8 O (ID ~J SQ~t.lnJ ~Sln lB !B 189' 1 O f5a'\~ Konjice ......... 0 Poljčam:: ~ • C(l~ o\'cc: ~ <® 0 Vut:l1dm ~clJI: Od1'ubo\'cc ~opri\'nica @> @ O .u,bni:>.IO\I ® O ® (ID KruPi"" 0 / (ID 7"hok * @ * O 0 bSrcb Z prtiit O ~, ~ ~goS('Jo 'mo rn';\IO ~ ... (ID 's"8 Nov,', OBDOBJE 1876 - 1900 O .... @ ~ ~ Karlo\'lK' O S'''k \ Dob~ Q!!Y lela 1880 proda Južna železnica (III odsek Zagreb • Korlo~o( Madžarskim državnim železnicamiMAVI. Lela 1884 preidelaRudollavažel.znicalKR81 in l'lnka dliavno železnica 1I1111'(e50nko krolievedliavn.železnirelkkI181. 18 :.....=..-__ -=kkl tl _ __ MAV ----=M""~ ItmLI - -- T.I;';;ii ---~~ * IL~ .. j:mjtpr\llDC1:loaasebDiPfOiI lželeznis"ke proge v letih 1876-1900: Pisalo se je leto 1907, ko je bila (odprtje proge je bilo 26. junija 1907) vzpostavljena železniška povezava Murska Sobota-Hodoš in v nadaljevanju do Kormend na območje sedanje Madžarske. Na žalost je bila 31. maja 1968 oz. 1. junija 1968 povezava ukinjena in proga odstranjena Puconci-Hodoš-d.m. (povezava do postaje Puconci je obratovala le za tovorne namene). Povezava je bila ponovno predana v uporabo 16. maja 2001. 3 Takrat Dolnja Lendava. 4 Takrat Kis Czel- industrijsko središče. 5 Dostopno na: http://www.vlaki.jesenice.net/zanimiv13.html. 80 Pisalo se je leto 1924, ko je bila izvedena Tako so lahko Ormožani po krajših poteh potovali železniška povezava Ormož-ljutomer-Murska v Avstrijo preko Radgone, na Madžarsko pa preko Sobota (odprtje proge je bilo 22. novembra 1924). Murske Sobote in Hodoša. S:d.tburg o o p()rc~ 0 o o Celovec Dunaj Pisalo se je leto 1968, ko je bila žal ukinjena (dne 1. 6. 1968) 1 železniška povezava (Murska Sobota-Puconci-Hodoš in v nadaljevanju na območje sedanje Madžarske. Del proge, dolg 5,3 kilometre med Mursko Soboto in Puconci,je ostal Sallbufi o o Ikljal O o o Cd o\