PLETENINA Predvsem boljša kakovost in še naprej v korak z modo Pletenina je ena izmed tistih delovnih organizacij, ki jo po imenu prav gotovo poznamo vsi, saj ga najbrž ni med nami, ki ne bi kdaj kupil denimo spodnjega perila, vrhnje majice ali kopalk, ki nosijo oznako te tovarne. Ceprav ima Pletenina sedež na Zaloški 14, to je v občini Cen-ter, tu ima poleg tehničnega vzdrževanja še oplemetilnico, prikroje-valnico in konfekcijo, sta dva pomembna obrata tudi pri nas: v Bizo-viku je šivalnica, v poslopju na Leskovškovi cesti v industrijski coni IVfost pa so poleg finančnega, nabavnega in prodajnega sektorja še ple-tilnica in skladišče končnih izdelkov. Sivalnici imajo še v Sodražici in Litiji (konfekcija Jevnica). Za boljšo predstavo o tem, kaj pravzaprav dela 1100-članski kolektiv te »ženske« delovne or-ganizacije, med zaposlenimi jih je narnreč kar 961, naj povemo, da je njihova osnovna surovina preja. ki jo potem predelujejo v pletivo, katerega konfekcioni-rajo v več programov. Na leto naredijo okoli 700 ton pletiva, iz njega pa pet in pol milijona ko-madov raznih izdelkov. Delajo predvsem spodnje perilo, modna oblačila za prosti čas (trenirke, vrhnje majice, bombažne hlače, kopalke in še drugo) in oblačila z oznako Adidas. katerih glavni odjemalec je Slovenija šport na osnovi kooperadje z Adidasom. Pletenina v jugoslovanskem pro-storu, vsaj kar zadeva količino, ne zavzema pomembnejšega mesta. Po raziskavi izpred štirih let pokrivajo približno pet od-stotkov potreb domačega trga po teh izdelkih. Podoben program kot Pletenina ima v Sloveniji še Beti iz Metlike, v Jugoslaviji pa je takih tovarn več. Izdelki po programu Adidas zavzemajo po količini okoli 60 odstotkov njihove proizvodnje. Približno tretjina vrednosti tega programa gre v izvoz, drugo je namenjeno domačemu trgu. Ta izvoz predstavlja 90 odstotkov vsega, kar prodajo zunaj naših meja, drugih 10 odstotkov pa izvozijo prek Jugotekstila (to so predvsem otroške majice) na za-hodno nemški trg za firmo C & A. Pleteninini izdelki so vedno v korak z modo, še zlasti kar za-deva barve; na tem področju so vodilni v Jugoslaviji. Imajo kar precej velik razvojni oddelk, v njemdela60 Ijudi. Prav tu prično nastajati modne in lepe Pleteni-nine kopalke, trenerke in druga oblačila, ki jih potem občudu-jemo v izložbah in trgovinah, če se že ne odločimo za njihov nakup. Ljudem, ki snujejo nove izdelke, tovarna omogoči pravo-časen ogled modnih sejmov v tu-jini, tako da se seznanijo z mod-nimi trendi in novostmi. Vedeti morajo, kateri materiali, pletiva in barvni odtenki bodo moderni to sezono, kakšne surovine jim bodo na voljo in še vrsto drugih stvari. Zbir vseh teh opazovanj, razmišljanj in študij, je izdelava smernic za kolekcijo. Pripravijo se vzorčni modeli, med katerimi se potem dvakrat opravi izbor. Ko se odločajo, katero oblačilo bodo izdelovali v proizvodnji, upoštevajo uporabnost. vezavo, modnost, možnosti v proizvodnji in v prodaji. Vse to dogajanje poteka leto dni prej, preden se izdelek pojavi v trgovinah. Na Ieto pripravijo dve kolekciji: spomladansko in jesensko. Pri pogramu za Adidas pa so seveda vezani na to, kar jim predlaga Slovenija šport. Pletenina prodaja svoje iz-delke tudi v lastnih trgovinah. V salonu na Starem trgu imajo na voljo oblačila iz maloserijske proizvodnje pa tudi tnodele, iz-delane posebej za ta lokal. Po-doben salon imajo še v okviru Kočne v Kamniku. V trgovini v Plavi laguni, odprta je bila Iani, prodajajo tudi izdelke iz redne proizvodnje, v industrijski pro-dajalni na Zaloški, v bližini to-varne, pa predvsem blago z na-pako. Prav Pleteninine trgovine, zlasti na Starem trgu in v Plavi la-guni, so vzgled, kako se izdelek ponudi kupcu. Majice, hlače, trenerke ali brezrokavniki, ki se na policah ali izložbah drugih tr- Konec lanskega leta je Plete-nina pred obratom na Leskov-škovi cesti postavila konlcjner. v katerem prodajajo vse, kar ostaja pri proizvodnji; tako je na primer tam mogoče kupiti ostanke blaga, blago, ki ga niso dali v proizvod-njo, sukanec, zadrge in podobno. Kontejner je odprt vsak dan, razen ob sobotah in praznikih, od 9. do 15. ure, ob lorkih in čelrtkih do 16. ure. govin izgubijo v množici oblačil in vsak zase niso videti nič po-sebnega, so tu sestavljeni in barvno usklajeni tako, da narav-nost vabijo kupca. V Pletenini načrtujejo, da se njihov proizvodni program v na-slednjih letih ne bo bistveno spremenil. »V osnovi bo ostal takšen kot je, izboljševali pa bomo kakovost, predvsem z boljšimi surovinami in sodob-nejšo tehnologijo,« je povedal direktor proizvodnega sektorja Jože Jordan. Količin klasičnega perila ne nameravajo povečeva-ti, poskušali pa ga bodo izboljšati tako, da bodo uporabljali finejša pletiva, bolj pa se bodopreusme-rili v izdelavo oblačil za prosti čas. Njihovo ozko grlo pa je oplemetilnica na Zaloški cesti, v kateri zdaj delajo v treh izme-nah, drugje namreč v dveh, ven-dar kljub temu prihaja do zasto-jev. Zato nameravajo že letos spomladi, če se ne bo zataknilo pri pridobivanju dokumentacije, pričeti z gradnjo oplemetilnice v okviru obrata na Leskovškovi cesti. Denarzatanamen imajole zbran. Tako bodo lahko bolje iz-koristili tudi pletilnico, njihovi izdelki bodokakovostnejši, proi-zvodne zmogljivosti pa bodo po večali za 20 do 30 odstotkov. DARJA JUVAN