SVOBODNA SLOVENIJA LETO (ANO) LXVII (62) • STEV. (N°) 18 ESLOVENIA LIBRE BUENOS AIRES • 21 de mayo - 21. maja 2009 POSEG V SVOBODO ©OLSTVA ANDREJ NAGLIC V vladnem postopku je predlog sprememb in dopolnitev zakona, ki ureja organizacijo in financiranje vzgoje in izobraževanja. V dokumentu ,,Od-govorni za življenje in prihodnost Slovenije", ki so ga oblikovali Slovenska Karitas, komisija Pravičnost in mir pri Slovenski škofovski konferenci in Svet katoliških laikov Slovenije, je svobodna izbira na področju šolstva opredeljena kot ena izmed temeljnih vrednot, ki so nujne za celosten in odgovoren razvoj naše družbe in države. Predlog v vladnem postopku to svobodo omejuje in škoduje učinkovitosti slovenskega javnega šolstva, tako državnega kot zasebnega. Ministrstvo za šolstvo in šport je na Vlado RS vložilo predlog, da se zasebni šoli odvzamejo vsa dodeljena javna sredstva, če je zaradi njenega delovanja ogrožen obstoj oziroma vpis na državni šoli. Predlog poslabšuje finančni položaj zasebnih šol, postavlja jih v položaj velike finančne negotovosti, neenake obravnave v razmerju do državnih šol in posledično staršem učencev nalaga dodatno breme materialnega podpiranja zasebnih šol. S tem je ogroženo ustanavljanje, razvoj in nadaljnje delovanje zasebnih šol v Sloveniji. Takšna ureditev omejuje ustavno zagotovljeno pravico staršev, da svojim otrokom omogočijo versko in moralno vzgojo v skladu s svojim prepričanjem. Ker se vzgoja otrok v največji meri odvija v družini in v šoli, morajo imeti starši odločilen vpliv na vrednostno oziroma svetovnonazorsko usmeritev šole, ki jo obiskujejo njihovi otroci. Pravica staršev do moralne in verske vzgoje otrok je javni interes Republike Slovenije. Pravica je zapisana v ustavi, slovenska država pa je skrbnica v ustavi zapisanih pravic in svoboščin. Država mora na tej podlagi zagotoviti pogoje, ki staršem omogočajo izbiro šole, ki v največji možni meri ustreza njihovim vrednostnim prepričanjem. To izbiro v praksi omogočajo prav zasebne šole. Veliko staršev si ne želi, da so njihovi otroci vzgajani v izključno laičnih (ne)vrednotah državne šole. Skupnosti staršev in civilna družba, zlasti Cerkve in druge verske skupnosti, morajo zato imeti dejansko možnost ustanavljanja in vodenja zasebnih šol, ki ponujajo drugačno vrednostno usmeritev, kot je vrednostna usmeritev državne šole. S tem se oblikuje model pluralnega šolstva, ki ima posluh za najširši krog posameznikov in civilne družbe in se izogne nevarnosti tiranije demokratične večine nad manjšino. Tovrstni model raznovrstnega šolstva uporabljajo najbolj razvite in najbolj svobodne evropske države, zlasti skandinavske. Predlog sprememb in dopolnitev zakona, ki ga je v vladni postopek posredovalo Ministrstvo za šolstvo in šport, nas od takšnega šolskega modela oddaljuje, staršem omejuje svobodo izbire in s tem znižuje raven uživanja človekovih pravic in temeljnih svoboščin v Sloveniji. Poleg tega, da staršem omejuje svobodo izbire na področju vzgoje in izobraževanja, je predlog škodljiv tudi s širšega družbenega vidika. Ker že v samem izhodišču odpravlja idejo tekmovanja med šolami v kakovosti vzgoje in izobraževanja, zmanjšuje učinkovitost šolskega sistema kot celote, torej državnega in zasebnega. Pozorno branje besedila predlaganih sprememb in dopolnitev zakona in priložene obrazložitve navaja k zaključku, da država želi kaznovati zasebne šole za kakovostno delo, ki jih utegne razločiti od državne šole v istem šolskem okolišu. Na podlagi predlaganih sprememb in dopolnitev lahko veliko zanimanje za vpis na neko zasebno šolo postane razlog, da minister zasebni šoli odvzame vsa javna sredstva. Z odvzemom javnih sredstev bo nadaljnje kakovostno delo zasebne šole oteženo in šolski sistem kot celota bo izgubil kakovostno šolo. Šolstvo tako ostaja področje monopola države. Monopoli pa škodujejo razvoju družbe in posameznikov. To je danes splošno znano dejstvo. Starši in demokratična civilna družba bi morali Vlado RS pozvati k umiku predlaganih sprememb in dopolnitev zakona, ki ureja organizacijo in financiranje vzgoje in izobraževanja. Takšnemu pozivu bi se morali dejavno, jasno in glasno pridružiti katoličani. Predlog nesporno posega v svobodo izbire, ki je ena izmed temeljnih vrednot naše družbe. Ob tem velja opozoriti tudi na misel dr. Franceta Bučarja. V svoji knjigi, kjer piše o prihodnosti Slovencev, se dotakne vprašanja vzgoje in pravi: ,,Šole naj tekmujejo med seboj po kakovosti posredovanega znanja in tudi po svoji vrednostni usmeritvi. Merilo za oceno mora dobiti v roke tisti, ki je zainteresiran za določeno vrednostno usmeritev, v primeru šoloobveznih otrok bodo to praviloma starši. Različne svetovnonazorske usmeritve naj tekmujejo neposredno med seboj, brez vmešavanja države. Zagotoviti vrednostno svobodo pomeni opustitev šole kot obvezne javne službe. Država praviloma ne more nastopati kot neposredni organizator šolstva." Skratka, vlada naj na področju vzgoje in izobraževanja začne spoštovati raznovrstnost v svobodi in enakosti. (Po Druž^^^) Volitve in številke Državna volilna komisija, je v torek, 12. maja potrdila vse predstavljene liste za evropske volitve in izpeljala žreb oštevilčenja. Na glasovnicah, ki bodo - kot pred petimi leti - natisnjene na velikem formatu (A3), bo 12 imen list. Pod imenom vsake bodo imena kandidatov, ki zanjo kandidirajo. Vrstni red, ki ga je določil žreb, bo sledeč: 1. Nova Slovenija (prvi kandidat Lojze Peterle); 2. Stranka mladih (Darko Krajnc); 3. Slovenska ljudska stranka (Ivan Žagar) ; 4. Krščanski socialisti (Maruša Benkič); 5. Socialni demokrati (Zoran Thaler); 6. Združeni zeleni (Vlado Čuš); 7. DeSUS (Karl Viktor Erjavec); 8. Slovenska demokratska stranka (Milan Zver); 9. Zares (Ivo Vajgl); 10. Neodvisna lista za pravice bolnikov (Marko Šidjanin); 11. Liberalna demokracija (Jelko Kacin) in 12. Nacionalna stranka (Sergej Čas). Komisija je tudi določila natančnejša pravi- la, kako bodo na volilno nedeljo presojali glasovnice, ki ne bodo povsem pravilno izpolnjene. Volivci glasovnico pravilno izpolnijo, če obkrožijo številko pred imenom ene od strank (list) in tako izberejo še enega od kandidatov stranke, za katero so glasovali (prednostni glas). Če bo volivec glasoval za eno stranko, prednostni glas pa namenil kandidatu iz druge stranj