Dr. Valentin Kalan MESTO ANTIKE V FORMIRANJU HISTORIČNEGA MATERIALIZMA (K. Marx, F. Engels) Uvod Predloženi tekst je odlomek prvega poglavja iz raziskovalne naloge "Antika v delih klasikov marksizma", na kateri je pisec delal od 1. 1977 in ki jo je finansirala RSS. Glavni tematski sklopi te naloge so: 1. Mesto antike v formiranju historičnega materializma (Marx, Engels, Lenin) - v predloženem tekstu še ni razdelka o Le= ninu; 2. Antični materialized in marksizem? 3. Logika in dialektika grške filozofije ter materialistična dialektika; Antična praktična filozofija in historični materializem; 5. Grška teorija umetnosti in teorija tehnike ter materialistič= na teorija produkcije. Vprašanje antike v delih klasikov marksizma ima splošen po= men, ki je vprašanje razumevanja, prevzemanja, recepcije kultur= ne tradicije človeštva tj. tkim. vprašanje recepcije antike v socialistično kulturo. Ta obča topika pa subsumira podse vrsto pomembnih specialnih vprašanj, med katerimi je v prvi vrsti vpra» šanje samega koncepta antične kulture. Takšen koncept pa je do= segljiv le preko marksistične analize kulture. Poznano je, kako številne so reference Marxa in Engelsa, pa tudi Lenina na antično filozofijo,in sicer tudi na ključnih tek= stih klasikov: Marxov Kapital, Engelsov Anti-Dühring ter Lenino= vi Filozofski zapisi. Od tod sledi prva pot naše raziskave, ki je v konkretizirajočem prikazu vloge antične filozofije pri ar= tikulaciji oz. formiranju glavnih teoretičnih izhodišč in tez Marxa, Engelsa in Lenina. Marsikaj v Marxovem opusu, recimo v Kapitalu, zveni presenetljivo: reference na Aristotela, Pla= tona, Ksenofonta itd. V nekem smislu lahko rečemo, da se Marxova teoretična aktivnost začne z antiko (z razpravo o Epikurovi fi= lozofiji) ter konča z njo - z analizo antične družbe preko Mor= ganovega dela Ancient Society. Predhoden vtis o mestu antike v 207 Marxovem delu nam da sledeč odlomek iz Marxovega pisma Engelsu 25.2.1859 (MEW, 29, s. 4o5): "Prijatelj Engels starejši, prijatelj Ermen (Gottfried!), toda najdražje mi je razmišljanje: "joj, joj, kako grozno je biti razumen tam, kjer mislečemu ne prinaša koristi" (Sofokles, Kralj Oidip, 316-31?). To zadnje bi ti utegnil reči Tvoj stari, kakor Teiresias kralju Oidipu, na kar pa mu boš Ti odgovoril, da "bolšči le v dobiček, za umetnost /znanost/ pa je slep" (Sofokles, isto, v. 388-389). Pozdravljen. Tvoj K.M."1 Če govorimo o antiki v delih klasikov, pri tem izključujemo iz izrecne tematizacije njihov študij drugih predkapitalističnih družb oz. formacij, ki teoretično sicer nikakor ni zanemarljiv, ter se omejujemo na problematiko grško-rimske antike. To v ge= neralni optiki ne sme pomeniti, da je študija ostale starine oz. drugih antičnih družb teoretično manj pomembna. V perspektivi klasikov je to vprašanje, kakor je izpričano v delih klasikov 2 marksizma, nakazano v zborniku, ki ga je pripravil M. Godelier . Ta problem se je danes skristaliziral v konceptu azijskega načina 3 v proizvodnje . Grsko-rimska kultura je bila za Marxa in Engelsa, T Amicus Engels Senior, amicus Ermen (Gotofredus!), sed magis amicum t o phronein: pheû, pheû, phronein hös dein6n, éntha mè télë lffei pnronoünti^ Letztres mag Dein Alter Dir sagen, wie Teiresias dem Konig Oidipus, worauf Du ihm aber antworten wirst, dass er en tois kérdesi ménon dédorke, tžn téchnën d'éphy typhlés. Salut. Dein K.M. p Sur les sociétés précapitalistes, Textes choisis de Marx, Engels, Lénine, Préface de Maurice Godelier, Paris, Ed. sociales 1978. x prim. povzetek diskusije stališča zagovornikov marksističnega koncepta azijskega načina proizvodnje pri Ferencu Tökeiu: Zur Frage der asiatischen Produktionsweise, Neuwied u. Berlin, Luchter= hand 1969. 208 ki zelo pavšalno rečeno, začenjata svojo teoretično pot v nasled» stvu humanizma nemške klasike, vrh grške kulture: "Grčija in Him sta pač deželi najvišje "zgodovinske omike" med ljudstvi sta= rega sveta", pravi Marx v "tPvodniku v št. 179 Kolnskega časni= ka" (prim. MEW I, s. 97, MEID I, s. 39). Ta teza je izrečena v Marxovi polemiki s političnim urednikom katoliškega lista "Kol= nische Zeitung" Karlom Heinrichom Hermesom, objavljeni v Rheini= sehe Zeitung št. lol, lo.7.184-2, v kateri Marx uporablja grško politično ureditev in krščansko anarhijo kot merili za presojo obstoječih političnih razmer. Seveda pa se v nadaljnjem Marxovo ocenjevanje antične kulture čedalje bolj odmika od entuziastič= nih superlativov o antični kulturi. Materialistično pojmovanje zgodovine, kakršno pojmovno razdeluje od "Nemške ideologije" dalje, namreč onemogoča tako podcenjevanje, kakor tudi napačno absolutizacijo antične "zgodovinske omike". Mesto antike v Marxo= vih teoretičnih preokupacijah pomeni le prolegomena za marksis= tično analizo antike. Celotna ta razprava ima tako namen prika= zati, da je preseženje takšne kulture možno le skozi njeno kri= tično analizo, ne pa s preprostim odkrivanjem hermenevtike, ki bi jo prezentirala. A . Marx se je rodil 5-5.1818 v Trieru (izg. trier), v mestu z rim= skim imenom Colonia Augusta Treverorum, katerega nekdanjo moč izpričujeta Porta Nigra (Črna vrata) ter bazilika iz IV. stol. Leta 1561 so v mestu jezuiti ustanovili gimnazijo, ki je bila od 1. 1815 državni zavod: Friedrich-Wilhelm-Gymnasium. Tu je do= bil tipično humanistično vzgojo, saj se je gimnazija orientira* la predvsem na klasično antiko. Direktor gimnazije (od 1815-46) Johann Hugo Wittenbach (1767-1848), privrženec idej razsvetljen* stva in francoske revolucije, je bil med najbolj izobraženimi pedagogi svojega časa: Marxu je posredoval miselno bogastvo nem= ške klasike. Pruska vlada ni bila zadovoljna z usmeritvijo gim= 209 nazije in ¿je zato jeseni 1834 zadolžila za politično nadzorstvo klasičnega filologa Vitusa Loersa, ki je seveda veljal za re= 4") akcionarnega. Obseg antičnih študijev, ki jih je Marx absolviral v gimna= zijskem času, je viden iz pregleda Marxovih maturitetnih del. V Marxovo "Abitur" so bile zajete najprej tri naloge iz izključno klasičnega oz. klasično-jezikovnega področja, in sicer: 1. Aus Sophoclis Trachiniae (Iz Sofoklovih Trahinijank) v. 174- 186, prevod iz grščine, ocenjevalec Loers. 2. An principatus Augusti merito inter feliciores reipublicae Romanae aetates numeretur? (Latinski spis) /Ali bi Avgustov principat zasluženo prištevali med srečnejše dobe rimske dr= žave?/ Ocenjevalca Wittenbach, Loers. 3. De Hemsterhusii moribus. Latinski ekstemporale (Hemsterhuiso= va moralna vrednost). Ocenjevalec Loers. Nekatere antične elemente vsebuje tudi religijski spis 4. Die Vereinigung der Gläubigen mit Christo nach Johannes 15, 1-14, in Ihrem Grund und Wesen, in ihrer unbedingten Notwen= digkeit und in ihren Wirkungen dargestellt. (Religijski spis) /Združitev vernikov s Kristom po Janezu 15, 1-14, prikazana v svojem temelju v bistvu, v svoji brezpogojni nujnosti in po svojih učinkih/. Ocenjevalec Küpper.^ 1. Religijski spis je ocenjeval pastor Johann Abraham Küpper, prijatelj Heinricha Marxa: "Miselno bogat, uspešen, silovit pri= kaz, ki zasluži pohvalo, čeravno bistvo zadevne združitve sploh ni navedeno, njena osnova zajeta le z ene strani, medtem ko je g \ „ njena nujnost le pomanjkljivo izkazana" y Spis se začenja z v 2 izrekom, da je zgodovina "velika učiteljica človeštva" (MEGA I/l, s. 449). Odlikuje se od spisov ostalih abiturientov po ši= ^ klavno gradivo o Trierskem gimnazijskem času daje Heinz Monz: Karl Marx, Grundlagen der Entwicklung zu Leben und Werk, Trier 1973. (Delo mi ni bilo dostopno) tz\ p '' Vsa ta dela so sedaj kritično publicirana v MEGA I/l tekst s. 449 in naslednje, oparat s. 1185 ss. pod naslovom "Abitur= arbeiten und Literarische Versuche". 6 ) MEGA2 1/1, aparat, s. 1191. 210 rini pogleda na zgodovinski razvoj kot vzpon človeštva k višji moralnosti v smislu razsvetljenske filozofije zgodovine, pa tudi v smislu Platona, ki ga naravnost citira: "Da največji modrec antike, božanski Platon, izraža na več kot enem mestu globoko hrepenjenje po nekem višjem bitju, katerega prikazovanje bi za= o " ".lo nezadovoljeno željo po resnici in svetlobi" (MEGA I/l, Originalna Marxova misel - ni je najti v paralelnih spisih sošolcev - je njegova odklonitev vrline kot dolžnosti v smislu stoiške ali Kantove filozofije. Odklonjena je vrlina kot "trd nauk o dolžnostih" (isto, s. 4-52), medtem ko stoiška filozofija po'stavlja "mrko karikaturo" vrline. Združitev s Kristom po Marxu nudi neko veselost, ki jo epikurejec zaman skuša ujeti v svoji "lahkomiselni filozofiji, globji mislec zaman v najbolj skritih globinah vedenja" (isto, 452). Marx torej tu ponavlja obči pred= sodek o Epikurovi etiki srečnosti, ki ga je ustvarjala zlasti teologija. Kasneje je Marx seveda Epikura ocenjeval bistveno drugače in bolj obsežno. V celoti Marxov tekst odseva pristop njegovega učitelja, ki je poudarjal predvsem etična vprašanja v smislu Kantove filozofije religije in v smislu razsvetljenske« ga deizma. 2. Latinski ekstemporale, to je prevod danega teksta iz materin« skega ( nemškega) na latinski brez priprave ali uporabe priroč« nika. Vsebina teksta: anekdota iz življenja pomembnega nizozem« skega filologa Tiberija Hemsterhuisa (1685-1766), ki je deloval na univerzah Franeker in Leiden. Tekst, ki ga je bilo treba pre= vesti se je opiral na delo "Elogia de Tiberii Hemsterhusii" Da= vida Ruhnkena. Hemsterhuisova asketska apatija je ponazorjena z anekdoto o Ksenofontu, ki ni prekinil verske daritve, ko so mu sporočili, da je njegov sin Grilos junaško padel v bitki (Diogen Laertski 2, 54—55), kar naj bi pomazorilo sokratsko vrlino samo= obvladovanja. Loersova ocena Marxovega prevoda: "Še kar" (MEGA2 I/l, aparat s. 1216). T ) : — taksne misli je najti v Platonovem Dialogu Paidon, ki je bil v učnem gimnazijskem programu (npr. Phd 66 b, 67 ab); prim. tudi Phdr. 26. pogl. 211 3. Prevod Sofoklovih Trahinijank, v. 14o-176. Gre za tragedijo Dejaneire, ki bi rada ohranila ljubezen Herakla, mu zato pošlje čarobni plašč, ki pa povzroči Heraklovo smrt. V gimnaziji so brali Antigono, ne pa Trahinijank. Celotna Loersova ocena: "Ne= katere stvari je prevedel prav dobro." Drugod mu očitajo netoč= o nost ali premajhno eleganco. (MEGA I/l, s. 1196). 4. Spis o principatu sta ocenila Wittenbach in Loers: "Po pozna= vanju zgodovine, naporu za dobro latinsko izražanje, v celoti upoštevanja vredno delo" (MEGA2 I/l, aparat s. 1212). Pri oceni principata Marx omenja Horaca in Tacita, ki sta bila rezervirana do cesarskega kulta. Vsebinsko in stilistično se ka= že vpliv Tacitovih Analov. Nazori v spisu so seveda v marsičem odsev zgodovinskega pouka Wittenbacha. Edinole Marxov spis pa opo= zori na dvoličnost Avgustove politike: "Pravega prepričanja cesar» o ja nikoli ne ugledamo brez pregrinjala pretvarjanja" (MEGA I/l, s. 469). Morda gre za vpliv lektire Montesquieuja "Considžrations sur la cause de la grandeur des Romains et de leur dlcadence", delo, ki so ga brali pri pouku francoščine in kjer je 13. pogl. vsebovalo podoben nazor. To delo je bilo tudi maturitetni tekst za prevajanje iz francoščine. Že bežen pregled teh bolj dokumentov kakor tekstov, je pokazal, da je Marx dobil obsežno in temeljito klasično izobrazbo. Za la= tinščino je opozorjeno, da prevaja in pojasnjuje tudi težja mesta klasikov, "posebno tista, kjer težava ni toliko v posebnosti jezi= ka, kolikor v predmetu in v povezanosti misli"8). Prav tako je za= beleženo za grščino, da mu cesto uspeva, "da pravilno pojasni tu= di težja mesta" (isto). Poleg šole je na Marxovo formiranje ter razumevanje antike nadvse pomemben učinek prijateljstva z baronom Ludwigom von Westphalnom. Eleanor Marx je pisala, da je baron von Westphalen "navdihnil Kar= la Marxa z entuziazmom za romantično šolo? in medtem, ko je njegov oče bral z njim Voltaira in Racina, mu je Westphalen bral Homerja in Shakespeara - ki sta ostala njegova najljubša avtorja vse živ= ljenje"9). ŠT—! 'prim. Marx-Engels, Djela I, s. 467. ^prim.: v Liebknecht: Uspomene Karla Marxa, v: Sječanja na Marxa i Engelsa, Zagreb 1978, s. 12. 212 Nepričakovana in intenzivna so Marxova poglabljanja v antič» no kulturo tudi v času študija na univerzi. Od 15. okt. 1835 do 22. avg. 1836 je vpisan na študij prava na univerzi v Bonnu. V zimskem semestru je poslušal naslednja predavanja s tematiko an= tičnih študijev: 1. Ferdinand Walter: Zgodovina rimskega prava, poslušal zelo vne= to in s stalno pozornostjo - ta tematika bo aktualna v njegovi analizi razrednih bojev v antiki j 2. Friedrich Gottlieb Welcker: Mitologija Grkov in Rimljanov , spremljal z izredno vztrajnostjo in pozornostjo - uporaba mito= logije je postala neločljiva sestavina Marxovega književnega stila, zlasti ko gre za ironično poanto, na primer: "Tezej je rabil kapo nevidnico za preganjanje pošasti. Mi kapo nevidnico vlečemo globoko čez oči in ušesa, da bi obstoj pošasti mogli za= tajiti"lo). 3. August Wilhelm von Schlegel: A) Vprašanja o Homerju - preda= vanja, ki so bila v latinščini, je Marx sledil "vneto in pozor= no", morda zaradi Schleglovih političnih ambicij11^. B) Pojasnitev izbranih elegij Propercija - poletni semester 1836 - sledil "vztrajno in pozorno". Od oktobra 1836 do spomladi 1841 je Marx študiral v Berlinu, vpi= san na juristično fakulteto. V Berlinu je v resnici študiral predvsem pravne predmete z izjemo: Ifigenije na Tavridi Evripi= da, ko je vztrajno obiskoval predavanja Karla Edwarda Gepperta (1811-1881) v poletnem semestru 1841. študiral, torej ekscerptiral je dela o antiki: Lessingovega Laokona (1766), K.W.F. Solgerja, Erwin, Vier Gespräche über das Schöne und die Kunst (Berlin 1815), Winckelmanna, Geschichte der Kunst des Altertums, Dresden 1764-67. Winckelmann je tu postavil znano klasicistično tezo o antični umetnosti kot "eine edle Einfalt und eine stille Grösse" (plemenita enostavnost in mirna 12) veličina) '. l0') Kapital I, s. 11, slov. prevod? MEW 23, 15- Tako meni J. Irmscher: Karl Marx studiert Altertumswissen» schaft, Wissenschaftliche Zeitschrift der K. Marx Universität Leipzig, Ges. u. spr.-w. Reihe, 3 (1953/54), s. 21o. 12") ' prim. o tem W. Rehm: Griechentum und Goethezeit, Leipzig 1938 (delo je nekoliko zastarelo). 213 V tem času je prav tako temeljito spoznal Heglovo filozofijo, tako da je njegov odnos do antike posredovan s Heglovo percepci= jo antike (prim, pismo očetu lo.11.1837$ EB, I, lo). Poleti 1837 je Marx temeljito študiral Heglovo Estetiko in se seznanil s Heglovo tezo o normativni veljavi grške umetnosti. Za ilustracijo Marxovega odnosa do Heglove filozofije lahko poleg omenjenega pisma očetu služi tudi epigram 4 (0 Heglu) iz zbirke pesmi Gedichte 1837, posvečene očetu: Wir haben uns nach Hegel einstudiert. Auf seixi Ästhetik noch nicht - abgeführt (MEGA2 1/1, s. 644-)13. V času berlinskega študija je do konca 1. 1837 prevajal na= slednja dela: 1. Tacitus: Germania; 2. Pandekta - Marx je prevedel prvi dve knjigi klasične justini= janske kompilacije rimskega prava Digeste ali Pandekte; 3. Ovidius, Libri tristitium: Erste Elegie aus den Büchern der Trauer des Ovid, frei übersetzt(MEGA 1/1, s. 627). V fragmentu romana Scorpion und Felix, v delu, ki je tako vse polno aluzij na Ovidija, skuša literarno ä la Heine govoriti o političnih zadevah. 15) 4. Aristoteles: Rhetorika . Avtorji, kakor doslej omenjeni: Ovidij, Ciceron, Tacitus; Ho= mer, Sofokles, Aristotel, Tukidid, tvorijo temeljni kamen Marxove literarne kulture, ki ga je Marx stalno dopolnjeval. Marxov interes za grško literaturo je dokumentiran tudi z zbirko ljudskih pesmi Volksliedersammlung, za Jenny von Westphalen 13) prim< ge m. Lifšic: Problemi umetnosti in filozofije, CZ, Ljub= ljana 1961, s. 11 in nasi., kjer najdemo tudi Klopčičev prevod te= ga epigrama: "Nas Heglova modrost je pač naphala, "Estetika" njegova ni nas še ... pognala." S. Prawer: Karl Marx and World literature, Oxford 1978, s. 16. Vsi ti podatki so povzeti iz Marxovega pisma očetu z dne lo-rll» nov. 1 8 3 7 , t.j. iz edinega ohranjenega pisma iz Marxovih š t u d i j s k i h let. Znano je, da to pismo izpričuje nenavadno širino in mnogostra= nost interesov, pa tudi neznanske zahteve, ki jih je postavljal do samega sebe. 214 1839, v katero je vključenih 5 starogrških pesmi in sicer: 1. Anakreon: Bändiger der Herzen Amor /Gospod, ki se krotilec Eros/} 2. Sapfo: Komm o Cypris /Pridi torej z vencem na glavi, Kipris/j 3. Platonov epigram: Wenn zu den Sternen Du Blickst /Ko pogledaš k zvezdam/; 4. Anonimni skolion: 0 war' ich eine schöne Leier /0 da lepa sem lira slonokoščena/} 5. Kalistratos, Lied der Freiheit /Pesem svobode/ . Maja 1837 je Marx napisal platonističen dialog "Kleantes oder vom Ausgangspunkt und notwendigen Fortgang der Philosophie" (Kleantes ali o izhodišču in nujnem nadaljevanju filozofije), ki pomeni tudi opustitev Marxovih pesniških ambicij. Je vrsta okoliščin, da je Marx opustil študij prava in se od= ločil že konec 1838 zaključiti svoje študije iz filozofije: teo= retične orientacije znotraj pravnih študijev, E. Gans na eni strani ter historična pravna šola (Karl von Salvigny) na drugi strani, dalje filozofske diskusije v Doktorklubu, itd. Za temo disertacije je izbrana helenistična filozofija, predvsem Epiku= rova. Z izbiro te tematike je Marx želel osvetliti sodobno poheg= lovsko situacijo v filozofiji tako, da bi raziskal paralelno do= bo v zgodovini grške filozofije. Obadva glavna Marxova teksta tega časa sta: 1. Hefte zur epikureischen Philosophie (Zvezki k epikurejski fi= lozofiji) - začetek 1839 do zač. 184-0; 2. Differenz der demokritischen und epikureischen Naturphilosophie (Razlika demokritske in epikurejske filozofije narave) - druga polovica 184o do konca marca 1841. Kot je znano je Marx s to temo 15. aprila 1841 v odsotnosti promoviral za doktorja filozo= fije na filozofski fakulteti univerze v Jeni. Medtem je v začetku 184o v Berlinu Marx prevajal Aristotelov tekst 0 duši (De anima) (ta prevod je prvič objavljen v MEGA2 4/1, s. 155-182). "'"k'' Prim. za te pesmi Anton Sovre, Starogrška lirika, Ljubljana 1964, s. 178, 166, 195. Ti prevodi grških pesmi so seveda objav= 1jeni v MEGA I/l, s. 821-22. 215 Ti teksti so odločilni za Marxov odnos do antične filozofije in bodo predmet posebne analize. Odločilna teza za njegovo diser= tacijo je, da je grška filozofija s helenizmom postala praktič= na. To sugerira tudi Marxova rešitev problema filozofije po Heg= lu. Heglova teorija mora biti obrnjena v Marxovo prakso - to je Marxov problem. Marxova disertacija kaže specifiko njegove ana= lize v tem, da se ne omeji le na imanentno filozofsko problema= tiko, temveč Marx posega tudi v literaturo, da bi podal čustva in misli preteklih obdobij. Vidi se Marxov poizkus, da kulturno zgodovino pokaže tako po njenih posebnostih kakor tudi v njenih ponovitvah. Vidi se v njej njegova visoka ocena pesništva antič= nega sveta, užitek ob grškem mitu ipd. Vidi se njegova sposobnost, da v literarnih delih najde formulacije, podobe in simbole, ki mu omogočajo, da svoje misli izrazi bolj silovito in plastično: npr. Prometej. V čas po doktoratu spada študij grške in rimske umetnosti, ki ga lahko razberemo iz njegovih bonnskih zvezkov (Bonner Hefte), april 1841: 1. K.T. von Rumohr: Italienische Forschungen, Stettin 1827-31; 2. Johann Jakob Grund: Die Malerei der Griechen, Dresden 181o-ll; 3. C.A. Böttiger: Ideen zur Kunstmythologie, Einleitung zur vorhomerischen Mythologie der Griechen, Leipzig - Dresden 1826 (MEGA2, 4/1, s. 289-334). Od začetka 1. 1842 se Marx angažira v publicistiki kot tribu= ni za širjenje revolucionarno demokratičnih nazorov. Svojo pub= licistiko Marx sam tedaj karakterizira s tacitovsko rezervo in kritičnostjo. Članek "Opombe o najnovejši pruski cenzurni instruk= ciji" (Bemerkungen über die neueste preussische Censurinstruktion), ki ga je Marx februarja 1842 poslal Rügeju, zaključuje z beseda= mi Tacita (Historiae 1, 1): Rara temporum felicitas, ubi quae veliš sentire et quae sentias dicere licet /Redka sreča časov, v katerih lahko misliš, kar hočeš in rečeš, kar misliš/ in zače= nja s trditvijo, da ob izidu novega pruskega cenzurnega odloka ni treba zaklicati: Timeo Danaos et donna ferentes (Eneida II, 49) /Bojim se Danajcev, celo kadar darove prinašajo/ (MEW I, s. 3 in 25). 216 Tako stil Marxovih publicističnih tekstov neposredno kaže, da svetovna literatura, še posebej antična, za Marxa postaja "orodje historičnega razumevanja", kar je odločno prikazal S.S. Prawer. S tem zasledovanje problema antike ne more biti več vpra* šanje doksografskih referenc, kot pa predvsem vprašanje situi= ranja problema antike znotraj celote teoretičnih sklopov Marxa oz. marksizma. Pri tem je treba tudi upoštevati, da Marx ni postal oz. bil le ekonomist, zgodovinar, sociolog, temveč vedno tudi lingvist in pisec najboljše latinske književne tradicije1"^. V času svojega bivanja v Parizu, Bruslju, Kolnu in Londonu se Marx ne ukvarja eksplicitno z antiko, pač pa se izrecno vrne k antiki vsaj še dvakrat: 1. Ob pripravi Kapitala in zgodovine ekonomsko političnih teo= rij. Obstajajo izvlečki iz Aristotelove Nikomahove etike ter Aristotelove Politike v nekem nedatiranem in nenumeriranem eks= cerptnem zvezku18^, ki jih datirajo v leto 1858 ali lSeo.1^ 2. Študij antike ob študiju Morgana - od dec. 188o do marca 1881. Glavni teksti tega obdobja - predvsem obdobja ekonomskega formi= ranja družbe iz "Očrtov" ter etnološki ekscerptni zvezki (The Ethnological Notebooks of K.M., izdal L. Kräder) ter poglavja oz. teksti iz Kapitala oz. teorij o presežni vrednosti, ki se nana= šajo na antiko, bodo predmet posebne analize v poglavju antična praktična filozofija in historični materializem. 0 Marxovem tekočem zanimanju za antiko priča tudi njegova biblioteka, ki pa jo je Marx 1. 1849 moral pustiti v Kölnu pri prijatelju Rolandu Danielsu^9^ Marx se pritožuje, da so mu po= kradli "mnoge zvezke grških klasikov". Izguba teh knjig je velika T71 prim. Ludovico Silva: Marksov književni stil, Beograd, Vuk Karadžič 1978, s. lo6. 18") prim. K. Marx: Grundrisse, Dietz, Berlin 1953, s. lo58. 19) prim. Carlo Natali, Aristotele in Marx, Riv. crit. di štor. della filos. 31/197o, 166. Q \ * o ; prim. Marxovo pismo Engelsu 27. febr. 1861, MEW 3o, s. 16o. 217 škoda, saj je Marx ob branju pisal marginalije. Iz Danielsovega popisa Marxove biblioteke 1. 185o je razvidno, da je Marx skrbno izbiral antične avtorje, tako prevode kakor originale. Tako naj= demo v njegovi biblioteki naslednje avtorje: Homerja, Tukidida, Dionizija Halikamaškega, Isokrata, Diodorja Sicilskega, Apijana, Arijana, Diogena Laertskega, Herodijana, Aishina, Aishila, Ari= stotelovo Metafiziko, Demostena, Isaja; Horacija, Velleja Pater= kula, Terencija, Cicerona - Filozofska dela in pisma, Seksta Empirika, Pindarja, Tacita. Poleg tega je imel v prevodu Pausani= jo, Herodota, Ksenofona, Plutarha, Lukijana, Atenaja, Diona Kasi-- ja, Filostrata in Kalistrata, Strabona, Seneco. V svojo bibliote= ko je Marx skrbno izbiral antične zgodovinarje, recimo Tukidida, 21) Apijana in druge. Ve se tudi, da je Marx skrbno prebiral dela rimskih zgodovi= narjev Mommsena in Niebuhra; že 1851 je v Londonu ekscerptiral Dureau de la Mallea, Politična ekonomija Rimljanov (Paris 184o), ekscerptiral je L. Langeja, Rimske starožitnosti, J.S. Reiteme= ierja, Zgodovino suženjstva v Grčiji, prebiral Lassallovo delo o Heraklitu - "najdaljši komentar k najbolj zgoščenemu filozofu", dela k gospodarski in tehnični zgodovini človeštva, k zgodovini mitologije ipd. Kakor pa je že rečeno, bodo te Marxove referen= ce predmet posebne analize. Spomini Liebknechta in Lafarguea kažejo, da je bilo Marxovo branje antičnih avtorjev nenehno. Liebknecht poroča, da je Marx dobro poznal Aishilov jezik, Lafargue pa, da je Marx vsako leto 22) prebiral Aishila v originalu. Zato ni nemogoče verjeti Lafar= gueju, da je nameraval napisati celo dramo na temo bratov Grak= hov ( Sječanja s. 94). Vprašanje antike pri Marxu je hkrati vprašanje geneze teorije historičnega materializma in tudi njegovo osebno vprašanje: "da bi prekinil s svojo veliko ne= 2T1 prim. Dalin-Nepomješčaja, Istoričeskie knigi v biblioteke Marksa, Marks-istorik, s. 6o3 in nasl. ter Kaiser-Werchan, Ex libris, Karl Marx und Friedrich Engels, Schicksal und Verzeichnis einer Bibliotek, Dietz, Berlin 1967. 22) prim. Johannes Irmscher, nav. delo, s. 21o, ter Sječanja na Marxa i Engelsa, nav. mesto, s. 18. 218 razpoloženostjo nad svojo in every respect unsettled situation, berem Tukidida. Ti stari vsaj vedno ostajajo novi" (pismo F. Lassallu 29.5.1861, MEW 3o, s. 606) Engelsu je prvo znanje o antiki posredoval materin oče, Georg Bernard von Haar (176o-1837), ki je bil filolog, šolski rektor gimnazije v Hammu. V antiko ga je uvajal po "otročji" poti mito= logije. 0 tem govori pesem trinajstletnega(!) Eneelsa (2o. dec. 1833) Mojemu staremu očetu (prim. EB 2, s. 5o7) . Jeseni 1834 gre Engels na gimnazijo v Elberfeldu, ki je nastala iz nekdanje latinske šole ter je bila ena najboljših v Prusiji. Tako se je mladi Engels pri pouku latinščine in grščine seznanil z miselnim svetom, ki so ga pietisti razglašali za poganskega. Seveda je tu preko prevajanja spoznal dela Livija, Cicerona, Vergila, Ho= racija, Evripida, Platona, Homerja, Tukidida; učiteljeva ocena: da se zna spuščati z lahkoto v sovisnost večje celote, da zna jasno povedati miselni potek ter predloženo spretno prenesti v materinščino (prim. MEGA I, 1, 2, s. 48o). Direktor elberfeldske gimnazije J.S.L. Hantschke (l796-185o) je napisal celo knjigo z naslovom De vocalium Graecorum pronunciatione, Elberfeld 1827. Iz gimnazijskega časa je ohranjen Engelsov zgodovinski zve= zek, izdelan po predavanjih dr. J.Chr. Clausena ( 1 8 O 6 - 7 7 ) , ki si je pri zgodovinskem pouku prizadeval podati osnove znanstve= nega dela. Ohranjene iz gimnazijskega časa so še priprave in opombe k Homerjevi Iliadi (Preparation und Bemerkungen zu Homers Ilias, 1 8 3 6 - 3 7 ) , prvič objavljene v MEGA2 IV /1 , s. 5 1 1 - 3 2 . Te priprave kažejo Engelsovo intenzivno ukvarjanje z grškim jezi= kom in literaturo. Iz zadnjega leta Engelsovega šolanja na gim= naziji v Elberfeldu, je ohranjena tudi Engelsova grška pesem 1 sicer pa G. Majer, F. Engels, I, s. 7, pripominja, da^je antič= na mitologija na Engelsa naredila manjši vtis kakor nemška. 219 Eteokloüs kai Polyneikous monomachia (Dvoboj Eteokla in Poli= neika), 80 heksametrov, (prim. WEGA / V / 1 , s. 5 3 3 - 5 3 5 ) , ki je večinoma Engelsova samostojna pesnitev ter kljub verjetni pomo= či učiteljev kaže neobičajno obvladanje jezika. Nova MEGA pri= naša tudi Engelsove notice v učbeniku Ph. Buttmanna, Griechiesche Grammatik, Berlin 1 8 3 3 , 1 4 . izd. (prim. MEGA2 I V / 1 , s. 5 3 6 - 4 5 ) . Še bolj kakor klasična literatura, je Engelsa navdušilo nem= ško pesništvo, zlasti njegovi junaki Siegfried, Teil in Faust. S pomočjo literature si je Engels izoblikoval energični heroizem, ki je viden na njegovi gimnazijski zgodbi o gusarjih (Seeräuber® geschichte) (prim. EB II, s. 51o-521) iz 1. 1837. Eno leto pred koncem, 1 5 . sept. 1837» je dal oče izpisati sina iz gimnazije in tako je mladi Engels začel delati v trgov=- ski firmi svojega očeta v Barmenu. Julija 1839 je šel v Bremen, da bi se izpopolnil v poslovnofinančni smeri, kjer pa se je in= tenzivno ukvarjal z literaturo, tudi kot ustvarjalec. Razširjal je svoje znanje jezikov: kasneje je govoril in pisal v kar 12 je= zikih, bral v 2o jezikih. V časopisu "Telegraph für Deutschland" je objavil svoja pisma iz Wuppertala (marec-april 1839). Njegova pisma bratom Gräber (avg. 1838 - avg. 1842) kažejo njegov spopri= jem z vladajočo pietistično krščansko ideologijo, pri čemer je Engels temeljito proučeval razne teološke stvari in tudi Biblijo: "Christi ipsisima verba" (Kristusove lastne besede), na katere se sklicujejo ortodoksi, se v vsakem evangeliju glasijo drugače" (EB II, s. 371, pismo F. Gräberju, 23.4.-1.5.1839). Besedna vera v Biblijo se ne da dokazati: "če pa je tu eno protislovje, tedaj je uničena celotna biblijska vera" (nav. mesto s. 4oo). V pismih bratoma Gräber je viden Engelsov študij klasičnih o) avtorjev, zlasti Cicerona in Tukidida '. Ta pisma so prepletena z grškimi in latinskimi odstavki in stavki. Posebno zanimivo je pismo W. Gräberju, 28.-3o.4.1839 (EB II, s. 389), ki se začenja 7 Engels je bral tudi delo Wielanda Sokrates mainčmenos (Pobes= neli Sokrat) ali Dialogi Diogena iz Sinope, Leipzig 177o. 220 grško, nadaljuje latinsko, kjer pa je "jezik Germanije" (isto, 39o) postavljen nad vse druge jezike Ko je šel septembra 1841 Engels v Berlin na odsluženje vojaš= Icega roka (do avg. 1842), je v prostem času na univerzi sledil filozofskim predavanjem in se povezal z berlinskimi mladoheglovci. V zvezi z mladoheglovsko kritiko religije je nastala vrsta nje= govih ."Študij h kritiki spisov Nove zaveze" (sept. 1841-okt. 1842). Izmed njih je zlasti zanimiv zapis predavanja Ferdinanda Benaryja ( I805-I880) teologa, orientalista in indologa (prim. MEGA2 IV/1, s. 387-435). Engelsov interes za zgodovinski izvor krščanstva se kaže v razpravah: "Bruno Bauer in prakrščanstvo" (1882), "H kritiki prakrščanstva" (1894-95) ter "Knjiga razodet= ja", kjer je izrecno opozorjeno na družbeni pomen "historične in jezikovne kritike Biblije" (MEW 21, s. 9). Engelsovi filološki interesi torej niso bili klasicistični. V času 1842-1869 Engels dela v poslovalnici firme Ermen-En= gels v Manchestru. Tam je Engels stalno obiskoval Wilhelma Wolffa (18o9-64), "Lupusa" iz Marx-Engelsove korespondence - prim. NEW 19, 55-88, Engelsov življenjepis Wolffa. To, kar je Engels zapi= sal o njem, da ni bil le "dlakocepski filolog" (silbenstechender Philolog) (19, s. 55), da so "veliki pesniki in prozaiki Grkov in Rimljanov našli pri njem vse razumevanje ter ostali njegovo najljubše branje" (isto, s. 51), velja tudi za samega Engelsa. Čeravno mladi Engels ponovi Cidove besede: "Lengua sin manos, cuemo osas fablar", "Jezik brez rok, kako si upaš govoriti?" je Engels študiju jezikov posvetil veliko pozornosti. V 50. letih je proučeval slovanske jezike in zato študiral Kopitarja, zlasti pa Miklošiča, v 60. letih pa germanske jezike in sicer v smislu primerjalnega oz. historičnega jezikoslovja. V pismu Lassallu, 14.3.1859 govori celo, da je imel drzno zamisel razdelati "primer= jalno gramatiko slovanskih jezikov", vendar je to opustil, "zla= sti odkar je to s tako sijajnim uspehom opravil Miklošič" (MEW 29, s. 583). V istem pismu govori tudi o tem, da je grščino precej pozabil. 221 Študij jezikoslovnih vprašanj je uporabljal pri analizi druž= beno-političnih vprašanj 5 npr. študij skandinavskih jezikov za analizo problemov Schleswig-Holsteina(MEW 31, s. 6 ss. - pismo Marxu, 2.nov. 1861). Ko je 1. 1857 Charles A. Dana prosil Marxa za sodelovanje pri enciklopediji, je Engels Marxu za antiko svetoval Wolffa (pismo 22.4.1857): "Morda bi bil Lupus tudi pripravljen sodelo= vati na antičnem klasičnem polju" (im altklassischen Felde) (MEW 29, s. 1 2 7 ) . Lupus na to ni reagiral. Engels je za Danovo ënciklopedijo napisal vrsto člankov (gre za New American Cyclo= paedia, New York-London 1858-1863) iz zgodovine vojaštva, ki jo je Marx želel vključiti v prvo knjigo Kapitala (prim, pismo Engelsu 7.7.1866, MEW 31, s. 234). Marx je bil tisti, ki je pri študiju antične zgodovine Engelsa opozoril na Mommsena: "si kaj slišal - ali Lupus - o neki "Rimski zgodovini", ki ... naj bi vsebovala mnogo novega" (pismo Engelsu 23.4.1857 - MEW 29, s. 1 3 1 ) . Prav tako je Marx opozoril Engelsa na monumentalno Real- Encyclopadie der classischen Altertumswissenschaft (Stuttgart 1839-52) ter jo označil za "solidno" (pismo Engelsu, 25.sept. 1857 - MEW 29, s. 193). Poleg tega se je Engels, podobno kakor Marx, še večkrat sporadično vračal k antičnim avtorjem: 1. K Ciceronu (Engels Marxu 17.3.1851, MEW 27, s. 217):"Iz obu= pa sem si sposodil Ciceronova "Pisma" in v njih proučujem règne de Louis Philippe /vladavino Louisa Philippa/ ter korupcijo di= rektorija ... Ciceron je dejansko neprecenljiv" (isto, s. 217-18). 2. K Horaciju; v pismu Marxu, 21.dec. 1866 (MEW 31, s. 27o) pra= vi, da bere Horacija za "osvežitev". V času po 1. 187o Engels pretresa vprašanje antike v vseh glavnih delih: v Anti-Dühringu (1877-1878), Dialektiki prirode (1873-83), Ludwigu Feuerbachu (1868) ter Izvoru družine (1884). Ob pisanju Anti-Duhringa Engels ugotavlja, da mu njegov "repetitorij stare zgodovine" opravlja "velike usluge, ter mu olajšuje stvar v marsikaterem oziru" (pi= smo Marxu, 18.5.1876; MEW 34, s. 18-19). 222 Za problematiko antike je delo Izvor družine ... najpomemb= nejše. 0 vsebini tega dela pravi Engels v predgovoru 1. 1884: "V zgodovinskih odsekih o Grčiji in Rimu se nisem omejil na Morganove dokaze, temveč sem dodal, kar mi je bilo na razpola= go. Odseki o Keltih in Nemcih v bistvenem pripadajo meni? tukaj je Morgan razpolagal skoraj zgolj z viri druge roke ter za nem= ške razmere - razen Tacita - le s slabimi liberalnimi ponared= ki gospoda Freemana. Ekonomske izpeljave ... sem jaz vse na no= vo obdelal" (MEW, 21, s. 28-29). Engels se sklicuje s tem na dela, ki jih je napisal o druž= benem razvoju germanske skupnosti: 1. Die Mark (1882 - MEW 19, 315~33o) 2. K prazgodovini Nemcev (1881-1882, MEW 19, s. 425-473) 3. Frankovska doba (MEW 19, s. 474-518). Antično in srednjeveško zgodovino je Engels proučeval na osnovi del Cezarja, Tacita, Velleja Paterkula, Plinija, Plutar= ha, Prokopija, Ptolemaja, Strabona, Florusa, Orozija itd. Te raziskave kažejo, da Engelsov pristop k zgodovini ni bil osredotočen na antiko, temveč predvsem na logiko celotnega zgo= dovinskega razvoja. Iz tega razloga so tudi njegovi jezikoslovni interesi več kot le klasični, potekajo v smeri historičnega pri= merjalnega jezikoslovja. Marx je podpiral te Engelsove študije in ga opozarjal tudi na gradivo: "Ti kot primerjalni jezikoslovec si boš morda našel zanimive oblike v naslednjem izvlečku neke škotske kronike ..." (MEW 32, s. 265). V skladu z Engelsovo kom= parativno jezikoslovno usmeritvijo, so tudi njegove literarne ocene srednjeveškega, zlasti nemškega pesništva. Čeravno v celoti gledano, antika nikoli ni bila v centru En= gelsovega interesa, so vendar ostale aktualne in plodne njegove zastavitve vprašanj, smeri raziskav, pa tudi metode dela. T5 ! prim, o tem še: Engels ijazykoznanie, Moskva, Nauka, 1972 ter P. Demetz: Marx, Engels und die Dichter, Frankfurt/M.-Berlin, Ullstein 1969, s. 126. 223