Učiteljiščni vestnik. ToTarišicam! Tudi ve pohitite z duhom današnjega časa. Ni bilo vedno le učiteljstvo krivo, da se je čulo premnogokrat jadikovanje o pomanjkanju kolegialnosti od strani tovarišic. Premnogokrat ste same napravile tesni kolegialnosti konee, kar nam jasno kažejo slučaji, da moško učiteljstvo visoko spoštuje one tovarišice, ki spoznajo smisel resnosti in dela in se točno ia vsestransko zsvedajo svoje vzTišene naloge in svojega poklica, ki jih v mnogih ozirih postavlja nad moči raosa. Smisel reanosti v posameznih slučajih je napravljala lofiitev raed tovariši in tovarišicami. Ne pričakujte rešitve vseh atanovskih vprašanj le od tovarišev, same aezite v razreševanje posameznih vprašanj, ker v premnogih ozirih tovariši ne morejo upoštevati našib. teženj, ker jih ne poznajo tako natanko kakor me same — in le od tod izvira premnogokrat nevolja med nami, ki pa jo zakrivimo me same. Da naš stanovski list D6 razpravlja teženj z našega stališča t ožjem obsegu, smo deloma tudi aame krive. — Naj bi naa spoznanje privedlo na druga pota! — Tudi to, da o.staja končni smoter — zakon, ne opravičuje resnosti v izvrševanju dela, ki ga nudita stališče in stan, ker sedaj je dana prilika, da se žena izkaže vredno postati slovenska mati. Ne bo to ponižalo ugleda učiteljice, temveč ga bo to še dvignilo, ker izkazala bo, da tudi v začasnem svojem stanju ni lahkomiselno zapravila časa, ampak ga je Testno porabila v prid stanu. in naroda, kar kvalifikuje njeno vrednoat in zmožnost. Žensko rprašanje In učiteljtca. Referirala na shodu učiteljiških abiturientov E. Keržičeva. Dandanes, ko se vse bori in poganja z večjim ali manjšim uspehom za svoje pravice, se ne smemo čuditi, če so se postavile tudi žene v vrsto borilcev, da si pridobe svoje pravo. Zenske, ki se bore za svoje pravice, imenujemo — emaneipiranke. Navadno imajo moški uekako mržnjo do emancipirank, to pa le zaradi slabe informacije o smotrih in željah prave ženske emancipacije. |Večkrat sicer tudi pri nas govore v družbah o ženakem vprašanju, toda žalibog le malokdaj resno, navadno radi smešijo važnoat ženakega vprašanja na vse načine. Pri tem ao pa krive tudi ženske same. Mnoge, ki se drže za emancipiranke, pretiravajo in zaradi prepovršnega pojmovanja zabredejo t ekscentričnost, ki ne dela časti pravi emancipaciji. Zato vladajo tudi pri nas različna mnenja o ženski emancipaciji. Odločila sem ae danes, da povem, kakšno si mislim jaz emancipirano ženo. Primerjajmo emancipirano in moderno žeuo. Eakšna razlika! Moderni ženi je potreba oboževanja io toalete kakor ribi vode. Ako ji vzameš to d?oje, ti ostane le mrtva brezpomembna stvar. Medtem ko moderna žena smatra ljudem le one osebe, ki zavzamejo v družbi z njo iato — ali vsaj ne mnogo niže atališče — in so ji uajnižji sloji le nekake neprijetne, manj vredne prikazni, s katerimi niti od daleč ne bi hotela priti v dotiko — ve emancipirana žena, da je vse človeštvo ena sama velika rodovina, razdeljena sicer v narode in stanove, ne pa t gospodo in borna brezpravna bitja. Ona ve, da mora vsak ud te rodovine skrbeti in neumorno delovati za njen blagor sploh ter posebej za blagor onega naroda, katerega mati ga je rodila. Emancipirana žena se popolnoma zaveda svoje dolžnosti, ki jo je prejela z žiyljenjem vred. Zaveda ae svoje zmožnosti v izpolnjevanje in izpolnitev teh dolžnosti. Ona hoče biti koristen ud svojega naroda iu čloreške družbe. Eako pa pride ona do te zavednosti ? Po trudu in duševnem delu. Veda prinaša oavobojenje, in kdo je najpotrebnejši oaTobojenja? — Žena ! Izobraziti — duševno, omikati se hoče vsaka emancipirana žena, a ne zaradi osebne časti in dobička, pač pa, da laže pomaga moškim ali deluje sama v prid naroda. Oporeka se ji, da hoče emancipirana žena izpodriniti moake iz šlužb in jim uriniti kuhalnico in šivanko t roke. To ni upravičeno. Prvič, ker dolgo de bo toliko izobraženih žena, da bi izpodrivale moške iz alužb in ker so ženske preveč navezane na domače dela in glede njih prereč vatančna, da bi jih pustile izvrševati moškim. Ona dobi poleg svojih študij vedno dovolj čaaa za urejeranje domačib. opravil in dolžnosti. Medtem, ko moderna žeija prodaja avoj dolgčas po divanih in oknih, ga posveti malemu psetu ali mimoidočim in oni čas, ki ga pretolčejo moški po gostilnicah in kavarnah, porabi takozvana emaneipirana žena, da se suče marno po domu s šivanko, gladilnikom, kuhalnico ter premišljeno oskrbuje gospodinjstvo. & * CDalje.)