RADOSLAV KNAFLIC: Proglas - Deklaracija. Konec.) Pregled. Iz doslei rečenega izvajam sledeče trditve: 1. Ta Drojflas (deklaracija) o bistvu. nalosrah in smeri stanovskp nolitike inia v sebi sicer mnoe;o dobreea. toda še več slabega. On biie v obraz našo učiteljico — liarodopisno in narodno Doiitično zkodovino. 2. Proglas vsebuie v svoiem III. členu določbo. ki nroglaša. da morajo biti stanovske koristi vedno v soskladu z narodovo koristio. v nekoiih ostalih členih na temu soskladu nasprotu.:e zlasti tra onemoeoča z raznolitičeniem. 3. Progla^- hoče stanu koristiti. a ta svoi namen onemoeoča sam s tem. da nam t>od zastavo razoolitičenia iemlje iz rok naiizdatneiše sredstvn — stanovsko in narodno nolitfko. 4. Projjlas zahteva od na.s nolitično zreflost (člen VI.) ne dovoliuie oa nam z razDolitičeniem niti načina niti sredstev si to zrelost eofiti in Domnoževati. 5. Proglas zavrača v svoiem VI. členu nopolno Dolitično in duhovno uiedinlenje našejja stanu v mišlien.iu. s oimer priznava obstoi več organizacii našega stanu v državi. ki niso z nami ujedinjene. s tem nasprotuje wm sebi v II. člcnu. v koiem zahteva samo enn stanovsko onjanizaciio za celo državo. 6. Podcenjuie delo dosedaniih mnoeozaslužnih stanovskih oreanizatoriev s tem. da hoče v VII. olenu orelomiti z nfthovimi dosedan.ii.mii pireizkušenirrii iizročili (tradi'cijami) ter seea v ter-- členu v nedosejjliivo višino nemožnosti. zahtevaioč take uspehe. ki preseeain v bližn.ii bodočnosti naše duševne in telesne (fizične) moči. 7. Globokomislece v znanosti poii" tičnih strok izkl.iuču.ie v IX. členu posredno iz vodilnih mest oreanizaciie ter izroea nienn unravo i vodstvo v oolitično mani vešče roke. S tem členom izklfučuie tudi možnost. da bi se organizovan učitelj moeel poteeovati za doslaniški mandat v narodno skuDŠčino oziroma se nosvetiti delovaniu koie^a Dolitičnega društva ali Dditičnieira tele" sa (občine. sreza itd.). 8. S svojim X členom izkl.jučuje organifcacijo od sodelovanja pri nameščanin šolskih služb. s tem naravnava ta uosel v roke oolitičnib stfatik na škodo šolstva in narodnosti. 9. S členom III. hoče ščititi naše državljanske oravice. s členom IX. pa jzkliučuje iz vodilnih mest oreanizaciie vse osebnosti. ki so v politiki oosebno znane (izcostavlJene) te.- so za izvrši" tev zaščite naisnosobneiše in naioritncruejše. 10. Nasprotuje z nekoiimi členi lastnerau naslovu »o bistvu. nalosah i smeri naše stanovske nolitike« in našcmu prirojenemu stanovskemu lastnernu »iazu«. 11. Vsebuie mnoRo tuiih izrazov,se ozira Dremalo na boeastvo slovenskesra elaeola. radi česar ie na mnogih mestih dvo in mnoeoumliiv. na nekojih celo neumljlv ter vodi do krtvega često različnesa Doiniovania in ustvaria oop-oie nasnrotstev. Kie_?ov iezikov slo«: se ne krije povsod z duhom slovanskili iezikov. kar ie posledica nemške šole. 12. Prodas ,ie vsled teh svoistev Domnožil in oiačil nasprotie med Doverieništvom in širiim ter ožiim sosvetom UJU v Ljublani ter ea razširil med drustva po Mariborski in LjubLianskv oblasti. 13. Proglas ie sicer vzdramil učiteljstvo k razmišlian.iu in Dresoievan.iu niegovih zadev. a ker ie s svoio dvo in mnoeouinliivostin ustvaril v niem razcenlienje mišlienia. ker ie razburil in šo razburja duhove, ker ie ustvaril to n^isorotie v ore.anizaci.ii1. ker ie v oreaniziranJih in v neorg-aniziranih. zlastl v mlaSih oslabil vero. uoanie in liubezen do orSfanizacije ter ie ustvaril nevzdržne razmere. prevaeuieio niesove slabe oosledice močno nveeovo malo korist. 14. Proglas ie izšel od neonravičene (neleeitimovane) stranii ter Dod nenristojnim naslovom: kaiti on ima samo značai nredlosov. Z ozirom na njegove mnoee slabe nosledice' ie izsrubil svoi nameravani Domen. O usodi tesra nrodasa nai odloču.ic učiteljstvo samo!