ISSN 0353-9237 o <3 o W November 1998 r * o< c/a B OJ CD O^J o 0\ KNJIŽNIČARSKE NOVICE 8(1998)11 VSEBINA Splošnoizobraževalne knjižnice str. 1 Predstavljamo vam str. 12 Mednarodna srečanja str. 15 Čestitka str. 16 In memoriam str. 17 Borza dela str. 17 Priloga str. 17 Knjižničarske novice 8(1998)11. ISSN 0353-9237. Izdala: Narodna in univerzitetna knjižnica, Informacijski center za bibliotekarstvo, 1001 Ljubljana, Turjaška. 1, p.p. 259. Urednik: Jelka Kastelic. Uredniški odbor: mag. Melita Ambrožič, Ivan Kanič. Naklada: 690 izvodov. Cena posamezne številke: 650 SIT. Knjižničarske novice lahko naročite za pol leta (januar-junij ali julij-december) ali za celo leto (januar-december). Naročila in odpovedi pošiljajte pismeno. Prejetih tekstov ne lektoriramo in ne honoriramo. Razmnoževanje ni dovoljeno. Na podlagi mnenja Ministrstva za informiranje RS št. 23/179-92 z dne 16.3.1992 štejejo Knjižničarske novice med proizvode informativnega značaja iz 13. točke tarifne številke 3 Zakona o prometnem davku, za katere se plačuje davek od prometa proizvodov po stopnji 5%. Naslov uredništva: NUK, Informacijski center za bibliotekarstvo, za "Knjižničarske novice", Turjaška 1, 1000 Ljubljana. Prispevke lahko pošiljate tudi na disketah ah po elektronski pošti (jelka.kastelic@nuk.uni-lj.si). SPLOŠNOIZOBRAŽEVALNE KNJIŽNICE ' *-v ■ - - << - ' " PubliCA Program za podporo splošnim kn j ižnicam LEUVENSKA DEKLARACIJA Knjižničarji iz 23 evropskih držav so se v soboto, 23.avgusta 1998 srečali v Leuvnu v Belgiji na delavnici, organizirani v okviru programa PubliCA. Glavni namen srečanja je bila razprava o prihodnosti splošnih knjižnic v informacijski družbi in posebej priprava Poročila o Zeleni knjigi o vlogi knjižnic v moderni družbi (Komite za kulturo, mladino, izobraževanje in medije, Evropski parlament, poroča Mirja Ryynanen). Sodelujoči so soglasno sprejeli naslednjo deklaracijo: DEKLARACIJA Temelječ na UNESCOvem manifestu o splošnih knjižnicah, priporočilih evropske študije Splošne knjižnice in informacijska družba (1997), delegati soglašajo, da bo Poročilo o Zeleni knjigi o vlogi splošnih knjižnic v moderni družbi (Komite za kulturo, mladino, izobraževanje in medije, Evropski parlament, poroča Mirja Ryyna-nen), predstavljalo skupno osnovo za nacionalno in evropsko politiko, ki zadeva splošne knjižnice. Delegati so poudarili ključno vlogo, ki jo imajo splošne knjižnice v informacijski družbi pri: • Demokraciji in zagotavljanju državljanskih pravic Splošne knjižnice nudijo strateško priložnost za dvig kvalitete življenja in demokratičnih možnosti državljanov v informacijski družbi tako, da omogočanj o prost dostop do kvalitetnih informacij. • Ekonomskem in socialnem razvoju Splošne knjižnice podpirajo kvaliteto življenja v lokalnih skupnostih s tem, da nudijo informacijske servise za lokalne potrebe. Splošne knjižnice so pomemben mehanizem za zmanjšanje nasprotja med informacijsko bogatimi in informacijsko revnimi prebivalci Evrope. • Vseživljenjskem učenju Splošne knjižnice s svojo dobro razvito mrežo po celi Evropi omogočajo cenovno dostopno infrastrukturo za vseživljenjsko učenje in enostaven dostop do virtualnih omrežij. o Podpori kulturni in jezikovni pestrosti Splošne knjižnice so kulturne ustanove, ki delujejo v soglasju z evropskimi dogovori in z močnim čutom odgovornosti skrbijo za kulturno dediščino, literaturo in pismenost. Zato delegati zahtevajo: • da Evropski parlament sprejme Poročilo o Zeleni knjigi o vlogi splošnih knjižnic v informacijski družbi; • da Evropska komisija izdela končno verzijo Zelene knjige o vlogi splošnih knjižnic v informacijski družbi. Knjižničarske novice S( I998I1 I Dejavnosti Nacionalna politika splošnih knjižnic naj se osredotoči na: • zagotavljanje svobodnega dostopa do informacij in znanja ter ohranjanje ravnotežja med proizvajalci in uporabniki ob upoštevanju avtorskih in drugih pravic; • izboljšanje dostopa državljanov do informacijskih virov v knjižnicah z vplivanjem na pravne, tehnične, ekonomske in politične dejavnike, ki lahko ta dostop tako pospešijo kot ovirajo; • podporo knjižnicam pri zadovoljevanju potreb državljanov, na primer s priporočanjem in financiranjem primerne infrastrukture ter omogočanjem primernega izobraževanja tako za uporabnike kot za knjižničarje; • pomoč državljanom, da izkoristijo možnosti, ki jim jih daje informacijska družba, predvsem dostop do informacij in servisov za tiste, ki sami nimajo tehničnih in finančnih možnosti; • lajšanje težav uporabnikov s težje dostopnih območij, ki nimajo ustreznih tehničnih možnosti za dostop do informacijskih virov; • preprečevanje nevarnosti, da bi bil dostop do nekaterih informacij odvisen od komercialnih interesov in bi to vodilo do vedno večjega nasprotja med informacijsko bogatimi in informacijsko revnimi; • skrb za razširjanje knjižničnih servisov v informacijski družbi in dolgoročno vzdrževanje dostopa do tradicionalnih in digitalnih virov informacij. UGOTOVITVE ANKETNE RAZISKAVE MED UPORABNIKI KNJIŽNICE PREŽIHOV VORANC V LJUBLJANI Med bralci splošno-izobraževalne Knjižnice Prežihov Voranc smo junija letos izpeljali anketno raziskavo o tem, kako ocenjujejo različne vidike naše knjižnične dejavnosti. Raziskovalna študija je nastala iz potrebe, da knjižničarji spoznamo, kakšna mnenja imajo bralci o našem delu in kako ocenjujejo storitve, po katerih sami posegajo. Se posebej pomembno vlogo je pri tem igralo spoznanje, daje treba vtise, ki jih knjižničarji pridobimo iz vsakdanjega stika z bralci oziroma uporabniki naših storitev, preveriti bolj sistematično in bolj temeljito. Zanimanje za presojo svojih bralcev je pomembno, če želimo spoznati njihove želje, zadostiti pričakovanja in se čimbolj približati potrebam uporabnikov knjižničnih storitev. Prav zadovoljstvo bralcev se kaže kot "končni rezultat" (Urbanija 1989: 136) vseh prizadevanj knjižničnih delavcev in zato se v knjižnicah že dalj časa velik pomen pripisuje razmisleku in tudi raziskovanju o navadah, pričakovanjih ter potrebah bralcev oziroma uporabnikov knjižnice (glej Karetzky 1982). Še več: vse trdneje se kot celovit in analitičen pristop, s katerim se skuša preseči eno-stranost osebnih opažanj, uveljavlja takoimenovano mnenjsko raziskovanje, (katerega prednosti so dobro znane) in ga priporočajo v tuji in tudi v domači strokovni literaturi (naprimer zbornik s posvetovanja o knjižnici in njenih uporabnikih; Knjižnica 1996, 3-4)- Prereza mnenj, stališč in ocen, reprezentativnih za bralce in druge uporab- -*1 Knjižničarske novice 8(1998)11 nike Knjižnice Prežihov Voranc, zaradi številčne in zelo razvejane mreže izposojevališč, ni preprosto ugotoviti. Takšne okoliščine namreč neizogibno določajo specifične regionalne, strukturne in preferenčne razlike med bralci, kar je bilo povod, daje bilo anketiranje opravljeno na različnih lokacijah v okviru knjižnične mreže. V vzorec so bile vključene naslednje enote: osrednja enota Vič ter zunanje enote Rudnik, Ig, Brdo in Škofljica. Strukturne deleže anketiranih po posameznih enotah prikazuje slika 1. Slika 1 Škofljica 9% rudnik 8% Slika 1: Delež anketiranih po posameznih enotah, izražen v procentih Anketiranje je bilo anonimno in prostovoljno, potekalo pa je v vseh izbranih enotah hkrati. Sodelovalo je skupno 237 bralcev, od tega največ, kar tretjina oziroma 31,6 % zaposlenih, dobra četrtina je bila osnovnošolcev (24,9 %) ter študentov (24,1 %), nekoliko manj anketirancev pa je bilo iz vrst srednješolcev (10,5 %) in upokojencev (5,5 %). Struktura teh deležev v naši raziskavi je torej v grobem primerljiva z deleži v podobnih študijah (npr.: Heinz in Kernel 1996). Raziskava je bila osredotočena predvsem na vprašanja, ki zadevajo odnos uporabnikov do naše knjižnice in knjižničarjev. O tem, kako se bralec v knjižnici počuti, odločajo mnogi dejavniki. Gre tako za različne posebnosti interakcije, v katero stopa, ko skuša zadovoljiti svoje želje ali potrebe, kot tudi za značilnosti okolja in ozračja, v katerem se to odvija. Ali se bralci dobro počutijo v Knjižnici Prežihov Voranc, smo skušali ugotoviti s pomočjo ocen o vzdušju, udobnosti, preglednosti ter prijaznosti knjižničarjev, kajti ti indikatorji so precej oziroma zelo pomembni tudi po mnenju večine samih bralcev, kot kažejo rezultati obsežne študije o uporabnikih (Šetinc 1996). Rezultati naše anketne raziskave - natančneje so predstavljeni v tabeli 1 - so pokazali, da je velika večina bralcev Knjižnice Prežihov Voranc nasplošno zadovoljnih in da v tem smislu knjižnico povečini ocenjujejo naklonjeno. 3 Knjižničarske novice 8( IWS|I I Tabela 1: Kako zadovoljni so bralci s Knjižnico Prežihov Voranc Kako ste zadovoljni .... nisem srednje sem za do volj en zadovoljen zadovoljen skupaj a)... z vzdrušjem v knjižnici 6 25 202 233 (delež v odstotkih) 2.58 10,73 86,70 100,00 b)... z udobjem v knjižnic 21 39 164 224 (delež v odstotkih) 9.38 17,41 73,21 100,00 c)... s preglednostjo oddelkov in knjižnih polic (delež v odstotkih) 28 12.12 71 30,74 132 57,14 231 100,00 d)... s prijaznostjo knjižničarjev 6 20 205 231 (delež v odstotkih) 2,60 8,66 88,74 100,00 Razveseljiva je ugotovitev, da je kar dobrih 86 odstotkov zadovoljnih z vzdušjem v knjižnici; hkrati pa tudi dejstvo, daje le slabe 3 odstotke anketiranih izrazilo svoje nezadovoljstvo. Nekoliko manj, vendar še vedno blizu treh četrtin vseh anketiranih bralcev, je zadovoljnih tudi z udobjem v knjižnici, kljub temu, da obstajajo razlike med posameznimi enotami knjižnične mreže, še posebej kar zadeva njihove prostorske zmogljivosti. Na enak način bi bilo te razlike treba proučiti tudi v primeru ocene o preglednosti oddelkov in postavitve gradiva, saj so v tem pogledu posamezne enote bistveno manj primerljive. Dve tretjini anketiranih bralcev je sicer zadovoljnih s samo preglednostjo, toda delež bi se gotovo dalo še izboljšati. (Skladno s to ugotovitvijo smo z nekaterimi tehničnimi rešitvami v vseh enotah knjižnične mreže skušali stanje še izboljšati.) Izmed rezultatov (glej tabelo 1) sorazmerno najbolj izstopa ocena o prijaznosti knjižničarjev, saj je le malo tistih, ki niso ali ki so srednje zadovoljni s tem; delež zadovoljnih pa je po drugi strani kar 88 odstoten, hi če natančneje pogledamo še druge pokazatelje o sta- liščih, kijih imajo naši bralci do knjižničarjev, lahko ugotovimo, da ti rezultati takšno oceno še dodatno podpirajo. Zanimala nas je predvsem sodba naših bralcev o tem, koliko se jim zdijo knjižničarji strokovno podkovani, v kolikšnem obsegu so uspešni pri pomoči in svetovanju glede izbire gradiva ter kako hitri se jim zdijo pri opravljanju svojih del. 4 Knjižničarske novice 8( i 998) 12 Kako ste zadovoljni... nisem zadovoljen srednje zadovoljen sem zadovoljen skupaj a)... z nasveti in predlogi informatorjev (delež v odstotkih) 6 2.56 19 8.12 209 89.32 234 100,00 b)... s strokovno podkovanostjo informatorje\ (delež v odstotkoh) 14 5,98 22 9.40 197 84,19 234 100.00 c)... s hitrostjo dela v izposoji (delež v odstotkih) 6 2.60 29 12,55 196 84.85 231 100.00 Tabela 2: Kako zadovoljni so bralci z delom informatorjev Pomen takšne naklonjene ocene, ki, kot kažejo podatki ankete, prevladuje med bralci Knjižnice Prežihov Voranc, stopi še bolj v ospredje, če jo povežemo z vlogo knjižničarja pri iskanju knjižnega gradiva. Kot lahko razberemo iz slike 2, je delež tistih, ki pot do željene literature poiščejo s pomočjo informatorjev, daleč največji. Slika 2 kalalog 2% sam Slika 2: Kako bralci najpogosteje iščejo knjižnično gradivo. Kar več kot dve tretjini anketirancev se namreč najpogosteje obrne prav na knjižničarje, za razliko od dobre petine tistih, ki največkrat knjige izbirajo sami. Glede uporabe katalogov so ugotovitve naše raziskave so primerljive tudi v širšem slovenskem kontekstu (naprimer, Popovič 1988: 19, Urbanija 1989: 139). Presenetljivo majhen pa je še vedno odstotek anketiranih uporabnikov, ki si pri iskanju običajno pomagajo z računalnikom. Knjižničarske novice SI liza o Prešernu in Gorenjski, kar pa bomo vsekakor izkoristili; - knjižnice so se razveselile nagradnega žrebanja med knjižničarkami, ki so nosilke kviza v svoji osrednji knjižnici; nekatere so predlagale, da bi morali pri žrebanju upoštevati tudi šolske knjižničarke; Bralno društ\'o Slovenije, ki je predlagalo in prispevalo to nagrado, se je letos odločilo tako, kar pa ne pomeni, da prihodnje leto ne bi moglo biti drugače; Pionirska knjižnica v Ljubljani se ob začetku akcije vsako leto neposredno obrača na 60 osrednjih knjižnic, prav tako poročilo ob zaključku kviza pošljemo le tem 60 knjižnicam (in ga za vse objavimo v Knjižničarskih novicah); nekatere osrednje knjižnice po Sloveniji na zaključnih prireditvah k\>iza že same nagrajujejo svoje šolske knjižničarke, nekatere pošljejo z izžrebanim reševalcem njegovo šolsko knjižničarko, ipd. - načelno bomo ohranili čas za reševanje kviza (okvirno od 2. aprila do 17. septembra), čeprav je kar nekaj knjižnic opozorilo, da otroci do jesenskega žrebanja v osrednji knjižnici pozabijo, kaj so reševali; prihodnje leto pa si (izjemoma) želimo, da bi bili vprašalniki natisnjeni sredi januarja 1999, da bi 60 osrednjih knjižnic s kvizom France Prešeren in Gorenjska lahko začelo s praznovanjem 8. februarja, ko bo 150. letnica smrti Franceta Prešerna. Smo že začeli s pripravami na slovenski knjižni kviz 1999: ker ga bomo namenili Francetu Prešernu in Gorenjski, smo povabili k pripravi vprašalnika Knjižnico A.T. Linharta iz Radovljice, ki se je odzvala povabilu. V delovni skupini bodo sodelovali mag. Jure Sinobad iz Radovljice, Ivanka Učakar z OŠ Frana Albrehta v Kamni- 9 Knjižničarske novice 8( i 998) 12 ku, Darja Lavrenčič in Tilka Jamnik iz Pionirske knjižnice v Ljubljani. Se vedno je čas, da se nam še kdo pridruži! Vsem, ki ste kakorkoli sodelovali pri pripravi, izvedbi in zaključku našega skupnega kviza, se prisrčno zahvaljujemo! Že sedaj vas vabimo, da sodelujete tudi v slovenskem knjižnem kvizu '99! Tilka Jamnik MOJA NAJLJUBŠA KNJIGA 1999 Letos po mladinskih oddelkih splo-šnoizobraževalnih knjižnic in po šolskih knjižnicah že drugo leto poteka akcija za nagrado "Moja najljubša knjiga". Pravila veljajo ista kot lani: najljubša knjiga slovenskega avtorja in najljubša knjiga tujega avtorja, prevedena v slovenščino, po izboru mladih bralcev. Knjižnice se naj vključijo z anketami in rezultate pošljejo do 30. januarja 1999 na naslov: Knjižnica Mirana Jarca Rozmanova 26/28 8000 Novo mesto za ga. Slavko Kristan Podelitev nagrade bo ob Mednarodnem dnevu knjig za otroke, 2. aprila 1999 v Knjižnici Mirana Jarca v Novem mestu. Informacije dobite pri Slavki Kristan, Knjižnica Mirana Jarca Novo mesto in Tanji Pogačar, Pionirska knjižnica Ljubljana. Vsi, ki smo zainteresirani za izvedbo akcije, se sestanemo po november- skem rednem srečanju v Pionirski knjižnici Ljubljana. Slavka Kristan STROKOVNA SREČANJA MLADINSKIH KNJIŽNIČARJEV V PIONIRSKI KNJIŽNICI V LJUBLJANI Tudi v tem šolskem letu bodo strokovna srečanja mladinskih knjižničarjev vsako drugo sredo v mesecu, s pri-četkom ob 9.30 uri, v sejni dvorani na Komenskega 7/V. Prvo srečanje, 14. oktobra, je že za nami. Namenili smo ga Mednarodnemu kongresu IBBY v New Delhiju: poročale so udeleženke kongresa dr. Metka Kordigel, Tanja Pogačar, Tilka Jamnik. Sporočamo vam datume in načrtovane vsebine naslednjih srečanj: 11. november Predstavitev publikacij, ki jih je Pionirska knjižnica v Ljubljani izdala ob 50. letnici: - dr. Igor Saksida: 50 zlatnikov, 50 knjig po izboru knjižničarjev Pionirske knjižnice. Tržič: Učila. - Priporočilni seznam mladinskih knjig iz let 1991-1997. ZRSŠ. - Strokovni članki (nekdanjih in sedanjih) sodelavcev Pionirske knjižnice v Ljubljani. Založba Jutro. 9. december Predstavitev diplomskih in seminarskih nalog knjižničark, ki nadaljujejo s 10 Knjižničarske novice 8( 1998)1 I študijem: Ivanke Učakar, Slavke Kristan in drugih. 13. januar Začetek slovenskega knjižnega kviza "France Prešeren in Gorenjska" 10. februar: 10. marec: 14. april Predstavitev razstave ob 2.aprilu: "Babica in dedek pripovedujeta" 1999 -mednarodno leto starejših z geslom "Na poti k družbi za vse starosti". 12. maj Strokovno srečanje v Mariborski knjižnici. Srečanji 10. februarja in 10. marca še nimata določenega programa (eno bomo po vsej verjetnosti namenili novim mladinskim knjigam, ki so izšle v letu 1998). Prisrčno vas vabimo, da sodelujete in prispevate svoje strokovno znanje, predloge in vsebine. Prav posebno vabimo posamezne mladinske knjižničarje, da predstavite svoje delo z mladimi bralci na decembrskem srečanju, ki je namenjeno študijskim nalogam in dosežkom v praksi. Morda bi kakšna knjižnica pripravila srečanje v enem od prostih terminov, v "naši" dvorani v Ljubljani? Vabimo vas, da s skupnimi močmi pripravljamo strokovna srečanja, ki nam bodo v zadovoljstvo! Tilka Jamnik RUSE NA RAZGLEDNICAH (Knjižnica Ruše, 28. oktober 1998) Razglednica je dokaj mlada oblika sporočanja, saj je bila izumljena in patentirana šele v sredini 19. stoletja, v funkciji sporočanja po pošti pa so razglednice zaživele šele od 1894. leta naprej. V času iznajdbe razglednic je bil njen namen in funkcija popolnoma drugačen, kot ga ima razglednica danes. Pošiljatelj se je z njo oglašal naslovniku z dopusta, mu čestital za izjemne dogodke ali pa pošiljal čisto vsakdanja sporočila, takšna, kot jih danes v nekaj minutah opravimo telefonsko. Ljudje so se razglednic razveseljevali, se z njimi postavljali, jih skrbno hranili in jih na prelomu stoletja celo množično zbirali, seveda pa je bila razglednica kot papirnati izdelek skozi desetletja izpostavljena mnogim poškodbam ali celo uničenju. Prve razglednice so bile t.i. razglednice z dolgim naslovom. Na hrbtni strani razglednice se je napisal samo naslov, kratko sporočilo ali pozdrav pa na sprednjo - slikovno stran razglednice. Takšen tip razglednic so bile predvsem enobarvne in barvne litografije, ki so se izdelovale do 1905. leta in predstavljajo posebno čislano zbira-teljsko blago. Po letu 1905 je t.i. dolgi naslov izginil, zadnja stran razglednice pa seje razdelila. Na desni strani je bil prostor za naslov, na levi pa za sporočilo in tako se na sprednjo stran razglednice sporočila niso več pisala. Razglednica se je nato bliskovito razvijala. Ljudje so jih množično pošiljali iz različnih oddaljenih krajev ter ob različnih življenjskih in družbenih dogodkih. Zato je razglednica izjemen zgodovinski dokument, saj sta slika in Knjižničarske novice SI l