60 UDK: 338.45:351.777.6:502.131.1(549.33) DOI: 10.5379/urbani-izziv-2015-26-02-004 Prejeto: 15. 4. 2015 Sprejeto: 2. 10. 2015 Mohammed Nawrose FATEMI Tahmina RAHMAN Prenova degradiranega območja Hazaribagh: nujni ukrep za trajnostni razvoj Dake V članku je predstavljena raziskava predvidenih posledic odločitve bangladeške vlade, da strojarne v Hazaribaghu preseli iz Dake, bangladeškega glavnega mesta. Usnjarska industrija ima že od zgodnje industrializacije pomembno vlogo v gospodarstvu države. V Daki je ta industrija nakopičena na območju Hazaribagha v jugozahodnem predelu mesta, ki je stičišče novega in starega dela mesta. Uporaba tehnologije slabe kakovosti, neustrezno ravnanje z industrijskimi odpadki in pomanjkanje naprav za obdelavo odpadkov so uničili ekologijo Hazaribagha in močno obremenili okolico. Selitev strojarn iz Hazaribagha in sanacija tega območja ponujata edinstveno priložnost za trajnostno mestno prenovo v državi. Prenova degradiranega območja v Hazaribaghu lahko služi kot model trajnostnih sosesk 21. stoletja, ki vključujejo vse sodobne objekte in okolju prijazne sestavine, potrebne za zdravo bivanje. V raziskavi avtorja analizirata potencial soseske Hazaribagh, da kot primer načrtovanega trajnostnega območja, ki ga ne zaznamuje močna onesnaženost, po kateri ta lokacija trenutno slovi, postane zgled za vse mesto. Ključne besede: degradirana mestna območja, strojarne, prenova, trajnostni razvoj Urbani izziv, letnik 26, št. 2, 2015 Prenova degradiranega območja Hazaribagh: nujni ukrep za trajnostni razvoj Dake 61 1 Uvod Največ svetovnega prebivalstva živi v mestih: leta 2014 je v njih živelo 54 % svetovnega prebivalstva. Leta 1950 je ta delež znašal 30 %, do leta 2050 pa naj bi se povečal na 66 %. Mestno prebivalstvo naj bi se povečalo za 2,6 milijarde, in sicer s 3,9 milijarde leta 2014 na 6,3 milijarde leta 2050 (Organizacija združenih narodov, 2014). Tako zgoščanje prebivalstva bo močno obremenilo tudi infrastrukturo in objekte v velikih mestih (glej na primer Cheng, 2012; Obeng-Odoom, 2012; Xuan in Xun, 2012; Zhang idr., 2012, in Shrestha, 2013). Večina mest po svetu se sooča z velikim številom nerabljenih površin na privlačnih zemljiščih, ki pa so okolju neprijazna in pogosto močno onesnažena (na primer Hiremath idr., 2012). Zaradi hitre rasti mest se število in velikost nepozidanih zemljišč zmanjšujeta, zato se vse več občinskih uprav raje odloča za prenovo degradiranih območij ter oblikuje najrazličnejše programe in strategije za njihovo sanacijo (Perovic in Folic, 2012; glej tudi Stefanovska in Koželj, 2012). Ho idr. (2012) poudarjajo, da načrtovanje in trajnostna izvedba teh projektov prinašata gromozanske izzive. Daka je enajsto največje velemesto na svetu in v njem živi 16,98 milijona ljudi (Organizacija Združenih narodov, 2014). V skladu s poročilom OZN iz leta 2014 naj bi Daka do leta 2030 postala šesto najbolj natlačeno mesto na svetu, v katerem naj bi živelo več kot 27,37 milijona ljudi. Težave pri urbanizaciji mest v vseh državah v razvoju (tudi Dake) še povečujeta visoka rast prebivalstva in priseljevanje s podeželja. Poleg tega v Daki položaj otežujejo omejena ponudba zemljišč, slaba izkoriščenost teh ter pomanjkanje ustrezne politike in načrtovanja rabe tal (Fatemi, 2014). Daka je nastala in se razširila na bregovih reke Burigange, na katerih so se v značilnem vzorcu razvile tudi najpomembnejše industrijske panoge v mestu (Hossain, 2008). Ena najstarejših med njimi je usnjarska industrija (med domačini znana kot strojarstvo), ki v Hazari-baghu na samo 62 akrih cveti že od 40. let 20. stoletja (Biswas in Hamada, 2012). S skupno 270 strojarnami, ki predstavljajo 90 % vseh strojarn v Bangladešu (Blacksmith Institute, 2007), je Hazaribagh vodilno usnjarsko območje v državi. Uporaba tehnologije slabše kakovosti, neustrezno ravnanje z industrijskimi odpadki in pomanjkanje naprav za obdelavo odpadkov so uničili ekologijo območja ter močno obremenili cestno omrežje in grajeno infrastrukturo v okolici. Selitev strojarn iz Hazaribagha in njegova sanacija tako ponujata edinstveno priložnost za trajnostno mestno prenovo v državi. V raziskavi preučujemo potencial območja Hazaribagh, da kot primer načrtovanega trajnostnega območja, ki ga ne zaznamuje močna onesnaženost, po kateri ta lokacija trenutno slovi, postane zgled vsemu mestu. 2 Teorija in pojmi 2.1 Degradirana območja v kontekstu Izraz »degradirano območje« (ang. brownfield) je leta 1992 prvič uporabila ameriška agencija za varstvo okolja (ang. United States Environmental Protection Agency; Mehdipour in Nia, 2013), ki je ponudila tudi definicijo tega pojma: »zapuščena, nedelujoča ali neizkoriščena industrijska in trgovska območja ter objekti, na katerih širitev ali sanacijo otežuje dejanska ali zaznana onesnaženost okolja« (United States Environmental Protection Agency, 1996: 01). Od takrat se je v ZDA politika na tem področju razvijala naprej in tako danes zakon o oprostitvi odgovornosti malih podjetij in prenovi degradiranih območij (ang. Small Business Liability Relief and Brownfields Revitalisation Act) iz leta 2002 določa, da je degradirano območje »nepremičnina, katere širitev, sanacijo ali ponovno uporabo lahko otežuje obstoj ali morebiten obstoj nevarnih snovi ali onesnaževal« (Thornton idr., 2007: 117, in Dixon, 2012: 103). V Evropi obstaja veliko definicij in interpretacij tega pojma (Alker idr., 2000, ter Oliver idr., 2005), najpogosteje pa se uporablja opredelitev, ki jo je predlagala delovna skupina CLARINET (ang. Contaminated Land Rehabilitation Network for Environmental Technologies): »Degradirana območja so območja, ki jih je prizadela prejšnja uporaba lokacije in njene okolice, ki propadajo in so neizkoriščena, imajo lahko dejanske ali zaznane težave z onesnaženostjo, pri katerih gre večinoma za pozidana mestna območja in ki potrebujejo ustrezne posege za to, da se lahko spet koristno uporabljajo.« (CLARINET, 2002: 9.) Evropsko strokovno združenje CABERNET (ang. Concerted Action on Brownfield and Economic Regeneration Network) je k prejšnji definiciji dodalo, da gre za »površine, ki jih je prizadela prejšnja uporaba lokacije in njene okolice, ki propadajo ali so neizkoriščene, pri katerih gre večinoma za v celoti ali deloma pozidana mestna območja, na katerih so potrebni ustrezni posegi, da se lahko spet koristno uporabljajo, in ki imajo lahko dejanske ali zaznane težave z onesnaženostjo« (CABERNET, 2006: 12). V Avstraliji degradirana območja veljajo za »mestna območja, ki so bila nekdaj velika zemljišča v lasti ene stranke, običajno vlade ali tovarne, zdaj pa so prazna, odvisna od svoje prejšnje rabe in v določeni meri onesnažena« (Newton, 2010: 7). Če povzamemo, namen opisa zgornjih definicij je torej razumeti degradirana območja v okviru mestne prenove ali sanacije. V predstavljeni raziskavi smo degradirana območja preučili z vidika »območij v mestnem središču z industrijsko dediščino, na primer onesnaženostjo ali drugimi okoljskimi težavami, ki se hitro pozidavajo ali preoblikujejo v gosto pozidana stanovanjska ali trgovska območja« (Wu in Chen, 2012: 2). Urbani izziv, letnik 26, št. 2, 2015 62 M. N. FATEMI, T. RAHMAN 2.2 Svetovne smernice prenove degradiranih območij in njen pomen Prenova (sanacija, ponovna uporaba) degradiranih območij je strategija obravnave zgoraj omenjenih zemljišč in njihove prenove v ustrezne namene s pomočjo ukrepov za odstranjevanje ovir, ki preprečujejo njihovo ponovno uporabo. Po uspešni sanaciji lahko na teh območjih nastanejo stanovanjske soseske, nakupovalna središča, poslovne stavbe, obrati lahke industrije, parki, umetniški ateljeji, rekreacijske površine in podobno (Kang in Hua, 2007). Prenova degradiranih območij in upravljanje onesnaženih lokacij v središču mesta sta vprašanji, s katerima se ukvarja veliko azijskih držav. To zlasti velja za središča velemest v Indoneziji, Maleziji, na Filipinih, Tajvanu in v Singapurju, v katerih imata industrijska proizvodnja in velika koncentracija prebivalstva močne družbene in okoljske posledice. Mesta in skupnosti na globalnem severu so skozi zgodovino cveteli zaradi industrijske dejavnosti. Veliki proizvodni obrati so se običajno gradili v središču mest, zlasti na območjih blizu voda, po katerih so vodile glavne prevozne poti. Nekatere zdravstvene težave, povezane z »zapuščino« onesnažujoče industrije, so v javnosti sprožile zaskrbljenost. Zaradi upada težke industrije blizu naseljenih stanovanjskih območij so se objekti pogosto opuščali in ostajali neizkoriščeni, kar je včasih vodilo v povečano stopnjo kriminala in brezposelnosti na teh območjih (International Economic Development Council, 2008, navedeno v Smith, 2008). Podobna raba tal, povezana z rastjo mest, je značilna tudi za globalni jug, vendar bi lahko z gospodarskim razvojem teh predelov degradirana območja uporabili kot orodje pri rasti mest (Smith, 2010). Številne uspešne zgodbe urbane prenove v različnih razvitih mestih in drugod po svetu, na primer v Veliki Britaniji, ZDA, Avstraliji, Kanadi, na Švedskem, v Hongkongu, Singapurju in Južni Koreji, kažejo, da so intenzivna prizadevanja pomagala preoblikovati in prenoviti mesta. V Hongkongu so s prenovo območja Langham Place v osrčju Mongkoka nekdanjo rdečo četrt preoblikovali v cvetočo poslovno in trgovsko središče. Šlo je za skupni projekt hongkonškega urada za urbano prenovo (ang. Urban Renewal Authority) in zasebnega investitorja (Rosly in Rashid, 2013). Prenovo degradiranega območja Yau Tong Bay je spodbudila vlada z načrtovalskimi študijami in načrti namenske rabe zemljišč. Javnost oziroma lokalna skupnost je s prenovo in sanacijo tega območja pridobila nove šolske prostore ter več javnega prostora in stanovanj, nekdanja onesnažena območja pa se zdaj uporabljajo v okoljsko bolj traj-nostne namene in proizvodnjo, ki ne povzroča onesnaženosti. Degradirana območja, kot je območje letališča Kai Tak, posebnemu upravnemu območju Hongkong ponujajo priložnost, da z ustreznimi načrtovalskimi predpisi in vključitvijo javnosti pridobi dodatna zemljišča za gradnjo in spodbudi urbano prenovo s sanacijo nekdanjih industrijskih območij (Smith, 2008). V Singapurju je podjetje Sime Darby Property Berhad s prenovo starega in energetsko neučinkovitega stanovanjskega bloka, ki so ga spremenili v 27-nadstropno stanovanjsko stavbo Orion s 46 luksuznimi stanovanji, ali dveh starih tovarn, ki so ju spremenili v sodobni poslovni stavbi z lahko industrijo (znani kot »Petro Centre« in »Sime Darby Enterprise Centre«), doseglo 63-, 36- in 12-odstotno donosnost naložbe (Rosly in Rashid, 2013). Glede na pomanjkanje zemljišč, zavedanje posledic nenačrtnega širjenja mest in vse večje okoljske težave sta sanacija degradiranih območij in upravljanje onesnaženih lokacij v središču mesta velik izziv za prihodnost teh mest. Sanacija tovrstnih zemljišč, ki so običajno v središču mest, blizu javnih storitev in objektov ter povezana z glavno mestno infrastrukturo, ponuja velike gospodarske, družbene in okoljske priložnosti, saj nekdaj nedejavne soseske spet postanejo privlačne (Fumeaux, 2014). Vsi opisani primeri kažejo potenciale in težave, povezane s prenovo degradiranih območij v Aziji, in lahko pomagajo oblikovati smernice za tovrstne projekte v Daki. 2.3 Prenova degradiranih območij in trajnostni razvoj mest Če trajnostni razvoj opredelimo kot razvoj, ki zadovoljuje potrebe sedanjosti, ne da bi pri tem ogrožal zmožnosti prihodnjih generacij, da zadovoljijo svoje potrebe, je obstoj onesnaženih in degradiranih zemljišč dober primer tega, kako so pretekle dejavnosti ogrozile sedanjo generacijo (De Sousa, 2008). S procesom prenove neustrezna zemljišča (degradirana območja, ki so lahko onesnažena ali ne) postanejo znova koristna. S trajno-stnim razvojem in upoštevanjem načel »trojnega izida« (ang. triple bottom line), ki vključuje gospodarski, družbeni in okolj-ski vidik, bi morala biti vizija prenove degradiranih območij trajnostna na dolgi rok (Far, 2011). Koncept trajnostne prenove degradiranih območij zato temelji na načelih okoljske, družbene in gospodarske trajnostne ponovne uporabe zemljišč za gradnjo (Dixon idr. 2006). Philip Catney idr. (2007) so dokazali, da je šestdelna shema, ki jo je razvil Michael Jacobs (1999), v tem okviru ustrezna, Tim Dixon (2007) pa jo je pozneje opredelil kot shemo, ki vključuje glavne zamisli diskurza o trajnostnem razvoju: (a) vključitev okolja in gospodarstva: gospodarski razvoj in varstvo okolja morata biti vključena v načrtovanje in izvedbo; (b) prihodnost: jasno izražena skrb glede tega, kako bo sedanja dejavnost vplivala na prihodnje generacije; (c) varstvo okolja: zavezanost k zmanjšanju onesnaženosti in degradacije okolja in k učinkovitejši uporabi virov; (d) enakost: zavezanost k izpolnjevanju vsaj najosnovnejših potreb revnega prebivalstva v sedanji generaciji (kot tudi medgeneracijska enakost); (e) kakovost življenja: zavedanje, da človekovega blagra ne Urbani izziv, letnik 26, št. 2, 2015 Prenova degradiranega območja Hazaribagh: nujni ukrep za trajnostni razvoj Dake 63 Preglednica 1: Poti k trajnostni prenovi degradiranih območij glavna zamisel razlaga vprašanja, povezana z onesnaženostjo dolgoročne interdisciplinarne raziskave; več znanja prinese več uspeha, postopna prenova zmanjša tveganja in izboljša natančnost politična in institucionalna vprašanja jasna politika prenove degradiranih območij; sodelovanje upravnih enot; sodelovanje s konzorciji za prenovo degradiranih območij, ki zagotovijo tehnološko podporo in finančne strategije; upravne spodbude pravna vprašanja okvirna zakonodaja gospodarska vprašanja davčne spodbude načrtovalska vprašanja odločanje o načrtovalski hierarhiji prenove degradiranih območij; smernice za prenovo degradiranih območij; podatkovna baza degradiranih območij za vse mesto vprašanja, povezana s skupnostjo participativno načrtovanje; ravnotežje med lokalnim in globalnim, med tistim, kar predstavlja lokalno kulturo, in tistim, kar je privlačno na globalni ravni Vir: Ba§kaya (2010) določa samo rast njegovih prihodkov; (f) sodelovanje: zavedanje, da trajnostni razvoj zahteva politično sodelovanje vseh skupin ali deležnikov v družbi. Vse te zamisli je podprl tudi Ay