M V svojo lastnino je prižel, a njegovi ga niso sprejeli,” Tako smo z evangelistom Janezom težili mi, ki smo prišli na Ko¬ roško,našo zemljo, med svoje brate, pa so nas sprejeli kot tujce* alti celo kot sovražnike. V Vetrinju smo slišali toliko psovk, videli toliko nad našo sre6o nasmejanih obrazov, slišali nerče- Vanje iz naše pobožnosti in vemo, da je bila vetrinjska oeikev popreje in je zopet zdaj prazna. Ko smo hodili po okolici CelovojS, so se ponavljali podobni prizori. Ni čudno, da smo si ustvarili sodbo: Korošci so najslabši ljudje, hinavski in trdosrčni in se ne zmenijo za vero in Cerkev. Toda krivični svojim bratom ne smemo biti. Sodbe iz Ve- trinja ne smemo posplošiti na vso Koroško. Saj prave slovenske Koroške niti videli nismo. Vetrinj in okolica Celovca je najslabši del Koroške. Kar je slabega, se zbira tu. Najslabši ljudje so od¬ padniki, nemčurji, Slovenci po krvi, po duhu pa Nemci. Celovec in njegova okolica ter Gosposvetsko polje so najbolj ponemčeni, zato je tu versko, moralno in narodno stanje tako žalostno. Raje pojdite z menoj v pravo Koroško: v Podjuno, Žilo,in Roš. V povsem slovenske župnije, kjer so ob nedeljah cerkve polne in ljudje v domačem jeziku šebrajo (molijo), narvajo (govorijo' f ojejo in poslušajo pridige. Da bi videli veselje ljudi, ko so ;o tirih letih zopet smeli tako! Našli boste župnije, kjer vsi v : ~ niki z malimi izjemami izpolnjujejo verske dolžnosti, kjer vijUo ob prvih nedeljah skoraj vse fante in može pri sv, zakramentih Videli bi, kako vsa fara sodeluje pri celodnevnem češčenju. ;(fVhčV ki cerkvi sem ob taki priliki naštel 470 m vencev), kjer nad po¬ lovico prejme ta dan zakramente, - v fari, ki ima okrog 600 ver* nikov, sem naštel tak dan 520 obhajil. So so družine, kjer vsak dan molijo rožni venec, kjer nas glodajo po krščansko lepo in nam po slovansko gostoljubno po¬ strežejo. Se so družine, ki niti za trenutek ne popustijo v za-* vednosti, še so matere, ki bi raje videle sina mrtvega, kot da bi vero izgubil in svojo kri zatajil. V zadnjih letih sfamtg^eiiaimfš^fejao bili pri vojakih in po pet let niso mogli k zakramentom in'ne k maši, bili so pač v poganski nemški vojski. Kateri so se vrnili, so se vrnili verni in pošteni in versko goreči. Berem pisma, kjer so zadnje besede padlega moža ali sina dz&arevajo neizmerno lepoto in zaupanje v Boga. Bili so morda predobri, zato jih je Bog vzel. Seveda ni povsod tako in tudi ne povsod isto, tudi marsikaj žalostnega lahko opaziš. Fed vsakim žitom rase plevel. Dobro bi bi¬ lo, da bi vsi spoznali Koroško: ne samo njeno krasoto, jezera, do¬ line, vasice in gore, ampak tudi ljudi. Potem vam bodo bolj brat¬ je, bolj jih bomo razumeli in močnejša bo naša želja, da ostane Koroška res naša in vedno naša, da grozeča nevarnost ne zaduši to¬ ga, kar jc lepega in dragocenega. Da no. prideta prez9odai domov Begunec je pred kratkim prejel več pisem od svoje žene v Igubljani, Iz katerih objavljamo odstavke, ki utegnejo zanimati U3LMA fl Štev. 59 Domači glasovi,18«XII.1945» Str. 6. novembra 1945, ”2e dva meseca nimam glasu od tebe. Vse je zaprto, ni prehoda. Pripravljamo se na volitve. Grozne priprave! Vsak teden vse okinčnno, zastave vise že neprestano pol leta. Ljudje nore, kot nikoli še niso. Jaz imam volilno pravico, dočim je moji in tvoji domači nimajo. Tam pri njih je strašno. Vse lafet'nam lahko naprtijo, saj proti njim nimamo obrambe. Smo popolnoma^brez¬ pravni .pravi pekel, pekel nemira, krivic, laži itd. Nikdar mi ne dajo miru niti en teden ne in to kar naprej. Diši jim moje sta¬ novanje; vedno pride kdo odkod, da me nadleguje.Kličejo me na po¬ licijo, otepam se kolikor se morem. Mama je prav taka reva, Kvart ji ne da miru, dan na dan, vse po sistemu. Strašno nam grozijo: ”Po volitvah vas bomo! In one, ko se vrnejo,bomo vse kaznovali.” I. je pa rekla na sestanku: ”Kaj bomo one čakali, saj imamo tukaj feene in otroke, kar te pokoljimo! ... Kar nič ne obupujem, saj Bog je za nas, v njegovih rokah smo najbolj varni. Nas župnik tako lepo pridiga vsako, nedelj Cikov Tine, je postal ravnatelj tovarne. Kako. se ljudje pokvarijo in spremene! Tako bo, kakor sem včasih rekla: 'vse., .kar ni resnično načelno, praktično katoliško, bo odpadlo., " > Vsi smo morali postati člani OF in podpisati pristopnice, V mestu je čez 1000 ljudi brez službe, Ne dobivamo nobenih podpor in tudi v službe ne sprejemajo. - Glejte, da nam ostanete vsi "ži¬ vi in zdravi! \ /‘ ,1 ; Ce bo dolgo trajalo, bomo mi še veliko pretrpeli. Lahko, da bomo nove fertve in da se bomo pridružili onim tisočem mučeni¬ kom. Bog ve za našo usodo.”Kaj se bojite maloverni?” Danes n.pr.' mi je prišlo lahko razpoloženje, da sem pela naše slovenske pesmi, ki jih nihče več ne poje. Pojo le še ruske pesmi in ... Toda prosim te, ne hodite prekmalu domov, ne verjemite ! vabam goljufij, ne! Prosimo vas vsi, ki vas ljubimo, moji in tvo-' ji, in vsem sorodnikom povej, ne hodite domov, boste vsaj vio- stali živi! Jaz sen vesela in Bogu moramo biti za trpljenje hva¬ ležni. Hočejo me poniževati, zaničevati,.gledajo me postrani,to¬ da- jaz se ne čutim ponižane. Saj poštenja, čiste vesti mi'ne mo¬ rejo umazati in vzeti: kdor je vedno posten, ne more biti ponižan. Veliko 'Sem se že poniževala pred ljudmi, moja uboga mama tudi-i ' Zdi se mi, da ljudje niso normalni, da se jim blede. Pred Marijo .Pomagaj se vsak dan vidijo taki prizori, 'da ; se moraš'' zjokati* Mislimo ua sv.pisemskega! Joba! Vse je izgubil in je še hvalil Boga. Skušajo ga posnemati in naše srce bo srečno počivalo v grobu. ” '•!. ' 11. novembra 1945. ”Volila sem, kot je po mo ji časti,-in srcu. Drugi niso’ ' tako. Zolo se y©I < tresejo pred terorjem. Zelo so boječi. Veliko jih sploh pravice nima. ' * x Od sodišča so prišli z odlokom zaplembe. Vše so popisali: pošteljo, kuhinjo, tudi žlice, p o»ve, krožnike,, prav vse! - Toda vse to stane moje živce.' ' '.•/ ; !• Ata ne dobi pokojnine, Toda ne skrbi za nas, varuj se sam! Zame bodo že drugi skrbeli, saj me imajo še nekateri radi, seveda tisti, ki sami trpe.” ■ 17. novembra 1945. ”Sodišče je že napravilo popis lin zaplembo za stvari, ki 00 mi Še ostale in ki jih nujno potrebuj.emo. Hočejo me izseliti ' iz mesta Ljubljane. Grozijo, da bomo šli vsi v Srbijo ali čez me¬ jo. Samo tja, kamor bo Bog dopustil.” $tev. 38* Damaši glasovi,18,XII.1945 Str. 3 18. novembra 1943* "Kar korajžni bodimo, saj 6lovek veliko prenese z božjo bomc&jo* Prve tri mesece je bilo za nas strašno. Rada bi pisala onevnik, pa sem vedno strgala, ker je bilo to vedno nevarno. Sko* dr., da nisem pisala* Podrobno človek pozabi? zlasti ker čer čas 'bolečina mine. Mama je strašno veliko prestala in teta tudi »Se* daj je pogumna. Ne bi megla nikdar popisati, kako je bilo hudo« Sile smo ločeno? samo od dne de dre smo se videlo, in ko smo se poslavljale smo se blagoslavljale. '-Če se še vidimo jutri” fcmo rekle in jokalo. To je ra mi, za bodočnost ne vemo• To od kvartov odvisno• Srešr.1 vi, da sre odšli in ostali ti' čer ne bi« V predmestjih, je n ekuje. Jam imam dosti s o vri fc&mo rali svojega kateliškegr prepričanjn. Pa turi pri ja - ysak dan grem k maši in obhajilu. To je ves 6 as moja na:n ua lul (j jJ QJ?c. & c vats • 3 ±* Ut.* kov, je imam. ja to«. . Saj če mi dajo en teden mir, so zopet malo opogumim in 1 . * . bopravim. Pa $o je tisto peklenske, ker nikdar ne raje :aru< yodn.o sekirajo zejjkaj - J Neli partizanski funkcionar je dejali "Idejni nasprot¬ niki oo naši najhujši sovražniki.” In zato gre zt karji -menjavajo plašče, mag ari vsak teden drugega idejo l Politi** x<5 'šHHMčsfn lepo kaže. Znašaj! pa ostanejo pri ovojem. In kot tak-- nas pcffna- ^o ‘on jezi jih, da nam nimajo nič očitati, zato nam m prti j o laži* čisto neresnične grehe, samo da Imajo vzrok za preganjanje. Hudo ni je zate, da ti nc morem niš potrebnega poslati, pa saj boš že kako prestal, skušaj kje kfiko kupiti. Parni na svo¬ je življenje, da se ne boš prekmalu vrnil. Pa 6e vas bodo presta*** filijSe bo žo kako uredilo. Samo nazaj no hodi prekmalu, Ljudje so že zelo spregledali (vse to 20 Dl lo potrebno), toda priganjači so neutrudni, Ti ne veš, kako garajo. Noč ....... Politično delo je brezplačno, kdor ne dela, ni zanesljiv,, Ha na je vsa zdivjana, pokvarili so jo. Od 35 učencev nekega ras v gimnaziji so se samo štirje izjavili za krščanski nr.urc? vsi gi nočejo verouka.” 26. novembra 1945* "Sposodila sem si denar za drva. Dva metra 1,800 din, na¬ pol suha. Tudi stradali ne bomo šoz zimo, še nas bodo pustili pri miru. Pa to je ravno tisto, ker nas nikdar ne pusto pri miru, ko počasi trgajo živce iz človeka. Kot ‘Damoklejev me6 visi vso to nad nami. Venomer hodijo zaradi stanovanja, zaradi imovine, ker ostalo nam jo najnujnejše in tudi to je popisano. Vse kaže, da bo pozimi ljudstvo lačno. Mama vedno joka. Nihče ne moro popisati, koliko duševne¬ ga trpljenja in razburjenja prestanemo. M. je rekel, da ae to pravi pošasi trgati iz človeka čreva, tako nas mučijo. Vse kaže, da nam bodo vse vzeli. Za N* je tudi strašno nevarno. Ona sploh nima upanja, da bi se preživela. Mici ne more hoditi v šolo. Tvoji starši ne dobe pokojnine. Mnogo svojih stvari sem dala za hrano, za denar se niš ne dobi. Postali smo skoraj brezupni! Zaupamo v Boga kot edino pesnico in pomoč, toda glede tuzemskega življenja smo brez upanja. Zdi se mi, da ne bomo dočakali mirnih, pravičnih in srečnih časov na zemlji. Zopet so začeli zapirati, Cez zimo nas bodo morda še pustili tako, če bomo svobodni, če bomo imeli še kuhinjo in to hrano, 6c nas ne bodo razkropi"_, še in še če... Toda pčmladi še bojimo, Pričakujemo, ker tako an- šljajo, da nas bodo izselili na jug. Vso je v božjih rokah. I atev* 38* -- ‘S*-?*— Jfcmr.či glasovi, 18.XII.1945. --- najve^i fiptimistl eo obupali. Kaj >i bil#, 6 e bi ne in e II še cer-* lev© in v njej Boga, Marijo? Sedaj je menda uprla tista Lucija,ki se ji je prikrivala 'Marija FatinusJcn. Povedala je zadnjo skriv¬ nost, da prej bc h® mira, dokler m bodo vsi ljudje prod Bogom na kolonih. Ker pa hi to predolgo trajalo, bo Bog skrajšal dnevo in da bo prod Božičem tri dn| tema, ne bo svetila ne luna, ne son¬ ce in da bo strašno tuljenje ljudi in da bo takrat Bog satana, pahnil nazaj v pekel« Pri življenju bo$o ostali samo tisti, ki so življenja vredni. Bpg vo, kddj ho to? Najbrže ni ne bomo do¬ čakali . Tu v mostu je velika gnječa za stanovanja. Nekateri se moramo tako stisniti in še kriče nad nami. Vse zdihuje zaradi po¬ manjkanja hrano, toda nihče si ne upa nič glasnega refci. Brezbozaiki so delali na vso moč. Ko bi bili katoličani lo polovico tako goreči kot so oni, nikdar ne bi prišlo čez svet tolike gorja. Na koncu je pa le še medlo upanje* Forda bomo 6 oz pol lota vsi skupaj srečni, morda čez leto dni. Nek resen učen mož ni je rekel, da bomo mi tukaj f»črnt* : prestati še hude vice. Otroka se samo Miklavža veselita. Srečka sta, čeprav prikrajšana na otroški brezskrbnosti« Rezika je že preveč brihtna in zato bolj trpi. Vsa je preplašena, če kdo tuji pride, boji se zame, da bi mi kaj ne storili in nikamor me ne pusti iti'. Duhovniku bomo morali sami plačati, tako pravijo. Toda taki, ki so verni, sami nimajo eksistence. Ei Ravnokar sem dobila odlok od sodišča, da to, kar še imam v stanovanju, zapleni urad za narodno imovino... Vse prijatelje in znance pozdravljamo mi, ki smo ostali tu po božji previdnosti." BELGRAJSKI RADIJO SE JEZI NA SLOVENSKE BEGUNSKE SOLE. - Bul- grajski radijo je 16 * t.m. objav vil sledečo vest: "Po glavnih mestih “ 9 . Jugoslaviji se bodo u- etanovilo ljudske univerze, ki naj ves narod prepoje z novim du¬ hom. Kajti onstran Karavank obsto je slovenske gimnazije, ki jih vo di znani fašist Marko Bajuk in kvarijo slovensko dijaštvo."Konu- nistpočividno silno jezi, da sc »lovenska mladina v inozemstvu iz obražujo. Oni namreč hočejo, da bi s d samo komunistična mladina šolala, vse druge so doma iz šole iikljucili. Jezi jih tudi žilava delavnost slovenskih emigrantov, kajti delavni in požrtvovalni ljudje so jim novami. V GRADCU SE NAHAJAJO. V laza¬ retu Grr.bcnstrafic 29 sledeči Slo¬ venci: Zupančič Hinko (domobranec iz Ajdovca (brez ene noge), Jožef Janez (domobr.), Klakočnik iz Kon jie, Rcbevšck iz Frankolovega, Va lant iz 2roč, Troven iz Trbovelj in Kumperšek. - V Leobnu se naha- slodeči do- Skulj Rranč, Gliha Nace in Vrač¬ ko « MONCINJORJU ŠKRBCU so ju roka slabo pozdravila. V soboto so rm morali roko še enkrat zlomiti in naravnati. ODPOR NA POLJSKEM. - Glavni - tajnik poljske kmečke stranke Boleslnv Ciborek, je bil umorjen na svojem stanovanju v Lodzu. Poljska časopisna agencija pravi. - da ga je umoril mož, ki pripada’ poljskim opozicionnlnim elemen¬ tom. Povdarjnjo, da se na Polj¬ skem razvija podtalno opozicio- nalno gibanje in Cadztievriee min. za javno varnost, je izja¬ vil , da so številni aretiranci priznali, da obstoji seznam polj¬ skih političnih voditeljev, ki jih jo treba pomoriti. Cadzkic- \wicz dolži generala Andersa, po¬ veljnika poljskih čet v inozem¬ stvu, kot voditelja tega gibanja. ZA BOŽIČ bo izšla 1. št. ver¬ skega lista za slov. begunec, ki bo nosil naslov: "Bogoljub v be¬ gunstvu, Naši begunci bodo tegr tp~p vese