UČITELJSKI GLASILO „ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU". tf — ? l( Slovenske zasebne osemrazre« Izhaja 1. in 16. vsakega meseca. Uredništvo v Trstu, ul. Ruggero Manna št. 20, I. n. Slovenski rokopisi naj se pošiljajo na uredništvo v Trstu, hrvaujd na naslona^Vcjgkp, ^epit' Izdaja .Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu", za uredništvo odgovoren Silvester Pertot. — List je za člane izdnjat8jjce^rezp|ačen, naročnica. nadučitelj u Buzetu. za nečlane L 24.— Upravništvo v Trstu, ulica Molin grande 16, I. n. — Tekoči poštni račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. E Štev. 3. V Trstu, dne 1. februarja 1921. Leto II. SEVERUS: Zopet Italijanščina v naših šolah. Že pred letom se ]e pisalo o tem v našem listu. Kmalu bi bila nastala celo polemika, dasi-ravno sta bila pisca blizu skupaj. Padle so celo besede kot šovinizem. Naš človek, pa šdvinist! Jaz si tega pri najboljši volji ne morem misliti, a vendar si upam domišljevati, da poznam v tem oziru kolikortoliko samega sebe in iz različnih služb najraznovrstnejše plasti našega naroda in razumništva. Zato si upam trditi, da nam v borbi za naš obstanek — ne samo narodni — tega ravno najbolj manjka. In to ne samo Slovencem, ampak vsem „mehkim“ Slovanom. Izjema je le pri Čehih in Srbih. Toda k stvari. Pred kratkim so dobila šolska voostva najzakotnejših vasi po naši deželi nalog, da vpeljejo po šolah tudi drugi jezik, italijanščino. Pa ne mislte, da so to šole v večjih industrijskih in trgovskih središčih. Taki ukazi so došli tudi eno- in dvorazrednicam po onih oddaljenih krajih, kjer se ni nikdar poučeval, še manj pa rabil kak tuj jezik in se tudi ne bo, pa če se ves svet postavi na glavo. Presodimo nesmisel tega ukaza s popolnoma nepristranskega stališča. Ljudska šola ima namen, vcepiti otrokom najpotrebnejših znanosti za življenje in jim utrditi značaj. Tako nekako se glasi osnovni šolski zakon vseh modernih držav. Ogledati si moramo tedaj to potrebo in korist * ki bi jo imeli naši ljudje od tega jedka. Prebivalstvo našega ozemlja je v veliki večini kmetskega stanu. Živeče v ozkem krogu dveh, tre*1 občin, ne bo tak človek prišel skoro nikdar y položaj, da bi neobhodno rabil tuj jezik. Kot prej ni rabil nemščine — tako ne bo zdaj italijanščine. „Pa če pride k vojakom?" vpraša kdo, ki to želi. Kot se je navadil prej par najpotrebnejših nemških izrazov, tako se bo zdaj italijanskih. Saj tako dovzetnih ljudi ne najdeš izlepa kot so naši. Sicer pa pravijo diplomatje, (recte: konservativni lažniki), da tako ne bo več vojen. — In po našem mnenju je tudi boljše za vojaka, če zna imen tno molčaii v vseh jezikih: to so namreč najboljši vojaki. Tako pri najboljši volji ne najdem argumenta, da bi moral človek iz najširših vrst našega ljudstva govoriti državni jezik. Premisliti pa je treba tudi to, da je šolstvo po nekaterih krajih vsled vojne toliko trpelo, da še nekaj let ne bo skoro nikakih vspehov. In vendar tidijo vsi pedagogi po vrsti, da'mora učenec prej dobro obvladati svoj materinski jezik, preden se prične učiti tujega. Omenjam samo Komenskega, ki je bil neizprosen zagovornik tega načela in za njim mnogi drugi. Začnimo danes po naših nižje organiziranih šolah z italijanščino, pa bomo imeli v par letih „beneško slovenščino," ki bo nekako taka kot pomadjarjena ,,prekmurščina“. So kraji v naši odrešeni domovini, odkoder so ljudje v mirnih časih zelo zahajali v nemške dežele za zaslužkom. To so bili delavci v industrijskih in raznih stavbnih podjetjih. Tudi ti so v tujini rabili nemščino, ki so se ji pa privadili tam, in sicer veliko boljše, kot bi se je bili kot otroci po naših šolah. In poznam može, ki so tolkli le za največjo silo svojo nemščino, pa so bili imenitno plačani kot nadzorniki delavcev, tudi tujih narodnosti. Bili so pač plačani za svoje delo in spretnosti, ne pa za znanje jezika. Tudi Italijani iz kraljestva, ki so odhajali v stotisočih v nemške dežele za delom, se niso učili v domačih šolah druzega kot svoj jezik. Da bi pa kdo po vojni hodil iskat zaslužka v Italijo, zlasti naših ljudi, o tem ni govora. Na naše ljudi, če bodo pametni — morda tudi na Italijane, dalje na češke inženirje ter na francoski kapital čaka sedaj edinole — Balkan. Druguče je seveda z mesti in drugimi trgovskimi trgovskimi središči. Kot bližnji sosedje in sedaj tudi sodržavljani, bodo mogoče naši in trgovci iz kraljestva imeli medsebojne kupčijske zveze. Rečem — mogoče, kajti konkurenca od severa bo gotovo v nekaj letih tako močna kot je bila pred vojno. Že danes dobivamo razno blago iz Čehoslovaške. Pozneje pridejo še drugi. Tako bo govoril vsak, ki nima pri tem zlobnih in zahrbtnih namenov — ali preveč one nacijo-nalne prenapetosti, ki je karakterističen pojav vseh privilegiranih narodov. Mi gledamo to edinole s pedagoškega in praktičnega vidika in resumiramo, kot je bilo sklenjeno že neštetokrat: Ital janščina naj se poučuje v slovenskih šolah le po mestih in onih trgovskih središčih, kjer se zdi to upravičeno, To bi bilo tam, kjer se je prej poučevala nemščina. Sicer pa saj smo v demokratični državi — naj se vpraša ljudstvo za mnenje. To bi bilo vendar najpravičnejše. Menda je izdan ta ukaz na podlagi onega famoznega proviz. učnega načrta iz meseca maja preteklega leta, ki se ni prav nikjer resno jemal v pretres. To je tedaj nekaka limanica za vse one, ki se bodo kar priklonili in uvedli nemudoma v svojih polrazrednicah še drugi jezik, da dobimo ra ta način kmalu potrebno število analfabetov. Nazadnje bodo pa gospodje rekli: „Saj ste sami priznali, ker ste pričeli s poukom, da hočete učiti tudi italijansko" — prav kot takrat, ko smo na njih uradni poziv izjavili, da hočemo ostati še nadalje na svojih mestih in s to izjavo izgubili — definitivnost Z uvedbo italijanščine bi nastal po naših oddaljenih vaseh tudi hrup in pojavila bi se opravičena nevolja, ker naši ljudje nimajo uradne pameti. ___________ Školstvo u češkoslovaško! republid. Priopčio Veljko Sokolič. (Svršetak) U Slovačkoj su do prevrata bili na snazi madjarizacijoni zakoni Apponvjevi; svuda se učilo isključivo madjarski, samo na 737 kon* fesionalnih škola slovački. Posle 30. oktobra 1919 (dan Sveto*Martinske deklaracije) na* stala je promcna, koja u jednoj nepunoj go« dini znači revoluciju. Republika Češkoslo* vačka preuzela je slovačke škole, od kojih je j večina biki od Madjara napuštena, ceo niz! školskih zgrada, bio je uništen, i izvršene su velike stvari. Značajno je, da se u doba, re* lativno tako kratko, postiglo to, da se u Slo* vačkoj danas uči isključivo slovački na 2686 narodnih škola. Ali pri torne je značajno za nove prilike, da se ni jednoj narodnosti ne čini nepravda; ostajc i dalje na Slovačkom teritoriju i pored toga 688 škola madjarskih, 98 škola nemačkih, 150 škola rusinskih, 18 s lov acko s mad j a-r ski h, 6 slovačko*nemačkih, 6 madjarsko*nemaekih i 3 slovačko*rusinske. U češkoslovačkoj republici prihvatilo sc učiteljstvo odmah posla, da se reforma na* obrazbe učiteljstva ostvari. Poticaj dalo je praško učiteljstvo i poverilo izradbu pred* loga školskom odelenju središnjeg učiteljskog saveta. Tako podnešene predloge skupio je profesor Kadner u svojoj konačnoj izradbi zahteva i ideja. Na temelju njegovog clabo* rata došlo se, dajmo se, do konačne formu* lacije. Potrebno jest p rije svega, da se ustanovi temeljnu razliku izmedju sveopšte naobrazbe, koja mora da budg ravnopravna srednjoškol* skoj naobrazbi i naobrazbe stručne i peda* goske. Srednje bi škole podavale učiteljstvu sveopštu naobrazhu, pedagošku pak školski fakulteti t. j. visoke pedagoške škole i to te* oretički, kako več samo ime pokazuje, viso* koškolskim načinom študija, to jest preda* vanjima popračenim vežbama u seminarima, te praktički slušanjem i poučnim pokusima na najboljim pristupačnim školama i uopšte odgojnim zavodima. bez posebnih, umetno pripravljenih škola za vežbanje. Na sastancima dne 4. VII. 1919 i 20. IX. 1919 bilo je zaključeno, da bi pitanje defini* tivne reforme učiteljske naobrazbe, koja je usko spojena s uredjenjem celoga školstva, bilo rečeno na jedinstvenoj i zajedničkoj uredbi celog školstva, do koje če se skoro doči. Medjutim bi se imali za pokus uvesti na_ praškoj univerzi jednogodišnji tečajevi; osim toga izdalo je samo ministarstvo po* sebnu naredbu, prema kojoj se na sadašnjim učiteljskim zavodima provadjaju več tečajem ove školske godine neotklonjive promene u duhu savremenih reformskih težnja te se po* diže jedinstvenost vaspitanja učiteljskih za* voda, koji če prirodno nastati, čim se oživo* tvori visokoškolska reforma. Veoma strogu brigu zamišlja republika po* svetiti organizacij! produžnih škola, opčih, obaveznih za mladež stariju. Teška pogreška socijalnog odgojnog sistema je. prestaje li utecai na mladež več u 14 god. Baš doba od 14—17 god. jeste za razvoj individna neiz* mjerno važno. Sa budjenjem spolnog osečaja otvaraju se novi vidici. Večina spoznaja iz domašaja nauka socijalnih, koje su za žiVot gradjana u demokraciji od načelne važnosti, postaju pristupačne tek zrelijem razumu po* sle 14. godine. Onda se tek' počinje buditi i interes društveni i mladež treba da bude uve* dena#u nauku drušrvenu i u shvatanje o or* ganizaeije države. Zato obavezno pohadjanje produžne škole trogodišnje treba da nastavi opče izobražavanje mladeži, treba da daje pouke iz higijene, etike, politike, narodnog gospodarstva, umetnosti i treba da daje pri* like za dalje obrazovanje u stranim jezicima. Po karakteru krajeva i mesta, u kome se škola nalazi, treba da se u tim školama pazi i na stručno obrazovanje u zemljoradniji i zem* Ijoradničkoj industriji, ili u industriji1 po raz* nim zanatima, u trgovini, a davalo bi sc de* vojkama i obrazovanje potrebno domačicama i odgojiteljicama kao dadiljama, bonama, bol* Organizirati takve škole jeste zadatak naj* važniji. Vreme obuke imalo bi se ograničiti . na zimske mesece; polazak bi se ograničio ’ na dva poludneva u nedelji; škola bi trebala da bude snabdevena odgovarajučim pomoč* nim sredstvima, a učiteljskom zboru mora da bude osigurano odgovarajuče pripravno ob* razovanje. Škole bi osnivali okružni odbori, a gde bude potrebno dopunjavače ih država subvencijama. Te škole ne mogu biti osniva* ne naglo, nego tokom godina i decenija, ali trebala bi da bude pokrenuta što pre anketa znalaca i interesenata i u dogovoru sa odele* njem za narodno obrazovanje treba da se po* čnc opsežna akcija. Biti če važno, da se na vreme orno g uče i priprave kurzevi za obra* ' zovanje učitelja produžnih škola. Od ovoga zamišljenog opčeg produžnog školstva treba razlikovati industrij alne škole, koje več postoje i imaju zadatak, da se sta* raju za stručno obrazovanje mladeži, koja se posvečuje zanatu i industriji. Tužno je, ali karakteristično, da za dosadanje Austrije u Češkoslovačkoj zanatlijske produžne škole nisu imale zakonitog temelja (taj je postojav samo u Donjoj Austriji i Salzburgu. U budučnosti sprema se ministarstvo, da u prvom redu sve ove škole postavi na zako* niti temelj. One su se dosada razvijale samo na osnovu naredjenja. Organizacija i uprava provodiče se po župama pod rukovodstvom, županijskih oblasti. Nastaone osnove biče preradjene i proširene naročito u pravcu dr* žavno*gradjanskom i stručnom. Zavešče se etika i u p o više noj meri gradjanska nauka s poukama o socijalnom zakonodavstvu. i' n>* škove školske poneče država u povečanoj meri time sto če preuzeti trošak učiteljskih plata, stvarni troškovi prencče se na opštine i župe. Školama produžnim dodat če se u večim središtima kurzevi za stari j e radnike, kako računarske tako i stručne. U mestima župa* nijskim bit če javne risarne i knjižnice za zanatlijski pomladak i zanatlije. Škole industrijske i stručne u opšte dele se u Češkoslovačkoj na više grana: najstorske i stručne: 1. Više škole spremaju tehničko činovni* štvo kako za kancelarije tako za radionice u odnosnim strukama. Ove škole imaju da se prilagode modernim zahtevima tehnike, u glavnom povišenoj efektivnosti radionica. 2. Majstorske škole osnovane su u glavnom na prethodnoj industrijalnoj praksi. Djak po* sle dvo*, trogodišnje prakse dolazi na školu pravilno na dve godine i tamo se vsavršnje u naukama, koje su za budučeg delovodju i sa* mostalnog zanatliju potrebne. 3. Stručne škole bit če gradjene tako, da svaka struka zanatlijska i industrijalna ima barem jedan zavod, koji bi u tom pravcu da* vao potrebno obrazovanje. Ženske industrij alne škole pretvoriče se u škole porodične, odredjene u glavnom za vi-spitanie srednjih vrsta, ali tako kombinirane, kako bi se apsolventke posle kratkog usavr* šavanja mogle upotrebiti u zanatima za kon* fekciju odela i rublja. I tako se eto radi u českoslovačkoj na pre* ustrojstvu škole. Oni, kako je iz iznešenog^t razvidno, nisu zadovoljni sa školom onal