Pedagoško-didaktične smernice kiparsko-rezbarskega pouka. Napisai prof. Aloiz R e p i č. Navajam sledeč primer: Vprašal sem nekoč absnlventa obrtne Sole. koliko bi zahteval za izvršitev teca in tega dela? Najprei sploh ni mogel odgovoriti, a končno se je odločil za 1000 K. Zahtevati pa bi smel po razmerah samo 100 do 120 K. To ic dokaz, da ni imel niti približnega pojma o cenah. Praktična navodila naj navadijo učenca računati tndi s polrebnim časom, za de!o, koliko časa sme porabiti za delo, da zasluži toliko pri izvrševanju obrti, kolikor potrebuje zase in družino, kar ie seveda kardinalno vpraš.i.ive za vsakcga obrtnika. Pri gotovih delih je tcžko zadeti pravo ceno, ker ni mogoče, natančno se držati ur kakor prl drugem delu. Taka dela so na pr. pripravljanje in popravljanje orodia, mešanje barv, zlatenje itd. Tu se lahko določi približno število ur na teden, ker se mora delati toliko časa, kakor delo zahteva, enkrat več, drugič manj. N. pr. pri zlatenju, kier je treba najprej pripraviti podlago. Ko se ista primerno posuši, potem šele se more nalo- žiti zlato, siccr bi moral drugič prevleči in bi tako po nepotrebnem izgubil na materiiahi in času. Največ skrbi in trnda povzročaio nčiteliu vedno prvi meseci prvega šolskega leta, ker je treba najprei spoznati in klasificirati učence na dve sk.ipini, sposobnih in nesposobnih. Med nesposobnimi mora razlikovati zopet dve kategoriji: 1. nesposobne po naravi vsled nenadarjenosti: 2. nesposobne vsled pokvarjenega značaja, osobito lenulie. I.enulia, torej učenca. ki samo iz lenobe ne pokaže nobenega napredka, mora učitelj na vsak način odstraniti iz šole, ker ie lenoba jako nalezljiva in nevarna bolezen 7,3. součence. Pri tem se učitelj ne sme ozirati na kvantiteto, število, ampak samo na kvaliteto, pridnost učencev. Doklcr nimamo zanesljivih psiholoških meril, s katerirn bi takoi v začetku leta izmerili nadarjenost in značaj učencev, se mora učiteij naslanjati na lastna izkustva, kakor doslej. Tu opozarjam ziasti na dve pomožni metodi, po katerih učitelj zanesljivo spozna in določi nadarienost učencev: 1. da pazi na veselje, navdušenje in vztrajnost, postrežljivost učenca, kajti učcnec brez nadarjenosti navadno ne kaže niti navdušenja nitl vztrajnosti; 2. da preizkusl učence takoj tudi pri modeliziranju po naravi. Tn so namrcč strokovnjaki ugotovili, da navaduo j izvrstno izvršijo delo pri sprejemu oni učenci, '¦