Jolka Milić 90 PERICAREŽERACIREP (Recenzija) Noben avtor ne more začeti iz niča. (Hugo Friedrich) Preludij Hvala, CarKl/ Se boste zadovoljili samo z opranim perilom, ko lahko dosežete mnogo več, perilo neprimerne lepote? Kupite Candy, stroj, ki je dosegel popolnost. Tretji predal skriva skrivnost brezhibnega pranja. Vonj lahko vlijete sivko, Diora, Carvena -robe d'un soir - in voie perilo vom bo še bolj zadišalo. Lahko perete svilo, volno pa platno. Soj je za vsako tkanino poseben program. Pomaga vom tudi ekonomizator, čarobna tipka za štednjo, signal za prihranek. Antistatiki pa skrbno odstranjujejo stotično naelektrenost. Umetna vlakna nepravi jo še bolj odporna. Ne pozabite na sredstva za opreturo. Sredstva za opreturo olajšajo likanje. Ena samcata prilagodljiva ročica 91 zadošča, ima pa tudi kolesa, kadar so potrebna. Lahko ste popolnoma mirni. Elastični podstavki varujejo stroj pred vibracijami. Kupite Candy z varnostnim filtrom. Vrnil vam bo vse novce, vse gumbe, vse iluzije. Morete ga vk!jučiti,kadar vsi spijo. Taka in še večja je njegova neslišnost. Ne omahujte doma, ne omahujte na cesti. S Candyjem pri priči v boljše življenje. Kupite Candy.' Prelisičite Smrt! (To cipico rakasto, to poslednjo psovko I) Tako je. Perica je šla za prvomajske praznike v Trst in si kupila pralni stroj. Naphala ga je s perilom, nasula vanj dve merici faks helizima, nato pa pritisnila na gumb in se za hipec večnosti hvaležno zastrmeia v magično okence. Ko jo je zamaknjenost minila - vse mine, le bog ostane (Tereza Avilska) - je odvihrala v kuhinjo, vzela raco iz hladilnika, nabrusila nož in ji pridno začelo rezati rep. Od tu kakopak anticipacija oz. re-aktualizacija besedne igre o perici. Bi se moglo sicer ubadati z račjim repom tako prisrčno in izključno (kot kaže, da se), če bi jo čakali kot nekoč polni čebri umazanega in lugastega perilo? Ne. Le Candy ji omogoča zvrhano zajemalko Žižkove 'biti časa" iz Kartezijonskih meditacij. Se več, Navrže ji za boglonej tudi razkošje (najbrž bit razkošja)'yo-dotne" biti "prostega časa", to pa ni mačja solza, lepo ponižno priznajmo. Perica potemtakem reže raci rep. Od leve na desno in od desne na levo.Slovenska avantgardo pa nam soli pamet le z leve proti desni. Z desne proti levi se nam kvečjemu predstavlja (pravzaprav se postavlja) - TEMAP I LOS - s Plomnovo blaznostjo črk oz. s polblaznostjo (gre za črkarsko ebefrenijo?). (Poet, kobilic-epigonov se boj! Boj se svetopisemskih lisičk, ki po malem, a vztrajno zobljejo sladko izabelo po tujih logih in vinogrodih!) Zdi se, da je v peričini zbirki nova le perica. O raci smo čoli in brali že leta 1966., vse po vrsti in nadrobno. In po večkrat celo, ne le enkrat. Repetitio je sicer mater studiorum, a po Tarasu Kermaunerju (che la sa lunga) - če sem ga prav razumela - repetitio je le maska, ni avtentičen obraz. Obnova je odpoved, stagnacijo, zastoj; je greh zoper svetega duha; je odstop iz zgodovine; je tako imenovani zamujeni tramvaj, ki ga nenehno očita vsakomur, sam po ga vedno le ne dohaja in - tu pa tam, hočeš nočeš, ves zosopljen - hodi peš. Skratka, o peričinem zborniku ni kaj posebnega povedati. O mrtvih, seve, samo dobro. Žive - pa jih je še kaj? - velja vseeno opozoriti na Salamunovo grenko konstotocijo o ptičih. (Grenko zavoljo očitnih hierarhičnih - mikro,makro in mega - struktur. Zavoljo biološke, prirojene, apriorne, neovrgljive) in večne neenakopravnosti med bitji in rečmi. Kajti: Veliki ptiči imajo veliko glavo majhni ptiči imajo majhno glavo Plus rep plus oči plus kljun. Gre bržkone za varianto o ribici, ki je zaplavala v veliko morje, po zato ni večja. Za redimenzioniranje starogrške devize "bodi, kar si" v "si, kar si", pa če se tega zavedaš ali ne in se še tako braniš. Noben videz te ne odreši. Nobena embalaža. Noben bog. Nobena ideologija. Noben sofizem. Nobeno zaklinjonje ali odganjanje duhov. Noben predsodek. Nobena špekulacija. Noben privid. Nobena iluzija. Ker pač nisi to, kar misliš o sebi, da si; in niti to, kar mislijo drugi o tebi, marveč le to, kar enostavno si, in ti tega ne more odvzeti nihče, pa če se vate še tako zaletava in zaganja, o utehal Vse drugo je igra. Ljubka in barbarska. Naseljevanje prostora - praznine. Rabo, zloraba in "filanje" časa. Stava na srečo in ... nesrečo. Hozard. No, če je tako, pa se igrajmo. 92 i tdce my pen in hand fm trying to come to the point Smejte se hahljajte se režite se (povsem resno) s slovensko institucionalizirano avantgardo.* Kdor se s slovensko avantgardo smeje kdor se s slovensko ovantgardo reži kdor se hahija kdor je resen, ta je napreden. institucionalizirano institucionalizirano institucionalizirano Ni osamljen drag pa squor« pa dinozaver, 93 marveč cat in hip in ootsider kot vsi drugi. Bovi se s kuhinjsko kibemetiko, pisalni stroj se mu pod prsti spremeni (kot mlin Kihotu) v computer. Ni mrtev, ni sentimentalen, ni apatičen, le dela se, ko da je vse preteklo pozabil. Lasje mu ne izpadajo, ker pristaja na danost; sploh je pri njem vse dvojnega značaja. Smej se, hahljaj se, reži se, potuhnjenec! Pristani na danost, poslednji smrdljivi konformistl Kdor se s slovensko avantgardo smeje, temu se jezik ne opleta, ko izgovarja Biessed Praised Delighted Mognified Lauded Exolted in I'incompržhensibilitž mu je manj tuja, bolj domača, bolj kompren-sibilna od nerazumljivosti, ireduktibilnost pa zobris presence ga očitno spravita v orgazem. Ubada se spioh z monodologijo. Schumanna pa ne igra več. Prav poredkoma Bergo. Tudi hčerke boljših meščanskih družin so se po vojni distancirale od Chopina in Liszta, sinčki pa nedavno od Sartra, Eliota, Camusa. Zdaj rajši interpretirajo (Es gibt Sein), - tu in tam štiriročno, ponavadi teomsko - , kritiko Kantove antinomije uma, Vnemajo se za Lacana, Soussura, Aithosserjo. Soiiersa prepisujejo. Heideggerja. Bonda - Expendable Icon! In semeiotiko (SEMIO-Iogijo) nevarno prilikujejo SIMIUS-logiji: Kažem tisto, ki je isto in je vseeno, vse je eno to in ono, ki je nič." Smejte se Ha-ha hahljojte se Hi-hi režite se He-he 5 slovensko (ho-ho) avantgardo. I n t e r I u d i i i (Glej priloge) 94 Pogled naprej, pogled nazaj 95 PIACUIT AUTEM CLEMENTISSIMO DEO HIS NOSTRIS TEMPORIBUS NOVAM ARTEM DOCERE HOMINES Domenico De Domenichi, "de ordine plebejo" 96 Kult osebnosti 97 98 Pot brez konce 100 Brez repov, brez glavic, na ves gias, sardelice, molite za nos! VARIACIJA NA FOURESTOVO TEMO 101 Duh in črka 102 Siri smo lulekov lulekov lulekov, ■ ŠALAMUNOVIH MALIH KUUNOV NAMREČ dajte nam že poštenega Spoštovani tovariš Pirjevec, kaj naša najmlajša pesniška junta ne zmore nič takega, kar bi kazalo na ... vznik VEUKEGA KUUNA? Ars novo, novissimo verba 103 Sinopsis za 29 vizualnih kompozicij S triptiz L ahek kot oblak C biralci rožičev V odilni in samoupravni elementi S pomin na sinjo prostost T opla sapa morja V senci visokih zidov C zka jama E nokonočje V seeno je, če se gora pogrezne C d vseh strani K o dorasteš, ko bo nedelja A ja tutaja T rilobit. I znenada na moji desnici V rtiljak življenja I 1 ko pride jutro I ivention Ober einen Rhythmus N espečnost A legorija pomladi U topijo T am doli, kjer se strmina poleže C žgana puščavo A/ ed poletjem in zimo A ut - aut C alendula I 1 molk božji J ezičasti cvet A mplituda 104 Sedem nočinov molčanja 105 P o s t I u d i i In tako se je človek, razpet med krsto in živlienjem, znašel pred ciljem. Ni vprašal po smislu in nesmislu, le zaznal [e, da obstaja. Kdo sem? se je zdrznil. Glasek zdaj bronasto odmeva: Kdo sem ? Kdo smo pravzaprav ? Kdo ste ? Kdo so? Kaj je? Negotovost je kajpak stopila iz pozabijenjo. Nevarnost se veča. Noj torej molčimo, dokler se nam skrivnost samo ne razodene? FI N A L E Ayant dit toot celo cette femme tristement s^en olta.