dokumenti Srečo Dragoš KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) V prejšnjem delu tega prispevka sem opo- zoril na štiri možne tipe reguliranja si- stemov oz. njihovih povezav. Te načine sem imenoval: kolonizacija, totalitariza- cija, atomizacija in kontekstualizacija. V sodobnih družbah se vse bolj uveljavlja četrti tip, ki je aktualen tudi za reguli- ranje blaginjskega sistema pri nas. Na kaj nas lahko kontekstualizacija opozarja v zvezi z objavljenimi anketami?1 Kaj torej pomeni kontekstualizacija socialnih ino- vacij — inovacij kot tistih novosti na po- dročju psihosocialnih dejavnosti oz. služb, ki jih nismo vnaprej (v anketi) vse- binsko opredelili? Kontekstualizacija pomeni najprej to, da nas te dejavnosti ne zanimajo zgolj z enega vidika (posameznega podsistema ali posameznega problema), ampak glede na kontekst, v kakršnem so te dejavnosti nastale in v kakršnem so financirane, kontrolirane ter izvajane njihove storitve in usluge, ne glede na njihovo vsebino. Pomembne so torej razlike med njimi, a ne zgolj z vidika uporabnikov, izvajalcev, kontrolorjev ali financerjev, ampak glede na možnost njihove splošne regulacije. Različnost respondentov zato naj- prej primerjajmo z logiko posameznih sektorjev, ki so najpomembnejši za te de- javnosti, saj je upoštevanje sektorskih posebnosti podlaga za regulacijo celot- nega blaginjskega sistema, v katerem so socialne inovacije sploh mogoče. Gre za državni, neformalni, volunterski in tržni sektor, med katerimi so naslednje bist- vene razlike (gl. tabelo 1). Tabela 1 nas v zvezi z regulacijo bla- ginjskega sistema opozarja na naslednje: 1. da imamo opravka z različnimi podsistemi (sektorji), ki združujejo razli- čne tipe akterjev, katerih pomoč se izvaja po različnih načelih, vsak od njih pa ima v primerjavi z drugimi specifične pred- nosti in specifične slabosti; 2. da mora optimalno reguliranje ce- lotnega sistema temeljiti na vseh teh razli- kah, ne pa samo na afirmaciji nekaterih na račun drugih; to pomeni, da ni mogo- če graditi blaginje samo na enem sek- torju, ampak na kombiniranju prednosti vsakega od njih; 3. da je torej pluralni sistem blaginje mogoč le, če je mogoča avtonomija teh sektorjev in diferencirnje med njimi, ker se le na ta način lahko kombinirajo nji- hove prednosti in korigirajo slabosti. Do teh spoznanj so na Zahodu prišli s krizo t. i. države blaginje, na Vzhodu pa z razpadom obstoječih sistemov. Vpraša- nje, ki je vsem skupno, pa je, kako se naj država odziva na nastale spremembe. Za kakšno strategijo se naj odloči, da bo za- dostila zgornjim pogojem, in kako naj jo izvede? Država pri tem nima veliko izbire, vendar lahko njena izbira povzroči velike spremembe. Nima veliko izbire zato, ker lahko svojo razvojno politiko usmerja v dveh nasprotnih smereh: v substitucijo prednosti posameznih sektorjev ali pa v njihovo akumulacijo . To pa lahko izvaja ali z nadzorovanjem ali tako, da zgolj podpira razmere, v katerih bo do tega 1 Gre za ankete o novih socialnih dejavnostih oz. službah, ustanovljenih po letu 1990 v Sloveniji. Anketne odgovore smo v obliki, kot so nam jih poslali respondenti, objavljali v tej reviji od prve številke v letu 1994 do št. 5/1995 (v rubriki »Dokumenti«), Ta prispevek je povzetek in interpretacija odgovorov. 159 SREČO DRAGOŠ Tabela 1 : Tipične sektorske razlike 160 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) prihajalo na bolj spontan način. Izbira je torej majhna, saj lahko država izbira le med dvema razvojnima usmeritvama in med dvema načinoma njihovega izva- janja, medtem ko je odločitev o tem pomembna, saj s tem vpelje eno od štirih možnih strategij: 1. Prva možnost je ta, da se odloči za substitucijo , ki jo izvaja na nadzorovan način. Država favorizira samo en sektor na račun drugih, ker predpostavlja, da so prednosti določenega sektorja večje od prednosti vseh ostalih. Gre za klasični monopol državnega sektorja (javnih služb) nad izvajanjem socialnih storitev v socialnem delu, šolstvu, zdravstvu, nad strokami, ki se s tem ukvarjajo, itn. To že poznamo. Pri nas je bilo po drugi sve- tovni vojni na ta način angažiranje laičnih prostovoljcev izpodrinjeno z državnimi profesionalci, karitativna dejavnost je bila prepovedana, doktrina socialnega dela je bila politično določena, drugih služb, ra- zen državnih, pa ni bilo. To je strategija monopolizacije. 2. Druga možnost je v substituciji , ki se vrši spontano , ker je ni več mogoče nadzorovati. Do te »strategije« pride ta- krat, ko državno monopoliziranje blaginj- skega področja zaide v krizo zaradi inter- nih ali eksternih razlogov. Interna kriza nastaja zato, ker produktivnost proizvod- nje socialnih storitev vse bolj zaostaja za produktivnostjo v industrijskem sektorju, ker so javne službe in programi predi- menzionirani, predragi in preveč zaple- teni za optimalno reguliranje in ker pro- fesionalizacija socialnih dejavnosti vse bolj izloča participacijo uporabnikov ter prevzema industrijski vzorec proizvodnje storitev (tipizacija, brezosebnost). Ekster- ni razlog krize pa je v krizi ekonomije, ki zmanjšuje sredstva za socialne dejavnosti, čeprav se ravno v tem času večajo potre- be po njih. Temu se je pri nas pridružila še splošna kriza političnega sistema (kri- za legitimnosti). V takih razmerah posku- ša sistem še nadalje ohranjati nadomešča- nje drugih sektorjev (drugačnih možno- sti, načinov) z državno proizvodnjo soci- alnih storitev — čeprav ne more več zago- tavljati celovitega monopola nad tem. V Jugoslaviji se je to najintenzivneje doga- jalo v osemdesetih letih, ko so se akterji socialnih storitev vse bolj usmerjali v ra- cionalizacijo (zmanjševanje obsega in stroškov storitev), v komercializacijo (delna ali celotna finančna participacija uporabnikov) in v eksternalizacijo (pre- nos nekaterih storitev na nedržavne ak- terje). Te vrste tokovi so bili dokazani na republiških kot na mestnih ravneh, tako v Sloveniji kot v Srbiji (Kolarič, Svetlik 1987). Ob tem pa se je pokazalo še nekaj: da so usmerjanje v racionalizacijo najbolj zagovarjali predstavniki politike, ker so poskušali na ta način slediti načelu distri- butivnega egalitarizma, in da so komer- cializacijo najbolj zagovarjale takratne samoupravne interesne skupnosti, ker so z njo korigirale negativne efekte raciona- lizacije in hkrati zmanjševale svojo odvis- nost od države, medtem ko je eksternali- zacija pomenila nujni, čeprav zasilni ko- rektiv ostalih dveh tokov, bila pa je pred- vsem v pristojnosti centrov za socialno delo. Kakšna je torej v tem primeru zna- čilnost državne »strategije«? Če upošteva- mo ugotovitev, da je bila kljub vsemu še vedno »premoč /.../ brez dvoma na strani političnega subsistema« (ibid .: 29), da se je na omenjeno krizo reagiralo kar s tremi bistveno različnimi usmeritvami, ki so bile v navzkrižju z etablirano ideolo- gijo in neusklajene med seboj, ter da je na koncu celoten sistem razpadel — potem je najmanj, kar lahko rečemo, da država ni imela konsistentne strategije, ampak je tolerirala različne »izhode v sili«, med- tem ko se hkrati tudi ni hotela odpove- dati primatu javnega sektorja, saj bi to ogrozilo njeno legitimnost. Zato se je javni sektor še vedno ohranjal kot substi- tut ostalim, čeprav država tega ni zmogla več nadzirati. Pri tem načinu gre torej (v naspro- tju s prvim) za nenadzorovano substi- tucijo. 3. Tretji način je v tem, da poskuša država akumulirati prednosti vseh sek- torjev (ne pa jih nadomestiti z enim samim). Ta proces lahko nadzoruje tako, da spodbuja nove, drugačne oblike zago- tavljanja storitev, ki ohranjajo osnovne 161 SREČO DRAGOŠ pridobitve starih oblik (npr., da se mo- žnost izbire med storitvami, ki je značilna za uporabnike na trgu, omogoči tudi zno- traj državnih služb), ali pa da reformira obstoječe oblike z novimi vsebinami (npr. profesionalno usposabljanje prosto- voljcev). Te procese lahko država vpelje tako, da selektivno afirmira volunterske, tržne in neformalne izvajalce po pro- fesionalnih, stroškovnih idr. kriterijih, da nekatere dejavnosti v javnih službah opu- šča in jih prenaša na druge izvajalce, da vpelje nadzorne mehanizme in profesio- nalne kriterije znotraj drugih sektorjev ipd. Država torej poskuša akumulirati mo- žne koristi zlasti z aktivnim poseganjem v dogajanje na posameznih sektorjih. To se razlikuje od prešnjih dveh tipov regula- cije po cilju, ki ga skuša doseči, kot tudi po načinu: namesto spontanega razvoja uveljavlja kontrolo nad sektorskimi logi- kami (kar jo po načinu razlikuje od drugega tipa regulacije); teh specifičnosti posameznih področij pa ne onemogoča, temveč jih upošteva, z namenom, da jih izkoristi (kar je v temelju drugače kot pri prvem tipu regulacije). Zato njene kon- trole ne moremo več enačiti z monopoli- zacijsko, ampak gre bolj za koordinacij- sko, iniciatorsko, redistribucijsko ipd. funkcijo. Ob nedvomnih prednostih take- ga reguliranja pa država še vedno ostaja v središču blaginjskega sistema (čeprav pluralnega), kar pomeni, da drugih sek- torjev sicer ne odpravlja, si jih pa lahko podredi. Ta pristop je v literaturi opredeljen kot strategija »sinhrone akumulacije«. Prav s težnjo po hkratni (sočasni) regu- laciji sektorskih različnosti si država še vedno obdrži osrednjo vlogo, kar to strategijo bistveno razlikuje od naslednje možnosti. 4. Četrti pristop lahko označimo kot akumulacijo prednosti posameznih sek- torjev na spontan način. Poskuša se doseči pluralizem blaginjskih oblik, kar je isti cilj kot v tretjem pristopu, a dosežen na drugačen način: država nima več vnaprej zagotovljene središčne (koordi- nativne, kontrolne) vloge, pač pa ima javni sektor povsem enak pomen kot vsi drugi — je de privilegiran. Gre za raz- mere, v katerih prihaja do relacij, ki jih sistemska teorija označuje kot interpene- tracijo posameznih sektorjev, ta pa pote- ka na način kontekstualizacije (predstav- ljene v prejšnjem delu tega prispevka). Prednosti take strategije sta zlasti dve: • da javne službe zaradi razsredi- ščene vloge države ne morejo vplivati na druge sektorje bolj, kot vplivajo drugi sektorji na javne službe, sploh pa jih ne morejo več zavirati niti si jih podrediti; • s sektorsko interpenetracijo priha- ja do uveljavljanja novih, nestandardnih in mešanih (welfare mix ) oblik zago- tavljanja storitev, s tem pa do pozitivnih učinkov, ki jih ni mogoče pripisati v ce- loti enemu ali drugemu sektorju. Zato je takšen razvoj zlasti zaželen z vidika socialnih inovacij! Glavna slabost te strategije pa je, da je ni mogoče uporabiti v razmerah, kjer diferenciacija in sektorska avtonomija še nista doseženi; bodisi zato, ker en sektor (npr. javni) še vedno dominira nad ostalimi, ali pa zato, ker so drugi sektorji (npr. volunterski, tržni) šele v zametkih. Kljub temu je ta tip strategije alternativni izziv prejšnjim trem, ker na področju produkcije social- nih storitev (še bolj kot tretji tip) anti- cipira sinergetske učinke različnih logik, temeljnih načel, prerazdelitvenih meha- nizmov in delovnih načinov. To strategijo označujejo z izrazom »asinhrona akumulacija« (več o strategi- jah, opisanih pod tretjo in četrto točko, gl. v Svetlik 1989). Zaradi preglednosti povzemam na- vedene štiri strategije v shemi A, kjer se Shema A: Državne strategije vzpostavljanja blaginje 162 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) abcisa nanaša na splošni cilj usmeritve, ordinata pa na način , kako država po- skuša doseči ta cilj. Katera od navedenih štirih strategij je aktualna za naše razmere? V katero smer poskuša država izoblikovati blaginj- ski sistem (po letu 1990)? Kaj nam lahko anketni odgovori povedo o tem? Najprej poglejmo, kdo so akterji , ki se pojavljajo v teh anketah. Z akterji mis- lim vse tiste, ki so bodisi izvajalci, ustano- vitelji, financerji ali nadzorniki konkretne dejavnosti (službe), predstavljene v posa- mezni anketi. Akterje navajam po abeced- nem zaporedju KRATIC, s katerimi jih zaznamujem (da jih bom uporabil v naslednji tabeli). Ti akterji so: ALTRA/mre: Odbor za novosti v dušev- nem zdravju: Socialna mreža za uporab- nike psihiatričnih uslug (Ljubljana) ALTRA/zag: Odbor za novosti v dušev- nem zdravju: Sekcija za zagovorništvo (Ljubljana) CMD: Center za izvajanje in razvoj mladinskih delavnic CS: Center slepih CSD: Center za socialno delo (v konk- retni občini) DO: posamezne delovne organizacije DPD: Društvo za pomoč duševno pri- zadetim Ravne na Koroškem DPP: Društvo za razvijanje preventivnega in prostovoljnega dela (mreža za projekte v zvezi z drogami) DRR: Društvo rejnic in rejnikov Ravne na Koroškem DT: Društvo terapevtov za alkoholizem Slovenije DU: Dom upokojencev Izola FZO: Socialni forum za zasvojenost in omamo IPLA: Inštitut za psihologijo, logoterapijo in antropohigieno KS: Krajevna skupnost Nove Fužine KBZ: Koordinacija za boj proti zasvo- jenosti občine Koper MM: Mreža za razvoj mladinskih delavnic MS: Ministrstvo za delo, družino in so- cialne zadeve MŠ: Ministrstvo za šolstvo in šport MZ: Ministrstvo za znanost in tehnologijo ODB: Odbor za družbeno zaščito norosti OSF: Open Society Fund OŠ: osnovna šola OZPM: Občinska zveza prijateljev mlad- ine Velenje PIC: Preventivno informativni center za otroke, mladostnike in starše SDM: Servis dobrote mladih SF: Slovenska fondacija SS: Strokovni svet, ki bo vključeval tudi uporabnice (ŽS); še ni ustanovljen, a je predviden SST: Strokovna skupina terapevtov pri- morskih klubov SVF: Svetovalnica Fužine SVIT: Društvo za pomoč odvisnikom in njihovim družinam (Koper) ŠOU: Študentska organizacija Univerze (v Ljubljani) UM: Urad za mladino YHD: Youth Handicapped Deprivileged (Ljubljana) ZA: Zavarovalna družba Adriatic ZARJA: Prostovoljno društvo za pomoč zasvojencem in njihovim družinam (Rav- ne na Koroškem) ZD: Zdravstveni dom Lucija ZGG: Združenje za socialno gerontologijo in gerontagogiko Slovenije ZZ: Zavod za zaposlovanje (občinski, re- publiški) ŽS: Ženska svetovalnica (Ljubljana) ŽU: župnijski urad (Ljubljana) Iz seznama vidimo, da se v naših anketah pojavljajo akterji z vseh področij, tako z republiškega kot z lokalnega, z državnega in s civilno-družbenega: gre za predstav- nike javnih služb, različnih društev in združenj, prostovoljnih organizacij, kot tudi za akterje, ki so tipični za tržni sektor (npr. DO, ZA). In to kljub temu, da je izbor anketirancev na začetku vključeval samo naslove tistih izvajalcev, ki jih je država (MS) finančno kakorkoli podprla; naknadno smo prejeli še desetino pred- stavljenih anket (kar ni zanemarljiv po- datek). Če navedene akterje razlikujemo po funkcijah, ki jih imajo v zvezi s posamez- no dejavnostjo oz. službo, dobimo nasled- njo tabelo (v njej ŠT pomeni zaporedno 163 SREČO DRAGOŠ številko, pod katero je bila objavljena posamezna anketa v tej reviji; PRI je šte- vilo evidentiranih pritožb uporabnikov, ki ga navaja posamezni respondent za svojo dejavnost, tj., odgovor na anketno vpr. 13b): Tabela 2: Anketirane dejavnosti glede na njihove akterje 164 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) 165 SREČO DRAGOŠ Iz zgornjega prikaza anketnih odgo- vorov je izpuščena vsebina posameznih dejavnosti, ker je preveč pestra za tovr- stno (tabelarično) povzemanje in ker se tu omejujem na kontekst, v katerem de- javnosti potekajo. Na vsebinsko razno- vrstnost dejavnosti oz. uslug, ki jih izvajajo respondenti, in na strukturo upo- rabnikov, ki jo s tem pokrivajo, nas opo- zarjajo odgovori na naslednja anketna vprašanja: 4., 5., 6., 8. (al do a3), 9. (a do 0 in 14. S primerjavo teh odgovorov so tako rekoč že na prvi pogled vidne na- slednje splošne značilnosti: • da anketirani izvajalci s svojo de- javnostjo pokrivajo vse starostne katego- rije uporabnikov in uporabnic, • da odgovarjajo na različne vrste problemov, • da se usmerjajo v kurativno in v preventivo delovanje. Te splošne značilnosti socialnih ino- vacij lahko imamo za pozitivne. Za to so precej zaslužni prav centri za socialno delo (teh je 34 oz. 72,3% anketirancev), ki so skoraj v istem številu tudi ustanovitelji teh dejavnosti. Glavne razloge pozitivne- ga vpliva CSD-jev na raznovrstnost in pe- strost socialnih inovacij pa gre verjetno iskati v naslednjem: • da se te ustanove s svojimi stori- tvami nikoli niso omejevale zgolj na eno vrsto populacije ali na eno vrsto pro- blemov (nespecializirana usmerjenost) in da tudi niso izključevale socialne preven- cije, • da imajo njihove dejavnosti (v pri- merjavi z drugimi izvajalci) bistveno dalj- šo tradicijo delovanja in večje možnosti kadrovanja, • da so bili že v prejšnjem sistemu CSD glavni nosilci eksternalizacije, tj., usmeritve, s katero so se odpirali v svoje okolje, da bi mobilizirali neformalne in polformalne potenciale za produkcijo storitev, kar je z vidika socialnih inovacij ugodna »dediščina«, • da trenutni kriteriji nadaljnjega razvoja CSD (prestrukturiranje) še niso povsem jasni, kar seveda negativno vpliva zlasti na tipične in ustaljene storitve teh ustanov (negotovost), po drugi strani pa 166 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) ima verjetno tudi pozitivne učinke, saj so zato bolj motivirani za inovacije, • da so civilno-družbena gibanja (zlasti uporabnikov in volunterjev), ki so pripravljena funkcionirati tudi kot izva- jalci socialnih storitev ter sposobna konkurirati za sredstva, sicer prisotna in se uveljavljajo, a še niso številna in ne pokrivajo vseh področij, na katerih bi se lahko uveljavile javnim službam alterna- tivne socialne storitve. K vsebinskemu vidiku teh dejav- nosti se bom vrnil na koncu tega zapisa. Zdaj pa si poglejmo, na kaj nas o odnosu države do socialnih inovacij opozarja ta- bela 2. Kakšen je njen odnos, če ga primerjamo s prej omenjenimi štirimi strategijami? Izstopajo predvsem nasled- nje tri značilnosti: 1. Ob tem, da ankete kažejo pomem- bno vlogo MS kot financer j a in nadzor- nika (zlasti formalnega), je pomembno tudi dejstvo, da je takih dejavnosti, ki se financirajo samo iz enega vira , zgolj de- vet (19,1%), vse druge pa so financirane iz več virov oz. na različne načine (razna ministrstva, različne ravni oblasti, do- natoci, sponzorji, uporabniki, članarina ipd.). Med temi je kar 17 takih, ki se fi- nancirajo iz več kot dveh virov (36,2%), eni od dejavnosti pa se je posrečilo prido- biti kar osem. 2. Hkrati pa je takih respondentov, ki pomanjkanja financ ali prostorov ne navajajo kot glavni problem svoje dejav- nosti, samo 10 (21,3%), medtem ko so največji problemi, ki jih imajo ostali, prav finančni ali prostorski (ali pa oboji). To v zvezi s poudarkom iz prejšnje točke po- meni, da verjetno problem financiranja (in prostorov) ni v pomanjkanju obstoja finančnih virov , ampak zlasti v količini 2 sredstev, ki se jih posameznim akterjem posreči pridobiti za svojo dejavnost, saj podatki kažejo, da odvisnost zgolj od enega vira ne pomeni nujno pomanjkanja financ, zajemanje iz različnih virov pa ne izključuje nujno finančnih problemov. To nas opozarja na razmere, v katerih očitno ne gre več za prvo niti za drugo strategi- jo: za prvo strategijo (monopolizacije) je namreč značilen samo en vir financiranja (državni), medtem ko se je druga strate- gija (racionalizacija, komercializacija, eks- ternalizacija) uveljavljala v razmerah, ko je ta edini vir usihal, drugih pa (še) ni bilo. Ker v današnjih razmerah problem ni več pomanjkanje virov, pač pa pomanj- kanje znanja za njihovo smotrno upora- bo, ni glavni problem v obstoju virov, am- pak v njihovi dostopnosti (fund-raising ). 3. Poleg različnih izvajalcev, raz- ličnih načinov financiranja in nadzorstva se kar v tretjini primerov izvajalec posa- mezne dejavnosti razlikuje tudi od njene- ga ustanovitelja (takih je 17 primerov oz. 34%). To nas opozarja na pogoje, v kate- rih socialne inovacije nastajajo s preple- tanjem različnih oblik, načel in mehaniz- mov izvajanja pomoči (welfare mix ).3 V prehodnih razmerah, ko posamezni sek- torji še niso tako daleč vzpostavljeni in diferencirani, da bi samodejno prihajalo do takih prepletanj, je pomembna zlasti deregulacija financiranja socialnih sto- ritev, saj prav ta premik omogoča na- stajanje »kvazi-privatiziranih« dejavnosti (Kolarič 1991), ki olajšujejo možnosti za učinke welfare mix . Kako je taka deregulacija razvidna iz anketnih odgovorov? Če v tabeli 2 so- očimo respondente, ki izvajajo svojo de- javnost na način javnih služb (CSD), z vsemi ostalimi — in jih med sabo primer- jamo po tem, ali so financirani samo iz državnih virov (državnih oz. ministrskih, mestnih, občinskih) ali pa izkoriščajo tudi (oz. samo) druge, tj., nedržavne vire, 2 S tem je mišljen tudi problem rednega financiranja oz. stalnega dotoka sredstev, ki je še vedno v glav- nem vprašanje količine dobljenih sredstev, ne pa časovnih terminov, v katerih so dosegljiva. 3 »Welfare mix lahko opredelimo kot presek različnih sektorjev družbenih dejavnosti, na primer komer- cialnega, korporacijskega, javnega, volunterskega in neformalnega; različnih temeljnih načel, kot so učin- kovitost, izbira, anonimnost, enakost, varnost, altruizem, vzajemnost in solidarnost; različnih alokacijskih mehanizmov, kot so trg storitev, programi, različne oblike neformalne, recipročne in nerecipročne men- jave; in različnih tipov dela, kot so zaposlenost, samozaposlenost in druge oblike plačanega oziroma ne- plačanega dela« (Svetlik 1989: 57). 167 SREČO DRAGOŠ Tabela 3 - Status dejavnosti glede na izvajalce in financiranje IZVAJALCI potem dobimo razvrstitev kakor v tabeli 3 (številke so zaporedne številke objav- ljenih anket). Kljub temu, da je bil začetni izbor anketirancev izrazito enostranski (ome- jen na seznam tistih, ki jih je financiralo MS) in da je delež državnih služb kot izva- jalcev kar 72%, je po kriteriju financiranja ter izvajanja dejavnosti samo polovica vseh anketirancev zares tipičnih za javni sektor (kvadrant B). Kakšna je torej zna- čilnost zgornjih kvadrantov? Prehod iz ekskluzivno državnega fi- nanciranja v pluralizem financerjev (fi- nančna deregulacija) je torej značilen za polovico anketiranih dejavnosti (tj., v kvadrantih A + C + D). Te dejavnosti zaradi načina financiranja niso tipične za javni sektor — kljub temu, da je med njimi kar 10 državnih izvajalcev (uvrščenih v kvadrant C, kjer je 43,5% vseh tistih, ki so zunaj kvadranta B). Vprašanje pa je, ali se ti izvajalci, za katere predpostavljamo ver- jetnost učinkov welfare mix , tudi v načinu dela razlikujejo od onih (pod B), ki jih deregulacija ni zajela. Pripisane značilnosti (v zgornji ta- beli) izhajajo iz predpostavke, da deregu- lacija ne vpliva pozitivno zgolj na kvanti- tativen porast netipičnih dejavnosti, am- pak da sproža tudi kvalitativne vplive, ker omogoča uveljavitev razlik med izvajalci v načelih, načinih, metodah in dostop- nosti socialnih storitev. Različnost je namreč pogoj za optimalno kombinacijo njihovih morebitnih koristi. Vendar pa je za kvalitativno oceno takih kombiniranih učinkov anketni vprašalnik precej što- rasto orodje. Kljub temu poglejmo, kaj anketiranci odgovarjajo na vprašanja, ki so v (vsaj posredni) zvezi z načinom nji- hovega dela. V ta namen bomo primerjali dejavnosti v devetih stolpcih, ki temeljijo na izbranem anketnem vprašanju, vsebu- jejo pa šifriran odgovor posameznega re- spondenta na to vprašanje. V naslednji Tabela 4 - Splošna značilnost kvadrantov Izpuščena je anketa z zaporedno številko 24, ker ni jasno, v kateri kvadrant (v tabelah 3 in 4) se uvršča. 168 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) tabeli pomenijo stolpci (od 1 do 9) na- slednje: 1. stolpec : zaporedna številka ob- jave vprašalnika v tej reviji ; 2. stolpec : kdaj je služba na razpo- lago uporabnikom (vpr. 3): številka : število rednih dni v tednu, D : dopoldne (ne glede na dogovor), P : popoldne (ne glede na dogovor), DOG. : samo po dogovoru (brez vnaprej določenih ur) ? : nedefinirano - : ni na voljo vsak teden; 3. stolpec : kdo je dal pobudo za de- javnost (vpr. 7a): če je izrecno navedena (vsaj ena) konkretna oseba in njen stro- kovni profil, je to zaznamovano s črko: E : konkretni ekspert(i) - : a) ekspert ni osebno omenjen (ampak zgolj ustanova, organ) b) ni podatka; 4. stolpec : način napotitve uporab- nikov (vpr. 9d), tj., kako pridejo uporab- niki v stik z izvajalci omenjene dejavnosti: S : sami, na lastno pobudo N : napoteni od drugod (od drugih posa- meznikov ali služb) N(S) : večinoma napoteni, nekateri pa verjetno tudi zgolj na lastno pobudo, ozi- roma narobe: S(N) ; tu gre za interpre- tacijo odgovorov - : ni podatka; 5. stolpec : kakšne strokovne me- tode, pristope oz. teorije uporabljate pri svojem delu (vpr. 14): DA : navedene metode, pristopi oz. te- orije so izrecno poimenovane s strokov- nim žargonom (izvajalci jih jasno po- stavijo kot svojo strokovno identiteto) - : a) navajajo se le splošna izhodišča oz. načini dela (npr. individualni pristop, skupinsko delo, samopomoč ipd.) b) ne uporabljajo strokovnih metod, pri- stopov oz. teorij c) ni podatka; 6. stolpec : katere nove službe, dejav- nosti ali storitve v vašem okolju se vam zdijo »pomembna ali zanimiva novost na področju psihosocialne prakse« (vpr. 18): številka : število služb, dejavnosti oz. storitev, ki jih je anketiranec konkretno navedel - : ni podatka; 7. stolpec : se predstavljena dejav- nost oz. služba razlikuje od drugih »s tega področja« (vpr. 6); ali torej vsebuje značil- nosti, po katerih jo njeni izvajalci opre- deljujejo kot posebno: DA : odgovor je eksplicitno pritrdilen da : odgovor je implicitno pritrdilen, gre za interpretacijo odgovorov ? : »ne bi znali oceniti« - : ni podatka; 8. stolpec : ali predstavljena dejav- nost oz. služba vključuje tudi prostovolj- ce (vpr. 8): DA : jih vključujemo (redno ali pa občas- no, v večjem ali pa v manjšem številu) da : jih še nimamo, a jih »pridobivamo« - : ni prostovoljcev ali pa ni podatka o tem; 9. stolpec : zbiranje, oblika in dosto- pnost podatkov o uporabnikih predstav- ljene dejavnosti oz. službe (vpr. 16): 9a (stolpec o obliki podatkov): A : podatki uporabnikov so v anonimni obliki O : podatki uporabnikov so tudi v osebni obliki; 9b (stolpec o dostopnosti podat- kov): DA : zbrani podatki so na razpolago tudi zunanjim zainteresiranim NE : zbranih podatkov ne posredujemo zunanjim zainteresiranim NEZB : podatkov o uporabnikih sploh ne zbiramo o/a/da/ne/nezb : male črke pomenijo, da glede na formulacijo anketnega odgo- vora ustreznost oznake ni povsem zanes- ljiva (čeprav je verjetna); gre torej za interpretacijo odg. ? : a) vprašaj pred črkovno oznako pomeni, da (iz odgovora) ni jasno, za kakšno obliko zbranih podatkov gre b) vprašaj za črkovno oznako pomeni, da (iz odgovora) ni jasno, ali podatki so ali niso na razpolago zunanjim zainte- resiranim, niti ni jasna oblika njihove morebitne dostopnosti - : ni nobenega odgovora (na vpr. l6a, b, c). 169 SREČO DRAGOŠ Tabela 5 - Razlike med izvajalci po načinu njihovega dela 170 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) Če zdaj primerjamo odgovore posa- meznih respondentov o načinu njihovega dela (stolpce) po tem, ali se uvrščajo v kvadrant B ali pa zunsj njega (v A, C in D), dobimo empirično podlago za razmišl- janje o vsebinskih razlikah med dejav- nostmi, ki so glede na izvajalski status ter način financiranja tipične za javni sektor (B), in vsemi ostalimi, ki niso tipične (po tem kriteriju). To prikazuje tabela 65, kjer pomeni: RU: vrstična rubrika, označena z malo črko ST: številka stolpca iz prejšnje, 5. tabele ANKETA: številka (objave) posamezne ankete V: vrstična vsota respondentov Anketa vključuje razlike o načinih zagotavljanja storitev skozi vprašanja, ki se nanašajo: na redno zagotovljen obrato- valni čas, na pobudnika konkretne dejav- nosti, na samoiniciativnost uporabnikov pri uporabljanju ponujenih storitev, na specifičnost rabljenih metod, na pozna- vanje drugih pomembnih služb, na zave- danje o posebnostih lastne dejavnosti, na vključevanje prostovoljcev in na ravnanje s podatki o uporabnikih. Po teh značil- nostih izvajalci, ki so tipični za javni sek- tor (izvajalci B), vidno odstopajo od vseh ostalih v naslednjem: Ad a — Najsplošnejše merilo dosto- pnosti ponujenih storitev je gotovo obra- tovalni čas. V tem se izvajalci B razlikujejo od drugih po obeh uporabljenih kriteri- jih: tako po številu dni v (vsakem) tednu, ko je njihova dejavnost redno dostopna, kot po redno določenih popoldanskih terminih, v katerih jo izvajajo. Izvajalcev B, ki redno obratujejo vsaj tri dni v tednu, je manj kot tistih, ki tudi obratujejo vsaj tri dni, a niso tipični za javni sektor. Med vsemi, ki imajo stalno določen (vsaj en) popoldanski termin, je izvajalcev B samo 9, ostalih pa 14; med vsemi, ki stalno de- lajo (vsaj) dvakrat na teden popoldne, pa je izvajalcev B za polovico manj. Ad b — Za opredelitev posebnosti konkretne dejavnosti utegne biti pomem- ben podatek o njenem pobudniku, saj je za socialne (tako kot za vse druge) inova- cije značilno, da na drugačen, neustaljen 5 Izpuščena je anketa z zaporedno številko 24, ker ni jasno, v kateri kvadrant (v tabelah 3 in 4) se uvršča. 171 SREČO DRAGOS Tabela 6 - Razlike med izvajalci glede na kvadrant način kombinirajo obstoječa znanja, me- tode, informacije, pri- stope, vire, izved- bene načine itn. Predstavljenih socialnih inovacij namreč niso povzročila kakšna nova odkritja na področju dela z ljudmi (torej invencije), pač pa so nastale s kombinacijo že obstoječih znanj, veščin, teorij in izvedbenih načinov. Take no- vosti pa lahko nastanejo najprej na ravni idej oz. (za)misli, ki se šele potem po- skušajo uresničiti, pač glede na razmere. To pomeni, da so ključnega pomena za nastanek inovacij posamezniki , ne pa us- tanove — zlasti od posameznikov je od- visno, ali bo do nove ideje sploh prišlo in kakšna bo, medtem ko so ustanove le po- goj za njeno realizacijo (z organizaci- jskimi, prostorskimi, finančnimi idr. možnostmi, ki jih zagotavljajo). Zato je koristno opozoriti na odgovore, kjer re- spondenti za pobudnika svoje dejavnosti izrecno navajajo konkretno osebo (z ime- nom in priimkom), saj je zelo verjetno prav ta posameznik najzaslužnejši za njen nastanek. Pri teh dejavnostih je verjetno, da poglavitni razlog njihovega nastanka ni povezan z vsebino dela, ampak bolj z eksternimi dejavniki (zgolj pridobljen do- daten vir financiranja, interna prerazde- litev dela med zaposlenimi, direktiva od nadrejenih ipd.), manjša . Torej je verjet- neje, da imajo te dejavnosti tudi vsebin- ske posebnosti, saj večina respondentov, ki kot pobudnika imenuje osebo, tudi eksplicira metode, ki jih uporablja. Pri os- talih respondentih lahko o tem samo ugi- bamo. Verjetno pa je, da pri tisti večini re- spondentov, kjer pobudnik-oseba ni znan (ker omenjajo zgolj ustanovo oz. sploh ne odgovarjajo na to vprašanje — takih je 61%), odgovornost izvajalcev manj pou- darjena. Tistih, ki omenjajo osebne po- budnike, je več med netipičnimi izvajalci in manj med izvajalci iz kvadranta B. Ad c — Za uporabnike psihosocial- nih storitev je pomembno, da jih lahko 172 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) sami izbirajo, da torej sami odločajo o vrsti in obsegu uslug. Zato je pozornosti vreden podatek, kako uporabniki priha- jajo v stik z izvajalcem. Večina tu pred- stavljenih inovacij dobiva svoje uporab- nike na podlagi samoiniciativnosti upo- rabnikov, šest dejavnosti pa je takih, ki izbvajajo usluge samo za tiste uporab- nikom, ki so k njim napoteni od drugih (posameznikov ali služb) — in vse te de- javnosti so v kvadrantu B. Pri tem je treba upoštevati nasled- nje: čeprav anketno vprašanje jasno raz- likuje med »samoiniciativno« napotitvijo in možnostjo, da je uporabnik »napoten od drugod« (vpr. 9d), je kljub temu mogoče, da respondent ne razlikuje med privatno informacijo oz. sugestijo o tem, kam naj se uporabnik obrne po po- moč, in tem, ali je bil uporabnik službeno napoten od drugih (ne glede na njegovo voljo). Teh šest odgovorov je torej treba jemati z rezervo, saj ni povsem gotovo, ali res izključujejo uporabnikovo samoinici- ativnost pri odločitvi; kljub temu pa je precej verjetno, da je v teh šestih prime- rih problem uporabnika v večji meri vna- prej definiran in da je vnaprej določen tudi način njegove obravnave, kar je ti- pično za javne službe. Ad d — Pomembne značilnosti so- cialnih inovacij so lahko tudi v metodah, ki jih uporabljajo, oz. v teoretskih pristo- pih, iz katerih izhajajo. Ker je to v nepo- sredni zvezi z njihovo vsebino, je bolj verjetno, da so tisti izvajalci, ki eksplic- itno (po)imenujejo svoje metode, vsebin- sko bolj profilirani kot tisti, ki tega ne naredijo (na razpoznaven način). To seveda ne pomeni nujno, da so vsebinsko neprofilirani izvajalci manj pomembni, manj potrebni ali manj strokovni; ver- jetno pa je, da je posebnost njihove dejav- nosti izražena manj kot pri drugih. Neprofiliranih izvajalcev je v kvadrantu B več kot v vseh ostalih kvadrantih. Ad e — Izvajalcev, ki v svojem oko- lju navajajo vsaj eno službo oz. dejavnost, ki se jim zdi »pomembna ali zanimiva«, je med vsemi anketiranci samo 22%. Z vidika razvoja v smeri konceptualizacije (obravnavane v prvem delu tega prispev- ka) in glede na želene interpenetracijske učinke inovacij je ta delež presenetljivo skromen. Med desetimi izvajalci, ki so na- vedli eno ali več pomembnih služb v svo- jem okolju, so samo trije iz kvadranta B. Ad f — Skoraj vsi izvajalci znajo identificirati svojo posebnost, po kateri se (po svojem mnenju) razlikujejo od drugih. Tega ne znajo ali pa niso hoteli navesti samo trije, ki so vsi iz kvadranta B (dva od njih tudi ne eksplicirata svojih metod in k njima so uporabniki samo na- poteni). Ad g - Izstopa tudi razlika v angaži- ranju prostovoljcev pri dejavnosti: večina tistih, ki prostovoljcev ne vključujejo, je iz kvadranta B (10), iz ostalih kvadrantov pa so taki le trije. Kljub temu je razvesel- jiv podatek, da je dobrih 72% vseh pred- stavljenih dejavnosti dostopnih tudi za prostovoljce. Ad h - Ravnanje s podatki uporab- nikov je gotovo pomemben vsebinski poudarek za vsako dejavnost. Podatki iz ankete nam sicer ne omogočajo identi- fikacije tistih, ki pri tem ravnajo na neu- strezen način. Možnost, da pride do krši- tev strokovne etike oz. do zlorab na tem področju, pa je večja, če se podatki zbi- rajo v osebni obliki (z imenom in priim- kom), in seveda manjša pri tistih, ki zbirajo samo neosebne podatke. Še več možnosti kršitev in zlorab pa je tam, kjer se podatki zbirajo v osebni obliki in pos- redujejo drugim (kategorija O,DA + O,da). V tem med izvajalci B in drugimi ni razlik. Splošen vtis pa je, da se anketiranci problema varstva osebnih podatkov zave- dajo, saj je le šest takih, ki so »rizični« v tem smislu, da osebne podatke posredu- jejo tudi drugim zainteresiranim (kar še ne pomeni, da se to dogaja nujno brez so- glasja uporabnika, čeprav verjetno se). Druga značilnost teh odgovorov pa je, da so večinoma precej skopi in nedorečeni, kar je lahko odraz nedorečene prakse na tem področju. 173 SREČO DRAGOŠ SKLEP Vsebinske razlike v anketnih odgovorih opozarjajo na vidno odstopanje izvajal- cev iz javnega sektorja (B) od izvajalcev, ki se ne uvrščajo v ta sektor. Izvajalci B se razlikujejo od drugih (razen pri ravnanju s podatki o uporabnikih) po vseh obrav- navanih načinih, ki so posredno ali neposredno v zvezi z njihovim delom: a) izvajalci B so uporabnikom do- stopni v manjši meri kot ostale dejavnosti (glede na tedensko število dni obrato- vanja in na popoldanski termin), b) pri izvajalcih B je individualni pobudnik omenjen redkeje kot pri os- talih, c) le pri izvajalcih B so take dejav- nosti, ki so namenjene samo napotenim uporabnikom, d) izvajalci B redkeje (kot drugi) izrecno omenjajo svoje metode dela, e) izvajalci B v manjšem številu na- vajajo druge službe, ki se jim zdijo po- membne za njihovo delo, f) samo med izvajalci B najdemo take, ki ne razpoznavajo oz. ne navajajo niti ene lastne posebnosti, g) med izvajalci B je tudi več takih, ki ne vključujejo prostovoljcev. Vsebinske značilnosti, tipične za jav- ni sektor, so torej v večji meri prisotne pri izvajalcih B, manj pa pri tistih, ki so vključeni v finančno deregulacijo in smo jih zato uvrstili v kvadrante A, C in D. To pomeni, da deregulacija financiranja po- večuje možnosti učinkov welfare mix tudi na vsebinskem področju, kar je z vidika socialnih inovacij zelo pomembno. Država, ki to deregulacijo omogoča, pa se s tem odmika od strategije substitucije (tako nadzorovane kot spontane) in vpel- juje strategijo akumulacije. Pri tem ostaja odprto vprašanje, ali gre za sinhrono ali za asinhrono aku- muliranje prednosti sektorskih razlik (gl. shemo A). Anketa kaže, da ima država še vedno središčno vlogo tudi na tem področju, saj je izrazito poudarjena pri večini respondentov. Njena prisotnost je pomembna pri financiranju in zlasti pri nadzorovanju: neposredno nadzoruje 19 predstavljenih dejavnosti, posredno pa 12 (prek CSD kot javnih služb), kar skupaj pomeni 66% respondentov. Ker anketiranje ni bilo izvedeno na podlagi vzorčenja, je ni mogoče posplošiti teh rezultatov na vse socialne inovacije v Sloveniji; torej ni mogoče z gotovostjo trditi, da ima država še vedno središčno vlogo v celotnem sistemu blaginje. Ven- dar je ta domneva verjetna, saj so drugi sektorji šele v razvoju, tudi zakonska regulacija društev in fondacij je še ne- dorečena, hkrati pa so predstavniki nev- ladnih izvajalcev6 zelo kritični do države, saj ji očitajo, da še vedno vzdržuje »monopol javnega sektorja« in zapostavlja neprofitni sektor, ki ga je celo »na določenih točkah izenačila s profitnim« (Zajec 1994; gl. tudi Leskošek 1994). Če ima država še vedno osrednjo vlogo v blaginjskem sistemu, hkrati pa je opustila strategijo substitucije, potem to pomeni, da prakticira sinhrono akumu- lacijo in ne asinhrone. To je sprejemljivo za reguliranje blaginjskega sistema v pre- hodnih razmerah, v kakršnih smo, ni pa zadovoljivo z vidika splošne družbene regulacije, ki omogoča optimalne učinke šele s kontekstualizacijo (obravnavano v prvem delu tega prispevka). Ta namreč izhaja iz disenza med akterji, temelji na njihovi avtonomiji in se izvaja na nehier- arhičen način. Kontekstualizacija torej predpostavlja asinhrono akumulacijsko strategijo (namesto sinhrone), ki pa jo bo morala država šele razviti. 6 Gre za več kot 70 predstavnikov različnih nevladnih organizacij, ki so aprila 1994 naslovili na javnost zelo kritično izjavo o svoji zapostavljenosti glede na državni sektor. Verodostojnost te izjave potrjuje dej- stvo, da so jo oblikovali predstavniki nevladnih organizacij (ki vključujejo približno milijon prebivalcev Slovenije) v sodelovanju z domačimi in tujimi strokovnjaki. 174 KONTEKSTUALIZACIJA SOCIALNIH INOVACIJ (II) Literatura S. Dragoš (1993), (Eks)centričnost katoliških modelov na Slovenskem. V: F. M. Dolinar, J. Mah- nič, P. Vodopivec (ur.), Cerkev, kultura in politika 1890-1941 , Ljubljana, Slovenska matica: 34-47. S. Dragoš (1994), Uvod k vprašalniku za nove socialne dejavnosti v Sloveniji. Socialno delo 33 , 1: 69-70. Z. Kolarič, I. Svetlik (1987), Jugoslovanski sistem blaginje v pogojih ekonomske krize. IB — revija za planiranje XXI , 8/9: 23-31. Z. Kolarič (1991), Kvazi-privatne oblike zagotavljanja storitev za ostarele, prizadete otroke in invalide. V: Deinstitucionalizacija in privatizacija družbenih dejavnosti (raziskovalno po- ročilo II). Ljubljana: Inštitut za družbene vede. V. Leskošek (1994), Slovenske nevladne organizacije in ameriška izkušnja. Socialno delo 33 , 3: 253-254. N. Luhmann (1982), The Self-Thematization of Society. The Diferentiation of Society . New York, Columbia University Press: 324-362. G. Room (1983), The Sociology of Welfare . Oxford: Basil Blackwell & Martin Robertson. S.J. Schmidt (1995), Vse izgublja svojo drugačnost. Razgledi , 3. marca: 4-9. I. Svetlik (1989), Pluralni sistem blaginje — evolucija ali prelom razvojne paradigme družbenih dejavnosti? Družboslovne razprave 8 : 48-59. H. willke (1993), Sistemska teorija razvitih družb . Ljubljana: Fakulteta za družbene vede. D. Zajec (1994), Kdo duši pluralizem naše civilne družbe? Delo , 12. aprila: 2. 175