Kako organizirati skrajšani program priprave na šolo in 80-urni program za otroke v starosti 4—5 let? Dogovor vzgojno varstvenih organizacij Zavedajoč se temeljnega družbenega pome-na, ki ga določa Zakon o vzgoji in varstvu predšolskih Q*rok »oblikovati otrokovo ustvar-jalnost in omogočiti razvoj otrokove osebnosti v skladu z vrednotami socialistične družbe«, se v VVO zelo odgovorno in dosledno izvajajo naloge družbeno organizirane vzgoje. Družbe-no organizirana vzgoja se izvaja v VVO kot dopolnilo k družinski vzgoji in se odvija v dveh smereh: v dnevni vzgojnovarstveni de-' javnosti (poznana oblika dnevnega varstva), kjer je vključena tudi celaletna priprava otrok na šolo in v razširjenih oblikah, ki so stalne oziroma občasne in so organizirane za tiste otroke, ki še niso vključeni v družbeno orga-nizirano vzgojo. Zagotovljeni program skupnosti otroškega varstva tako obvezuje VVO, da izvajajo pri-pravo na šolo (celoletno oziroma skrajšano ob-liko) ter po sporazumu o temejih plana otroške-ga varstva za obdobje 1981—1985 zagotovljeni 80-urni program za vse otroke v starosti 4—5 let. Priprava na šolo Zakon o vzgoji in varstvu predšolskih otrok zagotavlja vsem otrokom v zadnjem letu pred vstopom v šolo pripravo na šolo, družbeno po-litična težnja pa zakon dopolnjuje v tej smeri, da je potrebno ipospešeno premagovati socialne razlike med otroki pri izeiiačevanju pogojev za vzgojo in izobraževanje. Tako s programom priprave na šolo (celoletnim in skrajšanim — 120 ur) v vseh VVO že zagotavljamo vsem otrokom pred vstopom v šolo organizirano vzgojo in varštvo in skladnost vsestranskega razvoja v razvojno najbolj. plodnem obdobju, kot je to prav predšolsko obdobje. Priprava na šolo poteka v VVO po vzgoj-nemu programu, kjer so zastavljeni vzgojni smotri, naloge in vsebine vzgojnega dela, z ve-likim poudarkom -na razvijanju otrokove lastne aktivnosti, kajti samo' z lastno aktivnostjo bo-do otroci pridobili nova spoznanja in izkušnje v okolju, v katerem živijo. Vzgojni program ob-sega vzgojne smotre vseh vzgojnih področij, s katerimi dosegamo, da otroci pridobijo: — osnovne življenjske izkušnje, potrebne, da se v okolju znajdejo, — osnovne stvarne predstave in pojme o predmetih, pojavih in dogajanjih v okolju, vključno odnosov med predmeti in pojavi, •—- zanimanje ter sposobnost za nadaljnje spoznavanje in razumevanje pojavov in do-gajanj v okolju, — intelektualne, socialne in čustvene spo-sobnosti ter si tako oblikujejo temelje značaja ter pridobijo ikulturne in higienske izkušnje, — sposobnost za smiselno pogovarjanje in razumevanje govora drugih, pridobijo naj si bogat besedni zaklad in govorne izkušnje za saimostojno pogovarjanje z vrstniki in odras-limi, — s spoznavanjem in doživljanjem leposlov-nih, pripovednih vsebin naj ratzvijejo čustva in fantazijo ter sposobnost dojemanja moralnih vrednot, — zanimanje za 'knjigo ter pravilno ravna-nje z njo. Nadalje vzgojni program zagcrtavlja pove-zanost in prepletenost vseh vzgojnih dejavnosti iz različnih vzgojnih področij, vzgojitelju pa omogoča in daje dovolj možnosti, da s preple-tanjem vzgojnih področij zagotavlja vsestranski vzgojni vpliv na otroke. Zelo pomembna naloga programa priprave na šolo je tudi v tem, da se otroci razvijajo skiladno s svojimi individualnimi danostmi in možnostmi in se tako vraščajo v svet svojih vrstnikov oziroma sku.pni kolektiv, kjer izvaja-jo skupne naloge in zadovoljujejo skupne in-terese. Tu se torej prične vzgojao izobraževalni proces in s tem priprava na šolo po vžgojnem programu postaja del enotnega vzgojno izo-braževalnega sistema. To spoznanje oziroma dejstvo potrjuje, da mora priprava na šolo po-tekati v okviru danega vzgojnega programa v VVO, kjer je življenje naravnano skladno z otrokovimi potrebami, kjer delajo vzgojitelji, ki predšolskega otroka vpoznajo po vseh raz-vojnih zakonitostih in temu primerno zbirajo ustrezne melode in oblike vzgojnega dela. Prav tako pa vzgojitelj ob izvajanju vzgojnega programa priprave na šolo najlažje izbira de-javnosti predšolske vzgoje, to so igre, delo in zaposlitve, kjer otroci pod vodstvom vzgojilelja načrtno in usmerjeno spoznavajo neposredno okolje, ustvarjajo in sodelujejo z vrstniki. Da bi v VVQ Šiška ikar najbolje speljali lo odgovorno nalogo, smo se ravnateljice vseh VVO na aktivu dogovorile za enotna izhodišča organizacije skrajšane priprave na šolo, za vse tiste otroke, .ki še niso vključeni v celoletni program, v okviru dnevnega varstva VVO. Skladno z usmeritvami financiranja skupno-sti otroškega varstva, dejanskimi potrebami in danimi pogoji, bomo VVO v Šiški izvedle skrajšani program priprave na šolo v okviru 120-urnega neposrednega vzgojnega dela, v enem delu — to je spomladansko obdobje, s pričetkom 1. 2. 1982. Program priprave na šolo bodo vodile vzgo-jiteljice, ki so ustrezno usposobljene po pogo-jih, ki jih narekuje Zakon o vzgoji in varstvu predšolskih otrok. Program skrajšane priprave na šolo bo potekal v tem šoilskem letu neko-liko drugače, v Bovi organizacijski obliki, v okviru redne dejavnosti in bo tako odpadlo dopolnilno delo vzgojiteljic, ki že opravljajo redno vzgojno delo. Tako bomo razbremenili vzgojiteljice rednega vzgojnega dela z nad-urnimi obveznostmi in hkrati bo program skrajšane priprave na šolo enakovredno vred-noten, kot tisti v okviru redne dejavnosti. Po-membna pa je tudi kvaliteta dela, ki bo ob taki organiziranosti v programiu skrajšane priprave na šoilo prav gotovo večja od dosedanje, ki se je izvajala v nadurni obliki. Da pa bi v času ve!ike stabilizacije zagotovili še večjo raciona-lizacijo, se bomo VVO v Šiški medsebojno po-vezali, tako z vidika organizacije in strokov-nosti pri doseganju enotnosti vzgojnega pro-grama oziroma enotne priprave na šolo. Na aktivu ravnateljic smo pregledali stanje oziroma število otrok, ki so že viključeni v ce-lolelno pripravo na šolo in število otrok, ki so se vpisali v OŠ, pa še niso vključeni v pro-gram priprave na šolo. Ugotovili smo dejansko potrebo po organizaciji skrajšane priprave na šolo v posameznemu VVO oziroma okolju, kjer VVO deluje. Podatki so naslednji: Glede na podatke, smo se dogovorili, da bomo skrajšano abliko priprave na šolo neka-tere VVO združili v skupne oddelke ter na osnovi združenih oddelkov oziroma števila otrok planirali kadrovske ipotrebe v smeri ph-dobivanja vzgojiteljic, ki bodo program skraj-šane oblike priprave na šolo vodile po dogo-votu in posebnemu urniku dela in sklenile z določeno VVO delovno razmerje za določen čas. Združijj. se bomo po naslednjem ključu: VVO Koseze in H. Ch. Andersen, VVO Najdi-hojca, Litostroj in M. Majcen, VVO Mance Komanove, Brod in Rezke Dragar, Medvode pa bodo program opravljale samostojno. To so načelna izhodišča aktiva ravnateljic za organizacijo skrajšane priprave na šolo in bkrati informacija vsem staršem šolskih novin-cev. Točen čas, kraj in urnik programa bomo ob-javili ponovno v mesecu januarju 1982 v gla-silu Javna tribuna in na oglasnih deskah v vseh VVO. 80-urni program ¦¦¦/-¦ Zakon o vzgoji in varstvu predšolskih olrok še posebno "obvezuje VVO, da moiamo pre-rasti v ceijter predšolske vzgoje in omogočiti otrokom v starosti 4—5 let različne oblike or-ganizirane predšolske vzgoje, v ti&tem okolju, kjer otrok živi. VVO naj otrokom omogoči v okviru 80-urnega programa razvojne spodbnde in različne vzgojne aktivnosti. VVO že izva-jamo minimalne programe — 80-urni program, ki ga izvajamo pod različnimi naslovi (ciciba-nove urice, cicibanovo popoldne in podobno), ki po vsebini izhaja iz vzgojnega programa v okviru dnevnega varstva in vzgoje otrok v VVO. 80-urni program je prav tako zasnovan na vsestranski' vzgojni dejavnosti in deluje v VVO glede na potrebe okolja, kjer živijo oiro-ci, ki še niso vključeni v redno organizirano vzgojo in varstvo. Program vodijo vzgojitclji-ce, v letošnjemu šolskemu, letu bodo ta pro-gram vodile prav tiste vzgojiteljice, ki jih bo-mo pridobili za vodenje priprave na šolo. Ker je okolje tisti faktor, ki pogojuje potrebo po vključitvi vseh otrok, imamo v občini Šiška zelo specifično siluacijo, da v nekaterih prede-lih, predvsem starejših in nekoliko odmaknje-nih naseljih nimamo tovrslnih potreb, da pa so patrebe v novih so'seskah precej velike. Zato bomo tudi 80-urni program prilagodili dejan-skim potrebam okolja, kjer VVO deluje in ga izvajali po sislemu skrajšane oblike priprave na šolo — torej v povezavi med VVO. Pričetek 80-urnega programa načrtujemo prav tako 1. 2. 1982, zato prosimo starše vseh otrok, ki še niso vključeni v redno vzgojo ln varstvo, da prijavijo otroke v VVO in sicer tisti VVO, ki deluje v okolju, kjer živi vaš otrok. Pri evidentiranju vseh teh otrok bi la-hko VVO pomagali tudi v DPM v KS, kjer do-ločen VVO deluje, da bi tako zagotovo zajeli vse otroke. Na osnovi števila prijavijenih otrok bomo med VVO organizirali oddelke 80-umega programa. Glede na tako zasnovana izhodišča za or-ganizacijo 80-urnega programa bomo konkret-nejše podatke o pričetku in kraju delovanja objavili v mesecu januarju v glasilu Javna tribuna, v KS pri DPM in na oglasnih deskah v vsakem VVO. Na taiko zasnovanih izhodiščih bomo pi^v gotovo uspeli dobro realizirati naše odgovor-ne naloge, še posebno, če se bomo ob izvaja-nju prograima priprave na šolo povezovali obo-jestransko z OS in njihovimi svetovalnimi de-lavci za čimbolj enovit in neprekinjen vzgojno izobraževalni proces. Pri izvajanju 80-urncga programa pa bomo morali za uspešnost dela zagotoviti sodelovanje viseh ostalih dejavnikov KS, ki so odgovorni za družbeno varstvo otrok. Za aktiv ravnateljev VVO Šiška Irena Okoren