KAJ SE DOGAJA PRI SOSEDIH Nič več se ne učimo doma Včend osnovne šole heroja Staneta Kosca v Šmartnem že štiri mesece obiskujejo celo-dnevno šolo. Zanimalo nas je, kakšne so njihove prve izkuS nje in kako so se privadili na novo obliho izobraževanja. Prvi odgovpr, ki smo ga do-bili, je takle: otroci so veliko bolj sproščeni, tovariški, bolje se znajo prilagajati raznim si-tuacijam, medsebojna pomoč je dobila večjo veljavo. Prav zato so se tudi učni uspehi, predvsem pri tistih najslabših, občutno izboljšali, medtem ko boljši učenca dosegajo približ-no enake rezultate. To je pred-vsem posledlca dejstva, da so se »boljši« učenci že doma več učili, da so imeli boljše delov-ne navade, kot tisti s slabšimi uenimi uspehi, ki sta jim dve uri samostojnega učenja v šo-li prišli še kako prav. Za urnik celodnevne šole bi lahko rekli, da je izredno raz-nolik, in da je povsem razbita monotonost, kl jo srečujemo v klasičnih osnovnih šolah. -Učenoi pridejo v šolo ob 7,15 in imajo nato tri ali štiri ure normalnega. »klasičnega« pou-ka. Nato sledi polurni rekrea-tivni odmoT, ki ga učenci pre-živijo na isrrišču ob šoK ali pa y telovadnici, kii pa je pre-majhna, da bi sprejeia vse učence. Prav zato se morajo ob slabem vremenu učenci »rekreirati« kar na hodnikih. Po odmom sledi ura samostoi-nes:a učenia, v kateri slabši učenci dobijo pomoč učitelia. V tej uri naredi.jo »domače« naloge. se uCijo po skuomah, orsaniziran Da ima.jo tudi do-polnilni pouk. ki pa teče lofie-no od skupinskega učenia. Šolarji nato podprejo svoje želodčke s kosilom, ki ga pri-pravljajo y sodobno urejeni šolski kuhinji. Vsi, tako uči-telji kot učenci, so pohvalili kvaliteto in količino hrane, pa tudi dobro organiziranost ku-hargke službe. Ta je še pose-bej važna pri razdeljevanju ko-sdl, saj imajo v jedilnici sa-mopostrežen način razdeljeva-nja hrane. Ker pa je jedilni-ca premajhna za vse, morajo ostali učenci jesti po učilni-cah. Po obilnem kosilu sledi spet popoldanska rekreacija, ki se odvija po željah učencev. Tedaj se med seboj tudi po-mešajo pri i^aznih igrah. Da ne bi preveč pozabili na učen.ie, iraajo nato spet eno do dve uri rednega pouka, na-to pa je na vrsti najpril.iublje-nejši del celodnevne šole: in- teresne dejavnosti in razni krožki. Kar okirog 20 dejavno-sti in krožkov imajo v Šmart-nem. Naj jih naštejemo samo nekaj: pravljačni krožek za najmlajše, ročno delo, literar-ni, tehnični, lutlkiovni, strelski, šahovski... Te krožke naj bi vodili predvsem zunanji men-torji, vendar pa jih v šmart nem zelo težko dobijo, pred-vsem zaradi neustrezne ure — ravno ob času, ko pe delo po tovamah končuje. Tudi učitelji so bolj zado-voljni z novim načinom dela, vendar pa so pripomnili, da so še vedno preveč obremenje-ni, kar pa je posledica po-manjkanja učiteljev. Pripravo za šolo in popravo zvezkov še vedno opravl.jajo doma, saj ni-majo ustreznih kabinetov, kjer bi se lahko v miru pripravija-li. Kljub dokaj stimulativnim osebnim dohodkom, ki so viš-ji kot fcisti za učitelje v klasič-nih šolah, se predvsem na niž-ji stopnji še vedno srečujejo s kadrovskimi problemi, dodat-nih učiteljev pa ni moč dobi-ti. Zgradili naj bi še eno telo-vadnico, ki bi prišla prav zla-sti v slabetn vremenu, poveča-ti bo treba rekreacijske povr- šine ob šoli, urediti trim ka-binete, za kar so že predvide-na sredstva, potrebnih bo več športnih rekvizitov. Tudi ve6-namenskega prostora nimajo, pa bi ga še kako potrebovali. Tudi občani so zadovoljni z delom celodnevne šole, Čeprav je res, da So nekateri prekma-lu pričakovali čudežne rezulta-te. Nekaj pa se je v šttirime-sečnem delu že pokazalo: otro-ci so dobili boljše delovne na-vade, razredna skupnost je po-stala bolj enoten kolektiv, še najbolj važno, predvsem za šolarje, pa je, da jim šolskih torbic ni treba več nosdti do-mov — razen ob petklh in da so, ko pridejo iz šole, povsem prosti šolskih obveznosti. In kako so ka.i učenoi zado-vol.ini z novo obliko šole? Pov-prašali smo Mit.jo Kavčiča iz 5.a razreda. »Zdaj mi je veldko bol.j všeč, ker se mi doma ni treba učiti, pa tudi šol-ski uspeh sem izboljšal, saj računam, da bom letos ob pol-letju izdelal z odličnim. Tudl interesne dejavnosti so.zanimi-ve. Edino, kar me jezi, pa je-to., da pozimi ne bom mogel po šoli nič smučati,« je dejal simpatični Mitja.